فهرست مطالب

نشریه محیط زیست و توسعه
پیاپی 1 (بهار و تابستان 1389)

  • بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/06/20
  • تعداد عناوین: 15
|
  • مقالات
  • نغمه مبرقعی صفحه 1
    در فرایند ارزیابی محیط زیست، یا ارزیابی آثار توسعه بر محیط، همواره قضاوت های انسانی در اخذ تصمیم و در ارتباط با انتخاب نوع کاربری، یا سنجش میزان و شدت اثر ناشی از توسعه بر محیط زیست مؤثر بوده است. در بسیاری از موارد لازم است تا ارزیاب با سنجش هزینه ها و منافع حاصل از پروژه، به رد، یا قبول آن رای دهد، یا بهترین گزینه را در بین گزینه های رقیب انتخاب نماید. معمولا سنجش هزینه های محیط زیستی پروژه چندان ساده نیست و از دقت کافی برخوردار. به همین علت در اغلب موارد در فرایند ارزیابی، هزینه های ناشی از زیان وارده به خدمات اکوسیستمی منظور نمی شود. عدم منظور کردن این هزینه ها اغلب منجر به اخذ تصمیمات ناآگاهانه و زیانبار برای محیط زیست خواهد شد. از جمله عمده ترین عللی که مانع منظور کردن ارزش خدمات اکوسیستمی در محاسبات و سنجش های ارزیابی می شود ناهمگونی واحدهای سنجش انواع ارزش، عدم امکان کمی کردن تمامی ارزش ها، و مشکلات مربوط به تلفیق داده های کمی و کیفی است. استفاده از روش های تحلیل چند معیاره، با توجه به توانایی هایی که در تجزیه و تحلیل داده های نامتجانس وجود دارد، می تواند ابزار مناسبی برای فایق آمدن بر این مشکل و دستیابی به تصمیمات مستدل تر و آگاهانه تر باشد. در این مقاله ضمن مرور مختصری بر مفاهیم خدمات اکوسیستمی و ارزشیابی آنها، به مزایای استفاده از روش تحلیل چند معیاره در ارزیابی محیط زیست اشاره شده است و در ادامه چارچوبی برای منظور کردن انواع ارزش های منتسب به خدمات اکوسیستمی در فرایند ارزیابی، با استفاده از روش تحلیل چند معیاره معرفی شده است.
  • طوبی عابدی صفحه 11
    انسان همواره وابسته به طبیعت و اکوسیستم است. در گذشته حفاظت از اکوسیستم ها اهمیتی نداشت و افراد از خدمات آنها بهره می بردند. ارزش اقتصادی بسیاری از خدمات محیط زیستی اکوسیستم ها، از جمله ارزش تنوع زیستی قابل اندازه گیری نبود. با گذشت زمان و بروز معضلات محیط زیستی مفهوم اقتصاد اکولوژیکی توسعه یافت و روش هایی برای ارزیابی ارزش های اقتصادی اکوسیستم ها ارائه شد. در این مطالعه چهار گروه از مدل های اقتصاد اکولوژیک در حفاظت تنوع زیستی بررسی شده است. مدل های هزینه و بهره وری (CE)، مدل های بهره برداری از منابع تجدیدشونده (RR)، مدل های رشد اقتصاد کلان همراه با منابع طبیعی (MG) و تعادل عمومی (GE). این مدل ها حدواسط بین مدل های اقتصادی و مدل های اکولوژیکی اند، اما پیچیدگی آنها را ندارند. میزان هماهنگی این مدل ها با نظریه ها و شاخص های تنوع زیستی مورد مطالعه قرار گرفته و نقش آنها در حفاظت تنوع زیستی تعیین شده است.
