فهرست مطالب

فصلنامه علوم مدیریت ایران
پیاپی 18 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • علی نقی مشایخی، علی عسکری نژاد امیری صفحه 1
    در این تحقیق «نوسازی استراتژیک سازمان» از دیدگاه «یادگیری سازمانی» مورد بررسی قرار گرفته است. ابتدا با مرور بر ادبیات نوسازی استراتژیک و یادگیری سازمانی، سعی شد تا شناخت بهتری نسبت به ارتباط میان این دو مقوله سازمانی حاصل گردد. مدل 4ت (i4) با توجه به جامعیت آن، به عنوان پایه ی تحقیق مورد نظر قرار گرفت. سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نیز به عنوان سازمانی که طی سال های اخیر تغییرات زیاد و اساسی در آن رخ داده است، به عنوان محیط مطالعه ی موردی انتخاب شد. بر اساس روش تحقیقی که پیش از این برای تست مدل 4ت مورد استفاده قرار گرفته شده بود، روش تحقیقی کیفی طراحی گردید و بر اساس آن مدل 4ت و کیفیت ارتباط میان نوسازی استراتژیک و یادگیری سازمانی در یک سازمان ایرانی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت نکات قابل توجهی پیرامون کیفیت و ماهیت فرایندهای یادگیری سازمانی و نقش آن ها در نوسازی استراتژیک سازمان حاصل گردید.
    کلیدواژگان: نوسازی استراتژیک، یادگیری سازمانی، مطالعه ی موردی، مدیریت تغییر
  • عادل آذر، شمس سادات زاهدی، طیبه امیرخانی صفحه 29
    بودجه ریزی بر مبنای عملکرد را شکلی از بودجه ریزی می دانند که به طور رسمی افزایش ها در هزینه را به افزایش در نتایج متصل می سازد. مزایای متعدد این شیوه از بودجه ریزی و مشکلاتی که نظام بودجه ریزی در ایران با آن مواجه است، منجر شده است که پیاده سازی آن برای سالیان متمادی به عنوان هدف در نظر گرفته شود لیکن هنوز این هدف، محقق نشده است. ازاین رو در این پژوهش اقدام به ارائه مدل پیاده سازی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد با اتخاذ رویکرد پویایی سیستم شده است. نتایج حاصل حاکی از این است که در پیاده سازی موفقیت آمیز بودجه ریزی بر مبنای عملکرد عوامل متعددی دخالت دارند که از میان آنها ظرفیت علمی و فنی کارکنان، تمایل پرسنل به پیاده سازی، تکنولوژی اطلاعات، قوانین و مقررات پشتیبان و تمایل قانون گذاران به پیاده-سازی از اهمیت ویژه ای برخوردارند.
    کلیدواژگان: بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، الزامات، پیاده سازی، پویایی سیستم
  • آرش شاهین، احسان تیموری صفحه 55
    هدف از این مقاله شناسایی متغیرهای تاثیر گذار بر مدیریت ارتباط با مشتری از طریق تلفن همراه (mCRM) و متغیرهای خروجی آن وارائه مدلی بر اساس این متغیرهاست. به همین منظور، تاثیر متغیرهای مستقل بر خروجی ها در آژانس های مسافرتی شهر اصفهان مورد سنجش قرارگرفته است. این کار با استفاده از پرسشنامه انجام شده است. نتایج حاکی از آن است که فعالیت های مورد انتظار مدیران آژانس که باید از طریق تلفن همراه انجام گیرد، بیشتر فعالیت های تبلیغی و اطلاع رسانی است. همچنین، تاثیر حمایت مدیریت ارشد بر رضایت مشتری و بهبود فرآیندها در اولویت بالاتری قرار دارد. علاوه بر این، تاثیر ساختار تلفن همراه بر رضایت مشتری و تاثیر این ساختار بر بهبود فرآیندها نیز با یکدیگر همبستگی معناداری دارد. ضمن آنکه تفاوت معنا داری میان اهداف آژانس های دولتی و خصوصی از به کارگیریmCRM وجود ندارد.
