فهرست مطالب

زنان مامائی و نازائی ایران - سال چهاردهم شماره 1 (فروردین و اردیبهشت 1390)

مجله زنان مامائی و نازائی ایران
سال چهاردهم شماره 1 (فروردین و اردیبهشت 1390)

  • تاریخ انتشار: 1389/12/22
  • تعداد عناوین: 8
|
  • بی بی شهناز عالی، مجید فصیحی هرندی، الهام نظری، زهره سالاری صفحه 1
    مقدمه
    توکسوپلاسما گوندییک پارازیت داخل سلولی اجباری از شاخه آپیکمپلکسا است. عفونت توکسوپلاسما گوندی در طی حاملگی می تواند منجر به سقط، مرگ و ناهنجاری جنین شود. با توجه به تفاوتهای اقلیمی و جغرافیایی در میزان آلودگی با توکسوپلاسما و عدم وجود اطلاعات دقیق مبنی بر نقش این انگل در ایجاد سقط در شهر کرمان، مطالعه حاضر صورت گرفت.
    روش کار
    در یک مطالعه مورد- شاهدی،57 زن با ختم حاملگی خودبه خودی قبل از هفته 20 و112 زن با حاملگی بالای20 هفته و سیر طبیعی که در بخش زنان و زایمان بیمارستان افضلی پور بستری بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. دو گروه از لحاظ سن همسان گشتند. نمونه خون افراد مورد مطالعه، پس از کسب رضایت نامه از نظر آنتی بادی های IgG و IgM توکسوپلاسمایی به روش الایزا آزمایش شد. سپس مقایسه دو گروه انجام شد. عوامل خطر مرتبط با مثبت شدن IgG بررسی گردید. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آزمونهای تی و کای دو و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS)نسخه 17(انجام و p-value کمتر از 05/0 معنی دار تلقی شد.
    یافته ها
    فراوانی موارد مثبت IgG ضد توکسوپلاسما 8/30% و IgM 6/3% بدست آمد. در مورد IgM دو گروه اختلاف معنی داری نداشتند (40/0p=). اما در گروه سقط موارد مثبت بودن IgG به صورت معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود (9/43% در مقابل 1/24%). بین مثبت بودن IgGبا میزان تحصیلات، محل زندگی، تماس با گربه، مصرف گوشت نیم پخته و مصرف سبزی ضدعفونی نشده ارتباط معنی داری بدست نیامد.
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های ما ابتلا به عفونت حاد در زمان حاملگی تاثیری بر سقط ندارد. ولی عفونت مزمن می تواند منجر به سقط شود.
    کلیدواژگان: سقط، توکسوپلاسما گوندی، حاملگی، بارداری
  • عالیه ترابی زاده، سارا میرزاییان صفحه 7
    مقدمه
    سندرم تخمدان پلی کیستیک مهمترین علت الیگواوولاسیون وعدم تخمک گذاری درزنان سن باروری ودر زنان نابارور می باشد. روش های مختلف درمانی برای ایجاد تخمک گذاری در این بیماران وجود دارد. تجویز گنادوتروپین ها یکی از روش های درمانی در دسترس موثر دراین موارد می باشد. این مطالعه با هدف مقایسه میزان باروری با روش هورمون محرک فولیکولی خالص به تنهایی، HMG به تنهایی وترکیب FSH و HMG در بیماران نابارور مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک انجام شده است.
    روش کار
    95 خانم نابارور با علت عدم تخمک گذاری مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک برطبق معیار روتردام و تایید تشخیص از پزشک متخصص که کاندیدای باروری در آزمایشگاه بودند، برگزیده شدند. جهت تحریک تخمک گذاری، 25 نفر از گروه اول تحت درمان FSH خالص و 35 نفر درگروه دوم تحت درمان با HMG و 35 نفر درگروه سوم تحت درمان با FSH و HMG قرارگرفتند. بررسی بیماران با انجام سونوگرافی واژینال در روز نهم و روز تزریق گنادوتروپین جفتی انسان صورت گرفت که متوسط تعداد فولیکول های هرتخمدان، اندازه فولیکول های هر تخمدان و ضخامت آندومتر به صورت جداگانه ثبت شد. پس از برداشت تخمک و لقاح آنها با اسپرم در محیط آزمایشگاه و تشکیل جنین، تعداد جنین های حاصل ثبت شده وعمل ترانسفر انجام شد. دو هفته پس از لقاح، تست βHCG ابه روش رادیو ایمونو اسی انجام شد که درصورت مثبت بودن، 6 هفته بعد به وسیله سونوگرافی ترانس واژینال FHR جستجو شد و در صورت مثبت بودن، بارداری مثبت تلقی می شد. تجزیه و تحلیل داده ها بوسیله آزمونهای تی، آنوا و کای دو، توسط نرم افزار آماری SPSS)نسخه 16) و با سطح معنی داری ≤ 05/0 انجام شد.
