فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
سال سیزدهم شماره 1 (پیاپی 49، فروردین و اریبهشت 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/02/13
  • تعداد عناوین: 12
|
  • عبدالرسول نامجو، ایرج کریمی، شهرزاد عزیزی، محسن انصاری نیا صفحه 1
    زمینه و هدف
    متادون از جمله داروهای ضد درد اوپیوئیدی است که به صورت رایج برای سم زدایی بیماران وابسته به مواد افیونی و تسکین دردهای مزمن مورد استفاده قرار می گیرد. این مطالعه با هدف بررسی هیستوپاتولوژیک تاثیرات متادون بر سیستم اعصاب مرکزی نوزادان موش سوری در طول دوره شیرخواری انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی تعداد 28 سر موش ماده بالغ آبستن نژاد سوری به طور تصادفی به 4 گروه 7 تایی تقسیم شدند. پس از زایمان موش های مادر گروه های تیمار، متادون را به مدت 25 روز متوالی به روش داخل صفاقی به میزان 3، 6 و 9 میلی گرم به ازاء هر میلی گرم وزن بدن و موش های گروه کنترل آب مقطر را به همان روش دریافت نمودند. در روز بیست و هفتم، نوزادان توزین شدند و پس از بیهوشی با کلروفرم مغز از حفره جمجمه خارج و جهت مطالعه ی آسیب شناسی، مقاطع بافتی تهیه و به روش هماتوکسیلین و ائوزین رنگ آمیزی، و مورد مطالعه ی میکروسکوپی قرار گرفتند. داده ها به کمک آزمون آماری آنالیز واریانس یک طرفه و شفه تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بر اساس نتایج بدست آمده مصرف متادون باعث کاهش وزن و طول تاجی – دنبالچه ای و افزایش درصد وزن مغز به بدن گردید (001/0P<) که این تغییرات با دوز مصرفی رابطه عکس داشت. همچنین نوزادان در گروه های در معرض متادون، تغییرات دژنراسیون همراه با سلول های آپوپتوتیک در ناحیه شکنج دندانه ای (DG) و ناحیه شاخ آمون (CA3) هیپوکامپ را نشان دادند.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان داد مصرف متادون در مادران شیرده می تواند باعث کاهش شاخص های رشد و اختلالات ساختاری در مغز نوزادان شود.
    کلیدواژگان: اوپیوئید، دژنراسیون، متادون، هیپوکامپ، هیستوپاتولوژی
  • کیهان قطره سامانی، عفت فرخی، بهمن خلیلی، محمود رفیعیان، محمد تقی مرادی صفحه 9
    زمینه و هدف
    گیاه خرفه یکی از غنی ترین منابع گیاهی دارای اسید های چرب امگا 3 می باشد و مواد آنتی اکسیدان و عناصر معدنی متعدد در بخش های مختلف این گیاه وجود دارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر گیاه خرفه بر سطح لیپوپروتئین ها به ویژه لیپوپروتئین های با دانسیته پایین اکسیده (OxLDL) و فعالیت آنزیم پاراکسوناز1 و مقایسه آن با اثر لواستاتین انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی از بین بیماران مراجعه کننده به پزشک متخصص داخلی کلینیک تخصصی بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد، 93 بیمار که دارای LDL بیشتر از mg/dl 100 بودند به روش در دسترس انتخاب و به دو گروه دریافت کننده روزانه 50 تا 60 گرم خرفه خام و گروه دریافت کننده روزانه mg/day20 لواستاتین تقسیم شدند. در شروع مطالعه و 45 روز پس از مصرف خرفه و لواستاتین از همه افراد دو گروه 5 میلی لیتر خون به صورت ناشتا گرفته و بر روی نمونه ها آزمایشات مربوط با روش های استاندارد انجام شده و نتایج بدست آمده از طریق آزمون های آماری t و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    مصرف خرفه و لواستاتین باعث کاهش در کلسترول تام، LDL-C و OxLDL شد (05/0P<). نمای توده بدنی و تری گلیسرید در گروه خرفه کاهش و آنزیم پاراکسوناز1 (PON1)، آپولیپوپروتئین A (Apo A1) و لیپوپروتئین های با دانسیته بالا (HDL-C) افزایش نشان داد (05/0P<).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج بدست آمده خرفه با افزایش HDL-C، فعالیت پاراکسوناز1 و ApoA1 و همچنین با کاهش کلسترول تام، LDL-C،OxLDL و بخصوص تری گلیسرید می تواند در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی نقش داشته باشد.
    کلیدواژگان: خرفه، پاراکسوناز، لیپوپروتئین با دانسیته پایین اکسید شده، لواستاتین
  • حسن علی عابدی، اسدالله ظریف کا، کریم رستگار، محمد مهدی موحدی، مهرداد شهرانی صفحه 16
    زمینه و هدف
