فهرست مطالب

دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران - سال شصت و هشتم شماره 12 (پیاپی 120، اسفند 1389)

مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سال شصت و هشتم شماره 12 (پیاپی 120، اسفند 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/12/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فهیمه کبیری، وحید نجاتی، امیر توکمه چی، نوروز دلیرژ، پویان نیک بخش صفحه 691
    در سال های اخیر نقش باکتری های اسید لاکتیک یا لاکتوباسیلوس ها در حفظ و سلامتی انسان به طور چشمگیری مورد توجه قرار گرفته است. از نظر تعریف باکتری های مولد اسید لاکتیک عبارتند از اجرام گرم مثبت و غیر بیماری زایی که محصول نهایی تخمیر آن ها اسید لاکتیک می باشد. این باکتری ها قادرند با تاثیر بر سیستم ایمنی از ایجاد اسهال جلوگیری نمایند و یا آن را بهبود بخشند. این باکتری ها از طریق اتصال به جایگاه های هدف موجود در سلول های پوششی روده با عوامل بیماری زای ویروسی و باکتریایی رقابت کرده و مانع بروز عفونت می گردند. همچنین این عوامل قادرند پاسخ های ایمنی ذاتی شامل ترشح سیتوکین ها از لنفوسیت ها را تحریک نمایند. علاوه بر این لاکتوباسیلوس ها دارای فعالیت ضد سرطانی بوده و از متاستاز تومورها جلوگیری می کنند.
  • مهرداد آقایی، فرهاد غریب دوست، حبیب زینی، معصومه اخلاقی، سیما صدیقی، عبدالرحمان رستمیان، ناصر اقدمی، مهدیه شجاع صفحه 699
    اسکلرودرمی یک اختلال خود ایمنی با علل ناشناخته می باشد که با افزایش فعالیت فیبروبلاست و تولید بیش از اندازه کلاژن و درگیری ارگان های احشایی شامل مجرای گوارشی، ریه ها، قلب و کلیه ها مشخص می گردد. این بیماری با التهاب، فیبروز و تغییرات دژنراتیو در جدار عروق، پوست و سینوویوم نیز همراه می باشد. اسکلروز سیستمیک زیر مجموعه ای از اسکلرودرمی است که شامل دو زیر گروه می باشد: نوع منتشر که با پیدایش سریع ضخیم شدن پوست در بخش های ابتدایی و انتهایی اندام ها، صورت و تنه همراه می باشد و نوع محدود که ضخیم شدگی تنها قسمت انتهایی اندام ها و با وسعت کمتر صورت و گردن را درگیر می کند. یکی از تظاهرات برجسته اسکلرودرمی پدیده رینود است که در بیش از 95 درصد بیماران مشاهده می گردد. بالا بودن شیوع بیماری در بعضی گروه های نژادی خاص، نقش عوامل ژنتیکی را مطرح می کند از طرف دیگر عوامل محیطی نیز در بروز آن دخیل دانسته شده اند.
  • محمدرضا نجفی، فرنوش سنبلستان، محمدرضا آقا قزوینی، سیدعلی سنبلستان صفحه 705
    بیماری اسکلروز متعدد متعدد یک بیماری شایع و از طرفی عامل اصلی ناتوانی های ناشی از مشکلات عصبی در بالغین جوان است. تا زمانی که سایر بیماری هایی که علایم و نشانه های مشابه این بیماری خود ایمنی را دارند رد نشوند و نشانه های میلین زدایی مشخص نشوند، تشخیص این بیماری قطعی نمی گردد. تعداد بسیار زیادی از معیارهای کلینیکی و پاراکلینیکی برای تشخیص این بیماری مطرح شده اند. ولی با این حال هنوز تشخیص بیماری، به خصوص در ابتدای سیر آن، به خاطر کمبود بیومارکر تشخیصی مناسب دشوار می باشد. مطالعات کلینیکی متعددی بر روی مایعات بدن برای پیدا کردن ساختارهای پروتئینی مناسب به عنوان عوامل تشخیصی یا تعیین کننده پیش آگهی انجام شده اند. یکی از پروتئین هایی که به این منظور قابل استفاده می باشد سیستاتین C است که هنوز در مورد حضور و نقش آن در مایع مغزی- نخاعی بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد و سایر بیماری های دمیلینیزان اختلاف نظر وجود دارد.
  • امیر رشید لمیر، علی اکبر هاشمی، جواهری، محسن جعفری صفحه 710