    یافته ها
    ضخامت آندومتر، تعداد و سایز فولیکول های تخمدانی در روزهای نهم و روز تزریق HCG در پاسخ به سه روش درمانی یکسان بود و تنها تعداد فولیکول های تخمدان راست در روز نهم دوره قاعدگی درسه گروه با هم اختلاف معنی دار نشان می داد (032/0 =p). همچنین در ایجاد یا عدم ایجاد بارداری درسه گروه تفاوت معنی دار مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    دراین مطالعه نتایج درمان بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با سه روش تحریک تخمک گذاری FSH، HMG و تجویز توام، تفاوتی در ایجاد بارداری نداشت. اگرچه میزان حاملگی درگروه FSH بیشتر بود که شاید علت آن افزایش LH آندوژن در این دسته از بیماران باشد
    کلیدواژگان: FSH نوترکیب، HMG (گونادوتروپین منوپوزال انسانی)، باروری، بارداری، تحریک تخمک گذاری، سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • آزاده چوب فروش زاده، مهرداد کلانتری، حسین مولوی صفحه 14
    مقدمه
    ناباروری یک رویداد منفی بسیار مهم زندگی است که تاثیرات مخربی روی کیفیت زندگی افراد می گذارد. هدف این پژوهش بررسی تاثیردرمان شناختی رفتاری مدیریت استرس بر میزان کیفیت زندگی زنان نابارور مراجعه کننده به کلینیک های زنان ونازایی شهر یزد بود.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل با پیگیری یک ماهه است.جامعه آماری آن214 نفراز زنان ناباروری بودندکه در تابستان 1388به کلینیک های زنان ونازایی شهر یزد مراجعه کرده بودند. 24 زن نابارور با بهره گیری از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و گروه کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه ی هفتگی درمان شناختیرفتاری مدیریت استرس را دریافت کردند. گردآوری داده ها به کمک پرسشنامه اندازه گیری عمومی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی انجام شد. تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS (نسخه 15) در دو سطح آمار تو صیفی و تحلیل کواریانس صورت گرفت.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که میانگین نمرات کیفیت زندگی درگروه آزمایش افزایش معنی داری هم در مرحله پس آزمون و هم در مرحله پیگیری نسبت به گروه کنترل داشته است (000/0=p).
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس در بهبود کیفیت زندگی زنان نابارور می باشد. با توجه به کاهش کیفیت زندگی در زنان نابارور و موثر بودن مداخله روانی باید توجه جدی به درمانهای روان شناختی در این گروه بیماران شود.
    کلیدواژگان: ناباروری، کیفیت زندگی، درمان شناختی رفتاری
  • مژگان رحمانیان، شایان آقایان، راهب قربانی صفحه 22
    مقدمه
    اختلالات مربوط به فشار خون بالا در حاملگی اختلالات شایعی هستند که قسمت اعظم موربیدیته و مرگ و میر حاملگی را باعث می شوند. استرس اکسیداتیو در پاتوفیزیولوژی پره اکلامپسی نقش دارد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر توام ویتامین C و E در بروز پره اکلامپسی و برخی ازپیامدهای حاملگی بوده است.
    روش کار