    کلیدواژگان: مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، آژانس های مسافرتی، رضایت مشتری، بهبود فرآیندها، افزایش درآمد
  • سید محمد مقیمی، نادر سید امیری صفحه 77
    کسب و کارهای خانوادگی یکی از مهمترین عوامل ایجاد ثروت و استخدام نیروی کار در تمام کشورهای جهان محسوب می شوند. به همین دلیل سیاستمداران بخش عمومی هر کشور توجه ویژه ای به بهبود، موفقیت و افزایش طول عمر این نوع کسب و کارها دارند. به دلیل اهمیت بسیار زیاد این نوع کسب و کارها در رشد و توسعه اقتصادی و همچنین اشتغال زایی، بسیاری از کشورها برنامه ریزی های بسیار دقیق و هدفداری را در این زمینه انجام می دهند. پژوهش حاضر، به بررسی عوامل موثر بر رشد و توسعه کسب و کارهای خانوادگی می پردازد. این پژوهش از نوع پیمایشی- همبستگی است و ابزار آن پرسشنامه می باشد. برای انجام این پژوهش 88 شرکت خانوادگی در دو صنعت نساجی و صنعت نفت در استان تهران بررسی شد، سه دسته متغیرهای ویژگی های فردی مالک-مدیر، متغیرهای مربوط به خانواده و متغیرهای مربوط به محیط به عنوان عوامل موثر بر رشد شرکت های خانوادگی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که رشد و توسعه شرکت ها متعادل و در حد میانگین جامعه است و این رشد و توسعه با متغیر های، ریسک پذیری مالک، گرایش به نوآوری، مهارت های مدیریتی،تمایل اعضای خانواده برای پیوستن به کسب و کار، داشتن چشم انداز کاری در خانواده، محیط سیاسی-قانونی، محیط فرهنگی-اجتماعی، محیط اقتصادی-فنی، رابطه مثبت و معنی دار دارد. در حالی که بین حاکمیت و کنترل خانواده و رشد و توسعه کسب و کارهای خانوادگی در این دو صنعت ارتباط معنی داری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: کسب و کار خانوادگی، رشد و توسعه، کارآفرینی
  • مصطفی مسعودی، محمد حقیقی صفحه 97
    بازاریابی رابطه مند یکی از شاخه های کلیدی بازاریابی و از ابزارهای نوین کامیابی کسب وکارها در فضای رقابتی به شمار می رود. هدف این پژوهش بررسی کانال های ارتباطی و رضایت و وفاداری خریداران با توجه به کیفیت ارتباطات است. برای این منظور مشتریان شرکت ایران خودرو و 10 کانال ارتباطی برگزیده شدند. برای گردآوری نظرات خریداران، پرسش نامه ای تدوین و روایی و پایایی آن تایید شد. تحلیل آماری، همبستگی میان متغیر کیفیت کانال ها و رضایت و نیز میان رضایت و وفاداری را تایید می کند. برای این دو رابطه، روابط رگرسیونی معنی داری به دست آمد. پاسخ-دهندگان کیفیت کانال های ارتباط با مشتری را بالاتر از حد متوسط ارزیابی کرده اند. با وجود سطح پایین رضایت، پاسخ دهندگان وفاداری بالایی را رقم زده اند که از دلایل آن، نبود یک بازار رقابتی است. یافته ها نشان می دهد که تلویزیون رساترین کانال، تلفن بهترین کانال برای آغاز ارتباط از سوی مشتری، پیام کوتاه بهترین کانال برای آغاز ارتباط از سوی شرکت و ارتباط شخصی (مانند حضور در تعمیرگاه) به همراه وب سایت بیشترین رضایت آفرینی را داشته اند. بخش روابط عمومی از دید خریداران موفق نبوده است. پاسخ دهندگان سطح سودمندی ارتباطات را مطلوب نمی دانند. آنها با وجود این که هم اکنون از کانال های نوین استفاده ی کمی می کنند، ولی تمایل بالایی برای به-کارگیری آن دارند. نقش کانال ارتباطی مستقیم بسیار بیشتر از آنچه پیش بینی می شد، به دست آمد و تعمیرگاه ها و نمایندگی ها مهم ترین کانال ارتباطی پس از فروش خودرو به شمار می روند. همانند یک نیاز پنهان در بازار، خواسته ی خریداران این است که شرکت از تلفن، پیام کوتاه و پست الکترونیک با آنها بیشتر ارتباط برقرار نماید.
