فهرست مطالب

فیض - سال پانزدهم شماره 1 (پیاپی 57، بهار 1390)

مجله فیض
سال پانزدهم شماره 1 (پیاپی 57، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/01/14
  • تعداد عناوین: 12
|
  • مسعود مطلبی کاشانی، میترا حنانی، سید غلامعباس موسوی، علیرضا دهدشتی صفحه 1
    سابقه و هدف
    افت شنوایی ناشی از صدا یک بیماری شایع در جهان بوده و مواجهه با مونواکسیدکربن می تواند آن را تشدید نماید. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر حفاظتی آنتی اکسیدان ان استیل سیستئین (NAC) بر مهار اثر تشدید کننده مونواکسیدکربن برافت شنوایی ناشی از صدا در خرگوش انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه تجربی روی 42 سر خرگوش نر در 7 گروه شامل کنترل، در معرض صدا (100 دسی بل به مدت کلی 40 ساعت)، در معرض مونواکسیدکربن (700 پی پی ام به مدت کلی 40 ساعت)، معرض توام صدا و مونواکسیدکربن، در معرض صدا با دریافت NAC (325 میلی گرم بر کیلوگرم)، در معرض توام صدا و مونواکسیدکربن با دریافت NAC، و گروه بدون مواجهه و فقط دریافت NAC انجام گرفت. شنوایی حیوانات با استفاده از روش پاسخ شنیداری ساقه مغز (ABR) در فرکانس های 2،1، 4 و 8 کیلو هرتز در سه مرحله: قبل از مواجهه، یک ساعت و 14 روز پس از آخرین مواجهه مورد ارزیابی قرار گرفت.
    نتایج
    تجویز NAC موجب کاهش تغییرات آستانه موقت و دائمABR ناشی از مواجهه با صدا و نیز توام صدا و مونواکسید کربن گردید. NAC همچنین اثر تشدید کننده مونواکسید کربن برافت شنوایی موقت ناشی از صدا را در فرکانس های 1، 2 و 4 کیلو هرتز مهار نمود و موجب مهار این اثر بر افت شنوایی دائم درکلیه فرکانس های مورد مطالعه گردید.
    نتیجه گیری
    NAC به عنوان یک آنتی اکسیدان قادراست اثر حفاظتی مناسبی در برابر اثرتشدید کننده مونواکسید کربن بر افت شنوایی موقت و دائم ناشی از صدا در خرگوش ایجاد نماید.
    کلیدواژگان: پاسخ شنیداری ساقه مغز، مونواکسید کربن، ان استیل سیستئین، افت شنوایی ناشی از صدا
  • مینا میرنظامی، حمیدرضا ابراهیمی فخار، کورش رضایی، هدی رحیمی صفحه 11
    سابقه و هدف
    سال هاست که کوتاه کردن زمان بهبودی زخم توجه محققان پزشکی را به خود جلب کرده است و دستیابی به راهی که در نهایت به بهبودی سریع تر زخم منجر شود، هنوز یکی از اهداف مهم در علم پزشکی است. این مطالعه به منظور مقایسه اثر مصرف موضعی فنی توئین، استروژن کونژوگه و سیلورسولفادیازین بر ترمیم زخم های ایجاد شده در پوست موش صحرایی انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بر روی 32 سر (4 گروه 8 تایی) موش صحرایی نر که بر پشت گردن هر یک از آنها زخمی با عمق 5/0 میلی متر و با مساحت 4 سانتی متر مربع ایجاد شده بود انجام شد. زخم های ایجاد شده در حیوانات گروه اول به صورت روزانه با پماد فنی توئین 1 درصد، در گروه دوم با کرم سیلور سولفادیازین 1 درصد، در گروه سوم با پماد استروژن کونژوگه 625/0 درصد پوشانده شده و گروه چهارم به عنوان شاهد در نظر گرفته شد. روند ترمیم روزانه زخم ها مورد بررسی قرار گرفت و مطالعه تا بهبودی کامل همه موش ها ادامه یافت.
    نتایج
    یافته های مطالعه حاضر نشان داد که سیلور سولفادیازین نسبت به فنی توئین و استروژن کونژوگه سبب التیام سریع تر زخم گردید و تنها اختلاف مشاهده شده بین سیلورسولفادیازین و استروژن کونژوگه از نظر آماری معنی دار بود.
    نتیجه گیری
    سیلور سولفادیازین باعث تسریع در بهبود زخم های سطحی شده و استروژن کونژوگه کمترین اثر در این روند را دارد.
    کلیدواژگان: استروژن، فنی توئین، سیلور سولفادیازین، ترمیم زخم، موش های صحرایی
  • عباس ارج، حسن احترام، طاهره الساد مرتضوی، محسن تقدسی، سید غلامعباس موسوی، زریچهر وکیلی سهر فروزانی صفحه 17
    سابقه و هدف
    دیس پپسی یک علامت شایع در افراد جامعه است و عفونت هلیکوباکتر پیلوری از علل شایع دیس پپسی در کودکان و بزرگسالان می باشد. هیستوپاتولوژی روش استاندارد در تشخیص هلیکوباکتر بوده و نمونه های لازم برای آن از طریق روش تهاجمی آندوسکوپی به دست می آید. هدف از این مطالعه ارزیابی ارزش تشخیصی تست آنتی ژن مدفوعی هلیکوباکترپیلوری به عنوان یک روش غیرتهاجمی می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، کلیه بیماران مبتلا به دیس پپسی مراجعه کننده به کلینیک گوارش بیمارستان شهید بهشتی کاشان طی سال 1386 مورد بررسی قرار گرفتند. در آندوسکوپی، بیوپسی مخاطی از ناحیه آنتروم و تنه معده گرفته شد و همزمان نمونه مدفوع از نظر آنتی ژن هلیکوباکتر پیلوری با روش الایزا بررسی گردید (تیتر بالای 1/1 مثبت در نظر گرفته شد). یافته ها به صورت حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی آنالیز شدند.
    نتایج
    از 100 بیمار مورد مطالعه 50 درصد زن و بقیه مرد بودند. میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 13/17±3/43 سال بود. حساسیت آنتی ژن مدفوعی در بیماران مورد مطالعه 3/83 درصد، ویژگی این روش تشخیصی 4/79 درصد، ارزش اخباری مثبت 7/88 درصد و ارزش اخباری منفی 1/71 درصد بود. رابطه مستقیم بین شدت عفونت هلیکوباکتر پیلوری در نمونه های بیوپسی و تیتر آنتی ژن مدفوعی به دست آمد.
    نتیجه گیری
    جهت تشخیص عفونت هلیکوباکترپیلوری انجام آندوسکوپی و بیوپسی روش استاندارد می باشد که روشی تهاجمی است و از طرف بیماران همیشه مورد پذیرش نیست؛ درحالی که بررسی آنتی ژن مدفوعی هلیکوباکترپیلوری می تواند جایگزین مناسبی برای بیوپسی باشد.
    کلیدواژگان: آندوسکوپی، هلیکوباکتر پیلوری، ارزش اخباری، حساسیت ویژگی
  • رایکا جمالی *، حسین شریفی، طاهره مازوچی، طاهره خامه چیان، سید محمد متینی صفحه 23
    سابقه و هدف