    مطالعه حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که روی 424 زن باردار نولی پار مراجعه کننده به بیمارستان ها، درمانگاه ها و مطب های خصوصی شهر سمنان به مدت 2 سال (88-86) انجام شد. زنان نولی پار بین هفته های 22-14 حاملگی و سن 15تا 35 سال به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه اول (گروه مورد) روزی 1000 میلی گرم ویتامین C و400 واحد بین المللی ویتامین E به همراه آهن و اسید فولیک دریافت کردند. گروه دوم به عنوان گروه شاهد، فقط آهن و اسید فولیک دریافت کردند. دو گروه از نظر بروز پره اکلامپسی و پیامدهای حاملگی و همچنین پیامدهای نوزادی تا ختم حاملگی پیگیری شدند. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های t، کای اسکوئر، من-ویتنی و محاسبه خطرنسبی در سطح معنی دار 5% انجام شد.
    یافته ها
    میانگین سن و شاخص توده بدنی دوگروه تفاوت معنی دار نداشت. تفاوت معنی داری بین گروه مورد و شاهد از نظربروز پره اکلامپسی (به ترتیب 5% و4/7%)، کوچک برای سن حاملگی، به ترتیب 9/6% و 4/9% و پره ترم شدن به علت پره اکلامپسی (به ترتیب 3% و2%) وجود نداشت. اما خطر وزن کمتر از 2500 گرم زمان تولد (نوزاد سبک وزن) به طور معنی داری در گروه مورد کمتر از گروه شاهد بود (027/0،p=95/0-36/0CI:95%، 58/0RR=) بروز پره اکلامپسی شدید در گروه مورد و شاهد به ترتیب2 % و5/2% بود که اختلاف معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    مصرف ترکیبات ویتامین C و E در طول حاملگی، خطر پره اکلامپسی و کوچک برای سن حاملگی را در نوزاد کاهش نمی دهد، ولی می تواند سبب کاهش تولد نوزاد سبک وزن شود.
    کلیدواژگان: ویتامینC، ویتامینE، پره اکلامپسی، کوچک برای سن حاملگی، نوزاد سبک وزن
  • فرزانه سلطانی، فاطمه شبیری صفحه 28
    مقدمه
    برای ارزیابی اختلالات قاعدگی نوجوانان، باید درک درستی از محدوده سیکل های دختران هر جامعه ای در دست باشد. بدین منظور مطالعه حاضر با هدف تعیین سن منارک، الگوی سیکل قاعدگی و انواع اختلالات مربوطه دردختران دبیرستانی همدان انجام گرفته است. همچنین ارتباط سن منارک با اختلالات قاعدگی سنجیده شده است.
    روش کار
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی است که بر روی 1000 دختر دانش آموز دبیرستانی در 20 دبیرستان واقع در مناطق مختلف شهر همدان در سال 1386صورت گرفته است. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS (نسخه 16) و با آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار گرفت و 05/0p< از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    متوسط سن منارک افراد 7/13 سال بوده است. انواع اختلالات سیکل قاعدگی به ترتیب شیوع عبارت بودند از: هیپرمنوره (دفع لخته در خون قاعدگی) 9/73 درصد، لکه بینی بین قاعدگی ها 4/18 درصد، هیپرمنوره (خونریزی طولانی) 3/15 درصد، آمنوره 2/15 درصد، پلی منوره 1/9 درصد، اولیگومنوره 9/5 درصد و هیپومنوره 7/1 درصد شیوع دیسمنوره 78 درصد که 3/54 درصد از آنان اولیه و 2/25 درصد نوع ثانویه بوده است. بین سن منارک و طول مدت سیکل (و نظم آن)، لکه بینی بین قاعدگی ها، دفع لخته در خون قاعدگی و دیسمنوره با 05/0p< ارتباط معنی داری مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    منومتروراژی شایع ترین اختلال قاعدگی در دختران دانش آموز مورد مطالعه ما بوده است. لذا بررسی علل هورمونال و ژنیکولوژیک این اختلالات جهت پیشگیری از عوارض خونریزی های سنگین در دختران نوجوان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: سیکل قاعدگی، نوجوانی، سن منارک، اختلالات قاعدگی
  • نسرین باغداری، اعظم اکبری*، صدیقه آیتی، احمد امامی، حبیب الله اسماعیلی صفحه 37
    مقدمه

