فهرست مطالب

دانشگاه علوم پزشکی اراک - سال چهارم شماره 2 (پیاپی 15، تابستان 1380)

مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک
سال چهارم شماره 2 (پیاپی 15، تابستان 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/06/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • عبدالعزیز رستگار لاری، احمدرضا شمشیری، فرامرز مسجدیان، علیرضا سالک مقدم صفحه 1

    اگرچه رژیم های آنتی بیوتیکی موثر و تایید شده به طور رایج برای درمان عفونت های ادراری غیر پیچیده وجود دارد ولی یافتن رژیم های درمانی جدیدی که با تاثیر مشابه بتوانند طول درمان را کوتاه، عوارض جانبی کم تر و هزینه را پایین بیاورند، مفید خواهد بود. مطالعه حاضر برای ارزیابی حساسیت باکتری های گرم منفی جدا شده از بیماران بستری مبتلا به عفونت مجاری ادراری نسبت به افلوکساسین در مقایسه با سفتریاکسون و سایر آنتی بیوتیک های متداول تدوین شده است. 408 نمونه باسیل گرم منفی از بیماران بستری و سرپایی مبتلا به عفونت ادراری در مدت پاییز و زمستان 1378 از بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران جدا گردید و حساسیت آنها نسبت به آنتی بیوتیک های مختلف سنجیده شد. حداقل غلظت مهاری(MIC) افلوکساسین و سفتریاکسون بر اساس توصیه های کمیته ملی معیارهای آزمایشگاهی بالینی(NCCLS) بررسی گردید. ارگانیسم های جدا شده به ترتیب شیوع عبارت بودند از ایشریشیاکلی (68/3%)، سویه های پسودوموناس (15/4%)، سویه های انتروباکتر (6/7%)، سویه های پروتیوس (6/25%) و کلبسیلا (3/4%)، در مجموع درصد مقاومت سوش ها نسبت به آمپی سیلین، تریمتوپریم/ سولفامتوکسازول، نالیدیکسیک اسید، نیتروفورانتویین، جنتامایسین، افلوکساسین و سفتریاکسون به ترتیب 86/8، 51/4، 24/8، 6/2، 13/27 و 14 درصد به دست آمد. انتروباکتریاسه نسبت به افلوکساسین حساس تر بودند. (99%) ولی انواع پسودوموناس ها حساسیت ضعیفی داشتند (60% حساس). همچنین بیش ترین مورد مقاومت نسبت به سفتریاکسون نیز مربوط به سویه های پسودوموناس بود. نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که افلوکساسین و سفتریاکسون به طور معنی داری(P<0/05) از سایر آنتی بیوتیک های مورد استفاده از نظر آزمایشگاهی موثرتر می باشند ولی این دو نسبت به یکدیگر از نظر اثر آزمایشگاهی بر گرم منفی های ایجاد کننده عفونت ادراری اختلاف معنی داری ندارند. با توجه به مزایای افلوکساسین بر سفتریاکسون در خصوص امکان مصرف خوراکی و جذب مناسب و طیف اثر وسیع، مطالعات گسترده بالینی با افلوکساسین برای بیماران دچار عفونت ادراری بستری توصیه می شود.

    کلیدواژگان: عفونت های مجاری ادراری، باکتریهای گرم منفی، تستهای حساسیت میکروبی، افلوکساسین، سفتریاکسون
  • غلامعلی فتاحی بیات، سوسن معرفتی صفحه 7

    شب ادراری یکی از مشکلات روانی اجتماعی مهم برای کودکان و والدین محسوب می شود. شب ادراری در 20% کودکان در سن 5 سال دیده می شود. از آن جا که علت واحدی برای ایجاد اختلال شناخته نشده است، لذا روش های درمانی متعددی برای اصلاح آن به کار رفته است. هیچ کدام از روش ها به طور قطع سبب بهبود بیماری نمی گردد. درمان ها به دو گروه درمان غیر دارویی و دارویی تقسیم می شوند. درمان دارویی شامل ایمی پرامین و دسموپرسین بوده که هر کدام موفقیت نسبی دارند. هدف از این مطالعه مقایسه دسموپرسین با ایمی پرامین در درمان شب ادراری کودکان بوده است. روش مطالعه تجربی و در سطح کارآزمایی بالینی است. در این مطالعه 98 کودک مبتلا به شب ادراری در گروه سنی 15-5 ساله در دو گروه درمانی با ایمی پرامین 49 مورد و دسموپرین نیز 49 مورد به مدت 5 ماه تحت درمان قرار گرفتند. 36 نفر از کودکان تحت درمان با ایمی پرامین بعد از یک ماه کاملا خشک بودند. (73%) از این تعداد در ماه دوم پیگیری 20 نفر مجدد دچار عود شدند. 31 نفر از کودکان تحت درمان با دسموپرین بعد از یک ماه کاملا خشک بودند (63%) و بعد از سه ماه از قطع درمان 17 نفر مجدد دچار شب ادراری شدند. نتایج به دست امده تفاوت معنی داری را بین دسموپرین و ایمی پرامین در درمان بی اختیاری کودکان نشان نمی دهد. با توجه به شیوع عوارض بالاتر در کودکان تحت درمان با ایمی پرامین به نظر می رسد که مصرف دسموپرین ارجح است.