    روش سیتولوژی تماسی یکی از روش های حساس جهت تشخیص هلیکوباکتر پیلوری در نمونه های بیوپسی معده می باشد. هدف از انجام این مطالعه مقایسه ی روش سیتولوژی تماسی و بافت شناسی در تشخیصی هلیکوباکتر پیلوری می باشد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه ارزش تشخیصی بر روی 150 بیمار مبتلا به سوء هاضمه که در سال 1388جهت آندوسکوپی فوقانی به بیمارستان شهید بهشتی کاشان مراجعه کرده بودند، انجام شد. از آنتروم تمام بیماران بین 2 تا 4 نمونه تهیه شد. یک نمونه با روش سیتولوژی تماسی بررسی شده و نمونه های دیگر بافت شناسی مورد مطالعه قرار گرفتند.

    نتایج

    از 150 بیمار مورد مطالعه 83 نفر (3/55 درصد) مرد بوده و میانگین سنی 93/5+63/46 سال داشتند. حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی روش سیتولوژی تماسی در تشخیص هلیکوباکتر پیلوری در کل نمونه مورد مطالعه به ترتیب برابر 65/95، 100، 100، 66 درصد و در روش بافت شناسی به ترتیب برابر 78/84، 100، 100 و 36/36 درصد بودند. حساسیت روش سیتولوژی تماسی در تشخیص هلیکوباکتر پیلوری بیشتر از روش بافت شناسی بود (001/0>P).

    نتیجه گیری

    باتوجه به حساسیت بیشتر و ویژگی برابر روش سیتولوژی تماسی نسبت به روش بافت شناسی، در مواردی که نیاز به اطلاعات بافت شناسی نیست این روش در تشخیص هلیکوباکترپیلوری نسبت به روش بافت شناسی برتری دارد. در مواردی که علاوه بر تشخیص هلیکوباکترپیلوری نیاز به اطلاعات دقیق بافت شناسی وجود دارد، انجام سیتولوژی تماسی هم زمان با بافت شناسی سبب افزایش حساسیت در تشخیص هلیکوباکترپیلوری می شود.

