فهرست مطالب

Veterinary Medicine - Volume:4 Issue: 4, Autumn 2010

Iranian Journal of Veterinary Medicine
Volume:4 Issue: 4, Autumn 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/12/26
  • تعداد عناوین: 14
|
  • احمد مرشدی، محمد ربانی، تقی زهرایی صالحی، فریدون رضازاده، تقی تقی پور بازرگانی صفحه 217
    در این بررسی از کیت تجارتی الایزای رقابتی جهت اندازه گیری پادتن های ضد E. coli K99، روتاویروس و کورناویروس در 240 نمونه آغوز اخذ شده از گاوان هلشتاین نژاد شیری در یک واحد گاوداری جنوب تهران استفاده گردید. ملاک مثبت شدن در الایزای رقابتی به این ترتیب بود که نمونه های با درصد جلوگیری 20<(+1)، 40<(+2)، 60<(+3)، 80<(+4) مثبت به حساب آمد لکن فقط نمونه هایی که درصد جلوگیری بزرگتر از 80 داشتند آغوز با تیتر بالای آنتی بادی در نظر گرفته شدند. داده ها نشان داد که پادتن ضد E. coli در 76%، ضد کوروناویروس در 99% و ضد روتاویروس در 100% نمونه ها وجود دارد. لکن از 240 نمونه آغوز فقط 14 مورد (83/5%) پادتن باتیتر بالای ضد E. coli، 222 مورد (5/92%) پادتن ضد کورونا و 240 مورد (100%) پادتن ضد روتاویروس که 80< درصد جلوگیری (+4) در الایزا داشتند، بدست آمد که به عنوان آغوز با تیتر بالا در نظر گرفته شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که در مورد آنتی بادی های ضد E. coli تعداد کمی از نمونه ها (83/5%) دارای پادتن با تیتر بالا بودند و حال آنکه در مورد کوروناویروس و روتاویروس به ترتیب 5/92% و100% از نمونه ها دارای پادتن با تیتر بالا بودند: از اینرو نتیجه گرفته می شود که از آغوز مخلوط گاوان غیر واکسینه بر ضد روتا و کوروناویروس می توان به منظور ایجاد ایمنی غیر فعال (Passive) در گوساله های نوزاد جهت جلوگیری از اسهال گوساله ها استفاده نمود.
    کلیدواژگان: اشریشیا کولای، الایزای رقابتی، _ آنتی بادیهای کلستروم، کوروناویروس، روتاویروس
  • رویا صدری، روزبه فلاحی صفحه 221
    آبله از بیماری های ویروسی مهمی است که در برخی از استانهای کشور و در مناطق عشایری و دامداری ایران شایع است انتشار بیماری در ایران گسترده بوده و از سالیان قبل شناسائی گردیده این بیماری با خسارات اقتصادی زیادی توام است واکسیناسیون گروهی (mass vaccination)یکی از روش هایی است که برای کنترل و جلوگیری از انتشار بیماری آبله در دام های حساس بکار می رود. در حال حاضر در موسسه رازی واکسن آبله گوسفندی و بزی بترتیب از تکثیر سویه 65RM/ و سویه گرگان در کشت سلول کلیه بره نوزاد (Lamb Kidney new born) تهیه و تولید انبوه می شود معمولا درگله هائی که بز و گوسفند در کنار یکدیگر پرورش داده میشوند امکان بروز یک اپیدمی بیماری بوسیله یک سویه از ویروس میتواند روی دهد و در یک چنین از گله ها حتی اگر بیماری بالینی در گوسفند دیده شود احتمال وقوع بیماری بشکل تحت بالینی در بز بوسیله همان سویه هم وجود دارد. یکی از اهداف اصلی در این پژوهش سعی و تلاش در جهت تهیه و تولید واکسنی مشتنرک با همان کارائی و پتانسیل واکسنهای روتین فعلی و در نهایت بررسی میزان توانمندی و کارائی و جایگزینی آن بجای واکسنهای روتین و ریشه کنی بیماری در کشور بود. کلیه مراحل لازم جهت تهیه واکسن آزمایشی مشترک آبله دامی از قبیل تعیین میزان توانمندی و پایداری و استرلیته بودن و میزان پتانسی واکسن و چالش واکسن و بویژه داشتن میزان کارائی لازمه و تعیین عیار واکسن (Tissue Culture Infectious Dose) TCID50/ml و میزان دز لازم تزریقی به دام پس از پاساژ های مکرر با استفاده از تکنیک کشت ماکرو در سه نوع تیره سلولی انجام گردید که با تزریق یک دز کامل TCID50/ml =103.5)) به دام قادر به تحریک سیتم ایمنی بشکل مطلوب و ایجاد پاسخ قاطع را با یک بار تزریق درزمان بروز بیماری در هر حیوان (گوسفند و بز) دارا میباشد.
