فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال چهارم شماره 3 (پیاپی 16، پاییز 1380)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال چهارم شماره 3 (پیاپی 16، پاییز 1380)

  • 64 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1380/09/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • فریدون عزیزی، ربابه شیخ الاسلام، پروین میرمیران، گیتا عبدالحسینی، دکترمسعود کیمیاگر، حسین ملک افضلی صفحه 1
    مقدمه

    از مدت ها قبل مشخص شده که کمبود ید در مناطق مختلف دنیا به خصوص مناطق کوهستانی آن وجود داشته است. این اختلالات در ایران نیز شناخته شده و برنامه کنترل و پیشگیری از بروز این اختلالات از جمله تولید و توزیع نمک ید دار از سال 1368 به مرحله اجرا در امده است.

    روش کار

    به منظور پایش برنامه کشوری مبارزه با کمبود ید در سال 1375، این بررسی در دانش آموزان 8 تا 10 ساله استان مرکزی انجام شد. طی یک بررسی توصیفی–مقطعی از طریق نمونه گیری تصادفی تعداد 1300 دانش آموز (به تعداد مساوی دختر و پسر) از نظر شیوع گواتر از طریق معاینه بالینی، اندازه گیری T4، T3،TSH سرم به روش رادیوایمونواسی و جذب T3 توسط رزین(T3 RU) ونمونه ادرار برای اندازه گیری ید ادرار به روش هضم مورد بررسی قرار گرفتند.

    نتایج

    میانگین T4، T3، TSHسرم به ترتیب μIu/ml 2/3± 1/3 ,169±28 ng/dl ,2±10 μg/dl بود. تفاوتی بین آنها در دو جنس و بین دانش آموزان شهری و روستایی وجود نداشت. 4 نفر T4 بالاتر از 12/5 μg/dl داشتند. میانه دفع ادراری ید در جمعیت مورد مطالعه μg/dl 16 بوده که در 75% موارد بیش تر از μg/dl 10 بود. ید ادرار کم تر از 5 μg/dl در 11% موارد وجود داشت. درصد کلی گواتر در استان 35% بوده که به ترتیب در دختران و پسران 36% و 34% بود.

    نتیجه گیری

    یافته های این بررسی نشان می دهد که 7 سال پس از شروع ید رسانی و 2 سال پس از آن که بیش از نیمی از جمعیت استان از نمک ید دار استفاده کرده اند، ید ادرار در گروه سنی 8 تا 10 ساله استان مرکزی به حد مطلوب سازمان جهانی بهداشت رسیده است اما با توجه به اینکه هنوز 35% از جمعیت مورد مطالعه مبتلا به گواتر هستند، این استان از نظر گواتر در سال 1375 اندمیک محسوب می شد.

    کلیدواژگان: اختلالات ناشی از کمبود ید، غلظت ید ادراری، گواتر
  • مهرانگیز زمانی، فاطمه سلطان بیگی صفحه 7
    مقدمه

    دیسمنوره اولیه میزان شیوع تا 90% دارد و شایع ترین مشکل ژنیکولوژی محسوب می شود و یکی از علل شایع کاهش کیفیت زندگی زنان است. اساس درمان را داروهای ضد التهابی غیر استروییدی تشکیل می دهد و در خط دوم درمان قرص های خوراکی جلوگیری از بارداری قرار می گیرد. کارازمایی های بالینی چونTENS (تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست) طب سوزنی، اسیدهای چرب امگا3، (روغن ماهی)، نیتروگلیسیرین تراپوستی، تیامین و منیزیم همگی دیسمنوره را کاهش می دهد، ولی در مطالعات انجام شده تعداد نمونه ها اندک و مدت پیگیری کوتاه بوده است. در مطالعه ای که توسط GOKHALE در کشور هند در سال 1996 انجام گرفت، تاثیر درمانی ویتامین B1 در درمان دیسمنوره ثابت گردید و پایایی جواب به درمان دو ماه بعد از قطع قرص گزارش گردید. برآن شدیم که طی مطالعه ای تاثیر درمانی ویتامینB1 را در درمان دیسمنوره اولیه ارزیابی نموده و پایایی جواب را به مدت سه ماه بعد از اتمام درمان بسنجیم.

