فهرست مطالب

فقه اهل بیت - پیاپی 62 (تابستان 1389)

نشریه فقه اهل بیت
پیاپی 62 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/17
  • تعداد عناوین: 10
|
  • آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی صفحه 4
    بحث اشتراط عقل در تعلق زکات در چهار جهت سامان یافته است:اول، اصل شرطیت عقل در تعلق زکات: مستند عمده آن روایات خاصه است که در این بحث ضمن بررسی دلالی و سندی آن ها، ناراسایی ادله جانبی از قبیل قصور مقتضی و روایت رفع قلم و روایت ملازمه بین زکات و صلوه در این خصوص اثبات کرده است.
    دوم، زکات غلات و مواشی مجنون: در این بحث، ضمن نقد نظر متاخرین، نظریه مشهور قدما تکمیل و تقویت شده که براساس آن، مقتضای عمومات تشریع، تعلق زکات به غلات و مواشی مجنون است.
    سوم، زکات مال التجاره مجنون: مقتضای عمومات و ادله خاصه نیز ثبوت زکات به نحو وجوب یا استحباب در مال التجاره مجنون است و از این جهت فرقی میان اموال مجنون و دیگر مکلفان نیست.
    چهارم، عاقل بودن مالک در تمام سال: در اینجا بحث، چهار قول نقل شده و ضمن ابطال سه قول نخست، قول چهارم اثبات شده است مبنی بر اینکه ملاک تعلق زکات، عاقل بودن مالک در زمان فعلیت یافتن تکلیف زکات با مرور یک سال است، نه عاقل بودن در تمام طول سال.
    در پایان آثار مترتب بر هریک از اقوال چهارگانه به تفصیل بیان شده است.
    کلیدواژگان: زکات، عقل، جنون، غلات، مواشی، مال التجاره، مرور حول
  • جعفر سبحانی صفحه 26
    نویسنده در ابتدا طلاق را به دو نوع منجز و معلق تقسیم کرده و سپس به بررسی اقسام طلاق معلق که شامل تعلیق بدون سوگند و سوگند بر طلاق است می پردازد وی در ادامه پنج دلل برای بطلان طلاق معلق که شیعه بدان معتقداست بیان می کند و سپس سه دلیل قائلان به صحت را نیز مطرح می کند ایشان در قسمت دوم مقاله به بررسی سوگند بر اطلاق می پردازد و با بیان سه مطلب وارد بحث اصلی یعنی ادله موافقان و مخالفان بطلان این طلاق می شود در پایان به بررسی مسایلی می پردازد که بر فرض صحت بر چنین طلاق مترتب است.
    کلیدواژگان: زن، طلاق، منجز، طلاق معلق، سوگند بر طلاق
  • سید حسن عاملی صفحه 47
    در این مقاله با تحلیل رابطه میان عقد و شرط، پنج نظریه فقهی طرح و ادله و آثار هریک، بررسی شده است. 1 عقد، ظرف شرط است. 2 شرط، جزء ظاهری ولبی یکی از عوضین است. 3 شرط، فقط جزء لبی یکی از عوضین است. 4 شرط، جزء متعلق تراضی است. 5 شرط، داعی (انگیزه) برای تراضی است.
    نویسنده ضمن تبیین هر نظریه، ابتدا ادله و سپس آثار و لوازم فقهی آن را طرح کرده و آنگاه به نقد آنها پرداخته است و در نهایت با ابطال نظریات چهارگانه، نظریه پنجم را اثبات کرده است.
    کلیدواژگان: شرط، عقد، متعلق تراضی، جزئیت ظاهری، جزئیت لبی، علقه ظرفیت
  • رضا محمدی کرجی صفحه 74
    مرگ مغزی، مرگ محسوب می شود؟ اهمیت این بحث از آنجا ناشی می شود که موضوع احکام متعددی از قبیل ارث، عده، قصاص، دیه، بطلان وکالت و جواز ازدواج زوجه و... مرگ است و طبیعی است اگر فرد مبتلا به مرگ مغزی، مرده محسوب شود، این احکام مترتب می شود.
    پیرو مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد مرگ مغزی، امروزه در بیمارستان های کشور از اعضای افراد دچار مرگ مغزی، برای پیوند به بیماران دیگر استفاده می شود. در حالی که غالب فقها از جمله مقام معظم رهبری قطع اعضای رئیسه فرد دچار مرگ مغزی را جایز نمی دانند و حتی بعضی از فقها آن را قتل و موجب قصاص می دانند. علاوه بر آن، شورای نگهبان نیز، در سه مرحله مخالفت خود را با این مصوبه مجلس اعلام کرده است.
    گر چه این بحث با این عنوان، سابقه چندانی در فقه ندارد، اما رگه هایی از آن در نوشته های گذشتگان دیده می شود. نویسنده با توجه به اینکه این بحث، بحث موضوعی است و تشخیص آن در صلاحیت عرف خاص است، به واکاوی آرای فقها در این موضوع پرداخته است.