    کلیدواژگان: اقتصاد اکولوژیکی، تنوع زیستی، مدل، اکوسیستم
  • واحد کیانی، محمدرضا خلیل نژاد صفحه 19
    فضاهای سبز شهری دارای بازدهی اجتماعی و اکولوژیکی هستند که مهم ترین اثر فضای سبز در شهرها، کارکردهای محیط زیستی، یا بازدهی اکولوژیکی آنهاست که شهرها را برای زیستن مساعد می سازد و با آثار مخرب گسترش صنعت و حمل ونقل مقابله می کند. مهم ترین آثار فضای سبز در شهرها، تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی، لطافت هوا و جذب گرد و غبار و تولید اکسیژن است. به همین علت فضای سبز هر شهر به مثابه ریه های تنفسی آن شهر به شمار می رود. با توجه به این اثرهای حیاتی، فضای سبز شهری باید از نظر کمی و کیفی متناسب با حجم فیزیکی شهر (راه ها و ساختمان ها) و نیازهای جامعه (گذران اوقات فراغت و نیازهای بهداشتی) تامین شود، تا بتواند به عنوان فضای سبز فعال، بازدهی محیط زیستی مستمری داشته باشد. بنابراین توسعه فضای سبز شهری برای پایدار ماندن باید با توجه به ویژگی های اقلیم شناختی محل و آرای مردم بومی لحاظ شود. به همین دلیل هدف مقاله حاضر بررسی روند توسعه فضای سبز شهری بر مبنای اصول آمایش سرزمین است. روش جمع آوری اطلاعات از طریق توزیع پرسش نامه در بین شهروندان شهر بیرجند انجام گرفت و نمونه گیری و طرح سؤالات آن هم به روش وضعی (کنترل شده) صورت پذیرفت، یعنی سؤالات با توجه به توان اکولوژیکی منطقه و ارزش های اجتماعی آن طرح و تعداد 20 سؤال از طریق آزمون خی دو پذیرفته شد. جامعه آماری تمام شهر بیرجند بود و از تعداد 1000 نفر از شهروندان این شهر نمونه گیری گرفته شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مهم ترین اولویت تفریحی شهروندان شهر بیرجند استفاده از پارک های شهری است ولی عواملی مانند کمبود تنوع گونه های گیاهی فضای سبز و عدم یکنواختی آن در سطح شهر نارضایتی شهروندان را در پی داشته است، لذا پیشنهاد می شود برای توسعه فضای سبز شهری از اصول آمایش سرزمین استفاده شود تا توسعه فضای سبز شهری بازدهی محیط زیستی مستمری داشته باشد.
    کلیدواژگان: فضای سبز شهری، تنوع بخشی، توسعه، آمایش سرزمین، مشارکت مردمی
  • مهناز میرنوروزی، حمید فراهانی راد، رضا خلیلی صفحه 23
    یکی از آثار حاصل از احداث سدها، جابه جایی اجتماعات انسانی است که محل زندگی آنها در مخزن سد واقع شده است. در این جابه جایی ها معمولا وضعیت جمعیت جابجا شده، بدتر شده و اغلب با آسیب های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توام بوده است. در این مقاله جابه جایی و اسکان مجدد اهالی مجموعه روستایی پرکوه که در اثر احداث و آبگیری سد مجبور به جابه جایی هستند مورد بررسی قرار گرفته است.
    مجموعه روستایی پرکوه در شهرستان جاسک (استان هرمزگان) واقع شده است. اهالی این روستاها به لحاظ شرایط جغرافیایی محل سکونت و شیوه زندگی، بسیار پایبند سنت و فرهنگ خود بوده و تعلق مکانی خاصی به محل زندگی خود دارند. از این رو آسیب پذیری این جوامع در تغییر مکان و اسکان مجدد نسبت به سایر جوامع بیشتر است. بنابراین برای اجتناب، یا کاهش آسیب های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع ساکن در مخزن سد، مطالعات مکان یابی و اسکان مجدد براساس ارزیابی اجتماعی (SA)، مشارکت مردمی و نظرسنجی از اهالی محلی و سایر گروه های دست اندرکار صورت گرفت و بر طبق مطالعات انجام شده برنامه عمل برای اسکان مجدد همراه با توانمندسازی اهالی ارائه شد.