    روش کار

    در این مطالعه که با مجوز رسمی از سازمان تحقیقات ملی کشور انجام گردید، در مدت زمان دو سال از مهر 78 تا مهر 80 طی مطالعه دوسوکور از افراد مبتلا به دیسمنوره اولیه در دبیرستان های دخترانه و پیش دانشگاهی همدان، یک گروه 124 نفره دریافت پلاسبو و یک گروه 118 نفره دریافت ویتامینB1 وارد مطالعه شدند و گروه شاهد مدت سه ماه روزانه یک عدد پلاسبو و گروه مورد یک عدد ویتامین B1 100mg دریافت داشتند و بعد از سه ماه از اتمام درمان بر اساس معیارهای Cox menstrual scale ,visual analgesic scale ارزیابی شده اند.

    نتایج

    شیوع دیسمنوره اولیه در جمعیت مورد مطالعه 57/9% بود. به طور کلی سن شروع قاعدگی 13/3 سال بود. در جمعیت مورد مطالعه 85/5% درصد قاعدگی نامنظم داشته اند و میانگین سن دیسمنوره 14/08 سال بوده است. شروع فراوانی علایم (سندرم قبل از قاعدگی) و علایم همراه با دیسمنوره نیز در جمعیت مورد مطالعه بررسی شد. توزیع فراوانی مصرفNSAID در جمعیت مورد مطالعه 63/7% بوده است. از بین دو گروه تحت درمان تسکین درد بعد از سه ماه در گروه شاهد 21% و در گروه مورد 86/4% بود که با Chi=103/59 ,value=0/000 ارزشمند بوده است و بعد از 6 ماه از شروع درمان و 3 ماه بعد از اتمام درمان با پیگیری نمونه ها میزان جواب درمانی تغییر نکرده است. آنالیز نتایج توسط SPSS انجام شد.

    نتیجه گیری

    بر اساس مطالعه در دست، پیشنهاد می گردد با توجه به بدون عوارض بودن این درمان، تحمل آسان دارو و نیز اثر درمانی خوب آن به عنوان یکی از درمان های رایج دیسمنوره مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به این که پایایی درمان دیسمنوره اولیه با ویتامین B1 در این مطالعه سه ماه بوده است و بعد از سه ماه نیاز به تجدید درمان وجود دارد، استفاده از دوره های متناوب درمان با ویتامین B1 پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: درمان های جایگزین، دیسمنوره اولیه، دیسمنوره ثانویه، ویتامین B1
  • MCF-7، سیس پلاتین، میکروسکوپ نوری
  • علی قنبری، بهروز نیک نفس، تقی تقی الطریحی صفحه 16
    مقدمه

    یکی از شیوه هایی که در درمان سرطان مطرح است استفاده از داروهای شیمی درمانی می باشد. سرطان پستان، بیماری شایعی است که هنوز داروی شیمی درمانی نتوانسته آن را به طور کامل درمان کند. در این تحقیق، توقف تکثیر سلول هایMCF-7 که یک رده سلولی سرطان پستان انسانی است به دنبال استفاده از داروی ضد سرطان سیس پلاتین بررسی می شود.

    مواد و روش ها

    در ابتداء پس از انجام شمارش سلولی با رنگ تریپان بلو تعداد یکسانی سلول به فلاسک ها ریخته شده و فلاسک ها به دو گروه شاهد و مورد تقسیم شدند. در گروه مورد یک میکرومول داروی سیس پلاتین به مدت یک ساعت و در گروه شاهد محلول سالین نرمال اثر داده شدند. سپس فلاسک ها به مدت 48 ساعت دیگر انکوبه شدند. پس از این مدت، در سلول های چسبیده دو گروه شاهد و آزمایشی به طور جداگانه با رنگ تریپان بلو شمارش سلولی انجام گرفت. همچنین سلول های چسبیده دو گروه شاهد و آزمایشی به طور جداگانه با تولوییدن بلو رنگ آمیزی شده و با میکروسکوپ نوری مطالعه شدند.

