فهرست مطالب

سیاست - سال چهلم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1389)

فصلنامه سیاست
سال چهلم شماره 4 (پیاپی 16، زمستان 1389)

  • 415 صفحه، بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/11/25
  • تعداد عناوین: 21
|
  • قاسم افتخاری، علی باقری دولت آبادی صفحه 1
    در طول سال های اخیر به این مساله که استراتژی نظامی ایران، استراتژی بازدارندگی است در محافل عمومی و آکادمیک بسیار پرداخته شده است. اما سوالی که به موازات آن کمتر مورد توجه قرار گرفته و یا اصلا به آن پرداخته نشده علل گرایش ایران به این استراتژی است. این پژوهش تلاش دارد با توجه به دو فرضیه برهم خوردن موازنه قدرت در منطقه خاورمیانه و تشدید فشارهای آمریکا بر ایران این موضوع را مورد بررسی بیشتر قرار دهد.
    کلیدواژگان: ایران، ایالات متحده، بازدارندگی، امنیت، 11 سپتامبر، موازنه قدرت، خاورمیانه
  • مجید بزرگمهری صفحه 21
    موضوع اسلامی سازی دروس حوزه علوم انسانی به ویژه علوم سیاسی و روابط بین الملل در نظام آموزشی دانشگاهی ایران در سه دهه گذشته مورد توجه مسئولان فرهنگی نظام جمهوری اسلامی بوده است. در این مقاله ضمن انجام یکسری تحقیقات میدانی سعی شده یک الگوی پیشنهادی نظری برای اسلامی تر کردن مفاد آموزشی رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل عرضه شود. در ابتدای مقاله، الگوهای نظری موجود درباره ارتباط دیانت و علم مورد بحث قرار گرفت و سپس ضمن ارائه نتایج یک نظر سنجی میان دانشجویان چهار دانشگاه دولتی و سه دانشگاه آزاد اسلامی الگوی پیشنهادی تحت عنوان«بومی سازی دانش سیاست به موازات سیال سازی معرفت دینی» به عنوان راه حل معرفی شد. تاکید بر اهمیت دادن بیش از پیش به عنصر خرد نخبگان و دانشمندان کشور اسلامی به عنوان یک منبع شناخت احکام دینی از جمله راه حلها است.
    کلیدواژگان: اسلامی سازی، علوم سیاسی، دیانت و علم، بومی سازی
  • خیرالله پروین صفحه 41
    جهانی شدن بارزترین وجه دوران پس از دولت ملی است. جهانی شدن در معنا و مفهوم نوین پدیده ای جدید است که تصمیم دارد جهان را دگرگون کند و همه را تحت یک قانون به صورتی یکپارچه در آورد؛ سلطه خود را بر جهان حاکم و حاکمیت دولت ها را محدود نماید. جهانی شدن از مباحث روز دنیا است و کشورهای مختلف هر کدام بر اساس جهان بینی و رویکرد فرهنگی خود به گونه ای متفاوت این مقوله ها را تفسیر و تبیین می کنند. جهانی شدن به دنبال محدود کردن قدرت دولت ها و تضعیف مرزهای سیاسی و حاکمیت ملی است، در این مقاله عواملی که در راستای جهانی شدن به تضعیف حاکمیت ملی می پردازد از جمله مداخله در حاکمیت دولت ها به بهانه انسانی و بشر دوستانه و یا دخالت به بهانه ارزش های اخلاقی و مواردی از این قبیل مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: جهانی شدن، حاکمیت، دخالت بشردوستانه، تغییرات بین المللی، شرکت های چند ملیتی، نقص حاکمیت، مبارزه با تروریسم
  • محمود جلالی، صفورا بنی نجاریان صفحه 63
    نوع حکومت ها و نظام های اداره جوامع با حقوق انسان ها و در نتیجه حقوق و جایگاه زنان در طول تاریخ جهان، ارتباط مستقیم داشته است. زنان از ابتدا در پی بدست آوردن حقوق خود تلاش می کرده اند اما در پاره ای از زمان ها شکاف بین زنان و مردان کم بوده و حتی گاهی زن سالاری وجود داشته است. بتدریج رشد اقتصاد و توسعه مالکیت و انباشت کالا، تمرکز ثروت در دست عمدتا مردان، گرایش به سمت تمرکز تصمیم گیری و سیاست گذاری را به همراه آورد و رفته رفته زنان را در جایگاهی نابرابر قرار داد به نحوی که برای تعدیل وضعیت موجود گاهی نیاز به تبعیض مثبت به نفع زنان است. گسترش توجه جهانی به حقوق بشر و دستاوردهای گوناگون همراه با حرکت های استعمار زدایی، پیشرفت زنان را تقویت کرده است. آثار این تحولات در کشورهای جهان اسلام نیز بازتاب یافته است.