    کلیدواژگان: کشت سلول، ایمنی زائی، پتانسی، کنترل، واکسن توام
  • حسین حملی، جواد اشرفی هلان صفحه 225
    یک راس گاو هلشتاین 5 ساله با سابقه پرولاپس واژن به کلینیک دامهای بزرگ دامپزشکی دانشگاه تبریز ارجاع داده شد. بنا بر اظهارات دامدار، پرولاپس واژن از پنج ماه پیش شروع شده و به طور متناوب با دفع ترشحات خون آلود از واژن همراه بوده است.. اشتهای گاو خوب و تاریخ آخرین زایمان آن 2 ماه قبل بوده است. درمعاینه بالینی اثری از پرولاپس واژن مشاهده نشد و یک توده تومور مانند که به سقف واژن چسبیده و از فرج به بیرون برجستگی پیدا کرده بود جلب توجه می کرد. بعد از بی حسی اپیدورال، این توده با قسمتی از بافت اطرافی به طریقه جراحی برداشته شد. ابعاد آن? 4/3?? 4?? 2/5 سانتی متر، تاحدی محاط که ظاهری پرخون، لوبوله و زخمی داشت و سطح مقطع یکنواخت کرمی رنگ و بدون نقاط نکروز و خونریزی داشت. در مطالعه میکروسکوپیک، توده توموری از سلول های دوکی شکل کشیده شبیه به سلول های فیبروبلاست تشکیل شده بود که در دستجات درهم آمیخته آرایش یافته بودند. سلول های نئوپلاستیک، حالت چند شکلی (پلئومورفیسم)، بزرگی هسته ها (کاریومگالی) و هیپرکروماتیسم را نشان می دادند. بر اساس محل، رفتاربیولوژیک، نتایج ایمونوهیستوشیمی، مشخصات ماکروسکوپیک و میکروسکوپیک، توده مذکور به عنوان توموری با خاستگاه بافت همبندی و از نوع فیبروسارکوم با درجه تمایز خوب تشخیص داده شد. این اولین گزارش فیبروسارکوم واژن گاو از ایران می باشد.
    کلیدواژگان: ایمونوهیستوشیمی، _ واژن، تومور، فیبروسارکوم، گاو
  • مزدک رازی، شاپور حسن زاده، غلامرضا نجفی، سجاد فیضی، مهدی مشتاقیون، حامد جانباز، منصور امین صفحه 229
    تحقیق حاضر به منظور مطالعه بافت شناسی و آناتومی دستگاه تناسلی خروس لاری سفید بومی ایران صورت پذیرفته است. لوله های منی ساز به شکل فشرده با 12 لایه سلولی در داخل بیضه ها شکل گرفته بودند. تعداد لایه های اسپرماتوگونی در پرندگان مختلف تفاوت هایی را نشان می داد به این شکل که در 1 الی 3 لایه روئیت می شدند. اسپرماتوسیت های اولیه، ثانویه و اسپرماتید ها به ترتیب در 2، 3 الی 4 و 3 الی 5 لایه قرار گرفته بودند. بیضه ها از نظر ظاهری گرد بوده و در دو سمت راست و چپ خط میانی در تماس با زاویه خلفی ریه ها قرار داشته و با زاویه خلفی هر دو کلیه مقارن بودند. با سطح احشایی کبد نیز تماس داشتند. اپیدیدیم فاقد سه جزء اصلی بود. این عضو از قدام با سطح پشتی – میانی بیضه ها در ارتباط بود که به دفران ختم می شد. لوله های وابران بسیار برجسته بوده و از سه نوع سلول که شامل سلول های مژه دار، بدون مژه و سلول های بازال می شد، پوشیده شده بودند. لوله های ارتباطی توسط بافت پوششی استوانه ای شبه مطبق کمتر مژه دار شده، پوشیده شده بودند. بافت پوششی اپیدیدم استوانه ای شبه مطبق بود که توسط بافت همبندی احاطه می شد. بافت پوششی لوله های دفران در ابتدا استوانه ای شبه مطبق بود و در انتها به مکعبی ساده تبدیل می شد. مطالعات آناتومیکی یک برجستگی کیسه مانند دو قسمتی (اجزاء به صورت کامل جدا نشده بودند) را نشان دادند که در ناحیه قدامی – شکمی بیضه ها در بین اپیدیدم و لوله های دفران قرارگرفته بود. این برجستگی از ناحیه شکمی با اپیدیدیم مجاورت داشت. بافت پوششی عضو مذکور مکعبی مطبق بوده که توسط ماهیچه مخاطی احاطه شده بود. لایه زیر مخاط پیشرفت قابل ملاحضه ای داشت که از اطراف توسط کپسول فیبروزی غنی از شبکه عروقی احاطه می شد. می توان اینگونه برداشت کرد که این برجستگی در حکم محلی برای ذخیره اسپرم ها، معادل با ناحیه ی دمی اپیدیدیم در پستانداران می باشد.
    کلیدواژگان: اپیدیدیم، خروس لاری سفید، برجستگی کیسه مانند، بیضه
  • رامین فرهودی، سید حسین حسینی، محمدرضا سیاوشی، محسن ابوالحسنی، پرویز شایان، امیر نژاد مقدم صفحه 237
    سیستیک اکینوکوکوزیز عفونت مرحله نوزادی اکینوکوکوس گرانولوزوس است که بطور گسترده در تمام ایران انتشار دارد. تاکنون ترکیبات آنتی ژنیکی قسمت های مختلف کیست هیداتیک مورد مطالعه قرار گرفته است. یکی از قسمت های کیست هیداتیک لایه رشته ای است. تولید آنتی بادی منوکلونال ابزار ارزشمندی جهت جداسازی و مشخص نمودن اپی توپهای مولکول آنتی ژنیک است. در این مطالعه از این روش برای جدا سازی و مشخص نمودن پروتئینی با وزن 24 کیلو دالتون از لایه رشته ای به منظور ایمن نمودن ونیز تشخیص هیداتیدوز استفاده نمودیم. عصاره لایه مطبق از کیست هیداتیک تهیه گردید. پروتئین 24 کیلودالتونی از ژل توسط Electro-Eluter استخراج و آنتی بادی منوکلونال علیه آن تولید گردید. برای غربال گری آنتی بادی های منوکلونال تولید شده ازروش الیزا غیر مستقیم استفاده شد. سپس پروتئین های لایه مطبق توسط 10% SDS-PAGE مجزا و با استفاده از سیستم semi- dry horizontal electro-transfer به روی کاغذ نیترو سلولز بلات گردید. MAb P3F6s توسط ستون پروتئین G-Sepharose خالص گردید و سپس به Sepharose-4B فعال شده با برومید سیانوژن متصل گردید. آنتی ژن لایه مطبق هنگام عبور از ستون افینیتی جدا گردید. در نهایت افینیتی آنتی بادی منوکلونال تولید شده اندازه گیری گردید. فیوژن سلولهای میلومایSP2/0 با سلول های طحال موشهای BALB/c ایمن شده، پنج هیبریدومای اختصاصی علیه پروتئین 24 کیلودالتونی لایه مطبق ایجاد کرد(،P3F6s P2H4s، P1A6s، P1C3s، P1F7s). آنتی بادی مترشحه توسط P3F6sاز کلاس IgG1 و بقیه از کلاس IgM بودند.پس از خالص کردن آنتی بادی منوکلونال P3F6sاز مایع آسیت توسط ستون پروتئین G-Sepharose و اتصال آن به Sepharose-4B فعال شده با برومید سیانوژن، آنتی ژن 24 کیلو دالتونی از عصاره خام لایه مطبق و وزن مولکولی آن توسط SDS-PAGE تائید گردید.در نهایت ثابت اقینیتی (Kaff) آنتی بادی محاسبه گردید. بر اساس نتایج این مطالعه پروتئین 24 کیلو دالتونی لایه مطبق کیست هیداتیک که فقط توسط این لایه ترشح می شود،می تواند به عنوان یک پروتئین جدید درمطالعات آتی در زمینه ایمنیزاسیون دامها علیه هیداتیدوز مورد استفاده قرار گیردو همچنین در تست های تشخیصی با حساسیت بالا و اختصاصی برای تشخیص هیداتیدوز انسانی به کار رود.
