فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی
پیاپی 19 (زمستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد ستوده آرانی، علیرضا دانشیار صفحه 11
    نوشتار حاضر در پی پاسخ گویی به این سوال اساسی است که آسیب های روابط بین الملل موجود، از دیدگاه امام خمینی چیست؟
    در پاسخ، این فرضیه مطرح می شود که آسیب های مذکور را می توان در دو سطح ساختاری و کارکردی مورد بررسی قرار داد.
    بررسی اندیشه سیاسی امام خمینی در سطح ساختاری نشان می دهد که روابط بین الملل مطلوب، مبتنی بر توزیع عادلانه قدرت، تعاملات اقتصادی متقارن و حفظ هویت های فرهنگی کشورهاست.
    در سطح کارکردی نظام بین الملل نیز، عدالت واقعی زمانی حاصل می شود که ستم گری و ستم پذیری در سطح بین المللی از میان برود و ایجاد صلح واقعی در جهان محقق شود.
    کلیدواژگان: امام خمینی، روابط بین الملل، ساختار، کارکرد، آسیب شناسی
  • ابوالحسن حسنی صفحه 43
    در تعلق خطابات شرعی سیاسی به انسان دو مساله اساسی وجود دارد:1. در تعلق این خطابات به انسان چه قیودی در انسان لحاظ می شود؟
    2. مکلف عمل سیاسی که هویت اجتماعی دارد، چه کسی است؟
    این پژوهش در پی پاسخ به این دو پرسش بر اساس نظریه خطابات قانونی امام خمینی است. بر اساس این نظریه، خطاب شرعی سیاسی به طبیعت مکلف سیاسی است و قابل تحلیل به فرد نیست، بلکه تکلیف قابل تحلیل به افراد است. بر این اساس، نظریه خطابات قانونی امام خمینی نظریه ای بدیع در علم اصول است که در گسترش فقه به حوزه اجتماعی راهگشا است.
    کلیدواژگان: خطابات شرعی سیاسی، امام خمینی، عمل سیاسی، مکلف سیاسی
  • یحیی فوزی، مسعود معینی پور صفحه 63
    این تحقیق در پی پاسخ به این سوال است که مبانی و اهداف توسعه سیاسی از منظر امام خمینی چیست؟ از منظر ایشان هدف غایی توسعه سیاسی، صرفا اصالت لذت و دنیاگرایی نیست؛ بلکه هدف اصلی توسعه با هدف زندگی انسان که تحقق مکتب توحید است گره خورده. الگوی غربی به دنبال ایجاد توسعه سیاسی دنیاگرا با حذف سنت، مذهب و تحقق توسعه انسان محور و نفی خدا محوری با ویژگی های سکولار است. اما امام خمینی به دنبال تحقق توسعه سیاسی متعالی، با محوریت خدا در نظام سیاسی است ودر صدر اهداف توسعه سیاسی، تحقق مکتب الوهیت و ایده توحید را مطرح می کند.
    کلیدواژگان: امام خمینی، توسعه سیاسی، مبانی، اهداف، غرب، الگوی دنیاگرا، الگوی متعالیه
  • عبدالحسین رضایی راد صفحه 91
    برخی با تکیه بر نظریه پلورالیسم (تکثرگرایی دینی)، ادعا کرده اند که میان اصل دینی «امر به معروف و نهی از منکر» با اصل اجتماعی و انسان شناسانه دینی «تکثر و تنوع دینی و اجتماعی» تضاد وجود دارد و این اصل دینی می تواند موجب تحمیل سلیقه های شخصی و سیاسی بر افراد جامعه باشد؛ زمینه ساز خشونت اجتماعی و درگیری های دینی و قومی گردد و انقلاب اسلامی و جامعه دینی را از درون آسیب پذیر سازد. در این مقاله با دلایل فقهی و تاریخی و با توجه به مبانی انقلاب اسلامی، این ادعا مورد تردید قرار گرفته و ثابت می شود، نه تنها میان امر به معروف و تکثر دینی تضادی وجود ندارد، بلکه همه اقوام با سلایق مختلف موید و پذیرای این اصل خواهند بود و با عنایت به نقش اجتهاد و تقلید در نظام سیاسی ایران بعد از انقلاب اسلامی در سازماندهی مردمی، خشونت و بی نظمی نیز گریبانگیر جامعه نخواهد شد.