    کلیدواژگان: وضعیت سیاسی حقوق زنان، تاریخ جهان، فمینیسم، حقوق و روابط بین الملل
  • محمدعلی حیدری، حمید رهنورد صفحه 83
    سیاست خارجی در مقایسه با امور داخلی، حوزه ای است که نومحافظه کاران در آمریکا از دهه 1970 به بعد تمرکز بیشتر نسبت به آن مبذول داشته و معتقد بودند که استثناءگرایی آمریکایی بویژه بعد از فروپاشی شوروی این فرصت را برای آنها فراهم آورده که ارزش های آمریکایی را در سطح بین المللی با توجه به موقعیت هژمونیک آن در جهان اعمال نمایند. حادثه یازدهم سپتامبر 2001 فرصتی مناسب را برای عملیاتی کردن این ایده های انباشت شده فراهم آورد که آن را می توان خیزش هژمونی آمریکایی در قرن بیست و یکم نام نهاد که از نظر این گروه، آمریکا نه تنها برای جهان امن تر بلکه برای جهان بهتر فعالیت خواهد کرد. با اتمام حاکمیت هشت ساله سیاست خارجی دولت بوش، ارزیابی ها از این سیاست ها نشان می دهد که این سیاست ها با محدودیت های داخلی و خارجی متعدد مواجه بوده است که تغییر در آنها را اجتناب ناپذیر می کرد؛ تحولات عینی سیاست خارجی دور دوم دولت بوش و همچنین استمرار برخی از آنها موارد مویدی بر این محدودیت ها است.
    کلیدواژگان: آمریکا، سیاست خارجی، نومحافظه کاری، هژمون، یازده سپتامبر، یکجانبه گرایی
  • سیدجلال دهقانی فیروزآبادی صفحه 103
    یکی از مهم ترین سازوکارها و ابزار تامین هدف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که بر گسترش فرهنگ ایرانی- اسلامی و الهام بخشی در سایر جوامع ابتناء دارد، تدوین و اعمال دیپلماسی فرهنگی کار آمد است. ضرورت اعمال دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در منطقه خلیج فارس اهمیت و اولویت مضاعف دارد. از این رو، این مقاله در پی توضیح و تبیین دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در حوزه خلیج فارس است. هدف اصلی، پاسخگویی به این پرسش اساسی است که: تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشورهای حوزه خلیج فارس چه بازتابی بر دیپلماسی فرهنگی ایران در این منطقه دارد؟ پاسخ موقت آن است که: تغییر و تحولات فرهنگی- اجتماعی کشورهای حوزه خلیج فارس، باعث ناکارآمدی دیپلماسی فرهنگی سنتی شده و بازنگری و بازتعریف آن را اجتناب ناپذیر می سازد.
    کلیدواژگان: دیپلماسی، قدرت نرم، انقلاب اسلامی، فرهنگ، سیاست خارجی، منافع ملی، خلیج فارس
  • علی ربانی، فرهاد شایگان فرد صفحه 123
    در این مقاله از منظری جامعه شناختی و روانشناختی به بررسی لایه های مختلف تاریخ ایران، از دیدگاه صاحبنظران و پژوهشگران در ارتباط با فرهنگ سیاسی پرداخته شده است، که این خود می تواند مقدمه ای برای شناخت مولفه های تاثیر گذار بر فرهنگ سیاسی ایران باشد که شاخصه های این فرهنگ نیز محسوب می شود. بر این اساس با استفاده از روش اسنادی به عنوان رویکردی غالب به شناخت مولفه های تاثیر گذار بر فرهنگ سیاسی ایران پرداخته شده است. در این میان آنچه که برجسته می نماید، این است که؛ جغرافیای طبیعی و فرهنگی، گذشته تاریخی، فرهنگ عمومی، دین و ساختار قدرت در ایران نقشی موثر و تعیین کننده در سیر تحولات سیاسی اجتماعی جامعه و شکل گیری فرهنگ سیاسی ایران داشته است.
