فهرست مطالب

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
سال پنجاه و چهارم شماره 1 (پیاپی 111، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/01/07
  • تعداد عناوین: 9
|
  • امیر اثنی عشری، هوشنگ رفعت پناه، مصیب شهریار، محمد توحیدی، داودعطاران، محمدتقی شاکری، سیده صدیقه فاطمی، عاطفه امیری دربان صفحه 7
    مقدمهافتراق بین پلورزی سلی و سایر علل پلورزی گهگاه مشکل و نیازمند اقدامات تهاجمی است. در سالهای اخیر مارکرهای بیولوژیک متعددی برای این مهم به کار گرفته شده اند.هدف از انجام این مطالعه بررسی ارزش اینترفرون گاما در تشخیص پلورزی سلی بود.
    روش کار این مطالعه توصیفی مقطعی موردی از سال 1386-1387 در بیمارستان قائم مشهد انجام شده است. جمعیت مورد مطالعه شامل 70 بیمار مبتلا به ریزش جنب که در بخش ریه بیمارستان قائم دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری شده بودند.تشخیص پلورزی سلی بر اساس بررسی میکروبیولوژیک مایع پلور و بیوپسی پلورگذاشته شد. تیتر گاما اینترفرون به روش «الیزا»در تمام این بیماران اندازه گیری شد و از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون توکی برای معنی دار بودن اختلاف بین گروه ها استفاده شد.
    نتایجبیماران در نهایت در سه دسته مبتلا به پلورزی سلی، ریزش جنب بدخیم و پلورزی با علت شناخته شده غیرسل-غیر بدخیم قرار گرفتند. حساسیت وویژگی گاما اینترفرون در تشخیص پلورزی سلی به ترتیب معادل 60 و 96% بود.
    نتیجه گیریگاما اینترفرون یک مارکر با ارزش در تشخیص پلورزی سلی است ولی باید در نظر داشت که در مواردی بدون وجود سل تیتر ان ممکن است افزایش یابد و یا مواردی از پلورزی سلی که تیتر گاما اینترفرون پایین تر ازطبیعی است.
    کلیدواژگان: سل، ریزش جنب، اینترفرون گاما، پلورزی سلی
  • سکینه عموییان، فریده مرادی مقدم، عباس اسماعیل زاده، آرمین عطاران زاده، مهدی رحیمی، مهدی منتظر صفحه 13
    مقدمهتشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری شامل روش های تهاجمی و غیر تهاجمی می باشد. اخیرا وجود تفاوتهای آنتی ژنی گونه های مختلف هلیکوباکتر پیلوری در مناطق جغرافیایی متفاوت مورد توجه قرار گرفته است. هدف این مطالعه ارزیابی ارزش تشخیصی آزمایش آنتی ژن مدفوعی هلیکوباکترپیلوری (Helicobacter pylori stool Antigen، HpSA) در قیاس با سه روش تشخیص تهاجمی و غیر تهاجمی دیگر می باشد.
    روش کاراین مطالعه به روش توصیفی تحلیلی مقطعی بر 52 بیمار با علامت سوءهاضمه در سال 1387 در بیمارستان قائم مشهد انجام شد. هیچیک از بیماران مورد درمان ریشه کنی برای هلیکوباکتر پیلوری قرار نگرفته بودند. نمونه های بیوپسی آندوسکوپی از ناحیه آنتر و تنه معده بیماران جهت انجام آزمایش اوره آز سریع و بررسی بافت شناسی گرفته شد. آزمایش اوره تنفسی و HpSA نیز با توجه به دستور العمل کارخانه های سازنده انجام گردید. بیمارانی که نتیجه دو آزمایش از مجموع سه آزمایش دیگر آنها (بررسی بافت شناسی، اوره آز سریع و اوره تنفسی) مثبت بود به عنوان موارد آلوده به هلیکوباکترپیلوری در نظر گرفته شدند (استاندارد طلایی). ارزش تشخیصی تست HpSA با روش تحلیل منحنی ROC و با استفاده از نرم افزار MedCalc شد.
