فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 14 (تابستان 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/06/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • فهیمه مخبر دزفولی صفحه 5
    افریقیه پس از فتح مصر کانون توجه فاتحان عرب شد. از فتح مصر در سال 22 قمری توسط عمرو بن عاص تا فتح نهایی این منطقه در سال 90 قمری توسط موسی بن نصیر، هم زمان با ورود اسلام به این سرزمین، تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بزرگی در میان بربرها پدیدار گشت و آنان رفتار متفاوتی را در مقابل فاتحان و سپس والیان مسلمان در پیش گرفتند. موضوع این مقاله، بررسی تاثیر رفتار فاتحان عرب بر قبایل بربر در متابعت از آنان و پذیرش اسلام تا تسخیر کامل شمال افریقا توسط مسلمانان است.
    کلیدواژگان: افریقیه، اسلام، عقبه بن نافع، موسی بن نصیر، بربرها
  • محمدرضا پاک صفحه 17
    شهر باستانی قم، که احیای آن را بعد از آن که به دست اسکندر ویران شد به قباد ساسانی نسبت می دهند، به سال 23 قمری، به دست اعراب فتح شد. با مهاجرت گسترده ی شیعیان به قم در پایان سده ی سوم این شهر، به شهری شیعی مذهب بدل شد و این تحول مذهبی موجب شکوفایی آن شد. در مقاله ی حاضر ضمن اشاره ای گذرا به موقعیت جغرافیایی و جغرافیای تاریخی قم در عهد باستان و قرون اولیه ی هجری، به چگونگی فتح این شهر توسط اعراب مسلمان پرداخته شده و پیآمدهای سیاسی، مذهبی اجتماعی ناشی از استقرار قبایل عرب شیعی در این شهر طی قرن های اول و دوم هجری مورد بررسی قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: قم، اعراب، طالبیان، شیعه، قبایل اشعری
  • خدیجه عالمی صفحه 49
    مهم ترین رویداد تاریخی عصر اول عباسی کاربرد نیروی «استدلال» از سوی مسلمین است که نهضت ترجمه بدان شدت بخشید. شیعه ی امامی در این دوره اقلیتی بود که با تجهیز فرق مختلف به نیروی استدلال، در وضعیت نوینی قرار گرفت. اگر چه در این دوره، امامان شیعی شبهات فقهی، کلامی و دینی را پاسخ گو بودند، به نظر می رسد بدون توجه علمای شیعه به مسئله ی مهم نهضت ترجمه، حفظ موجودیت شیعه ی امامی چندان آسان به نظر نمی رسید؛ بنابراین متکلمین شیعه ی امامی نیز همگام با فرق دیگر (مانند معتزله) خود را به نیروی عقل و استدلال در مباحثات کلامی تجهیز کردند. در این مقاله به متکلمین اولیه ی شیعه ی امامی پرداخته شده است که با مناظرات و تالیفات خویش سهم بزرگی در حفظ تشیع امامی ایفا کردند.
    کلیدواژگان: علم کلام، شیعه ی امامی، نهضت ترجمه، معتزله
  • رضا کردی صفحه 65
    نفوذ ایرانیان در دستگاه خلافت عباسی تنها منحصر به خاندان های چندی نظیر طاهریان و آل سهل و برمک و بختیشوع و نوبخت نبود، بلکه افراد بسیاری، بی آن که به خاندان مشخصی وابسته باشند، در این دوره به مناصب عالی کشوری و لشکری رسیدند. نوشته ی حاضر در صدد شناساندن یکی از این چهره ها به نام ابوحفص عمرو، یا عمربن ازرق کرمانی است، که از چهره های ادبی و سیاسی دوره ی مامون و از مورخان این عصر به شمار می رود.
    کلیدواژگان: ابوحفص کرمانی، عمربن ازرق، برمکیان، کاتبان، اخبار البرامکه
  • حسین مرادی نسب صفحه 75
    با جست وجو در آثار جاحظ می توان روش های او را در دست یابی به صحت اخبار، به صورت قواعدی کلی دریافت. وی با بیان قاعده ی «طبع» اعتقاد دارد که در نهاد افراد نسبت به یک موضوع، یک پذیرش عمومی و همگانی وجود دارد که این پذیرش عمومی می تواند ملاک و معیار خوبی برای صحت گزارش های تاریخی باشد. هم چنین وی اعتقاد دارد اگر بر خبری اجماع باشد، احتمال تاویل و تفسیر در آن وجود ندارد و همه یک برداشت از خبر دارند. وی اعتقاد دارد که در نقد و فهم حدیث باید به نقش زمان و مکان، شان نزول، نحوه ی گزارش راوی و مقتضی حال مجلس، در روایات توجه کرد، تا بتوان به اصل گزارش تاریخی پی برد.