    کلیدواژگان: ضعف اعتماد سیاسی، فرهنگ عشیره ای قبیله ای، شهادت طلبی و بیگانه ستیزی، اصلاح طلبی و آرمان خواهی، رفتار دوگانه
  • احمد ساعی، قاسم ترابی صفحه 143
    نگاهی گذرا به تاریخ قرن بیستم نشان گر آن است که نظام سرمایه داری همواره با بحران های سیاسی، نظامی و اقتصادی همچون جنگ های جهانی اول و دوم، بحران های 1929 و 1973، بحران اقتصادی جنوب شرقی آسیا در دهه 90 و بحران جاری مواجه بوده است. هر چند نظریه های اقتصاد سیاسی بین الملل در خصوص اصل وجود بحران اشتراکاتی دارند، اما در باب ماهیت، علل، عمق و راهبردهای خروج از آن با هم اختلاف نظرهایی دارند. در این میان، نظریه ثبات هژمونیک با نگاهی متفاوت و با دیدی علمی و تاریخی در پی شناخت بحران و علل بروز آن است. از چشم انداز این نظریه، مهم ترین عامل رونق و شکوفایی اقتصاد سیاسی بین الملل به وجود یک هژمون برمی گردد، همان طوری که بحران در اقتصاد سیاسی جهانی ناشی از افول آن است. بدین معنا، همان طور که رونق و شکوفایی اقتصاد جهانی در دهه 50 و 60 م. ناشی از هژمونی آمریکا و سازو کارهای ساخته شده آن مثل گات (بعدها WTO)، صندوق بین الملل پول، بانک جهانی در کنار تضمین امنیت غرب از طریق ناتو و امنیت انرژی بود؛ بروز بحران در اقتصاد جهانی طی دهه 70 و پس از آن ناشی از افول هژمونی آمریکا است.
    کلیدواژگان: اقتصاد سیاسی بین الملل، نظریه ثبات هژمونیک، بحران، آمریکا، هژمونی، برتون وودز، ناتو، امنیت نفت
  • محمدتقی قزلسفلی، نگین نوریان دهکردی صفحه 161
    در جستجوی علل ناکامی روشنفکر ایرانی در حوزه ی اندیشه و سیاست مقاله ی حاضر با مروری اجمالی بر آراء احسان طبری و جلال آل احمد، تلاش دارد، تاثیر نگاه صوری و فرمالیستی به سیاست و سیطره ی فرمالیسم سیاسی بر اندیشه ی این دو روشنفکر مطرح ایران معاصر را نشان دهد و در بازبینی نقادانه به ایضاح این موضوع بپردازد که چگونه درک سطحی و صوری آنان از سیاست و اولویت قرار گرفتن اهداف سیاسی، تفکر آنان بیش از پیش از اندیشه ی راستین فاصله گرفته و به ایدئولوژی هایی مبهم در خدمت فرمالیسم سیاسی بدل شده است.
    کلیدواژگان: قدرت، روشنفکران ایرانی، فرمالیسم سیاسی، ایدئولوژی، آل احمد، احسان طبری
  • جهانگیر کرمی صفحه 181
    دولت روسیه در سال های 2006 تا 2008 به یک سیاست خارجی«هجومی» نسبت به غرب روی آورد. نگارنده در تحلیل چنین رفتاری، عامل اصلی را در «احساس خطر در مرزهای اروپایی روسیه» و به بیان روشن تر، به مخاطره افتادن جدی موازنه استراتژیک اروپایی از نگاه مقامات روس، جستجو کرده و کوشش نموده است تا در چارچوب نظریه سازه انگاری به عوامل و دلایل هجومی شدن سیاست خارجی روسیه بپردازد. برای این منظور، با طرح مسائل مهم سیاست خارجی روسیه در ده سال اخیر و وضعیت هجومی آن در سال های2006 تا 2008، اهمیت مفهوم موازنه اروپایی را ارائه و موضوع سپر موشکی امریکا را به عنوان عامل اصلی برهم زننده این وضعیت بررسی نماید.
    کلیدواژگان: روسیه، سیاست خارجی، اروپا، امریکا، موازنه قدرت، سپر دفاع موشکی
  • غلامرضا کریمی صفحه 197
    ارزش ها مبنای امنیت هستند بطوریکه هرگونه تلاش امنیتی، در جهت حفاظت از آنها یا جلوگیری از تهدید علیه آنها است. با فروپاشی نظام دو قطبی و تحول در نظام بین المللی گذار از مفهوم «امنیت بین المللی» به «امنیت جهانی» آغاز شد که تبعات بسیاری در پی داشت. در پرتو امنیت جهانی که بازیگرانی جدید از جمله افراد، سازمان های غیردولتی، جنبش های اجتماعی و هویت ها وارد عرصه بین المللی شدند حیطه تهدیدات امنیتی تا به آن حد گسترش یافت که تاکنون سابقه نداشته است. در این مقاله ضمن توضیح دو مفهوم امنیت بین المللی و امنیت جهانی، ارزش های مورد توجه این دو رویکرد و سرچشمه های تهدید این ارزش ها و همچنین روش های تامین امنیت ارزش های مرتبط به آنها مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته تا تبیینی مناسبتر از وضعیت امنیت در محیط بین المللی امروزی بدست آید.