    گرگرفتگی وازوموتور یکی از شایعترین مشکلات زنان حول وحوش یائسگی است و امروزه هورمون درمانی، استاندارد طلایی درمان آن است؛ اما مطالعات حتی در مصرف کوتاه مدت آن مخاطرات جدی را گزارش کرده اند. اخیرا تمایل به استفاده از منابع گیاهی،جهت درمان گرگرفتگی افزایش یافته است. دانه کتان منبعی غنی از لیگنان ها می باشد و زنان تمایل زیادی به مصرف آن دارند؛ با این حال پژوهش ها در زمینه تاثیر دانه کتان نسبتا کم است. این مطالعه با هدف کلی تعیین اثر پودر دانه کتان بر گرگرفتگی وازوموتور زنان حول وحوش یائسگی انجام شد.

    روش کار

    در این مطالعه دو سوکور و متقاطع، 62 زن حداقل 41 ساله با حداقل 5 مرتبه گرگرفتگی روزانه متوسط تا شدید و واجد شرایط مطالعه، در دو گروه 31 نفری تخصیص تصادفی شدند. مداخله شامل دو مرحله 6 هفته ای (دوره پاکسازی؛ 2 هفته) و مصرف روزانه 40 گرم پودر دانه کتان یا دارونما طی دو نوبت بود. آزمودنی ها طی مدت مطالعه فرم های ثبت روزانه گرگرفتگی و تعریقهای شبانه را تکمیل می کردند. میانگین هفتگی هر متغیر به طور جداگانه و با تقسیم مجموع آن طی یک هفته بر تعداد روزهایی از همان هفته که فرم تکمیل شده بود، محاسبه می شد. نتایج بر اساس متوسط تغیرات میانگین هر متغیر طی مدت مداخله در مقایسه با ابتدای مطالعه، ارزیابی می شد. داده ها با آزمون تی زوجی، ویلکاکسون، آنوا و تحلیل واریانس اندازه های تکراری با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 15) تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    نتایج نشان داد که با مصرف پودر دانه کتان، شدت ومدت گرگرفتگی های روزانه، شدت تعریق های شبانه و نمره اختلال در خواب در مقایسه با دارونما کاهش بیشتری داشت (به ترتیب (009/0p=، 045/0p=، 005/0 p=و 028/0p=) ولی از نظر دفعات گرگرفتگی روزانه و تعریق های شبانه تفاوت آماری معنی دارنشد. با این حال با مصرف پودر دانه کتان، میانگین دفعات گرگرفتگی روزانه افرادی که در ابتدای مطالعه دارای7-5 مرتبه گرگرفتگی روزانه بودند و نیز دفعات تعریق شبانه آنان کمتر یا مساوی 2 مرتبه بود نسبت به دارونما،کاهش آماری معنی داری نشان داد (001/0p<).

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج پژوهش حاضر، مصرف پودر دانه کتان به مدت 6 هفته، می تواند در کاهش علائم وازوموتور، بویژه در بیماران با علائم وازوموتور متوسط نسبت به آنان که علائم بیشتر و شدیدتری دارند، سودمند باشد.