    کلیدواژگان: ارزیابی اجتماعی، جابه جایی و اسکان مجدد، نظرسنجی و مشارکت مردمی، آسیب پذیری اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی
  • بهناز عرفانیان، سیدحامد میرکریمی، عبدالرسول سلمان ماهینی، حمیدرضا رضایی صفحه 35
    تخریب زیستگاه و تکه تکه شدن(1) آن در نواحی طبیعی تهدید بزرگ جهانی برای حفاظت از تنوع زیستی محسوب می شود. این تهدید می تواند آثار منفی چشمگیری بر محیط زیست، به ویژه حیات وحش جانوری داشته باشد. مطالعاتی که طی دهه های اخیر بر روی اکوسیستم های طبیعی صورت گرفته احداث جاده ها توسط انسان را به عنوان عاملی مؤثر در تشدید عوامل تهدیدکننده حیات وحش، تقطیع و نابودی زیستگاه ها و همچنین ایجاد آلودگی معرفی کرده است. اکولوژیست ها معتقدند، موثرترین روش در جلوگیری از این ناهنجاری، ساخت گذرگاه ها به شکل روگذر و زیرگذر است. این گذرگاه ها باید هماهنگ با محیط طبیعی باشند و در مکان هایی احداث شوند که حیوانات از آنها استفاده کنند. هدف این تحقیق، ارائه الگوی مکان یابی روگذرها و زیرگذرها در پارک ملی گلستان برای گونه پلنگ است. محیط طبیعی پارک ملی گلستان به منزله یکی از مهم ترین مناطق حفاظت شده ایران به دلیل توسعه انسانی به شدت آسیب دیده است. با وجود این که این پارک به عنوان ذخیره گاه زیست کره در مقیاس جهانی ثبت شده، عبور جاده از میان آن حیات وحش منطقه را مورد تهدید قرار داده است.
    یکی از جانورانی که در عبور از این جاده آسیب می بیند، پلنگ ایرانی (Panthera pardus saxicolor) است. این گونه در معرض خطر انقراض قرار دارد و در فهرست قرمز آی یو سی ان جای گرفته است، هدف بررسی در این مقاله چگونگی ارائه الگویی برای مکان یابی روگذرها و زیرگذرها در این پارک به منظور دستیابی به مسیرهای کوتاه، بهینه و امن جهت عبور پلنگ از جاده است. بدین منظور، نقشه تناسب زیستگاه این گونه با تجزیه و تحلیل عوامل آشیان بوم شناختی(2) تهیه شد و با در نظر گرفتن کم هزینه ترین مسیر(3) در نرم افزار ArcGIS بین دو نقطه مبداء و مقصد، کوتاه ترین مسیر برای جاندار تعیین شد که از آن می توان برای احداث گذرگاه ها استفاده کرد. در این مقاله ارتباط این موضوع با ارزیابی آثار توسعه، فهرست شاخص هایی که می ایست در فرایند تجزیه و تحلیل عوامل آشیان بوم شناختی مورد بررسی قرار گیرد و همچنین فرایند جمع آوری و تحلیل اطلاعات به عنوان الگوی مکان یابی روگذرها و زیرگذرها مورد بحث قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: ENFA، پارک ملی گلستان، پلنگ ایرانی، گذرگاه، ArcGIS، Least، cost
  • مهناز کاشی ساز، مسعود منوری، مهران افخمی، عبدالرضا کرباسی صفحه 43
    منطقه صیدون از توابع شهرستان باغملک و در جنوب شرقی آن، در استان خوزستان واقع شده و از آن جا که توسعه کانون های جمعیتی می تواند موجب تبدیل آبادی های بزرگ به شهرهای جدید شود و پیامدهای مختلف محیط زیستی ایجاد کند و همچنین با توجه به توانایی های منطقه و احتمال توسعه در آینده، برای حفاظت محیط زیست، نیاز به ایجاد تعادل بین توسعه و عرصه های طبیعی است. با این هدف و با ارزیابی توان اکولوژیکی منطقه، مناسب ترین و مطلوب ترین پهنه های محیط زیستی این منطقه برای کاربری توسعه ای مشخص شده است. برای انجام این کار، از روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) استفاده شده است. بدین ترتیب که پس از