    صنعتی شدن، محیط ما را در معرض میدان های الکترومغناطیسیی قرار داده است که حفاظت در مقابل آنها مشکل به نظر می رسد. در این مطالعه تاثیر امواج الکترومغناطیسی با فرکانس پایین در دوران جنینی بر میزان یادگیری موش صحرایی در زمان بلوغ بررسی شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، 48 سر موش صحرایی حامله نژاد اسپراگ داولی به 6 گروه 8 تایی شامل گروه کنترل، شاهد و گروه های با فرکانس 5 یا 25 هرتز و شدتهای 50 یا 500 μT تقسیم شدند. مدت زمان تابش 4 ساعت در روز، از 8 تا 12 صبح به صورت مداوم از اولین روز حاملگی تا روز پانزدهم حاملگی بود. پس از زایمان شاخص های یادگیری، وزن بدن، وزن مغز، حجم مغز، نسبت وزن مغز به وزن بدن و چگالی مغز روی فرزندان نر دو ماهه آنها بررسی شد. یادگیری با کمک جعبه شاتل (Shuttle box) به روش یادگیری اجتنابی فعال یک طرفه آزمایش شد و تعداد پاسخ های شرطی و دوره تاخیر پاسخ ها در گروه های مختلف، به کمک آزمون آماری کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    بررسی آماری نتایج نشان داد که فرکانس 25 هرتز و شدت 50 میکروتسلا باعث بهبود یادگیری، کاهش وزن بدن و افزایش نسبت وزن مغز به وزن بدن می شود (05/0P<). سایر فرکانسها و شدتهای استفاده شده در این مطالعه، فقط باعث افزایش وزن بدن شدند.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که تابش امواج الکترومغناطیسی با فرکانس 25 هرتز و شدت 50 میکروتسلا در دوران جنینی موش صحرایی نر می تواند باعث بهبود یادگیری موشها در دوران بلوغ شود.
    کلیدواژگان: جنین، یادگیری، موش صحرایی، میدان الکترومغناطیسی
  • صدیقه عسگری، هدایت الله شیرزاد، اسفندیار حیدریان، محمود میرحسینی، رویا انصاری، نجمه شاهین فرد، کوروش اشرفی صفحه 21
    زمینه و هدف
    فعالیت بیش از حد فاکتورهای هموستاتیک به عنوان عوامل خطر در بیماری های قلبی-عروقی شناخته شده اند. هدف از این مطالعه بررسی اثر کنجد و روغن کنجد بر میزان فیبرینوژن و فاکتور 7 در خرگوش های مصرف کننده کلسترول بالا بوده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی تعداد 32 سر خرگوش نر به طور تصادفی به چهار گروه آزمایشی هشت تایی تقسیم شدند. طی یک دوره 60 روزه، گروه اول غذای معمولی، گروه دوم غذای پر کلسترول (1%)، گروه سوم غذای پر کلسترول به همراه کنجد (10%) و گروه چهارم غذای پر کلسترول به همراه روغن کنجد (5%) دریافت نمودند. میزان فاکتور هفت و فیبرینوژن سرم در زمان قبل از شروع آزمایش و بعد از پایان ماه دوم تعیین و در گروه های مختلف به کمک آزمون های آماری ANOVA و شفه با یکدیگر مقایسه شدند.
    یافته ها
    در ابتدای دوره میانگین فاکتورهای بیوشیمیایی در بین گروه های مورد مطالعه تفاوت معنی داری نداشتند ولی میزان فیبرینوژن در گروه پرکلسترول نسبت به رژیم پایه افزایش معنی داری پیدا کرد (05/0P<). همچنین در گروه پرکلسترول با کنجد و یا روغن کنجد کاهش معنی داری نسبت به رژیم پرکلسترول در میزان فیبرینوژن و فاکتور هفت مشاهده شد (05/0P<).
    نتیجه گیری
    کنجد و روغن کنجد با کاهش در میزان فیبرینوژن و فاکتور هفت می تواند در کاهش ریسک فاکتورهای بیمارهای قلبی عروقی موثر باشد.
    کلیدواژگان: فاکتورهفت، فیبرینوژن، کنجد، کلسترول بالا
  • لطیف معینی، علی فانی، مهدی بختیار، محمد رفیعی صفحه 27
    زمینه و هدف
    آلاینده های استنشاقی نقش مهمی در بیماری های ریوی دارند. این مطالعه با هدف بررسی سطح آلاینده های استنشاقی دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، منواکسید کربن در اراک (شهر صنعتی و آلوده) و خمین (غیر صنعتی و غیر آلوده) و تعیین چگونگی اثر آن بر عملکرد ریه در مقطع زمان اسپیرومتری انجام شد.
    روش بررسی
    دو شهر اراک و خمین به ترتیب به ده و پنج منطقه تقسیم و آلاینده های استنشاقی دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و منواکسید کربن اندازه گیری شدند. همزمان به طور تصادفی در فصول مختلف سال 522 نفر از بالغ غیر سیگاری خمین و 547 نفر از اراک انتخاب و از آنان اسپیرومتری به عمل آمد و از شاخص کیفیت هوا (PSI=Poliution standard index) برای ارزیابی کیفیت هوا استفاده شد. میانگین غلظت آلاینده ها و شاخص پراکندگی ظرفیت های ریوی با آزمون های آماری آنالیز رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    میانگینPSI اراک 54/14±83/101 و خمین 58/18±17/89 بود (05/0>P). حداکثر جریان بازدمی (PEF) و ظرفیت حیاتی فعال (FVC) در اراک به طور معنی داری کمتر از خمین بود (05/0P<). میانگین غلظت مونواکسید کربن (CO)، دی اکسید گوگرد (SO2) و دی اکسید نیتروژن (NO2) در اراک بالاتر از خمین بوده و این افزایش در مورد CO و SO2 معنی دار بود (001/0P<). در تعداد کل نمونه آلاینده های CO، SO2 و NO2 ارتباط معنی داری بین میانگین ظرفیت حیاتی VC (001/0P<) و FVC (05/0P<) با غلظت SO2 و PEF با NO2 وجود داشت (001/0P<). در اراک رابطه میزان پیش بینی شده FVC با غلظت CO معکوس و معنی دار بود (03/0P=).
    نتیجه گیری
    با توجه به بالاتر بودن غلظت آلاینده های NO2، SO2 و CO در شهراراک نسبت به خمین تاثیر آلاینده های فوق بر شاخص های اسپیرومتری افراد سالم غیر سیگاری متفاوت می باشد. در اراک رابطه میزان پیش بینی شده FVC با غلظت CO معکوس و معنی دار بوده، لذا توصیه می شود که آلاینده های مذکور و منابع آنها سالیانه مورد پایش قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آلاینده های استنشاقی، شاخص کیفیت هوا، عملکرد ریوی
  • داریوش شهبازی، فریده کوهیان*، محبوبه کوهیان، بهمن صادقی صفحه 36
    زمینه و هدف

