فهرست مطالب

مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 13، پاییز 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/08/15
  • تعداد عناوین: 8
|
  • علی طایفه دولو، پژمان بکیانیان وزیری، شاهین کسرایی، محسن صادقی مهر، مریم عابدین صفحه 9
    سابقه و هدف
    بازسازی تاج با کمک گرفتن از ساختار ریشه جزو درمانهای رایج دندانپزشکی است. با وجود گسترش روزافزون استفاده از پست های پیش ساخته فلزی و یا تقویت شده با الیاف، هنوز مواردی وجود دارد که استفاده از پست های ریختگی ارجحیت دارند. آکریل دورالی یکی از دقیق ترین و رایج ترین مواد جهت ساخت الگوهای پست درون کانال آماده شده دندان به شمار می رود. از آنجا که تغییرات ابعادی آکریل پس از سخت شدن آن یکی از مهمترین مشکلات دندانپزشکان هنگام کار با انواع آکریل است در این مطالعه به بررسی تاثیر رطوبت بر تغییرات ابعادی آکریل دورالی پرداخته شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه به روش تجربی با استفاده از یک قالب فلزی از جنس برنج آبکاری شده، تعداد 60 عدد الگوی آکریل دورالی به شکل استوانه هایی به قطر mm 10 و ارتفاع mm 12 تهیه و پس از کدگذاری به صورت تصادفی در دو گروه 30 تایی (گروه کنترل و گروه آزمایش) قرار گرفتند. حجم، ابعاد (قطر و طول) و وزن نمونه ها به ترتیب به وسیله دیلاتومتر، کولیس دیجیتالی و ترازوی دیجیتالی با دقت gr0001/0 اندازه گیری شد. نمونه های گروه کنترل در محیط خشک و نمونه های گروه آزمایش در آب مقطر دیونیزه به مدت 7 روز نگهداری شدند. پس از گذشت این مدت مجددا حجم، ابعاد و وزن نمونه ها اندازه گیری گردید جهت به حداقل رساندن خطا در مطالعه هر کدام از فاکتورهای موردنظر 6 بار توسط محققین اندازه گیری شدند. اطلاعات بدست آمده براساس آزمون های Paried t.test و student t.test تجزیه و تحلیل آماری گردیدند.
    یافته ها
    نتایج مطالعه نشان داد که حجم و ابعاد آکریل دورالی در محیط خشک کاهش می یابد. کاهش حجم، طول و قطر نمونه ها در سطح کمتر از 05/0 معنی دار بود. در محیط مرطوب حجم و ابعاد و وزن آکریل دورالی بطور معنی داری افزایش یافته بودند (05/0> p). همچنین مشخص شد که در محیط خشک وزن آکریل دورالی اندکی افزایش میابد اما این تغییراز نظر آماری معنی دار نبود (05/0< p).
    نتیجه گیری
    بر پایه نتایج حاصله از مطالعه حاضر با توجه به جذب آب و افزایش حجم و ابعاد نمونه آکریل دورالی در محیط مرطوب به نظر می رسد که الگوهای پست و کور ساخته شده با دورالی بهتر است که به صورت خشک به لابرتوار ارسال شوند.