    کلیدواژگان: سیتولوژی، هلیکوباکتر پیلوری، بافت شناسی، حساسیت ویژگی
  • مهرداد حسین پور، ثریا شاهرخ، طاهره خامه چیان، طاهره مازوچی صفحه 29
    سابقه و هدف
    ایسکمی مزانتر یک عارضه بالقوه کشنده است و هنوز راه تشخیص قطعی ندارد. در این تحقیق سعی شده است تا با بررسی نمونه های به دست آمده از موش های صحرایی مبتلا به ایسکمی مزانتر، ارزش (DPL (Diagnostic Peritoneal Lavage در تشخیص این عارضه مورد ارزیابی قرار گیرد.
    مواد و روش ها
    برای انجام این مطالعه ی تجربی، 32 سر موش صحرائی نر در 4 گروه قرار گرفتند. در گروه های شماره 1 و 2 شکم باز شده و بدون هیچ اقدامی بسته شد، سپس یک کاتتر در صفاق تعبیه شده و 200 سی سی نرمال سالین تزریق شد؛ آن گاه در گروه اول بعد از 1 ساعت و در گروه دوم بعد از 2 ساعت مایع به دست آمده لاواژ شده و برای بررسی پتاسیم و pH همراه نمونه خون اخذ شده جهت تعیین پتاسیم به آزمایشگاه ارسال شدند. در گروه سوم و چهارم بعد از بیهوشی شاخه اصلی شریان مزانتریک فوقانی توسط نخ غیر قابل جذب لیگاتور شده و مراحل فوق تکرار گردید.
    نتایج
    ایسکمی مزانتر در هر دو گروه مورد آزمایش نسبت به گروه های شاهد متناظر باعث تغییر معنی دار در میزان pH صفاق، پتاسیم خون و لاواژ صفاق شد. اما تنها پتاسیم خون و صفاق پس از 2 ساعت از لیگاتور عروق مزانتر تغییر کرد.
    نتیجه گیری
    می توان از فاکتورهای pH صفاق، پتاسیم خون و پتاسیم لاواژ صفاق به عنوان نشان گر ایسکمی مزانتر استفاده کرد و از میزان پتاسیم خون و صفاق نیز در مواردی می توان برای تخمین نسبی مدت زمان ایسکمی عروق مزانتر استفاده نمود.
    کلیدواژگان: پتاسیم خون، ایسکمی عروق مزانتر، لاواژ صفاق
  • محمد اکبری، بهناز فراهانی صفحه 34
    سابقه و هدف
    افزایش دفعات و طول مدت زمان بستری بیماران اسکیزوفرنیک در بیمارستان های روانی منجر به مشکلات فراوان از جمله صرف هزینه های مالی فراوان هم برای سیستم بهداشتی هم برای خانواده بیمار می شود. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش فرآیند پرستاری به پرستاران بر روی کیفیت مراقبت از این بیماران می باشد.
    مواد و روش ها
    برای انجام این مطالعه نیمه تجربی 30 نفر از پرستاران بخش های روان بیمارستان شهید لواسانی تهران به طور تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. کیفیت مراقبت های پرستاری در هر دو گروه با مقیاس کنترل کیفیت کوآل پکس مورد ارزیابی قرار گرفت، سپس به گروه مورد، فرآیند پرستاری مربوط به بیماران اسکیزوفرنیک آموزش داده شد و پس از یک ماه کیفیت مراقبت ها دوباره سنجیده شد.
    نتایج
    این پژوهش نشان داد که میزان کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران اسکیزوفرنی در گروه مورد قبل و بعد از آموزش در بعد نیازهای جسمی از ضعیف به خوب (0001/0>P)، نیازهای روانی از ضعیف به متوسط (0001/0>P)، ارتباط با بیمار از ضعیف به متوسط (002/0>P) و از نظر ارتباط نوع مراقبت های ارائه شده از ضعیف به خوب تبدیل شده بود (0001/0>P). در مورد کیفیت کلی مراقبت های پرستاری کیفیت از ضعیف به خوب ارتقا یافته بود (0001/0>P)، اما در گروه شاهد قبل و بعد از مطالعه تفاوت معنادار آماری وجود نداشت (80/0>P).
    نتیجه گیری
    در مجموع می توان گفت آموزش کاربرد فرآیند پرستاری به پرستاران می تواند در ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی موثر باشد.
    کلیدواژگان: اختلالات روان، فرآیند پرستاری، اسکیزوفرنی
  • زیبا مسیبی، مرضیه حیدر زاده، امیر حسین موحدیان، احمدرضا عابدی*، سید غلامعباس موسوی، محمدرضا اسلامیان، محمد خدایاری صفحه 41
    سابقه و هدف

    آسم شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی است و عوامل متعددی به عنوان ریسک فاکتور برای ابتلا به آن ذکر شده است. یکی از این عوامل فتوتراپی نوزادی می باشد. این مطالعه به منظور بررسی رابطه فتوتراپی نوزادی با آسم در کودکان مراجعه کنند به بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1388 انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه مورد-شاهدی بر روی کودکان مبتلا به آسم به عنوان گروه مورد و کودکان غیر مبتلا به آسم به عنوان گروه شاهد (پس از انجام همسان سازی از نظر سن، جنس، روش زایمان و وزن تولد) انجام گرفت. از بین 200 کودکی که مورد ارزیابی اولیه قرار گرفتند، در نهایت در گروه مورد 28 نفر و در گروه شاهد 34 نفر معیارهای ورود به مطالعه را داشتند. افراد مورد مطالعه از نظر دریافت فتوتراپی و طول مدت آن با یکدیگر مقایسه شدند. برای مقایسه داده ها از آزمون های Chi-square و t استفاده شد.

    نتایج

    یافته های این مطالعه نشان داد که 8/92 درصد (26 نفر) کودکان مبتلا به آسم و 8/58 درصد (20 نفر) کودکان گروه شاهد سابقه دریافت فتوتراپی داشته (002/0=P). همچنین، میانگین تعداد روزهای دریافت فتوتراپی در دوره نوزادی در کودکان مبتلا به آسم 9/4 روز و در کودکان گروه کنترل 2/3 روز بود (001/0>P).

    نتیجه گیری

    فتوتراپی نوزادی از فاکتورهای موثر ابتلا به آسم کودکی می باشد و طول مدت فتوتراپی نیز در ابتلا به آن نقش دارد. لازم است که فتوتراپی فقط در موارد لازم و با کمترین مدت زمانی که اندیکاسیون دارد، انجام گردد.