    کلیدواژگان: وسترن بلات، منوکلونال آنتی بادی، لایه مطبق، اکینوکوکوس گرانولوزوس
  • سعید حصارکی، سید مهدی نصیری، علیرضا عزیزی سراجی صفحه 245
    این گزارش درباره بررسی بافتی و ایمونوهیستوشیمی یک مورد تومور بافت استرومایی دیواره روده کوچک یک سگ نر نژاد مخلوط می باشد که با علائم استفراغ، لاغری و درد شکمی طولانی مدت ارجاع شده بود. بطور کلی تومورهای استرومای دستگاه گوارش از جمله تومورهای نادر در سگها می باشند. در کالبدگشایی یک توده کیستی بزرگ در دیوار تهی روده قرار داشت. هیچگونه آثار متاستاز به اندامها مشاهده نگردید. متن تومور مورد گزارش متشکل از دستجات مواج حاوی سلولهای دوکی با هسته های کشیده و گاهی بزرگ و چندلوبی و پلئومورفیسم مشخص بود. در بررسی ایمونوهیستوشیمیایی سلولهای توموری از لحاظ وایمنتین، اکتین عضله صاف، دسمین،C-KIT و S100 مثبت واز لحاظ CD34 منفی بودند. تومورهای استرومای دستگاه گوارش در نگاه بافتی قابل تفکیک از لیومیوما، لیومیوسارکوما و شوانوما نیستند. ولی از نظر ایمونوهیستوشیمیایی دارای مشخصه مثبت بودن C-KIT هستند که در تومورهای دیگر مزانشیمی دستگاه گوارش دیده نمی شود. نکته جالب بروز فیلامان بینابینی دسمین بهمراه C-KIT در تومور مورد گزارش است، زیرا چنین اتفاقی بسیار نادر رخ می دهد.
    کلیدواژگان: سگ، C، Kit، تومورهای دستگاه گوارش، دسمین
  • علی میرشاهی، علیرضا وجهی، محمدرضا مخبر دزفولی، مجید مسعودی فرد، عباس وشکینی، سارنگ سروری، احسان ترکی، احسان عزیز زاه، عبدالجلیل قیادی صفحه 249
    اسب ترکمن یکی از قدیمی ترین و خالص ترین نژادهای اسب در دنیاست؛ با این وجود اطلاعاتی در مورد پارامترهای اکوکاردیوگرافی طبیعی در این اسب برای استفاده در موارد بیماری قلبی موجود نمی باشد. در این مطالعه، اکوکاردیوگرافی داپلر پالسی روی 42 راس اسب ترکمن مسابقه ای بین سنین 3 تا 15 سال، که در معاینات بالینی سالم بودند؛ انجام گرفت. 26 راس نریان و 16 راس مادیان مورد مطالعه قرار گرفتند. زمان انقباض ایزوولومتریک بطن چپ یا مرحله پیش تخلیه (PEP)، زمان تخلیه بطن چپ (LVET)، زمان تام الکترومکانیکی سیستول بطن چپ (LVTES) و نسبت مرحله پیش تخلیه به زمان تخلیه بطن چپ اندازه گیری و محاسبه شد. در مطالعات پیشین ثابت شده که مناسب ترین پنجره صوتی برای اندازه گیری شاخص های مذکور با اکوکاردیوگرافی داپلر پالسی، پنجره صوتی پارااسترنال سمت چپ در نمای اپیکال 5 حفره ای بوده است. شاخص های اندازه گیری و محاسبه شده با اکوکاردیوگرافی داپلر پالسی عبارتند از: زمان انقباض ایزوولومتریک بطن چپ یا مرحله پیش تخلیه = 018/0± 088/0 ثانیه، زمان تخلیه بطن چپ = 031/0 ± 445/0 ثانیه، زمان تام الکترومکانیکی سیستول بطن چپ = 032/0 ± 533/0 ثانیه و نسبت مرحله پیش تخلیه به زمان تخلیه بطن چپ = 046/0 ± 199/0. این مقادیر می تواند به عنوان مقادیر رفرانس و استاندارد در بررسی اختلالات قلبی-عروقی اسب ترکمن به کارگرفته شود.
