فهرست مطالب

اپیدمیولوژی ایران - سال ششم شماره 3 (پیاپی 19، پاییز 1389)

مجله اپیدمیولوژی ایران
سال ششم شماره 3 (پیاپی 19، پاییز 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/12/18
  • تعداد عناوین: 8
|
  • یدالله محرابی، الهام مراغی، حمید علوی مجد، محمد اسماعیل مطلق صفحه 1
    مقدمه و اهداف
    نقشه بندی بیماری یا مرگ مجموعه ای از روش های آماری است که با هدف به دست آوردن برآوردهایی دقیق از میزان های بروز یا شیوع بیماری ها یا مرگ به کار گرفته می شوند در این تحقیق، روش های حداکثر درستنمایی، بیزتجربی و بیزکامل برای برآورد نقشه خطرنسبی مرگ کودکان زیر یک سال مناطق روستایی کشور مورد مقایسه قرار گرفت.
    روش کار
    داده های مرگ کودکان زیر یک سال زیج حیاتی مناطق روستایی تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال های 1380 و 1385 مورد تحلیل قرار گرفت. برآورد پارامترهای نقشه با استفاده از روش های حداکثر درستنمایی، بیز تجربی (مدل پواسن گاما) و بیز کامل با به کارگیری شبیه سازی زنجیر مارکف مونت کارلو انجام شد. معیار انحراف از اطلاع برای مقایسه برازش مدل های بیزی استفاده شد. نرم افزارهای R، WinBUGS وArcGIS به کار گرفته شدند.
    نتایج
    روش بیزکامل نشان داد خطر مرگ کودکان زیر یک سال در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سیستان وبلوچستان در سال هشتاد (88/1-58/1 95%CI:) 73/1 و در سال هشتادوپنج (75/1-50/1: CI95%)62/1 برابر متوسط کشوری بوده است. در سال 1380 مناطق تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی بیرجند (45/1)، کردستان(23/1) و خراسان (21/1) و در سال 1385 بیرجند (42/1)، زنجان (39/1)، کردستان (36/1)، اردبیل (32/1)، زابل (28/1)، آذربایجان غربی (18/1) و گلستان (14/1) خطر نسبی بالا و معنی داری داشته اند (05/0p<). در سال 1380 کمترین خطر نسبی مربوط به مناطق دانشگاه علوم پزشکی تهران (74/0-34/0 CI: 95%) 56/0 و در سال 1385 دانشگاه علوم پزشکی ایران (65/0-38/0CI: 95%)52/0 بود (05/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به برازش مناسب روش بیزکامل در مقایسه با بیزتجربی و حداکثردرستنمایی، استفاده از این روش پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: نقشه بندی خطر نسبی مرگ، بیز تجربی، بیز کامل، حداکثر درستنمایی، مرگ کودکان زیر یک سال
  • عباسعلی یکتا، سیروس دهقانی، هادی استادی مقدم، جواد هرویان، ابراهیم جعفرزاده پور، عباس عظیمی، ریحانه یکتا، علی جواهر فروش زاده، محسن پدرام فر، بیژن رضوان، نیکو کیاست فرد، مهدی خباز خوب* صفحه 8

    مقدمه و اهداف: با توجه به اهمیت بینایی در دانش آموزان و کمبود آمارهای مربوط به مشکلات بیمایی این مطالعه با هدف تعیین شیوع عیوب انکساری، آنیزومتروپیا، آمبلیوپی و استرابیسموس در دانش آموزان شهر شیراز صورت گرفت.

    روش کار

    این مطالعه مقطعی بوسیله نمونه گیری خوشه ایتصادفی در دانش آموزان شاغل به تحصیل در سال 87-1386 شهر شیراز صورت گرفت. پس از مصاحبه معاینات اندازه گیری دید، رفرکشن غیر سیکلوپلژیک (برای دانش آموزان دبیرستان) و سیکلوپلژیک (برای دانش آموزان راهنمایی) و معاینات دید دو چشمی در نمونه های مورد مطاله انجام گرفت.