    کلیدواژگان: ماهیت مرگ مغزی، قطع اعضای رئیسه، حیات غیر مستقر، حیات مستقر
  • رضا مختاری صفحه 121
  • عاتکه قاسم زاده صفحه 142
    ضمانت اجرای شرط ترک فعل حقوقی از جمله مسایلی است که کمتر به آن پرداخته شده، اما در عین حال، از امور اختلافی در میان فقها و به دنبال آن حقوق دانان است. سه قول درباره با وضعیت عمل حقوقی مخالف شرط ترک فعل وجود دارد که در این مقاله به نقد و بررسی آنها پرداخته شده است:1. صحت فعل حقوقی مذکور همراه با حق فسخ برای مشروط له 2. بطلان فعل حقوقی مخالف شرط ترک فعل حقوقی 3. غیرنافذ بودن عمل حقوقی منافی شرط.
    با توجه به استدلال های فقها و حقوق دانان که در مقاله ذکر شده است، قول دوم، یعنی بطلان عمل حقوقی مخالف شرط ترک فعل حقوقی از قوت بیشتری برخوردار بوده و قول راجح است.
    کلیدواژگان: فعل حقوقی، شرط ترک فعل حقوقی، ضمانت اجرا، صحت، بطلان، عدم نفوذ
  • سیدهدایت الله طالقانی صفحه 222
|
  • Sayed Mahmoud Hashemi Shahroudi Page 4
    The author discusses the condition of ration in paying alms for the property in four aspects. First he examines the necessity of ration in paying alms; he mainly refers to certain narrations, checking their reasoning and sources and proving inappropriateness of their minor reasoning on the subject. Second, discussing the alms of grains and cattlebelonging to a crazy person, he criticizes the opinion of later jurisprudents, and highlights and completes the idea of known former jurisprudents, who support paying alms for grains and cattle of a crazy person according to the basis of religion.Next, he suggests certain reasons to prove paying alms for the merchandise of a crazy person, being recommendatory or obligatory, and insists on the similarity between the merchandise of the crazy and other persons. Finally, the author brings four opinions, rejecting the first three and proving the other one. He signifies that the alms should be paid if the owner of merchandise is not crazy at the time when he is obliged to pay,not during one year. He then concludes and explains effects of each one of the four opinions.
  • Jaafar Sobhani Page 26
    The author categorizes divorce to immediately implemented and suspended divorce. He examines suspended divorce in two kinds: simply suspended and suspended by a word of swear. One the one hand, he suggests five Shiite-supported reasons of invalidation for suspended divorce, and on the other hand discusses three reasons to defend this kindof divorce.In the next part of essay, swearing to divorce the spouse is illustrated,and then refers to the proofs that agree and disagree with suspended divorce. Finally, he reviews the proofs which examine the correctness of this kind of divorce.
  • Sayed Hassan Ameli Page 47
    The paper analyzes the relation between the contract and condition, presenting five jurisprudential opinions and studying their reasons and effects. First, the contract is like a receptacle to the condition; second, the condition is the outer or visible parts of the two sides; third, the condition is only the outer or visible parts of the two sides; fourth, the condition is the dependent part in a mutual consent; and fifth, the condition is themotivation in a mutual consent. The author elaborates each opinion and criticizes their reasons and effects. Rejecting four opinions, he proves the fifth one.
  • Reza Mohammadi Karaji Page 74
    The author starts with the answer to the question whether brain death can be actually defined as death or not. The death issue is central in many of jurisprudential topics as inheritance, waiting term after divorce, retaliation, discharge of a representation contract, and permission of marriage to the widow of the brain dead deceased, and hence one withbrain death is potentially subject to above topics and their related rules. Today donating organs of the brain dead ones, even the major organs as heart and liver, is common in our hospitals, according to the brain death act ratified by Islamic Council Parliament. Yet, most of jurisprudents, including the Supreme Leader Ayatollah Khamenei, do notpermit to cut off the organs of the brain dead person, and some call it an act of murder which would call for retaliation. Furthermore, the guardian Council, being in charge of serving Islamic law in ratification of acts, rejected this act three times.Although it appears to be a new modern subject, some of its lines can be traced back in the works of past scholars. The author notes that the subject is a typically new one, which can be recognized by certain scholars, and he examines views.
  • 'Atekeh Qasem Zadeh Page 142
    Liability for renunciation of a legal act in a contract has been less discussed in Iranian civic rights; yet it is a controversial subject for jurisprudents, and subsequently for the jurists. Three opinions can be considered when a legal act in a contract is supposed to be renounced - due to a condition - but is not whatsoever. First, while the conditioned legal act is considered to be lawful, the party being conditioned to do or not do still keeps the right to renounce it. Second, if the legal act is in contradiction to the condition ofrenouncing the conditioned one, thus it would be unlawful. And third, if the legal act is against the condition, it would be irrelevant. The authors try to examine various proofs brought by jurisprudents and the jurists and they decide the second of the above opinions seems to be more defensible.