تهیه لایه های اطلاعاتی مورد نظر که شامل 6 عامل اکولوژیکی شیب، جهت، ارتفاع، پوشش گیاهی، خاک شناسی و زمین شناسی است و وارد ساختن این لایه ها در محیط Arc GISو پس از تهیه و تکمیل پرسشنامه توسط متخصصان مرتبط با موضوع، ماتریس اولیه و نرمال برای تعیین وزن نسبی لایه ها تکمیل شد. سرانجام تعیین وزن نهایی لایه ها و تلفیق اطلاعات در نرم افزار Idrisi انجام شد که نتایج حاصل از این روش بدین ترتیب است: حدود 1/4625 هکتار از کل منطقه (37063 هکتار) دارای توان درجه یک مناسب و حدود 1/7893 هکتار دارای توان درجه دو مناسب برای توسعه شهری- روستایی بوده و وسعتی حدود 24545 هکتار نیز فاقد توان مناسب برای این گونه توسعه است.
    کلیدواژگان: ارزیابی توان اکولوژیکی، توسعه روستایی، شهری، تحلیل سلسله مراتبی (AHP)
  • احد ستوده، فرزام پوراصغر سنگاچین صفحه 51
    شاخص های پایداری و عملکرد محیط زیستی طی دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است اگر چه بین این دو شاخص شباهت هایی وجود دارد آنها کاملا با هم متفاوتند انتشار این گزارش ها در سالهای اخیر و جایگاه ایران در این رتبه بندی ها در کشور ما همواره بحث برانگیز بوده است. به منظور روشن شدن این موضوع ضرورت دارد ساختار این شاخص ها، نحوه رتبه بندی و تغییرات صورت گرفته در این شاخص ها طی دوره های مختلف مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله سعی شده است علاوه بر شناخت شاخص های مطرح محیط زیستی، به این موضوع پرداخته شود. نتایج نشان می دهد با توجه به تفاوت های اساسی که بین این شاخص ها وجود دارد بتنهایی نمی توان گفت که جایگاه ایران از لحاظ محیط زیست در بین کشورهای جهان ارتقا، یا تنزل یافته است ولی رتبه کشور در هر سال و در هر گزارش به طور مجزا نشان دهنده جایگاه ایران در بین سایر کشورهای دنیاست اگر چه انتقادهای زیادی بر مبنای اطلاعاتی مورد استفاده در این گزارش ها وجود دارد ولی می توان نتیجه گیری کرد علاوه بر ضرورت ارتقای جایگاه محیط زیست و توجه بیشتر در برنامه های توسعه کشور، با توجه به منابع مورد استفاده در محاسبه امتیازات این شاخص ها، انتشار صحیح و به روز گزارش فعالیت های محیط زیست کشور و ارسال آنها به مجامع بین المللی می تواند در ارتقای جایگاه ایران در خصوص این بخش بسیار حایز اهمیت باشد.
    کلیدواژگان: شاخص پایداری محیط زیستی، شاخص عملکرد محیط زیستی، ایران
  • فرزام پوراصغر سنگاچین صفحه 73
    نگاهی گذرا به وضعیت محیط زیست جهان مبین این واقعیت است که در چند دهه اخیر در نتیجه فعالیت های بشر، کره زمین متحمل صدمات جبران ناپذیری شده است. بی توجهی به ظرفیت های قابل تحمل محیط زیست، بهره برداری نامناسب از منابع طبیعی، آزمندی انسان برای بهره کشی از محیط زیست و در آخر بی توجهی به منطق علم اقتصاد در سیاستگزاری های بهره برداری از منابع طبیعی و محیط زیستی، شرایطی را پدید آورده است که همه جوامع به نوعی با معضلات محیط زیستی دست به گریبان شده اند. با بسط و گسترش معضلات محیط زیستی ناشی از فعالیت های بشر مشخص شده است که فعالیت های اقتصادی بدون توجه به محدودیت های محیط زیست نمی توانند ادامه پیدا کنند. به همین دلیل استفاده از سازوکارهای بازار و ابزارهای اقتصادی و همچنین قانون و مقررات برای استفاده عقلایی از مواهب محیط زیست در کانون توجه بسیاری از دولت های جهان قرار گرفته است.