    کلیدواژگان: امنیت بین المللی، امنیت جهانی، ارزش ها، تهدیدات، روابط فرهنگی بین المللی
  • الهه کولایی، فتح الله مرادی صفحه 217
    برای بررسی نقش و جایگاه سازمان همکاری شانگهای در سیاست های منطقه ای و بین المللی، باید عوامل موثر در سیاست خارجی روسیه و چین در آسیای مرکزی از جمله عوامل ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک را مورد توجه قرار داد. پاسخ به این سوال که آیا شکل گیری سازمان همکاری شانگهای به معنی رقابت برای کنترل اوراسیای مرکزی و آغاز یک «بازی بزرگ” جدید در میان قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای است، نیازمند توجه به تعریف دولت های عضو از منافع خود در منطقه است. نویسندگان این مقاله به مهم ترین پیامدهای امنیتی فعالیت این سازمان بر ساختار امنیتی آسیای مرکزی می پردازند.در این مقاله نشان داده می شود منافع ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک روسیه و چین در آسیای مرکزی، آنها را به سوی ایجاد موازنه ای نرم در مقابل امریکا، درچارچوب سازمان همکاری شانگهای سوق داده است.
    کلیدواژگان: امنیت، آسیای مرکزی، سازمان شانگهای، روسیه، چین، امریکا
  • سعید لطفیان صفحه 237
    یکی از اهداف اصلی این پژوهش، ارایه چارچوبی نظری و تحلیلی برای شناخت بهتر و سنجش دقیق پیامدهای افزایش نابرابری در توزیع درآمد و گسترش فقر در سطوح مختلف در کشورهای در حال توسعه است. فرضیه پژوهشی تحت آزمون این است که پدیده جهانی شدن به افزایش نابرابری اقتصادی در درون کشورها و در بین آنها منجر شده و احتمال حکمرانی اقتدارگرایانه را افزایش داده است. مهم ترین پرسش های پژوهشی در اینجا عبارتند از: میزان فقر و نابرابری در جهان چیست؟ آیا نابرابری بین کشورها و در درون آنها بر اثر جهانی شدن افزایش یافته است؟ از چه سیاست هایی باید برای رسیدن به هدف برابری اقتصادی، و فقرزدایی استفاده کرد؟ نتیجه کلی این پژوهش این است که جهانی شدن تاثیر منفی بر فقر و برابری در بیشتر کشورهای رو به توسعه داشته است.
    کلیدواژگان: نابرابری، توزیع درآمد، فقرزدایی، جهانی شدن، جهان در حال توسعه
  • محمدرضا مجیدی صفحه 257
    صنعت گردشگری در جهان امروز جایگاهی ویژه دارد و طی نیم قرن به یکی از بازیگران اصلی تجارت بین الملل تبدیل شده و از منابع درآمدی مهم بسیاری از کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه به شمار می آید. هر کشوری سیاست مناسب برای جذب گردشگر خارجی را تعریف می کند. در سیاستگذاری گردشگری کشورمان باید الگوی مطلوب گردشگری از دیدگاه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تعریف شود و بر آن پایه به برنامه ریزی و سرمایه گذاری و اقدام پرداخت. با توجه به اینکه فرهنگ در شکل گیری، رشد و توسعه گردشگری نقش اساسی داشته و سنگ بنای توسعه گردشگری است و با عنایت به آثار و پیامدهای مثبت و منفی گردشگری، در این مقاله گردشگری فرهنگی به عنوان الگوی مطلوب گردشگری برای جامعه ایران بررسی می شود و با توجه به بین بخشی بودن صنعت گردشگری تاکید می شود که باید به سطوح محلی و ملی، منطقه ای، بین المللی و تعاملات این سطوح توجه کرد.
    کلیدواژگان: سیاست گردشگری، ایران، گردشگری فرهنگی، توسعه پایدار، همکاری منطقه ای، غرب آسیا
  • نسرین مصفا، حیدرعلی مسعودی صفحه 273
    شرکت های چندملیتی کنش گرانی مهم و تاثیرگذار در جهان کنونی به شمار می آیند. گسترش دامنه تاثیرگذاری های منفی و مثبت این شرکت ها در ورای مرزهای ملی در حیات بیش از پنج دهه ای آنها موجب گسترش مسئولیت آنها نیز گردیده است. سوال اصلی مقاله پیرامون چگونگی تحول این مسئولیت است که ضمن بررسی تحول در دو سطح عمودی و افقی، جدیدترین تحولات حقوقی مورد تاکید قرار می گیرد. مقاله بر این باور است که با گسترش حوزه های فعالیت شرکت های چندملیتی، مسئولیت آنها در بعد عمودی از اقتصاد تا اخلاق و در بعد افقی از نیروی کار تا کل بشریت را در بر گرفته است. همچنین ضمن تبیین میثاق جهانی ملل متحد در این زمینه به اهمیت اصول ده گانه آن اشاره خواهد شد.
