فهرست مطالب

تحقیق در علوم دندانپزشکی - سال پنجم شماره 3 (پیاپی 17، پاییز 1387)

مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی
سال پنجم شماره 3 (پیاپی 17، پاییز 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/09/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • سیدمهدی جعفری حسین آراد زهرا تقوی صفحه 13
    سابقه و هدف
    از آنجا که این طرح تحقیقاتی یک مطالعه توصیفی بوده وهمچنین یک مطالعه کاربردی جهت جامعه به شمار می رود می تواند رهگشای بسیاری از مطالعات تحلیلی در این زمینه باشد. تاکنون تحقیقات جامع و کاملی در محدوده ی مکانی مورد نظر ما صورت نگرفته و کمبود اطلاعات در این زمینه محسوس می باشد. این تحقیق می تواند ضمن روشن نمودن وضعیت موجود درخصوص تعداد و نحوه پرونده های مطرح شده در سازمان پزشکی قانونی، اهمیت آگاهی از علم حقوق پزشکی و مسئولیتی که به عهده پزشک معالج قرار می گیرد را روشن نماید.
    مواد و روش ها
    با مراجعه به مرکز کمیسیون پزشکی قانونی استان تهران و بررسی پرونده های شکایت بیماران طی سال های 86-82 (و تکمیل فرم های مربوط به بیماران) و مطالعه دقیق پرونده ها و بررسی شکایت بیماران از دندانپزشکان طی پروسه های جراحی، اطلاعات به دست آمده جمع آوری شده و سپس تحت بررسی و مطالعه دقیق قرار گرفت.
    یافته ها
    از میان 57 پرونده ای که از سال 86 -82 در ارتباط با درمان های جراحی دهان و فک و صورت در سازمان کمیسیون پزشکی قانونی تهران ثبت شده بود اکثر شکایات (84 درصد) از دندانپزشکان مرد بوده است. از این میان (3/12در صد) به علت شکستگی فک در حین درمان، (5/10درصد) به علت بی حسی فک ناشی از درمان، (7درصد) به علت باز شدن سینوس در حین درمان، (3/5درصد) به علت وارد شدن دندان به سینوس، (3/12در صد) به علت آبسه و عفونت فک ناشی از درمان، (1/21درصد) اشتباهی کشیدن دندان، (8/8درصد) عدم تهیه کلیشه رادیوگرافی قبل از کار، (5/3درصد) خونریزی بعد از جراحی، (7درصد) صدمه به دندان مجاور، (3/5درصد) شکستن توبروزیته، (14درصد) درد بعد از کشیدن دندان ودر نهایت (8/8درصد) به علت شکست ایمپلنت بوده است.
    بر طبق نظریه کمیسیون پزشکی قانونی (33درصد) این شکایات تبرئه شدند و (67 درصد)محکوم شدند.
    نتیجه گیری
    گزارشات واصله از سازمان پزشکی قانونی، مراجعات افراد جهت رسیدگی به مشکلات مراجعین و عدم رضایت درمانی در سال های اخیر افزایش داشته است. جالب ترین و قابل بحث ترین تصمیمات کمیسیون ها این بود که تقریبا در 3/1 مواردی که دندان های مولر بالا در حین خروج وارد فضای سینوس فکی شدند دندانپزشک مربوطه تبرئه شده و در حدود 85 درصد از موارد بی حسی منجر به محکومیت دندانپزشک شده که به نظر می رسد از نظر علمی قابل بحث است. همچنین در حدود 84 درصد از موارد شکستگی فک و بی حسی فک، علت خطای دندانپزشک عدم مهارت و انتخاب ناصحیح بیمار بوده است. لازم به ذکر است که اکثر شکستگی های فک و بی حسی های فک در مندیبل رخ داده بود. در صورت درد بعد از کشیدن دندان احتمال محکومیت صفر است.
    کلیدواژگان: شکایات بیماران از دندانپزشکان، سازمان پزشکی قانونی، درمان های جراحی فک وصورت
  • محمدعلی صغیری، مهرداد لطفی، پیمان مهرورز فر، علی محمد صغیری صفحه 21
    سابقه و هدف

    پر کردن سه بعدی کانال ریشه جهت حفظ سلامت و یا دستیابی به رژنراسیون یا ترمیم بافتهای پری اپیکال از اهداف اصلی درمانهای ریشه است. مواد پر کننده انتهای ریشه در موارد متعددی جهت حصول به اهداف بالا مورد استفاده قرار می گیرد. از مواد رایج پرکننده انتهای ریشه می توان بهMineral Trioxide Aggregate اشاره کرد که نوع خارجی آن ماده ای گران قیمت بوده ولی نوع ساخت داخل آن قیمت پایین تری دارد. هدف از این مطالعه بررسی واکنش بافت همبند به MTA سفید خارجی و ساخت داخل بودو همچنین تعیین فازهای کریستالی سطحی آن با روش آزمایش تفرق اشعه ایکس (XRD) بود.