    نتایج23 نفر از بیماران مرد و 29 نفر زن با میانگین سنی 3/42 سال بودند. شیوع عفونت هلیکوباکترپیلوری در بین مطالعه شوندگان 3/67% بود. تحلیل ROC با سطح زیر منحنی برابر با 6/94% معنی دار بوده (0001/0p=) و نقطه برش برابر با 1/0 تعیین شد. حساسیت، ویژگی، و ارزشهای اخباری مثبت و منفی آزمایش HpSA به ترتیب 4/91%، 1/94%، 97% و 84% به دست آمدند. وضعیت عفونت هلیکوباکترپیلوری ارتباط معنی داری با سن و جنس بیماران نداشت. مقادیر HpSA با افزایش بار باکتری در بررسی بافت شناسی، افزایش معنی داری نشان می دادند.
    نتیجه گیریدر جمعیت مورد مطالعه، ثابت شد که آزمایش HpSA می تواند به عنوان یک روش تشخیصی دقیق، ساده و غیر تهاجمی در تشخیص اولیه عفونت هلیکوباکترپیلوری در بیماران مبتلا به سوءهاضمه پیش از درمان ریشه کنی باکتری به کار رود.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، سوءهاضمه، HpSA، RUT، UBT
  • راضیه محمدجعفری، مهین نجفیان، فرزانه سواددار، بهمن چراغی صفحه 19
    مقدمهپره اکلامپسی یک اختلال شایع واختصاصی بارداری است که مرگ و میر مادری و جنینی قابل ملاحظه ای را موجب می شود، پره اکلا مپسی فشار خون با پروتئینوری بعد از هفته 20 است. ادرار 24 ساعته استاندارد طلائی تشخیص است. هدف تعیین ارتباط پروتئین ادرار 8 و24 ساعته است.
    روش کار این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی بر 76 خانم با زمان حاملگی بیش از 20 هفته و فشار سیستولیک 140 و دیاستولیک 90 میلی متر یا بیشتر با پروتئین ادرار مثبت یا بیشتر در سال 1388-1389 در بیمارستان امام خمینی و رازی اهواز انجام شد. دو نمونه ادرار 8 ساعته و یا 24 ساعته در طی 24 ساعت تهیه و در آزمایشگاه از نظر حجم، میزان پروتئین و کراتنین آزمایش شد. سپس همبستگی بین دو آزمون با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد ارزیابی و داده ها با نرم افزار SPSS و WinPepi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج76 بیمار به سه گروه بدون پروتئینوری(منفی) 18، خفیف 53 و شدید 5 نفرتقسیم شدند.بین دو نمونه ادرار 8 و 24 ساعته از نظر پروتئین همبستگی مستقیم و بسیار بالایی در پره اکلامپسی خفیف(001/0p<)،(87/0r=) و شدید(001/0p<) (9/0r=) و در مواردبدون پروتئینوری همبستگی متوسط و مستقیم (59/0r=، 001/0p=) دیده شد.
    نتیجه گیری پروتئین ادرار 8 ساعته ارتباط مستقیم و بسیار بالائی با 24 ساعته دارد.لذا می توان ادرار 8 ساعته را جایگزین 24 ساعته کرد.
    کلیدواژگان: پره اکلامپسی، پروتئینوری، استاندارد طلایی
  • افسون فضلی نژاد، لیلا حسینی، سارا حسینی، هما فال سلیمان، سید هاشم دانش ثانی صفحه 25
    مقدمهبیماری عروق کرونر به عنوان اولین عامل مرگ و میر در کشورهای غربی است و پیش بینی می شود تا سال 2020 عمده ترین علت ناتوانی بشر باشد. با توجه به شیوع روز افزون بیماری های عروق کرونر تشخیص و درمان به موقع و پیشگیری از عوارض، از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا تعداد زیادی از بیماران مراجعه کننده برای ارزیابی درد قلبی، قادر به انجام تست ورزش تشخیصی نیستند که در این بیماران، دوبوتامین استرس اکوکاردیوگرافی یک روش مناسب، کم هزینه، در دسترس و ایمن است. با توجه به قدمت کم دوبوتامین استرس اکوکاردیوگرافی در ایران و خصوصا استان خراسان، هدف این مقاله بیان توصیفی 500 بیمار مراجعه کننده برای انجام دوبوتامین استرس اکوکاردیوگرافی به منظور تشخیص ایسکمی یا میزان زنده بودن میوکارد به بیمارستان قائم (عج) می باشد.