    بر این اساس در این مقاله ابتدا پیشینه و ضرورت ارزشگذاری و استفاده از سازوکارهای اقتصادی و قانونی برای حفاظت از محیط زیست مطرح شد است، سپس ضمن معرفی مهم ترین ابزارهای سیاستگزاری محیط زیست (ابزارهای قانونی و اقتصادی)، نقاط قوت و ضعف آنها بررسی شده است. در انتها و پس از جمع بندی، پیشنهادهایی برای استفاده از این سازوکارها در برنامه های توسعه کشور ارائه شده است.
    کلیدواژگان: اقتصاد محیط زیست، ابزارهای اقتصادی، آثار جانبی
  • مجید مخدوم ترجمه: حلیمه توحیدی صفحه 91
    مطالعات محیطی که در کشورهای انگلیسی زبان در سال های میانی 1980-1960 پایه ریزی شده اند، مکتب فکری را از آن زمان به وجود آوردند که این مکتب با نهضت فکری دیگری مصادف شد. نهضت اخیر در اروپای مرکزی، زمان جنگ جهانی دوم شکل گرفت و از سوی ساکنان امریکای شمالی دنبال شد. نام این مکتب فکری، اکولوژی سیمای سرزمین بود. این مکاتب، مورد بررسی، تحلیل و مقایسه قرار گرفتند و بر اساس مفاهیم و اصولی چون، سرزمین- سیمای سرزمین و از طرف دیگر اکولوژی سیمای سرزمین و مطالعات محیطی مورد بحث قرار گرفته و از جوانب زیر نیز با یکدیگر مقایسه شدند:الف) نحوه جمع آوری داده ب) روش های مورد استفاده در تحقیق ج) آنالیز و جمع بندی داده د) واحدها و مقیاس های جغرافیایی ه) ارزیابی سیمای سرزمین ی) برنامه ریزیبا این که تفاوت های عمده ای در ترکیب داده ها و فنون ارزیابی زمین وجود دارد، نتایج حاصل از مقایسه نشان داد که هر دو مکتب به عنوان علوم مرتبط با حل بحران عمل می کنند. شباهت ها و تفاوت های جزیی دیگری نیز در برخی زمینه ها، بویژه در جایی که مدل سازی مورد توجه است، وجود دارد.
    کلیدواژگان: اکولوژی سیمای سرزمین، مطالعات محیطی، ترکیب داده، نقشه جغرافیایی، اروپاییان، آنگلوساکسنی ها، ارزیابی قدرت و توان سرزمین
  • صفحه 120
  • صفحه 138
  • صفحه 142
|
  • Naghmeh Mobarghei Page 1
    In the process of environmental evaluation or environmental impact assessment, (EIA) the role of human judgment is effective in determination the impacts of development project on environmental quality. In this regard, the cost–benefit analysis is utilized in order to accept or reject the projects. Environmental cost estimation of projects, however, is not very simple and not accurate. Most of the times, in the evaluation process, costs of ecosystem services degradation are not included and it causes inappropriate decision making. This follows a decline in environmental quality. In the other hand, including ecosystem services values in environmental project evaluation makes decision maker able to offer better analysis. Multi Criteria Analysis is an appropriate tool according to their capability in analyzing the non- congruent data. In this paper in addition to reviewing the basic concepts of ecosystem services and their valuation, the benefits of using multi-criteria analysis in the environmental impact assessment process have been introduced. For this purpose, a frame work has been used to demonstrate and analyze the role of ecosystem services valuation in the environmental impact assessment process.
