فهرست مطالب

ارمغان دانش - سال شانزدهم شماره 1 (پیاپی 61، فروردین و اردیبهشت 1390)

نشریه ارمغان دانش
سال شانزدهم شماره 1 (پیاپی 61، فروردین و اردیبهشت 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/01/07
  • تعداد عناوین: 10
|
  • رکسانا یغمایی، فرخ راد، فریبا فرهادی فر، منیر نجفی پیراسته، راز خطیبی صفحه 1
    مقدمه و هدف
    ملاسما یک بیماری هیپرملانوز اکتسابی است و در صورتی که به موقع درمان نشود، می تواند سبب مشکلات زیبایی در زنان شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مقایسه ای کرم هیدروکینون 2 درصد و ملفید در درمان بیماری ملاسما بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1387 در دانشگاه علوم پزشکی کردستان انجام شد. تعداد 62 نفر که قبلا به بیماری ملاسما مبتلا گردیده بودند انتخاب شده و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه از بیماران کرم هیدروکینون 2 درصد و به گروه دیگر کرم ملفید داده شد. پس از 12 هفته مصرف روزانه دارو، میزان بهبود به وسیله پزشک متخصص ارزیابی گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مجذور کای و تی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    پس از درمان در گروه های درمان با هیدروکینون و ملفید پاسخ درمانی مشابهی دیده شد و بین دو گروه تفاوت معنی داری از نظر پاسخ به درمان مشاهده نشد(05/0p>).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که استفاده از کرم ملفید به اندازه هیدروکینون 2 درصد در درمان ملاسما مؤثر است، لذا می تواند در پروتکل های درمانی ملاسما مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: ملاسما، هیدروکینون، ملفید
  • محمود رفیعیان، هدایت الله شیرزاد، فاطمه تاجی صفحه 9
    مقدمه و هدف
    سیر یک منبع تغذیه ای و دارویی مهم، از فیتوکمیکال های آنتی اکسیدانت است که ممکن است در اثر پروسه های آماده سازی دست خوش تغییر شود. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر حرارت بر میزان آلیسین، ترکیبات فنولی، فلاونوئیدی، فلاونولی و ظرفیت آنتی اکسیدان سیر بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی که در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد انجام شد، از بوته های سیر تازه، مایکروویو شده و جوشانده شده عصاره اتانولی تهیه و فعالیت آنتی اکسیدانی آنها در سیستم مدل لینولئیک و بتا کاروتن لینولئات ارزیابی شد. میزان ترکیب های فنولی، به روش رنگ سنجی فولین سیوکالتیو و بر حسب اسید گالیک، میزان ترکیبات فلاونوئیدی و فلاونولی به روش رنگ سنجی کلرید آلومینیوم و روش روتین و میزان آلیسین، به روش اسپکتروفتومتری، اندازه گیری و با یکدیگر مقایسه شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری تی دوطرفه تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    سیر تازه، بیشترین و سیر تازه جوشانده شده، کمترین کارایی را در پیشگیری از اکسایش از خود نشان دادند(05/0p<)، اما بین عصاره سیر تازه و سیر تازه مایکروویو شده تفاوت معنی داری، دیده نشد(05/0p>). میزان ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی در سیر تازه بیشترین و سپس در سیر تازه مایکروویوشده و در نهایت سیر تازه جوشانده شده، کمترین مقدار بود(05/0p<). میزان آلیسین به ترتیب در عصاره سیر تازه بیشترین مقدار، سپس در عصاره سیر تازه مایکروویو شده و در نهایت در سیر تازه جوشانده شده کمترین مقدار بود(05/0p<).
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج فوق توصیه می شود سیر به شکل تازه مصرف گردد و یا بعد از پخت غذا به آن اضافه شود تا ترکیبات فنولی، فلاونوئیدی و آنتی اکسیدانی آن حفظ گردد.