    از بهترین تکنیک های دنیای پزشکی در تشخیص بیماری ها استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) است. برای تولید تصاویر در MRI از سه نوع میدان الکترومغناطیسی متفاوت استفاده می شود. هدف از این مطالعه بررسی اثرات میدان های MRI بر ترشح هورمون های جنسی و سایر پارامترهای باروری در موش های صحرایی نر بالغ بوده است. مطالعات متعددی در مورد اثرات هر یک از این میدان ها بر سیستم های زیستی وجود دارد.

    روش بررسی

    در این مطالعه تجربی 40 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به صورت تصادفی به چهار گروه 10 تایی (دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل) تقسیم شدند. گروه های آزمایش به مدت 25 دقیقه در کویل دستگاه MRI با شدت میدان مغناطیسی 35/0 تسلا قرار گرفتند. سپس حیوانات دوره اول آزمایش و کنترل را به سرعت در هولدر قرار داده و دمای پوست اسکرتوم آنها با دما سنج دیجیتالی اندازه گیری شد. این حیوانات به آزمایشگاه منتقل و پس از خونگیری و تهیه نمونه های سرم، کشته شدند. بیضه ها از بدن آنها خارج و با ترازوی دیجیتالی وزن شد. 96 ساعت بعد از MRI همین مراحل برای حیوانات دوره دوم آزمایش و کنترل انجام شد. هورمون های تستوسترون، هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئیزه کننده (LH) به روش رادیوایمنواسی (RIA) اندازه گیری و در گروه های مختلف با هم مقایسه شدند.

    یافته ها

    در مرحله اول که پس از انجام MRI صورت گرفت، افزایش معناداری در هورمون FSH (003/0=P) و کاهش معنی داری در میزان هورمون تستوسترون گروه آزمایش نسبت به کنترل مشاهده شد (001/0=P) اما تغییرات میزان هورمون LH، وزن بیضه ها و دمای پوست اسکرتوم معنی دار نبود. در مورد دوره دوم که 96 ساعت بعد از انجام MRI صورت گرفت فقط افزایش معنی دار هورمون FSH در گروه آزمایش نسبت به کنترل که مشابه نتایج دوره اول بود مشاهده شد (04/0=P).

    نتیجه گیری

    میدان های MRI می توانند باعث اختلال در ترشح برخی از هورمون های جنسی موش صحرایی نر بالغ شوند.