    کلیدواژگان: اسب ترکمن، فواصل زمانی سیستولی، نرمال، داپلر پالسی، اکوکاردیوگرافی
  • علیرضا نیکبخت، محمد ربانی، مهدی امام، الهام رضا توفیقی صفحه 253
    ویروس لوسمی گاوی یکی از اعضای خانواده رتروویریده است که باعث ناهنجاری های لیمفوپرولفراتیو در گاوها می شود. اگرچه عفونت ویروس لوسمی گاوی در حیوانات به خوبی شناخته شده است، اما در رابطه با عفونت انسان با این ویروس اطلاعات کمی موجود است. در این مطالعه، شیوع پادتن های ضد ویروس لوسمی گاوی با استفاده از روش الایزای غیرمستقیم و جستجوی پرو ویروس با استفاده از روش واکنش زنجیره ای پلی مراز آشیانه ای مورد بررسی قرار گرفته است. شیوع پادتن ضد ویروس لوسمی گاوی در انسان و گاو به ترتیب50/12و 73/16 درصد، تعیین گردید. حساسیت و ویژگی آزمون واکنش زنجیره ای پلی مراز آشیانه ای در مقایسه با الایزا به عنوان آزمون مرجع، به ترتیب 625/0 و 970/0، ارزش پیشگویی نتیجه مثبت 862/0 و ارزش پیشگویی نتیجه منفی 897/0 حاصل گردید. 1/89 درصد از گاوهای مورد مطالعه با استفاده از روش واکنش زنجیره ای پلی مراز آشیانه ای به طور صحیحی در گروه های مثبت و منفی طبقه بندی شدند. آزمون واکنش زنجیره ای پلی مراز آشیانه ای و لکه گذاری ساترن با استفاده از آغازگرهای اختصاصی برای توالی gag ویروس لوسمی گاوی امکان ردیابی پروویروس مذکور در انسان و گاو و را فراهم کردند. نتایج این تحقیق نشان دهنده ی خطر مواجهه انسان با ویروس لوسمی گاوی و نیاز به بررسی های بیشتر در ارتباط با تعیین مخاطرات آلودگی انسان با این ویروس است.
    کلیدواژگان: الایزا، ویروس لوسمی گاوی، انسان، اکه گذاری ساترن، گاو، واکنش زنجیره ای پلی مراز آشیانه ای
  • شاهین فکور، محمدرضا مخبر دزفولی، محمد قلی نادعلیان، صمد لطف الله زاده صفحه 259
    آریتمی که ناشی از اختلال در تولید و هدایت ایمپالس قلبی است از جمله اختلالات قلبی می باشد که با تاثیر بر نظم کار قلب در فعالیت خون رسانی اشکال به وجود می آورد و مهمترین روش تشخیص آن، الکتروکاردیوگرافی است. در این مطالعه با هدف شناسایی و تشخیص انواع آریتمی در اسب های به ظاهر سالم شهرستان سنندج به ویژه نژاد خاص آن منطقه تعداد 50 راس اسب از نژادهای کرد خالص، عرب خالص و دو خون به ترتیب 20، 4و 26 راس از دو جنس نر و ماده به ترتیب 35 و 15 راس در اشتقاق قاعده ای راسی نوار الکتروکاردیوگرام اخذ گردید. در نوار قلب 16 راس یا 32% از کل دام های مورد مطالعه آریتمی مشاهده گردید. نریان ها23%، مادیان ها 10%، نژاد کرد 40%، عرب خالص 8% و دو خون 26% مبتلا به آریتمی بودند. انواع آریتمی شناسایی شده در این مطالعه آریتمی سینوسی (10%) تاکیکاردی سینوسی (8%)، موج پیشاهنگ سرگردان (8 %) و بلوک دهلیزی بطنی درجه1(6%) می باشد. درصد فراوانی آریتمی در اسبان این مطالعه مشابه نتایج سایر محققین می باشد. البته سه آریتمی مشاهده شده در این مطالعه شامل آریتمی سینوسی به صورت مستقل، بلوک دهلیزی بطنی درجه? و پیشاهنگ سرگردان که هرسه مورد در اسبان نژاد کرد مشاهده شد کمتر در مطالعات دیگر مورد توجه قرار گرفته است. تمایز آریتمی های فیزیولوژیک از مرضی در اسبان به دلیل نقش آنان در کارآیی ورزشی پس از شناسایی آریتمی حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: اسب، سنندج، _ آریتمی قلبی، اسب کرد
  • رسول شیخ محمدی، علی هاشمی، کریم مردانی صفحه 265
    ژن DRB3 از ژنهای بسیار پلی مورفیک گروه II ژنهای کمپلکس اصلی سازگاری بافتی (MHC) می باشد که در تنوع پاسخ ایمنی و مقاومت در برابر بیماری نقش دارد. در مطالعه حاضر ژن Bula-DRB3 از ژنهای گروه II MHC در گاومیشهای آبی شمال غرب ایران با استفاده از تکنیک واکنش زنجیره ای پلی مراز و چند شکلی فضایی رشته منفرد (PCR-SSCP) مورد مطالعه قرار گرفت. DNA ژنومی از نمونه های خون کامل تعداد 50 گاومیش استخراج گردید. قطعه ای به طول 284 جفت باز از ناحیه اگزون 2 ژن Bula-DRB3با استفاده از پرایمرهای اختصاصی لوکوس تکثیر گردید. محصولات PCR بر روی ژل غیر دناچوره کننده الکتروفورز گردیدند. تعداد 11 الگوی متفاوت SSCP که بیانگر تنوع آللی در جایگاه ژنی مورد مطالعه بود شناسایی شدند. الگوهای 1، 4 و 10 با داشتن بیشترین فراوانی 58% از کل الگوهای شناسایی شده را تشکیل دادند. نتایج نشان داد که اگزون 2 ژن Bula-DRB3 در گاومیشهای مطالعه شده بسیار پلی مورفیک می باشد.