    کلیدواژگان: آکریل دورالی - پست، کور
  • دکترناهید اخلاقی، زهره خلیلک، سعید ساعدی صفحه 14
    سابقه و هدف
    شکل دهی کانال جنبه مهمی از درمانهای اندودانتیکس است.تحقیقات نشان داده است که فایلهای چرخشی نیکل تیتانیوم بطور موثری کانالهایی با تقارب مناسب جهت پرکردن، با کمترین خطر جابجائی کانال اولیه، ایجاد می کنند. هدف از این تحقیق مقایسه فایلهای چرخشی K3 و ProTaper در آماده سازی کانالهای خمیده بلوکهای رزینی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی85-1384 بود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تجربی 24 عدد بلوک رزینی با خمیدگی 45 درجه و شعاع 13 میلی متر بطور تصادفی به دو گروه 12 تائی تقسیم شدند. آنگاه تصاویر اولیه هر یک از نمونه ها در موقعیت ثابتی توسط دستگاه اسکنر ثبت شد.آماده سازی برای دو گروه K3 و ProTaper مطابق دستور کارخانه های سازنده انجام شد. بعد از آماده سازی مجددا تصاویرهر یک ازنمونه ها توسط Scanner در همان موقعیت ثابت و از پیش تعیین شده تهیه گشت.تصاویر اولیه و ثانویه کانالها با استفاده از تطابق شاخصهای ایجاد شده روی بلوک و با کمک نرم افزار فتوشاپ روی هم منطبق شده و میزان برداشت رزین در 5 نقطه مختلف از طول کانال انجام شد. اطلاعات بدست آمده توسط برنامه آماری ANOVA وT-Test مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که دو گروه K3 وProTaper جز در دیواره خارجی در ناحیه مدخل کانال که میزان برداشت در گروه ProTaper بیشتر بود، اختلاف معنی دار با یکدیگر نداشتند(P>0.05). هر دو گروه بطور معنی دار برداشت بیشتری از دیواره خارجی نسبت به دیواره داخلی در ناحیه مدخل کانال داشتند(P<0.0001).در نواحی حد فاصل بین مدخل و شروع خمیدگی وشروع خمیدگی کانال هر دو سیستم بطور معنی دار برداشت بیشتری از دیواره داخلی کانال نسبت به دیواره خارجی داشتند ولی این تفاوت فقط در ناحیه شروع خمیدگی معنی دار بود (P<0.0001). در ناحیه قله خمیدگی کانال هر دو گروه برداشت بیشتری از دیواره خارجی کانال داشتند ولی این تفاوت فقط برای گروه ProTaper معنی دار بود.در ناحیه انتهای کانال اختلاف معنی دار بین دو گروه دیده نشد وهر دو گروه برداشت نسبتا یکنواختی انجام دادند.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج بدست آمده الگوی آماده سازی در هر دو سیستم بجز در ناحیه شروع خمیدگی مناسب و ایده آل بود. در ناحیه مدخل کانال هر دوگروه بخوبی و بطور معنی دار برداشت بیشتری از دیواره خارجی کانال داشتند لذا احتمال ضعیف تر شدن نواحی فورکا با آنها کاهش می یابد.هر دو گروه در ناحیه شروع خمیدگی با برداشت بیشتر از دیواره داخلی،این ناحیه را مورد تهاجم قرار دادند. در عین حال در ناحیه قله خمیدگی هردو گروه بخوبی از دیواره خارجی کانال بیشتر برداشت نمودند و آماده سازی قسمت اپیکالی نیز نسبتا یکنواخت بود.
    کلیدواژگان: آماده سازی کانالهای خمیده، جابجایی کانال، فایلهای چرخشی
  • شهین امامی میبدی، امیر حسین صمدی صفحه 22
    سابقه و هدف
    اسکلتال Open Bite نقصی است در بعد عمودی فکین که بر روی زیبائی، اعمال فیزیولوژیک و فعالیت های طبیعی حفره دهان تاثیر گذار بوده. یکی از روش های متداول درمانی استفاده از Bite Plane خلفی توسط دستگاه های متحرک در این بیماران است. با توجه به تناقضات موجود در بارهچگونگی تاثیر و نتایج حاصل از کار برد این دستگاه این تحقیق بر روی بیماران مراجعه کننده به یکی از مراکز دانشگاهی و کلینیک خصوصی انجام گرفت
    مواد وروش ها
    تحقیق با کار آزمائی بالینی با مقایسه قبل وبعد بر روی19 بیمار که شامل 12دختر در محدوده سنی 2/1+2/8 و7 پسر در محدوده سنی 08/1+5/9 بودند مبتلا به اسکلتال Open Bite دارای الگوی رشد عمودی 36< SN-Mp و4ANB> درجه بود انجام گرفت کلیه بیماران در دوره دندانی مختلط و فاقد هرگونه درمان ارتودنسی بودند به عنوان گروه واجد شرایط در نظر گرفته شدند که با دستگاه Bite Plane خلفی تحت درمان قرار گرفته وحداقل 6 ماه از درمان آنها سپری شده بود بعنو ان گروه واجد شرایط در نظر گرفته شدند شاخص های دندانی و استخوانی SN-MP،Jaraback index،AFH،PFH 100×UAFH/LAFH وفاصله لبه ثنایای بالا ومولراول بالا تاPalatal plane وفاصله لبه سانترال و مولر اول پائین تا Mandibular plane ودربعد قدامی خلفی فاصله این دندانها تا خطوط مرجع قبل و بعد از درمان کلیه نمونه ها مورد ارزیابی ودر نهایت کلیه اطلاعات توسط آرمون Paired T-test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    ارتفاع:PFH از1/4+7/65 به 2/4+4/70 افزایش یافت (0001/0P<) زاویهSN-MP کاهش معنی داری داشت(01 /0P<) و 100× Jaraback index،UAFH/LAFH دارای ا فزایش معنی دار بودبا(001/0P<) در بعد قدامی خلفی و عمودی فاصله دندانهای سانترال فک بالا و پائین ومولر اول پائین تا خطوط مرجع افزایش معنی داری داشت (05/0(P<به جز دندان مولر اول بالا.