    سبک زندگی کم تحرک گریبان گیر کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت است و یکی از عوارض جانبی آن افزایش شیوع بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر زودرس می باشد. بیشتر موارد بیماری زودرس عروق کرونر رابطه ای مستقیم با تعداد و شدت ریسک فاکتورهای آترواسکلروز دارند. از دیدگاه اپیدمیولوژیکی ریسک فاکتور، ویژگی یک فرد یا یک جمعیت است که در زندگی آن ها وارد می شود و منجر به افزایش خطر بیماری در آینده می شود. ریسک فاکتور ممکن است یک رفتار اکتسابی مانند سیگار کشیدن، یک ویژگی ارثی مثل هایپرلیپیدمی خانوادگی و یا یک مارکر آزمایشگاهی مانند کلسترول و C-Reactive Protein که پروتیینی است که تحت القاء IL-6 در سلول های کبدی تولید می شود، باشد. یک ریسک فاکتور باید قبل از آغاز بیماری تشخیص داده شود. با توجه به این که هایپرکلسترولمی، دیابت، کشیدن سیگار، چاقی، پرفشارخونی و زندگی بی تحرک از عوامل خطرساز در بروز بیماری آترواسکلروز شناخته شده اند.
  • محمدپارسا حسینی، حمید سلطانیان زاده، شهرام اخلاق پور صفحه 718
    ریه ها دو عضو اصلی دستگاه تنفسی هستند که قسمت اصلی آن ها را برونش ها، برونشیول و آلوئول های ریوی تشکیل می دهند. نای و برونش اصلی هر طرف با تمام شاخه های داخل ریوی که از آن منشعب می شود در مجموع درخت راه های هوایی را تشکیل می دهند. یکی از شایع ترین اختلالات ریوی که در بزرگسالان ایجاد می شود، بیماری مزمن انسدادی ریه Chronic Obstructive Pulmonary Disease می باشد، واژه ای که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است. در آمفیزم بزرگی برگشت ناپذیری در فضای هوایی در محل اتصال برونش ها همراه با از بین رفتن راه های هوایی آن نقاط ایجاد می گردد. در برونشیت با ایجاد التهاب در برونش ها عملکرد ارگان کاهش یافته و در حالت شدید آن یعنی در برونشکتازی اتساع برگشت ناپذیر محلی در درخت برونشی همراه با بی نظمی های گسترده ناشی از التهاب شدید ایجاد می شود.
  • سیدخلیل فروزان نیا، سیدجلیل میرحسینی، سید حسین مشتاقیون، محمدحسن عبدالهی، حبیب الله حسینی، حمزه دهقانی زاده، سیدعلی بنی فاطمه، سیدمهدی حسینی صفحه 726
    بیماری های اکتسابی قلب و به ویژه بیماری های عروق کرونر در حال حاضر از شایع ترین علل مرگ و میر در دنیا محسوب می شود. جراحی پیوند عروق کرونر ظرف سال های اخیر نقش مهمی را در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری های ایسکمیک قلب ایفاء کرده و با گستردگی بسیار زیادی نیز در حال انجام می باشد. در مراقبت های بعد از جراحی قلب توجه به درناژ مناسب مدیاستن و فضای پلور برای جلوگیری از افیوژن پریکارد، افیوژن پلور و تامپوناد قلبی و نیز عوارض دیررس همچون پریکاردیت کنستریکتیو امری اجتناب ناپذیر است. به این منظور پس از اتمام جراحی یک درن از طریق یک شکاف کوچک در قسمت پایین انسزیون استرنوتومی میانی در داخل پریکارد قرار می گیرد. لوله اضافی دوم و سوم در هر کدام از فضاهای پلور باز گذاشته می شود.
  • سید محمد صادقی، سید احمد سید مهدی، مهناز نریمانی زمان آبادی، سید عباس صادقی صفحه 732
    اعمال جراحی سینوس از جمله شایع ترین اعمال جراحی انجام شده در زمینه گوش و حلق و بینی هستند که امروزه عمدتا به طریق اندوسکوپیک صورت می پذیرند و سبب بهبود قابل ملاحظه ای در علایم بالینی بیماران مبتلا به رینوسینوزیت می شوند. اما این اعمال جراحی از آن جایی که همراه با خون ریزی هستند می توانند سبب اختلالات همودینامیک در بیماران تحت عمل شوند و به همین دلیل امروزه با استفاده از تکنیکی به نام هیپوتانسیون کنتروله سعی در پایین آوردن فشارخون این بیماران در حین اعمال جراحی اندوسکوپیک سینوس می نمایند تا از میزان خون ریزی کاسته و نیز نیاز به تزریق خون را کم نمایند. در این زمینه استفاده از داروهای بیهوشی مناسب نیز می تواند کمک شایانی به کنترل شرایط همودینامیک بیماران بنماید به گونه ای که استفاده از داروهای بیهوشی تزریقی مانند رمی فنتانیل از یک سو و استفاده از داروهای استنشاقی مانند پروپوفول از سوی دیگر می تواند کمک شایانی به حفظ فشارخون بکند.
  • زهرا حلاجی، مریم اخیانی، امیرهوشنگ احسانی*، پدرام نورمحمدپور، فاطمه غلامعلی، محمد باقری، جواد جهرمی صفحه 738