    کلیدواژگان: باروری، تصویر برداری رزنانس مغناطیسی، تستوسترون، هورمون تحریک کننده فولیکول، هورمون لوتئیزه کننده
  • محمد موذنی بیستگانی، فرامرز محمد علی بیگی صفحه 42
    زمینه و هدف
    مردان ممکن است عملکرد جنسی متفاوتی بعد از وازکتومی داشته باشند. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر وازکتومی در عملکرد جنسی مردان انجام شده است.
    روش بررسی
    در این مطالعه بالینی تعداد 100 نفر از مجموع 120 نفری که از مهر ماه سال 85 لغایت مهر ماه سال 87 به طور داوطلبانه جهت عمل وازکتومی به بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد مراجعه نمودند و مایل به همکاری در این مطالعه بودند انتخاب شدند. توانایی جنسی افراد تحت مطالعه، قبل و سه ماه بعد از انجام وازکتومی بر اساس پرسشنامه ارزیابی عملکرد جنسی IIEF (International Index of Erectile Function) ارزیابی و داده ها با استفاده از آزمون آماری ویل کاکسون مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد 5/10±5/31، میانگین امتیاز کلی IIEF قبل از عمل جراحی 12/58 و پس از عمل جراحی 59/63 بود (001/0>P). در 43% از بیماران امتیاز بالا، 41% امتیاز پایین و 16% افراد نیز تغیری در امتیازها قبل و بعد از عمل وازکتومی نداشتند. از 5 حیطه عملکرد جنسی در حیطه های رضایت بخش بودن عملکرد جنسی، عملکرد نعوظی و رسیدن به اوج لذت جنسی از نظر آماری پس از عمل جراحی بهبودی معنی داری وجود داشت (03/0=P).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که انجام وازکتومی علاوه بر اینکه تاثیر منفی بر عملکرد جنسی ندارد، بلکه در حیطه های رضایت بخش بودن عملکرد جنسی، عملکرد نعوظی و رسیدن به اوج لذت جنسی (ارگاسم) باعث بهبودی می گردد.
    کلیدواژگان: ارگاسم، عملکرد جنسی، وازکتومی
  • ابراهیم نبئی، فرشته معتمدی، سید محمد علی شریعت زاده، معصومه نبئی صفحه 48
    زمینه و هدف
    برخی محققین عقیده دارند که پس از یادگیری برخی اعمال، میزان خواب REM در دوره هایی خاص افزایش می یابد و در طی برخی از این دوره ها پردازش و تثبیت حافظه صورت می گیرد. این دوره های خاص به عنوان پنجره های خواب متناقض مطرح گردیده اند. این پژوهش با هدف بررسی نقش آگونیست ها و آنتاگونیست های آدنوزینی و استیل کولینی در پنجره های خواب متناقض و تاثیر آن ها بر حافظه انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی موش های صحرایی نر تحت آموزش فعال دو طرفه یک جلسه 100 تریالی قرار گرفتند. آن دسته از حیواناتی که به مرز70% یادگیری رسیدند به 6 گروه دارویی و 2 گروه دارو-محرومیت تقسیم شدند. در بخش دارویی به ترتیب به هر یک از گروه ها سالین، کافئین (mg/kg25)، آدنوزین (mg/kg7)، آدنوزین (mg/kg50)، فیزوستیگمین (mg/kg1/0) و اسکوپولامین (mg/kg5) به صورت درون صفاقی تزریق گردید. در بخش دارو- محرومیت حیوانات گروه اول در دوره 4-1 ساعت پس از یادگیری از خواب REM محروم شدند و به حیوانات گروه دوم علاوه بر محرومیت، کافئین (mg/kg25) تزریق گردید. میزان حافظه در تمام گروه ها یک هفته بعد مورد آزمایش قرار گرفت.
    یافته ها
    تزریق کافئین باعث تقویت حافظه گردید (05/0P<). حیوانات محروم در 4-1 ساعت پس از یادگیری اختلال در حافظه را نشان دادند (05/0P<) و کافئین اختلال ایجاد شده در حافظه توسط محرومیت از خواب REM را پوشانید.
    نتیجه گیری
    تزریق کافئین در حین پنجره خواب متناقض علاوه بر تقویت حافظه، اثرات اختلالی محرومیت از خواب REM بر حافظه را می پوشاند. کافئین با اثرات جامع خود بر سیستم های درگیر در پردازش حافظه موجب تقویت حافظه می شود و نمی توان پردازش حافظه را به یک سیستم نوروترانسمیتری تنها نسبت داد.
    کلیدواژگان: آدنوزین، پنجره های خواب متناقض، حافظه، کافئین، محرومیت از خواب، موش صحرایی
  • سید اسدالله امینی، آذر غلامی، مرتضی نیکوکار، حسین امینی نجف آبادی صفحه 55
    زمینه و هدف
    تالاسمی متداولترین اختلال تک ژنی است که رهایی از آن از طریق درمان قطعی ممکن نبوده و مستلزم پیشگیری از طریق به کارگیری یک روش قابل اعتماد و کم هزینه برای غربالگری ناقلین و در مرحله بعد ارایه آموزش، مشاوره ژنتیک، تشخیص قبل از تولد و خاتمه انتخابی به زندگی جنین های مبتلا به این اختلال است. هدف از این مطالعه ارزیابی تست اسموتیک تک لوله ای چشمی گلبول های قرمز (NESTROFT) به عنوان یک تست غربالگری در راستای کشف مبتلایان به بتاتالاسمی مینور بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، تست NESTROFT بر روی 158 نفر متشکل از 51 نفر فرزندان والدینی که حداقل یکی از بچه های آنها دارای بتا تالاسمی ماژور بود، 51 فرد طبیعی و 56 فرد از مبتلایان به فقر آهن انجام شد. داده های حاصل به کمک آزمون های آماری آنالیز واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی دانت تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    بر اساس نتایج، حساسیت و ارزش اخباری منفی تست NESTROFT 100% بوده و با توجه به 14 مورد نتیجه مثبت کاذب ناشی از فقر آهن، ویژگی آن 9/86 و ارزش اخباری مثبت تست 5/78% می باشد.
    نتیجه گیری
    تست NESTROFTدر عین کم هزینه بودن و سهولت انجام، حساسیت بالایی برای کشف بتا تالاسمی مینور داشته و می توان از آن در کشورهای در حال توسعه با منابع اقتصادی و تکنیکی محدود از قبیل ایران در مقیاس وسیع جهت غربالگری توده ای استفاده نمود.
    کلیدواژگان: بتا تالاسمی مینور، تست های غربالگری، تست شکنندگی اسموتیک چشمی
  • رویا انصاری سامانی، جعفر سلیمانی، اعظم عسگری، فاطمه تاجی، جمشید ابراهیم پور سامانی صفحه 61
    زمینه و هدف
    شرایط زندگی مدرن سبب شده است که انسان به طور مداوم در معرض میدان های الکترومغناطیس قرار گیرد. مطالعات اپیدمیولوژیک و آزمایشگاهی حیوانی اثر سوء میدان های الکترومغناطیس را بر سیستم های بیولوژیک نشان داده است. این مطالعه با هدف تعیین اثرات میدان های الکترومغناطیس بر فرا ساختمان سلول های قلبی انجام شد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی 30 سر رت ماده نژاد ویستار به دو گروه آزمایش و کنترل (در هر گروه پانزده سر) تقسیم شدند. رت های گروه آزمایش به مدت 4 ماه و روزانه 4 ساعت در معرض میدان الکترومغناطیس با شدت 3 میلی تسلا قرار گرفتند. پس از اتمام این مدت حیوانات گروه آزمایش و کنترل کشته و نمونه های قلب جهت مطالعه با میکروسکوپ الکترونی آماده شدند. سلول ها از نظر کمی و تعداد در دو گروه کنترل و آزمایش با استفاده از آزمون t-test تجریه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که هسته سلول های عضله قلبی کوچک، متراکم و هتروکروماتیک شده اند به طوری که میانگین قطر هسته در گروه کنترل و آزمایش به ترتیب 005/±085/0 و 009/0±057/0 میلی متر (001/0P<) و نسبت اقطار در هسته به ترتیب 15/0±80/1 و 30/0±32/1 میلی متر (05/0P<) بود. همچنین طبقه زیر آندوکاردی در قلب نامنظم و میتوکندری ها متورم تر شده و کریستاهای آنها نا منظم و مبهم دیده می شد. پیدایش شکاف در حد فاصل غشائ پایه و سلول های آندوتلیال عروق بین عضلانی قلب و نازکتر شدن لایه اپیکاردی در قلب از دیگر تغییرات مشاهده شده در این پژوهش بود.
    نتیجه گیری
    این یافته ها بیانگر اثرات سوء قرارگیری طولانی مدت در معرض میدان های الکترومغناطیس بر سیستم قلبی-عروقی می باشد که لزوم اتخاذ تدابیر حفاظتی از لطمات احتمالی آن را مطرح می کند.
    کلیدواژگان: اپیکارد، قلب، میدان الکترومغناطیس، موش صحرایی
  • هدایت الله شیرزاد، معصومه معزی*، رضا خدیوی، بهمن صادقی، انیسه مدح خوان صفحه 69
    زمینه و هدف

