فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی
پیاپی 17 (تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/05/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • یحیی فوزی، ملیحه رمضانی صفحه 11
    این مقاله پس از بخش بندی طبقه متوسط در ایران به طبقه متوسط سنتی و طبقه متوسط جدید و تقسیم طبقه متوسط جدید به دو دسته دین گرا و لیبرال، وضعیت طبقه متوسط جدید در سال های پس از انقلاب اسلامی ایران را با استفاده از برخی شاخصه ها مثل میزان تحصیلات، میزان جمعیت شهرنشین، شیوه زندگی و الگوی مصرف بررسی کرده است. در آخر نیز چشم اندازی از تاثیر این طبقه در تحولات سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در عرصه هایی از قبیل تاثیر بر عرصه های قدرت سیاسی، تاثیر بر گروه ها و احزاب سیاسی و تاثیر در حوزه فرهنگ سیاسی ارائه نموده است.
    کلیدواژگان: طبقه، طبقه متوسط جدید، طبقه متوسط جدید دین گرا، طبقه متوسط جدید لیبرال، جمهوری اسلامی ایران
  • دکترمحمد شفیعی فر صفحه 29
    هدف این مقاله کاربست الگوی کارکردگرای ساختاری در وقوع بحران بر اثر اختلال در کارویژه های نظام جمهوری اسلامی ایران در دولت مهندس موسوی است. سیاست کلان دولت در این دوره مبتنی بر عدالت توزیعی و تمرکز سیاسی- اقتصادی بود. بر اساس الگوی کارکردگرایی، بحران و اختلال، بیشتر بر اساس سوء کارکرد نظام سیاسی، قابل توضیح است. از یک سو، بر اساس آرمان های انقلاب اسلامی و نیز قانون اساسی، اهداف بنیادی نظام جمهوری اسلامی، در سه حوزه ی اصلی آزادی، عدالت و استقلال قابل احصاست که بحران و بی ثباتی در دوره های مختلف جمهوری اسلامی ارتباط مستقیمی با این اهداف دارد. از سوی دیگر، وظایف و کارکردهای اساسی نظام، طبق الگوی کارکردگرای ساختاری همراه رسیدن به اهداف مطرحند که در بروز بحران و بی ثباتی نقش دارند.
    کلیدواژگان: آزادی، عدالت، استقلال، سیاست های توزیعی، رفاه، تولید
  • مهدی حسنی صفحه 73
    انقلاب اسلامی ایران تحولات عمیقی را در ساختارهای اجتماعی، ارزش ها و مناسبات اجتماعی و جهانی به وجود آورد. بخشی از عوامل انقلاب، عوامل عینی اجتماعی بود و عوامل ذهنی و فکری نیز در بروز نارضایتی به دلیل بی توجهی به ارزش های دینی مردم و در نحوه تکوین انقلاب به جهت وجود آموزه های انقلابی و تحول گرا نقش برجسته ای دارد.
    برخلاف اعتقاد موجود مبنی بر اینکه فرهنگ سیاسی ایران، قبل انقلاب هیچ زمینه ای را برای تحول انقلابی به وجود نیاورد، چگونه عناصر جدیدی در مولفه های فرهنگ سیاسی ایران سر بر می آورد که زمینه را برای تحول انقلابی فراهم می سازد؟ این تحقیق با بیان بازتولید وجه دینی فرهنگ سیاسی ایرانیان و تفاسیر جدید از آموزه های دینی و بهره برداری مناسب رهبری دینی از این آموزه ها به دنبال پاسخ به این سوال است.
    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، فرهنگ سیاسی، جهاد، شهادت، امربه معروف و نهی از منکر، امامت و رهبری
  • توحید عبدی صفحه 107
    مطالعه و بررسی مبانی و بنیان های امنیت و نیز چگونگی و شیوه های تامین آن در جوامع، نشان می دهد برخلاف ادعای بسیاری از حکومت ها، مبانی، اصول و ابزارهای تولید، نگهداشت و توسعه امنیت عمومی در نظام های سیاسی یکسان نیست؛ بلکه مرجع، اهداف و چگونگی نیل به جامعه ای ایمن در جامعه و رژیم های سیاسی مختلف، متفاوت می باشد.