    کلیدواژگان: آسم، زردی، فتوتراپی
  • صفرعلی طالاری، بهرام کاظمی، حسین هوشیار، فائقه کاظمی، محسن اربابی، محمدرضا طالاری، حمیدرضا نیک یار، احمد سبحانی، بیتا زرعی کار، اکبر طبیبیان صفحه 47
    سابقه و هدف
    باتوجه به اهمیت تریکومونیازیس و تناقضاتی که در مورد شیوع مقاومت دارویی آن در دسترس می باشد ، این مطالعه به منظور تعیین میزان شیوع ژن مقاوم به داروی مترونیدازول در تریکوموناس واژینالیس به روش PCR- RFLP در شهرهای تهران و کاشان صورت گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی 140 نمونه از ترشحات واژن جمع آوری شده و پس از جداسازی انگل با استفاده از محیط کشت دورسه و استخراج DNA واکنش PCR انجام گرفت. موتاسیون های احتمالی با تعیین ترادف و همچنین انجام (RFLP (Restricton Fragment Length Polymorphism مورد بررسی قرار گرفتند.
    نتایج
    تعداد 133 نفر (95 درصد) از افراد مورد مطالعه با روش PCR مثبت شدند. 62 نمونه (4/44 درصد) با هر سه روش لام مستقیم، کشت و PCR، 12 نمونه (5/8 درصد) تنها به دو روش دید مستقیم و PCR، 56 نمونه (40 درصد) به دو روش کشت و PCR و 3 نمونه (1/2 درصد) نیز تنها به روش PCR مثبت تشخیص داده شدند. در نهایت 2 مورد (5/1 درصد) موتاسیون در ژن 18S rRNAاز نمونه های تهران تشخیص داده شد.
    نتیجه گیری
    بررسی حاضر نشان می دهد که تریکوموناس واژینالیس در تهران در برابر مترونیدازول مقاوم است. باتوجه به اینکه مترونیدازول داروی انتخابی در درمان این بیماری می باشد، توصیه می شود مطالعات بیشتری برای تعیین مکانیسم های مقاومت دارویی و راه های کنترل آن صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: مقاومت دارویی، واکنش زنجیره ای پلیمراز، تریکوموناس واژینالیس
  • فرناز خدابخش، سنبل ناظری، محمدعلی آموزگار، غلامرضا خداکرمیان صفحه 53
    سابقه و هدف

    فلزات سنگین اثرات سمی برای انسان، حیوانات و حتی گیاهان دارند و جهت زدودن آنها از محیط زیست علاوه بر روش های فیزیکو شیمیایی، از روش های بیولوژیک نیز استفاده می شود. برخی باکتری ها در تجزیه زیستی این فلزات سنگین موثرند. در این پژوهش مقاومت باکتری های دریاچه شور آران و بیدگل نسبت به فلزات سنگین مورد مطالعه قرار گرفت.

    مواد و روش ها

    هفت نمونه گرفته شده از دریاچه به محیط ونتوزا برده شدند. کلونی های جدا شده ابتدا جهت بررسی مقاومت به نیکل به محیط حاوی نیکل برده شده و سپس باکتری مقاوم جدا شده به محیط های حاوی سایر فلزات سنگین منتقل شدند. بررسی های بیوشیمیائی، مورفولوژیکی و فیلوژنتیکی بر اساس تعیین توالی ژن S rDNA 16 جهت شناسایی دقیق جنس و گونه باکتری انجام گردید. همچنین، جهت تعیین ارزش بیوتکنولوژیکی باکتری، توانایی آن در تولید برخی آنزیم ها بررسی شد.

    نتایج

    از 46 ایزوله باکتری نمک دوست جدا شده از دریاچه، یک ایزوله باکتری با قابلیت رشد در محدوده نمک 10- 5/2 درصد، با تحمل بالا نسبت به نیکل و سایر فلزات سنگین، از نظر ژن S rDNA16 تعیین توالی گردید که مقایسه آن با بانک ژن نشان دهنده شباهت 98 درصدی ایزوله مذکور با Salinovibrio Costicola بود. این باکتری قابلیت تولید آنزیم های متعدد از جمله سلولاز، آمیلاز و استراز را دارا بود.

    نتیجه گیری

    در این مطالعه میکروارگانیسم مقاوم به فلزات سمی و با قابلیت استفاده در پاک سازی محیط های آلوده به نیکل و نیز قابلیت تولید آنزیم های صنعتی در دریاچه نمک آران و بیدگل شناسائی و جداسازی شد.