    کلیدواژگان: ژن Bula، DRB3 MHC، گاومیشهای آبی شمال غرب ایران، چند شکلی، PCR، SSCP
  • احسان ترکی، غلام رضا عبدالله پور، غلامرضا افشاری، مسعود رجبیون، مهیار رئیسیان، مجید شهابی، مجید متقی نژاد صفحه 269
    یک راس تلیسه 16 ماهه نژاد هلشتاین با علائم بی اشتهایی، سختی در تنفس و اتساع یک طرفه ورید وداج (سمت چپ) به بیمارستان آموزشی و پژوهشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارجاع داده شد. در معاینات بالینی صدای قلب در سمت چپ گنگ بود، ولی در سمت راست تشدید شده و با وضوح بسیار بالایی شنیده می شد. سمع ناحیه ریه در سمت چپ، عدم وجود صدای تنفسی را مشخص نمود. صدای ریوی در سمت راست با وضوح بالا و بدون هرگونه صدای اضافه شنیده می شد. کاهش دامنه امواج الکتروکاردیوگرام نیز در نوار قلبی ثبت شد. اولتراسونوگرافی تجمع زیادی از مایعات و ترکیبات فیبرینی را در حفره صدری سمت چپ مشخص نمود و پس از بزل مایعات، کاهش اتساع ورید وداج، شنیده شدن صداهای تنفسی در سمت درگیر، افزایش صدای قلب در همان سمت همراه با کاهش همزمان آن در سمت راست و افزایش دامنه امواج الکتروکاردیوگرام نمایان شد. در این بیمار حجم بالایی از مایعات، توده ها و لخته های فیبرینی چرکی باعث جابجایی قلب از محور اصلی خود به سمت مخالف شده و نشانی های بالینی فوق را ایجاد کرد که از نشانه های بارز جابجایی قلب با علت Pleural effusion می باشد.
    کلیدواژگان: گاو، _ pyothorax، جابجایی قلب
  • احسان ترکی، غلامرضا عبدالله پور، غلامرضا افشاری، مسعود رجیبون، مهیار رئیسیان، مجید شهابی، مجید متقی نژاد صفحه 269
    یک راس تلیسه 16 ماهه نژاد هلشتاین با علائم بی اشتهایی، سختی در تنفس و اتساع یک طرفه ورید وداج (سمت چپ) به بیمارستان آموزشی و پژوهشی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران ارجاع داده شد. در معاینات بالینی صدای قلب در سمت چپ گنگ بود، ولی در سمت راست تشدید شده و با وضوح بسیار بالایی شنیده می شد. سمع ناحیه ریه در سمت چپ، عدم وجود صدای تنفسی را مشخص نمود. صدای ریوی در سمت راست با وضوح بالا و بدون هرگونه صدای اضافه شنیده می شد. کاهش دامنه امواج الکتروکاردیوگرام نیز در نوار قلبی ثبت شد. اولتراسونوگرافی تجمع زیادی از مایعات و ترکیبات فیبرینی را در حفره صدری سمت چپ مشخص نمود و پس از بزل مایعات، کاهش اتساع ورید وداج، شنیده شدن صداهای تنفسی در سمت درگیر، افزایش صدای قلب در همان سمت همراه با کاهش همزمان آن در سمت راست و افزایش دامنه امواج الکتروکاردیوگرام نمایان شد. در این بیمار حجم بالایی از مایعات، توده ها و لخته های فیبرینی چرکی باعث جابجایی قلب از محور اصلی خود به سمت مخالف شده و نشانی های بالینی فوق را ایجاد کرد که از نشانه های بارز جابجایی قلب با علت Pleural effusion می باشد.
    کلیدواژگان: گاو، _ pyothorax، جابجایی قلب
  • ریما مرشد، سید مصطفی پیغمبری صفحه 273
    اهداف این مطالعه شامل بررسی عفونت های سالمونلائی در گله های طیور اطراف تهران و تعیین فراوان ترین گروه های سرمی و سروتیپ ها درگیر بود. تعداد 28 گله جوجه گوشتی، پولت، و تخمگذار نمونه برداری شدند. نمونه های این مطالعه (1463 نمونه) که بطور تصادفی جمع آوری شدند شامل مدفوع تازه دفع شده پرندگان زنده و ارگانهای احشائی پرندگان تلف شده بود. در بیشتر گله ها، 60 نمونه مدفوعی تهیه شد و هر 10 نمونه با هم مخلوط شدند. روش های کشت استاندارد برای جداسازی سالمونلا مورد استفاده قرار گرفتند. آزمایشات آگلوتیناسیون روی لام یا آگلوتیناسیون لوله ای با استفاده از آنتی سرم پلی کلونال A-S آنتی ژن پیکری O سالمونلا، و آنتی سرم های گوناگون مونوکلونال آنتی ژن های پیکری O، و تاژکیH سالمونلا انجام پذیرفت. تعداد 31 جدایه سالمونلا از بین 1463 نمونه جداسازی شد. تعداد 9 از 14 (2/64%) گله گوشتی و یک از 11 (9%) گله تخمگذار آلوده به سالمونلا بودند، اما همه گله های پولت منفی بودند. یک جدایه از گله تخمگذار و 30 جدایه دیگر متعلق به گله های گوشتی بودند. آزمایشات آگلوتیناسیون نشان داد که همه جدایه ها به یکی از گروه های سرمی A-S تعلق داشتند. از تعداد 30 جدایه گله های گوشتی، 6/76% و 3/13% به ترتیب به گروه های سرمی C و D تعلق داشتند. تعداد 3 (10%) جدایه از گله گوشتی و یک جدایه از گله تخمگذار به هیچکدام یک از گروه های سرمی A-D متعلق نبودند. همه جدایه های گروه سرمی D به سروتیپ سالمونلا انتریتیدیس تعلق داشتند. این مطالعه وقوع زیاد عفونت های سالمونلائی را در گله های گوشتی نشان داد. آلودگی گله های گوشتی به سالمونلا خطر زیادی برای بهداشت عمومی به همراه دارد.
