فهرست مطالب

مجله تحقیق در علوم دندانپزشکی
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 12، تابستان 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/06/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رامین کاویانی، سید علیرضا مکی نژاد، هومان صدیقی صفحه 9
    سابقه و هدف
    در علم (انسان شناسی) یکی از راه های یافتن ارتباط بین چند جامعه یا نژاد میزان وفور یک خصیصه ساختاری یا ژنتیکی در هر یک از جوامع یا نژاد می باشد. هدف از این تحقیق نیز تعیین میزان خصیصه کارابلی در دندان های مولر اول دائمی ماگزیلا و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه دندانپزشکی آزاد اسلامی در نیمسال 85-84 به عنوان یک منبع اطلاعاتی برای مطالعات انسان شناسان بود.
    مواد و روش ها
    این تحقیق به صورت توصیفی بوده و به روش قالب گیری و تهیه cast مطالعه و مشاهده مستقیم بر روی 360 نمونه (180 مرد و 180 زن) به روش تصادفی صورت گرفت. برای هر شخص فرم اطلاعاتی تکمیل شد و در نهایت با استفاده از داده ها میزان شیوع این خصیصه بررسی گردید. نتیجه حاصل بر حسب عامل مرتبط (جنس) نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده در 2 گروه اصلی حضور و عدم حضور و 4 زیر گروه یکطرفه، دو طرفه، تمایز یافته و تمایز نیافته طبقه بندی شد سپس با محاسبه ضریب همبستگی و تست کای دو به بررسی آماری نتایج پرداخته شد.
    یافته ها
    9/66% از گروه مورد بررسی دارای خصیصه کارابلی و 1/33% مابقی فاقد هر گونه اثری از این خصیصه بودند که از مجموع گروه دارای خصیصه کارابلی 2/77% به صورت دوطرفه و 8/22% مابقی نیز حضور یکطرفه از خود نشان دادند. 116 نمونه از 180 نمونه مرد و 125 نمونه از 180 نمونه زن خصیصه کارابلی داشتند که بر اساس تست کای دو p value حاصله بیشتر از 05/0 بوده و از مجموع 241 نمونه دارای خصیصه کارابلی 101 نمونه (9/49%) فرم تمایز یافته این خصیصه یعنی cusp را از خود نشان دادند.
    نتیجه گیری و توصیه: حضور این خصیصه در جامعه ایرانی قابل توجه بوده و همراه با تمایلی فراوان در بروز به صورت دو طرفه ولی بدون رابطه خاصی با جنسیت بود. توصیه می شود اولا تحقیقی روی نژادهای خالص ایرانی انجام شود. ثانیا تحقیقی بر وجود یا عدم وجود رابطه ای بین حضور خصیصه کارابلی و پوسیدگی در این ناحیه و نهایتا لزوم انجام Pit & Fissure Silant انجام شود.
    کلیدواژگان: خصیصه کارابلی، دندان مولر اول دائمی و ماگزیلا
  • محمد علی صغیری، سید خطیب الاسلام صدر نژاد، علی محمد صغیری، مهرداد لطفی، نیلوفر بهرامیان صفحه 14
    سابقه و هدف
    آلیاژهای دندانی درتماس نزدیک با بافتهای دهان قرار دارند. به دنبال پدیده خوردگی (Corrosion) امکان ایجاد تغییراتی در بافتهای اطراف دهان وجود دارد. آلیاژها به دلیل خواص مناسب و کاربرد متنوع در پروتز، از جایگاه ویژه ای برخوردارند. به علت مجاورت آنها با بافتهای دهان لازم است دارای سازگاری حیاتی بوده و سمی نباشند. وجود بعضی از عناصر آلیاژی همانند نیکل و بریلیوم به موازات اثرات خوبی همچون جلوگیری از اکسیداسیون نامطلوب، تقویت استحکام اتصال و محاسن دیگر، معایب همچون آزادسازی در محیط دهان و ایجاد سمیت بافتی را دارند. مجریان این پژوهش برآن شدند تا با توجه به مقادیر متفاوت عنصر بریلیوم در سه آلیاژ به نام سوپرکست و ویرون 99 و وراباند 2 وایجاد خاصیت منحصر بفرد درکاهش لایه لایه شدن در سطح،عنصر ذکر شده(دیلمینیتینگ) مقایسه از لحاظ سمیت سلولی سه آلیاژذکر شده را بر روی سلولهای فیبروبلاست موش L929 با استفاده از تستMTT انجام دهند
    مواد و روش ها
    مطالعه به روش توصیفی انجام گرفت. از هر آلیاژ 12 دیسک به قطر 5 میلیمتر و ضخامت 5/2 میلیمتر تهیه و در محیط کشت RPMI به مدت 48 و 72 ساعت قرار داده شد(ایجاد محیط Extract). سپس محیط های Extract (عصاره)هرآلیاژ بادو رقت 200 میکرولیتر و 40 میکرولیتر تهیه گردید و سمیت آنها با تست MTT بررسی شد و با گروه کنترل شامل محیط کشت بدون نمونه و محیط کشت حاوی نمونه تفلون مقایسه گردید. عناصر نیکل، کروم، مس، روی و نقره آزاد شده از هر آلیاژ با استفاده از دستگاه جذب اتمی اندازه گیری شدند.