    یافته ها

    نتایج به دست آمده به دو گروه تقسیم شد. شمارش سلولی و میکروسکوپ نوری در شمارش سلولی نتایج به دست آمده به دو گروه تقسیم شد. شمارش سلولی و میکروسکوپ نوری در شمارش سلولی نتایج به دست آمده توسط ازمون آماری Mann-Withney ارزیابی شد. نتایج نشان داد که تعداد سلول های چسبیده گروه ازمایشی نسبت به گروه شاهد کاهش معنی داری پیدا کرده است. در قسمت میکروسکوپ نوری، مشاهده شد که مورفولوژی سلول های چسبیده دو گروه شاهد و آزمایشی یکسان است.

    نتیجه گیری

    از آنجا که سلول هایMCF-7 چسبیده در حقیقت سلول های در حال تکثیر هستند، بنابراین می توان گفت که داروی سیس پلاتین بدن تغییر در مورفولوژی سلول ها موجب توقف تکثیر سلول هایMCF-7 می گردد.

    کلیدواژگان: MCF، 7، سیس پلاتین، میکروسکوپ نوری
  • محمدحسن دوامی، لطیف معینی، محمد رفیعی صفحه 23
    مقدمه

    توجه به امر تحقیق و پژوهش، از عوامل اصلی شکوفایی علمی و تکنولوژی هر جامعه می باشد. بر نقش دانشگاه ها در نیل به این هدف تاکید فراوان شده است. در این رابطه، اجرای هرچه بیش تر پایان نامه های دانشجویی بر اساس استانداردهای مورد نظر از جایگاه خاصی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی رعایت اصول نگارش علمی پایان نامه های دانشجویان پزشکی فازغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی اراک به انجام رسیده است.

    روش کار

    برای نیل به هدف فوق، کلیه پایان نامه های فارغ التحصیلان رشته پزشکی سال های 1373 لغایت 1379 دانشگاه جمعا به تعداد 266 عدد مورد بررسی قرار گرفتند. روش جمع آوری داده ها شامل مشاهده و ثبت در پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی شامل به کارگیری شاخص های توصیفی و جداول و نمودارها انجام شده است.

    نتایج

    بیش ترین فراوانی پایان نامه ها مربوط به فارغ التحصیلان سال 1375 (23%) بود. بیش ترین فراوانی رشته تحصیلی پایان نامه ها به گروه های داخلی (17/7%) و جراحی چشم (13/2%) اختصاص داشت. بیش ترین تمایل خانم ها به پایان نامه های ارایه شده توسط گروه های پوست و زنان بود. در حالی که آقایان بیش تر تمایل به اخذ پایان نامه از گروه های جراحی و داخلی داشتند. به لحاظ نوع پایان نامه، بیش ترین فراوانی مربوط به مطالعات توصیفی–مقطعی به میزان 44% بود. هیچ یک از پایان نامه ها ترجمه و یا مرور مقالات نبودند. این بررسی رعایت اصول نگارش در 52% پایان نامه ها را خوب، 40% را متوسط و 8% را ضعیف نشان داد. به لحاظ بخش های شش گانه اصلی پایان نامه ها، صحیح ترین شیوه نگارش مربوط به بخش های چکیده (54%) و یافته ها (52/3%) و ضعیف ترین آن مربوط به نگارش بخش بحث (26/3%) بود.

    نتیجه گیری

    علیرغم افزایش کیفیت نسبی نگارش پایان نامه های تحصیلی در چند سال اخیر، اما هنوز نقایص زیادی در نگارش آنها مشاهده می شود. با توجه به نقش مهم این رسالات در ارتقای تحقیق و پژوهش در دانشگاه ها، شایسته است نسبت به تهیه یک چارچوب صحیح و استاندارد توسط مراکز ستادی و تاکید بر به کارگیری سراسری آن اقدام گردد.