    این مقاله مبانی و رویکردهای امنیت اجتماعی را در نظام جمهوری اسلامی ایران با نیم نگاهی به نظام پهلوی بازشناسی می نماید. می توان رویکرد نظام پهلوی به امنیت عمومی را تهدید محوری نامید، ولی نظام جمهوری اسلامی ایران براساس روح شریعت اسلامی و براساس مبانی دینی خود رویکرد تهدیدمحوری را نفی و اساس و مبنای امنیت عمومی را بر محوریت مردم قرار داد. این رویکرد را می توان، جامعه محوری نامید
    کلیدواژگان: امنیت، امنیت عمومی، امنیت اجتماعی، جامعه محوری، تهدید محوری
  • سید مهدی ساداتی نژاد صفحه 127
    این مقاله واکنش جریان روشنفکری ایران از دهه چهل تا انقلاب اسلامی در برابر اندیشه لیبرالیستی را بررسی می کند. تفکر لیبرالیسم به عنوان یک اندیشه مدرن وقتی وارد ایران گردید از دو جهت بر روشنفکران اثر گذارد. از یک سو بخشی از روشنفکران ایرانی تسلیم اندیشه لیبرالیستی گردیدند و از آن تقلید نمودند که به این گروه غرب گرا گفته می شود و از سوی دیگر بخشی از جریان روشنفکری در دفاع از هویت ملی و دینی جامعه ایرانی اقدام به بازسازی اندیشه دینی و جلوگیری از تضعیف باورهای هویتی و اندیشه ای جامعه نمودند که در این مقاله با تاکید بر افکار و اندیشه های سه شخصیت تاثیر گذار و مطرح ایرانی یعنی جلال آل احمد به عنوان یک روشنفکر منتقد و مهندس بازرگان و دکتر شریعتی بعنوان دو روشنفکر دینی، واکنش جریان روشنفکری در برابر لیبرالیسم مورد مطالعه قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: لیبرالیسم، روشنفکری، آل احمد، بازرگان، شریعتی
  • محمدرسول آهنگران صفحه 161
    در دوران حکومت رضاخان که تقریبا بیست سال بود، پایه هایی در الگوی مصرف گذاشته شد که بازتاب آن تا کنون که سال ها از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد، محسوس است. اقداماتی مانند تغییر در فرهنگ اصیل ایران اسلامی و سوق دادن فضای فرهنگی جامعه به فرهنگ مبتذل غرب، تمرکز قدرتی دست نشانده و دخالت همه جانبه دولت در تمام بخش های کشور که لازمه آن هدر رفتن و غارت منابع و عدم استفاده بهینه از آن می باشد، آثار بدی به جا گذاشت که ورود بی رویه کالاهای غربی، نابرابری شدید در تراز پرداخت و رشد نامتناسب شهرها و از بین رفتن بخش روستایی از جمله آن هاست.
    کلیدواژگان: رضا خان، فرهنگ مصرفی غرب، تغییرات چند جانبه، تمرکز قدرت، اثرات منفی
  • احمد نقیب زاده، غلامعلی سلیمانی صفحه 187
    پژوهش حاضر شکل گیری احزاب را ناشی از نوسازی سیاسی در جمهوری اسلامی می داند و فرایند تحول احزاب در ایران را بر اساس مدل هانتینگتون در خصوص جوامع دست خوش نوسازی بررسی کرده است. پدیده ی نوسازی سیاسی و شکل گیری احزاب در ایران را می توان از دو جنبه بررسی کرد: 1. انقلاب اسلامی، یک انقلاب مردمی بود و تقریبا تمامی طبقات جامعه در آن شرکت داشتند؛ 2. با پیروزی انقلاب، نوعی قانون اساسی تدوین شد که بر پایه دو رکن اسلامیت و جمهوریت بود. امر بنیان لازم را برای شکل گیری احزاب فراهم کرد. علاوه بر این نوسازی اقتصادی کشور در دوران سازندگی، طبقه ی متوسطی را ایجاد کرد که در سال های بعد، به شکل گیری احزاب در کشور کمک کرد، اما این فرایند چالش هایی را نیز در برابر نظام می گذارد که ناشی از دغدغه های حفظ قوانین اسلامی از یک سو و استمرار مشارکت مردم از سوی دیگر است. این دغدغه ها یکی از موانع گسترش احزاب و دلیل نهادینه نشدن آن هاست.
    کلیدواژگان: نوسازی سیاسی، جناح بندی، دوقطبی شدن، گسترش، نهادمندی، حزب
|
  • Dr. Yahya Fozi, Malihe Ramezani Page 11
    The present article classifies the Iranian middle class into traditional middle class and the modern one, and the latter into religious and liberal; it then studies the situation of the new middle class in the years after the Islamic Revolution by using some parameters such as level of education, the amount of urban population, the lifestyle and model of consumerism. Finally, an outlook of the influence of this social class in political evolutions of Islamic Republic of Iran in areas such as political power, political groups and parties, and political culture has been presented here.