    نتیجه گیری
    یکی از عوامل مؤثردر اصلاح اسکلتال Open Bite با دستگاه Bite Plane خلفی در دوره دندانی مختلط افزایش PFHبوده و اکستروژن دندانهای قدامی ازاهمییت کمتری برخوردار بود
    کلیدواژگان: Bite Plane خلفی، اسکلتال Open Bite، تغییرات دندانی استخوانی
  • صدیقه بختیاری، بنفشه فقیهی، جمیله بیگم طاهری، صدیقه عظیمی حسینی، فاطمه نمازی صفحه 27
    سابقه و هدف
    بسیاری از داروها عوارض و تظاهرات دهانی صورتی زیادی مانند خشکی دهان، اختلال چشایی، زخم های مخاطی دهان و تورم لثه دارند. از آنجاییکه داروهای گوناگونی در حیطه دندانپزشکی استفاده شده و یا مراجعین به دندانپزشکی به دلیل مشکلات سیستمیک داروهای متنوعی استفاده می کنند اطلاع از عوارض این داروها برای تمام دندانپزشکان ضروری می باشد.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به روش مروری از نوع تشریحی صورت گرفت. مطالب با استفاده از کتب، مقالات موجود در مجلات داخلی و خارجی و استفاده از مدلاین استخراج شد.
    نتیجه گیری
    داروهای موجود بررسی شده و عوارض هرکدام جداگانه مورد ارزیابی قرار گرفت.
    کلیدواژگان: دهان، دارو، عوارض جانبی، غدد بزاقی، مخاط، زخم، اختلال چشایی
  • ابراهیم امین صالحی، هاله کاظمی یزدی، شیده اسکندری، آرش بهاری بندری صفحه 35
    سابقه و هدف
    یکی از شایعترین مشکلات دندانپزشکی شکستگی تاج می باشد که محققین و دانشمندان به دنبال بهترین و مناسب ترین روش می باشند که مقاومت به شکستی نزدیک یا برابربا دندان سالم داشته باشد. در این مطالعه اثر کاربرد کامپوزیت و کامپوزیت تقویت شده با فیبر بر مقاومت به شکست دندانهای قدامی Reattachmentشده بررسی می گردد.
    مواد و روش ها
    از بین40 دندان اینسایزور مندیبولار، 30دندان با سایز مشابه بوسیله دیسک در 4 میلیمتر پایینتر از لبه اینسایزال بریده شدندو توسط کامپوزیت flowable دوباره به هم چسبانده شدند و نمونه ها به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. در گروه اول هیچ گونه تراش اضافی صورت نگرفت(FC).در گروه دوم شیار ایجاد شده در سمت لینگوال به عمق 3/0 و عرض 2میلیمتر توسط کامپوزیت پر شد(C).در گروه سوم نیز شیار ایجاد شده توسط کامپوزیت تقویت شده با فیبر کامپوزیتی پرشد (FRC). گروه های مورد مطالعه به همراه دندانهای گروه شاهد در اکریل خودپخت مانت شدند.سپس توسط دستگاه ZWICK با سرعت تیغه 5/0 میلیمتر بر دقیقه تحت زاویه 135 درجه بر mm2 پایینتر از لبه اینسایزال نیرو وارد شد تا دندانها بشکنند. داده ها توسط روش اماری ANOVA بررسی شدند.
    یافته ها
    مقاومت به شکست در دندانهای دوباره چسبانده شده با فیبر کامپوزیتی،گروه شاهد، کامپوزیت Flowable ونوار کامپوزیتی در لینگوال به ترتیب عبارتند از: 15/199 69/ 495، 14/147 85/438، 51/210 54/426، 70/158 58/ 416. از نظر آماری هیچ تفاوت معنی داری بین سه گروه مورد مطالعه با گروه شاهد وجود نداشت (p>0/05).
