فهرست مطالب

انسان پژوهی دینی - پیاپی 23 (بهار و تابستان 1389)

نشریه انسان پژوهی دینی
پیاپی 23 (بهار و تابستان 1389)

  • 150 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • حضرت آیت الله جوادی آملی صفحه 5
    انسان موجودی ذو ابعاد و ودیعه ای بی همتا در آفرینش است. و در کنار برخورداری از عقل و تمایل به مباحث برهانی، در عمق جان واجد خصیصه فطرت است که در صورت قرار گرفتن در مسیر صحیح و نزاهت از انحرافات فکری و عملی، حقیقت گرایی و حق جویی و تمایل به دین و خدا در او شکوفا می شود و از چاه طبیعت به افق اعلی می رسد. در این مقاله با توجه به برخی آیات قرآن، مفهوم فطرت، جایگاه آن در حیات اصیل انسانی و مختصات امور فطری بیان شده است. افزون بر آن، وجه امتیاز قرآن در تبیین فطرت و لوازم آن در مقاله نمایانده شده است.
    کلیدواژگان: فطرت الهی، امور فطری، دین فطری، معارف حقه
  • محسن جوادی، هادی موسوی صفحه 29
    تجرد نفس از نگاه ملاصدرا تفسیری در مقابل نظریه تجرد نفس قائلان به حدوث نفس مجرد است. ارائه تصویری از تجرد نفس از نظر ملاصدرا می تواند درک بهتری را از چگونگی نظریه حدوث جسمانی و بقاء روحانی نفس، رابطه نفس و بدن و چگونگی تبدیل جسمانی به مجرد موجب شود. با استفاده از اصول فلسفه صدرایی و همچنین لوازم فلسفی آنها می توان به تبیین چگونگی تجرد نفس پرداخت. این نظریه از سویی در تقسیم تجرد به برزخی و عقلی و از سوی دیگر در چگونگی تجرد عقلی نفس با نظریه قائلان به حدوث نفس مجرد متفاوت است. بر اساس اصالت وجود ملاک در وحدت و کثرت اشیاء وجود آنهاست. در حرکتی که جوهر نفس انسانی در مراتب تشکیکی وجود، دارد به هر مرتبه بالاتر که وارد می شود آن مرتبه اصل وجودش و سایر مراتب جزو لوازم و شئون نفس به حساب می آیند. لذا نفسی که به مرتبه تجرد عقلی می رسد به امری مجرد مانند عقل تبدیل نمی شود بلکه نفسی که به درجه تجرد رسیده در عین حفظ لوازم و شئونش، یعنی بدن، اجزای نباتی و حیوانی، در ضمن وجودی واحد، با امر مجرد ارتباط برقرار کرده و عنوان مجرد بر او صدق می کند اما مانند عقول مجرد نمی شود.
    کلیدواژگان: نفس، ملاصدرا، تجرد نفس، اتحاد نفس و بدن، تجرد عقلی نفس
  • محمدحسن قدردان قراملکی صفحه 47
    این مقاله به بررسی سازگاری یا ناسازگاری اصل اختیار با اصل علیت فلسفه و قانون موجبیت«دترمینیسم» فیزیک می پردازد. نویسنده نخست به تعریف و تبیین حقیقت اختیارو جبر پرداخته، آنگاه شبهات مدعیان تعارض اختیار با اصل علیت (جبر علی و معلولی، استحاله ترجیح بلامرجح و تسلسل اراده ها) را تحلیل و نقد می نماید. بخش آخر مقاله به بررسی و مقایسه قانون دترمینیسم فیزیک کلاسیک و قوانین آماری و اصل کوانتوم فیزیک جدید با اصل اختیار و جبر اختصاص یافته است.
    کلیدواژگان: آزادی انسان، آزادی اراده، وجوب علی و معلولی، فیزیک کلاسیک، فیزیک کوانتوم
  • عین الله خادمی، مرتضی حامدی صفحه 71
    سهروردی در یک تقسیم بندی، انسان ها را به کاملان در علم و عمل، متوسطان در علم و عمل، زاهدان پارسا، کاملان در علم اما ناقصان در عمل و در نهایت ناقصان در علم و عمل تقسیم نموده است. از زاویه دیگر، ایشان نفوس را به ساده پاک، ساده ناپاک، غیرساده کامل پاک، غیرساده کامل ناپاک، غیرساده غیرکامل پاک و نفوس غیرساده غیرکامل ناپاک تقسیم کرده و نتیجه می گیرد که سعادتمندان یا خوشبختان، همان کاملان در علم و عمل اند که به «نورالانوار» می-پیوندند. آنان سعادتمندترین آدمیان اند اما شقاوتمندترین اشقیاء، ناقصان در علم و عمل و کاملان در عمل اما ناقصان در علم اند که از شدت عذابشان به خدا پناه می برند. سایر نفوس اگرچه بنابر لطف ایزدی، عاقبت از عذاب و الم اخروی خلاصی می یابند اما سعادت و خوشی آن ها، محفوف به غواسق ظلمانی است.