    کلیدواژگان: دانه کتان، گرگرفتگی، یائسگی
  • فریده دادخواه، مریم کاشانیان، مریم نوری صفحه 48
    مقدمه
    باکتریوری آسمیتوماتیک شایع ترین عفونت ادراری در طی حاملگی می باشد. غربالگری روتین باکتریوری در اولین ویزیت پرناتال پیشنهاد می شود. غربالگری به روش کشت ادرار ممکن است مقرون به صرفه نباشد به همین دلیل تستهای غربالگری دیگری مورد بحث است. هدف این مطالعه بررسی ارزش تشخیصی پیوری و باکتریوری در تشخیص باکتریوری بدون علامت در زنان باردار بود.
    روش کار
    مطالعه بصورت مقطعی، بر روی 1246 زن باردار که برای کنترل زمان بارداری مراجعه کرده بودند و هیچگونه شکایت ادراری نداشتند صورت گرفت. جهت کلیه بیماران آزمایش کامل ادرار (شمارش لکوسیت، بررسی باکتریوری) و کشت ادرار انجام شد. سپس بیماران در سه گروه مورد بررسی قرار گرفتند: 1. گروهی که در آزمایش ادرار فقط پیوری داشتند (5 لکوسیت یا بیشتر در میدان با درشت نمایی زیاد(، 2. گروهی که در آزمایش ادرار فقط باکتریوری داشتند. 3. گروهی که در آزمایش ادرار همزمان باکتریوری و پیوری را داشته اند. نتایج کشت مثبت به عنوان استاندارد طلایی در نظر گرفته شد. کشت در صورت وجود بیش از 105 باکتری از یک نوع در میلی لیتر ادرار مثبت تلقی گردید. سپس آنالیز آماری و تعیین حساسیت، ویژگی، پیش آگهی مثبت و پیش آگهی منفی در مورد هر سه دسته با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
    یافته ها
    از 1246 مورد، در 123 نفر (9%) کشت ادرار مثبت بود و 222 نفر در آزمایش ادرار پیوری یا باکتریوری یا هر دو را داشتند. در بیمارانی که فقط پیوری داشتند (78 مورد)، 34 مورد کشت ادرار مثبت بود (5/43%)، حساسیت 9/86%، ویژگی 5/94%، ارزش اخباری مثبت (PPV) مساوی 7/57% و ارزش اخباری منفی (NPV) مساوی 3/99% بود. از نظر باکتریوری، 73 نفر باکتریوری داشتند که از این تعداد 27 نفر کشت مثبت داشتند (9/36%). حساسیت تست 8/91%، ویژگی 3/99%، 8/54%=PPV و 3/99%=NPV بود. در گروهی از بیماران که هم پیوری و هم باکتریوری داشتند (71 نفر)، 52 نفر کشت مثبت داشتند (2/73%). حساسیت تست 1/88%، ویژگی تست 3/98%، PPV تست 2/73% و NPV تست 3/99% بود. در کل بیماران، فقط 7 مورد (5/0%) کشت ادرار مثبت بود که باکتریوری یا پیوری در مورد آنان گزارش نشده بود
    نتیجه گیری
    ترکیب پیوری و باکتریوری در آزمایش کامل ادرار و یا پیوری با تعداد لکوسیت بیشتر از 10 در میدان با درشتنمایی زیاد و باکتریوری در حد زیاد، حساسیت، ویژگی، PPV و NPV بالایی برای تشخیص عفونت ادراری دارد که می توان بر اساس یک آنالیز ادراری جهت بیمار تصمیم گیری کرد و فقط 7/7% بیمارانی که آنالیز ادراری در آنها انجام می شود، نیاز به انجام کشت ادرار برای تشخیص عفونت ادراری دارند.
    کلیدواژگان: عفونت ادراری، پیوری، باکتریوری، حاملگی، باکتریوری بدون علامت، لکوسیتوری
  • منیره پورجواد، سلمه دادگر صفحه 54
    مقدمه
    حاملگی سه قلو و بیشتر از سه قلو با خطر قابل توجهی برای مادر و جنین همراه است و احتمال تولد زنده را کاهش می دهد. در این مقاله یک مورد نادر حاملگی سه قلو با پیامد ادامه حاملگی سه قلو پس از دفع خودبه خودی یکی از جنینها گزارش می شود.
    گزارش مورد: خانمی 21 ساله پس از 5 سال ناباروری با تحریک تخمک گذاری سه قلو حامله شده بود، یکی از قلها به طور خودبه خودی دچار سقط شد با توجه به اصرار بیمار به ادامه بارداری، سرکلاژ انجام و تحت درمان با داروهای ضد انقباض و آنتی بیوتیک قرار گرفت. دو قل دیگر به زندگی داخل رحمی ادامه داده و نهایتا در سن 28 هفتگی به علت آبریزش و شروع انقباضات زایمانی حاملگی با تولد دو جنین زنده خاتمه یافت که یکی از قلها دو هفته بعد از تولد فوت کرد اما قل سوم هنوز زنده است.
    نتیجه گیری
    ادامه بارداری علی رغم سقط خودبه خودی یک جنین در حاملگی سه قلو امکان پذیر است بخصوص در خانمی که سابقه ناباروری داشته است.
    کلیدواژگان: حاملگی سه قلو، سقط خودبه خودی، پیامد بارداری، جنین
|
  • Bibi Shahnaz Aali, Majid Fasihi Harandi, Elham Nazari, Zohreh Salari Page 1
    Introduction
    Toxoplasma gondii, a member of the Apicomplexa,is an obligatory intracellular parasite. Toxoplasma gondii infection during pregnancy can result in abortion, stillbirth and fetal malformation. Due to the geographic variation in the prevalence of the infection and in order to assess the role of Toxoplasma gondii in abortion in Kerman the present study was carried out.
    Methods
    In a case-control design, 57 women whose pregnancy was spontaneously terminated prior to 20th week of gestation and 112 women with their pregnancy beyond 20 weeks, matched for age and were studied in Afzalipour Maternity Center. Blood samples were taken after obtaining informed consent and then sera were tested for anti-Toxoplasma IgG and IgM using ELISA technique. Data analysis performed by t-test and Chi square using SPSS 17.