    نتایج

    2683 نفر از 3065 دانش آموز انتخاب شده در مطالعه شرکت کردند (06/86%=میزان پاسخ). شیوع میوپی و هایپروپی در دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی به ترتیب (19/6-52/3: CI95%(85/4% و (02/6-52/3: CI95%(64/4% بود. 19/22% دانش آموزان دبیرستانی میوپ و 4/11% (04/16-64/6: CI 95%) هایپروپ بودند. میوپی و هایپروپی در دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی با سن رابطه معنی داری داشتند. 51/2% از دانش آموزان آنیزومتروپ و 31/2% (11/3-51/1: CI95%) آمبلیوپ بودند. شیوع استرابیسموس 83/1% (50/2-15/1: CI95%) بود.

    نتیجه گیری

    شیوع نزدیک بینی در دانش آموزان شیراز نسبت به کشورهای همسایه نسبتا بالاست، با اینحال دوربینی از مقدار متوسطی برخوردار است. میزان شیوع آمبلیوپی، آنیزومتروپیا و استرابیسموس در دانش آموزان شیراز تقریبا نزدیک به سایر گزارشات است.

    کلیدواژگان: عیوب انکساری، تنبلی چشم، استرابیسموس، دانش آموزان
  • احمدرضا باغستانی، ابراهیم حاجی زاده، سید رضافاطمی صفحه 18
    مقدمه و اهداف
    در اکثر تحقیقات پزشکی که هدف بررسی توزیع بقا است از روش های کلاسیک مانند رگرسیون کاکس و مدل های پارامتری استفاده می شود، حال آن که مدل های بیزی مزیت هایی نسبت به حالت کلاسیک دارند. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه مدل های بیزی پارامتریک در تحلیل بقای بیماران مبتلا به سرطان معدء است.
    روش کار
    این تحقیق یک مطالعه همگروه تاریخی است که از طریق مراجعه به پرونده بیماران مبتلا به سرطان معده که از تاریخ دی 1382 لغایت دی 1386 در بخش گوارش بیمارستان طالقانی تهران تحت درمان بودند، انجام شد. برای بررسی عوامل مؤثر بر بقای بیماران از مدل بیزی پارامتری در حالت سانسور فاصله ای استفاده گردید و معیار مقایسه برای انتخاب بهترین مدل، معیار اطلاع انحرافی (DIC) بود.
    نتایج
    نتایج حاصل نشان داد میزان بقا به سن هنگام تشخیص بیماری و اندازه تومور بستگی دارد. برای بیمارانی که سن آن ها هنگام تشخیص بیماری کمتر می باشد، میزان بقا بیشتر است و در مورد بیمارانی که اندازه تومور در آن ها کوچک تر می باشد، نیز میزان بقا بیشتر است. بر طبق ملاک DIC، مدل لگ نرمال نسبت به سایر مدل ها بیزی مناسب ترین مدل تشخیص داده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که در بین مدل های بیزی پارامتری، مدل لگ نرمال قادر به برازش بهتر است. همچنین این مطالعه نشان داد سن بیمار در زمان تشخیص و اندازه تومور از عوامل مهم مرتبط با بقای بیماران مبتلا به سرطان معده هستند. در نتیجه در صورت تشخیص این بیماری در سنین پایین تر و مراحل اولیه پیشرفت بیماری، طول مدت بقاء بیماران افزایش می یابد.
    کلیدواژگان: روش بیزی، سانسور فاصله ای، مدل پارامتریک، سرطان معده، میزان بقاء
  • اکبر بیگلریان، ابراهیم حاجی زاده، انوشیروان کاظم نژاد صفحه 22
    مقدمه و اهداف
    یکی از روش های تحلیل داده های بقا، استفاده از مدل های پارامتری است که در آن باید توزیع زمان بقا مشخص باشد. در چند دهه اخیر، از مدل شبکه عصبی مصنوعی نیز برای پیش بینی داده های بقا استفاده شده است. هدف این مطالعه، پیش بینی بقای بیماران مبتلا به سرطان معده به کمک دو مدل پارامتری و مدل شبکه عصبی مصنوعی است.
    روش کار
    طی سال های 1381 لغایت 1385، تعداد 436 بیمار مراجعه کننده با تشخیص قطعی سرطان معده که در بخش گوارش بیمارستان طالقانی تحت عمل جراحی قرار گرفتند به صورت همگروه تاریخی مطالعه شدند. داده ها به تصادف به دو گروه آموزشی و آزمایشی تقسیم شدند. برای تحلیل داده ها از یک مدل پارامتری مناسب (از بین مدل های نمایی، وایبول، نرمال، لگ نرمال، لجستیک و لگ لجستیک) و مدل شبکه عصبی مصنوعی سه لایه استفاده شد. برای مقایسه پیش بینی های دو مدل، از سطح زیر منحنی مشخصه عملکرد، صحت کلاس بندی و شاخص هماهنگی استفاده شد.
    نتایج
    صحت پیش بینی مدل شبکه عصبی برابر 45/79 درصد و مدل پارامتری مناسب (وایبول) برابر 97/73 درصد گردید. سطح زیر منحنی مشخصه عملکرد برای مدل شبکه عصبی و پارامتری وایبول به ترتیب برابر 5/81 درصد و 8/74 درصد به دست آمد.
    نتیجه گیری
    مدل شبکه عصبی مصنوعی نسبت به مدل پارامتری پیش بینی های بهتری نتیجه داد. لذا بکارگیری این نوع مدل ها در زمینه پیش بینی بقا پیشنهاد می شود. این امر در تحقیقات مرتبط با حوزه سلامت و به خصوص در تخصیص منابع درمانی لازم برای افرادیکه پرمخاطره پیش بینی می شوند بسیار با اهمیت است.
    کلیدواژگان: تحلیل بقا، پیش بینی، مدل پارامتری، شبکه عصبی مصنوعی، سرطان معده
  • حجت الله براتی، علی گل محمدی، عیسی مومنی، قباد مرادی * صفحه 28
    مقدمه و اهداف