    روش کاراین مطالعه توصیفی، در 500 بیمار مراجعه کننده با علائم و نشانه های ایسکمی ارجاع شده جهت انجام دوبوتامین استرس اکوکاردیوگرافی در فاصله بهار1385 لغایت اسفند1386 به بخش اکوی بیمارستان قائم (عج) انجام شده است. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج از میان 500 بیمار مراجعه کننده 273 نفر(6/54%) مرد و 227 نفر (4/45%) زن بودند و میانگین سنی2/11±70/ 55(20 تا 80 سال) بود. 8/46% بیماران مبتلا به هیپرتانسیون سیستمیک، 8/39% بیماران مبتلا به هیپرکلسترولمی، 5/29% بیماران مبتلا به دیابت، 6/12% بیماران سابقه مصرف سیگار،1/11% سابقه ی انفارکتوس قبلی میوکارد، 8% دارای سابقه خانوادگی مثبت از نظر قلبی، 8% مبتلا به نارسایی مزمن کلیه و 5% مبتلا به چاقی بودند. از بین بیماران مراجعه کننده 345 نفر (69%) جهت تشخیص ایسکمی میوکارد، 132 نفر(4/26%) با سابقه بیماری قلبی جهت بررسی زنده بودن میوکارد و درصد احتمال سودمندی از اقدامات تهاجمی بعدی مراجعه کردند و23 نفر(6/4%) جهت بررسی توام ایسکمی و میزان زنده بودن میوکارد مراجعه کردند.
    عملکرد سیستولیک بطن چپ در 168 نفر (8/26%) طبیعی(EF>55%)، 121 نفر (3/25%) اختلال خفیف (54%-45: EF)، 61 نفر (8/12%) اختلال متوسط(44%-35: EF)، 128 نفر (8/26%) اختلال شدید(35%< EF) گزارش شد. در خصوص عوارض ناشی از تست استرس 402 نفر (5/80%) دچار عارضه ای نشدند و در 98 نفر(5/19%) عوارض تست به صورت آریتمی غیر خطرناک، PVC و تپش قلب و تهوع و لرز شدید وسایر عوارض خفیف گزارش گردید.
    نتیجه گیریدوبوتامین استرس اکوکاردیوگرافی یک روش تشخیصی کم خطر و ایمن است که در بیمارانی که قادر به انجام تست ورزش نیستند با حداقل عوارض وبا اطمینان بالا قابل انجام است.
    کلیدواژگان: دوبوتامین، استرس اکوکاردیوگرافی، بیماری عروق کرونر، قابلیت حیات میوکارد
  • اشرف توانایی ثانی، سید حمیدرضا میر کریمی صفحه 31
    مقدمهطبق برآورد ها پیش بینی می شود تا سال 2050، 20% کل جمعیت جهان را افراد سالمند تشکیل دهند. عفونت ها هنوز عامل 30% مرگ و میرها در این گروه سنی اند. اختلال عملکرد ایمنی سلولار و همورال، کاهش رفلکسهای فیزیولوژیک دفاعی بدن، افزایش شیوع بیماری های مزمن و غیره، از علل احتمالی افزایش بروز بیماری های عفونی در دوران سالمندی است. مطالعه حاضر با هدف یافتن شایعترین کانون های عفونت نزد این افراد، علائم اولیه و میزان مرگ و میر آنها انجام شد.
    روش کاردر این مطالعه توصیفی با مراجعه به پرونده 272 بیمار سالمند بستری شده از سال 1386-1387 در بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد، مهمترین یافته های بالینی و پاراکلینیک این بیماران و تشخیص نهایی مطرح شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS جمع آوری و با آزمون های تی، کای اسکوئر، فیشرمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایجحدود 31% بیماران بستری شده طی مدت یکسال در بخش عفونی، سالمند بودند. از این میان 53% مؤنث و 47% مذکر بودند. شایعترین شکایات بیماران مشکلات تنفسی بود (45%) و شایعترین تشخیص نهایی پنومونی بود (43%). 39% از بیماران درآغاز مراجعه دچار تغییرات سطح هوشیاری بودند و 51% از یک بیماری زمینه ای رنج می بردند. نرخ مرگ و میر در بیماران 5/19% بود.
    نتیجه گیریبه نظر می رسد عفونتها هنوز یکی از علل شایع نیازمندی سالمندان به اقدامات بیمارستانی است و علیرغم دستیابی به متدهای درمانی و آنتی بیوتیک های نوین با میزان مرگ و میر بالایی در این گروه سنی همراه است. توجه به وجود ریسک فاکتورها و علائم خطر مثل سن بالا، کاهش سطح هوشیاری و وجود نقص ایمنی و شروع زودرس درمان می تواند باعث کاهش مرگ و میر در این بیماران شود.