    کلیدواژگان: فلزات سنگین، باکتری نمک دوست نسبی، نیکل، ژن S rDNA 16
  • میترا مطلبی، احمد پیروزمند، مهدی روحانی، حسین اکبری، احمد خورشیدی صفحه 61
    سابقه و هدف
    اشریشیاکلی انتروپاتوژن (Enteropathogenic Escherichia coli; EPEC) عامل عمده اسهال کودکان و نوزادان در کشورهای در حال توسعه است، اما به طور روز افزون در کشورهای توسعه یافته نیز مشاهده می گردد. هدف از این مطالعه، بررسی فراوانی EPEC و وضعیت مقاومت چند دارویی در سویه جدا شده از کودکان زیر 5 سال مبتلا به اسهال بستری در بخش اطفال در بیمارستان شهید بهشتی کاشان می باشد.
    مواد و روش ها
    برای انجام این مطالعه توصیفی ابتدا 313 نمونه مدفوع با روش رکتال سواب از کلیه کودکان زیر 5 سال مبتلا به اسهال بستری شده در بیمارستان شهید بهشتی کاشان از آبان 1388 تا اردیبهشت 1389 جمع آوری شده، سپس نمونه ها از لحاظ وجود پاتوتایپ EPEC از طریق PCR جهت شناسایی ژن eae مورد بررسی واقع شدند. الگوی مقاومت چند دارویی EPEC مجزا شده با استفاده از روش دیسک دیفیوژن آگار نسبت به آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین، نالیدیکسیک اسید، سفالکسین، ایمی پنم، سفتریاکسون، سفتازیدیم، استرپتومایسین و آمپی سیلین مورد ارزیابی قرار گرفت.
    نتایج
    از 178 نمونه اشریشیاکلی، 51 مورد (6/28 درصد) EPEC جداسازی گردید، که در این مطالعه بیشترین فراوانی آن مربوط به کودکان زیر 1 سال بود. میزان مقاومت چند دارویی در این پاتوتایپ 6/70 درصد مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان داد که EPEC یکی از عوامل مهم ایجاد اسهال در کودکان مذکور بوده و میزان آن بسیار بالا می باشد. بنابراین به منظور درمان کامل و جلوگیری از گسترش اسهال ناشی از این سویه های مقاوم در کودکان، انجام دقیق تست های آنتی بیوگرام قبل از تجویز آنتی بیوتیک ضروری است.
    کلیدواژگان: کودکان، اسهال، اشریشیاکلی انتروپاتوژن
  • میترا حنانی، مسعود مطلبی کاشانی، حمیدرضا گیلاسی صفحه 69
    سابقه و هدف
    فرسودگی شغلی از جمله عوارض مربوط به کار است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این سندروم زمینه ساز استرس های فیزیکی و روانی شده و باعث کاهش علاقه به انجام کار و در نتیجه کارآیی می گردد. این پژوهش با هدف بررسی ارتباط ابعاد فرسودگی شغلی با ویژگی های فردی تحویلداران بانک های دولتی شهر کاشان انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مقطعی بر روی 156 نفر از تحویلداران بانک های دولتی شهر کاشان صورت پذیرفت. ابعاد فرسودگی شغلی با استفاده از پرسشنامه مسلش (Maslach) و مشخصات دموگرافیک با استفاده از پرسشنامه مخصوص جمع آوری شده و داده ها توسط آزمون مجذور کای آنالیز گردیدند.
    نتایج
    بیشترین خستگی هیجانی از نظر تکرار در بین 27 نفر (3/17 درصد) و از نظر شدت در بین 12 نفر دیده شد. بیشترین احساس عدم کفایت شخصی از نظر تکرار در 24 نفر (4/15 درصد) و از نظر شدت در 27 نفر (3/17 درصد) دیده شد. بیشترین مسخ شخصیت از نظر تکرار در 21 نفر و از نظر شدت در 14 نفر دیده شد. همچنین سن، جنس، تاهل و سابقه کاری افراد با ابعاد خستگی های هیجانی و احساس عدم کفایت شخصی تحویلداران بانک به طور معنی داری ارتباط داشت.
    نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد تکرار خستگی هیجانی در تحویلداران بانک بیشتر از سایر ابعاد فرسودگی شغلی است. اصلاح شرایط محیط کار و کاهش فشار روانی کار برای این شاغلین توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: مسخ شخصیت، بیماری شغلی، فرسودگی شغلی
  • سیما راستی، محمد علی اسدی، لیلا ایرانشاهی، حسین هوشیار، حمیدرضا گیلاسی، آزاده ظهیری صفحه 77
    سابقه و هدف
    شنا کردن در آباستخرهای غیر بهداشتی باعث انتقال بیماری های نظیر کچلی پا، عفونت های گوش و چشم و مننگونسفالیت آمیبی می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت فیزیکوشیمیایی و آلودگی های انگلی و قارچیاستخرهای کاشان انجام گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی 200 نمونه از بخش سطحی و عمقی آب 4استخر سر پوشیده شهرکاشان طی سال های 1388-1387 بررسی شد. پس از تعیین میزان pH، کلر باقیمانده، دما و کدورت، نمونه ها از نظر آلودگی های انگلی و قارچی با محیط کشت های اختصاصی بررسی شدند.
    نتایج
    کلر باقیمانده در 71 درصد نمونه ها وضعیت مطلوب داشت. میانگین pH7/7 و در 88 درصد از نمونه ها استاندارد بود. در هیچ یک ازاستخرها آلودگی انگلی و آمیب های آزادزی مشاهده نشد. میزان آلودگی آب به قارچ های ساپروفیت و فرصت طلب در بخش سطحی 42 درصد و در بخش عمقی 12 درصد بود و تفاوت آن دراستخرهای مختلف معنی دار نبود (95/0=P). دوازده گونه قارچ ساپروفیت در نمونه ها شناسایی گردید که بیشترین آلودگی قارچی مربوط به اسپرژیلوس (50 درصد) و کمترین میزان آن مربوط به فوزاریوم (7/3 درصد) بود. همچنین، کلر باقیمانده دراستخرهای واجد آلودگی قارچی کمتر از حد استاندارد بود (014/0=P).
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج مطالعه حاضر، اگرچه در همهاستخرها آلودگی انگلی و آمیبی مشاهده نگردید، ولی میزان آلودگی قارچ های ساپروفیت نسبتا بالا بود که احتمالا به دلیل پایین بودن غلظت کلر باقیمانده، ناقص بودن سیستم های تصفیه آب و بالا بودن دمای آب می باشد.
    کلیدواژگان: آلودگی، قارچ، انگل، فیزیکی شیمیایی، استخرهای شنا
|