    کلیدواژگان: گروه C، تهران، طیور، سالمونلا انتریتیدیس، جوجه گوشتی
  • خلیل بدیعی، خداداد مستغنی، پگاه نیک قدم، مهرداد پورجعفر صفحه 277
    مطالعه حاضر به منظور تعیین اثر تجویز طولانی مدت میزان پایین جیوه بر عملکرد غده تیروئید در گوسفند انجام شد. در این مطالعه 10 راس گوسفند نر ایرانی بالغ به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و درمان تقسیم شدند. هر دو گروه از لحاظ محیط نگهداری و تغذیه در شرایط مساوی قرار داده شدند. به گروه درمان میزان mg/kg/day5 به مدت 8 هفته به صورت خوارکی کلرید جیوه تجویز شد. نمونه های خونی از هر گروه در روزهای صفر (قبل از تجویز جیوه)، 14، 28، 42، 56 و 70 بعد از تجویز جیوه در صبح هر روز حدود ساعات 8 تا 9 صبح اخذ گردید. برای ارزیابی عملکرد غده تیروئید سطح سرمی هورمون های تیروئیدی T3، T4، FT3، FT4 و TSH اندازهگیری شد. در خلال آزمایش به منظور ارزیابی عملکرد کبد، فعالیت سرمی آنزیمهای کبدی، آلانین آمینو ترانسفراز (ALT)، آسپارتات آمینوترانسفراز (AST)، گاماگلوتامیل ترانسفراز (GGT)، و همچنین بیلی روبین تام سرم (TBIL) اندازهگیری شد. به منظور ارزیابی عملکرد کلیه، میزان نیترون اوره خون و میزان کریاتینین سرم مورد بررسی قرار گرفت. سطح سرمی هورمونهای تیروئید T3 (در روزهای 28، 42، 56 و 70)، T4، FT3، FT4، TSH (در روزهای 14، 28، 42، 56 و 70) و میزان پروتئین و آلبومین سرم (در روز 70) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معنیدار مشاهده گردید (p<0.05). فعالیت سرمی آنزیمهای کبدی AST (در روزهای 56 و 70) و GGT (در روز 70)، غلظت سرمی بیلیروبین تام، نیتروژن خون و اوره سرم (در روز 70) پس از دریافت کلرید جیوه در گروه درمان در مقایسه با گروه کنترل به طرز معنی داری افزایش یافت (p<0.05). با توجه به یافته های حاضر، قرار گرفتن گوسفندان در معرض جیوه میتواند آنها را با خطر کم کاری تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) مواجه سازد.
    کلیدواژگان: عملکرد تیروئید، جیوه، گوسفند
|
  • Page 221
    This report describes the preparation of a safe and immunogenic single vaccine against capripox disease in sheep and goats using two different types of cells (primary lamb kidney and vero, a bovine turbinate cell line). This used the 0240 pox strain isolated from sheep during an outbreak. The prepared vaccine was administered subcutaneously and induced complete protection against an experimental sheep and goat pox challenge virus. For the final evaluation, the efficacy of the prepared vaccine was used in a field trial under the supervision of veterinary clinicians. This vaccine was proved to be more efficacious than the routine vaccines that are currently produced.
  • Page 225
    A five-year-old Holstein cow with a history of vaginal prolapse was admitted to the Large Animal Clinic, Faculty of Veterinary Medicine, University of Tabriz. According to the owner, she had a 5-month history of vaginal prolapse and frequent sanguineous discharge from the vagina. Appetite was normal and its last parturition was two months ago. Clinical examination revealed a tumor like mass that attached to the vaginal roof and partly protruded through the vagina without any vaginal prolapse. After epidural anesthesia, the mass was surgically removed with some of the surrounding tissue. The dimensions of the mass were 5.2 × 4 × 3.4 cm. Macroscopically, it was relatively well circumscribed with a lobulated and ulcerated surface. In cut section, the mass was homogenously creamy in color. There were no foci of necrosis or hemorrhage. Microscopically, the growth was composed of spindle-shaped fibroblastic type tumor cells that formed interlacing and intersecting bundles. The neoplastic cells showed pleomorphism, karyomegaly and slight nuclear hyperchromatism. The mitotic index was less than five. Based on the site, biological behavior, immunohistochemistry results, macroscopic and microscopic characteristics, the mass was diagnosed as a well-differentiated fibrosarcoma. This is the first report of cow vaginal fibrosarcoma from Iran.