    کلیدواژگان: معروف، منکر، خشونت، پلورالیسم، تکثرگرایی
  • امین نواختی مقدم، حامد انوریان اصل صفحه 115
    این مقاله درصدد تبیین پایه های ایدئولوژیک سیاست های فرهنگی رژیم پهلوی است. مولف ابتدا به معرفی چهره های برجسته تجددطلبی در ایران و نوع تفکر آنان پرداخته و سپس ضمن بیان مبانی ایدئولوژیک رژیم پهلوی، تاثیر آن را بر سیاست های فرهنگی تشریح کرده است. در ادامه با تبیین سیاست های فرهنگی رژیم پهلوی، خواستگاه فکری آن را در اندیشه ها و آرمان های منورالفکران دوره مشروطه می جوید و به دنبال بیان این مساله است که چون برداشت های اولیه فکری از دنیای مدرن، سطحی بود باعث شد که سطحی ترین و نازل ترین بخش از فرهنگ و تمدن غربی در جامعه ایران مورد تقلید قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سیاست فرهنگی، پهلوی، غرب گرایی، باستان گرایی، اسلام ستیزی
  • علیرضا جوادزاده صفحه 141
    فقهای شیعه از زمان نهضت تنباکو به موضع گیری در قبال مظاهر و ابعاد مختلف تمدن مدرن پرداختند. ویژگی های مهم غرب برای فقهای دوره مذکور را می توان در چهار مقوله «کفر»، «استعمار»، «تکنولوژی» و «نظام سیاسی» ذکر کرد. این موضع گیری، «تقابل» با کفر و استعمار، و «برخورد گزینشی» با تکنولوژی و نظام سیاسی بوده است. برخورد گزینشی نسبت به تکنولوژی و نظام سیاسی، بر اساس اصول و قواعد فقهی ناظر به کفار از یک سو و اصل اباحه تصرف از سوی دیگر صورت گرفته است. اصول فقهی ناظر به کفار عبارت است از: «لزوم نفی سلطه و تقویت کفار»، «حرمت تشبه به کفار»، «حرمت دوستی و همراز گرفتن کفار» و «نجاست کفار». به رغم وجود مبنای نظری نسبتا همسان و مشترک فقها، آنها در مقام موضوع و مصداق شناسی، در برخی موارد اختلاف هایی با یکدیگر داشته اند
    کلیدواژگان: غرب مدرن، استعمار، تکنولوژی، قواعد فقهی، کفر
  • منصور میراحمدی، حسن جباری نصیر صفحه 163
    ارکان سازنده دولت مطلقه ایرانی در مقاطع مختلف زمانی در سیاست های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی، بازتاب گسترده ای یافت. ابتدا رویکرد حمایتی و تظاهرگرایانه مذهبی اتخاذ شد اما به مرور زمان، تجددطلبی فرهنگی و مذهبی تحت تاثیر اندیشه لیبرالیسم و ناسیونالیسم، جایگزین شد که رویکرد و مواضع مقامات مذهبی ایران نیز تابعی از این متغیر قرار گرفت. گروهی سیاست تقیه و در نهایت انزواگرایانه را پیش گرفته و در عمل محکوم به عدم مخالفت علنی شدند و عده ای نیز به صورت مستقیم وارد مبارزه با دولت مطلقه شده و در نهایت تنی چند از وعاظ و روحانیان بی بهره از تقوا در جبهه حمایت گرایانه قرار گرفتند.
    کلیدواژگان: دولت، دولت مطلقه، دیوان سالاری، تمرکز قدرت، ارتش مدرن، ناسیونالیسم، تجدد خواهی، فرهنگ، مذهب و عالمان دینی شیعی
|
  • Mohammad Sotoudeh Arani, Alireza Daneshyar Page 11
    This essay discusses Imam Khomeini's views on the weak points of international relations. The hypothesis is that those weak points can be studied in two levels: structural and functional.In the structural level, Imam Khomeini's political thought reflects that the desired international relations would be based on fair distribution of power, equal financial interactions and maintenance of cultural identity.On the other hand, Imam Khomeini believed that in the functional level the true justice can be fulfilled only when cruelty and tyranny vanish internationally and global peace is achieved.