    کلیدواژگان: مواد آنتی اکسیدان، سیر، فلاونوئید
  • مهرداد کلانتری، محمدحسین بهادری، مرضیه جهان بخش، حسین مولوی صفحه 21
    مقدمه و هدف
    هراس اجتماعی نوعی اختلال اضطرابی است که به عنوان ترس شدید و مزمن از موقعیت هایی که باعث تحقیر و خجالت زدگی می شود، توصیف شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله فراشناختی بر علایم هراس اجتماعی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش کارآزمایی بالینی در سال 1389 انجام شد. از بین بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی مراجعه کننده به کلینیک های روان شناختی شهر شیراز، 19 نفر به روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون(10 نفر) و شاهد(9 نفر) تقسیم شدند. پس از اجرای پیش آزمون که با استفاده از پرسشنامه سنجش علایم هراس اجتماعی(SPSAQ) و مقیاس سنجش علایم ترس از ارزیابی منفیFNE)) به عمل آمد، گروه مداخله طی 8 جلسه هفتگی مورد درمان فراشناختی ولز قرار گرفتند، ولی گروه شاهد مداخله ای دریافت نکردند. پس آزمون و پیگیری 3 ماه بعد با همان ابزار انجام گرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که درمان فراشناختی در کاهش علایم هراس اجتماعی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی گروه مداخله تاثیر معنی داری دارد(001/0p≤).
    نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه بر ارتقای مهارت های انطباقی کارآمد و انعطاف پذیراز طریق فرآیندهای فراشناختی و تاثیر آن در کاهش علایم هراس اجتماعی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی تاکید می نماید.
    کلیدواژگان: اختلال اضطرابی، مداخله فراشناختی، هراس اجتماعی
  • بهادر سرکاری، مریم سادات ساداتی، قاسم عسگری، صفورا حاتمی پور، الهام توکل صفحه 31
    مقدمه و هدف
    لیشمانیوز به وسیله انگل های تک یاخته ای داخل سلولی از جنس لیشمانیا ایجاد می شود. این بیماری در برخی مناطق ایران به صورت آندمیک مشاهده می شود. گیاه اکیناسه آپورپورا یکی از گیاهان دارویی است که دارای خاصیت تقویت کننده گی ایمنی و قدرت دفاعی بدن می باشد. این مطالعه با هدف بررسی اثر تجویز خوراکی عصاره گیاه اکیناسه آپوریورا بر بهبود زخم ناشی از لیشمانیا ماژور در موش آزمایشگاهی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی که در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد، تعداد 18 سر موش کوچک آزمایشگاهی به صورت تصادفی به سه گروه 6 تایی تقسیم شدند. گروه اول به مدت 2 هفته عصاره هیدروالکلی گیاه اکیناسه آپورپورا (200 میلی گرم بر میلی لیتر) دریافت نموده سپس به انگل لیشمانیا ماژورآلوده شدند. گروه دوم ابتدا با انگل آلوده شده و پس از ایجاد زخم، به مدت 2 هفته عصاره گیاه را دریافت نمودند. گروه سوم به عنوان گروه کنترل بدون دریافت عصاره به انگل لیشمانیا آلوده شدند. زخم های ایجاد شده ناشی از انگل لیشمانیا در سه ناحیه قاعده دم، پای راست و پای چپ هر موش در فواصل زمانی منظم اندازه گیری و ثبت شد و براساس این اندازه ها مساحت زخم های نواحی ذکر شده محاسبه گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری کروسکال والیس تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین میانگین اندازه زخم ها در گروه های اول و دوم با گروه کنترل وجود ندارد (05/0
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که عصاره الکی گیاه اکیناسه آپورپورا در غلظت ذکر شده قادر به کنترل رشد انگل لیشمانیا ماژور نمی باشد، هم چنین مصرف عصاره، قبل از تزریق انگل نیز مانع رشد انگل و ایجاد زخم نمی شود.