    مواد و روش ها

    40 موش صحرایی به 5 گروه 8 تایی تقسیم شدند. لوله های پی اتیلن پر شده با MTA سفید خارجی و ساخت داخل و لوله های خالی به عنوان کنترل در بافت همبند زیر جلدی کاشته شد. نمونه ها پس از 7 و 14 و 30 و 60 و 90 روز مورد بررسی هستیولوژیک قرار گرفتند و بدین صورت گروه بندی شدند. صفر، بدون سلول التهابی، بدون واکنش. یک، کمتر از 25 سلول التهابی، واکنش خفیف. دو، 25 الی 125 سلول التهابی، واکنش متوسط. سه، بیش از 125 سلول التهابی، واکنش شدید، از تست آماری Kruskal-Wallis برای بررسی تفاوت های آماری در سطح معنی داری 05/0< p استفاده شد. و سپس نمونه ها برای آنالیز تفرق اشعه ایکس وآنالیز فازی تحت آزمایش(ایکس ار دی) در محدوده تفرق 140-20 درجه قرارگرفتند.

    یافته ها

    به طور کلی واکنش التهابی با گذشت زمان در تمامی گروه ها کاهش یافت و همچنین با بررسی پیکهای موجود در هیستوگرام پی به ساخت لایه متفاوت از زیر پایه (از جنس کلسیم و فسفاتی) برده شده. گروه های آزمایشی در مقطع زمانی 7 روز التهاب متوسط تا شدید داشتند که با گروه کنترل که التهاب خفیف تا متوسط داشت، اختلاف آماری معنی داری داشت (04/0 = p). بین گروه های آزمایشی و گروه کنترل در مقطع زمانی 14، 30، 60 و 90 که همگی التهاب متوسط تا خفیف نشان دادند، اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (05/0 p>). گروه های آزمایشی در مقاطع زمانی از لحاظ ساختمان کریستالی با گروه کنترل، اختلاف فازی معنی داری داشت ولی بین گروه های آزمایشی اختلاف فازی معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    واکنش التهابی بافت همبند زیر جلدی موش به MTA سفید خارجی و ایرانی یکسان است و MTA در صورت در معرض قرارگیری با سیستم های بیولوژیک دچار تغییرات کریستالوگرافی شده که ممکن است منتج به تغییرات خواص فیزیکی و شیمیایی آن گردد.

    کلیدواژگان: مواد پر کننده انتهای ریشه، XRD، ProRoot MTA
  • نینا رهشناس، محمدحسن سالاری، مونا حقیریان صفحه 28
    سابقه و هدف

    هیدروکلوئیدهای برگشت ناپذیر (آلژینات) یکی از اصلی ترین مواد قالبگیری دندانی هستند که در سرتاسر جهان در بسیاری از زمینه های کلینیکی استفاده می شود. یکی از مشکلات طی ساخت پروتزها مساله تغییرات ابعادی آلژینات در پروسه قالبگیری و بعد از آن می باشد بنابراین هر پروتزی که به وسیله آن ساخته می شود در دهان منطبق نخواهد بود. هدف این مطالعه بررسی ثبات ابعادی آلژینات Elastic Cromo بعد از گذشت زمان می باشد لذا این تحقیق در سال تحصیلی 86 – 87 در بخش پروتزثابت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد.