    کلیدواژگان: سالمندی، بستری، بیماری عفونی
  • مانی میرفیضی، محمد اصغری جعفرآبادی، مهناز شوقی صفحه 38
    مقدمهتاکنون آزمایشات متفاوتی برای غربالگری دیابت بارداری معرفی شده اند. این مطالعه با هدف مقایسه ارزش تشخیصی قند ناشتا با تست تحمل گلوکز خوراکی 100گرم و تعیین نقطه برش مناسب از قند پلاسما انجام شده است.
    روش کارمطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی بود که بر 242 مادر باردار در شهر کرج طی سال های 1385-1387 انجام شد. زنان بعد از انجام تست غربالگری گلوکز 50 گرم، در صورت قند پلاسمای یک ساعته mg/dl130≤، تحت آزمون گلوکز خوراکی 100 گرم سه ساعته قرار گرفتند. ارزش تشخیصی قند ناشتا و قندهای ساعات 1تا 3 بر اساس شاخص سطح زیر منحنی ROC با یکدیگر مقایسه شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های من ویتینی و کای دو انجام شد.
    نتایجآزمون غربالگری گلوکز خوراکی 50 گرم در 100 نفر مثبت شد. سپس آزمون 100 گرم گلوکز خوراکی تشخیصی برای این تعداد انجام گردید که 36 نفر مبتلا به دیابت بارداری شناخته شدند. با استفاده از سطوح زیر منحنی برای قند ناشتای پلاسما (75/0)، یک ساعنه (87/0)، دو ساعته (95/0) و سه ساعته (75/0) مشخص گردید که قند خون ناشتا با نقطه برشmg/dl 91 ≥ دارای حساسیت 89/63٪ و ویژگی 56/76٪ برای تشخیص دیابت بارداری است. در تست تحمل گلوکز خوراکی 100 گرم نیز، قند ساعت دوم با نقطه برشmg/dl 153≤ دارای بالاترین حساسیت (67/91٪) و ویژگی (06/89٪) می باشد.
    نتیجه گیری قند خون دو ساعته با نقطه برش mg/dl153≤ بهترین حساسیت و ویژگی را در تشخیص دیابت بارداری داشت. بنابراین جهت غربالگری دیابت بارداری تست گلوکزخوراکی 100 گرم پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: آزمون تحمل گلوکز خوراکی، دیابت بارداری، قند خون ناشتا، منحنی ROC
  • جواد غفاری، هوشنگ رفعت پناه، علیرضا خلیلیان، زینب نظری، رحمان غفاری صفحه 44
    مقدمهآسم و رینیت آلرژیک به همراه کهیر از جمله بیماری های مهم و شایع درهر جامعه ای هستند. هدف از این مطالعه تشخیص آلرژنهای هوایی از راه تست پوستی پریک در بیماران فوق در استان مازندران، ساری می باشد.
    روش کاردر این مطالعه توصیفی-مقطغی تست پوستی پریک برای آلرژنهای هوایی در بیماران آسمی، رینیت آلرژیک یا هر دو و کهیر که ازنظر بالینی و تستهای پاراکلینیک اثبات شده اند و شرایط انجام تست پوستی پریک را داشتند انجام شد. 809 بیمار مراجعه کننده به کلنیکهای طوبی و بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بین سالهای 1386 تا 1389 مورد بررسی قرار گرفتند. آلرژنهای مختلف هوایی از جمله مایتها (DF،DP)، سوسک، پر، آسپرژیلوس و آلترناریا، پیگوید، گزنه، افرا، بلوط و سایرین انتخاب گردیدند. این تست به همراه کنترلهای منفی (نرمال سالین) و مثبت(هیستامین) انجام شده است. اطلاعات به دست آمده با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون آماری کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شد.
