فهرست مطالب

معارف عقلی - پیاپی 16 (پاییز 1389)

نشریه معارف عقلی
پیاپی 16 (پاییز 1389)

  • عرفان اسلامی
  • 202 صفحه، بهای روی جلد: 6,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/12/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 5
  • محمدعیسی جعفری صفحه 7
    در نقد افراد، گروه ها و عقاید آنان، روایت، ابزاری بسیار مهم و تاثیرگذار محسوب می شود. این تاثیرگذاری موجب شده است که مخاصمان، به ویژه در حوزه عقاید، برای کوبیدن خصم و تقویت خود از این ابزار مهم سود برند. اما در این میان، برخی بی دقتی ها در استفاده از روایت، سبب قضاوت های نابجایی شده و پیامدهای سوئی داشته است. تصوف و عرفان و به طور خاص سران صوفیه، از مواردی هستند که از روایت به عنوان ابزار تخطئه، علیه آن (آنها) استفاده شده است. یکی از این سران نامی در این زمینه، حسین بن منصور حلاج است. مخالفان عرفان و تصوف مدعی اند که حضرت ولیعصر(عج) توقیعی علیه او صادر کرده اند. این توقیع بدون ملاحظه شرایط استناد، مورد استفاده قرار گرفته و تلقی به قبول شده است. این نوشتار می کوشد با ملاحظه شرایط استناد روایت، میزان پذیرایی توقیع مزبور را نشان دهد. در این پژوهش، افزون بر بررسی سند، محتوای روایت و شرایط زمانی که روایت در آن صادر شده نیز مد نظر قرار می گیرد.
    کلیدواژگان: توقیع، حلاج، محاکمه حلاج، دربار خلافت، مخالفان صوفیه، تشیع حلاج
  • محمود جوادی والا صفحه 37
    این مقاله به جایگاه خلیفه اللهی انسان از دیدگاه ابن عربی پرداخته و به شش شان و مقام مهم خلیفه الله اشاره کرده است:1.خلیفه الله ، تدبیرکننده امور مردم و هدایت گر آنها به کمال مطلوب در بعد تکوینی به جهت بهره مندی از اسماء الهی است؛2. خلیفه الله ، در بیان احکام شریعت معصوم و مرجع علمی است؛3. خلیفه الله ، حاکم و پیشوای اجتماعی است که اطاعت اش بر همگان واجب است؛4. مقام خلیفه الله ، موهبتی الهی و ویژه است؛5. مقام خلیفه اللهی با نص از سوی خداوند برقرار می شود؛6. معرفت و شناخت خلیفه الله بر تمام مردم واجب است.
    در ادامه این نوشتار به وجود و تطبیق این شش ویژگی بر امامان دوازده گانه شیعه پرداخته شده است؛ کسانی که نه تنها خلیفه الرسول، که خلیفه الله اند.
    دیگر اینکه، ابن عربی امام مهدی، فرزند امام عسکری‡ را از نمونه های خلیفه الله برمی شمرد که با باور شیعیان بر امامت حضرت هماهنگی دارد؛ بنابراین از مهم ترین نقطه های نزدیکی عرفان ابن عربی به تشیع بحث خلیفه الله است.
    کلیدواژگان: خلیفه الله، ابن عربی، انسان کامل، نبوت، امامت
  • احمد سعیدی صفحه 69
    پاره ای از دین ها و عرفان های شرقی، بر این باورند که نفس پس از ترک بدن، هویت فردی خویش را وامی نهد و به صورتی غیر متشخص و نیز با وجودی بی پایان می زید. به باور استیس، سخنان و تجربه های عرفانی عارفان دیگر ملت ها نیز کم و بیش بیانگر همین دیدگاه است. هر چند پاره ای از سخنان عارفان مسلمان، این ادعا را در ظاهر تایید می کند، اما با در نظر گرفتن نصوص و محکمات سخنان عارفان مسلمان در بحث های گوناگون، می توان ادعای استیس را نادرست شمرد.
    کلیدواژگان: عرفان، بقاء، نفس، جاودانگی، شهود
  • ولی الله عباسی صفحه 95
    وحدت گرایی دینی، رویکردی است که عارفان مسلمان به مسئله کثرت ادیان دارند. از این دیدگاه، تمام ادیان از ریشه واحدی سرچشمه گرفته اند و همگی، جلوه ها و مظاهر وحدت حقه دینی هستند. بنابراین ادیان از نظر باطنی، وحدت دارند، اما از نظر ظاهری، دچار اختلاف هستند. بر این اساس، نگارنده در این مقاله کوشیده است تا وحدت گرایی دینی (وحدت دین و کثرت شرایع) را از چشم انداز عرفان بررسی و مبانی عرفانی آن (مانند وحدت وجود، کثرت و اختلاف اسمای الهی و غیره) را تبیین و تحلیل کند.