    کلیدواژگان: مسئولیت، شرکت های چند ملیتی، نظام جهانی، حقوق بشر
  • حمیدرضا ملک محمدی صفحه 289
    یکی از حوزه های مهم در سیاست گذاری عمومی، سیاست گذاری شهری است. شهرها از مکان هایی کوچک و کم شمار در گذشته به مکان هایی بزرگ، کلانشهرها و شهرهای غول آسا تبدیل شدند و از پی آن، اداره آنها نیز نیازمند روش های جدید و سیاستگذاری های نوین گردید. امروزه حضور روش های مابعد شهری در اداره این مراکز دین، دولت، تجارت و فرهنگ، ابعادی جدید را در سیاستگذاری های شهری از نگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بوجود آورده است. آنچه از پی می آید، تلاشی است برای شناسایی مولفه های بهینه گی سیاستگذاری شهری به ویژه در شهرهایی بزرگ که می تواند در اداره و توسعه آنها نقشی موثر ایفا نماید.
    کلیدواژگان: سیاستگذاری عمومی، سیاستگذاری شهری، مثلث بهینه گی، شهر
  • عباس منوچهری، مسلم عباسی صفحه 299
    جلال آل احمد از مهم ترین و تاثیرگذارترین روشنفکران معاصر است. در این پژوهش با استفاده از الگوی نظری اسپریگنز، فرآیند شکل گیری اندیشه سیاسی او تبیین خواهد شد. فهم فرآیند شکل گیری اندیشه سیاسی آل احمد مستلزم راهیابی به اندیشه او است. هرمنوتیک روشی مؤلف محور اسکینر یکی از معتبرترین رهیافت ها در فهم متون و آراء سیاسی بشمار می رود. طبق این روش در نظر گرفتن آثار «غرب-زدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» به عنوان یک کنش گفتاری قصد شده، در ارتباط با فضای گفتاری دوران نوشته شدنش، نشان می دهد که این آثار پاسخی به مسئله «بحران هویت» در دهه چهل در ایران بوده است. از اینرو اگر اندیشه -سیاسی را به عنوان آراء و عقاید درباره سامان وجه سیاسی حیات انسانی تعریف کنیم، می توان اندیشه سیاسی جلال آل احمد در سال های دهه 40 را «بازگشت به خویشتن» نامید.
    کلیدواژگان: فضای گفتاری، بحران هویت، بازگشت به خویشتن
  • یوسف مولایی صفحه 315
    حق توسعه، مفهومی بحث انگیز، مبهم و تا حدودی انتزاعی که با توجه به جوهره سیاسی آن، صف بندی های مختلف میان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ایجاد کرده است. با وجود این، بین صاحبنظران و همچنین دولت ها در درک مفهوم حق توسعه اجماع حاصل نشده است. یکی از پژوهشگران هفت رویکرد را به حق توسعه معرفی کرده و نهادهای بین المللی مرتبط با امر توسعه نیز به طور مستقیم خود را با حق به توسعه درگیر نمی کنند. از این رو به نظر می رسد که این حق هنوز در مرحله شناسایی قرار داشته و روند پذیرش آن در جریان است. شفاف سازی این مفهوم می تواند روند پذیرش آن را سرعت ببخشد. این مقاله در صدد است تا با دامن زدن به مباحث نظری به فهم بهتر مفهوم حق به توسعه کمک کرده و در مسیر اجرای آن را هموار کند.
    کلیدواژگان: حقوق دسته جمعی، حقوق همبستگی، وابستگی حقوقی، نسل سوم حقوق بشر از تئوری تا واقعیت، حقوق بشر در عمل، مناضره شرق و غرب، ادعای کشورهای در حال توسعه، ماهیت حق به توسعه
  • نورالدین نعمتی، علی اکبر کجباف، مرتضی دهقان نژاد صفحه 335
    اروپاییان در قرن نوزدهم بازیگران اصلی صحنه جهانی بودند. فرانسه در دوره ناپلئون قصد داشت بر سایر رقیبان پیشی گیرد، اما اتحاد سایر قدرت های اروپا، سبب شکست او، تغییر نقشه سیاسی اروپا و تاسیس کشور آلمان شد. استراتژیست های آلمانی با وارد شدن در معادلات بین المللی، برتری سایر بازیگران را به چالش کشیدند. با تدوین راهبرد نگاه به شرق، سایر قدرت های اروپایی، برای مقابله با آن ها اختلافات را کنار گذاشتند، و بر علیه آن کشور متحد شدند حاکمان ایران که از نفوذ روس و انگلیس به ستوه آمده بودند معتقد بودند با واگذاری امتیازات تجاری و اقتصادی آلمان ها را در امور ایران درگیر کنند و استقلال و تمامیت ارضی کشور حفظ گردد. بهره گیری از چنین وضعیتی می توانست شرایط بهتری را برای کشور ایجاد کند.