    یکی از چالش های آموزش دانشجویان پزشکی ملموس نبودن مفهوم کلی ارتباط بین دروس علوم پایه و بالین بیمار است که علاوه بر اختلال در یادگیری بر انگیزه و توانایی های دانشجویان نیز تاثیر منفی دارد. برخورد زودرس با محیط بالینی به عنوان یکی از راهکارهای رفع این چالش مطرح شده است. لذا این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر اجرای دوره های آموزشی برخورد زودرس با محیط بالینی در نگرش و عملکرد آموزشی دانشجویان سال اول پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اجرا شد.

    روش بررسی

    مطالعه حاضر به صورت مداخله ای بر روی 43 دانشجوی پزشکی سال اول دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 1386 انجام گرفت. مداخله به صورت شرکت این دانشجویان در یک برنامه آموزشی خاص و تحت نظر راهنما، در محیط بیمارستانی در قالب گردش در بخش ها، اطاق عمل، اورژانس و درمانگاه و یک شب کشیک به عنوان ناظر در بیمارستان و اورژانس بود. نگرش دانشجویان بوسیله پرسشنامه معتبر و دارای اطمینان 82/0 قبل و بعد از مداخله اندازه گیری شد. جهت سنجش عملکرد آموزشی از مقایسه نمرات دروس اختصاصی و نتایج آزمون جامع علوم پایه با دانشجویان مشابه سال قبل استفاده گردید. داده ها با استفاده از آزمون های t زوجی و مجذور کای تجزیه و تحلیل گردید.

    یافته ها

    مقایسه نمره نگرش قبل و بعد از مداخله نشانگر افزایش معنی دار در نگرش دانشجویان بود (01/0P<). همچنین نگرش در مواردی همچون اهمیت شرح حال و معاینه در برابر آزمون های پاراکلینیک، وظایف سطوح مختلف کادر درمانی، وظایف پزشک نسبت به بیمار، حقوق بیمار در بیمارستان، روند اقدامات تشخیصی- درمانی افزایش معنی دار پیدا کرد (05/0P<)، ولی در مورد عملکرد آموزشی تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    بر اساس نتایج بدست آمده اجرای دوره کوتاه مدت مواجهه زودرس بالینی به عنوان عامل انگیزش و جهت دهی به فراگیری دانشجو در طول دوره تحصیل و ایجاد آگاهی از فرآیند حرفه، تاثیرات مثبتی داشته و پیشنهاد می گردد که برگزاری دوره های مواجهه زودرس بالینی به عنوان بخشی از کوریکولوم آموزشی دانشجویان پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در نظر گرفته شود.