  • Masoud Motalebi Kashani, Mitra Hannani, Sayyed Gholam Abbas Mousavi, Alireza Dehdashti Page 1
    Background
    Noise induced hearing loss (NIHL) is one of the most important occupational diseases worldwide. NIHL has been found to be potentiated by simultaneous carbon monoxide (CO) exposure. This study was performed to evaluate the protective effect of N- acetylcysteine (NAC) administration on potentiating effect of CO on NIHL in rabbits.
    Materials And Methods
    In this experimental study forty-two male adult white rabbits were divided into seven groups (n=6 for each group). Group 1, as control (no exposure to noise or CO and no injection); Group 2, noise exposure (100 dB for 40 h); Group 3, noise+CO exposure; Group 4, noise exposure+NAC administration (325 mg/kg); Group 5, noise+CO exposure+NAC administration, Group 6, NAC administration alone and Group 7, CO exposure (700 ppm for 40h). Audiometric test of rabbits was assessed by Auditory Brain stem Response (ABR) test in three stages: before exposure, 1 hour and 14 days post exposure at 1, 2, 4 and 8 kHz frequency.
    Results
    The administration of NAC attenuated temporary and permanent ABR threshold shift caused by noise exposure and simultaneous exposure to noise plus CO. NAC administration blocked the potentiating of temporary threshold shift by CO at 1, 2, and 4 KHz frequency and also blocked potentiating of permanent threshold shift by CO at all frequencies.
    Conclusion
    NAC as an antioxidant agent can attenuate temporary and permanent noise induced ABR threshold shifts and provides protective effect against potentiating of NIHL by CO in rabbits.
  • Mina Mirnezami, Hamid Reza Ebrahimi Fakhar, Korosh Rezaei, Hoda Rahimi Page 11
    Background
    Accelerating of skin wounds healing process has been focused by researchers in recent years. The aim of the present study was to compare the effects of topical phenytoin, silver sulfadiazine and conjugated estrogen on skin wounds healing in male rats. Accessing a way to accelerate skin wounds healing is still one of the important goals in medical science.
    Materials And Methods
    This experimental study was accomplished on 32 male rats (8 animals in each group) with approximately equal body mass. Skin wounds were made with an area of 40 mm² and a depth of 0.5 mm on the back of the necks. Three groups were administered daily by topical phenytoin (1%), silver sulfadiazine (1%) and conjugated estrogen (625%). Control group received no drug. Wounds healing was evaluated daily and the study was continued until the wounds healing completed.
    Results
    Silver sulfadiazine demonstrated to be the best treatment for the wounds healing; compared with the other medicines, it required significant shorter time of treatment.
    Conclusion
    Silver sulfadiazine accelerates skin wounds healing in male rats.
  • Abbas Arj, Hasan Ehteram, Tahereh Sadat Mortazavi, Mohsen Taghadosi, Sayyed Gholam Abbas Mousavi, Zarichehr Vakili Sohr Foroozani Page 17
    Background
    Dyspepsia is one of the most common ailments today and Helicobacter pylori infection is known as one of the common causes of dyspepsia in adults and children. Histopathologic diagnosis of Helicobacter pylori is a standard method and biopsy samples can be obtained by invasive endoscopy method. The current study was designed to evaluate the diagnostic value of stool antigen test of Helicobacter pylori as a non-invasive method.
    Materials And Methods
    One-hundred dyspeptic patients (50 men and 50 women) with a mean age of 43.3±17.13 referred to GI clinic of Kashan Shahid Beheshti Hospital from 2005 to 2007 were involved in this study. In upper gastrointestinal endoscopy, mucosal biopsy was taken from antrum and corpus; simultaneous examination of the stool antigen sample for diagnosing of Helicobacter pylori was evaluated using ELISA method (positive titer>1/1). Data were collected and analyzed for sensitivity, specificity, positive predictive value and negative predictive value.
    Results
    The sensitivity, specificity, positive predictive value and negative predictive value in stool antigen test were %83.3, %79.4, 88.7% and 71.7%, respectively. There was a direct correlation between the severity of Helicobacter pylori infection and stool antigen titer in biopsy samples.
    Conclusions
    The stool antigen test as a noninvasive method of diagnosing Helicobacter pylori can be regarded as an affordable alternative to the invasive biopsy procedure.
  • Raika Jamali, Hosain Sharifi, Tahereh Mazoochi, Tahereh Khamechian, Sayyed Mohammad Matini Page 23
    Background