    وبا همواره به عنوان تهدیدی برای سلامت عمومی کشورهای فقیر و در حال توسعه سراسر دنیا محسوب می شود. هرساله اپیدمی هائی از وبا دردنیا رخ می دهد و در ایران نیز طغیان هائی ازاین بیماری در طی سال های گذشته درنقاط مختلف کشور گزارش شده است. هدف این پژوهش بررسی اپیدمی و ارتباط بروز بیماری با عوامل خطرساز آن به منظور شناسائی عوامل خطرآن و البته با هدف کاربردی کنترل اپیدمی درهمان زمان بوده است.

    روش کار

    این مطالعه، یک مطالعه مورد- شاهدی (case control) به منظوربررسی اپیدمی (outbreak investigation) می باشد. 54 مورد بیمار مبتلا به وبای تشخیص داده شده بر اساس نتایج آزمایشگاهی با 106 شاهد از همسایه های بیماران که از نظر گروه سنی وجنسی همسان شده بودند مورد مطالعه قرارگرفتند.

    نتایج

    در طی بروز اپیدمی وبای کرج درسال 1387در مجموع 54 مورد کشت مدفوع از نظر ویبریو کلرا، سروتایپ اینابا، مثبت اعلام گردید. بر اساس نتایج این مطالعه نسبت شانس برای عوامل خطر مصرف سبزیجات و میوه جات 35/3 و مصرف یخ کارخانه ای 43/4 بدست آمد.

    نتیجه گیری

    مصرف میوه و سبزیجات و مصرف یخ کارخانه ای دو عامل خطر بروز وبا درطی این طغیان بودند. در همان زمان از سبزیجات مصرفی درزمان اپیدمی در سطح شهرستان نیز نمونه برداری بعمل آمد که بعضی ازنمونه سبزیجات از نظر ناگ (NAG) مثبت بودند. در اپیدمی های وبا در ایران باید کنترل سبزیجات وروش آبیاری آن ها و آب مصرفی کارخانه های یخ سازی مورد توجه جدی قرار گیرد. با توجه به نقش این عوامل درچند اپیدمی وبا وبیماری های روده ای دیگردرکشور درسال های گذشته، به منظورپیشگیری ازطغیان های در آینده، باید برنامه هائی برای بهداشتی کردن این موارددرکشوربه عمل آید.