    Results
    The seroprevalence of anti-toxoplasma IgG and IgM antibodies were 30.8% and 3.6%, respectivelyin the whole population studied. The seroprevalence of anti-toxoplasma IgM was not significantly different between the two groups (p=0.40). However, the seroprevalence of anti-toxoplasma IgG was significantly different between abortion and normal pregnancy groups (43.9% and 24.1%, respectively). No significant relationship was observed between anti-Toxoplasma IgG antibodies and education level, consumption of undercooked meat, unwashed vegetables, and contact with cats.
    Conclusion
    Based on the above results we can conclude that chronic infection of toxoplasmosis implicates in abortion, while acute infection has no role in this regard. However, more investigation is needed.
  • Alieh Torabizadeh, Sara Mirzaian Page 7
    Introduction
    Polycystic ovarian syndrome (PCOS) is the most important cause of oligoovulation and anovulation in women of reproductive age and in infertile women. Several approaches have been proposed to induce ovulation in PCOS patients. Gonadotropins are the classical and effective therapeutic options. The objective of this study was comparing of fertility rate with only FSH protocol, HMG protocol, and combination of FSH and HMG for ovulation induction.
    Methods
    95 infertile women with PCOS diagnosis according to Rotterdam criteria, who were IVF candidate from Montaserieh infertility center in Mashhad were selected. 25 patients underwent induction ovulation by recombinant FSH, 35 patients by HMG, and 35 patients by a combination of FSH and HMG. Assessment was done in the ninth day of the menstrual cycle and the day of HCG injection by intravaginal sonography. The mean size and number of follicles in each ovary, and the endometrial thickness was measured and recorded. After retrieval of the oocytes, in vitro incubation with sperms, and embryo development, number of embryos was recorded and embryos were transferred. Two weeks after fertilization, the βHCG test was done and if the test was positive, transvaginal ultrasound was performed for FHR after 6 weeks and if the result was positive fertility would be confirmed. Data were analyzed by t- test, ANOVA, and chi-square test, using SPSS version 16. Statistically significant value was defined as p≤0.05.
    Results
    In the response to treatment, endometrial thickness, mean number and size of follicles were the same in three treatment methods in the ninth day of menstrual cycle, and at the day of HCG injection. Only the mean numbers of follicles in the three groups were significantly different (p=0.032) in the right ovary in the ninth day of menstrual cycle. Other variables in three groups showed no significant differences.
    Conclusion
    In this study, the result of treatment of PCOS patients by induction ovulation methods such as FSH, HMG, or combination of them demonstrated no differences in fertility outcome. Although fertility rate of FSH group was more than other groups, this might be attributed to the increased level of endogenous LH in PCOS patients.
  • Azade Choobforoushzade, Mehrdad Kalantari, Hossein Molavi Page 14
    Introduction
    Infertility is a major negative event in life which has deleterious effects on quality of life in infertile women and men. The purpose of this study was to examine the effectiveness of cognitive behavioral stress management (CBSM) therapy on quality of life in infertile women referring to Infertility and Gynecology Clinics in Yazd city.
    Methods
    This is a quasi experimental study with a randomized pre-test and post-test group design with control group and a one month follow-up phase. Statistical population was 214 women referred to Infertility and gynecology clinicsin Yazd city in summer 2009. 24 infertile women were selected using available sampling and randomly assigned to experiment and control groups (12 women in each group). The experiment group received CBSM therapy for 10 weekly sessions. Data were gathered by using World Health Organization Quality of Life (WHOQOL)and demographic characteristics questionnaires. Data were analyzed using SPSS-15 in two levels including descriptive statistic and analysis of covariance.