    نتیجه گیری
    به دلیل نزدیک بودن مقاومت به شکست هر سه روش مورد مطالعه به مقاومت به شکست دندان امکان استفاده از هر سه روش بر حسب شرایط بیمار و و ضعیت دندان وجود دارد.
    کلیدواژگان: دوباره چسباندن دندان، مقاومت به شکست دندان، شکستگی تاج دندان، دندان قدامی
  • احمدرضا طلایی پور، علی پیمانی، سعید نعمتی، معصومه گلپاشا صفحه 43
    سابقه و هدف
    پوسیدگی ثانویه یکی از مشکلاتی است که دندانپزشکان همواره با آن مواجه هستند. لذا دستیابی به روش های غیر تهاجمی جهت تشخیص مناسب پوسیدگی های ثانویه مجاور ترمیم های آمالگام وکامپوزیت، از اهمیت بالایی برخوردار است. بویژه اینکه درصد بالایی از کارهای دندانپزشکی ترمیمی شامل جایگزینی ترمیم به علت پوسیدگی ثانویه می باشد. بنابراین هدف از این تحقیق، بررسی دقت دستگاه رادیوگرافی دیجیتال داخل دهانی در تشخیص پوسیدگی ثانویه در دندانهای قدامی می باشد.
    مواد و روش ها
    34 نفر دارای 89 نمونه دندانی با ترمیم های کامپوزیت و گلاس اینومر ClII، CLIV و در دندانهای قدامی انتخاب شدند. از بین آنها 80 نمونه دندانی که واجد شرایط تحقیق بودند، مورد بررسی قرار گرفتند، سپس در شرایط استاندارد توسط دستگاه رادیوگرافی دیجیتال داخل دهانی، تصاویر رادیوگرافی تهیه و در حافظه کامپیوتر ذخیره شد.
    تصاویر تهیه شده توسط 4 نفر از متخصصین رادیولوژی فک و صورت در بخش رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی بررسی گردید.برداشت ترمیم ها در بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد و مشاهده کلینیکی حفره و تایید وجود یا عدم وجود پوسیدگی ثانویه، توسط استاد متخصص این بخش صورت گرفت و به عنوان روش تشخیصی استاندارد (Gold Standard) در نظر گرفته شد. سپس تشخیص کلینیکی و تشخیص های حاصل از رادیوگرافی تحلیل شد.
    یافته ها
    میزان دقت (accuracy) تشخیص پوسیدگی ثانویه 7/86% بدست آمد. میزان حساسیت تشخیص پوسیدگی ثانویه 91%، ویژگی برابر 77%، ارزش پیش بینی مثبت 86% و ارزش پیش بینی منفی 85% بدست آمد.
    نتیجه گیری
    در این تحقیق میزان دقت تشخیصی به دست آمده با در نظر گرفتن میزان خطای 05/0، نشانگر این مساله است که تشخیص پوسیدگی ثانویه با استفاده از رادیوگرافی دیجیتال با تکنیک پری اپیکال موازی، در مقایسه با gold standard واجد حساسیت قابل قبول 91% است.
    کلیدواژگان: رادیوگرافی دیجیتال داخل دهانی، پوسیدگی ثانویه
  • ماندانا خطیبی، ایرج حیدری، سمانه عاشوری صفحه 48
    سابقه و هدف
    نظر به شیوع ضایعات مخاط دهان و اهمیت اتیولوژیک آن و گزارشات متفاوت از نقش بیماری های زمینه ای از جمله دیابت تیپ II با بروز آن و به منظور تعیین رابطه ابتلا به دیابت تیپ II و عدم آن (گروه شاهد) با بروز ضایعات مخاط زبان، این تحقیق روی مراجعین مرکز غدد علوم پزشکی ایران انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    تحقیق با طراحی Historical –cohort و با استفاده از ابزارهای مشاهده، معاینه بالینی، تکمیل فرم اطلاعاتی و بررسی پرونده پزشکی روی تعداد 50 بیمار مبتلا به دیابت تیپ II و 50 نفر گروه شاهد آنها که از نظر سن، جنس، مصرف سیگار، استفاده از پروتز متحرک و وضعیت بهداشت دهان با هم مشابه سازی شدند، انجام گرفت. هیچکدام از افراد گروه مورد و شاهد سابقه آنمی فقر آهن، کمبود ویتامین B12 و رادیوتراپی نداشتند. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف انجام شد. ضایعات دهانی شامل خشکی دهان، زبان جغرافیایی، زبان برهنه، پچ دپاپیه قرمز، زخم تروماتیک زبان، برفک، مدیان رومبوئید گلوسایتیس و شکایت سوزش زبان بررسی و در فرم اطلاعاتی ثبت گردید. پس از کنترل مشابهت داده های مربوط به دو گروه مورد و شاهد میزان فراوانی هر یک از ضایعات مخاط زبان با آمارهای کادو و یا دقیق فیشر مورد قضاوت آماری قرار گرفت و R.R(Relative Risk) دیابت تیپ II با فراوانی هر یک از ضایعات مخاط زبان در نمونه ها تعیین و میزان واقعی آن در جامعه برآورد گردید.