    آلوپسی آره آتا بیانگر ریزش موی غیر اسکارگذار است که تصور می شود نشانگر نوعی پاسخ سیستم ایمنی بدن باشد که به صورت اختصاصی فولیکول های مو را نشانه می رود. سابقه ژنتیکی در ایجاد این بیماری مهم است گرچه برخی شواهد بر مهم بودن آنتی ژن های ملانوسیتی در بروز این عارضه دلالت دارند. بروز درمیان دوقلوهای همسان در 55% موارد دیده می شود که بر مهم بودن عوامل ژنتیک در کنار عوامل محیطی تاکید دارد. شیوع این عارضه در حدود 150 مورد در هر صدهزار نفر تخمین زده می شود که معادل 2/0% جمعیت برآورد می شود. تعامل سیستم ایمنی وابسته به لنفوسیت های T با آنتی ژن های فولیکولار در این عارضه نشان داده شده است. مطالعات دیگری نیز وجود دارند که بر نقش استرس در بروز این عارضه تاکید دارند گرچه اهمیت و وسعت نقش این عامل در بروز آلوپسی آره آتا هنوز مورد اختلاف نظر است. آلوپسی آره آتا در بسیاری موارد با بیماری های خود ایمنی دیگری نیز همراهی دارد.

  • ملیحه حسن زاده مفرد، فاطمه همایی، حبیب الله اسماعیلی، صدیقه آیتی، حجت نقوی ریابی صفحه 743
    سارکو م ها تومورهایی نسبتا نادر با منشاء مزودرمال هستند. سارکوم ها بدخیم ترین گروه تومورها هستند و از نظر تشخیص، رفتار بالینی، طرح انتشار تومور و درمان با سایر سرطان ها تفاوت دارند. سه نوع شایع تر بافت شناسی سارکوم ها در دستگاه ژنیتال زنان عبارتند از سارکوم استرومای اندومتر، لیومیوسارکوم و تومور مختلط مولرین (همولوگ و هترولوگ). سایر انواع نادرتر شامل سارکوم های هترولوگ خالص، سارکوم عروق خونی و لنفوسارکوم هستند. به طور کلی لیومیوسارکوما و تومور بدخیم مختلط مولرین هر کدام 40% تومورها را تشکیل می دهند و سارکوم استرومای اندومتر و سایر سارکوم ها شیوع کمتری دارند. اخیرا سیستم مرحله بندی The International Federation of Gynecology and Obstetrics در مورد لیومیوسارکوم و تومور سارکوم استرومایی تغییر یافته است. شایع ترین علل مراجعه خون ریزی غیرطبیعی، توده لگنی بدون علامت و درد لگنی است. شایع ترین محل سارکوم در سیستم زنانه، رحم است.
  • امیرهوشنگ احسانی، پدرام نورمحمدپور*، سمانه جمشیدی، حامد قاسمی صفحه 749