  • Page 229
    This study was carried out to investigate the histological and anatomical description of the male genital tract in Iranian Native White Roosters (IWR). The seminiferous tubules had a dense and compact organization. An average of 12 layers of cells was seen in the seminiferous tubules epithelium. The spermatogonal cell layer showed some variation between different birds in 1-3 layers; however, the spermatocyte, secondary spermatocytes and spermatids were arranged in 2, 3-4 and 3-5 layers, respectively. The testicles were oval in shape, placed on the left and right sides of midline, situated on the caudal aspect of the lungs and the ventral aspect of either the right or left kidneys, and the visceral surfaces of the left and right lobes of the liver. The epididymis was not divided into recognizable parts and was frontally attached to the corresponding testis on its dorsomedial aspect continuous with the ductus deferens. The ductuli efferentis were moderately large with pseudostratified columnar epithelium lined with three cell types, including ciliated, non-ciliated and basal cells. The connective ducts were covered with scare ciliated pseudostratified columnar epithelium. The epithelium of the epididymis was pseudostratified and columnar, embedded in a loose connective tissue. The proximal part of the ductus deferens was covered with pseudostratified columnar epithelium, which was continuous with simple cuboidal epithelium towards the distal portion. Anatomical studies revealed a large sac-like accessory process that consisted of two non-discrete parts in the frontoventricular region of the testes between the epididymis and the ductus deferens, which was closely related ventrally to the epididymis and laterally to the kidneys. This organ was lined with stratified cuboidal epithelium with thick clear mucosal muscle. The tunica sub mucosa was evident, and the outer layer was composed of a fibrous capsule with a well-developed vascular supply. This suggested that the role of the sac-like accessory process was as an organ to supply sperm, equivalent to the tail of the epididymis in mammals.
  • Page 237
    Cystic echinococcosis (CE) is an infection caused by the larval stage of Echinococcus granulosus. This is widely distributed through Iran, where a variety of animals act as intermediate host. The immunogenic antigens (Ag) of different compartments of the hydatid cyst have been already determined. One of these compartments is the laminated layer (LL). We have extracted a protein with the MW of 24 kDa from a lysate prepared from the LL and produced a monoclonal antibody (mAb) against this protein. Five mAb named P3F6s, P2H4s, P1A6s, P1C3s, and P1F7s have been produced. The isotype analysis showed that P3F6s is IgG1 and the rest are IgM. P3F6s was purified from the ascitic fluid of mice injected with P3F6s hybridoma intraperitoneally. Western blot and ELISA analysis showed that this mAb could recognize the purified 24 kDa prepared from lysate of LL. Since a 24 kDa protein has been shown to be an immunogenic Ag, this protein can be used as a candidate for the development of diagnostic tests and vaccine strategies. For these aims, P3F6s can be used for the purification of this 24 kDa protein.
  • Page 245
    This report describes the histological and immunohistochemical features of a small intestinal tumor that resembled a human gastrointestinal stromal tumor (GISTs) in a seven-year-old male cross-breed dog. This was unique because of the expression of desmin by the tumor. Grossly, the white-gray tumor measured 8.0 × 4.0 × 6.5 cm and was 760 gram in weight. It was cystic and enveloped the jejunum. Histopathologically, long spindle-shaped cells were arranged densely in the interwoven pattern. The tumor cells had a low rate of mitosis, were pleomorphic, and were positive for vimentin,? -smooth muscle actin, desmin, S100 and C-KIT and negative for CD34 on immunohistochemistry. The expression of desmin in the cytoplasm of this tumor cells is a rare event in these types of tumors.
  • Page 249
    The Turkmen horse is one of the oldest and purest breeds in the world. There is no information with regards to the normal echocardiographic parameters of this horse regarding to cardiac diseases. Pulsed-wave (PW) Doppler echocardiography was performed on 42 clinically normal 3- to 15-year-old racing Turkmen horses. There were 26 stallions and 16 mares. The left ventricular isovolumetric contraction time, pre-ejection period (PEP), and the left ventricular ejection time (LVET), were measured, and the values of the left ventricular total electromechanical systole (LVTES) and the PEP-to-LVET ratio were calculated. The most suitable window for the measurement of the aforementioned indices in PW Doppler echocardiography was the left parasternal window using the five-chamber apical view. The following values were acquired in PW Doppler echocardiography: PEP = 0.088 ± 0.018 s; LVET = 0.445 ± 0.031 s; LVTES = 0.533 ± 0.032 s; and PEP-to-LVET = 0.199 ± 0.046. These measurements can be used in the future as standard and reference values for the evaluation of cardiovascular disorders in the Turkmen horse.
  • Page 253
    Bovine leukemia virus (BLV) is a retrovirus responsible for lymphoproliferative disorders in cattle. Although infections of BLV in animals are well known, little is known about its capacity to infect humans. This study investigated the presence of anti-BLV antibodies and BLV proviruses in human and cattle samples. An indirect enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) was used to detect anti-BLV antibodies while nested PCR was employed to identify BLV provirus sequences. The overall prevalence of anti-BLV antibodies in human and cattle samples were 12.50% and 16.73%, respectively. When using ELISA as a reference test, sensitivity and specificity for nested PCR were 0.625 and 0.970, respectively. The predictive value of a positive test was 0.862 and the predictive value of a negative test was 0.897. The percentage of cattle correctly classified by nested PCR assay was 89.1%. Nested PCR and Southern blot analysis, using primers specific for BLV gag sequences, revealed that BLV proviruses were detectable in cattle and human samples. Our results highlight the risk of human exposure to BLV and the need for further investigations to determine whether BLV infection poses a health hazard for humans.
  • Page 259
    Cardiac arrhythmias, caused by disorders in the generation and transmission of cardiac impulses, is included among the heart disorders that cause inefficient blood circulation. The most commonly-used method for diagnosing this disorder is electrocardiography. In this study, we aimed to identify and diagnose different types of arrhythmia prevalent among the seemingly-healthy horses of Sanandaj City, with particular regard to breeds specific to this region. The researcher took electrocardiograms of 50 horses in Base-Apex, including Kurdish purebreds (n = 4), Arab purebreds (n = 20), and hybrid horses (n = 26; 35 male and 15 female overall). The results of the electrocardiograms showed arrhythmias in 16 (32%) out of all the horses in this study. Of these, 23% of the stallions, 10% of mares, 40% of the Kurdish purebreds, 8% of the Arab purebreds, and 26% of hybrid horses suffered from arrhythmias. Different types of arrhythmia diagnosed included sinus arrhythmia (10%), sinus tachycardia (8%), wandering pacemaker (8%), and first degree atrioventricular block (6%). The frequencies of arrhythmia in horses found in this study were similar to the results of other researchers. It is important to distinguish between physiological and pathological arrhythmias in horses after diagnosis, since arrhythmias can have a great impact on exercise performance.