    نتایجاز تعداد 809 نفر، 350 نفر مرد(43%) و 459 نفر زن (57%) بودند. سن افراد مورد مطالعه بین 5 تا 50 سال بود که بیشتر بین سنین 10-20(5/42%) قرار داشتند. از بین آلرژنها، مایت ها بیشترین شیوع را داشتند و مایت فارینا در کل بیماران آسم، رینیت آلرژیک یا هر دو و کهیر برابر 32% بود. مایت پتریسینوس در 33% موارد مثبت بود. سوسک در22% و پر در9% مثبت بوده اند و سایر آلرژنها از صفر تا 10 درصد متفاوت بوده ند، بجز کاندیدا که در 28% موارد مثبت شد. IgE توتال در 54% از بیماران وا ئوزینوفیلی نیز در 35% از بیماران افزایش داشت.
    نتیجه گیریدر منظقه شمال کشور با آب و هوای گرم و مرطوب (ساری) حساسیت به مایت ها از شیوع بالاتری برخوردار می باشد.
    کلیدواژگان: آسم، رینیت آلرژیک، کهیر مزمن، تست پوستی پریک
  • رضا جلاییان تقدمی، محمدرضا مجیدی، حسن عباسی*، اسدالله میرزایی، لیلا بهادرزاده، علی آذری صفحه 50

    مقدمهبای پاس قلبی ریوی یکی از شایعترین اعمال جراحی است که در بسیاری از بیمارستان ها انجام می شود حدود 50% بیماران طی این عمل دچار عوارض جراحی می گردند. از این عوارض که امروزه مورد توجه قرار گرفته است افت شنوائی می باشد.
    روش کاراین مطالعه مورد شاهدی بر 200 بیمار در بیمارستان قائم (عج) مشهد در سال 1387-1389 انجام شد.در این مطالعه از بیماران تحت عمل جراحی بای پاس قلبی ریوی روز قبل عمل، روز بعد از عمل و در صورت افت شنوائی به فاصله یک هفته تست اتواکوستیک ایمیسیون انجام شد. بیماران براساس نوع عمل به دوگروه عمل با پمپ قلبی ریوی و بدون پمپ تقسیم شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با نرم افزار SPSS انجام شد.مقایسه های لازم با آزمون های تی زوج، مک نمار و تی مستقل انجام گرفت.
    نتایجمیزان افت شنوائی بعد از عمل بای پاس12% بود. میزان افت شنوائی نهائی در گروه عمل شده با پمپ 3/14% و در گروه بدون پمپ7/6% بود. (09/0p=) در بررسی ارتباط تست شنوائی قبل عمل با تست شنوائی نهائی در گروه عمل با پمپ (005/0p<) ارتباط معنی دار بود.
    در مردان با افت شنوائی6/18% در گروه عمل با پمپ (002/0p=) و در خانم ها با افت شنوائی 4/7% در گروه عمل با پمپ و2/18% در گروه عمل بدون پمپ بودند (1/0p=).
    در بیماران با افت شنوائی2/4% در فرکانس 1500و2000 هرتز 5/12% در فرکانس 2500و3000 هرتز و 3/83% در فرکانس 3500 و4000 هرتز بود.
    نتیجه گیریافت شنوائی به دنبال بای پاس قلبی ریوی نسبتا شایع است (12%) و در گروه با پمپ قلبی ریوی شایعتر است.افت شنوائی به دنبال بای پاس در فرکانس های بالا رخ می دهد و در جنس مرد شایعتر است.

    کلیدواژگان: افت شنوائی، بای پاس قلبی ریوی، پمپ قلبی ریوی، تست اتواکوستیک ایمیسیون
  • سیده زهرا میرفیضی، محمدرضا هاتف، محمدحسن جوکار، سکینه عموییان، مسعود پزشکی راد، زینب صارمی، مریم مسینایی صفحه 58
    مقدمهبیماری های ذخیره گلیکوژن اختلالات ارثی نادری هستند که به دلیل نقص در آنزیم های تنظیم کننده ی سنتز گلیکوژن ایجاد می شود. این دسته بیماری ها ده گروه هستند که تیپ یک آن به چهار صورت می باشد. تیپ 1a به دلیل کمبود گلوکز شش فسفاتاز رخ می دهد. کودکان مبتلا با کاهش قند خون و بالغین با بزرگی کبد وافزایش اسیداوریک و کاهش قدرت تصفیه کلیوی مراجعه می کنند. این گزارش با هدف معرفی یک بیمار که با التهاب مفصل مچ پا و افزایش همزمان اسیداوریک، اختلال رشد و توده های کبد با تشخیص بیماری ذخیره گلیکوژن 1a تنظیم شده است.