    Touch cytology is one of the sensitive ways of diagnosing Helicobacter pylori in stomach biopsies. The current study was designed to compare touch cytology with histology method in the diagnosis of Helicobacter pylori infection.

    Materials And Methods

    This study was performed on 150 dyspeptic patients undergoing upper gastrointestinal endoscopy in Kashan Shahid Beheshti Hospital. Antrum samples (2-4) were taken from each of 150 patients. One biopsy sample was considered for touch cytology and the remaining biopsy samples were studied for histological examination.

    Results

    Eighty-three out of 150 patients (55.3%) were men with the mean age of 46.63±5.93 years. The sensitivity, specificity, positive predictive value and negative predictive value in the touch cytology method were 95.65%, 100%, 100% and 66%, respectively, while in the histology method they were 84.78%, 100%, 100% and 36.36%, respectively. The sensitivity of the touch cytology was more than that of the histology method (P<0.001) in the diagnosis of H. pylori.

    Conclusion

    Since the cytology method is more sensitive with equal specificities in relation to histology method, when the histological information is not necessary, the cytology method can be considered more reliable for diagnosing Helicobacter pylori.

  • Mehrdad Hoseinpour, Soraya Shahrokh, Tahereh Khamechian, Tahereh Mazoochi Page 29
    Background
    Mesenteric ischemia is a potentially life-threatening disorder; however, there is still no exact diagnosis for it. This study was designed to evaluate pH value and potassium level of DPL for diagnosing mesenteric ischemia in the afflicted rats. Methods and Materials: In this experimental study, 32 rats were divided in four groups (8 rats in each group). In groups 1 and 2 abdomen was opened and closed without any medical interventions then through a catheter they were injected 200cc of normal saline intraperitoneally. In group 1 after one hour and in group 2 after two hours the liquid was lavaged for determination of potassium and pH values. A blood sample was also prepared for determination of potassium. In groups 3 and 4, after anesthesia, the main branch of the superior mesenteric artery was ligated with a non-absorbable suture and the animals were introduced to the procedures just mentioned.
    Results
    Mesenteric ischemia led to varied peritoneal pH and blood as well as peritoneal lavage potassium between the two groups. Only blood/peritoneal potassium level showed a significant difference after 2 hours of mesenteric artery ligation.
    Conclusion
    Peritoneal pH and blood/peritoneal lavage potassium can be used as an indicator of mesenteric ischemia. Blood/ peritoneal potassium level may also be helpful to predict the duration of mesenteric ischemia.
  • Mohammad Akbari, Behnaz Farahani Page 34
    Background
    Increased frequency and length of hospital stay in schizophrenic patients in psychiatric hospitals lead to many problems including the increased hospital costs for the health care system and their families. The aim of this study was to evaluate the effect of nursing process education on the nursing care quality of schizophrenic patients.
    Materials And Methods
    In this semi-experimental study 30 nurses in psychiatric ward of Shahid Lavasani Hospital in Tehran were randomly divided into experimental and control groups. The nursing care quality in both groups was evaluated using the quality patient care scale (Qual PacS). The experimental group was trained for nursing process of schizophrenic patients. After one month the quality of nursing care was assessed again.
    Results
    The results of this study indicated that the rate of the nursing care quality in experimental group after training improved from poor to good in physical needs (P<0.0001), from poor to moderate in psychological needs (P<0.0001), from poor to moderate in the relationship with the patient (P<0.0002) and poor to good in the presented cares (P<0.0001). The overall nursing care quality improved from poor to good (P<0.0001).
    Conclusion
    Nursing process education can improve the nursing care quality of patients with schizophrenia.
  • Ziba Mosayebi, Marzieh Heidarzadeh, Amir Hosain Movahedian, Ahmad Reza Abedi, Sayyed Gholam Abbas Mousavi, Mohammad Reza Eslamian, Mohammad Khodayari Page 41
    Background

    Asthma is the most common chronic disease in childhood. Several factors have been considered as the disease risk factors. The neonatal phototherapy has recently been recognized as the main childhood risk factor. The aim of this study was to evaluate the relationship between the neonatal phototherapy and childhood asthma.

    Materials And Methods

    This analytical case-control study was conducted on the asthmatic children with a history of neonatal icterus as the case group and those with no history of neonatal icterus as the control group with similar characteristics (age, gender, type of delivery and birth weight). Twenty-eight out of 200 subjects in the case and 34 in the control group had the inclusion criteria. Phototherapy and its duration were compared in the case and control groups. Data were analyzed using chi-square and t-test.

    Results

    Twenty-six (92.8%) subjects in the case group and 20 (58.8%) subjects in the control group had a past history of phototherapy (P=0.002). The mean number of days for neonatal phototherapy in the case and control groups was 4/9 and 3/2, respectively (P<0.001).

    Conclusion

    This study shows that neonatal phototherapy, as well as its duration, is an effective factor affecting childhood asthma. So, the phototherapy must be avoided except in rare situations with the least duration.

