فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی
پیاپی 12 (بهار 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/04/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مهدی ابوطالبی صفحه 11
    در این نوشتار، با توجه به دو قطب بزرگ جریان مذهبی عصر مشروطه، یعنی حوزه نجف و حوزه تهران و نیز نقش مهم و جنجال برانگیز مرحوم شیخ فضل الله نوری، با بررسی های نظری و تاریخی نشان داده شده است که برخلاف بسیاری از مشهورات نادرست تاریخی، علمای مشروطه خواه نجف با وجود اختلافاتی که از لحاظ عملی و مواضع سیاسی با مرحوم شیخ فضل الله نوری داشتند، از لحاظ نظری، در مباحث مهم و بحث برانگیزی همچون مشروطه، مجلس شورا، قانون گذاری و مساوات و آزادی، با ایشان هم عقیده بودند و تنها اختلاف آن ها در تشخیص مصداق های بیرونی مجلس و مشروطه بود که به بروز برخی اختلاف ها در موضع گیری آن ها نسبت به مشروطه انجامید.
    کلیدواژگان: علمای نجف، شیخ فضل الله نوری، مشروطه خواه، آزادی، مساوات، مجلس شورا، قانون گذاری
  • احمدرضا بهنیافر صفحه 45
    یکی از موضوع های اصلی و اساسی در نظام سیاسی اسلام، رهبری مستمر جامعه است که پس از رحلت رسول خدا به پیشوایان معصوم: و در عصر غیبت، به وسیله نصب عام با همان اختیارات و وظایف به ولی فقیه عادل سپرده شده است که از آن به ولایت مطلقه فقیه تعبیر می شود و هدف آن، برطرف ساختن بن بست ها در اداره حکومت و تامین مصالح جامعه اسلامی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه پس از بازنگری به آن اشاره شده است.
    هدف اصلی مقاله حاضر، روشن ساختن مفهوم ولایت مطلقه فقیه در قانون اساسی جمهوری اسلامی و بررسی اصول مرتبط با آن است و نتیجه حاصل، آن است که ولایت مطلقه به معنای دارا بودن اختیارات ضروری حکومتی است تا منافع و مصالح ملت تامین شود.
    کلیدواژگان: ولایت مطلقه فقیه، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نظارت، اختیارات و وظایف
  • حمزه علی وحیدی منش صفحه 77
    در نگاه ابتدایی، جمع اخلاق با سیاست ناممکن به نظر می رسد؛ زیرا اخلاق، از فضایل، صفات و افعال حسنه سخن می گوید، درحالی که سیاست، دغدغه قدرت و اعمال سلطه را در سر می پروراند. سیاست مدار در پی کسب، حفظ و توسعه قدرت و نیز تامین خواست های نفسانی خویش است، درحالی که انسان اخلاقی، با نگاه منفی به این امور، در اندیشه کسب فضایل و زدودن رذایل نفسانی است. در نگاه ثانوی به این دو موضوع می توان دریافت که چنین اختلافی را نمی توان لزوما از ذاتیات این مبحث به شمار آورد، بلکه می توان با یک بازنگری در تعریف سیاست، اخلاق را در کانون سیاست جای داد. ازاین رو، سیاستی که بر محور اخلاق سرو سامان می یابد، «سیاست اخلاقی» نام دارد.
    کلیدواژگان: اخلاق، سیاست، سیاست اخلاقی، اخلاق سیاسی، عدالت، حق مداری
  • رضا شجاعی مهر صفحه 101
    این نوشتار پس از تعریف کلام سیاسی، جهان بینی جامع امام خمینی را که بر پایه حکمت صدرایی است و مهم ترین ویژگی ایشان با دیگر عرفا و فقها به شمار می آید، بررسی می کند و در ادامه، با توجه به آموزه مهدویت که از کلیدی ترین گزاره های اعتقادی شیعه محسوب می شود، به جست وجوی این واقعیت می پردازد که قرائت ایجابی امام خمینی از آموزه مهدویت که حاصل سه نگاه عرفانی، کلامی و سیاسی ایشان است، توانست این آموزه را از یک بحث اعتقادی کلامی محض به عرصه های سیاسی و اجتماعی وارد سازد و سرانجام به ظهور انقلاب اسلامی و آفرینش تمدن بزرگ اسلامی بینجامد.