    معرفی بیماربیمار مرد 26 ساله ای است که با تابلوی بالینی التهاب مفصل مچ دو پا مراجعه کرده و به دلیل افزایش اسیداوریک تشخیص اولیه نقرس حاد داده شد. در آزمایشات بیمار افزایش آنزیم های کبدی و افزایش چربی خون رویت شد، سونوگرافی توده های کبدی نشان داد و در بیوپسی کبد با رنگ آمیزی پریودیک اسید شیفت تشخیص بیماری ذخیره گلیکوژن مطرح شد.
    نتیجه گیریایجاد آرتریت نقرسی در بیماری ذخیره گلیکوژن ناشایع نیست ولی وجود یک بیماری زمینه ای مثل بیماری ذخیره گلیکوژن در فردی که آرتریت نقرسی دارد نادر است. مسئله جالب توجه در این بیمار وجود آرتریت نقرسی در سن پایین و علائم همراه مثل نارسایی رشد و تاخیر بلوغ بودکه شک به وجود یک بیماری زمینه ای منجر به افزایش اسیداوریک را برانگیخت و نهایتا به تشخیص بیماری ذخیره گلیکوژن منجر شد.
    کلیدواژگان: بیماری ذخیره گلیکوژن تیپ 1a، نقرس، افزایش اسید اوریک
|
  • Amir Asnaashari, Hoshang Rafatpanah, Mosaieb Shahriar, Mohammad Towhidi, Davood Attaran, Mohammad T.Shakeri, Seiedeh Sedigheh Fatemi, Atefeh Amiri Darban Page 7
    IntroductionDifferential diagnosis between Tuberculosis pleurisy and Non Tuberculoses pleural effusion can be sometimes difficult and needs invasive diagnostic methods. In recent years, several biological markers have been found to be diagnostic markers of Tuberculosis pleurisy. The aim of this study was assessment of the value of Gamma-Interferon in the diagnosis of TB pleurisy.Materials and Methods We studied 70 patients with pleural effusion who had been admitted to Ghaem hospital, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran. Interferon gama level was measured by "ELISA" method. The diagnosis of tuberculosis was based on microbiologic study of pleural fluid plus pleural biopsy.Result Altogether Twenty patients had tuberculosis pleurisy (44.44%), 21 patients had malignant pleural effusion (46.67%) and 4 patients had pleural effusion with various non TB non malignant etiologies (8.9%). The sensitivity, specificity of Gamma-Interferon in TB pleurisy were 60% and 96% respectively.ConclusionINFγ is a valuable indicative marker for diagnosis of tuberculosis pleurisies’ but we should consider situations with high level of INFγ without any evidence of TB and also Tuberculsis Pleurisy patients with INFγ level lower than diagnostic threshold.
  • Sakineh Amoueian, Farideh Moradi Moghadam, Abbas Esmailzadeh, Armin Attaranzadeh, Mehdi Rahimi, Mehdi Montazer Page 13
    IntroductionThe aim of this study was to assess and compare the diagnostic accuracy of Helicobacter pylori stool antigen (HpSA) test with three other invasive and non-invasive diagnostic methods.Materials and MethodsA total of Fifty-two dyspeptic patients were included. None of the patients had previous eradication therapy for Helicobacter pylori. Endoscopic biopsy samples were obtained for histology examination and Rapid Urease Test (RUT). Urea Breath Test (UBT) and HpSA were also performed. Patients were considered Helicobacter pylori positive when 2 of 3 tests (histology examination, RUT and UBT) were positive (gold standard). Diagnostic accuracy of HpSA was assessed performing a Receiver Operating Curve (ROC) analysis. ResultsTwenty-threeWere men and 29Were women, with a mean age of 42.3 years of the Palients.The prevalence of Helicobacter pylori infection was 67.3%. ROC curve analysis was showed a significant area under curve of 94.6% (p=0.0001). Cut-off value was estimated to be 0.1. The sensitivity, specificity, positive and negative predictive values of HpSA was 91.4%, 94.1%, 97% and 84%, respectively. HpSA level significantly increased with increasing in bacterial load.ConclusionHpSA was proved to be a highly accurate, simple and non-invasive test for the diagnosis of Helicobacter pylori infection before treatment in dyspeptic patients.