    کلیدواژگان: اپیدمی، وبا، کرج، بررسی اپیدمی
  • محمد اصغری جعفرآبادی، ابراهیم حاجی زاده، انوشیروان کاظم نژاد، سید رضافاطمی صفحه 35
    مقدمه و اهداف
    عوامل تشخیصی سرطان کورکتال درک دقیقی از دو سرطان کولون و رکتوم و عوامل مخاطره ی موثر بر آن فراهم نمی کند. هدف از این مطالعه، مقایسه ی عوامل خطر موثر بر بقای بیماران بین سرطان های فوق است.
    روش کار
    داده های 1219 بیمار مبتلا به سرطان های کولون و رکتال به تشخیص گزارش پاتولوژی مرکز تحقیقات گوارش و بیماری های کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، طی دی ماه 1383 تا مهرماه 1387، با مدل شکنندگی بقای پارامتری، تحلیل شدند.
    نتایج
    در تحلیل یک متغیره، برای سن حین تشخیص، جنسیت، وضعیت تاهل، نژاد و سطح تحصیلات، بقای بیماران مبتلا به سرطان کولون بین تقریبا نصف تا حدود یک چهارم برابر و برای شاخص توده ی بدنی (BMI: Body Mass Index)، سابقه مصرف الکل، بیماری التهابی روده (IBD: Inflammatory Bowel Disease)، سابقه فامیلی ابتلا به سرطان و مرحله ی پاتولوژیک تومور به صورت معنی داری (بین 12/0 تا 56/0 برابر) کوتاه تر از بیماران مبتلا به سرطان رکتال حاصل شد. در تحلیل چند متغیره برای سن حین تشخیص، تفاوت معنی داری بین کولون و رکتوم مشاهده شد، اما برای عوامل BMI، سابقه مصرف الکل و IBD و مرحله پاتولوژیک این تفاوت معنی دار نبود. وضعیت بقای تعدیل شده و بقای1، 2، 3، 4 و 5 ساله بیماران مبتلا به سرطان رکتال بهتر از وضعیت بقای بیمارن مبتلا به سرطان کولون بود.
    نتیجه گیری
    برای عوامل خطر مورد بررسی، بین کولون و رکتوم تفاوت وجود دارد، بنابراین اطلاعات حاصل از ارزیابی اختصاصی کولون و رکتوم می تواند در مطالعه مکانیسم های مولکولی، طراحی کارآزمایی های بالینی، تشخیص بهتر بیماری و یا تجویز درمان مطلوب و اختصاصی مفید باشد.
    کلیدواژگان: کولون، رکتال، عوامل تشخیصی، بقا شکنندگی، مخاطره های رقیب
  • فاطمه اربابی کلاتی، وجیهه علوی صفحه 50
    مقدمه و اهداف
    هدف از این مطالعه تعیین میزان فراوانی ضایعات مخاط نرم دهان در مراجعه کنندگان به بخش بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی تبریز بود.
    روش کار
    این مطالعه مقطعی توصیفی است که به روش نمونه گیری متوالی به شیوه پواسن انجام گرفت. مراجعه کنندگان به کلینیک بیماری های دهان دانشکده دندانپزشکی تبریز طی بهار 1386، معاینه شدند و پرسشنامه برای آن ها تکمیل گردید.
    نتایج
    مراجعه کنندگان 802 نفر 29/29 درصد مرد و 07/70 درصد زن بودند.متوسط سنی آنها 25/12 ± 68/32 بود. 8/80 درصد از مراجعه کنندگان ضایعه دهانی داشتند 2/19 درصد دارای مخاط دهانی سالم بودند، 60/21 درصد افرادی که با ضایعه دهانی، به کنترل و پیگیری نیاز داشتند. از میان وضعیت های پاتولوژیک تشخیص داده شده بیشترین ضایعات: انکیلوگلوسیا (7/29 درصد)، زبان شیاردار (7/25 درصد) و زبان باردار(7/23 درصد) بودند.
    نتیجه گیری
    تعداد زیادی از مراجعه کنندگان از ضایعات دهانی خود که نیاز به پیگیری داشت مطلع نبودند واین مساله تاکید بر معاینات دوره ای دهانی همانند معاینات دندانی توسط متخصصین رانشان می دهد.
    کلیدواژگان: فراوانی، ضایعات دهان، مخاط نرم، تبریز
  • علی غلامی، شاکر سالاری لک، طاهره علی نیا، رحیم نژاد رحیم صفحه 57
    مقدمه و اهداف