    کلیدواژگان: شب ادراری، کودکان، ایمی پرامین، دسموپرسین
  • ولی الله خدیر، آرین منصوری صفحه 13

    بیماری عروق کرونر مهم ترین علت مرگ و میر در بسیاری از کشورها می باشد و برای ایجاد یا تشدید آن تعدادی فاکتور خطر وجود دارد که با کنترل یا حذف آنها می توان از شیوع این بیماری و عوارض ناشی از آن کاست. بدین منظور این مطالعه در شهرستان اراک در دو مرحله بر روی 1050 نفر از افراد بالای بیست سال شامل 750 نفر زن و 300 نفر مرد که به طور تصادفی انتخاب شده بودند، صورت گرفت. در مرحله اول شیوع هیپرنانسیون 20/7 درصد، هیپرگلیسمی 5/8 درصد، مصرف سیگار 5/5 درصد، هیپرکلسترولمی 26/7 درصد، هیپرتری گلیسیریدمی 25/8 درصد، چاقی 30/2 درصد و سابقه فامیلی مثبت 21/9 درصد در کل افراد مورد مطالعه به دست آمد. 385 نفر از این افراد که حداقل یک فاکتور خطر قابل تعدیل یا حذف داشته و نیازمند درمان دارویی نبودند شش ماه پس از آموزش های لازم مجددا مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص گردید که در مردان و زنان به ترتیب کلسترول 13 و 25/2 درصد(P<0/0001) ، تری گلیسیرید 36 و 18/5 درصد(P<0/0001) ، شاخص حجم بدن 4 و 4/3 درصدP<0/0001))، فشار خون سیستولیک 10و 5/6 درصد(P<0/0001) و فشار خون دیاستولیک 11 و 7/5 درصد(P<0/0001) کاهش یافت. قند خون تنها در زنان کاهش معناداری را نشان داد (40/1 درصد با (P=0/001 و مصرف سیگار در هر دو جنس کاهش معناداری را نشان نداد.

    کلیدواژگان: فاکتورهای خطر، هیپرتانسیون، هیپر تری گلیسیریدمی، هیپرکلسترولمی، هیپرگلیسمی
  • عباسعلی پورمومنی صفحه 17

    بدون شک یکی از نوروپاتی های فشاری شایع، سندرم کارپال تونل است. علایم عمده این سندرم خواب رفتگی و درد دست و درد شانه و... هستند. البته علایم در بیماران مشاهده نمی شود و برخی از علایم ممکن است شاخص باشند. هدف این مطالعه تعیین ارزش هریک از علایم سندرم مذکور و ارتباط آنها با یک دیگر است. کلیه بیمارانی که با شکایت درد اندام فوقانی به دو آزمایشگاه الکترودیاگنوسیس دولتی و خصوصی ارجاع گردیدند، در نظر گرفته شدند. شرط ورود به مطالعه اثبات این سندرم به وسیله آزمایش های الکترودیاگنوسیس و رد ضایعات دیگری از قبیل: فشارها و تحریکات (کمپرسیون های) ریشه اعصاب، گیر افتادن اعصاب (اینتراپمنت ها) و... بود. جمعیت مورد مطالعه: در بین بیماران مراجعه کننده 1024 اندام دست مربوط به 745 نفر (331 دست راست و 158 دست چپ و مابقی دو طرفه) وارد مطالعه شدند. در این مطالعه نسبت گرفتاری زنان به مردان نسبت 8 به 1 و سن 64% بیماران بین 30 تا 50 سال بود. گرفتاری دست راست 43/5%، دست چپ 21/2% و دو طرفه 35/3% بود. شایع ترین علامت بالینی (سوبژکتیو) درد و خواب رفتگی شانه (77/9%) بود، در حالی که خواب رفتگی دست 57/1% بود. در بین علایم یافته های بالینی (ابژکتیو)، فالن تست 61%، تینل ساین 48% مثبت و اختلاف حس لمس بین سبابه و انگشت کوچک 43% بود. ارتباط معنی داری بین فالن تست و تینل ساین مشاهده گردید.