    کلیدواژگان: اکیناسه آپورپورا، لیشمانیا ماژور، درمان
  • صدیقه عمویی، خدیجه ابدالی، رزیتا تقی زاده، سید حمیدرضا طباطبایی صفحه 41
    مقدمه و هدف
    فشارخون حاملگی و پره اکلامپسی یکی از عوامل مهم ایجاد عوارض مادری و جنینی و دومین علت مرگ مادری می باشند. هدف از این مطالعه مقایسه اثربخشی تجویز آسپیرین در دو ساعت متفاوت از شبانه روز بر میانگین فشارخون 24 ساعته زنان در معرض خطر پره اکلامپسی بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 1387 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز بر روی 64 زن در معرض خطر پره اکلامپسی انجام شد. بیماران به روش آسان مبتنی بر هدف انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی به چهار گروه مساوی تقسیم شدند؛ گروه کنترل1 دارونما را هنگام صبح، گروه کنترل 2 دارونما را قبل از خواب شبانگاهی، گروه آزمایش1، 100 میلی گرم آسپیرین هنگام صبح و گروه آزمایش2، 100 میلی گرم آسپیرین قبل از خواب شبانگاهی دریافت می کردند. این مداخله دارویی از هفته 12 تا 16 آغاز و تا هفته 32 حاملگی ادامه یافت. دستگاه مانیتورینگ ثبت کننده فشارخون قبل و بعد از شروع مصرف دارو پایان هر ماه یک بار به مدت 24 ساعت تا زمان زایمان فشارخون بیماران را ثبت نمود. اطلاعات بالینی افراد در فرم های مخصوص ثبت و جمع آوری گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    محدوده سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 2417سال با میانگین 87/5±71/21 بود. میانگین فشارخون سیستول افراد در زمان شروع مطالعه93/4±2/106 و میانگین فشارخون دیاستول آنان 37/5±9/61 میلی متر جیوه محاسبه شد. تغییرات میانگین فشارخون 24 ساعته افراد مورد بررسی در گروهی که آسپرین را قبل از خواب شبانگاهی مصرف نمودند، در طول دروه بارداری به طور معنی داری کمتر از گروه های کنترل و گروهی که آسپرین را در صبح مصرف نمودند، بود(001/0>p).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد، تاثیر مصرف آسپرین در ساعات شبانگاهی در مقایسه با مصرف آن در صبح و هم چنین در مقایسه با دارونما بر کاهش فشارخون 24ساعته زنان در معرض خطرپره اکلامپسی بیشتر است.
    کلیدواژگان: آسپیرین، فشارخون، حاملگی، پره اکلامپسی
  • محمود نجفیان، آزاده ابراهیم حبیبی، پریچهر یغمایی، کاظم پریور، باقر لاریجانی صفحه 51
    مقدمه و هدف
    آلفا آمیلاز مهم ترین آنزیم تجزیه کننده نشاسته است. با مهارآلفا آمیلاز می توان از تجزیه وجذب مواد نشاسته ای در روده جلوگیری و میزان قند خون را کنترل نمود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر ترانس چالکون بر فعالیت آنزیم آلفا آمیلاز، میزان قند خون و لیپیدها در رت های دیابتی و غیر دیابتی بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. تعداد 60 سر رت به طور تصادفی به10 گروه مساوی به عنوان کنترل غیر دیابتی، کنترل دیابتی و چهار گروه آزمایش غیر دیابتی و چهار گروه آزمایش دیابتی تقسیم شدند. رت های دو گروه کنترل، روغن دانه انگور دریافت نمودند و به رت های گروه آزمایش مقادیر 2، 8، 16 و 32 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن چالکون به صورت گاواژ در یک دوره 24 روزه خورانده شد. به صورت یک روز در میان قند خون و در روزهای صفر، 12 و 24 میزان انسولین و در پایان دوره لیپوپروتئین ها و فعالیت آلفا آمیلاز اندازه گیری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه و تست توکی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    چالکون در گروه رت های سالم و دیابتی به طورمتوسط2/25 درصد قندخون را کاهش داد. این دارو موجب کاهش میزان انسولین سرمی گردید. چالکون در رت های سالم و دیابتی به طورمتوسط فعالیت آلفا آمیلاز را به میزان 9/34 درصد کاهش داد. به دنبال آشفتگی درمتابولیسم لیپیدها ناشی از دیابت، این داروموجب بهبود متابولیسم لیپوپروتئین ها گردید و میزان آب، غذای مصرفی وحجم ادرار را کاهش داد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که احتمال دارد ترانس چالکون با مهار آلفاآمیلاز باعث کاهش قندخون و کاهش وزن شود. هم چنین بهبود متابولیسم لیپوپروتئین ها ممکن است به واسطه اثر مهاری این دارو برآنزیم های هیدروکسی متیل گلوتاریل کوآ ردوکتاز و فسفودی استراز رخ دهد.