    کلیدواژگان: مراتب نفوس، سعادت، شقاوت، لذت و رنج، نور الانوار، سهروردی
  • ابوالحسن غفاری صفحه 97
    ثنویت افراطی بین نفس و بدن در فلسفه دکارت معضل رابطه آن دو را پیش آورد. هیچ کدام از راه حل های دکارت در نحوه ارتباط نفس و بدن قانع کننده نبوده و او در نهایت با اعتراف به ناتوانی خود، فکر نکردن در این باره را بهتر از فکر کردن دانست. مالبرانش از طریق مبانی کلامی و انحصار علیت در خدا سعی در حل این مشکل داشته و ارتباط آنها را فعل خدا می داند. اسپینوزا از طریق تحویل کثرات به امر واحد و این که نفس و بدن، حالات جوهر واحدند، سعی در حل مساله رابطه نفس و بدن دارد. لایب نیتس به کثرت منادهای نفس و بدن قائل شده و از طریق هماهنگی ازلی که بین منادهای نفس و بدن برقرار است سعی در حل مساله می-کند. هیچ کدام از این متفکرین نتوانسته اند در این مساله کامیاب باشند. بهترین و کامیاب ترین پاسخ از نحوه ارتباط نفس و بدن را می توان در فلسفه ملاصدرا یافت، از نظر وی نفس در ابتدای حدوث دارای صورت جسمانی است و بدن مرتبه نازل اوست و سپس در اثر حرکت جوهری به مراتب دیگر نایل می شود.
    کلیدواژگان: نفس و بدن، ثنویت دکارتی، اسپینوزا، مالبرانش، لایب نیتس، ملاصدرا
  • حسن معلمی صفحه 115
    با توجه به قلمرو وسیع دین مبین اسلام و شمول آن نسبت به مسایل فردی، اجتماعی، روحی، جسمی، مادی، معنوی و همه ابعاد و شئون انسانی و ارتباط تنگاتنگ علوم انسانی همچون روان شناسی، جامعه شناسی، حقوق، سیاست، تعلیم و تربیت با جنبه های معنوی و روحی و فردی و اجتماعی انسان، پیوند عمیق اسلام و علوم انسانی روشن می گردد. هم چنین نحوه دست یابی به معارف قرآن و سنت و عقل بدیهی و قریب به بدیهی نیز جز با تلاش علمی و با مهارت در متون و منابع دینی از طریق آشنایی عمیق با لغت، ادبیات، فصاحت و بلاغت، رجال، قواعد تفسیر و حدیث، قواعد اصول، مباحث عقلی و ملازمات عقلی و امثال آن نیست؛ این امور نیز همان اجتهاد مصطلح است؛ پس تنها راه دست یابی به علوم انسانی اسلامی، بهره گیری از اجتهاد است.
    کلیدواژگان: اجتهاد، علوم انسانی، علم دینی
  • مسلم محمدی صفحه 127
    در این پژوهش پس از تجزیه و تحلیل دو جنبه از تجربه-گرایی هیوم یعنی اصالت حس و علیت انکاری، روشن شده است که پیامد پای بندی به این نظریه در عین تناقض درونی آن، حسن و قبح افعال و حقایق را صرفا یک امر اعتباری و قراردادی جلوه خواهد داد و به طور طبیعی آنها را به نسبیت و بی ثباتی خواهد کشاند. همچنین پیامد دیگر، انحصار معرفت در مشاهدات حسی نادیده و کنار گذاشتن خداباوری و دین مداری است. در پایان این جستار با توجه به خلط هیوم میان عادت و قانون علیت، نگاهی خواهد شد به حقیقت علیت در نگاه حکمای معاصر اسلامی.