    پاپول ها و پلاک های کهیری خارش دار حاملگی Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy عمدتا در بارداری های اول و در سه ماهه سوم دیده می شود و سیر خود محدود دارد. خانمی 24 ساله شکم اول چند ساعت بعد از ختم بارداری با راش شدیدا خارش دار که ابتدا روی شکم ایجاد و سپس به اندام ها گسترش یافته بود مراجعه کرد. از ضایعات مادر بیوپسی تهیه شد. در پاتولوژی شواهدی از ارتشاح سطحی لنفوسیتی با اندکی نوتروفیل و ائوزینوفیل منطبق با نمای کهیری PUPPP دیده شد. آزمون های ایمونوفلورسانس مستقیم و غیرمستقیم منفی بود. با توجه به نمای بالینی و نرمال بودن نتایج پاراکلینیک با تشخیص PUPPP برای بیمار درمان با کلوبتازول موضعی شروع شد که ضایعات بعد از یک هفته کاملا ناپدید شد.PUPPP ممکن است با تظاهری غیر کلاسیک بروز نماید و توجه به نمای بالینی و آسیب شناسی در کنار هم برای تشخیص لازم به نظر می رسد.

|
  • Fahimeh Kabiri , Vahid Nejati , Amir Tukmechi , Nowroz Delirezh , Pouyan Nikbakhsh Page 691
    Lactobacillus species are genetically diverse groups of Lactic Acid Bacteria (LAB) that have been introduced as probiotics, because of some characteristics such as their anti-tumor properties, helping the intestinal flora balance, production of antibiotics, stimulation of host immune response, etc. The aim of this study was to investigate the effects of cytoplasmic extraction and cell wall of Lactobacillus species isolated from the intestine of common carp on human chronic myelocytic leukemia or K562 cancer cell lines.
  • Mehrdad Aghaei , Farhad Gharibdost , Habib Zayeni , Masumeh Akhlaghi , Sima Sedighi , Abdol Rahman Rostamian , Naser Aghdami Gp., Mahdieh Shojaa Page 699
    Systemic scleroderma (SSc) is a generalized connective tissue disorder of unknown origin which most notably is characterized by skin thickening and organ damage. Endothelin-1 (ET-1) antibody plays a role in skin fibrosis. The aim of this study was to determine the prevalence and correlation of different manifestations of SSc with ET-1 plasma levels. This cross-sectional analytical study was conducted on 95 patients (91 women and four men) with scleroderma in 2006.
  • Mohammad Reza Najafi , Farnoosh Sonbolestan , Mohammad Reza Aghaghazvini , Seyed Ali Sonbolestan Page 705
    Diagnosis of multiple sclerosis (MS), as a major cause of neurological disability in young adults, is difficult to establish, especially at the onset of the disease process, due to lack of reliable molecular markers. The goal of the present study was to evaluate serum and urinary concentrations of cystatin C and to find their relationship with patient's expanded disability status scale (EDSS). Based on McDonald's criteria, 54 adult patients with M.S. (11 males and 43 females, with a mean age of 32.18±8.37 years) were enrolled as the case group and 24 age and sex-matched healthy
  • Amir Rashidlamir , Aliakbar Hashemi Javaheri , Mohsen Jaafari Page 710
    Coronary heart disease is one of the most common causes of death in developed countries. Fibrinogen and resistin are two inflammatory markers used for atherosclerosis risk prediction. The aim of this study was to examine the effects of eight weeks of aerobic exercise on the concentrations of fibrinogen and resistin in healthy overweight middle-aged men. Thirty inactive middle-aged men with a body mass index of 25-30 were randomly assigned into two experimental and control groups. The participants in the experimental group, accomplished eight weeks
  • Mohammad Parsa Hosseini , Hamid Soltanian-Zadeh , Shahram Akhlaghpoor Page 718
    Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD) is one of the most prevalent pulmonary diseases. Use of an automatic system for the detection and diagnosis of the disease will be beneficial to the patients’ treatment decision-making process. In this paper, we propose a new approach for the Computer-Aided Diagnosis (CAD) of the disease and determination of its severity axial CT scan images. 24 lung CT scans in full inspiratory and expiratory states were performed. Variations in the normalized pattern of the lung's external parenchyma were exploited as a feature for COPD diagnosis.
  • Seyed Khalil Forouzan Nia , Seyed Jalil Mirhosseini , Seyed Hossein Moshtaghion , Mohammad Hassan Abdollahi , Habibolah Hosseini , Hamzeh Dehghanizadeh , Seyed Ali Bani Fateme , Seyed Mohammad Hosseini Page 726
    Proper drainage of the mediastinal and pleural spaces following Off-Pump Coronary Artery Bypass (OPCAB) surgery is essential for the prevention of pleural and pericardial effusions, cardiac tamponade and late complications such as constrictive pericarditis. Drainage tubes themselves may induce some complications which can negatively affect the result of the surgery. In this study we assessed a new technique for chest drainage following OPCAB.
  • Seyed Mohammad Sadeghi, Seyed Ahmad Seyedmehdi , Mahnaz Narimani Zamanabadi , Seyed Abbas Sadeghi Page 732
    Sinus surgeries are usually associated with bleeding, thus can result in hemodynamic instability. This study investigated the hemodynamic changes induced by remifentanil plus isoflurane administration in comparison with propofol plus remifentanil in patients undergoing sinus surgery. In this randomized clinical trial study, 96 patients were divided into two groups of isoflurane (1.2 MAC) plus remifentanil (44 patients, group A) and propofol (100 μg/kg/min)
  • Zahra Hallaji, Maryam Akhyani, Amir Hooshang Ehsani, Pedram Noormohammadpour, Fatemeh Gholamali, Mohammad Bagheri, Javad Jahromi Page 738