    مواد و روش ها

    تحقیق به روش Experimental انجام گرفت. ابتدا مدل آزمایشگاهی شامل دو مخروط تهیه شد20 قالب از نمونه با ماده آلژیناتElastic Cromoگرفته شد. سپس قالب ها در چهار شرایط نگهداری شدند: نیم ساعت – 24 ساعت-48 ساعت و 120 ساعت. قالب ها با گچ و لمیکس ریخته شدند. کستهای به دست آمده در چهار بعد توسط میکروسکوپ اندازه گیری شدند. ابعاد مورد بررسی عبارت بودند از: قطر بزرگ و کوچک وارتفاع وفاصله بین دو مخروط سپس نتایج به وسیله آزمون ANOVAمورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که در ابعاد«بزرگترین قطر، کوچکترین قطر، ارتفاع و فاصله» بین چهار زمان قالب ریزی اختلاف معنی داری مشاهده نمی شود. تغییرات ابعادی ارتفاع و فاصله در همه زمان ها در محدوده استاندارد ADA (کمتر از 5/1 درصد) هستند، اما تغییرات ابعادی بزرگترین قطر فقط در 24 ساعت و تغییرات ابعادی کوچکترین قطر تنها در نیم ساعت در محدوده استاندارد می باشد.

    نتیجه گیری

    آلژینات Elastic Cromo برای یک دوره 5 روزه (120 ساعته) دارای ثبات ابعادی نیست اما زمان قالب ریزی در طی این مدت 5 روز تاثیری بر تغییرات ابعادی کستهای حاصل از آن ندارد.

    کلیدواژگان: آلژینات، ثبات ابعادی، مدل آزمایشگاهی
  • احمدرضا طلایی پور، نسرین جویبانپور، ساندرا مهرعلی زاده، سپیده بانوا صفحه 34
    سابقه و هدف

    یکی از مشکلات دندانپزشکان تشخیص پوسیدگی پروگزیمال دندان ها است. رادیوگرافی بایت وینگ مرسوم ترین روشی است که علاوه بر معاینه ی بالینی در تشخیص پوسیدگی پروگزیمال به کار می رود. روش دیگری که می توان توسط آن به تشخیص پوسیدگی ها (به خصوص پوسیدگی پروگزیمال) دست یافت، استفاده از سیستم دیجیتال است که به وسیله ی اسکنر معمولی و دوربین دیجیتال انجام پذیر است. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه ی قدرت تصاویر رادیوگرافی Conventional و دیجیتال اسکن شده در تشخیص پوسیدگی پروگزیمال می باشد.

    مواد و روش ها

    در این تحقیق تعداد40 دندان مولر دائمی خارج شده از انسان، انتخاب شد. حفراتی توسط فرز روند 2/1 D&Z زیر محل contact point ایجاد گردید، سپس حفره ی ایجاد شده به وسیله ی فرزهای روند 1، 2، 3 و 4 بر روی 40 سطح پروگزیمال دندان عمیق تر و عمیق تر شد. رادیوگرافی بایت وینگ به عمل آمد و هرکدام از کلیشه ها توسط دوربین دیجیتال سونی سایبرشات DSC-W200 با 3 رزولوشن 6، 9 و 12 Mp دیجیتایز شدند. 4 نفر رادیولوژیست فک و صورت به مشاهده ی رادیوگرافی های تهیه شده از رادیوگرافی Conventional و دوربین دیجیتال پرداختند.

    یافته ها

    در تشخیص به روش بایت وینگ میانگین حساسیت 5/97 و میانگین ویژگی 25/91، در تشخیص با دوربین دیجیتال رزولوشن 6 میانگین حساسیت 125/98 و میانگین ویژگی 75/88، رزولوشن 9 میانگین حساسیت 62/95 و میانگین ویژگی 25/91، رزولوشن 12 میانگین حساسیت 75/88 و میانگین ویژگی5/92 بود.از تست Cochrane Q استفاده شد. اختلاف معناداری بین نتایج دیده نشد.()

    نتیجه گیری

    می توان جهت دیجیتال کردن تصاویر رادیوگرافی اعم از داخل و خارج دهانی و ذخیره سازی آن ها در رایانه و مشاهده ی آن ها در هر زمان ممکن و ارسال آن به نقاط دیگر از دوربین دیجیتال استفاده کرد.