    یافته ها
    در تحقیق حاضر از میان 50 نفر گروه مورد 27 نفر (54%) ضایعات مخاط زبان داشتند، در حالی که فقط 5 نفر (10%) از افراد گروه شاهد دچار ضایعات مخاط زبان بودند. ضایعات یافت شده عبارت بودند از: خشکی دهان در 30 فرد گروه مورد (60%) و 12 نفر از گروه شاهد (24%) سوزش زبان در 9 فرد گروه مورد (18%) و 3 نفر از گروه شاهد (6%) زبان جغرافیایی در 4 نفر از گروه مورد (8%) و در 1 نفر از گروه شاهد (2%)زخم تروماتیک زبان در 6 نفر از گروه مورد (12%)و در 3 نفر از گروه شاهد (6%)، پچ دپاپیه قرمز در 7 نفر از گروه مورد (14%)و 1 نفر از گروه شاهد (2%)، زبان برهنه در 4 نفر از گروه مورد (8%)، برفک در 2 نفر از گروه مورد (4%) و مدیان رومبوئید گلوسایتیس در 1 نفر از گروه مورد (2%) یافت شد.
    نتیجه گیری
    با توجه به معنی دار بودن اختلاف فراوانی ضایعات مخاط زبان در دو گروه مورد و شاهد (000001/0P<) می توان به ضایعات مخاط دهان بیماران دیابتیک توجه بیشتری نمود و در کشف دیابت و معرفی بیماران به پزشک مفید بود و با آموزش روش های رعایت بهداشت دهان و تغذیه در جهت پیشگیری از بروز این عوارض گام برداشت. توصیه ها : بررسی با حجم نمونه بیشتر و در سایر مراکز بیماری های غدد در سطح کشور در جهت افزایش تعمیم پذیری نتیجه و مقایسه یافته ها توصیه می شود.
    کلیدواژگان: دیابت تیپ II، ضایعات مخاط دهان: خشکی دهان، زبان جغرافیایی، زبان برهنه، پچ دپاپیه قرمز، زخم تروماتیک زبان، برفک، مدیان رومبوئید گلوسایتیس، شکایت سوزش زبان
  • معصومه کندی بیدگلی، عزت الله جلالیان، مریم مجتهد بید آبادی صفحه 52
    سابقه و هدف
    از مسایل مهم در موفقیت بریج های FRC مقاومت به شکست آنهاست و از عوامل موثر در این مورد نحوه آغشته سازی فایبرها به رزین می باشد که ممکن است توسط کارخانه سازنده (pre impregnated) و یا توسط دندانپزشک (hand impregnated) انجام شود.با توجه به اختلافات و تناقضاتی که در تحقیقات قبلی در مورد تاثیر نحوه wetting بر میزان مقاومت به شکست بریج های FRC به چشم می خورد، این تحقیق در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد.