    آسیب هایی که به وسیله سرسوزن ها و اشیاء تیز و برنده ایجاد می شوند از جمله خطرات شغلی مهم برای کارکنان بهداشتی- درمانی به شمار می رود. این مطالعه با هدف بررسی میزان شیوع و عوامل مرتبط با آسیب های ناشی از سرسوزن واشیای تیز و برنده در کارکنان مراکزاموزشی درمانی شهر ارومیه انجام شده است.
    روش کار
    این مطالعه به صورت مقطعی و بر روی 400 نفر از کارکنان مراکز اموزشی درمانی ارومیه انجام شده است، نمونه ها به صورت تصادفی ساده از بین کارکنان انتخاب شده اند. برای تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، از روش های آماری توصیفی و تحلیلی استفاده گردید. جهت انجام تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS16 استفاده شد.
    نتایج
    میزان شیوع آسیب در نمونه مورد مطالعه 8/26%، در زنان 28/28% و در مردان 16/24% بود. از نظر نوع وسیله، سرسوزن و سوزن انژیوکت به ترتیب با 3/47% و 9/19% بیشترین میزان آسیب را ایجاد کرده بودند. میانگین سنی افراد اسیب دیده نسبت به دیگر افراد کمتر است که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (022/0= p).
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که میزان شیوع آسیب های ناشی از سرسوزن و اشیاء تیز و برنده در مراکز اموزشی درمانی ارومیه در سطح نسبتا بالایی قرار دارد.
    کلیدواژگان: شیوع، سر سوزن، اشیاء تیز و برنده، آسیب، ارومیه
|
  • Y. Mehrabi, E. Maraghi, H. Alavi Majd, Me Motlagh Page 1
    Background And Objective
    Disease or mortality mapping are statistical methods aimed at providing precise estimates of rates across geographical maps. The aim of this research is to improve the precision of relative risk (RR) estimates of infant mortality (IM) for different rural areas، using empirical and full Bayesian methods.
    Methods
    Infant mortality data were extracted from the vital horoscope (Zij-Hayati) for years 2001 and 2006 across rural areas of Iran. Maximum Likelihood، Empirical Bayes with Poisson-Gamma model and full Bayesian models were used. Mont Carlo Markov Chain method was used for latter models. Deviance information criterion (DIC) was computed to check the models fittings. R، WinBUGS and Arc GIS software were employed.
    Results
    Based on the full Bayesian method، the highest RR of infant mortality was 1. 73 (95%CI: 1. 58-1. 88) in year 2001 and 1. 62 (95%CI: 1. 50-1. 75) in 2006 which belonged to Sistan-va-Blouchestan area in comparison to the whole country. In 2001، the rural areas of Birjand (1. 45)، Kordistan (1. 23) and Khorasan (1. 21) and in 2006، Birjand (1. 42)، Zanjan (1. 39)، Kordistan (1. 36)، Ardebil (1. 32)، Zabol (1. 28)، West Azerbaijan (1. 18) and finally Golestan (1. 14) had significant RR of IM (all p<0. 05). The lowest RR of infant mortality for year 2001 were belong to rural areas of Tehran University (0. 56) and for year 2006 to former Iran University (0. 52).
    Conclusion
    To estimate the mortality map parameters، the full Bayesian method is preferred compared to empirical Bayes and maximum likelihood.
  • Aa Yekta, C. Dehghani, H. Ostadi Moghaddam, J. Heravian, E. Jafarzadehpur, A. Azimi, R. Yekta, A. Javaherforoshzadeh, M. Pedramfar, B. Rezvan, N. Kiasatfard, M. Khabazkhoob Page 8
    Background and Objective