    کلیدواژگان: آموزش پزشکی، برخورد زودرس با محیط بالینی، دانشجوی پزشکی، نگرش
  • فرنوش خجسته، آمنه صفرزاده، طاهره بریری، کبری باغبان صفحه 79
    زمینه و هدف
    پره اکلامپسی از عوارض عمده بارداری محسوب می شود و یکی از سه علل اصلی مرگ و میر مادران به شمار می رود. لذا این مطالعه با هدف بررسی رابطه پره اکلامپسی با فصل و عوامل خطر زای آن در زنان 45-15 ساله انجام شد.
    روش بررسی
    نمونه های مورد مطالعه با بررسی پرونده های موجود در بایگانی زایشگاه قدس زاهدان طی سال های 1386-1383 تعداد 2488 زن باردار با تشخیص پره اکلامپسی که واجد شرایط پژوهش بودند (سن 45-15 سال و حاملگی اول الی سوم) انتخاب شدند. 2488 زن باردار نیز به عنوان گروه فاقد پره اکلامپسی (شاهد) انتخاب شدند که از نظر سن و تعداد حاملگی با گروه مبتلا همسان بودند. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری و به کمک آزمون های کای دو تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    نتایج این مطالعه نشان داد ارتباط معنی داری بین پره اکلامپسی و فصل وجود دارد، به طوری که با شروع فصل بهار پره اکلامپسی به تدریج افزایش پیدا کرده و در پاییز به یک افزایش ناگهانی می رسد و در زمستان کاهش ناگهانی پیدا می کند (001/0P<). مهمترین عوامل در بروز پره اکلامپسی به ترتیب فشار خون، دیابت و سابقه قبلی پره اکلامپسی بود.
    نتیجه گیری
    افزایش شیوع پره اکلامپسی با فصل در ارتباط می باشد پس ممکن است بتوان در فصولی از سال که پره اکلامپسی از بروز بیشتری برخوردار است، با اقدامات پیشگیرانه و درمانی بموقع و آموزش همگانی زنان باردار در مراقبت های پره ناتال از عوارض جدی که مادر و جنین را مورد مخاطره قرار می دهد کاست.
    کلیدواژگان: بارداری، پره اکلامپسی، فصل
|
  • Ar Namjoo, I. Karimi, Sh Azizi, M. Ansarinia Page 1
    Background And Aim
    Methadone is a synthetic opioid, used in the treatment of opioid dependence and chronic pain. The aim of this study was to investigate histopathological effects of methadone on central nervous system of mice newborns in suckling period.
    Methods
    In this study, twenty eight mature pregnant mice were randomly divided into four groups of seven each. Three groups were intraperitonealy injected methadone (3, 6, 9 mg/kg per day respectively) from first lactational day until weaning. Control group was injected distilled water saline. At the 27th day, respectively offspring were weighed and anesthetized with choloroform and then their brains removed from their skulls and immersed in the fixative formalin buffer 10% for 24h and samples were stained with Hematoxylin and Eosin stain for the histopathology study. The data were analysed using one way ANOVA and Sheffe tests.
    Results
    Methadone caused a significant reduction in both weight and Crown Rumpa-Length and also an increase in the brain to body mass ratio in experimental groups compared to the control group (P<0.001). In addition, offsprings who received methadone during lactational period showed changes in the brain neuronal degeneration along with apoptotic cells in the regions of DG and CA3 of the hippocampus.
    Conclusion
    Methadone consumption during lactational period can cause reduction in growth indices and structural disorders in the offspring brains
  • K. Gatreh-Samani, E. Farrokhi, B. Khalili, M. Rafieian, Mt Moradi Page 9
    Background And Aim
    Purslane (Khurfeh) is one of the richest sources of omega3 fatty acids in plants and it has many antioxidants and minerals in its different parts. High density lipoprotein (HDL) has antioxidant effects because of Paraoxanase-1 (PON1) enzyme which attaches to HDL particles and circulates with it in blood. PON1 is responsible for hydrolysis of oxidized phospholipids. The aims of this study were investigating the Purslane effects on Paraoxanase-1 activity and lipoproteins levels, especially oxidized low density lipoprotein (OxLDL) and to compare these effects with Lovastatin.
    Methods
    Fasting venous blood samples were obtained from patients who were referred to an internal clinic with LDL-C more than 100 mg/dl. Five ml of blood was taken before and 45 days after taking Purslane or Lovastatin. Subsequently the levels of all variables in the samples were measured using standard methods. Results were analyzed using paired t-test and t-test.
    Results
    There was a significant decrease in serum level of cholesterol, LDL-C and OxLDL in two groups after receiving Purslane or Lovastatin (P<0.05). ApoB was decreased only after taking Lovastatin. PON1 arylesterase activity was increased only in Purslane group following increasing of Apo A1 and HDL-C. Body mass index (BMI) and triglyceride was decreased in Purslane group (P<0.05).
    Conclusion
    Purslane reduces some cardiovascular risk factors through decreasing OxLDL, LDL-C, total cholesterol and triglyceride levels and increasing activity of paraoxanase-1 enzyme and HDL-C concentration. In addition, Purslane can increase ApoA1 better than Lovastatin.
  • Ha Abedi, A. Zarifkar, K. Rastegar, Mm Movahedi, M. Shahrani Page 16
    Background And Aim
    Our environment is exposed to electromagnetic fields by development and industrialization of life. The aim of this investigation was to evaluate the effects of extremely low frequency electromagnetic fields (5 and 25 Hz) during fetal life on adulthood learning in male rat.
    Methods
    In this study forty eight Sprague ِDawley pregnant rats (150±20g) were divided into six groups of eight: control, sham, and 5 or 25Hz and 50 or 500µT. Duration of exposure was 4 hours per day (continuously from 8 to 12 A. M.) from first day to 15th day of gestation. We evaluated learning, body weight, brain weight, brain volume, brain weight to body weight ratio and brain density of 60 days-old male offsprings. The learning task was performed by shuttle box in the form of one-way active avoidance conditioning. The number of conditioning responses and latency periods was recorded. Data was statistically analyzed by Kruskal-wallis test.
    Results
    Fetal life exposure to ELF EMF (25Hz/50µT) improved learning, decreased body weight and increased brain weight to body weight ratio in male rat (P<0. 05). Fetal life exposure to 25 Hz/500 µT, 5 Hz/500 µT and 5 Hz/50 µT increased body weight.
    Conclusion
    Fetal life exposure to ELF EMF (25Hz/50µT) could improve learning in male rats.
  • S. Asghary, H. Shirzad, E. Heidarian, M. Mirhosseini, R. Ansary, N. Shahinfard, K. Ashrafi Page 21
    Background And Aim
    Enhancement of blood factor 7 or fibrinogen is considered as cardiovascular risk factors. This study was, therefore, aimed to evaluate the effects of Sesamum indicum seed and oil on fibrinogen and factor 7 in hypercholesterolemic rabbits.
    Methods
    In an experimental study, 32 NewZealand rabbits were randomly designated into 4 groups of 8 and were fed for 60 days as following: normal diet, hypercholestrol (1%) diet, hypercholestrol (1%) diet+10% sesame seed, hypercholestrol (1%) diet+5% sesame oil. At the beginning and 60 days after the start of the study, the blood fibrinogen and factor 7 were measured and compared in different groups.
    Results
    There was no difference for fibrinogen and factor 7 in different groups at the start of the study, however, the blood fibrinogen and factor 7 were increased in hypercholesterolemic group compared to normal diet group (P<0.05). The amounts of blood fibrinogen and factor 7 were decreased in hypercholesterol+sesame seed and in hypercholesterol+sesame oil groups compared to hypercholesterol diet group (P<0.05).
    Conclusion
    Sesame seed and oil may have beneficial effects on cardiac function by decreasing blood fibrinogen and factor 7 as cardiovascular risk factors.
  • L. Moini, A. Fani, M. Bakhtyar, M. Rafeie Page 27
    Background And Aim
    Due to significant role of air pollutants on lung diseases this study aimed to examine the effects of concentration of air pollutants (CO،SO2،NO2) on Spirometric lung function.
    Methods
    The sample cities, Arak (as an industrial contaminated city) and Khomain, (as a non-contaminated non-industrial city), were divided into Ira 10 and 5 regions, respectively. A sample of air pollutants (CO،SO2،NO2) was measured randomly by PSI (Pollution Standard Index) machine throughout the year from spring to winter. Random samples consisted of 522 non-smokers from Khomain and 547 from Arak were selected. Pulmonary function tests were completed on all participants. The mean concentration of air pollutants and distribution index of lung capacity were subjected to regression analysis.
    Results
    Analysis of the results showed that PSI in Arak was 101. 83±4. 54 and in Khomain was 89. 17±18. 58 (P<0. 05). Measured values FVC and PEF in Arak were significant lower than Khomain (P<0. 05). The mean values for the concentration of CO, SO2 and NO2 in Arak were higher than Khomain, although the differences were significant only for CO and SO2 (P<0. 001). The three pollutants (NO2, SO2 and CO) showed a significant correlation between mean VC (P<0. 001) FVC, (P<0. 05) with concentrations of SO2 and PEF with NO2 (P<0. 001). In Arak, the correlation between the predicted FVC and concentration of CO was negative and significant.
    Conclusion
    The mean value of concentration of SO2, CO and NO2 in Arak were higher than Khomain. In Arak, a significant negative correlation was also observed between FVC and the concentration of CO. These pollutants and their resources should be annually measured and monitored.
  • D. Shahbazi, F. Kouhiyan, M. Kouhiyan, B. Sadeghi Page 36
    Background And Aim