    مواد و روش ها
    مطالعه با طراحی تجربی انجام گردید و در آن از 40 دندان تازه و سالم کشیده شده انسان (فاقد پوسیدگی، پرکردگی یا ترک) برای ساخت 20 بریج سه واحدی خلفی با مدل کلینیکی جایگزینی مولر اول استفاده شد. دندانهای پایه پس از ساخت PDL مصنوعی با استفاده ازدستگاه سورویر در رزین اکریلیک (PMMA) به فاصله 11 میلیمتر مانت شدند بطوریکه تا 1 میلیمتر زیرCEJ در اکریل قرار گرفتند. تراش بصورت MO Box مولر و DO Box پرمولر با ابعاد مشخص انجام شد. سپس نمونه ها بطور تصادفی در دو گروه 10 تایی pre impregnated و hand impregnated تقسیم شدند و پس از قرار دادن Nulite F در کف حفره در گروه اول از فایبر wet شده بصورت کپسول و در گروه دوم از فایبر که بمدت 15 دقیقه در داخل resist آغشته شده بود استفاده شد. بازسازی کامل بریج با استفاده از Nulite F در مجاورت فایبروNulite V در قسمتهای خارجی انجام شد. سپس نمونه ها توسط دستگاه thermocylcing تحت 5000 سیکل حرارتی (55 و5 سانتی گراد) قرار گرفتند. پس از آن نمونه ها با استفاده از دستگاه (Instron 1195) universal testing machine با سرعتmm/min1تحت load نهایی قرار گرفتند و منحنی اعمال نیرو تا شکست نمونه ها ثبت گردید و با آمارهt test sample Independent مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    تحقیق روی بیست بریج FRC انجام شد. میزان مقاومت به شکست در گروه preimpregnated برابر 191 1305 و در گروه hand impregnated برابر 151 870 مشخص شد که در گروه اول 41% بیشتر بود (p>0.001) بیشترین شکست در کانکتوردیستالی و در گروه hand impregnated مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    نحوه wetting فایبر بر مقاومت به شکست و نحوه شکست بریج FRC تاثیر گذار است و استفاده از روش pre impregnated و نیز بررسی تاثیر بلند مدت را توصیه می نماید.
    کلیدواژگان: مقاومت به شکست، بریج FRC، بریج FRC با فایبر pre impregnated، بریجFRC با فایبر hand impregnated وPDLمصنوعی
|
  • A. Taiefe Davaloo, P. Bakianian Vaziri, Sh. Kasraei, M. Sadeghimehr, M. Abedi Page 9
    Background And Aim
    Reconstruction of the tooth crown using the root structure is one of the common dental treatments. Despite daily increase in using prefabricated metal or fiber reinforced posts, there are still cases in which using casting posts are preferred. Duralay acrylic resin is considered as one of the precisest and most common materials for making post patterns in prepared dental canals. Since acrylic resin’s dimensional changes after its setting is one of the main dentist’s problems while working with it, this study has evaluated the humidity’s effect on duralay’s dimensional changes.
    Materials And Methods
    In this experimental study, a plated brass mold was used and 60 duralay cylindrical models were made with 10 mm diameter and 12 mm height. These models were coded and then randomly divided into 2 groups (30 case and 30 control).Volume, dimensions (diameter and height) and weight of samples were measured by dilatometer, digital Collis and digital scale respectively.The samples of the control were kept in a dry environment and the samples of the cases group, in the deionized distilled water for 7 days. After this period, volume, dimensions and weight of the samples were re-measured. For minimizing the probability of the errors, each factor was measured 6 times by the researchers. Datas were statistically analyzed using paired t test and student t test.
    Results
    This study showed that duralay’s volume and dimensions decreased in a dry environment which was significant (p<0.05).In a humid environment, duralay’s volume dimensions and weight increased significantly (p<0.05).It was also observed that duralay’s weight increased a little in a dry environment, but it was not significant (p>0.05).
    Conclusion
    According to the results of this study and regarding duralay’s water absorption and dimensional volume expansion, it seems better that send prepared duralay’s post and core patterns to the Laboratory in a dry environment.
  • N. Akhlaghi, Z.Khalilak, S. Saedi Page 14
    Background And Aim
    Canal shaping is a critical step of endodontic treatment. Numerous studies have shown that nickel-titanium rotary instruments can effectively produce a well-tapered root canal sufficient for obturation with the minimal risk of transporting the original canal. The purpose of this study was to compare canal preparation pattern of K3 and ProTaper rotary files in curved Resin blocks.
    Materials and Methods
    24 resin blocks were used in this experimental study and randomly divided into two groups of 12 blocks. Their initial images were scanned and canal preparation was done according to manufacturer's guideline. After preparation; their images were scanned in the previous position. Pre and post preparation images were superimposed by Photoshop software and the amount of resin removal was measured in 5 different zones, then analyzed statistically by ANOVA and T.Test.
    Results
    There was no statistically significant difference between K3 and ProTaper except on outer wall around the orifice (p>0.05). There was significantly more removal of outer wall than inner wall in both systems at this point (p<0.0001). There was no significant difference at the halfway between orifice and the beginning of the curve (p>0.05). At this zone resin removal in these systems was more on inner wall than outer wall (P>0.05). At the beginning of the curve there was significant difference in resin removal on inner wall (p<0.0001). At the apex of the curvature both systems removed remarkably more resin at outer wall but this difference was significant just for ProTaper group. There was no significant difference at the end of curvature. For both systems Resin removal was monotonous at this zone.