    کلیدواژگان: آلفاآمیلاز، قندخون، لیپوپروتئین، انسولین
  • بهمن شریفی، علی موسوی زاده، مجید اکبرزاده، محمدرضا فامیل تخمه چی صفحه 61
    مقدمه و هدف
    یکی از وظایف مهم قرنیه، ایجاد دید طبیعی به وسیله انعکاس نور بر روی لنز و شبکیه می باشد. نقص در سطح این لایه می تواند به دلیل عوامل درون زاد یا برون زاد زیادی مانند؛ تروما، عفونت و سوختگی شیمیایی ایجاد گردد. اصل اساسی در ترمیم نقص سطح چشم، رشد و تمایز سلول های جدید لیمبوس و تبدیل شدن آنها به سلول های قرنیه می باشد. سرم اتولوگ و سرم خون بند ناف حاوی مقدار زیادی فاکتورهای رشد جهت تکثیر، تمایز و بلوغ سلول های اپی تلیال چشم می باشند. هدف از این مطالعه بررسی اثر سرم خون بندناف جنین انسان بر ترمیم زخم قلیایی قرنیه چشم در مدل خرگوشی بود.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی که در سال 1389 در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد، تعداد 32 سر خرگوش بعد از ایجاد زخم به قطر6 میلی متر در مرکز قرنیه یک چشم، به صورت تصادفی در دو گروه 16 تایی قرار گرفتند. گروه اول سرم خون بند ناف جنین و گروه دوم قطره اشک مصنوعی را 4 بار در روز دریافت نمودند. معاینه با اسلیت لامپ و روزانه برای هر خرگوش به مدت 14 روز انجام پذیرفت. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون آماری اندازه گیری های مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    متوسط سرعت بهبود زخم بر حسب قطر زخم در گروه مداخله 77/0 میلی متر در روز و در گروه کنترل 73/0 میلی متر در روز بود که تفاوت معنی داری بین دو گروه مشاهده شد(05/0p<).
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که سرم خون بندناف جنین در مقایسه با اشک مصنوعی باعث افزایش سرعت بهبود زخم قلیایی قرنیه در مدل خرگوشی می شود.
    کلیدواژگان: خون بند ناف، زخم قلیایی، قرنیه
  • صابر محمدی، یاسر لبافی نژاد، الهام میرزامحمدی، فرزانه رحیم پور، مریم مریم ملک، میرسعید میرسعید عطارچی صفحه 69
    مقدمه و هدف
    امروزه برخی مطالعه ها بیانگر اثر سوء مواجهه با مواد شیمیایی، به ویژه حلال های آلی بر سیستم تولید مثلی زنان می باشند. هدف از این مطالعه تعیین ارتباط سقط خودبه خودی و مواجهه شغلی با حلال های آلی در صنعت داروسازی بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی تحلیلی در یکی از کارخانه های داروسازی واقع در حومه شهر تهران در سال 1389 انجام شد. در این مطالعه خانم های متاهل شاغل در واحدهای آزمایشگاهی یک کارخانه داروسازی که با حلال های آلی مواجهه شغلی داشتند، با خانم های متاهل شاغل در واحدهای بسته بندی این کارخانه که با حلال های آلی مواجهه شغلی نداشتند، از نظر فراوانی سقط خود به خودی و مدت زمان انتظار برای بارداری یکدیگر مقایسه شدند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری مجذور کای، تی و رگرسیون لجستیک تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    در این مطالعه فراوانی سقط خود به خودی در کارکنان مواجهه یافته با حلال های آلی 7/10 درصد بود. این مطالعه نشان داد که حتی پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده، بین سقط خود به خودی و مواجهه شغلی با مخلوط حلال های آلی ارتباط معنی داری وجود دارد(001/0p<) و این ارتباط با افزایش سطح مواجهه با حلال های آلی افزایش می یابد. هم چنین ارتباط معنی داری بین مواجهه شغلی با حلال های آلی و افرایش زمان انتظار بارداری دیده شد(05/0p<). علاوه بر آن، این مطالعه نشان داد که حتی پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده، خانم های شیفت کار به طورمعنی داری بیشتر از افراد روزکار دچار سقط خود به خودی می شوند(001/0p<).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه از آنجایی که احتمال سقط خود به خودی ناشی از مواجهه شغلی با انواع مواد شیمیایی از جمله حلال های آلی وجود دارد، لذا بررسی وضعیت مواجهات شغلی کارگران می تواند در ارتقاء وضعیت بهداشت باروری آنها کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: حلال آلی، مواجهه شغلی، سقط