    کلیدواژگان: سندرم تونل کارپال، عصب مدیان، زمان تاخیری (دیستال لاتنسی)، تینل ساین، فالن تست
  • عبدالرحیم صادقی، حمیدرضا روضاتی، مینو گلستانی، آزاده مشتاق، مژگان صالحی، زهره ساری صفحه 22

    مسایل ژنتیک یکی از علل مهم عقب ماندگی های ذهنی می باشد. با پیشرفت و توسعه کشورها، معلولیت ناشی از عفونت و سوء تغذیه کاهش یافته و بر سهم علل ژنتیکی افزوده می شود. در این مطالعه پس از تشکیل پرونده برای معلولین، بررسی کروموزومی با روش نوارگذاریG برای آنها انجام شد. از 100 معلول، 66 مورد پسر و 34 مورد دختر بودند. 31 درصد از معلولین نوعی اختلال کروموزومی داشتند. از 23 مورد (درصد) معلول مبتلا به سندرم داون، 21 مورد تریزومی آزاد کروموزوم 21، 1 مورد وضعیت موزاییک کروموزومی و مورد باقیمانده، وضعیت موزاییک کروموزومی همراه جابه جایی روبرتسونین 14/21 داشت. 8 معلول دیگر نیز یک نوع ناهنجاری کروموزومی شامل واژگونی (3 معلول)، تریزومی بخشی (1 معلول)، کروموزوم 22 حلقوی (1 معلول) و شکست در کروموزوم های مختلف (3 معلول) داشتند. این پژوهش به خوبی نشان داد که ناهنجاری های کروموزومی در بین عقب ماندگان ذهنی بسیار شایع است و شایع ترین علت کروموزومی در بین عقب ماندگی ذهنی، تریزومی آزاد کروموزوم 21، عامل سندرم داون است.

    کلیدواژگان: عقب ماندگی ذهنی، معلول، ناهنجاری کروموزومی، کاریوتایپ
  • منیژه کهبازی صفحه 28

    هیپوگلیسمی یکی از شایع ترین اختلالات متابولیک قابل پیشگیری و درمان به خصوص در نوزادان کم وزن هنگام تولد است. حدود 80٪ موارد بدون علامت است و یا این که علایم می توانند در روز سوم تا پنجم تولد یعنی بعد از ترخیص از بیمارستان در نوزاد بروز کنند. در هرحال، هیپوگلیسمی حتی در موارد بدون علامت، نوزاد را در معرض نقایص شدید تکامل مغز و سیستم عصبی قرار می دهد که این اختلالات بسته به مدت و شدت هیپوگلیسمی به صورت کاهش رشد دور سر و اختلالات رفتاری به خصوص در سنین 3 تا 5 سالگی برای کودک به یادگار می مانند. ما در این تحقیق به بررسی 284 نوزاد LBW پرداختیم که حدود 5/2٪ از آن ها در 24 ساعت اول تولد هیپوگلیسمی (قند خون کم تر از 30 میلی گرم در دسی لیتر) داشتند. حدود 80٪ از این موارد بدون علامت بودند. 20٪ نوزادان هیپوگلیسمیک دچار علایم به صورت هیپوتونی، تشنج ژنرالیزه همراه با آپنه و سیانوز منتشر شده بودند که این نوزادان حاصل حاملگی دو قلویی و زایمان به صورت سزارین بودند. همچنین این نوزادان را به تفکیک سن حاملگی مورد بررسی قرار دادیم که شیوع هیپوگلیسمی در بین نوزادان نارس 2/3٪ و در بین نوزادان با محدودیت رشد داخلی رحمی IUGR 9/6٪ بود. بین جنسیت و میزان بروز هیپوگلیسمی رابطه معنی داری وجود نداشت ولی بیش ترین میزان بروز هیپوگلیسمی در نوزادانی با وزن تولد 1500 تا 2000 گرم مشاهده شد.