    Conclusion
    Canal preparation pattern was overall positive for both systems except at the beginning of the curve.
  • Sh. Emami Meibodi, A. Samadi Page 22
    Background And Aim
    With regard to the vertical problem of skeletal open bite malocclusion and using posterior bite plane this study was undertaken to evaluate the effect of upper posterior bite plane on the dentoskeletal changes in patients with skeletal open bite
    Material And Methods
    The material consisted of 19 patients, with skeletal open bite in mixed dentition period. The patients were treated by upper removable posterior bite plane appliance. Lateral Cephalogrom before and after treatment was obtained and traced. Certain angular and linear variables were measured. The pre treatment and post treatment measurements were compared using Paired t-test to evaluate the significance of the results. .
    Results
    There were significant changes in vertical incisor overlap following treatment with upper posterior bite plane.. Increase of PFH, Jaraback index UAFH/LAFH ratio were significant. There was decrease of SN-MP angle The dentoalveolar heights of the upper and lower anterior segment were increased as well as the distance of the lower molars to vertical and sagital lines only the maxillary first molar height and its distance to the vertical reference line did not change.
    Conclusion
    The use of upper removable posterior bite plane during mixed dentition period in skeletal open bite patients causes counter clockwise rotation of mandible and an increase in the posterior facial height.
  • S. Bakhtyari, B. Faghihi, J. Taheri, S. Azimi Hosseini, F. Namazi Page 27
    Background And Aim
    Many pharmacies have side effect and oral manifestation as Xerostomia, dysgenesia, oral mucosal ulcers and gingival enlargement. Having information about pharmacies is necessary for all dentists because of increasing rate patients in dentistry field who use medication for a variety of systemic disease.
    Material And Methods
    Reviewing article was selected for the study. Subjects from books, magazine (internal or international) and using Medline were structed.
    Results
    Available pharmacies were studies and the side effects of each were evaluated separately.
  • E. Aminsalehi, H. Kazemi Yazdi, Sh. Skandari, A. Bahari Page 35
    Background And Aim
    Crown fracture is one of the most prevalent dental problems. Researchers are looking for the most suitable and the best reattachment technique providing the fracture resistance of intact human tooth. The purpose of this study was to investigate the effect of using porcelain, composite and metal laminate on the fracture resistance of the re-attached coronal fragments of human anterior teeth.
    Materials And Methods
    Forty recently extracted lower human incisors were selected. Ten incisors maintained without any preparation as a control group. The other teeth were sectioned mesio distally and parallel to the incisal edge 4 lower. The other thirty specimens were randomly divided in 3 groups. In all groups re-attachments were made using Single bond and flow able composite. All materials were used according to manufacturer’s directions. In group PL (porcelain laminate), veneer preparation was made for buccal surface (window preparation). Composite and metal laminate preparation were made in lingual surface of the teeth in group CL (composite laminate) and ML (metal laminate). After taking impression in groups laminates were made in laboratory, then they were cemented using resin cement. All teeth were mounted in acrylic blocks and kept in saline solution. Fracture procedures were performed in a cross-head speed of 0.5 mm/minute using a testing machine. The inclination of the tooth to be tested was set at a 135-degree angle relative to the loading blade and loaded until fracture. Differences between four groups were determined using ANOVA one way analysis of variance (p-value =0.05)
    Results
    The mean fracture resistant in croup were: control (438.85±147.14), CL (420.05±109.59), PL (364.92±230.02), ML (345.01±148.87) There were no significant difference between groups (p>0.05).
    Conclusions
    Fracture resistance of the group reattached with composite laminate was near and less than intact tooth but was better than the other two groups. Due to statistical analysis, all of the tested techniques provided fracture resistance similar to that found with intact human tooth, so all the three techniques can be used depending on the patient’s situation.
  • A.R. Talaiepour, A. Paymani, S. Neamati, M. Golpasha Page 43
    Background And Aim
    One of the most challenging areas in restorative dentistry is recurrent caries around/under old restorations, therefore achieving the ways for a proper diagnosis in detection of recurrent caries is very important. aim of this study was to evaluate the diagnostic ability of intra –oral digital radiography of recurrent caries in anterior teeth. (In-vivo)
    Material and Methods
    The present in-vivo study performed on 34 patients whit 80 anterior filled teeth with CL.III and CL.IV composite. Digital periapical radiographs were performed and 4 Maxillofacial Radiologists observed the images and recorded them in a 2 grade scale. The restorations were removed and clinical observation of cavity by operative dentist with the aid of caries detector was used as gold standard for recurrent caries detection. The data was analyzed with SPSS 14 software.