    کلیدواژگان: مهدویت، امام خمینی، کلام سیاسی، انتظار فرج، حکومت دینی
  • حسین ارجینی صفحه 119
    اندیشمندان در بررسی عوامل انحطاط و پویایی جوامع اسلامی به عوامل مختلفی اشاره می کنند. امام خمینی این عوامل را داخلی و خارجی می داند. علل داخلی عقب ماندگی مسلمانان به مواردی همچون فاصله گرفتن از اسلام اصیل، خودباختگی در برابر غرب، تفرقه و اختلاف میان مسلمانان و دولت های اسلامی و ملی گرایی و علل خارجی عقب ماندگی مسلمانان، به نقشه های شوم استعماری برای انحطاط و عقب نگه داشتن مسلمانان باز می گردد. ایشان، مهم ترین راه حل رهایی مسلمانان از این وضعیت اسف بار و پویایی جوامع اسلامی را بیداری مسلمانان و توجه به دلایل گرفتاری ها و اعتماد به نفس آنان بیان می کند.
    کلیدواژگان: امام خمینی، انحطاط جوامع اسلامی، پوپایی جوامع اسلامی، وابستگی، تفرقه، بیداری اسلامی، وحدت
  • مسعود معینی پور صفحه 135
    علل و زمینه های تحولات اجتماعی از جمله انقلاب ها، باید در دوره های زمانی مختلف بازخوانی شوند تا در گذر تحولات اجتماعی و تغییر نسل ها فراموش نگردند. توجه به علل و زمینه های رویداد انقلاب از عناصر مهم در تداوم آرمان های انقلاب است.
    این مقاله، برخی علل و زمینه های بشری انقلاب را از دیدگاه امام خمینی بررسی کرده است. از نظر ایشان از جمله علل مهم بروز انقلاب، علل انسانی فردی و اجتماعی است. در علل فردی احساس مسئولیت همگانی در مسیر تحقق آرمان های انقلابی، رسالت فردی هر شخص در کمک به تحقق نهضت های الهی و تاثیر نقش رهبری در بروز انقلاب به چشم می خورد. در علل اجتماعی نیز بر مجموعه ای از علل فرهنگی و سیاسی تاکید شده است.
    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، علل و زمینه ها، علل انسانی فردی، علل انسانی اجتماعی، امام خمینی
  • علی اخترشهر صفحه 167
    نویسنده در این مقاله با طرح برخی شبهات رایج پیرامون توزیع قدرت در نظام جمهوری اسلامی ایران در صدد پاسخ به این شبهات بر اساس نحوه توزیع قدرت در ساختار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. نویسنده این شبهات را در چهار محور کلی دسته بندی کرده که عبارت است از: 1. جایگاه مردم در قانون اساسی 2. جایگاه رهبری نظام 3. اصل دموکراتیک بودن نظام 4. سهم خواهی روحانیت و مساله قدرت. سپس با طرح برخی نظریات پیرامون قدرت، استناد به قانون اساسی و نظریات متفکرین مسلمان و برخی منابع اسلامی، این شبهات را پاسخ داده است.
    کلیدواژگان: مردم سالاری، قانون اساسی، ولایت فقیه، رهبری، روحانیت، قدرت، دموکراتیک
|
  • Mahdi Abutalebi Page 11
    In this article, regarding the tow important pole of religious flow in the constitutional area, seminary schools of Tehran and Najaf, also an important role of sheikh fazlullah Noori, through a theoretical and historical study have been illustrated that, unlike the historical murmur, Najaf religious scholars be agreed with sheikh fazlullah on theoretical issues like constitution, legislative council, legislation, equality and freedom. Their only dissension was about objective referents of council and constitution which resulted in some disagreements in regard to constitution between them.