    کلیدواژگان: هیپوگلیسمی، نوزاد، کم وزن هنگام تولد، اراک
  • علیرضا سوسن آبادی، نسرین رضایی، شهربانو سرایی صفحه 33

    تهوع و استفراغ از تظاهرات شایع بسیاری از اختلالات عضوی و عملکردی است که به طور شایع بعد از اعمال جراحی و بیهوشی دیده می شود. این مسئله علاوه بر این که برای بیمار ناخوشایند است ممکن است عوارضی برای بیمار ایجاد کند. در کنار روش های پیشنهادی جهت جلوگیری از تهوع و استفراغ استفاده از ایزوپروپیل الکل استنشاقی نیز توصیه شده است. در این مطالعه به منظور ارزیابی کارآیی ایزوپروپیل الکل استنشاقی در جلوگیری از تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی و بیهوشی عمومی، طی یک کارآزمایی بالینی، ‌تاثیرات این الکل با نرمال سالین مقایسه گردید. b در گروه مورد، در اتاق ریکاوری سه بار پنبه آغشته بهCC 1 ایزوپروپیل الکل 99٪ با فواصل یک دقیقه به مدت 5 ثانیه جلوی بینی بیمار گرفته می شد. در گروه شاهد پنبه را با CC1 نرمال سالین آغشته کرده و به همان روش گروه مورد عمل شد. نمونه برداری به صورت ساده و تصادفی بوده و تفاوتی بین دو گروه وجود نداشت. بیهوشی کلیه بیماران با یک روش انجام گردید. بیماران تا دو ساعت بعد از عمل از نظر وجود تهوع و استفراغ بررسی شدند. نتایج به دست آمده گویای آن است که استنشاق ایزوپروپیل الکل میزان تهوع و استفراغ بعد از عمل را کاهش می دهد. علاوه بر آن بیماران گروه مورد زمان ریکاوری کمتری را داشتند. هیچ گونه عارضه جانبی هم در گروه مورد مشاهده نشد. با توجه به این که استنشاق ایزوپروپیل الکل می تواند باعث کاهش تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی شود، از طرفی کاربرد آن کار آسانی می باشد، پیشنهاد می شود برای کاهش تهوع و استفراغ از آن به عمل آید.

    کلیدواژگان: ایزوپروپیل الکل، تهوع و استفراغ، استنشاق، جراحی شکم
  • فرزانه گل آقایی، بهمن صالحی، محمد رفیعی صفحه 36

    آسیب دیدگان جسمی جنگ اغلب به دلیل ناتوانی های فیزیکی با تغییراتی در شیوه ی زندگی، اشتغال، فعالیت های اجتماعی و ارتباطات خانوادگی روبرو می باشند. مواجهه با فشارهای روانی ناشی از این تغییرات سلامت روانی آنان را مورد تهدید قرار می دهد. این پژوهش توصیفی تحلیلی به منظور بررسی میزان شیوع اختلال افسردگی و عومل موثر بر آن در جانبازان جسمی شهرستان اراک انجام گرفت. یک نمونه تصادفی شامل 600 نفر از رزمندگان آسیب دیده در میدان های جنگ ایران و عراق با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی و آزمون افسردگی بک – فرم کوتاه 21 جمله ای از نظر وجود علایم افسردگی مورد مطالعه قرار گرفتند. 174 نفر (29٪) در این آزمون نمره 17 و بالاتر کسب کرده و افسرده شناخته شدند. استفاده از آزمون های مجذور کای و فیشر رابطه معنی داری بین افسردگی و متغیرهای عضو آسیب دیده، میزان تحصیلات، تعداد فرزندان، اشتغال، نوع سازمان محل کار، درآمد ماهانه، رضایت از روابط خانوادگی، مصرف دخانیات، تغییر شغل پس از آسیب دیدگی و رضایت از شغل نشان داد .(P<0/01) همچنین بین شدن افسردگی برحسب نمره آزمون بک و عضو آسیب دیده رابطه معنی داری وجود داشت. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون لجستیک نشان داد که عضو آسیب دیده، بیکاری، نارضایتی از شغل و روابط خانوادگی و همچنین مصرف دخانیات روابط معنی داری با اختلال افسردگی در جانبازان مورد مطالعه داشتند. .(P<0/05)