    کلیدواژگان: رادیوگرافیConventional، دوربین دیجیتال، پوسیدگی پروگزیمال
  • ناصر ایوبیان صفحه 41
    پمفیگوس ولگاریس بیماری پوستی مخاطی است که شیوع آن 1% تا 5% در هر 100000 نفر گزارش شده است و در حدود 2% ضایعات زخمی دهان را تشکیل می دهد. شایع ترین محل ضایعات دهانی پمفیگوس ولگاریس مخاط کام نرم، مخاط باکال، زبان، مخاط لبیال فک پایین و لثه گزارش شده است. ضایعات دهانی دردناک بواسطه اختلال در روش های روتین بهداشت دهان منجر به افزایش استعداد به پوسیدگی و بیماری های پریودنتال می گردند. در این گزارش مورد شرح حال یک خانم 40 ساله که مدت 9 سال سابقه ابتلا به پمفیگوس ولگاریس دهانی داشته و تحت درمان بوده جهت درمان پریودنتیت پیشرفته مهاجم ارجاع شده بود همراه با تاریخچه بیماری عوارض آن و همچنین تشخیص پریودنتال سیردرمان و پیش اگهی بیماری پریودنتیت ذکر شده است.
    کلیدواژگان: پمفیگوس ولگاریس دهانی، پریودونتیت مهاجم ژنرالیزه، کورتیکوستروئیدتراپی سیستمیک
  • سعید سادات منصوری، محمدرضا کریمی، ساغر هرندی صفحه 52
    سابقه و هدف

    با توجه به اهمیت و نقش دندان های مولر و شیوع بالای از دست رفتن این دندان ها، ضرورت جایگزینی فوری آن ها با شیوه ای موثر، در موقعیت مطلوب با حداقل تحلیل ریج باقیمانده، زمان و مراحل جراحی احساس می گردد، لذا این مطالعه با هدف بررسی شاخص های کلینیکی و رادیوگرافی استفاده از ایمپلنتهای با قطر بالا (WD،WP) در جایگزینی فوری مولرهای فکین در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد سال 88-87 انجام شد.

    مواد و روش ها

    تعداد 12 نمونه ایمپلنت با قطر بالا در 10 بیمار با میانگین سنی 46 سال با روش جایگزینی فوری مولر اول یا دوم قرار داده شد (6 مورد ماگزیلا و 6 مورد مندیبل). در آماده سازی محل ایمپلنت ها علاوه بر حفظ سپتوم اینتررادیوکولار حین خارج کردن ریشه ها، Drilling از مزیال یا دیستال سپتوم صورت گرفت. بلافاصله بعد از جراحی ثبات اولیه با Periotest اندازه گیری و ثبت گردید و رادیوگرافی پری اپیکال برای تعیین سطح استخوان کرستال با تکنیک موازی گرفته شد، 4 ماه بعد میزان لقی مجددا اندازه گیری شد و رادیوگرافی پری اپیکال به منظور تعیین تغییرات استخوان کرستال با روش موازی گرفته شد و تغییرات PTV با آزمون آماریWilcoxon مورد قضاوت قرار گرفت.

    یافته ها

    در هیچ یک از نمونه ها درد، عفونت، ترشح چرک و رادیولوسنسی ممتد رادیوگرافیک مشاهده نشد. و میانگین و با دامنه (2- تا 7-) نشان دهنده عدم وجود لقی ایمپلنت ها و میانگین تغییرات استخوان کرستال بود.

    نتیجه گیری

    استفاده از ایمپلنت های با قطر بالا در روش جایگزینی مولرهای فکین در صورت انتخاب مناسب نمونه ها و استفاده از تکنیک صحیح جایگزینی موفقیت آمیز و قابل پیش بینی است.

    کلیدواژگان: شاخص های کلینیکی و رادیوگرافی، ایمپلنت های Wide Diameter و Wide Platform جایگزینی فوری
  • عزت الله جلالیان، گلسا کشاورزی، مریم اسماعیلی صفحه 67
    سابقه و هدف

    میزانmarginal gap در رستوریشن های تمام سرامیک در موفقیت این روکش ها اهمیت تعیین کننده ای دارد و با توجه به این که طرح تراش مارجین می تواند بر تطابق لبه ای تاثیر گذار باشد، هدف از این تحقیق مقایسه ی دو نوع طرح تراشshoulder و heavy chamfer بر تطابق لبه ای رستوریشن های تمام سرامیک IPS e.max Press ((Ivoclar vivadent، schaan، Liechtenstein در شرایط In vitro می باشد.

    مواد و روش ها

    این تحقیق به روش single blind experimental و به صورت In vitro انجام شد. در این تحقیق یک دای استاندارد برنجی به عنوان مدل آزمایشگاهی با ابعاد mm 7 طول و mm 5 قطر تهیه شد و بطور استاندارد تراش داده شد، به طوری که خط انتهای آن در یک نیمه شامل mm 1تراش shoulder 90درجه و در نیمه دیگر mm 1تراش heavy chamfer بود و دیواره ها با زاویه 10 درجه تیپر شدند. (5 درجه هردر دیواره) و سپس 10 روکش از جنس IPS e.max Press ساخته شد و بعد از سمنت کردن در جهت باکولینگوالی grinding آن ها صورت گرفت و زیر میکروسکوپ الکترونی میزان gap در ناحیه مارجین ها(shoulder - heavy chamfer) اندازه گیری شد، سپس داده ها به کمک آزمون T-test مورد ارزیابی آماری قرار گرفت.