    یافته ها
    پس از 48 ساعت ملاحظه گردید، نمونه های آلیاژ از نظر سمیت نسبت به هم و نسبت به گروه کنترل، اختلاف معنی دار نداشتند (P>0.05). پس از 72 ساعت، نمونه ها با هم تفاوت معنی داری نداشتند ولی نسبت به گروه کنترل اختلاف معنی دار ملاحظه گردید. همچنین بین نمونه های هرآلیاژ بادو رقت 200 میکرولیتر و 40 میکرولیتر تفاوت معنی دار وجود نداشت. بیشترین آزاد سازی نیکل و کروم از، وراباند2 و بیشترین آزاد سازی روی از سوپرکست صورت گرفت.
    نتیجه گیری
    از این تحقیق می توان نتیجه گرفت، سه نمونه آلیاژ نیکل - کروم مورد مطالعه از نظر سمیت، تفاوتی با یکدیگر نداشتند. با افزایش زمان مجاورت سلولها بانمونه های آلیاژ فوق، درجاتی از سیتوتوکسیته ملاحظه گردید.
    کلیدواژگان: آلیاژهای پایه نیکل، بریلیوم، زیست سازگاری، سیتوتوکسیسیتی
  • ارژنگ فلاحدوست، عباس دلورانی، زهره خلیلک، پیمان مهرورزفر، ایمان موتابها صفحه 25
    سابقه و هدف
    گاهی در هنگام درمان ریشه دندان مانند سایر اعمال دندانپزشکی شرایط پیش بینی نشده ای رخ میدهد که پرفوراسیونها از جمله مهمترین این حوادث هستند. هدف اصلی درمان پرفوراسیونها، سیل سریع و کامل ناحیه پرفوره شده، برای جلوگیری از نشت باکتریال است.هدف این مطالعه مقایسه ریز نشت سه نوع MTA (MTA White – ProRoot MTA و Root MTA) در درمان پرفوراسیونهای ناحیه فورکیشن بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه روش تحقیق از نوع تجربی و تکنیک، مشاهده ای بود. جامعه مورد بررسی از 51 دندان مولر کشیده شده فک پایین انسان تشکیل می شد. این دندانها پس از ترمیم ناحیه پرفوره شده با سه نوع MTA مذکور، با استفاده از روش Dye penetration و سپس clearing دندانها و با استفاده از استریومیکروسکوپ، از نظر میزان نفوذ رنگ در دیواره های درگیر رتبه بندی شدند و نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار SPSS 13 و تست آماری Kruskalwallis از لحاظ آماری آنالیز شدند.
    یافته ها
    MTA نوع ProRoot کمترین ریز نشت را داشت در حالی که این مقدار در دو نوع دیگر مشابه بود. میزان تفاوت ریز نشت در سه نوع MTA از لحاظ آماری معنی دار نبود (6/0 =P). در ضمن کمترین دندانهای درگیر در گروه ProRoot MTA و بیشترین تعداد در گروه MTA White بود ولی این تفاوت نیز از نظر آماری معنی دار نبود (8/0 = p).
    نتیجه گیری
    طبق مطالعه حاضر MTA از قدرت سیل بسیار بالایی در پرفوراسیونهای فورکا برخوردار است. MTA ایرانی نیز از این قانون مستثنی نیست. با توجه به اینکه مطالعات زیادی روی MTA ایرانی انجام نگرفته است، به نظر می رسد بررسی کارایی این ماده در فواصل زمانی مختلف و با استفاده از روش های دیگر ضرورت دارد.