    Results
    The findings showed that mean scores of life quality were increased significantly in post-test and follow-up phases in experiment group compared to control group (p=0.000).
    Conclusion
    Results suggest that CBSM therapyis effective on improvingquality of life in infertile women. Due to reduced quality of life in infertile women and the effectiveness of mental interventions, special attention should be given to psychological treatment in this group of patients. This could cause mental health and improve quality of life in this group.
  • Mojgan Rahmanian, Shayan Aghayan, Raheb Ghorbani Page 22
    Introduction
    Hypertensive disorders complicating pregnancy are common and greatly contribute to maternal morbidity and mortality. Oxidative stress has been implicated in the pathophysiology of preeclampsia. The objective of this study was to evaluate the effect of combination of vitamin C and vitamin E on incidence of preeclampsia and some outcomes of pregnancy in Nulliparous women.
    Methods
    In this clinical trial study, 424 pregnant Nulliparous women were attended in hospitals and public or private clinics in Semnan city of Iran were investigated. All women were between 14-22 weeks gestation and 15-35 years old. They were randomly assigned to two groups. First group (case group) received vitamin C (1000 mg/day) and vitamin E (400 IU) with iron and folic acid and second group (control) only received iron and folic acid. Both groups followed for evaluation of preeclampsia and pregnancy outcomes (maternal and neonatal) until delivery. Statistical analyses were performed using t-test, Chi Square, Mann-Whitney tests and Relative Risk (RR). The p-value<0.05 was considered statistically significant.
    Results
    The mean age and body mass index (BMI) were not statistically different between two groups. There were no significant difference between incidence of preeclampsia (5.0% and 7.4%, respectively), small for gestational age (SGA) (6.9% and 9.4% respectively), preterm labor due to preeclampsia (3% and 2%, respectively) and severe preeclampsia (2%, 2.5% respectively) between case and control groups. But incidence of low birth weight (LBW) in case group was significantly less than control group (RR=0.58, 95%CI: 0.36-0.95; P=0.027).
    Conclusion
    Combined vitamin C and E supplementation during pregnancy did not reduce the risk of preeclampsia and SGA in Nulliparous women, but it could reduce LBW.
  • Farzaneh Soltani, Fatemeh Shobeiri Page 28
    Introduction
    To evaluate menstrual disorders in adolescents, we should be aware of menstrual cycles range. Therefore, current study was performed to determine menarcheal age, menstrual cycle patterns and its disorders. Correlation between menarche age and menstrual disorders have been investigated.
    Methods
    This is a descriptive analytical study which was undertaken in 1000 high school. Girls randomly selected from 20 high schools in Hamedan city of Iran in 2007. Data were collected by questionnaire and data analysis was performed using SPSS 16, descriptive and inferential statistics. p<0/05 was considered significant.
    Results
    The mean age at menarche was 13.7 year. The menstruation disturbances were: hypermenorrhea (clot) 73.9%, intermenstrual bleeding (18.4%), hypermenorhea(long bleeding) 15.2%, polymenorrhea 9.1%, oligomenorrhea 5.9% and hypomenorrhea 1.7%. The prevalence of dysmenorrhea was 78% (primary 54.3 and secondary 25.2 percent). There was significant correlation between menarche age and menstruation interval (and its regularity), intermenstrual bleeding (IMB), and dysmenorrhea (p<0/05).
    Conclusion
    Menometrorrhagia was the most common manifestation of menstruation disorders in the students studied. Therefore, it is recommended to evaluate hormonal and gynecological causes of these disorders to prevent heavy bleeding complications in adolescent girls.
  • Nasrin Baghdari, Azam Akbari, Sedigheh Ayati, Ahmad Emami, Habibollah Esmaeili Page 37
    Introduction