    Refractive errors (myopia، hyperopia and astigmatism) could lead to an impaired quality of life affect a large proportion of the population worldwide، irrespective of age، sex and ethnic group. Such refractive errors can be easily diagnosed، measured and corrected with spectacles or other refractive corrections to attain normal vision. Since there is paucity of information in school children in Iran we aimed to investigate the distribution pattern of refractive status and prevalence of refractive errors in school-age children in Shiraz

    Methods

    A random sampling strategy in geographically defined clusters was used to identify children aged 6-15 years in Shiraz between 2008-2209. We carried out a school survey and actual eye examinations، including visual acuity measurements، stereopsis examination، anterior segment and eyeball movements، fundus examinations، and cycloplegic retinoscopy with 1% cyclopentolate.

    Results

    Of 3065 selected individuals، 2683 were participated in the study (response rate 86. 6%). According to cycloplegic refraction، 4. 85% (95% (Cl)، 3. 52 to 6. 16) of the primary and middle school students were myopic and 4. 64% (95% Cl، 3. 52 to 6. 19) were hyperopic. For high school students، these rates were 22. 19 and 11. 4% respectively. Myopia and hyperopia were shown to be correlated with age. Prevalence of anisometropia، amblyopia and strabismus were 2. 51%، 2. 31 (95%CI 1. 51-3. 11) and 1. 83% (95%CI 1. 15-2. 50).

    Conclusion

    Compared to other published reports، the rate of myopia in the school children of Shiraz seems relatively high

  • Ar Baghestani, E. Hajizadeh, Sr Fatemi Page 18
    Background and Objectives
    The Cox proportional-hazards regression and other parametric models model have achieved widespread use in the analysis of time-to-event data with censoring and covariates. However employing Bayesian method has not been widely used or discussed. The aim of this study was to evaluate the prognostic factors in using Bayesian interval censoring analysis.
    Methods
    This cohort study was based on 178 patients with gastric cancer from January 2003 to December 2007 admitted to Taleghani teaching hospital in Tehran. Known prognostic risk factors were entered into the analysis using Bayesian Weibull and Exponential models. The term DIC was employed to find best model.
    Results
    The results were showed survival rate depended on age of diagnosis and tumor size. Those patients who had early diagnosis and/or had smaller tumor size were in lower risk of death.
    Conclusion
    The age of diagnosis and tumor size of patients are important prognostic factors related to survival of patients with gastric cancer. Based on DIC، Bayesian analysis of the Weilbull model performed better than the Exponential model. As a result، if this cancer has been diagnosed early، the relative risk of death would reduce
  • A. Biglarian, E. Hajizadeh, A. Kazemnejad Page 22
    Background and Objective
    Using parametric models is common approach in survival analysis. In the recent years، artificial neural network (ANN) models have increasingly used in survival prediction. The aim of this study was to predict of survival rate of patients with gastric cancer by using a parametric regression and ANN models and compare these methods.
    Methods
    We used the data of 436 gastric cancer patients from a cancer registry in Tehran between 2002-2007. All patients had a confirmed diagnosis. Data were randomly divided into two groups: training and testing (or validation) set. For analysis of data we used a parametric model (exponential، Weibull، normal، lognormal، logistic and log-logistic models) and a three layer ANN model. In order to compare of the prediction of two models، we used the area under receiver operating characteristic (AUROC) curve، classification table and concordance index.
    Results
    The prediction accuracy of the ANN and the parametric (Weibull) models were 79. 45% and 73. 97% respectively. The AUROC for the ANN and the Weibull models were 0. 815 and 0. 748 respectively.
    Conclusions
    The ANN had a better predictions than the Weibull model. Thus it is suggested to use of the ANN model survival prediction in field of cancer.
  • Ha Barati, A. Golmohmmadi, I. Momeni, G. Mpradi Page 28
    Background and Objectives

    However outbreaks of cholera are not very common in central area of Iran، in 2008 district health authority reported a cluster of diarrhea cases. We investigated this cluster to identify the etiological agent، source of transmission and propose control measures.

    Methods

    We defined a case of diarrhea as occurrence of > or =3 loose/watery stools a day among the residents of Karaj. Fifty four (54) cases were identified in health care centers and 106 healthy individuals as control. We conducted a gender- and age-matched case-control study to identify risk factors.

    Results

    Vibrio cholerae El Tor O1 Inaba was isolated from all cases rectal swabs. during cholera epidemic outbreak in 2007، 54 cases of stool-culture were vibrio cholera، serotype Inaba positive. Using industrial-ice and fruits and vegetables were significantly associated with the illness (OR 4. 4 and 3. 3 respectively).

    Conclusions

    This outbreak was due to a contaminated industrial-ice and contaminated vegetables and fruits and V. cholera 01 Inaba was possibly the causative organism. Therefore more prevention program and observation methods should be considered.