  • Page 265
    The DRB3 gene is a highly polymorphic major histocompatibility complex (MHC) class II gene and plays an important role in variability of immune responsiveness and disease resistance. In the present study, the MHC class II DRB3 gene in water buffalo (Bubalus bubalis) populations from Northwest regions of Iran was investigated through PCR-SSCP. Genomic DNA was extracted from whole blood samples collected from 50 buffaloes. A 284 bp segment of exon 2 of BuLa-DRB3 was amplified by standard PCR, using locus-specific primers. The PCR products were subjected to a non-denaturing gel electrophoresis. A number of 11 different SSCP patterns indicating allelic variation were identified. The three most frequent patterns 1, 4 and 10 accounted for 58% of the total patterns. Results indicated that exon 2 of the BuLA-DRB3 gene is highly polymorphic among the examined animals.
  • Page 269
    A 16-month-old Holstein heifer with a history of anorexia and respiratory distress was referred to the Veterinary Research and Teaching Hospital of Tehran University. Heart and lung sounds were inaudible on the left side but greatly increased on the right side. On electrocardiography (ECG), decreased amplitudes of ECG parameters were observed. Ultrasonography results revealed a pleural effusion with fibrin deposition. After the removal of 30 liters of pleural fluid, the amplitudes of the P, QRS, and T complexes increased markedly, and heart and lung sounds on the left side gradually increased. Archanobacterium pyogenes was isolated from bacteriological cultures of the pleural fluid. According to the clinical and paraclinical findings, cardiac displacement due to pleural effusion was diagnosed.
  • Page 269
    A 16-month-old Holstein heifer with a history of anorexia and respiratory distress was referred to the Veterinary Research and Teaching Hospital of Tehran University. Heart and lung sounds were inaudible on the left side but greatly increased on the right side. On electrocardiography (ECG), decreased amplitudes of ECG parameters were observed. Ultrasonography results revealed a pleural effusion with fibrin deposition. After the removal of 30 liters of pleural fluid, the amplitudes of the P, QRS, and T complexes increased markedly, and heart and lung sounds on the left side gradually increased. Archanobacterium pyogenes was isolated from bacteriological cultures of the pleural fluid. According to the clinical and paraclinical findings, cardiac displacement due to pleural effusion was diagnosed.
  • Page 273
    The purpose of this study was to survey infections with Salmonella spp. in poultry flocks in the vicinity of Tehran and to determine the most frequent serogroups and serotypes implicated. Twenty-eight samples of pullet, layer, and broiler flocks were randomly collected (n=1463), including freshly dropped feces from live birds or visceral organs from dead birds. In most flocks, 60 samples were taken and 10 fecal samples of each were pooled. Standard cultural methods were used for Salmonella spp. isolation. The slide agglutination or tube agglutination tests were performed using Salmonella somatic O poly A-S antisera, and different somatic O monovalent or flagellar H monovalent antisera. Thirty-one Salmonella isolates were recovered from 1,463 samples. Nine broiler flocks out of 14 (64.2%) and one layer flock out of 11 (9%) were positive for Salmonella spp. but all pullet flocks were negative. One isolate was obtained from the layer flock and the other 30 Salmonella isolates were obtained from broiler flocks. The slide agglutination test determined that all isolates belonged to one of the serogroups from A to S. The frequency of serogroups among 30 broiler isolates was found to be 76.6% and 13.3% for groups C and D, respectively. Three (10%) of the broiler isolates and one layer isolate did not belong to any of the A to D serogroups. All group D isolates were found to be Salmonella enteritidis. This study showed a high incidence of Salmonella in broilers. Infection of broilers with Salmonella spp. poses a high risk to public health.
  • Page 277
    The purpose of this experiment was to determine the effect of long-term low-dose administration of mercury (Hg) on thyroid function in sheep. In this experiment, 10 clinically healthy, adult, male Iranian sheep, aged approximately 1 year, were randomly allocated into the control (n=5) and mercury (Hg-)-treated (n=5) groups. Both groups were kept under identical conditions in terms of food and environment. The treatment group received mercuric chloride (5 mg/kg/day) orally for eight weeks. Blood samples were drawn between the hours of 0800 and 0900 from both groups on days 0, 14, 28, 42, 56 and 70. Thyroid function was evaluated by measuring the levels of the serum thyroid hormones, including triiodothyronine (T3), thyroxine (T4), free T3 (FT3), free T4 (FT4) and thyroid-stimulating hormone (TSH). Hepatic function was evaluated in both groups by measuring alanine aminotransferase (ALT), aspartate aminotransferase (AST),? -glutamyltransferase (GGT) and total bilirubin (TBIL). Renal function was assessed using serum creatinine (Cr) and blood urea nitrogen (BUN) levels. Serum T3 (from day 28 onwards) and serum T4, FT3, FT4 and TSH (from day 14 onwards) decreased in the Hg-treated group (p<0.05). Serum ALT, AST and GGT increased from days 42, 56 and 70, respectively, when compared to the control group (p<0.05). The concentrations of total protein and albumin decreased on day 70 and total bilirubin (TBIL), BUN and Cr levels increased on day 70 when compared to the control group (p<0.05). It was concluded that chronic administration of Hg may expose sheep to the risk of hypothyroidism.