    کلیدواژگان: ایران، آلمان، تعامل قدرت ها، استعمار
  • امین نواختی مقدم صفحه 351
    این مقاله به صورت جداگانه و منسجم (از میان مؤلفه های دیگر ناسیونالیسم چون دین و مذهب، سرزمین و تاریخ مشترک)، به موضوع «رابطه ی بین زبان و ناسیونالیسم» پرداخته است. این موضوع به گونه ای یادآور«نظریه ی قومیت زبانی» نیز هست که در زمان شکل گیری دولت -ملتهای اروپایی نقشی مهم در تشکیل این کشورها و بعضی از ملت های خاورمیانه ایفا کرد. با فروپاشی امپراتوری عثمانی نقش زبان در تشکیل هویت ملی این کشورها مطرح و برجسته شد و تعدادی از کشورهای عربی و ترکیه ی جدید نیز بر پایه ی این ناسیونالیسم شکل گرفتند. هدف اصلی این تحقیق، مطالعه و تحلیل تاثیر هویت زبانی و نقش آن در تشدید و شکل گیری جنبش ناسیونالیستی عرب میباشد.
    کلیدواژگان: زبان، ناسیونالیسم، جنبش های ملی، خاورمیانه، قومیت عرب، ساطع الحصری، سیدجمال الدین اسدآبادی، یوهان گوتفریدهردر
  • بخش ضمیمه
  • سید امیر نیاکویی صفحه 373
    این مقاله با رویکردی تلفیقی که هم عوامل ساختاری و هم عوامل انسانی (کارگزاری) را در بر می گیرد به دنبال بررسی وضعیت گذار دموکراتیک در ایران در دوره اصلاحات است. نویسنده مقاله در این راستا به نقد رویکردهای ساختارگرا و اراده گرا می پردازد و هردوی این رویکردها را تقلیل گرا ارزیابی می کند. این اثر پس از بیان کلیات مقاله به ارزیابی انتقادی آن می پردازد.
    کلیدواژگان: گذار به دموکراسی، عوامل ساختاری، کنشگران انسانی، اصلاحات، ماهیت دولت
|
  • Gh. Eftekhari, Ali Bagheri Dolatabadi Page 1
    Lots of Papers has been written about Iran’s Military Strategy explain Military strategy of Iran is Deterrence, but there is a little Paper that Explain Why Iran Chose this Strategy? The Paper tries to Answer this Question. Two Hypotheses are presented as Probable Answers to the Question: 1-Chang of Balance Power in the Middle East 2- Intensification of U.S Pressure on Iran for Regime Change.
  • Majid Bozorgmehri Page 21
    Preparing a more pure Islamic context for the political sciences courses in the Iranian universities, has been a major issue for the cultural authorities of the country through three recent decades.Through this article, we try in fact to propose a theoretical framework for discussing the problems and the suggestions of this issue. Based on an opinion poll between students from state and non-state universities and according to a study of elite's ideas, we suggest a model entitled "Making indigenous (home-grown) of political knowledge along with using a more realistic Islamic jurisprudence ". Looking with a more broadened and comprehensive understanding of Islam, permits us to suggest a large number of good and up-to-date propositions to the theoretical problems of the political science. We think that the pure reasoning and the impartial logic and judgment, elaborated by Islamic intellectuals, should be considered more than before in the Islamic jurisprudence.
  • Kheirollah Parvin Page 41
    Globalization is the most obvious aspect of epoch after national government. Globalization is a new phenomenon which is aim to alter the world and united all creatures under a rule and limiting its domination on the world and governmental sovereignty. Globalization in continues of governments power limitation and enfeebling the political borders and national Sovereignty. In this article factors that in direction of globalization may enfeebling national sovereignties such as interference in governmental sovereignty with the philanthropist excuse or interference of moral values and related issues are studied.
  • Mahmoud Jalali, Safoura Baninajarian Page 63
    Throughout the history, the types of governments and administrative systems of societies have had direct impacts on the rights of men in general and on those of women in particular. Over the passage of history, there was a time when there existed no major gap between men and women and even woman domination can be seen. By the growth of economy and advancement in ownership and accumulation of goods, the concentration of wealth in the hands of mainly men, led to the monopolization by men of decision-making. This led to the creation of inequality of various kinds between men and women in that some are of the view that the only solution to this inequality is to make a positive discrimination in favour of women. The increasing attention of the world community to human rights and the achievements in the field, together with decolonization movements has made this progress stronger. These developments have had impacts on the world including the Islamic countries.