    کلیدواژگان: اختلال افسردگی، جانبازان، جنگ، معلولین جسمی
|
  • Abdolaziz Rastegar Lari *, Ahmadreza Shamshiri, Faramarz Masgedian, Alireza Salek Moghaddam Page 1

    The present study was carried out to evaluate the in-vitro susceptibility of isolated gram-negative bacteria from hospitalized patients with urinary tract infection (UTI) to ofloxacin in comparison with ceftriaxone and other conventional antibiotics. Gram-negative rods (408 samples) isolated from hospitalized patients with UTI from September 1998 to Janury 1999 and their sensitivity to various antibiotics were determined. Minimum Inhibitory Concentration (9MIC) of ofloxacin and ceftriaxone were evaluated according to National Committee for Clinical Laboratoty Standard (NCCLS) recommendations. The predominant organisms were Escherichia coli (68.3%), Pseudomonas spp (15.4%), Enterobacter spp (6.7%), Proteus spp (6.2%) and Klebsiella (3.4%). The percentage of resistance for all strains was 86.8%, 51.6%, 27% for ampicillin, trimethoprim-sulfamethoazazole and nalidixic acid respectively, 24.8% for nitrofurantoine, 27.2% for gentamicin, 13.6% for ofloxacin and 14% for ceftriaxocine. Enterobacteriacea was more sensitive to ofloxacin (99%), but Pseudomonas spp, were weakly sensitive to ofloxacin (60%), Also in the case of ceftriaxone, enterobacteriaxea was the most sensitive bacteria (90%) and sensitivity of E.coli and pseudomonas spp. To ceftriaxone were 86.5% and 70% respectively. In our study there was no significant difference between ofloxacin and ceftriaxone (P=0.88). Both antibiotics had in-vitro broad activity against gram-negative bacteria in hospitalized patients with UTI. Larger-scale studies are recommended to compare the effect of oral ofloxacin with parental ceftriaxone in patients.

  • GholamAli Fatahi Bayat *, Sousan Marefati Page 7

    Nocturnal enuresis (NE) is a psychosocial problem for children and parents. The incidence of Ne is 20% in 5 years old children. Since no single etiology is found for disorder, various therapeutic modalities have been used. None of which could cure enuresis entirely. Two types of treatment are considered: Pharamacologic & nonpharmacologic. A prospective experimental study in the level of clinical trial in 98 children aged 5-15 years who have NE underwent for 1 month of therapy with imiperamine in 49 and desmopressin in 49 no. of patient treated with imiperamine 36 children have complete response (73%) (all dry bed), at the 3 months follow up 20 children have recurrence. Ammong patients treated with dessmopressin, 31 children have complete response (63%). Recueernce rate after 3 months is 17 cases. Our results didn’t indicate any statistical difference between imipramine & desmopressin in the treatment of N.E. Imipramine is more complicated than desmopressin so that desmppressin is preferred.

  • Valiollah Khadir *, Aryan Mansouri Page 13

    Coronary artery diseases are the most important cause of mortality in many countries and there are many risk factors where by reducing its prevalence or side effects by deletion or control. This study has done in Arak in two stages on 1050 patients who were over 20 years. They included 750 women and 300 men who were selected randomly. In first stage factors in total investigated population were as follow: Hypertension 20.7%, hyperglycemia 5.8%, obesity 30.2% and positive family history 21.9%. 385 patients were investigated with necessary educational programs after six months and they had at least one risk factor which can be modified or deleted without need to drug use. It was cleared that in men and women respectively cholesterol 13,15.2% (P<0.0001), triglyceridemia 36, 18.5% (p<0.0001), body mass index 4, 4.3% (p<0.0001), systolic blood pressure 10,5.6% (P<0.0001) and diastolic blood pressure were 11, 7.5% (p<0.0001) decreased. Blood sugar shoed significant reduction in women 40.1% (P=0.001) and cigarret smooking didn’t show significant reduction in two sexes.

  • AbasAli PourMomeni * Page 17

    The most commonest entrapment mononeuropathy is carpal tunnel syndrome. This syndrome is associated with hypothyroidism, acromegaly, amyloidosis, pregnancy, obesity, diabetes, … and idiopathic. The aim of this study was evaluation and prevalence of sign and symptom in this sundrome. All patients with upper extremity pain were referred to EMG lab studied. Inclusion criteria was conduction study and exclusion criteria was other Entrapments and radiculopathies . 1024 hands from 745 patient were selected. In this study T females were affected more than males. Most age (8/1) was 36 to 50 years(48.4%). Right hand 44.3% and left hand 21.3% and bilateral 35.4%. Neoturnal pain was dominate sign (74%), phalen test 62%, paresthesia in hand 57%, tinel sign 47.9%. Different sensory between index & little finger was 43.1%. There is significant correlation between distal)motor 7 sensory) and phalen test. Also there is significant relation phalen test 7 tunnel sign.