  • Tooba Abedi Page 11
    Human is depending on nature and ecosystems at all times. Economical values of environmental services such as biodiversity were not measured in the past. Environmental problems occurred gradually and ecological economic concept has been developed. The concept indicates methods for assessing economical value of ecosystems. In this study we investigated general ecological economic models in biodiversity conservation. The models will be reviewed here can be divided into four types: cost-effectiveness (CE) models, renewable resource extraction (RR) models, macroeconomic growth (MG) models with natural resources, and general equilibrium (GE) models with natural resource externalities. The models are mediocre between economical and ecological models, but they aren’t as complex as the later models. We assess the extent to which they integrate relevant ecological theories and indicators of biodiversity.
  • Vahed Kiyani, Mohammad Reza Khalilnejad Page 19
    Urban green spaces with social and ecological efficiency are the most important effect of green space in cities, ecological functions, environmental or efficiency of their cities to create favorable living and destructive spread of industry and transportation fights. The main effects of green space in cities, moderate temperature, relative humidity increases, softness and absorption of dust and air to produce oxygen. Because of this green space per city as the city is considered the lungs breathing. Due to the effects of vital, urban green space should be of appropriate quality and quantity of physical volume of the city (roads and buildings) and community needs (leisure time and health needs) to be financed, in order to enable as green space, environmental efficiency Pension to be. Therefore, development of urban green space should remain stable for the cognitive features of climate in terms of location and views of indigenous people that's why aim of this paper reviews the development of urban green space based on the principles of land use planning. Collect data by distributing questionnaires among the citizens of Birjand which sampling and questions that the method of the situation (controlled) performed the questions with regard to ecological potential region and the social values they project that the number of 20 questions x2 test was accepted by both. The study population is the city of Birjand that sampling of citizens took the number of 1000 persons. The results of this study showed that most citizens of the city of Birjand priority recreation use of urban parks, but factors such as lack of green plant species diversity and lack of uniformity in the city following the dissatisfaction of citizens has therefore recommended for the development of urban green space of principles of land use planning is used to develop the environmental efficiency of urban green space is pension.
  • Mahnaz Mirnorouzi, Hamid Farahani Rad, Reza Khalili Page 23
    In the process of dam construction, relocation of the communities which locate in the reservoir of the projected dams, is one of the significant impacts. Relocation usually results to the deterioration of replaced population life. It includes economic, social, and cultural trauma. In this paper, resettlement of Parkoh rural population and its social impacts are investigated. Parkoh rural complex is in Hormozgan province, south of Iran. People are very poor and traditional, especially older people. They have a strong spatial dependency to the area. These traits can exacerbate social impacts of resettlement. To minimize and avoid the adverse impacts, on the one hand, three sites were examined and on the other hand, interviews with government offices were carried out. All stakeholders agreed on new site. To achieve a better situation for people, resettlement is combined with capacity development so as occupation, income, social prestige …can be improved significantly.
  • Behnaz Erfanian, Abdolrassoul S. Mahiny, Seyed Hamed Mirkarimi, Hamid Reza Rezaei Page 35
    Habitat fragmentation and degradation in natural areas is a major threat for biodiversity conservation throughout the world. The threat has negative effects considerably on biological environment particularly wildlife.Most of the recent studies about natural ecosystem show that road structure intensifies threat factors for wildlife, causes habitat fragmentation, degradation and environmental pollutions. Many ecologists believe that use of corridors (underpass or overpass) is the most effective approach to prevent these threats and problems. The purpose of this paper is to present a new framework for site selection of highway underpass or overpass in Golestan National Park. The Park is the most important biosphere reserves in Iran. A highway crossing the Park is threatening wildlife. We chose Persian leopard (Panthera pardus saxicolor) of the animals crossing the highway because of its high mortality. Persian leopard is as endangered species in the IUCN Red List.The goal of this research is to determine the shortest and the safest route for leopard crossing through suggested underpass and overpass. Habitat suitability map will be provided by ecological niche factor analysis (ENFA). Then we will determine the shortest path between the start and the end point by using least-cost path analysis. The results of this research will be used to locate the underpasses or overpasses. We present the list of factors included in the ENFA process and data analysis, as a framework of corridor site selection in this research study.