  • عبدالعلی مشفع، غلامرضا مولوی، ایرج موبدی، رضا چراغزاده، شهربانو عسکریان، رضا محمدی، صادق نوری پور، فرزانه ذهبیون، پریچهر پریچهر ایمانی، ندا میر سپاهی صفحه 80
    مقدمه و هدف
    سگ یکی از نزدیک ترین حیوانات به محل زندگی انسان است و در بسیاری از بیماری های زئونوز به عنوان میزبان و یا مخزن در انتقال بیماری به انسان نقش عمده ای را ایفا می کند. با توجه به شیوع برخی از بیماری های مشترک بین انسان وسگ در ایران، این مطالعه با هدف بررسی فون انگلی سگ های ولگرد حومه شهر یاسوج انجام شد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی در سال 1387 در حومه شهر یاسوج با کالبدگشایی لاشه 25 قلاده سگ و بررسی تمامی قسمت های آن از نظر آلودگی انگلی انجام شد. انگل های جدا شده با روش های اختصاصی در ظروف مخصوص قرار داده شدند و برای تشخیص نهایی مراحل آماده سازی و رنگ آمیزی را طی نموده و بر اساس مرفولوژی با استفاده از کلیدهای تشخیصی، جنس و گونه آنها تشخیص داده شد و درصد آلودگی در سگ های مورد بررسی محاسبه گردید. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS و آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از 25 لاشه مورد آزمایش 23 لاشه(92 درصد) حداقل به یک کرم آلوده بودند. کرم های جدا شده و درصد آلودگی شامل؛ تنیاهیداتیژنا(3/78 درصد)، مزوسستوئیدس(4/17 درصد)، اکینوکوکوس گرانولوزوس(8/34 درصد)، دیپیلیدیوم کانینوم(4/17 درصد)، ماکروآکانتورینوکوس هیرودیناسئوس(7/8 درصد) و اسپیروسرکا لوپی(4/17درصد) می باشند.
    نتیجه گیری
    4 کرم از 6 کرم جدا شده در این مطالعه از جمله اکینوکوکوس گرانولوزوس که مرحله لاروی آن ایجاد بیماری کیست هیداتید می نماید، جنبه زئونوتیک دارد که از نظر بیماری زایی نیز مهم می باشند، لذا ارایه برنامه هایی برای کنترل این آلودگی ها در انسان می تواند از اولویت های بهداشتی در این منطقه باشد.
    کلیدواژگان: سگ، فون انگلی، زئونوز
  • اکبر رستمی نژاد، آسیه مبارکی، نسرین زحمتکشان صفحه 90
    مقدمه و هدف
    عفونت محل زخم جراحی یکی از عفونت های شایع بیمارستانی است. اعضای تیم جراحی که در هنگام عمل با بافت های محل جراحی تماس دارند، با رعایت موازین کنترل عفونت در اتاق عمل نقش عمده ای در پیشگیری و کنترل این عفونت ها دارند. پژوهش حاضر به منظور تعیین عملکرد پرسنل اتاق عمل در خصوص رعایت موازین کنترل عفونت در اتاق های عمل بیمارستان های آموزشی شهر یاسوج انجام شد.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد. تعداد 42 نفر از پرسنل اتاق عمل در این مطالعه شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها چک لیستی بود که به وسیله آن عملکرد آنها در خصوص رعایت موازین کنترل عفونت در سه نوبت از طریق مشاهده نامحسوس ثبت می شد و با توجه به میزان امتیاز کسب شده هر کدام از پرسنل، عملکرد آنها در چهار سطح؛ خیلی ضعیف، ضعیف، متوسط و خوب طبقه بندی شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نزم افزار SPSS و آزمون های آماری مجذور کای و تست دقیق فیشر تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد عملکرد افراد مورد پژوهش درخصوص رعایت موازین کنترل عفونت در اتاق های عمل مراکز آموزشی و درمانی یاسوج متوسط بود.
    نتیجه گیری
    نتایج پژوهش بیان گر این مطلب است که افراد مورد مطالعه، برخی از موازین کنترل عفونت را در اتاق عمل رعایت نمی کنند، لذا پیشنهاد می شود با استفاده از آموزش های ضمن خدمت، فعال تر نمودن کمیته های کنترل عفونت در اتاق عمل و اعمال مکانیسم های نظارتی و هم چنین با استفاده از مواد آنتی سپتیک جدید جهت اسکراب جراحی، روش های جدید اسکراب را جایگزین شیوه های رایج و سنتی نمایند.
    کلیدواژگان: عفونت بیمارستانی، اتاق عمل، عملکردپرسنل
|
  • Page 1
    Introduction &
    Objective
    Melasma is an acquired hypermelanosis disease and can cause superficial problems in women if left untreated. The objective of this study was to compare the efficacy of 2% hydroquinone and Melfade in the treatment of Melasma.