  • Abdolrahim Sadeghi *, Hamidreza Rozati, Minou Golestani, Azadeh Moshtagh, Mozhgan Sadeghi, Zoreh Sari Page 22

    About 3-5 percent of population suffer from mental retardation (MR) mildly to severely. One of the most common causes of Mr is chromosomal aberrations. In this research, Chromosmal study was performed for 100 Mental Retarders (MRS) by G-banding Method. 100 MRS were suffering from downs syndromes: 21 cases with 21 free Trisomy, 1 case chromosomal mosaism and residual case had Robertsonian traslocation 14; 21 also chromosomal mosaism. Other 8 MRS had be structural aberrations in chromosmals such as inversion (3 cases), partial trisomy (1 case), ring 22 chromosme (1 case) and breakages in different chromosmes (3 cases). The results showed that chromosomal aberrations are frequent between Mental Retarderes and the most common chromosomal aberrations occure between MRS is 21 free trisomy.

  • Manizheh Kahbazi * Page 28

    Hypoglycemia is one of the most common preventable and curable metabolic disorders, especially seen in low birth weight infants. About 80% of hypoglycemic conditions are asymptomatic or the symptoms will present between the third to fifth days after birth that infants are discharged from the hospital. However even in asymptomatic cases, hypoglycemia has exposed the infant to sever defects of nervous system development which these defects depended on duration and severity of hypoglycemia will be remained as reduction of head circumference and psychomotor disorders for child especially in 3 to 5 years old. We studied 284 LBW infants that about 5.2% of them were hypoglycemic in the first 24 hours after birth. (Blood glucose was less than 30, g/dl). About 80% of cases were asymptomatic. 20% of showed were symptomatic such as hypotonia, generalixed convulsion with apena and total cyanosis. These infants were of twin pregnancy or Cesarian section. We also studied infants based on gestational age. (Preterm & IUGR) The prevalence of hypoglycemia in preterm infants was 2.3% and 6.6% in IUGR infants. There was no significant relation between the sex and incidence of hypoglycemia . The most common prevalence of hypoglycemia were seen in infants with body weight between 1500 -2000 grams.

  • Alireza Sousan Abadi *, Nasrin Rezaei, ShahrBanou Saraee Page 33

    Nausea and vomiting is a common manifestation in anatomical nad functional disorder that was presented after abdominal surgery. This problem is unpleasant for the patients in addition for current therapy for post operation nasea and vomiting (PONV), isopropyl alcohol is effective for prevention of PONV. In this study we compare isopropyl alcohol with normal saline in preventation of PONV 120 ASA physical status I, II patients undergoing abdominal surgery were chosen randomized, prospective, controlled, double-blind study. In case group a piece of catton was lubricated with 1 cc isopropyl alcohol 99% and in control group lubricated with 1 cc normal saline that which inhalate for 5 seconds. In summary the isopropyl alcohol is effective in prevention of PONV and decrease recovery times.

  • Farzaneh GolAghaei *, Bahman Salehi, Mohammad Rafeei Page 36

    Physical war veterans almost encounter many changes in their life style job, social activities and many communications. The psychologic stress resulting from these changes can threaten their mental health.

    Objective

    This descriptive-analytic survey was conducted to determine the prevalence rate of depressive dosorders and its related factors among physical war veterans in Arak-Iran.

    Method

    A randomized sample consisted of 600 physical veterans of Iran-Iraq war were studied to be screened for depressive signs using a personal data questionare and the short form (21 statement) of Beck Depression Inventory.

    Results

    174 (29%) of respondants obtained the score of 17 and more and were determined as depressive cases, Analyses of the data using Kai square and fishers test showed significant differences between depressive and non depressive groups in variable of injures organ, education, number of children, occupation, type of employer agency, monthly income, satisfaction from raletions, smoking and job satisfaction (p<0.01). There were also significant correlation between severity of depression according to obtained scores from beck test and the injured organ (p<0.01). Analysing data with binominal logistic regression showed significant correlations between depression and the injured organ, occupation, dissatisfaction with job and family relationship and smoking.