    کلیدواژگان: پایان نامه های دانشگاهی، دانشجویان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
  • جمشید آیت الهی صفحه 32
    مقدمه

    بیماری آمیبیازیس توسط تک یاخته انتامباهیستولیتیکا ایجاد و جزو سه انگل شایعی است که باعث مرگ و میر در انسان می شود.

    روش کار

    این مطالعه به صورت تجربی بالینی بر روی 45 بیمار مبتلا به امیبیازیس حاد روده ای انجام شد و به هر بیمار مجموعه قرص مترونیدازول 75 میلی گرم هر 8 ساعت و قرص یدوکینال 630 میلی گرم هر 8 ساعت به مدت یک هفته تجویز شد و نتایج حاصله به شرح زیر بود.

    نتایج

    100% بیماران تا یک ماه پس از پایان درمان از نظر بالینی کاملا سالم و هیچ کدام از علایم بالینی آمیبیازیس حاد روده ای را نداشتند. همچنین 100% بیماران در پایان درمان، دو هفته و یک ماه پس از پایان درمان آزمایش مدفوع آنها از نظر انتامباهیستولیتیکا (کیست و تروفوزوییت) منفی بود.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد زمان آن فرارسیده باشد که با تحقیقات بیش تر در صورت امکان بتوان تعداد قرص های تجویزی و همچنین مدت زمان درمان این بیماری را کاهش داد.

    کلیدواژگان: انتامباهیستولیتیکا، آمیبیازیس حاد روده ای، مترونیدازول، یدوکینول
  • سعید بابایی صفحه 36
    مقدمه

    این فلز گران بها از لحاظ شیمیایی یکی از کم فعال ترین فلزات محسوب می گردد. در دهه 1930 اثرات ضد التهابی ترکیبات حاوی طلا (سدیم اوروتیومالات) توجه دانش مندان را به خود جلب کرد. این ترکیبات می توانستند التهاب مفصل و پرده سینویال ناشی از برخی عوامل عفونی یا شیمیایی را سرکوب کنند. پیرو همین روش های درمانی، عوارض جانبی آنها برای اولین بار توجه دانشمندان را برای سنجش میزان طلای موجود در بدن انسان متعاقب عمل طلا درمانی جلب کرد. تحقیق حاضر با نگرشی متفاوت به سنجش میزان طلای موجود در مایعات بیولوژیک بدن افراد مذکر و مونث جامعه شهری تهران پرداخته است. چرا که هیچ یک از این افراد به طور مستقیم این فلز را به عنوان داروی تزریقی یا خوراکی دریافت نکرده اند و نحوه تماس آنها به عنوان زیورآلات و یا وسیله کار (زرگران–طلاسازان) بوده است.

    روش کار

    سنجش در این تحقیق به کمک دستگاه جذب اتمی(Atomic Absorption) صورت گرفته است و 80 نفر داوطلب از بین مراجعین به درمانگاه های مناطق مختلف شهر تهران طی سال 1370 و در صورتی که با شرایط موردنظر این تحقیق تطابق داشته اند در آن شرکت داده شده اند و بدین ترتیب 160 نمونه خون و ادرار تهیه گردید.

    نتایج

    در این تحقیق مشخص شد که میانگین طلای موجود در خون زنان غیر حامله ng/ml 232 و میانگین طلای خون مردان غیر زرگر ng/ml 280 (یک نانوگرم=9-10ضربدر 1 کیلوگرم) بوده است که بسیار بیش تر از همین مقدار در خون افراد جوامع غربی است. این مقدار در انگلیس 0/159 نانوگرم درصد میلی لیتر خون بیان شده است که بسیار کم تر از این مقدار در شهروند تهرانی است. برای بررسی آماری مقادیر سنجش شده از روش های غیر پارامتریک (Mann Whitney) استفاده شده است.