  • Seyed Jalal Dehghani Firoozabadi Page 103
    One of the most important instruments of Iranian foreign policy is an active and proactive cultural diplomacy. The exercise of such a diplomacy is more essential in neighboring strategic region of Persian Gulf. Hence, this article strives to explore and explaine different aspects of Iran’s cultural diplomacy and various determining variables that necessitate its exercise in that region. The maine argument is that profound political, economical, social and cultural developments in the region have made conventional cultural diplomacy insufficient and ineffective; So that, redefinition and revision of the old one and formulation and performance of a new one is necessary and inevitable.
  • Ali Rabbani Page 123
    In This paper the outlooks of different scholars and researchers involved in studying political culture in Iran have been reviewed and analyzed based on sociological and psychological viewpoints of different stratums of Iran history. This can also be an Introduction to the recognition of effective components of political culture in Iran. In so doing, a documentary method has been applied as the prime approach to the study of the components of political culture. Above all, we can conclude that natural and cultural geography, historical backgrounds, public culture, religion and the structure of power have played great and effective roles in the process of socio-political reformations and the formation of political culture in Iran. At the end of this article general components of political culture in Iran have been discussed.
  • Ahmad Saei, Ghasem Torabi Page 143
    A brief study on the history of 20th century reveals that capitalist system has been facing to political, military and economic crisis including world wars I and II, economic crisis of 1929 and 1973, economic crisis of southeast of Asia in 90s and the current economic crisis. While theories of international political economy have in common with the occurrence of the crisis itself, they are different on its nature, reasons and solution strategies. Theory of hegemonic stability, meanwhile, is trying to scrutinize the crisis and its origins through a different, scientific and historical prospect. From this viewpoint, hegemon is the main factor of flourishing the international political economy as its crisis refers to the fall of the hegemon. In better words, as global economy flourishing in 50s and 60s originated from America hegemony and mechanisms created by that like GATT (later WTO), IMF, World Bank, as well as preserving west security through NATO and oil security, world economy crisis in 70s and after on refers also to the fall of American hegemony.
  • Mohammad Taghi Ghezelsofla, Negin Noorian Dehkordi Page 161
    This article explain unsuccessful Iranian intellectual's attempts in the fields of thoughts and politics through surveying ideas of Ehsan Tabari and Jalal Ale-Ahmad. It tries to show that theirs ideas have been under hegemony of political formalism; so their naïve attitudes has converted their thought to an ideology which serve to political aims based on a political formalism.
  • Jahangir Karami Page 181
    From 2006 to 2008 Russian government adopted an aggressive foreign policy toward the West, particularly the United States. In this article, the author claims that one should search for the main factor in the ‘feeling danger in the European borders of Russia’ and more clearly in ‘serious endangering of European balance of power’ from the perspective of Russian authorities after 60 years. I have tried to study the issue from the viewpoint of constructivists and tried to set forth the issues of Russian foreign policy in this decade and refer to aggressive policy of Russia in the second duration of Putin presidential. Then I show the importance of European balance of power and American anti-ballistic missile system in Eastern Europe for Russia.
  • Gholamreza Karimi Page 197
    Values are the foundation for security. Thus, security measures in their various forms are either to preserve these values or to prevent potential threats against them. By disintegration of the bipolar political order in the world and transformation of its international system a conceptual transition from "International security" into "Global security" was formed followed by a variety of consequences. Now, the question is that: Which values were displaced in such a conceptual transition, what are the new threats and how are the methods to secure the subject values?In the light of the global security in which some new role models such as individuals, NGOs, social movements and identities are now getting involved in international arena, the extent of security threats has relatively enhanced and the major goal of this paper is to examine the extent of security reforms needed to cope with the new situation.The paper will also deal with an explanation of the two concepts of international security and global security, their pertinent values and the sources of threats involved. Furthermore, the paper will analyze the means and methods to preserve the relevant values in order to provide a suitable trend of security in today's international environment.
  • Elaheh Koolaee, Fathollah Moradi Page 217
    The Shanghai Cooperation Organization (SCO) is developing into a major regional institution in the heart of Central Eurasia. To make any predictions about the SCO, one must examine factors contributing to Russian and Chinese foreign policy behaviors in Central Asia. Does the seductive presumption of a looming battle for control of Eurasia smell of a new “Great Game” and great power rivalry? Answering this question requires knowing how its 2 key players, Russia and China, view the SCO. This Article delves deeper into what is driving Russian and Chinese interests in Central Asia, and thus the SCO. This causes to formed the Soft Balances against the U.S.
  • Saideh Lotfian Page 237
    A major objective of this paper is to present a theoretical and analytical framework for better understanding and measuring the consequences of increasing poverty and inequality in income distribution at different levels in the developing countries. The research hypothesis to be tested here is that globalization has led to increasing economic inequality within countries and between them, and has multiplied the probability of authoritarian rule. The author endeavors to find answers to the following key research questions: What is the extent of poverty and inequality in the world? Has globalization increased inequalities between countries and within them? What policies should be implemented for the purpose of achieving the goals of economic equality and poverty alleviation? The major finding of the study is that globalization has adversely influenced poverty and equality in most developing countries.