    کلیدواژگان: وحدت وجود، وحدت دین، کثرت اسما، کثرت شرایع، تجلی، صادر اول، انسان کامل، شریعت کامل
  • محمدهادی فلاح صفحه 135
    بازشناسی «اسرار عبادات» در اندیشه رضی الدین علی بن طاووس، دانشمند و عارف بزرگ قرن هفتم هجری، ضرورتی است که تاکنون درباره آن پژوهشی انجام یا ارائه نشده است. مقاله پیش رو، به اندازه مقام و مجال، با استناد به آثار وی، گامی در این راه برداشته است.
    مسئله اسرار عبادات از شوون عرفانی و ویژه عارفان است و از سوی آنها ترویج شده است. خاستگاه نظریه های عارفان در این باره، دعاها، عبادات و اشاره هایی است که اولیای دین در این خصوص بیان کرده اند. سیدبن طاووس همانند دیگر عارفان به این مهم پرداخته است. در این مقاله، مسئله اسرار عبادات از نظرگاه وی با عنوان های زیر سامان یافته است:1. مقدمه2. اسرار عبادات از دیدگاه سید:الف) خاستگاه مسئله اسرار عبادات؛ب) شرایط بیان اسرار عبادات: 1. ماذون بودن؛ 2. استقامت.
    ج) سر مناسبت زمانی در عبادات.
    در این نوشته، از سیدبن طاووس(ره) با نام «سید» یاد خواهد شد.
    کلیدواژگان: اسرار عبادات، سر، عرفان، شریعت، طریقت، دعاها، اذن، استقامت، مصلحت، مناسبت زمانی
  • بهزاد مرتضایی صفحه 151
    عقل، به منزله یکی از ابزارهای شناخت و معرفت انسانی، جایگاه بلندی در میان فلاسفه و اندیشمندان دارد اما بسیاری از عارفان، عقل را حجاب شناخت و معرفت می دانند، به ویژه که آنان، میان علم و معرفت فرق می گذارند و معرفت را مربوط به دایره شناخت انسان از حق تعالی و تجلیات او، و جایگاه آن را قلب، و علم را محصول ادراکات عقل نظری می دانند. ابن عربی با احترام به جایگاه عقل، عقل نظری را در معرفت به حق، ناتوان می شمارد. وی معتقد است عقل در شناخت حق تعالی، دو مقام و مرتبه دارد: نخست، مقام ادراک؛ دوم، مقام قبول و پذیرش.
    او عقل را در مقام ادراک و شناخت ذات حق و بعضی از مراتب تعینات و تجلیات حق، ناتوان معرفی می کند. اما در مقام پذیرش و قبول، قادر به شناخت حق می داند و برای آن محدودیتی قائل نیست، اگرچه موضوع پذیرفته شده با مقام ادراکی عقل، قابل استدلال و برهان نباشد.
    این مقاله با بیان و تحلیل مسئله به مفهوم شناخت و جایگاه عقل، و سپس به دو مقام و مرتبه آن می پردازد و مهم ترین دلایل ناتوانی عقل نظری، در بعد ادراک و شناخت حق و ویژگی های هر یک را از دیدگاه ابن عربی مورد بررسی قرار می دهد. روش این پژوهش بر اساس تجزیه و تحلیل و بیان مطالب از مهم ترین کتاب های ابن عربی (فتوحات مکیه، فصوص الحکم و شرح های آن و تجلیات الهی) می باشد.
    مطالعه این پژوهش می تواند در تجزیه و تحلیل مباحث معرفت شناسی جدید کارگشا باشد و خواننده محترم می تواند درستی یا نادرستی دلایل ابن عربی را بر محدودیت عقل در بعد ادراک، و نامحدود بودن آن به دست آورد.
    کلیدواژگان: عقل، قلب عرفان، حق تعالی، تعینات حق، عقل فاعل، عقل قابل
  • حسن معلمی صفحه 179
    مبادی تصدیقی هر علمی گزاره هایی هستند که در اثبات مسائل آن علم استفاده می شوند و مبادی تصدیقی عرفان را «کشف و شهود عارفان»، «اسمای ذاتیه حق و وجود حق سبحانه»، «بدیهیات عقل بشری» و مانند آن به شمار آورده اند، ولی با توجه به اینکه، موضوع عرفان نظری وجود حق سبحانه است، اسما، صفات، افعال، چگونگی صدور کثرت از وحدت و... تمام مسائل عرفان هستند، باید «وجود حق» و «بدیهیات بشری» را مبادی تصدیقی عرفان نظری به شمار آورد و یا پاره ای از مباحث الهیات دانست.
    کلیدواژگان: مبادی، مبادی تصدیقی، اسمای ذاتیه، بدیهیات عقلی
  • عدنان حریری صفحه 191