    کلیدواژگان: پرفوراسیون فورکیشن، ریز نشت، dye leakage، ProRoot MTA، Root MTA، MTA White، روش clearing
  • حمید محمود هاشمی صفحه 32
    سابقه و هدف
    نوع شکستگی فک پائین به فاکتورهای متعددی همچون میزان نیرو، سمت و جهت نیرو و کشش عضلات صورت و نیز مقاومت استخوان در قسمت های مختلف، بستگی دارد همچنین تصادفات، سقوط از بلندی و نزاع بیشترین اتیولوژی شکستگی های فک پایین را تشکیل می دهند.
    مواد و روش ها
    هدف از این تحقیق بررسی بیشترین علل شکستگی فک پایین نوع و محل آن و ارتباط آن با سن و جنس در بیماران مورد مطالعه می باشد. این تحقیق بر روی 358 مورد شکستگی فک پایین که از تیرماه 1379 لغایت تیرماه 1383 به درمانگاه جراحی فک و دهان و صورت بیمارستان شریعتی مراجعه نموده بودند، انجام گرفته است.
    یافته ها
    از 358 مورد شکستگی فک پایین، 192 مورد شکستگی کمپلکس (56%) 124 مورد شکستگی ساده (5/30%) و 42 مورد (5/10%) نیز همراه شکستگی سایر استخوان ها بود.
    از این تعداد 297 مرد (93/82%) و 61 زن (04/17%) ثبت گردیدند. بیشترین شکستگی مندیبل از نوع شکستگی تنه مندیبل می باشد و کمترین آن شکستگی کورونوئید است.
    نتیجه گیری
    تصادفات بیشترین علل شکستگی های فک پایین را تشکیل می دهند و شکستگی های مندیبل در ماه شهریور بیشتر از ماه های دیگر سال مشاهده می گردد. همچنین آموزش صحیح، نظارت دقیق بر امر اخذ گواهینامه و عریض کردن گذرگاه ها و افزایش علائم هشداری و... می تواند در کاهش این صدمات مؤثر باشد.
    کلیدواژگان: شکستگی مندیبل - صدمات ناشی از تصادفات، شکستگی های پاتولوژیک - صدمات صورت
  • ظفر مهدوی ایزدی، فریبا بلوچ، احسان زاهدی صفحه 38
    سابقه و هدف
    بخشی از کانتور اگزیال از قاعده شیار لثه ای تالبه آزاد لثه که تا حداکثر تحدب دندان امتداد می یابد، Emergence Profile نامیده شده است. با توجه به عوارض شناخته شده عدم شکل دهی صحیح کانتور در ناحیه E.P، این مطالعه با هدف تعیین وضعیت E.P در دندانهای خلفی فک پایین جامعه ایرانی ساکن شهر تهران در سال 85-1384 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش توصیفی 50 عدد از هر نوع (پرمولر – مولر) دندانهای خلفی فک پایین جامعه ایرانی ساکن شهر تهران شامل 25 مورد از جنس مرد و25 مورد از جنس زن که فاقد هر نوع وضعیت غیر طبیعی در ناحیه بین CEJ تا حداکثر تحدب دندان بودند از چندین کلینیک در نقاط مختلف شهر تهران جمع آوری شدند. نمونه ها بر روی صفحه شیشه ای مات، مانت شدند و سپس توسط دوربین دیجیتالی از سطوح چهارگانه آنها تصویربرداری شد. تصاویر به رایانه منتقل شدند و توسط برنامه نرم افزاری Photoshop نقاط CEJ و حداکثر تحدب دندان در هر سطح روی تصاویر مشخص شدند. نقاط مورد نظر بوسیله رایانه و توسط خطی به یکدیگر متصل شدند. در صورتیکه سطح E.P نسبت به خط مورد نظر داخل تر بود، وضعیت under contour، اگر مماس بود وضعیت Straight Contour و اگر بیرون زده تر بود، وضعیت Over Contour برای E.P در نظر گرفته شد. نتایج بدست آمده بر حسب متغیرها در جداولی تنظیم گردید و به کمک آزمون Linear-by-Linear Association ارزیابی و (05/0 P <) به عنوان سطح معنی داری انتخاب گردید.