  • Mohammad Reza Majidi Page 257
    Today, the tourism industry is of a special significance; during the past 50 years, this industry has turned into one of the major actors in the field of international trade as well as providing significant resources for income in most of the developed and developing countries. Any country defines an appropriate policy in order to attract foreign tourists. Policy making in the field of tourism in our country should define a desirable model, taking into consideration cultural, social, economic and political observations and viewpoints, and on the basis of that definition necessary planning, investment and measures should be taken. Taking into consideration the fundamental role of culture in the formation, growth and development of tourism - it can be considered as a cornerstone for tourism - and also considering its positive and negative effects, in this article cultural tourism is studied as a desired model for tourism in Iran.Due to the multi-sectoral nature of the tourism industry, it is emphasized that the local, national, regional and international levels as well as the interactions between these levels should duly be taken into consideration.
  • Nasrin Mosaffa, Heidar Ali Masoudi Page 273
    Multinational Corporations (MNCs) are major actors in contemporary world. Their negative and positive impacts on human life make clear the need for expanding their responsibilities. The aim of this article is to show how responsibilities of MNCs evolve during recent 50-60 years. Through two sections, the article examines vertical and horizontal expansion of MNCs’ responsibilities and then recent developments in this regard. The article finally concludes that while MNCs are increasingly powerful in multiple ways, their responsibilities are expanding vertically and horizontally.
  • Hamid Reza Malek Mohammadi Page 289
    cConcerning the emer gence of substantial changes in major cities within the past two decades and its relationship to a set of ideas which envisage the emergence of a new urban era, this article will try to examine the different aspects of the new urban policies as a necessary response to a new national and international economy.
  • Abbas Manoocheri, Moslem Abbasi Page 299
    Jalal- Al- Ahmad is one of the most important and influential modern Iranian intellectuals. By suggesting the political thought "return to self", he made nativism into the inseparable part of political discourse in Iran.In this vein by using Spragens’s theoretical model, we will explain the formation of his political thought. Hermeneutics and especially Skinner's Hermeneutics, are among the most important approaches in understanding the political texts and political thought. According to this method, Considering the works " Gharbzadegi" and " Dar khedmat va khianate Roshanfekran" as a linguistic action in relation to the discourse context of his time, shows that "Return to Self" is a response to the problem of "identity crisis" of the 60s in Iran. According to the Spragens's model, the main problem which has been observed by Al-Ahmad and he has tried to solve it, is analyzed in this paper.
  • Yousef Molaii Page 315
    There is no consensus of opinion and ambiguity on the meaning of "The Right to Development". There are several different views and opinions on this right and this difference of opinion has prevented its implementation. Therefore it seems that "The Right to Development is more of a political claim than a legal one.
  • Noorodin Nemati, Ali Akbar Kajbaf, Morteza Dehghannezhad Page 335
    Europeans were the major actors of the world political scene in the 19th century. France sought to defeat its rivals in Napaleanic era but the unification of other European powers lead to the defeat of France and the establishment of Germany through the changes in the political map of Europe.The German strategists, through entering international interactions challenged the other political players. With their new outlook toward Eastern countries, to defeat France in the political equations, the other European powers temporarily put aside their controversies and unified against France Iranian rulers who were extremely exhausted the influence and interference of Russia and England believed that through offering trade and economic grants to Germany they would be able to maintain the integrity of Iran and its sovrenity. Taking advantage from this atmosphere could bring about better conditions for Iran.
  • Amin Navakhti Moqaddam Page 351
    There are some indicators for nationalism like: "language, religion, territory and common history", but this article has paid attention especially to the "relationship between language and nationalism". This matter can remember "Theory of lingual ethnicity" in the age of shaping European nation states, it played an important role in the shaping of nationalism and making some countries, and with wide-spreading nationalism in the world, some nationalities in the middle east after the collapse of Ottoman empire distinguished role of language in the shaping of self national identity in the base of this theory, so some Arabic countries and new Turkey were shaped in the Ottoman empire in the base of this type of nationalism. Principle goal of this article is study and analysis of influence of lingual identity and role of it in the intensifying and shaping of Arabic nationalistic movement.
  • Amir Niakouee Page 373
    The original article intends to examine Iran’s interrupted democratic transition after 1997.The main goal of the paper is to stay away from vulgar voluntarism and structural determinism, with the assumption that a dialectical and integrative theoretical approach can better explain the complexity of Iran’s socio-political realities.however, the original paper has suffered from several shortcomings which has been examined in this paper.