    MRI (Magnetic Resonance Imaging) is one of the best diagnostic techniques in medicine. During an MRI examination, three types of field are employed to produce images. Various experimental studies have been performed about effects of each single type of field, but only few studies are available on their combination to generate MRI. The main objective of this research was to study the effects of MRI on the sex hormones and other fertility parameters in adult male rats.

    Methods

    In this experimental study, 40 adult male Wistar rats (220±10 g) were randomly divided into two protocols. Each protocol contained two groups of exposed (10 rats) and control (10 rats) rats. Exposed groups were placed in MRI for 25 minutes. After MRI, the animals of the first protocol were placed in the holder and scrotal skin temperatures were measured by the thermometer. These animals were anaesthetized and serum samples were obtained and stored. Then, the testes were cut and weighed. After 96 hours, these experiments were repeated for the animals of second protocol.

    Results

    Our results for the first protocol (after MRI) indicated that there were no significant effects on the testes weight, scrotal skin temperatures and serum levels of LH in the exposed rats. However, the serum level of testosterone was significantly reduced (P<0.001) and serum level of FSH was increased (P<0.001). Regarding the second protocol (96 hours after MRI), significant increase was observed for FSH, just in the exposed rats, which was similar to the first protocol (P=0.04).

    Conclusions

    Our results suggest that MRI causes dysfunction in the secretion of some sex hormones in the adult male rats.