    یافته ها

    تفاوت میزان marginal gap بین دو طرح تراش به لحاظ آماری معنادار بود. (05/0 P<)میزان gap در تراش shoulder 904/1 ±42/ 16 میکرون و در تراشheavy chamfer 054/1± 19 میکرون بود.

    نتیجه گیری

    طرح تراشshoulder، marginal fitness بهتری را نسبت به تراش heavy chamfer در روکش های تمام سرامیک ایجاد می کند.

    کلیدواژگان: Shoulder، heavy chamfer، marginal fitness- IPS e، max Press
  • سیدهادی سجادی، پروانه عدیمی، بهنام خسروانی فرد، سمانه بیات صفحه 75
    سابقه و هدف

    با توجه به گسترش درمان های ارتودنسی برای بزرگسالان و تمایل به استفاده از براکت های همرنگ دندان به منظور زیبایی بیشتر و وجود شبهات زیاد درخصوص میزان رشد و چسبندگی میکروارگانیزم ها به این نوع ازبراکت ها، این تحقیق با هدف مقایسه تاثیر جنس براکت های مختلف ارتودنسی (فلز و سرامیک) بر میزان رشد وچسبندگی استرپتوکک موتانس و کاندیدا آلبیکانس انجام شد.

    مواد و روش ها

    تحقیق به صورت experimental روی 72 نمونه انجام گرفت. دونوع براکت فلزی و سرامیکی مربوط به دندان های پره مولر استفاده شدند. استرپتوکک موتانس، کاندیدا آلبیکانس و تلفیق هردو، مورد مطالعه قرار گرفتند. plateهای شیشه ای کوچک حاوی محیط کشت Noutrient broth به علاوه % 20 سوکروز اضافه با یکی ازسه سوسپانسیون میکروبی تلقیح شدند. براکت ها داخل plateها قرارداده شدند. نمونه ها در دمای 37 درجه به مدت 5 روز انکوبه شدند. سپس براکت ها خارج شده و plateها تخلیه شدند. تعدادcolony forming unit (CFU)های چسبیده به شیشه به صورت چشمی شمارش شدند. تعدادی ازبراکت ها با میکروسکوپ الکترونی بررسی شدند.

    یافته ها

    تحقیق روی 72 نمونه انجام گرفت. چسبندگی میکروارگانیزم های مورد مطالعه درحضور براکت های فلزی کاهش و درحضور براکت های سرامیکی افزایش پیدا کردند. () بررسی با میکروسکوپ الکترونی نیز این نتایج را تائید کرد.

    نتیجه گیری

    میزان رشد و چسبندگی استرپتوکک موتانس و کاندیدا آلبیکانس در حضور براکت های ارتودنسی با جنس های مختلف، متفاوت است. لذا پیشنهاد می شود در گروهی از بیماران با ریسک عفونت های کاندیدا مثل بیماران دیابتی و یا شرایط سرکوب ایمنی و همچنین در مواردی که کاهش ریسک پوسیدگی و بیماری های پریودنتال مدنظراست، ازبراکت های فلزی استفاده شود.

    کلیدواژگان: براکت های ارتودنسی، براکت های فلزی، براکت های سرامیکی، کاندیدا آلبیکانس، استرپتوکک موتانس
|
  • Dr. Ma. Saghiri, Dr. M.Lotfi, Dr.P.Mehrvarzfar, A.Saghiri Page 21
    Background And Aim

    Three Dimensional obturation of root canal to preserve or reach the regeneration or healing of periodontal tissues is one of main goals of root canal therapy. Root end filling materials are used in numerous situations to reach the above goals. One of the common root end- filling materials is mineral trioxide aggregate which the foreign one is more expensive than Iranian one. The aim of this study was to compare the reaction of connective tissue to Iranian and foreign MTA.