    Materials and Methods
    This is a randomized clinical trial study conducted at Kurdistan University of Medical Sciences in 2008. Sixty two women with Melasma disease were recruited and randomly assigned to two groups. Two percent hydroquinone was prescribed for the first group (n=31) and Melfade for the second group. After 12 weeks of daily drug consumption by the patients, they were examined by a dermatologist for assessment of recovery. The collected data was analyzed by the SPSS software.
    Results
    Response to treatment with hydroquinone and Melfade- was the same and no significant differences were found between the two groups. (P>0.05)
    Conclusion
    Results of this study demonstrated that topical Melfade is as effective as 2% hydrquinone in treatment of Melasma, Therefore it can be considered as an alternative drug in the treatment of Melasma.
  • Page 9
    Introduction &
    Objective
    Garlic (Allium sativum. L.) is an important dietary herb which its useful compounds may be altered during different processes. The aim of this study was to evaluate the effect of heating on the amounts of allicin, felavonol, felavonoid, total phenolic components, and antioxidant capacity of garlic.
    Materials and Methods
    In this experimental study which was conducted at Shahr-e-Kord University of Medical Sciences in 2009, the alcoholic extract of fresh, micro waved, and boiled garlic were prepared. Then, their antioxidant capacities were evaluated in linoleic acid and ß-carotene linoleate system. The phenolic contents were measured with Folin–ciocalteu method, felavonoid or felavonol contents with aluminum coloride method, and allicine contents with spectrophotometry method. Collected data were statistically analyzed using the SPSS software. Differences between the means of groups were evaluated by a two-tailed t-test for independent samples.
    Results
    The fresh and fresh boiled garlic had the highest and lowest antioxidant activities, respectively (P<0.05) while no difference was found between fresh and micro waved garlic (P>0.05). The flavonoid and phenolic compounds in fresh garlic were more than micro waved or boiled garlic. The allicin content in fresh garlic was also higher then micro waved or boiled garlic (P<0.05). All of these components were low in boiled garlic.
    Conclusion
    Fresh garlic has the most useful compounds and consumption of this form of the vegetable is recommended.
  • Page 21
    Introduction &
    Objective
    Social phobia is an anxiety disorder, which can be described as a strong, persisting fear of situations where humiliation or embarrassment may occur. The purpose of this study was to determine the effect of meta-cognitive therapy (MCT) on symptoms of social phobia (SP) patients.
    Materials and Methods
    This semi-experimental study was conducted in 2010. with pretest-posttest and follow-up design, using control group. From all social phobia disorder (SPD) patients referring to psychology clinics in Shiraz, Iran in 2010, 19 patients were selected through the objective sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups. The Social Phobia Symptoms Assessment Questioner (SPSAQ) and Fears of Negative Evaluation Scale (FNE) were used as the pre–test measures. The experimental group received 8 weeks of Wells’ meta-cognitive therapy sessions. The control group was in the waiting list until the end of the follow up. The same measures were used for post–test and follow–up (after 3 months).
    Results
    The results of analysis of multivariate covariance showed that MCT had a significant effect in reducing the symptoms of SPD (p<0.001).
    Conclusion
    This intervention is believed to reduce symptoms of social phobia (SP) patients by facilitating transmission from the object mode to the meta cognitive mode and enhancing the efficient and flexible coping skills.
  • Page 31
    Introduction &
    Objective
    Leishmaniasis is a disease caused by intracellular protozoa parasites of the genus Leishmania and is endemic in some areas of Iran. Echinacea purpurea is a native plant from North America which is one of the most important medical herbs known with immuno-stimulant properties. This study was performed to determine the effect of alcoholic extract of Echinacea purpurea on prophylaxis and treatment of Leishmania cutaneous lesions.
    Materials and Methods
    In this experimental study which was conducted at Shiraz University of Medical Sciences in 2009, eighteen mice were divided into 3 groups. Group one received Echinacea purpurea extract (200 mg/ml) in their water, for 2 weeks before parasite injection, while group two were first injected with parasite amastigotes, followed by administration of Echinacea purpurea extract for 2 weeks. Group three was the control group, which received parasites, but not the extract. The size of Leishmania lesions in the tail base, right and left foot were measured with vernier caliper. The lesion areas were calculated and the collected data were analyzed with SPSS software.