  • M. Moazeni-Bistghani, F. Mohammad-Alibayghi Page 42
  • A. Nabaei, F. Motamedi, Sma Shariatzadeh, M. Nabaei Page 48
    Background And Aim
    Some investigators believe that the amount of REM sleep is increased after learning of some tasks, and learning processing and memory consolidation occur during some of these periods. These specific periods are called Paradoxical Sleep Windows (PSW). The neurochemical nature of PSW and its active neurotransmitter are unknown.
    Methods
    NMRI rats were trained in a two-way shuttle avoidance task (100 trials per one session) and memory retention was tested one week later. Those animals that reached to 70% learning criterion were divided into 8 groups. In drug section, the animals of each group were administrated saline, caffeine (25mg/kg), adenosine (7mg/kg), adenosine (50mg/kg), physostigmine (0.1mg/kg) or Scopolamine (5mg/kg i.p.), after learning. In drug-deprivation section, the first group was deprived from REM sleep for 1-4hr after learning with platform technique. Animals in second group were administrated caffeine (25mg/kg) in addition to REM sleep deprivation for 1-4 hr after learning.
    Results
    Injection of caffeine caused a significant increase in memory (P<0.05). Deprived animals showed a significant memory deficit (P<0.05) and caffeine attenuated memory impairment which was induced by paradoxical sleep deprivation. Other drugs had no significant effect on memory.
    Conclusion
    Caffeine can enhance memory and attenuate paradoxical sleep deprivation-induced memory impairment. Effects of caffeine on memory involve systems other than cholinergic and adenosine systems. Memory processing which occurs in PSW can not be attributed to one neurotransmitter system.
  • Sa Amini, A. Gholami, M. Nikoukar, H. Amini-Najafabadi Page 55
    Background And Aim
    Thalassemia is the most common single gene disorder which is not completely cured. It is needed to find a reliable and cost-effective prevention method for screening the disease. For the next step, it is needed to give proper education, genetic consulting and prenatal diagnosis for the patients and finally selective termination of affected fetuses. The aim of this study was to evaluate effectiveness of the Naked Eye Single Tube Red Cell Osmotic Fragility Test (NESTROFT) as a screening test for beta-thalassemia trait.
    Methods
    In this descriptive –analytical study, NESTROFT was applied to a total of 158 subjects who were divided into three groups. Group I was comprised of 51 individuals belonging to parents whom at least one of the children was suffering from ß-thalassemia major, group II was consisted of 51 normal individuals and finally group III was comprised of 56 individuals with iron deficiency.
    Results
    The findings of this study showed that sensitivity of the test was as high as 100 percent and specificity was 86.9 percent. The predictive value of the positive test was 78.5 percent and the negative test was as high as 100 percent. False positive results were obtained in 14 cases with iron deficiency.
    Conclusion
    NESTROFT emerged as a highly sensitive, inexpensive and easy to perform test for exclusion of beta-thalassemia trait. It is therefore a suitable test for large-scale use in a developing country such as Iran, which has got limited financial and technical resources.
  • R. Ansari-Samani, J. Soleimani-Rad, A. Asgary, F. Taji, J. Ebrahimpour-Samani Page 61
    Background And Aim
    Due to the conditions provided by the modern life, the human being is exposed to electromagnetic field (EMF). Appliance such as microwave oven, mobile phone, computer and power producing systems which have an extensive role in human life are the source of EMF. Epidemiological and experimental studies have shown the adverse effect of EMF on biological systems. Previous works, using light microscopes have shown that EMF could produce morphological changes in cardiovascular system. However, there are few studies regarding ultrastructural effect of EMF on living tissues. The aim of the present study was to investigate ultrastructural changes of cardiovascular system in EMF–exposed rats.
    Methods
    Wistar rats were exposed to 3mili tesla EMF for 4 months, 4 hours/ day. After the experimental period, rats in control and experimental groups were sacrificed and tissue samples were prepared from the heart for electronmicroscopic studies.
    Results
    The studies on the endocardium revealed that there was nuclear condensation and destruction of subendocardial layer in experimental group. In myocardium, in addition to nuclear condensation the mitochondria were also vague. There was a remarkable gap between the endothelial cells and basement membrane in the vessels of heart tissue. Epicard layer in EMF-exposed group was thinner than the control group.
    Conclusion
    The obtained changes in the present study indicate the harmful effect of EMF on cardiovascular system after long-term exposure. It demands a protective policy for human being from probable effects of EMF.
  • H. Shirzad, M. Moezzi, R. Khadivi, B. Sadeghi, A. Madhkhan Page 69
    Background And Aim

    Encountering clinical environments as an inseparable part of studying medicine could bring about tension and anxiety for medical students. Early clinical exposure has been suggested to decrease these stresses and to motivate students for a better attitude and awareness. This study was performed to determine the effect of a short-term period of exposing to clinical environment on medical students’ attitude toward medical education and their educational function.

    Methods

    In an interventional study performed as pre-test/post-test, 43 first year medical students were encountered clinical environments in rounds, operating rooms and emergency ward. Students’ attitude was assessed by a questionnaire using Likret scale. We compared student's function in specific lessons and result of comprehensive basic examination with previous entrance students as an external control group.

    Results

    Significant differences were found in the student’s attitude before and after the course (P<0.01). Results showed a significant increase in the student’s attitude toward importance of the patient's history and physical exam versus para-clinical exams. In addition, their attitude about therapeutic stuff duties in all levels. The rules between physician and patient, patients rights in hospital, diagnosis and therapeutic management, different steps of medical education and merging basic and clinical sciences, simple physical exam and assistance management were increased significantly after the course. No significant difference was observed in the student's educational function in any items.

    Conclusion

    Based on the results of this study, we found a positive effect of early clinical exposure on attitude of first year medical students. Therefore, we suggest that early clinical exposure be added to educational curriculum for medical students.

  • F. Khojasteh, A. Safarzadeh, T. Borayri, K. Baghban Page 79
    Background And Aim
    Preeclampsia is one of the main complications during pregnancy and one of the three major contributors to maternal mortality. The aim of this study was to evaluate the preeclampsia correlation with season and seme of its risk factors in attending women to maternity hospital of Ghods in Zahedan city, Iran.
    Methods
    The files of pregnant women with preeclampsia who were admitted in maternity hospital of Ghods in Zahedan city during years 2004–2007 were used for the study. The patients in case group were 2488 ones who had the requirements of the study (age: 15- 45 year, gravid: 1-3), and then other 2488 pregnant women without preeclampsia were selected as control group. The approach of sampling was through simple sampling. The way of getting data achieved through filling questionnaires from the patients files.
    Results
    The results of this study showed that there is a significant relation between preeclampsia and seasons. At the start of spring it gradually began to increase and reached to its peak in Autumn and then it suddenly decreased in the winter The most important factors of the prevalence of preeclampsia were hypertension, diabetes and previous preeclampsia, respectively.
    Conclusion
    We found a relationship between the number of preeclampsia incidence and season. Therefore, precautions should be considered in those seasons in which the preeclampsia is increased. Attention to this prenatal care centers may help to decrease in this regard the serious side effects that endanger the health of mother and fetus.