  • Mahnaz Kashisaz, Masoud Monavvari Mehran Afkhami, Abdolreza Carbass Page 43
    Population Expansion of large rural centers can turn them into new cities. This change may lead to unwilling environmental impacts. Seidon area locates in southern province of Khoozestan. Regarding Seidon likely future development, it requires to make tradeoff between conservation and development so as to prevent environmental adverse impacts. To meet this aim, ecological capacity assessment has been utilized to determine suitable arenas for development activities. Analytical Hierarchical Process technique was used. First, six ecological data strata, including slope, direction, altitude, vegetation, soil, geology were prepared. These data were used through Arc GIS. On the other hand, other data were gathered through expert views. Based on the new data, primary and normal matrices were made. Finally, by using Idrisi software, space of each arena was computed. 12.5% of the Seidon area has first priority of ecological capacity for rural and urban development. 21.3% of the space of area has second priority of ecological capacity for rural and urban development. The rest of the area lacks ecological capacity for rural-urban development.
  • Ahad Sotoudeh, Farzam Poorasghar Sangachin Page 51
    The Environmental Sustainability Index (ESI) and Environmental Performance Index (EPI) have received increasing attention in recent decades. In this paper we discussed the status of Iran based on these indices. Result shows that the two indices, while similar in some way, are fundamentally different in that EPI applies a proximity to target approach, which indicates if a country is getting closer to some absolute bench mark of sustainability (for the measures we have data for), and the ESI only identifies how a country performs relative to other countries. The above argument is not necessarily intended to prove nor does not imply that Iran’s status among other countries has been descending or ascending. Because of the incomplete and imprecise nature of the data that was used is the ESI and EPI analyses, timely and consistent data reporting to the ESI/EPI centers would be an important step to reflect Iran’s actual status to the international community.
  • Farzam Pour-Asghar Sangachin Page 73
    An overview of global environment circumstances signifies non-reversible damages that caused by human activities during recent decades. Negligence of environmental carrying capacity, unwise use of natural resources, greediness of unethically environmental treatment and finally being inattentive to the logic of economic science in policymaking of environmental abuse have led to serious global environmental issues. Furthermore along with the extension of anthropogenic disturbances, it should be more distinctively expressed that economical activities have to carry on with regard to environmental limits. Therefore, utilization of economic market policies, tools, regulations and rules have been attracted for appropriate use of environmental properties in many countries. In this article, history and necessity of economic valuation, application of economic policies and the rules for environmental conservation are studied. Then strengths and weaknesses of the most important environmental policy tools (legal and economic) are assessed. Ultimately some applicative policies are recommended in relation to the national development program of the country.
  • Majid F. Makhdoum Page 91
    Environmental studies which were initiated in English speaking countries in 1960's-1980's and generated a school of thought' ever since, are thought to be in par with another school of thought, which was formulated in central Europe, around 2nd world war and later (1980's) was followed by some North Americans, ie. landscape ecology. These schools are reviewed, analyzed, compared and discussed in definitions and principles of land/ landscape in one hand and landscape ecology and environmental studies on the other. Then they are also compared in a) data collection, b) surveying techniques, c) data analysis and integration, d) mapping units and scales, e) land/ landscape evaluation and assessment, and f) planning tasks. Both schools are acting as crisis- solving- oriented science despite their major differences in data integration for mapping units and land evaluation techniques. Slight discrepancies in other areas and similarities are pointed out, particularly where modelling is concerned.