    یافته ها
    با توجه به نتایج تحقیق – با سطح اطمینان 95% - دامنه شیوع کانتور مستقیم در هر دو جنس از 1/78% بیشتر و 7/78% کمتر می باشد. از طرفی بین جنس زن و وضعیت Under Contour در سطوح پروگزیمال و لینگوال پرمولر اول و سطوح مزیال و لینگوال پرمولر دوم رابطه معنی داری مشاهد شد. (05/0 P<)
    نتیجه گیری
    طبق یافته های مطالعه حاضر شایعترین وضعیت E.P در دندانهای خلفی فک پایین جامعه ایرانی ساکن شهر تهران بصورت کانتور مستقیم می باشد. توجه به این موضوع چه از جانب دندانپزشک در حین تراش دندانها برای ساخت روکش و چه از جانب تکنیسین لابراتوار در حین شکل دهی الگوهای مومی برای حفظ سلامت لثه ضروری است.
    کلیدواژگان: Emergence Profile، CEJ، حداکثر تحدب دندان Straight Contour، Over Contour وUnder Contour
  • پژمان بکیانیان وزیری، حمیدرضا عبدالصمدی، شرمین عبدالله زاده، محمد واحدی صفحه 43
    سابقه و هدف
    مطالعات اخیر نشان دهنده ارتباط برخی از گروه های خونی با افزایش استعداد ابتلا به عفونتهای قارچی حفره دهان میباشد.این مطالعه به منظور تعیین فراوانی گروه های خونی ABO در افراد مبتلا به کاندیدیازیس آتروفیک مزمن مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی همدان در سال 1385 انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی-مقطعی، وجود کاندیدیازیس آتروفیک مزمن در یکصد بیمار که از دست دندان مصنوعی بیش از یکسال استفاده میکردند توسط معاینات بالینی وکشت میکروارگانیسم مورد تایید قرار گرفت. سپس گروه های خونی این افراد با استفاده از روش آگلوتیناسون مستقیم به کمک آنتی بادی های ضد آنتی ژن A،B تعیین گردیدو اطلاعات و داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه 12 مورد قضاوت قرار گرفت.
    یافته ها
    از بین بیماران مورد بررسی، 53 نفر دارای گروه خونی O، 17 نفر گروه خونی A، 18 نفر گروه خونی B و 12 نفر دارای گروه خونی AB بودند و فراوانی بیماران مرد و زن به ترتیب 53 درصد و 47 درصد بود.
    نتیجه گیری
    فراوانی گروه خونی O در مقایسه با سایر گروه های خونی در بیماران مبتلا به کاندیدیازیس آتروفیک مزمن درصد بیشتری را به خود اختصاص داد.(p<0/05).
    کلیدواژگان: کاندیدیازیس آتروفیک مزمن، فراوانی، گروه های خونی
  • ناهید اخلاقی، پیمان مهرورزفر، الهام مهاجری صفحه 47
    سابقه و هدف
    تحقیقات نشان داده اند که فایل های چرخشی در مقایسه با فایل های دستی می توانند تقارب مناسبی برای کانالهاجهت پرکردن با کمترین احتمال خطر جابجایی ایجاد کنند. هدف از این تحقیق مقایسه فایل های K-FlexoFile وLiberator در میزان برداشت عاج از دیواره های کانال مزیولینگوال مولرهای اول فک پایین خارج شده از دهان بود.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق تجربی تصاویر اولیه ریشه مزیال 40 دندان مولراول فک پایین خارج شده از دهان توسط دستگاه CT Scan در مقاطع 2، 5/4 و 7 میلی متری نوک اپکس تهیه شد. نمونه ها به دو گروهF و L تقسیم گشتند. گروهF توسط فایل های K-FlexoFile و گروهL توسط فایل های Liberator آماده سازی گردیدند. تصاویر پس از آماده سازی از همان مقاطع تهیه شد. میزان برداشت عاج توسط آنالیز آماری ANOVA و آزمون t-test مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    در مقطع تاجی، گروه F بیشترین برداشت را از دیواره دیستوباکال (7 17/0میلی متر) وکمترین را از دیواره مزیال (7 10/0میلی متر) با اختلاف معنی دار داشت (005/0p<). گروه L بیشترین برداشت را از دیواره دیستال (7 18/0میلی متر) داشت و اختلاف آن با میزان برداشت از دیواره های مزیال (4 09/0میلی متر) و لینگوال معنی دار بود. در مقطع میانی، در گروه F بیشترین برداشت از دیواره لینگوال بودو با دیواره های مزیال ودیستوباکال اختلاف معنی داری داشت (05/0(p<. ولی در گروه L اختلاف معنی داری در میزان برداشت از دیواره ها وجود نداشت.در مقطع اپیکالی، بیشترین برداشت در دو گروه LوF از دیواره های لینگوال ومزیال صورت گرفت و بطور کلی میزان برداشت عاج در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت (05/0p>).