  • M. Asghari Jafarabadi, E. Hajizadeh, A. Kazemnejad, Sr Fatemi Page 35
    Background and Objectives
    Cholera is always being considered as a public health threat in poor and developing countries. However outbreaks of cholera are not very common in central area of Iran; in 2008 district health authority reported a cluster of diarrhea cases. We investigated this cluster to identify the etiological agent، source of transmission and propose control measures.
    Methods
    We analyzed the data of total of 1219 patients with colorectal cancer who registered between 1 January 2002 to 1 October 2007. Data were analyzed using univariate and multivariate Accelerated Failure Time (AFT) parametric survival model with frailty، utilizing STATA statistical software.
    Results
    In the univariate analysis for age at diagnosis، gender، marital status، race and education level، the survival of patients with colon cancer were approximately between half to one fourth and for BMI، alcohol history، Inflammatory Bowel Disease (IBD)، familial history of cancer and the pathologic stage of tumor، the survival of patients with colon cancer were significantly (between 0. 12 to 0. 56 times) shorter than those patients with rectal cancer. In the multivariate analysis، for age at diagnosis (45-65 years)، there was significant difference between colon and rectum cancer. But for BMI، alcohol history، IBD and pathologic stage there were not significant differences. The adjusted survival and 1، 2، 3، 4 and 5 year survival of patients with rectal cancer were better than those with colon cancer.
    Conclusions
    Site-specific evaluation of colon and rectum could give a better perspective of factors affecting these cancers. It may help to design of clinical trials، better diagnosis of diseases and optimal administration of specific treatments.
  • A. Arbabi Kalati, V. Alavi, E. Allahyari, B. Maghsoodi, S. Azemati, A. Alipour, Smr Hadavi Page 50
    Background and Objectives
    Oral disease is a significant burden to all countries of the world. Since there is little know about this in Iran we decided to identify of oral mucosal disease in patients referred to Oral Medicine Center affiliated to Tabriz Dental School.
    Methods
    A consecutive sample of admitted patients to OMC between April to June 2007 were included in this study. We employed a standard questionnaire in order to
    Results
    Eight hundred two patients were completed the requested questionnaire. Seventy percent was female. The mean age of the study sample was 32. 68 (SD=12. 25) years. Approximately 70% of subjects had oral lesion، %19. 2 had normal mucosa and %21. 60 of patients had oral mucosal lesions that need to follow and control. The most common lesions were ankiloglossia (%29. 7) then fissural tongue (%25. 7) and coated tongue (%23. 7).
    Conclusions
    Many patients attending the center were unaware of oral lesions in their soft oral tissue which needed to follow up. This emphasizes that examination of soft oral tissue should be considered by health policy makers in oral health agenda at national level.
  • A. Gholami, Sh Salarilak, T. Alinia, R. Nejad Rahim Page 57
    Background and Objectives
    Personel who reguraly practice invasive procedures such as blood sample collection are particulary at risk to percutanous injuries. Needle stick injuries present the single gerates risk to medcial personnels. This sudy was undertaken to analyze the problem of needdle sticks injuries among health care workers at teaching hospitals in Urmia in 2008 year.
    Methods
    This cross-sectional study was conducted among 400 personals of Urmia teaching hospitals. A structured questionnaire was used to interview the study participants at their work place. Participants were asked to recall needle stick injuries in the preceding 12 months. Factors such as work experience، type of procedure، action taken following injury etc were also studied. The samples were selected by using simple random sampling in every hospital. The data were analyzed according to aims، by using Descriptive and analytical method.
    Results
    Around 25% (107/400) of the Health care workers had experienced a needle stick injury in the last six-months. Needle sticks injuries in females and male was 28% and 24% respectively. Most of the injuries created by needle (47. 3%) and anjiocat needle (19. 9%).
    Conclusions
    The results of this study show that the prevalence rates of needle stick injuries are a major risk in hospitals personnel. Therefore there is a need at the hospital level to have a uniform needle stick injuries policy covering safe work practices، safe disposal of sharps، procedures in event of needle stick injury، training including pre-employment training monitoring and evaluation of needle stick injuries and procedures for reporting needle stick injuries.