    نتیجه گیری

    تماس طولانی مدت با طلا در مردان نه تنها سبب افزایش مقدار طلای خون آنها نمی شود بلکه با کاهش مقدار طلای خون نیز همراه است. در زنان افزایش مقدار و زمان تماس پوستی با طلا به صورت زیورآلات با افزایش مقدار طلای خون هماهنگی دارد و همچنین مشخص گردید که بارداری در زنان بیش از پیش سبب افزایش مقدار طلای موجود در خون می شود.

    کلیدواژگان: طلا، مایعات بیولوژیک، جذب اتمی، زیورآلات، تعیین مقدار طلا
  • اسماعیل مشیری صفحه 43
    مقدمه

    تیوپنتال یک داروی کوتاه اثر است که در گروه باربیتورات ها جای دارد و به علت خواص فارماکولیژیک مطلوب آن، یک داروی هوشبر استاندارد جهت القاء بیهوشی شناخته شده است. هدف از این مطالعه، تعیین فراوانی نسبی ترومبوفلبیت با تیوپنتال 2/5 درصد و 5 درصد می باشد.

    روش کار

    300 نفر از بیمارانی که جهت انجام عمل غیر اورژانس به یکی از بیمارستان های دانشگاهی شهر اراک مراجعه می کردند و پس از عمل جراحی حداقل سه روز در بخش مربوطه بستری شده و در تقسیم بندی ASA (انجمن متخصصین بیهوشی آمریکا) و در کلاس I وII قرار داشتند، انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مساوی 150 نفری تقسیم شدند. به گروه اول mg/kg 4 تیوپنتال 2/5 درصد و به گروه دوم mg/kg 4تیوپنتال 5 درصد به یکی از وریدهای سطحی پشت دست تزریق شد.

    نتایج

    در این مطالعه شیوع فلبیت در کل بیمارانی که تیوپنتال 2/5 درصد دریافت کرده بودند 1/33 درصد بود (دو نفر از 150 نفر بیمار پس از تزریق دارو دچار فلبیت شدند) شیوع فلبیت در کل بیمارانی که تیوپنتال 5 درصد دریافت کردند 2 درصد بود. (سه نفر از 150 نفر بیمار پس از تزریق دارو دچار فلبیت شدند) در هر دو گروه فلبیت در 24 ساعت اول تزریق بروز کرد و در روز دوم و سوم هیچ بیماری دچار فلبیت در محل تزریق نشد. ترومبوز در هیچکدام از بیماران (در هر دو گروه) مشاهده نشد.

    نتیجه گیری

    شیوع فلبیت با تیوپنتال 5% بیش تر از میزان بروز آن با تیوپنتال 2/5 درصد می باشد.

    کلیدواژگان: باربیتوراتها، بنزودیازپینها، ترومبوفلبیت، تیوپنتال
  • علیرضا جمشیدی فرد، سیمین نجف قلیان، حمید گرامی صفحه 49
    مقدمه

    سندرم کمپارتمان نکروز عضلات در یک محفظه آناتومیک بر اثر افزایش فشار داخل بافتی است که منجر به ایسکمی بافتی می گردد. به دلیل ابهام و پیچیدگی علایم بالینی، گاهی اوقات اطمینان در تشخیص دشوار می شود. از طرفی تشخیص زودرس از پیشرفت یک سری عوارض برگشت ناپذیر جلوگیری می کند. این نیاز منجر به ساخت دستگاه اندازه گیری Wick گردید که در این مطالعه از آن برای تعیین میزان فشار داخل بافتی استفاده شده است.

    روش کار

    مطالعه بر روی 32 بیمار با ترومای به اندام صورت گرفت که داوطلبانه و با آگاهی کامل مورد بررسی واقع شدند. قبل از اندازه گیری فشار داخل کمپارتمان به کمک دستگاه Wick علایم کلاسیک این سندرم شامل درد، درد در حالت Extension، رنگ پریدگی، حساسیت و سفتی، اختلال حسی، عدم حس نبض و زمان لازم برای پرشدگی مویرگی بر اساس تعاریف بالینی برای هر بیمار بررسی و ثبت شد.