    Results
    The mean of lesion size in each group of mice were compared and analyzed. No significant differences in the lesions size were found between the three mice groups. Therefore, Echinacea purpurea extract was not effective against Leishmania major based on the findings of this study.
    Conclusion
    Our findings suggest that Echinacea extract is not effective in treatment or prophylaxis of leishmaniasis in mice. Yet, further studies are needed to determine the effects of other extracts of this plant.
  • Page 41
    Introduction &
    Objective
    gestational hypertension and preeclampsia are important maternal and fetal - infant complications and the second cause of maternal death (after embolism).
    Materials and Methods
    This study is a clinical trial was done on 64 women at preeclampsia risk. The patient came under study with convenience method. The control group 1 taking placebo in the morning, control group 2 taking placebo at bedtime, experimental group 1 taking 100 mg aspirin in the morning and experimental group 2 taking 100 mg aspirin at bedtime. This intervention started at 12 to 16 weeks of gestation and continued up to 32 weeks. Blood pressure monitoring device was recorded patient’s blood pressure before and after taking drug at the end of each month for 24 hours until delivery. Clinical information of the patients was collected and registered in special form and was analysis with statistical method analysis variations at the level of 5% by using SPSS version 16.
    Results
    The age of participants were between 17-42 years with mean 28.71 SD ±5.87%.The systolic blood pressure mean at the time of enteringwere computed106.20±4.936% and the diastolic blood pressure 61.909 ±5.373 %. 24 hour Blood reassure mean of the sampling who take aspirin before bedtimewas significantly less than control groups and group taking aspirin in the morningduring pregnancy (for systole and diastole P <0.001).
    Conclusion
    The effect of taking aspirin at bedtime is moreon blood pressure mean reduction compared with taking it in the morning and placebo in women at preeclampsia risk.
  • Page 51
    Introduction &
    Objective
    Alpha amylase is the most important decomposing enzyme in starch. Digestion and absorption of starch in the intestine can be prevented and also the blood sugar levels can be controlled by restrain and control of alpha amylase. The aim of this study was to evaluate the effect of trans-chalcone on amylase activity, blood glucose and lipid levels in diabetic and non diabetic rats.
    Materials and Methods
    This experimental study was conducted in 1388 at Tehran University of Medical Sciences. Sixty rats were randomly divided to ten equal groups: non diabetic control, diabetic control, four non diabetic experiments and four diabetic experiments. Control groups received grape seed oil and experimental groups received 2, 8,16 and 32 mg/kg of body weight in a period of 24 days with a gastric cannula. Blood sugar, every two days, serum insulin levels in days 0,12, and 24 and at the end of the experiment, lipoproteins and alpha amylase activity were measured.The data were analyzed by one way analysis of variance, ANOVA, followed by Turkey,s test with SPSS soft ware.
    Results
    On average Chalcone reduced 25.5% of blood sugar in normal and diabetic rats. IT also decreased the serum insulin level. On average, chalcone decreased 34.9% of alpha amylase activity in normal and diabetic rats. Following disturbances in lipids metabolism caused by diabetes, this drug improved lipoproteins metabolism and reduced water, food and urine volume.
    Conclusion
    This study shows that trans-Chalcone reduces blood sugar and body weight via inhibition of alpha amylas. Moreover, improvement of lipoprotein metabolism may happen via the inhibitory effect of this drug on hydroxyl methyl glutaryl -COA reductase and phosphodiesterase.
  • Page 61
    Introduction &
    Objective
    One of the important functions of the cornea is to maintain normal vision by refracting light onto the lens and retina. This property is dependent in part on the ability of the corneal epithelium to undergo continuous renewal. Ocular surface failure which follows a variety of endogenous and exogenous precipitating factors, the most common being: chemical trauma, infection, alkaline burn, inflammation and hereditary conditions, lid or lash abnormalities, tear deficiency or reduced sensation. The core principal underpinning management strategy for ocular surface failure is establishing or promoting new growth of healthy conjunctiva and corneal epithelium. This process is mediated by many proteins that are inducers of corneal cell migration, proliferation, and differentiation. The current study was performed to investigate the efficacy of umbilical cord serum on alkaline corneal epithelial wound healing in the rabbit model.
    Materials and Methods
    In this study conducted at Yasuj University of Medical Sciences in 2010, thirty two rabbits were randomly assigned into two equal groups. Central corneal alkali wound was formed in one eye of the rabbits by applying a 6-mm round filter paper, soaked in 1 N NaOH, for 60 seconds. Group one of animals received umbilical cord blood serum; and group two received Sno*Tear in the eyes. The treatment was dosed 4 times a day with the eye drops, and epithelial wound closure was recorded using slit lamp. The data were analyzed to determine the rate of wound closure.