    Keywords: social class, new middle class, new religious middle class, new liberal middle class, Islamic Republic of Iran
  • Dr. Muhammad Shafiie Fard Page 29
    The present article aims at applying the model of structural functionalism in crises due to disorders in functions of Islamic Republic of Iran under Mir Hussein Musawi's government. In that period, the State's macro policy was based on distributive justice and political-economic centralization. Based on the functionalist model, crisis and disorder are mainly explainable by malfunction of political system. On the one hand, according to Islamic revolution's causes and ideals, as well as the constitutional law, the fundamental goals of Islamic Republic of Iran fall into three major categories of freedom, justice and independence, to which the crisis and instability are directly related. On the other hand, according to structural functionalism, the main functions and tasks of the regime are served along with pursuing those goals which contribute to crisis and instability.
    Keywords: freedom, justice, independence, distributive policies, welfare, production
  • Mahdi Hassani Page 73
    Islamic revolution of Iran caused great evolutions in global and social structures, values and arrangements. Some of the factors leading to revolution were concrete social factors, and mental and intellectual factors had also great roles in creating discontent due to neglecting people's religious values as well as in formation of revolution due to revolutionary doctrines.Contrary to the belief that Iranian's political culture prepared no ground for revolutionary change prior to revolution, the question is how new elements emerged in parameters of Iranian's political culture, preparing the ground for revolutionary change. The present study is seeking to answer this question by stating the productivity of religious aspects of Iranian's political culture and new interpretations of religious doctrines as well as the religious leader's proper usage of these doctrines.
    Keywords: Islamic revolution, political culture, Jihad, martyrdom, enjoining good, forbidding evil, Imamate, leadership
  • Dr. Tawhid Abdi Page 107
    Studying the foundations of security and methods of providing it in societies shows that –contrary to the claims of many States – foundations, principles, and the tools of creating, reservation, and developing public security in political systems are not the same; rather, the source, the goals and the methods of achieving a secure society are different in various political systems. The present article deals with re-identification of the foundations and approaches of public security in Islamic Republic of Iran with a glimpse at Pahlavi regime whose approach to public security may be called a "threat-centered" approach. However, Islamic Republic of Iran rejects this approach based on the spirit of Islamic Law and its own religious foundations. It has based its security approach on people; this approach may be called a "society-centered" approach.
    Keywords: Security, public security, social security, society, centeredness, threat, centeredness
  • Dr. Sayyid Mahdi Sadati, Nejad Page 127
    The present paper investigates the reaction of Iranian intelligentsia to liberal thought from 1340s up to Islamic revolution. The liberal thought entered Iran as a modern way of thinking, affecting intelligentsia in two aspects. On the one hand, some of the Iranian intelligentsia yielded to liberal thought and imitated it; they are called westerners. On the other hand, some of the intelligentsia, in their defense of Iranian religious and national identity, embarked on renewing religious thought and prevented undermining identity and intellectual beliefs of the society. Here, the reaction of intelligentsia to liberalism has been studied with an emphasis on thoughts and views of three influential Iranian personalities, i.e. Jalal Al-e Ahmad as a criticizer intellectual as well as Bazargan and Shariati as two religious intellectuals.
    Keywords: liberalism, enlightenment, Al, e Ahmad, Bazargan, Shariati
  • Dr. Muhammad Rasoul Ahangaran Page 161
    Under Reza Khan, a period of almost twenty years, a culture of consumerism was founded, the effects of which are felt even now, years after the victory of Islamic Revolution. Some measure were taken such as changing the Iranian's genuine Islamic culture and driving the cultural atmosphere of the society towards pedestrian culture of the West, centralization of power in the hands of a puppet government and the State's all-out interference in all sections of society – which led to the waste and pillage of resources and no optimal usage of them – all had unwelcome effects, some of which are as follows: anomalous import of western products, severe inequality in payment balance, lopsided growth of cities, and destruction of rural areas.
    Keywords: Reza Khan, western culture of consumerism, multifaceted changes, centralization of power, negative effects
  • Dr. Ahmad Naqib, Zade, Qulamali Suleymani Page 187
    The present study identifies the formation of parties as the result of the political renewal of Islamic Republic of Iran, and investigates the process of evolution of parties in Iran according to Huntington's model of societies under renewal. The phenomenon of political renewal and formation of parties in Iran can be investigated from two aspects: (1) Islamic revolution was a demotic revolution in which almost all social classes participated; (2) with the victory of Islamic revolution, a constitutional law was formulated based on two pillars of Islamism and republicanism. This provided the necessary basis for formation of parties. Besides, the economic renewal of the country in the period of reconstruction brought about a middle class contributing to formation of parties in the years to come; however, this process also posed challenges for Islamic regime due to concerns for preservation of Islamic laws on the one hand, and people's participation on the other. These concerns were one of the factors hindering the development of parties and their being institutionalized.
    Keywords: political renewal, factionalism, polarization, development, institutionalism, party