    نتایج

    علایم بالینی بیمار با تغییرات ثبت شده توسط دستگاه اندازه گیری از نظر میزان هم خوانی علایم با فشار داخل کمپارتمان مقایسه شد. از میان علایم بالینی، درد شایع ترین علامت بود و رنگ پریدگی کم ترین شیوع را در بین بیماران مورد بررسی داشت. بین میزان فشار داخل کمپارتمان و بروز تعداد علایم بالینی نه گانه رگرسیون مثبت (R=0/69) به دست آمد.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد دستگاه مذکور وسیله پاراکلینیک قابل دسترس و ارزان قیمتی باشد که به راحتی می تواند برای ارزیابی فشار داخل کمپارتمان مورد استفاده واقع شده و موجب تشخیص دقیق تر و سریع تر سندرم کمپارتمان گردد.

    کلیدواژگان: فشار داخل کمپارتمان، دستگاه Wick، علائم بالینی، سندرم کمپارتمان
|
  • Fereydoun Azizi *, Robabeh Sheikholeslam, Parvin Mirmiran, Gita Abdolhosini, Masoud Kimiagar, Hossein Malekafzali Page 1
    Introduction

    Iodine deficiency disorders (IDD) is a worldwide health problem. Many parts of the Islamic republic of Iran had been known as areas of endemic goiter. IDD was accepted as a priority health problem in the country and a National IDD Council was formed in 1989.

    Material and Method

    One of the main strategies of National Council for IDD control was to provide at least 150mg of iodine per day to the entire population through making available iodized salt. This study was performed to evaluate the National IDD council program in 1996, in rural and urban areas of Markazi province, 1300 school children, aged 8 to 10 years, including 50% boys, were selected through random sampling Grading of goiter was performed according to WHO. Classification, Serume, T3, T4 and TSH were measured by RIA and urinary iodine by digestion method.

    Results

    The mean of serume T3, T4 and TSH were: 10±2.0 μg/dl, 160±28 ng/dl and 2.3±1.3 μIu/ml respectively. There were no differences between males and females and school children of rural or urban areas. Four person had serum T4 more than 12.5μg/dl. The mean urinary iodine was 16mg/dl in entire population. 75% had urinary iodine more than 10mg/dl. Only 11% had urinary iodine less than 5μg/dl. Total prevalence of goiter was 35% (36% in girls and 34% in boys).

    Conclusion

    Based on the available data, seven years after distribution of iodized salt, urinary iodine of school children of Markazi province does not show iodine deficiency. However goiter is still endemic in Markazi province.

  • Mehrangiz Zamani *, Fatemeh Soltan Beigi Page 7
    Introduction

    Primary dysmenorrhea with prevalence of 90% is the one of the most gynecologic problems and it is one of the important ethiology of decrease of quality of live in women. The treatment is varity cocp, NSAIDS (common treatment) The use of acupuncture. Tens, Laparascopic surgery, vitamin B1 acid -3 omega, transdermal N.G. (nitroglycerin) in the studies were evaluated but the number of cases and the period of follow up is limited. In the study in India with Gokhale and et.al in 1996, the curative Rate of treatment with Vitamin B1 was proved. In this study we evaluated the treatment effect of Vitamin B1, and follow up the patients 3 months later and 6 months after the onset of treatment.

    Material and Method

    In this study 2 years between 1999-2001 a Randomized double blind placebo controlled study, one group (118-n) received Vitamin B1 (100 mg) and other group (124=n) received placebo daily in the onset of three month treatment and end of treatment and 6 months later of onset of treatment the patient is calculated with visual analgesic scale and cox-menstrual scale.