    نتیجه گیری
    میزان برداشت عاج در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت و هر دو گروه بخصوص Liberator در مقطع تاجی نواحی خطر را مورد تهاجم قرار دادند. در مقاطع میانی واپیکالی هر دو گروه بخوبی بیشترین برداشت را از دیواره ضخیم لینگوال انجام داده و الگوی آماده سازی خوبی را ارائه نمودند. با توجه به آنکه زمان آماده سازی بافایل های Liberator به طور معنی داری کمتر از فایلهای K-FlexoFile بود (0001/0P>) لذا استفاده از این فایلها توصیه می- گردد.
    کلیدواژگان: Liberator، K، FlexoFile، برداشت عاج، جابجایی کانال
  • اسحق لاسمی، دکترعباس کمالی، مهندس ناصر ولایی، فرنگیس رستمی امانی، رضا لاسمی صفحه 61
    سابقه و هدف
    با توجه به شیوع TMD و عوارض شناخته شده آن و نظر به مشکلات فعلی درمان در این بیماران٬ وجود گزارشات مبنی بر تاثیر لیزر کم توان بر TMDکه در برخی موارد تناقض وجود دارد و به منظور تعیین تاثیر و یا عدم تاثیر (گروه شاهد) لیزر کم توان 980 نانومتر(مادون قرمز)، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر لیزر کم توان 980 نانومتر بر TMD انجام پذیرفت.
    مواد و روش ها
    مطالعه با طراحی کارآزمایی بالینی یک سوکور روی 48 بیمار TMDانجام گرفت. بیماران بطور تصادفی در دو گروه مورد و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند در گروه مورد لیزر 980 نانومتر با فرکانس Hz80 و دوز تابشی 6 ژول درtrigger zone عضلات تابش شد و در گروه کنترل همین لیزر به صورت خاموش تابش شد. تاثیر لیزر بر شدت درد و صدای مفصلی در دو گروه مورد و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به ماهیت اسمی متغیر وابسته صدای مفصلی در دو گروه مورد و کنترل از آزمون Chi- Square و از Mann-U-Whitney test جهت مقایسه میزان درد استفاده شد.
    یافته ها
    میزان درد در گروه کنترل 84/1 ± 4/4 و در گروه مورد 36/1± 4/2 بود (1 00/0 P<). وجود صدای مفصلی در گروه کنترل 3/76 درصد و در گروه مورد 1/23 درصد بود.اختلاف بین دو گروه معنی دار بود. (1 00/0 P<)نتیجه گیری و توصیه ها : درمان با لیزر کم توان 980 نانومتر مادون قرمز در درمان TMD موثر است و بهبودی در میزان درد وکاهش صدای مفصلی قابل توجه بوده است.بکارگیری آن در درمانTMD توصیه میشود.
    کلیدواژگان: Click، pain، low level laser، TMD
|
  • R. Kaviani, S.A. Makkinejad, H. Sedighi Page 9
    Background And Aim
    in anthropology, one way to find the relations between communities and races, is evaluation of prevalence rate of the structural and genetic traits in each communities and races. The goal of this study was to determine the prevalence rate of carabelli trait in the maxillary first molar and it’s relation in the dental branch of Islamic Azad University as a source of in formations in the anthropological study.
    Material And Method
    this discriptive study was carried out on the study cast of 360 sample (180 mal, 180 female) based on random sampling for each person we prepared a data sheet and at last we evalvated the prevalence rate of this trait with this data. Result with respect to the relative factors (sex) was evaluated. The result was classified in two main group of present and absence and four subgroup of unilateral, bilateral, developed, non developed. Data were analyzed using chi-square.
    Results
    66.9% of evaluated group have carabelli trait and 33.1% of them haven’t this trait and from the group which have the carabelli trait 77.2% are bilateral, 22.8% are unilateral 116 sample of 180 male sample and 125 sample of 180 female sample have carabelli trait which according to Chi-square and PValue test are more than 0.05 and in 241 sample which have carabelli trait, 101 sample (49.9%) have develop form of this trait in the form of cusp.