  • Safarali Talari, Bahram Kazemi, Hosain Hooshyar, Faegheh Kazemi, Mohsen Arbabi, Mohammad Reza Talari, Hamid Reza Nikyar, Ahmad Sobhani, Bita Zaree Kar, Akbar Tabibian Page 47
    Background
    Trichomoniasis is a worldwide protozoan parasitic disease. Considering the importance of the disease in public health and the controversial ideas about the prevalence of drug resistance, this study was designed to determine the prevalence of metronidazole resistance gene in trichomonas vaginalis (T. vaginalis) with PCR-RFLP method in Tehran and in Kashan.
    Materials And Methods
    In this descriptive study 140 samples of T. vaginalis in patients with T. vaginalis infections were collected and assessed microscopically. Then they were isolated and examined by culturing in dorset's medium, DNA extraction and PCR amplification. The PCR products were analyzed using RFLP and suspected samples were sequenced.
    Results
    All but 7 samples were T. vaginalis positive by PCR. Sixty-two samples (44.4%) were examined by microscopic, culture and PCR techniques; 12 samples (8.5%) by microscope and PCR, 56 samples (40%) by culture and PCR and other 3 samples (2.1%) were positive only by PCR. Two samples (1.5%) were also examined for detection of mutation in 18S rRNA gene with RFLP in Tehran.
    Conclusion
    This study shows that T. vaginalis infections in the female population living in Tehran are metronidazole-resistant. Since metronidazole is considered as the drug choice for T. vaginalis infections, more studies are recommended for identification of the drug resistance mechanisms and prevention of the disease.
  • Farnaz Khodabakhsh, Sonbol Nazeri, Mohammad Ali Amoozegar, Gholam Reza Khodakaramian Page 53
    Background

    Heavy metals are toxic for human beings, animals and even plants. For example, nickel causes contact hypersensitivity and also may have carcinogenic effects in human. There are physicochemical and biological methods for removing these elements from environment. Some bacteria are able to remove these elements. In this study, the resistance of bacteria in Aran and Bidgol Salt Lake to heavy metals has been evaluated.

    Materials And Methods

    Seven bacterial samples of the lake were transferred to Ventosa culture medium. Isolated colonies were grown on the medium containing nickel. The resistant bacteria were transferred to media containing other heavy metal elements. Biochemical, morphological and phylogenetic studies were done based on sequencing of 16S rDNA gene in order to identify the isolated resistant bacteria. In addition, enzymatic potency of the bacteria was evaluated for determination of biotechnological value.

    Results

    16s rDNA sequencing was applied only for one (out of 46) isolated halophilic bacteria. The bacterium displayed a good potency for growing up in the medium containing 2.5-10% NaCl with a considerable tolerance to nickel and other heavy metals.

    Conclusion

    A bacterium with 98% homology with Salinovibrio costicola species is resistant to some toxic metals and it also has the potency of removing nickel from the contaminated environment and producing some industrial enzymes.

  • Mitra Hannani, Masoud Motalebi Kashani, Hamid Reza Gilasi Page 69
    Background
    Burnout syndrome as a serious occupational disorder has recently been focused by researchers. Three main dimensions of burnout syndrome are emotional exhaustion, depersonalization and reduced personal accomplishment. This syndrome leads to physiological and psychological stresses and diminishes the staff interest and work efficiency. This study was designed to assess the correlation between burnout syndrome dimensions and demographic characteristics of cashiers in state banks of Kashan in 2010.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted on 156 cashiers in sate banks of Kashan. Frequency and severity of burnout syndrome were evaluated using Maslach burnout inventory (MBI). Demographic characteristics of subjects were collected through a specific questionnaire. Data were analyzed using chi-square test.
    Results
    In frequency twenty-seven (17.3%) and in severity 12 (7.7%) of subjects showed the most emotional exhaustion. The most reduced personal accomplishment was in frequency in 24 (15.4%) and in severity in 27 (17.3%) participants. Also the most depersonalization was in 21 (13.5%) and in 14 (9%) subjects in frequency and in severity, respectively. There was a significant relationship between age, gender, work records and marital status with emotional exhaustion and reduced personal accomplishment of bank's cashiers.
    Conclusion
    Emotional exhaustion and reduced personal accomplishment have a significant relationship with demographic characteristics.
  • Sima Rasti, Mohammad Ali Asadi, Leila Iranshahi, Hosain Hooshyar, Hamid Reza Gilasi, Azadeh Zahiri Page 77
    Background
    Swimming in indoor public pools may lead to transmission of contagious diseases such as ear problems, foot tinea, conjunctivitis and amoebic meningoencephalitis in swimmers. The aim of this study was to determine the types of fungal and parasitic contamination and physicochemical parameters of indoor public swimming pools in Kashan.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, 200 water samples were collected from surface and depth of four swimming pools of Kashan during 2008-9. Physicochemical parameters such as, temperature, pH, residual chlorine and turbidity of the pools were studied. Samples were tested for the presence of parasitic and fungal contamination by specific mediums.
    Results
    The residual chlorine in 71% of samples was standard. The average pH level was 7.7 and 88% of samples were standard. No parasite and free living amoebae were observed. The prevalence of saprophytic and opportunistic fungi was 42% in surface and 12 % in depth, which was not significant in different swimming pools (P=0.95). Twelve species of saprophytic and opportunistic fungi were isolated; the highest and the lowest number of species were aspergillus (50%) and fusarium (3.7%), respectively. The residual chlorine in fungal contamination between swimming pools was less than standard (P=0.014).
    Conclusion
    Although no parasites and free living amoebae were observed in Kashan’s swimming pools, the prevalence of saprophytic and opportunistic fungi was relatively high. Such condition may be attributed to low concentration of residual chlorine, inadequate water treatment and water high temperature.