  • Razieh Mohammadjafari, Mahin Najafian, Farzaneh Savaddar, Bahman Cheraghi Page 19
    Introduction
    Objectives
    Preeclampsia, clinically recognized by gestational hypertension with proteinuria,occurs after 20 week's gestation is a leading cause of maternal and perinatal morbidity and mortality. Early diagnosis to prevent maternal and fetal complications is important. The gold standard for proteinuria, is a 24-hour urine sample for total protein. The purpose of this study was to compare the urine protein in the 8 –hour Sample with the 24-hour Sample Urine Profein to diagnose of preeclampsia.Materials and MethodsThe study population included 76 inpatients with hypertensive disorders of pregnancyduring 2009 and 2010. Patient's urine was collected over 24 hours with the first 8 hours, next 16 hours, in separate containers. The urine volume and total protein and creatinine levels were measured in the 8 and 24 hour samples. The results of 8 and 24-hour Sample were compared by useing of SPSS software Win PePi 1.45. The correlation between 8 and 24-hour tests was evaluated using Pearson and Spearman correlation coefficients.Of the 76 patients 18 cases had no proteinuria, 53 had mild proteinuria and 5 had severe pro-teinuria.Resultsprotein values for the first 8 hour sample have high correlation with the entire 24 hour sample for patients with mild (p<0.001,r=0.87),severe disease (p<0. 001, r=0.9). In cases with no proteinurea moderate correlation was found (P<0.001, r=0.59).ConclusionThe 8-hour sample correlates with the 24-hour sample for patients with no proteinuria (p<0.001), mild proteinuria (p<0.001) and severe proteinuria (p<0.001).
  • Afsoon Fazlinejad, Leila Hosseini Sara Hosseini, Homa Falsoleiman, Seyed Hashem Daneshsani Page 25
    IntroductionCoronary artery disease is the first etiology of mortality in Western countries and it was predicted,that up to the year 2010 it would be the main cause of human morbidity. With Respect to the increasing frequency of coronary artery disease, proper diagnosis, treatment and prevention of complications have a great importance. Many patients with chest pain could not perform diagnostic ETT, so in this group dobutamin stress echocardiography was a suitable low cost, safe, accessible & exercise independent modality of stress. Regarding the recent usage of dobutamine stress echocardiography in our country & especially in khorasan province,the aim of this descriptive study was to present 500 patients whom referred to Ghaem hospital echocardiography laboratory for ischemic diagnosis or viability assessment or both. Materials and MethodsThis study consisted of 500 patients, 273 males (54.6%), and 227 Females (45.4%0), 20-80 years old and also were symptomatic for ischemia. These cases were referred to Ghaem echo lab for ischemia/ viability detection between 1385-1386. ResultsOur study Patients had: systemic hypertension (46.8%), hypercholesterolemia (39.8%), diabetes (29.5%), smoking (12.6%), previous MI (11.1%) positive family history 8% CRF (8%) and obesity (5%). Among patients 345 (69%)were referred for ischemia detection, 132 (26.4%) referred for viability assessment, 23 (4.6%) for both of them, the left ventricular systolic function was normal in 168 (26.8%), mildly abnormal in 25.3%, moderate dysfunction in 12.8%, severe dysfunction in 128 patients with complication consideration, 402 patients (80.5%) had no complication and in the other patients (19.5%) test complication were occurred as arhythmia, PVC, palpitation, vomiting, nausea, rigor and the other mild complications.ConclusionDobutamine stress echocardiography is an exercise independent stress modality with good safety and low level of complications.
  • Ashraf Tavanaee Sani, Hamid Reza Mirkarimi Page 31
    IntroductionIt is estimated that by the year 2050 about 20% of the world population are 65 years or older. Infections are cause of 30% of mortality in this age group. Impairment of Cellular and humoural immunity, reduced physiological reflex, increased prevalence of chronic diseases and so Forth are possible for increased frequency of infection in the elderly.Materials and MethodsThis descriptive study was performed on 272 elderly patients, admitted to the Infectious Diseases ward, Imam Reza hospital of Mashad, the most important clinical and paraclinical findings and final diagnosis were collected by SPSS and analyzed with T-Test,Chi-Square and Fisher,s Exact test.ResultsApproximately 31% of patients admitted during one year in infectious Diseases ward were old people. of these 53% were female and 47% were male. The most common complaints of patients were respiratory problems (45%) and the most common diagnosis was pneumonia (%43).AL together 39% of patients changed in mental status and 51% suffered a chronic medical disease. Mortality rate in patients was 19/5%.ConclusionSeems Infection to be one of the common causes of hospitalization in the elderly and despite amenity of modern methods and new antibiotics; it accompanies a high mortality rate in this age group. Attention to the danger signs and risk factors such as age, decreased level of consciousness, immune deficiency and early treatment may reduce mortality in these patients.