    Results
    Statistical analyzes showed a sensivity of 91%, the specificity was shown as 77%, the positive predictive value was calculated as 86%, negative predictive value as 85% and the accuracy was 86.7%.
    Conclusion
    This study shows that using digital radiography is better than conventional radiography in diagnosis of recurrent caries in anterior teeth, mainly by increasing the sensitivity.
  • M. Khatibi, I. Heidari, S. Ashoori Page 48
    Background And Aim
    According to the prevalence of the mucosal lesions and etiologic importance of these lesions and different reports of the role of diseases with itۥs incidence and evaluating the relation between type II diabetes and oral mucosal lesions and compare them with the control (healthy) group, this survey place in "Metabolism and gland center of Iran medical university "
    Material And Methods
    This Historical cohort study was among 50 type II diabetics and 50 controls. Both group were similar in sex / age / smoking / wearing dentures and oral hygiene. They had no background of Anemia, B12 deficiency and Radiotherapy. Type II diabetics were patients who were treated in this center and the control group were people which attend this center with FBS<100. Tongue lesions were found with clinical examinations by dentistry student. lesions were: Geographic tongue, Bald Tongue, Atrophic patches, traumatic ulcers, candidial lesions of the tongue, xerosthomia and Burning tongue. The results were recorded in the questionnaire. Then statistical analysis used for evaluating the relation between type II diabetes and tongue lesions.
    Results
    In this study between 50 diabetics, 27 (57%) and among controls 5 (10%) had oral mucosal lesions. 30 (60%) diabetics and 12 (24%) controls had xerosthomia. Burning tongue in 9 (18%) diabetics and 3 (6%) controls, Geographic tongue in 4 (8%) diabetics and 1 (2%) control, traumatic ulcers in 6 (12%) diabetics and 3 (6%) controls, Atrophic tongue in 7 (14%) diabetics and 1 (2%) control, Bald tongue in 4 (8%) diabetics, 1 (2%) diabetic with pseudo membranous candidiasis and 1 diabetic (2%) with median Rhomboid glossitis, were found in this study.
    Conclusion
    Since the difference in prevalence of tongue mucosal lesions between two groups, was statistically significant (P<0/000001), we can pay more attention in diabetics and be helpful by introducing them to the specialist. we can prevent these lesions in these cases, by teaching the oral hygiene procedures and healthy nutrition.
    Conclusion
    In order to have more reliable results we suggest to increase the sample size in the future studies.
  • M. Bidgoli, E. Jalalian, M. Mojtahed Baidabadi Page 52
    Background And Aim
    One of the most important factors in Fracture resistance of FRC bridge is the wetting technique consist of preimpregnation and hand impregnation. Along with points of previous researches in this field,the goal of the present study performed in Tehran Islamic Azad University, Dental Faculty, was to determine the effects of wetting technique on the fracture Resistance of posterior FRC Bridges.
    Materials And Methods
    In this experimental study, Fourty sound, intact teeth, free of any crack or restoration were collected & After Fabricating PDL, were embeded in PMMA, up to 1 mm below CEJ. Samples were then rardomly divided in two groups of preimpregnated & hand impregnated. The preparation design for abutment teeth included proximal Box with exact dimentions. Preimpregnated group was Fabricated with Fiber inside the capsule & handimpegnated with Fbers which wetted in Resist for 15 minutes. All the specimens were subjected to thermal Cycling (5000 cycles, /5, dwell time 30s, interval 25). Fracture testing was performed in a universal testing machine (Instron 1195) with a cross head speed of 1 mm/min. Bridges fracture resistance, expressed in Newton, was investigated and data were subjected to statistical analysis.
    Results
    the research, conducted on 20 FRC Bridges, revealed the amonnt of fracture Resistance in Preimpregnated group as 1305 197 and that of hand impregnated group as 870 157 (p<0.001) The most Failure mode observed, was crack and Fracture in the surface layer of FPDS in distal segmet of pontics.
    Conclusion
    wetting technique not only results in an increarse in tooth Fracture, but also influences the Failure mode. Therefore the application of preimpregnated technique in clinical treatment and investigating its long- term effects are recomended.