    Keywords: Najaf religious scholars, Sheikh Fazlullah Noori, constitutionalist, freedom, equality, legislative council, legislation
  • Ahmad Riza Behniyafar Page 45
    One of the principle and foundational subjects of the Islamic political system is continuum leadership of the society which was given to the Infallibles(a) after the demise of the Messenger of Allah (s) and then, in the period of occultation, to the just governing jurist through, with the same amount of powers and responsibility, through general nomination. This has been termed absolute ruling of the jurist. The purpose behind this is the alleviation of obstacles in running a government and securing the interests of the Islamic society. This has been mentioned in the constitution of the Islamic Republic of Iran, especially after it was rewritten.The main purpose of the present article is to clarify the concept of the absolute ruling of the jurist in the constitution of the Islamic Republic of Iran and to examine the principles that are in relation to it. The conclusion taken is that the absolute governance means that he has the necessary governmental power in order to secure the interests of the nation.
    Keywords: absolute rule of the jurist, constitution of the Islamic Republic of Iran, supervision, powers, responsibility
  • Hamzeh Vahidimanesh Page 77
    In a primary view it looks impossible to integrate them with each other; because unlike politics which deals with power and using ones’ influence, ethic deals with acceptable behaviors and good qualities and virtues. Politicians follow their carnal interests and tend to expanse their power, while moral human instead tries to acquire virtues and release himself from carnal interests. But in a close look we consider that politic and ethic is not intrinsically irretraceable and this is possible by rethinking in their definitions. Therefore, the politics which formed on axis of ethic called “ethical politics”. Basis of such a politics are monotheism and resurrection day. In this way basic ethical values (including advocacy of justice, truth-seeking, keeping a pledge, loyalty, observing and … will be established in politic realm.
  • Reza Shojaee Mehr Page 101
    In this article after defining the political theology, we try to have a close scrutiny to the worldview of imam Khomeini which based on Sadra transcendental philosophy. And This is the most important difference between he and other, jurisprudences. After that, regarding the Mahdism, we want to know how the new positive conception of imam Khomeini of Madism which is the combination of three theosophical, theological and political approach, could bring this doctrines to the political and social realms which finally resulted in Islamic revolution of Iran and producing of great Islamic civilization.
    Keywords: Mahdism, imam Khomeini, political theology, expectation for returning of imam Mahdi, religious government
  • Hussein Arjini Page 119
    There are some Elements for Retrogradation and Dynamism of Islamic societies and each Scientist has referred to some them. From the viewpoints of imamkhomeini (ra) these elements can be internal and external. He refers to Muslims distancing from pure Islam, losing their nerves in facing up to west, schism between Muslims and Islamic stats and nationalism As to internal one, and unlike to some intellectuals, conspiracy of colonialism As to external one. Imam Khomeini, the grate reformer, believes that the most important solution to Muslims to release from this predicament is to awaken and to notice the element of this predicament and self confidence.
    Keywords: Imam Khomeini, Retrogradation of Islamic socitties, Dynamism of Islamic societies, dependence, sequesters Islamic awakening, unity
  • Masud Moeinipur Page 135
    We must review the causes and backgrounds of social changes, including revolutions, in deferent epochs. By doing so, we can sure they become unforgettable. Consideration of causes and backgrounds of a revolution is one of the key elements in continuing the ideals of the revolution. This article try to study the humanistic causes and backgrounds of the Islamic revolution of Iran. According to his point of view there are humanistic causes, individual and social, for revolution. We can refer to responsibility for realization of ideals of revolution, responsibility of each person in helping to develop the divine movements and role of leadership as Individual, and some cultural and political causes as social causes.
    Keywords: Islamic revolution, causes, backgrounds, individual causes, social causes, imam Khomeini
  • Ali Akhtarshahr Page 167
    In this article the author referring to some widespread misgivings about Distribution of power in the system of Islamic republic of Iran, wants to answer this misgivings according to Distribution of power in constitution of Iran. These misgivings are categorized in four general sections. 1. People’s status in constitution 2. Status of leader of system. 3. Democratic principle of system. 4. Issue of power and expectancy of religious scholars. Then the author providing some theories about the issue of power, predicating to constitution and theories of key Islamic thinkers and some Islamic resources, answers to this misgivings.
    Keywords: democracy, constitution, the rule of the jurisprudent, leadership, religious scholars, power, democratic