    کلیدواژگان: کانال های ارتباط با مشتری، کیفیت ارتباطات، رضایت مشتری، وفاداری مشتری، ایران خودرو
  • حسین صفری صفحه 117
    طبق نظریات موجود در ادبیات سازمان، توان رقابتی شرکت ها وابسته به دو دسته عوامل نرم و سخت است. عوامل سخت معادل با مسایل تولید، فروش و مالی است که تا 30 سال پیش مبنای اصلی تحلیل عملکرد شرکت ها بود. عوامل نرم به آن دسته از عوامل اطلاق می شود که در سازمان مشهود نیست، اما معادل روح سازمان است و بر عملکرد آن تاثیر دارد. یکی از اصلی ترین عوامل نرم، تعهد سازمانی است. تعهد سازمانی معادل تعلق خاطر کارکنان به کار در سازمان و بالعکس می باشد. بنابراین این عامل اصلی خود می تواند مواردی را از قبیل سبک رهبری رهبران، فرهنگ سازمانی، کیفیت زندگی کاری کارکنان، رضایت آنان از کار در سازمان و... در برگیرد. در این مقاله سعی شده است که این عامل مهم در یکی از شرکت های زیرمجموعه شرکت نفت ایران مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین داده های موردنیاز بر مبنای پرسشنامه گردآوری شده و با استفاده از تحلیل عاملی، مدلسازی معادلات ساختار یافته و مدلسازی شبکه های بیزین مورد تحلیل قرار گرفته است. در پایان چهار عامل سازمانی، شغلی، فردی و فراسازمانی به عنوان عوامل اثرگذار بر تعهد سازمانی کارکنان شناسایی شده است.
    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، عوامل سازمانی، عوامل غیرسازمانی، عوامل شغلی و عوامل فردی
|
  • Page 1
    In the present study organizational learning is explored from the organizational learning perspective. First by reviewing the available literature on strategic modernization and organizational learning, a deeper understanding about the relation between the two concepts was achieved. 4i model was identified as the research basis due to its universality. The case study subject was Tehran Municipality's Information Technology because of the frequent and fundamental transformations it has gone through in the recent years. Based on the previous research methods used for examining 4i model, a qualitative method was developed and 4i model and the relation between strategic modernization and organizational learning were tested in an Iranian organization. At the end some notes on organizational learning processes and their role in strategic modernization are mentioned.
  • Page 29
    Performance-based budget is a form of budgeting system which formally links the increase in costs to the increase in outcomes. Advantages of this budgeting system and the problems of budgeting systems in Iran have made the implementation of this system a long-term goal. However this goal hasnt been achieved yet. This paper proposes a model for the implementation of performance-based budget using a system dynamics approach. Results indicate that various variables play a role in implementing the performance-based budget. Among these variables the scientific and technical abilities of employees, employee's intention of implanting the system, information technology, supporting laws and regulations, and intention of making regulations to implement the system are the most important variables.
  • Page 55
    The aim of this paper is to identify variables affecting mCRM and its outcome variables. To do so the main variables were identified and a questionnaire was designed and distributed among a sample of traveling agencies located in Isfahan. Results show that from manager's point of view, advertising and communication activities in mCRM are prior to other factors. Also, the impact of top manager's support on customer satisfaction and process improvement was higher compared to other factors. Furthermore, the correlation of the impact of mobile phone structure on customer satisfaction and process improvement was significant. In addition, results showed no significant difference between the goals of public and private agencies in utilizing mCRM.
  • Page 77
    Although the field of family businesses has been regarded as a separate academic discipline since the 1990s in the world, in Iran no particular study has been done in this field. Furthermore, growth of firms is very important in the firm's survival. We investigated and explained the factors affecting growth and development of family businesses in Tehran. Almost 78 family businesses in textile industry and 80 family businesses in oil industry were identified. A sample of 88 firms from two industries was examined in our study. Findings show that there are correlations between growth and independent factors such as risk taking of owner-managers, orientation to innovation, skills related to management, people interest to participate in their family business, strategic insight of family members, political environment, cultural environment and economical environment, and there is no correlation between growth and the governance of family on their business.
  • Page 97
    The purpose of this research is to study the customer relationship channels, customer satisfaction and loyalty based on the quality of the relationships. Customers of IKCO Group and 10 relationship channels were selected as the research population and a questionnaire was developed and distributed among a sample of their customers. Statistical analysis showed that the quality of relationship channel was correlated with customer satisfaction and satisfaction and loyalty were significantly correlated. Results showed that TV was the richest channel, telephone the most effective channel for customers to start the relationship, sms the most effective channel for the company to start the relationship and personal interaction (like going to the garage) and the company's website were the channels which created the highest level of satisfaction. Furthermore sales representatives were the most important customer service relationship channels
  • Page 117
    According to the organizational literature, an organization's competitive ability depends on soft and hard factors.. One of the most important soft factors is organizational commitment. Commitment involves employee's concern for working in the organization and vice versa. It consists of elements such as leadership styles, organizational culture, employee's quality of life, job satisfaction, etc. In this study organizational commitment is examined in one of the divisions of Iran's oil company. Datais collected through questionnaire and is analyzed by factor analysis, structured equation modeling and Bayesian Information Criterion. Results show that organizational, job-related, personal, and meta-organizational factors affect employee's organizational commitment.