  • Mani Mirfeizi, Mohamadasghari Jafarabadi, Mahnaz Shoghi Page 38
    IntroductionMany different tests have been introduced for screening of gestational diabetes mellitus (GDM).The Objectives of this study were comparison of diagnostic value of fasting plasma glucose (FPG) with 100 gram oral glucose tolerance test (OGTT) and determining the suitable cut-off point of plasma glucose with best sensitivity and specificity for diagnosis of gestational diabetes mellitus (GDM).Materials and MethodsThis study was a clinical trial and Carried out on 242 women in Karaj-Iran. After doing 50 gram glucose challenge test (GCT), if 1-hour plasma glucose was ≤130 mg/dl, the 3 hours 100 gram OGTT was performed. The diagnostic values of FPG and 1, 2 and 3 hours plasma glucose were compared by receiver operating characteristic curve (ROC). ResultsOverall 50 gram GCT was positive in 41/3%. Then 100 gram OGTT for these was performed, 36% were identified as GDM. With using below surface of ROC curve for FPG (o/75), 1-hour (0/87), 2-hour (0/95) and 3-hour (0/75) plasma glucose determined that FPG with cut-off point ≤91 mg/dl had 63.89% sensitivity rate and 76/56% specificity rate for diagnosis of GDM. However, 2-hour plasma glucose with cut-off point ≤153 mg/dl had highest level of sensitivity rate (91/67%) and specificity rate (89/06%).ConclusionTwo-hour glucose with cut-off point ≤153 mg/dl had the best sensitivity and specificity rate in diagnosis of GDM. Therefore, 100 gram OGTT recommended for screening of GDM.
  • Reza Jalaeian Taghadomi, Mohmmad Reza Majidi, Hasan Abbasi, Asadollah Mirzaee, Leila Bahadorzadeh, Ali Azari Page 50

    IntroductionCoronary artery bypass graft is one of the most common surgeries in hospitals. Almost 50% of patients have complications. One of these complications is hearing loss.Materials and MethodsCoronary artery bypasses grafting patients having inclusion criteria participated. One day before surgery, One day after surgery and if patients had hearing loss, the next week otoacoustic emission test was done. Patients were divided in to two groups: on pump and off pump bypass surgeries.ResultsHearing loss occurred in 12%. Hearing loss in on-pump patients was 14.3% and in off-pump was 6/7% (p=0.09). The relation of preoperative OAE test and final OAE was tested and it was significant (p<0.005). In male patients, hearing loss in on-pump operation was 18/6% (p=0.002) and in females in on-pump operation was 7/4% and in off-pump operation was 18.2 %(p=0.1). Hearing loss occurred in 4/2% in 1500, 2000 HZ; 12/5% in 2500, 3000 HZ and 83/3% in 3500, 4000 HZ.ConclusionIt after coronary artery bypass graft is rather Frequents (12%) and is more common in on-pump surgery, and occurs in high frequency. hearing loss is more common in male patients.

  • Seyedeh Zahramirfeizi, Mohammar Reza Hatef, Mohammad Hasan Jokar, Sakineh Amooeyan, Masoud Pezeshki Rad, Zeinab Saremi Maryam Maseenayi Page 58
    IntroductionGlycogen storage diseases (GSDs) comprise several rare inherited diseases caused by abnormalities of enzymes that regulate the synthesis of Glycogen. Case reportA- 26 years old man admitted to the hospital because of pain and swelling in his ankles. Also, he had delay of puberty. In diagnostic evaluation, the patient had hyperuricemia, hyperlipidemia and adenomatous nodules in the liver. Liver biopsy revealed Glycogen storage disease type 1.ConclusionGouty arthritis in glycogen storage disease is not uncommon; however, glycogen storage disease as a reason of gouty arthritis is rare. Because of growth failure, delayed puberty and laboratory results we strongly suspected to an underlying disease as a cause of hyperuricemia and gouty arthritis leading to glycogen storage disease diagnosis.