    Results

    The prevalence of primary dysmenorrhea in the population of this study was 51/9% mean age of menarche 13/3 year. The rate of NSAID using is 63/1%. 85/5% of patients had irregular menses. The prevalence of premenstrual sign. And the signs correlated with dysmenorrhea were evaluated between two groups of treatment evaluated 3 months after treatment period in the placebo control care rate was 21% and in Vitamin B1 was 86/4% (chi=103.59 p value=0.000).

    Conclusion

    The results in this study were similar with the results of Gokhale in India. This treatment did not have any side effect and this treatment tolerated easily.

  • Ali Ghanbari *, Behrooz Nicknafs, Taghi Taghi AL Tarihi Page 16
    Introduction

    One of the methods of cancer treatment is use of chemotherapic drugs. Breast cancer is a common desease that chemotherapic drugs have not treated it yet. In this research, Cell proliferation inhibition in MCF-7 cells, a human breast carcinoma cell line , after treatment with Cisplatin, an anticancer drug is studied.

    Material and Method

    At first, after cell counting with trypan blue stain, equal cells were added to flasks and flasks were divided in to two control and experimental groups. In experimental group, 1 micro mole cisplatin exposure in 1 hour, where control group with normal saline solution. after that, flasks were incubated for 48 hours. After passing this time, attached cells of two control and experimental groups, were stained with trypan blue for cell counting and with toloiden blue for light microscopy individually. Obtained results were divided into two section, cell counting and light microscopy. In cell counting. Obtained results were evaluated with Mann-Withney Statistical test.

    Results

    results showed that number of attached cells in experimental group was reduced. In light microscopy, morphological features of attached MCF-7 cells in two groups were similar.

    Conclusion

    Through that, attached MCF-7 cells are proliferating so we can say that without altering in Morphological features, Cisplatin causes inhibition in cell proliferation of MCF-7 cells.

  • MohammadHassan Davami *, Latif Moiini, Mohammad Rafiei Page 23
    Introduction

    Persuading research activities is the major factor for scientific and technological progress in the societies. The role of universities is essential and a properly prepared scientific dissertation is an important factor for this purpose. This study was carried out to evaluate the major writing principles in dissertations of medical students at Arak University of Medical Sciences.

    Material and Method

    266 dissertations of medical students graduated from 1373 to 1379 from Arak University of Medical Sciences were studied. In each writing prepared questionbaires were filled out by academic staffs based on Lickert Format. The data were analyzed by descriptive statistical Methods.

    Results

    The highest frequency of dissertations were related to graduate students graduated in 1375 (23%). The highest frequency in academic departments was Department of Internal Medicine (17.7%) and Department of Ophthalmology (13.2%). Ladies were more interested in department of Dermatology and Gynocology and men were more interested in Department of Surgery and Internal Medicine. Considering the kind of dissertations, the most frequency was recorded for observational-cross-sectional studies (44%). No translation review article dissertation was recorded. 52% of dissertations were evaluated as Good, 40% of them were Fair and 8% were evaluated as unacceptable. Considering the different parts of a dissertation. "The Abstract"(%54%) and "The Results" (52%) were evaluated as the best and The Discussion (26.7%) was evaluated as the worst.

    Conclusion

    Although the quality of scientific writing of research dissertations of medical students has improved over the past few years, but preparation of a standard and consistent framework by research deputy of Health Ministry looks necessary for scientific dissertations.

  • Jamshid Ayatolahi * Page 32
    Introduction

    Amebiasis, Caused by Entamoeba histolytica. Is one of the three most common prevalent parasites that causes mortality.

    Material and Method

    This clinical trial was carried out among 45 patients suffering from acute enteric amebiasis. Each patient receives 750 mg metronidazole and 630 mg iodoquinol every eight hours for one week, the following results were obtained.

    Results

    All of the patients were completely treated at the end of two weeks and did not have any sign of the diseases. Also two weeks after cessation of therapy, stool test for entamobea histolytica (cyst and trophozoite) was negative in all of patients.