    Alopecia areata, a non-cicatricial form of hair loss, is believed to be an immunologic response that targets hair follicles. Genetic background is important in the pathogenesis of this disorder, although some evidence point to the role of melanocytic antigens. There are some reports on the relationship between alopecia areata and celiac disease. The aim of the present study was to identify antigliadin antibodies in patients with alopecia areata. Fifty patients, aged 2.5-50 years, with alopecia areata presenting to the dermatology clinic of Razi Educational Hospital in Tehran, Iran, and fifty

  • Malihe Hasanzadeh Mofrad , Fatemeh Homaeei , Habibollah Esmaele , Sedegeh Ayate , Hoggat Nagave Reabe Page 743
    Female genital tract sarcomas are rare but most aggressive tumors of mesodermal origin. Little is known about the pathogenesis, risk factors, optimal treatment and outcome of these diseases. Therefore, we aimed to evaluate the clinicopathologic characteristics of patients with genital sarcoma. This is a retrospective, cross-sectional study. The medical records of 43 female patients with genital tract sarcoma, hospitalized during a 16-year period (from 1991-2007) were retrieved from the medical records office of Ghaem Hospital in Mashad, Iran.
  • Amirhooshang Ehsani, Pedram Noormohammadpoor, Samaneh Jamshidi, Hamed Ghasemi Page 749

    Pruritic Urticarial Papules and Plaques of Pregnancy (PUPPP) is a specific dermatosis of the third trimester of pregnancy, commonly seen in primigravid women. A 24-year-old primigravida woman who had developed a rash immediately after delivery was admitted to Razi Hospital in Tehran, Iran. She had an erythematous eruption, particularly concentrated on the abdominal striae with umbilical sparing and involvement of limbs and extremities. Skin biopsy of the lesions on the lower abdomen, showed superficial perivascular infiltrates with occasional neutrophils and eosinophils. Both direct and indirect immunofloresence assays were negative.