    Conclusion
    Present of this trait in the Iranian community are noticeable which was usually bilateral a have no specific relation with sex.
  • M.A. Saghiri, S.Kh.Sadrnejad, A.M. Saghiri, M. Lotfi, N. Bahramian Page 14
    Background And Aim
    Dental alloys have a close contact to oral tissues. Following the corrosion phenomen the possibility of changes in surrounding tissues will exist. Due to different applications and suitable properties, dental alloys are very usefull, because of close relationship to restorative dentistry between alloys and tissues; they should be biocompatible & should not be cytotoxic. Base metal alloys are used in construction of prostheses frequently and are manufactured in Iran as well. Existence of some alloying elements such as Nickel or Beryllium has suitable effects like Protection against undesirable Oxidation or strengthening connection and also other profits. In parallel manner, they have some defects such as release Ion in oral environment and creation histotoxicity. The purpose of this study was to investigate and compare cytotoxicity of three types of nickel – chromium base metal alloys (Wirron 99, Verabond II, Supercast). With regard to different amounts of beryllium that have unique Delaminating properties, on mouse fibroblast cell (L922)
    Material And Methods
    In experimental study, 12 disks of each alloy with 5mm diameter and 2.5 mm thickness were prepared and placed in RPMI culture medium for 48 hours & 72 houres (extract medium). Then the extract mediums were diluted in two different dilutions of 200 & 40 and their cytotoxicity were evaluated by MTT assay and compare with two control groups consist of only culture media & culture media with teflon. The amount of Nickel, chronium, copper, zinc & silver released from each alloys were measured by flame atomic abosorption device.
    Results
    After 48 hours, no significant difference in cytotoxicity was found between samples and control groups (P>0.05). After 72 hours samples were not significantly different from each other in cytotoxicity, but there was a significant difference between samples and control groups. There was no significant difference in cytotoxicity with two dilutions of 200 & 40 between samples. Maximum release of nickel and chromium were observed from VeraBond II and zinc from Supercast.
    Conclusion
    the cytotoxicity of three Nickel-Chromium alloys and one high noble which were used in this study was not different. There was some degree of cytotoxicity when the time duration of contact between cells and sampels were increased.
  • A. Fallahdoost, A. Delbarani, Z. Khalilak, P. Mehrvarzfar, I. Mootabeha Page 25
    Background And Aim
    Root canal therapy, like other dental treatments, faces a number of unexpected complications, perforations being the most important of all. The main goal of perforation management is to rapidly and securely seal the perforated area to prevent bacterial influence and leakage. With this regard, this study aimed to compare the amount of microleakage between three brands of MTA (ProRoot MTA, White MTA and Iranian MTA.
    Materials And Methods
    This experimental study was conducted on 51 human mandibular extracted molars. After sealing the perforated area by MTA, microleakage was evaluated using dye penetration and then clearing technique. Results were statistically analyzed using SPSS software and Kruskal Wallis test.
    Results
    Microleakage found to be least in ProRoot MTA and equal in MTA White and Root MTA. Differences, however, were not statistically significant (P=0.6). The most involved teeth belonged to MTA White and the least belonged to ProRoot MTA. Again differences were not significant.
    Conclusions
    This study revealed the high efficiency of MTA in sealing the perforated forcations and the Iranian brand would not be exception. Due to the low number of available studies on the subject of Iranian MTA`s efficiency in sealing the perforations, it is highly recommended to conduct more investigations in this regard and compare the results.
  • H. Mahmood Hashemi Page 32
    Background And Aim
    Mandibular fractures depend in many factors like: muscle traction, force direction, … Traffic accident and fall from height are the most common reason for maudibular fractures.Matrials and
    Methods
    The aim of this study is to determine type and site of mandibular fracture and its relation to eatiology of fractures. This study was done in 358 patients with mandibular fracture (maxillofacial clinic, Shariati hospital1999- 2004).
    Results
    From 358 patients with mandibular fracture, 192 patients with complex fracture,124 cases with simple fracture and 42 cases accompany with other fractures. The male were 297 (82.96%) and female were 61 (17.04%) cases. The most common type of fracture was body fracture and less common type was coronoid fracture.