    Vasomotor flashes are one of the most common complaints in climacteric women. Currently, Hormone therapy is the gold standard for treatment of it but various studies have reported serious risks even in short-term use. Interest in plants source for treatment of hot flash has grown recently. Flaxseed is a rich source of lignans and many women are more inclined to use it, but literature on effect of flaxseed is rather limited. Objective of this study was to evaluate effect of 6-weeks consumption of flaxseed on vasomotor flashes in climacteric women.

    Methods

    In this double-blind randomized cross-over study 62 women aged at least 41 years with five moderate to severe flashes and other eligibility, were randomly assigned in two groups (n=31). Intervention was two 6-week periods (washout: 2 weeks) and consumption 40 (g) flaxseed powder or placebo twice daily. Participants filled out daily hot flash diary and night sweat diary during the study. Weekly mean of each variable, separately were measured by adding the points during a week and was divided on days that diary had been filled in same week. Outcomes were measured changes from baseline to the average for all follow-up regarding mean of each variable. Data were analyzed by, paired t-test, Wilcoxon and RANOVA using SPSS software.

    Results

    Data analyzing (n=46) showed statically significant reduction in the mean changes of severity and duration of flashes, night sweat severity and sleep disturbances with flaxseed comparing placebo (p<0.009, p= 0.045, p=0/005, p=0/028 respectively).There were no significant reduction in frequency of hot flashes and night sweats but repeated measurement of ANOVA showed statistically significant reduction in mean of frequency of hot flashes and night sweats during 6 week intervention with flaxseed compared to placebo in women with 5-7 daily flushes and ≤ 2 night sweats, respectively (p<0.001).

    Conclusion

    Regarding the result of this study, 6-week consumption of flaxseed powder may be effective in reduction of vasomotor symptoms, especially for women with moderate vasomotor symptoms compared to women with more and sever symptoms.

  • Farideh Dadkhah, Maryam Kashanian, Maryam Noori Page 48
    Introduction
    This study was designed to Evaluate the diagnostic value of pyuria and bacteriuria in asymptomatic bacteriuria in pregnant women.
    Methods
    A cross sectional study was performed on 1246 pregnant women who were visited in a prenatal clinic without any urinary symptoms. For all of these women’s urinalysis (leukocyte count, bacteriuria) and urine culture, were performed. Then the patients were divided into the three groups: 1) the patients who had just pyuria in their urinalysis (≥5 WBC in HPF),2)The patients who had just bacteriuria in their urinalysis, 3). The patients who had both bacteriuria and pyuria. The positive urine culture was considered as gold standard. Positive urine culture was defined as growth of more than 105 of one kind of bacteria. Then the sensitivity, specificity, positive predictive value (PPV) and negative predictive value (NPV) were determined for the three groups using SPSS 16.
    Results
    There were 113 (9%) cases of positive culture and 222 cases of pyuria, bacteriuria or both. In patients with pyuria (78 cases), there were 34 (43.5%) cases of positive culture with the sensitivity of 86.9%, Specificity of 94.5%, PPV=57.7% and NPV=99.3%. In Patients with bacteriuria (73 cases), there were 27 cases of positive culture, with the sensitivity of 91.8%, specificity of 99.3%, PPV=54.8% and NPV=99.3%. In the third group (pyuria plus bacteriuria), (71 cases), 52 (73.2%) patients had positive culture. The sensitivity, specificity, PPV and NPV of test were 88.1%, 98.3%, 73.2% and 99.3%, respectively. There were 7 cases (0.5%) of positive culture without pyuria and bacteriuria.
    Conclusion
    The combination of pyuria and bacteriuria in urinalysis or pyuria with more than 10 WBC in HPF or many bacteriuria, have high sensitivity, specificity, NPV and PPV for the diagnosis of asymptomatic bacteriuria and can be a good substitute for urine culture and only 7.7% of patients need urine culture.
  • Monireh Pourjavad, Salmeh Dadgar Page 54
    Introduction
    This report describes the management of delayed delivery in a triplet pregnancy after spontaneous abortion of the first fetus.Case report:A 21-year-old woman with induction ovulation pregnancy aborted the presenting fetus at 17th gestational week. As she decided to carry on, cervical cerclage, tocolysis and antimicrobial prophylaxis were performed. The remaining fetuses survived until 28th gestational week.
    Conclusion
    Prolongation of triplet pregnancies after the abortion of presenting fetuses is a possible approach, which is especially justified in women with a history of infertility.