    Conclusion

    It seems by further research, we can decrease does of medications and duration treatment in these patients.

  • Saeed Babaei Page 36
    Introduction

    Gold the valuable metal is chemically considered one of the most less active metals. The anti-inflammatory effects of drugs containing gold (sodium aurothiomalate) came into notice of the scientists in 1930. These compounds were able to suppress the joints and synovial membrane inflammation induced by infectious or chemical agents. Following these treatment methods their side effects induced this conception to the scientists for the first time to evaluate the amount of gold in the human body just after treatment with gold. This research has analyzed the gold amount in biological fluids in males and females bodies of the Thehran citizens with different conception, because none of them have received gold via oral or injective drugs and their contact with gold has been as jewelry or business instrument.

    Material and method

    Analysis of gold in this research has been done by Atomic absorption and 80 Tehranian citizen among patients referring to clinics of different areas of Tehran and if they have been conformed to participate in this research has voluntarily cooperated to give 160 n blood and urine specimens during year 1992.

    Results

    It is revealed in this research that the mean amount of gold in non-pregnant women is 232 ng/ml and this amount for non jeweler men is 280 ng/ml which is more than the amount of this for western people. For example this amount is 0.159 ng/100cc in blood for England which is much lesser than this amount for tehranian citizens. For statistical evaluation non parametric statistical method (mann-whitney U-test) is used.

    Conclusion

    Long term contact with gold for men not only do not increases the blood gold but also declines it. In women the increase in time and the amount of skin surface contact with gold is synchronize with increase of the blood gold and also is revealed that the pregnancy in women increases the amount of gold in blood.

  • Esmaeel Moshiri Page 43
    Introduction

    Thiopental is a short acting drug from barbiturates group, that is a favorable standard anesthetic for induction anesthesia because of pharmacologic effects. The goal of this study was to determine the incidence of thrombophlebitis with thiopental 2.5% and 5%.

    Material and Method

    Three hundred patients in ASA class I and II that referred to one of the college for elective surgery and was admitted 3 days after operative and was allocated in equal 2 groups (n=150) randomly. One group received thiopental 2.5% 4 mg/kg and the other group received thiopental 5% n 4mg/kg from one of the Veins of dorsum of hand.

    Results

    The incidence of phlebitis in this study was 1.33% (2 case from 150 case) in first group and 2% (3 case from 150) in second group. In both groups phlebitis was occurred in first 24 operative period and 2nd days no patient had not phlebitis in infusion site.

    Conclusion

    Thrombosis was not observed in patients in both groups. Incidence of phlebitis with thiopental 5% was greater than thiopental 2.5%.

  • AliReza Jamshidifard, Simin Najafgholian, Hamid Gerami Page 49
    Introduction

    Intracomparemental pressure were measured by the wick catheter technique in 32 compartments of 32 post traumatic patients who were clinically suspected of having acute compartment syndromes. A pressure of zero millimeters of mercury was used as an indication for normal compartment enough for being excluded in any subject.

    Material and Method

    Signs and symptoms were examined in subjects based on clinical definitions before measuring intracompartmental pressures. Paresthesia, tensness, pain in passive extension, pain in active extension, paralysis, pulselessness, capillary filling and pallor of each subject were marked to be used for comparison with the value of intraucompartmental pressure.

    Results

    Pain were present in all subjects as the most earliest sign while the skin pallor appeared to be the latest one.The lowest values of pressure were seen together with pain and paresthesia even below the 10 mmHg among the subjects. In our cases when ever the pressure values of the affected compartment increased. The number of present signs and symptoms also increased. ‍‍

    Conclusion

    Positive regression of the mentioned correlation (r=0.69) implies that the value of intracompartmental pressure could be indicative of the more complications associated with more sign and symptoms. Since different signs and symptoms were present in our subjects even with the same value of pressure. The diagnosis and apporching to compartment syndromes may looks confusing so measuring intraucompartmental pressure by a wick cartheter seems to be the cheep. Available technique in diagnosis and management of the cases.