    Conclusion
    Car accident is the major reason of fracture and the most fractures happened in summer (specialy in September). To control of drivers and license examination, Can improve and decrease the rate of mandibular fractures also to use the cascade in motorcycle driver is very important.
  • P. B. Vaziri, H.R. Abdosamadi, Sh. Ablolaahzade, M. Vahedi Page 43
    Background And Aim
    Recent studies have shown a relation between some ABO blood groups and increased susceptibility to fungal infections. The aim of this study was to determine the frequency of blood groups in patients with denture sore mouth.
    Materials And Methods
    In this descriptive cross-sectional study, diagnosis of Denture sore mouth in patients with complete dentures, was made by direct clinical examination and confirmed by culture of microorganism. Type of blood groups, were determined by direct agglutination method, using monoclonal antibodies against A and B antigens. Data's were studied with SPSS software version.
    Results
    Among 100 (53 male, 47 female)53 patients that studied, so had a O blood group, 17 had A, 18 had B, and 12 had AB blood group
    Conclusion
    The frequency of the O blood group had a higher percentage in patients with Denture sore mouth in comparison with the other blood groups.
  • N. Akhlaghi, P. Mehrvarzfar, E. Mohajeri Page 47
    Background And Aim
    Numerous studies have shown that NiTi rotary instruments can effectively produce a well-tapered root canal form, with minimal risk of transportation. This study aimed to compare of dentin removal from mesiolingual canal walls of human extracted mandibular first molars using liberator and K-FlexoFile.
    Materials And Method
    In this experimental study, the initial images of 40 mesial roots of extracted mandibular first molars were scanned at 2, 4.5 and 7 mm from the apex by CT Scan system. Samples were divided in two groups. F group was prepared with K-FlexoFile and L group was prepared with Liberator files. Post-instrumentation images was recorded. The amount of dentin removal and canal transportations were evaluated and analyzed by ANOVA and t-test.
    Results
    At the coronal level of F-group, the most removal was done from distobuccal wall (0/17 0/07mm)and it had significant difference with the least removal from mesial wall (0/10 0/07mm)(p<0.005).L group had the most removal from distal wall(0.18 0.07mm) and the difference from mesial(0.09 0.04mm)and lingual walls was significant(p<0.05).At The middle level, F group did the most removal from lingual wall which had significant difference with mesial and distobuccal walls(p<0.05). But there was no significant difference between dentin removal in L group at this level.At the apical level, in both of the groups, the most removal was done from lingual and mesial walls with no significant difference between them(p>0.05).
    Conclusions
    At the coronal level,there was no significant difference between two groups in dentin removal and both of them especially Liberator,attacked danger zones.. At the middle and apical levels,both of the groups well did the most removal from the lingual thick wall.
  • E. Lassemi, A. Kamali, N.Valayi, F.R. Amani, R. Lasemi Page 61
    Background And Aim
    TMD is a complicated and prevalent disorder in the dental and Maxillofacial patients. Some of the clinical signs and symptom of TMD that involve the TMJ and its associated structure are pain, click and limited mouth opening. One of the modes of management is the use of low level laser therapy. LLLT for TMD has been controversial. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of LLLT in TMD patients.
    Materials And Methods
    we performed a single-bind clinical trail on 48 TMD patients. The patients were randomly divided into experimental and placebo groups. In the study group, the patients were treated with LLL (980 nm, 80 Hz, 6 J) at tree points over the TMJ (ie, 2 J per point and 1.5 J at the other sites of muscle pain) for 1 min. in the placebo group, the laser device was adjusted in the same positions but without power emission. Effectiveness of LLLT for pain and clicking in the groups was evaluated. To compare the magnitude of click, the chi-square test was used, and for pain severity the Mann-Whitney U-test was used to analyze the results.
    Results
    the pain severity after treatment on day 4 in the experimental group was 2.4±1.36, which was significantly less than placebo group’s results of 4.4±1.84 (p < 0.001). Click reduction was 23.1% in the placebo group and 76.3% in the experimental group. The results were statistically significant for both pain and clicking without recurrence up to the 2-year follow-up period (p < 0.001).
    Conclusion
    Low-level laser therapy (980 nm) was effective in management of TMD signs and symptoms and induced considerable reduction or elimination of pain severity and clicking. LLL applications can be an effective mode of management for selected patients with TMD.
    Keywords: Click – pain – low level laser – TMD