    Materials And Methods

    40 rats were divided in to 5 groups of 8. The polyethylene tubes filled whit foreign and Iran made white MTA and also empty ones were implanted in subcutaneous connective tissue. The samples were examined histological after 7, 14, 30, 60 and 90 days and were scored as followings: 0, without inflammatory cells; without inflammatory reaction. 1, less than 25 inflammatory cells; mild inflammatory reaction. 2, 25 to 125 inflammatory cells; moderate inflammatory reaction.3, more than 125 inflammatory cells; severe inflammatory reaction. The samples were prepared for XRD test under (20-120) χ), and select major peak for comparisons.Kruskal-Wallis test with a significance level of p<0.05 was used to compare statistical differences.

    Results

    Overall, inflammatory reactions were reduced in all groups gradually. Experimental groups had moderate to severe inflammation in 7 days interval which had significant difference with the control group having mild to moderate inflammation (p=0.04).). There was significant differences between Before and after exposure it seems that one biphasic calcium phosphate layer (derived from substrate), be generated also There was not any significant differences between experimental and control group in 14, 30, 60, 90 days (p>0.05).

    Conclusion

    Inflammatory tissue reaction to subcutaneous implantation of Iranian and foreign MTA was the same.

  • Dr. N.Ayobian Page 41
    Pemphigus vulgaris is a mucocutanous disease with a prevalence of 1% to 5% was reported. It includes 2% of oral erosive lesions. The most common sites of oral lesions are soft palate, buccal mucosa, labial mucosa, and gingiva. Painful oral lesions interfere with oral hygiene and lead to increased susceptibility to periodontal disease. long term use of immunosuppressive drugs, on the other hand, can increase periodontal disease susceptibility.In this case report study, a 42 years female who has had oral Pemphigus vulgaris for 9 years and was under treatment was, referred for treatment of generalized aggressive periodontitis. The medical history, complications, periodontal findings, diagnosis, treatment plan and periodontal prognosis One mentioned.
  • Dr. E. Jalalian, Dr. G. Keshavarzi, Dr. M. Ismaeili Page 67
    Introduction

    Marginal integrity in all ceramic restorations is one of the important element of the success rate. Whether, there was not favourable marginal integrity between tooth margin and crown, it caused gingival inflammation and caries recurrence. according to the importance of design preparation in the marginal integrity, in this study decided to assess the marginal integrity between 2 different type of the marginal preparation: shoulder and heavy chamfer, at Azad university, school of dentistry in 2008.Methods &material: This experimental research has been done in vitro with the single blind technique. one standard die with 7mm height, 5mm diameter was prepared by the milling machine. the preparation design consists half shoulder 90 degree & in the other half heavy chamfer, whit 1mm depth in both of them. and then crowns were made of IPS e.max press &after cementation, were ground at the buccolingually direction. then they were coated by gold &observed under SEM.

    Findings

    Marginal gap in shoulder preparation was 16/42 ± 1/904 & in heavy chamfer site was 19 ± 1/054.

    Conclusion

    The marginal gap in the shoulder preparation was less than heavy chamfer preparation.

  • Dr.B.Khosravani Fard, Dr.H.Sajjadi, Dr.P.Adimi, S.Bayat Page 75

    Background and

    Purpose

    With the advent of increased orthodontic treatment for adult patients and the increasing use of esthetic brackets, the importance of researches regarding microorganisms adherence to these brackets are emphasized. The aim of this study was to determine the influence of different orthodontic bracket materials (metal & ceramic) on growth & adherence of Streptococcus mutans & Candida albicans.

    Materials And Methods

    This experimental invitro study was accomplished on 72 specimens. Two types of brackets from the premolars were used: metallic and ceramic. Streptococcus mutans and Candida albicans and the association of both were studied. Small plates containing noutrient broth medium with 20% sucrose added were inoculated with each of the microbial suspensions. The brackets were placed in the plates. The samples were incubated at 37 C  for 5 days. After that the brackets and the supernatant were removed from the plates and the colony forming units (CFUs) adhering to the glass were counted macroscopically. some of the brackets were studiedwith electron microscopy.

    Results

    The study was accomplished on 72 specimens. The adherence of microorganisms was decreased by the metallic brackets and increased by the ceramic ones (p<0.001). study with electron microscopy shows the same results.

    Conclusion

    The growth & adherence capacity of Streptococcus mutans & Candida albicans is different in the presence of various orthodontic bracket materials. Therefore we propose that the use of metallic brackets may be useful in a particular group of patients with a risk of candida albicans infection, such as patients with diabetes or immunosuppressive states and also when decrease in caries risk and periodontal disease is considered.