    Results
    The mean wound radius closure rate was 0.77 mm/day (SD=0.013) for umbilical cord blood serum-treated eyes, 0.73 mm/day (SD=0.018) for artificial tear-treated eyes.
    Conclusion
    This study shows that alkali-injured corneal epithelial wound heal faster when treated with umbilical cord blood serum than with artificial tear in rabbit model.
  • Page 69
    Introduction &
    Objective
    Nowadays, some studies indicate the adverse effects of exposure to chemicals, especially organic solvents on the reproductive system of females. This study aimed to assess the relationship between spontaneous abortion with occupational exposure to organic solvents in pharmaceutical industry.
    Materials and Methods
    This is a cross-sectional and descriptive-analytical study which was carried out in 2010 in one of the pharmaceutical factories located in the suburbs of Tehran. During the study, married women who were working in the factory laboratory units and were exposed to mixed organic solvents were compared with married women who were working in the packing units of the factory without occupational exposure to organic solvents. Frequency of spontaneous abortion and duration of pregnancy were assessed in both two groups. Collected data were analyzed with the SPSS software using t-test, logistic regression, and chi-square test.
    Results
    In the present study, the frequency of spontaneous abortion in employees with exposure to organic solvents mixture was 10.7%. This study showed that even after adjustment for confounding factors, there was a significant correlation between spontaneous abortion and occupational exposure to organic solvents mixture and this correlation increased with increasing levels of exposure to organic solvents. Moreover, a significant correlation was observed between occupational exposure to mixed organic solvents and waiting time to become pregnant (TTP). Furthermore, this study showed that even after adjustment for confounding variables, shift workers were significantly more affected by spontaneous abortion compared to daytime workers (P < 0.001).
    Conclusion
    According to the results of this study, since there is probability of spontaneous abortion resulting from occupational exposure to various chemicals including organic solvents, review of the status of occupational exposure of workers can be helpful in improving the reproductive health of female workers.
  • Page 80
    Introduction &
    Objective
    Dogs are among the closest animals to human residents and can by useful for human. A few of zoontic diseases are prevalent in Iran. Dogs are the reservoirs of many of these zoonosis and a major role in transmission of infection. The aim of this study was to determine the zoonotic parasitic fauna of stray dogs in Yasuj
    Materials and Methods
    In this descriptive study which was conducted at Yasuj suburbs in 2008, 25 dogs’ corpses were necropsied and their tissues were studied for parasitic infections. Collected parasites were placed in special containers and stained for genus and species diagnosis based on their morphological features. The collected data were analyzed with the SPSS software, using descriptive analysis.
    Results
    Of the 25 studied corpses, 23 dogs were infected with at least one parasite. Helminthic infections of dogs were consisted of: Taenia hydatigena, Mesocestoides sp., Echinococcus granulosus, Dipylidium caninum, Macracanthorhynchus hirudinaceus and Spirocerca lupi.
    Conclusion
    Four of six detected helminthes in in dogs in this study are zoonotic parasites which are important in human diseases. Among them larval stage of Echinococcus granulosus which causes hydatid cyst disease in human is very important. Control programs should be implemented in this region to prevent these zoonotic diseases.
  • Page 90
    Introduction &
    Objective
    Surgical wound infection is one of the common nosocomial infections. During operation, members of the surgical team which are in contact with the tissue incision should observe the standards of infection control in the operating room since it has a great role in prevention and control of these infections. The present study aimed to determine the performance of the operating room personnel in observing the standards of infection control in educational hospitals of Yasuj University of Medical Sciences in 2009.
    Materials and Methods
    Forty two operating room personnel participated in this cross-sectional analytic-descriptive study. A check list was used for unnoticeably collecting the data about the performance of personnel in respect of infection control standards at three different times. Their performances were classified into four levels (very weak, weak, moderate and good) and the results were shown as absolute and relative frequency distribution. Data were analyzed using Chi-square and Fischer exact test by the SPSS software.
    Results
    Performance of personnel in following the standards of infection control in this study was moderate.
    Conclusion
    The results indicate that the participants of the study do not follow some of the standards of infection control in the operating rooms. Therefore, further activities of the committees of infection control and using of new antiseptic for surgical scrub are recommended.