    کلیدواژگان: هیوم، تجربه گرایی، علیت انکاری، گزاره های اخلاقی
|
  • Ayatollah Javadi Amoli Page 5
    Human being is of multiple dimensions and is unique in creation. Being equipped with the ability for reasoning, he has a natural instinct and, given his being in the right way of life and purified of mental distortion, the sense for truth seeking and the tendency toward religion and God would grow in him. Such being the case, man would be able to leave the darkness of nature. In this paper, the meaning of natural instinct, its part in human life along with the properties of instinctive affairs has been described on the basis of Quranic verses. In addition, the preference of Quranic explanation has been well shown.
  • Zohsen Jvadi, Hadi Musavi Page 29
    Sadra`s view on immateriality of the human soul has been stood against the view considering the soul to be immaterial at the beginning of its life in this world. Presenting a bright explanation of Sadra`s on immateriality of the soul, one can attain a better understanding of material appearance and immaterial lasting of the soul, its way of being connected to human body and the way for a material to become an immaterial entity. Relying on the Sadra`s philosophical principles and their necessary ends, one may explain the how of immateriality of the soul. His view on immateriality state of being in two grades, in one hand and in the other, in the how of intellectual immateriality of the soul, differs from that of those saying immaterial occurrence of the human soul. On the basis of the essentiality of existence, unity and multiplicity have been established on existence. When the soul moves in the grades of existence in its essence, its very existence would be the same as the last grade, while the other grades before the last would be counted as its necessary states. Therefore, when the soul attains the intellectual immateriality, it does not change into intellect. In such a grade of intellectual immateriality, the soul in company with all its necessary states, being in connection with an intellectual immaterial substance, admits of such a title.
  • Mohammad Hassan Qadrdan Qaramaleki Page 47
    This paper has intended to find out if free will is in agreement with the principle of causality and determinism. At first, the nature of free will and necessity has been explained. Then, the objections against the agreement have been critically examined. At last, a comparison has been made between the teachings of classic and quantum physics on determinism in one hand, and necessity and free will on the other.
  • Einollah Khademi, Morteza Hamedi Page 71
    Sohravardi has classified human souls in the perfect, the middle and the low in, both, knowledge and action, the pious, the perfect in knowledge but low in action and the low in both knowledge and action. Again, he has classified them in purely simple, impurely simple, purely and perfectly unsimple, perfectly but impurely unsimple, imperfectly but purely unsimple and imperfectly and impurely unsimple. Among the souls, as he says, only the perfect in both knowledge and action would attain happiness and joined the light of the lights. The highest degree of happiness can be found in this group. Those of the most degree of atrocity among the atrocious are imperfect in both knowledge and action, and the perfect in action but imperfect in action; these seek refuge in God from the intensity of retribution. As for the others, though they would finally be included by Divine favor and rescued from retribution, they would be surrounded in the darkness.
  • Abolhasan Ghaffari Page 97
    Extreme dualism of the mind and body was occurred in Descartes philosophy. He failed to solve the problem and, professing his failing, preferred to leave the problem unresolved. Malebranche, however, relying on theological foundations and limiting causality to God, sought to solve the problem. He knew their relationship to be an action of God. Spinoza, for the solution, reduced the multiplicities to unity and knew the mind and the body as two states of a single substance. And Leibniz believed in multiplicity of monads in the body and the soul. For him, mental monads are in full and lasting harmony with those of the body. None of their solutions, however, have been accepted. Sadra, on the contrary, has presented a reasonable answer to the problem as he knows the mind to be a material being at the beginning. It changes into an immaterial being by an essential and gradual departure.
  • Hasan Moallemi Page 115
    The domain of Islamic teachings is so extended that includes all aspects of human life; and as is clear, a close relation is found between such fields of humanities as psychology, socially, law, politics, education in one hand and human`s material and immaterial, and social and personal aspects of life in the ther. Islam, therefore, is deeply related to humanities. Again, attaining a degree of knowledge in the fields of Arabic literature, the rules for understanding Quran and traditions, usul rules, the biography of tradition transmitters and philosophy is needed to perceive Islamic teaching. And it is the same thing called ijtihad. It can be, therefore, reasonable to know ijtihad as the unique way for establishing Islamic Humanities.
  • Moslem Mohammadi Page 127
    In the paper two aspects of Humean empiricism, i.e. sensationalism and the denial of causality, have been analyzed. It has been made clear that the theory, having contradictory elements in itself, knows the vices and virtues of human actions and the trueness of propositions to be conventional, the fact leading to relativity naturally. Furthermore, the theory would necessarily end to sensationalism. And such being the case, one can never agree with religion reasonably and be faithful to it.