    Keywords: Imam Khomeini, International Relations, International System, Structure, Function, Pathology
  • Abolhassan Hassani Page 43
    Discussing the application of political-religious addresses to those politically competent includes two major questions: what conditions should be considered in application of such addresses to man; and who is a politically competent person who has a social identity?The article seeks to answer the above questions according to Imam Khomeini's theory of "Political-Religious addresses ". Based on this theory, political-legal addresses apply to any politically competent person non-specifically and that is the duty that can apply to a specific person.Imam Khomeini's theory is unique in Principles of Jurisprudence which can pave the way to expand the scope of jurisprudence to the social arena.
    Keywords: Political, Religious addresses, Imam Khomeini, Political Activity, Politically Competent
  • Yahya Fozi, Masoud Moeini Pour Page 63
    This essay discusses the goals of political development in Imam Khomeini's view. The author suggests that Imam Khomeini believes in fulfillment of Divine rule as the main goal of human life, and hence as the main goal of political development, rather than Materialism and Hedonism. He states that the Western model of materialistic development tries to establish a corporal political development that rejects traditions and religion, and attempts to fulfill a humanistic development with secular features where God is not at the center. On the other hand, Imam Khomeini tried to present his transcendental model of political development in which God rules. He brings up the fulfillment of monotheism as the highest goal in political development.
    Keywords: Political Development, West, Materialistic Model, Transcendental Model, Imam Khomeini
  • Abd Al Hussein Rezaie Rad Page 91
    Believing in Pluralism has led some to find the Islamic principle of " enjoining Good and forbidding evil " contrary to the Humanistic principle of "Religious and social diversity" so that it may impose certain personal or political beliefs to others, pave the way to violence in the society, and clashes among religious sects and ethnic groups and thus, make the Islamic Revolution and society vulnerable from within. This essay examines jurisprudential and historical reasons to reject this supposition, considering the basis of Islamic Revolution. The author tries to prove that this principle is not in contrast to Pluralism, but rather, all people and groups with different attitudes agree with it and endorse it. He notes that considering the significant role of Ijtihad in the political system of Iran after the Islamic revolution in mobilizing people, violence and chaos will not threaten the society.
    Keywords: Good, Evil, Violence, Pluralism
  • Amin Navakhti Moghadam, Hamed Anvarian Asl Page 115
    This article discuses the ideological basis on which the Pahlavi Regime established its Cultural Policies. The author firstly introduced some of significant modernist figures in Iran and their attitudes. Explaining idealogical basis of Pahlavi regim, the article elaborates their influence on cultural policies. Clarifying cultural policies of Pahlavi regim, the article tries to find their origins in intellectuals thoughts and aspirations of constitutionalism era and seeks to express that since their early understanding of modern world was superficial it made the Iranian society emulate the most superficial aspects of western culture and civilization.
    Keywords: Cultural Policy, Shah, Pahlavi, Western Tendencies, Ancientism Tendencies, Anti, Islam
  • Alireza Javad Zadeh Page 141
    Shiite jurists and scholars have taken various Stances toward the symbols and aspects of modern western civilization. The main features of the west, in their idea, are Atheism, Colonization, Technology, and Political system. They believed in confrontation with atheism and colonization and selective utilization of western technology and political system. For selective utilization of technology and political system they considered juristic rules related to Atheists and the permitted use of that kind. Jurisprudential principles applying to atheists are as follows:"the necessity to reject atheist's domination and reinforcement", prohibition of similarity to atheists"," prohibition of friendship and sharing secrets with atheists" and "impurity of atheists".Although they shared common bases theoretically, they differed in concepts and instances in some cases.
    Keywords: Modern West, Colonization, Technology, Jurisprudential Rules, Atheism
  • Mansour Mir Ahmadi, Hasan Jabbari Nasir Page 163
    Characteristics of the Iranian Autocrat States have always been reflected in religious, social and cultural policies during different time periods. The autocrat ruler first chose the hypocritical and supportive approach toward religion which satisfied many Shiite scholars. Being affected by Liberalism and Nationalism, this was slowly replaced by religious and cultural Modernism, and thus, the attitude and stance of Shiite scholars was changed by this factor. Some dissimulated and were went into isolation which practically made them guilty of not publically objecting. Others faced the government, and there were some impious preachers and clergies who supported the government.
    Keywords: State, Government, Autocracy, Bureaucracy centralization of, Power, Modern Army, Nationalism, Modernism, Culture, Religion, Shiite Scholars