    در مقاله ی حاضر پس از معرفی اجمالی شخصیت و آثار جاحظ، مهم ترین اصول و قواعدی که وی در تاریخ نویسی به کار گرفته، ارزیابی شده است.
    کلیدواژگان: جاحظ، تاریخ نگاری، تواتر، اجماع
  • محمود خواجه میرزا صفحه 101
    بدون تردید، از عوامل مؤثر در بقای دولت ها (اعم از دینی و غیر دینی)، برخورداری از اقتصاد سالم است. دولت فاطمیان با استقرار در مصر و شام برای هزینه های تبلیغاتی داعیان اسماعیلی، مخارج گزاف دربار و رقابت با دولت عباسی و امویان اندلس، افزون بر بهره گیری از منابع مرسوم و مشروع گذشته، هم چون خمس، زکات، جزیه، موقوفات و...، با ابتکار عمل، از منابع جدیدی نظیر احتکار، نجوا، رباع و... نیز بهره گرفت و توانست تا حدود زیادی بر قوام و دوام خود در بستر تاریخ اسلام بیفزاید.
    مقاله ی حاضر به بررسی منابع گوناگون درآمد در دولت فاطمیان می پردازد.
    کلیدواژگان: فاطمیان، مصر، خراج، تجارت، رباع
  • محمد علی چلونگر صفحه 119
    فعالیت اسماعیلیان در اصفهان، از قرن سوم هجری آغاز شد. اطلاعات مربوط به این فعالیت ها تا نیمه ی دوم قرن پنجم، تاریک و مبهم است. در این قرون احمد بن حسین، معروف به دندان و ابوحاتم رازی، در منابع مرتبط با اسماعیلیان این شهر معرفی شده اند.
    اوج فعالیت های اسماعیلیان در اصفهان در عهد سلجوقیان است. دو داعی نام دار این دوران، عبدالملک بن عطاش و فرزندش احمد، رهبری اسماعیلیان را در اختیار داشتند. در دوران عبدالملک اصفهان مرکز فعالیت اسماعیلیان بود.
    در این مقاله ضمن بررسی تلاش های اسماعیلیان در اصفهان، ارتباط آنان با فاطمیان مصر، اسماعیلیان نزاری الموت و علمای اهل سنت شافعی و حنفی بیان گردیده است؛ و در پایان، رجالی که اسماعیلیان اصفهان ترور کرده اند، معرفی گردیده اند.
    کلیدواژگان: اسماعیلیان، داعیان اسماعیلی، اصفهان، سلجوقیان، نزاریان، قلعه ی شاهدز، قلعه ی خان لنجان
  • عیسی جهانگیر صفحه 147
    پیش از هر چیز، لازم است از مسؤولین محترم مجله ی تاریخ اسلام تشکر شود که مقالات و اطلاعات ارزنده ای را در حوزه ی تاریخ منتشر می کنند. از جمله امتیازهای این فصلنامه این است که متن کامل آن از طریق سه پایگاه اینترنتی قابل دست رسی است. هم چنین باید از نویسنده ی مقاله ی مذکور تشکر و قدردانی به عمل آید که با تحقیق بر روی موضوعی بکر و ارائه ی تازه های اینترنتی راجع به تاریخ اسلام، قدم مؤثری در معرفی منابع الکترونیکی برای محققان برداشته است. در حال حاضر، جای خالی چنین مقالاتی در اکثر نشریه ها و مجلات علمی احساس می شود.
    در مقاله ی مذکور بیست پایگاه اسلامی، که همه یا بخشی از آنها در ارتباط با تاریخ اسلام است، انتخاب و خلاصه ای درباره ی هر یک آورده شده است. یکی از نقاط قوت این مقاله، معرفی تعداد زیادی از پایگاه های مرتبط با تاریخ اسلام است.
  • گلادیس فرانتس ترجمه: معصومعلی پنجه، مرتضی کریمی صفحه 163
    نوشتار حاضر، پژوهشی است مستند راجع به تاریخ اقتصادی مصر در دوران طولونی و فاطمی، با تکیه بر نقش صنعت نساجی. نویسنده با استفاده از اسناد پاپیروسی عربی و نیز منابع دست اول تاریخ مصر در دوران اسلامی، در پی اثبات این فرضیه است که رونق و رفاه اقتصادی مصر در قرون وسطی، به ویژه در دوره ی طولونی، ناشی از رشد و گسترش صنعت نساجی بوده است. کلودکاهن، خاورشناس نام دار فرانسوی، مقاله ی حاضر را نمونه ای خواندنی از کاربرد پاپیروس ها در یک پژوهش تاریخی می داند.
    منابع سرمایه گذاری در صنعت نساجی، سرمایه گذاران، نقش مقامات دولتی و افراد نیمه رسمی، نظام توزیع و مبادله، اشتغال زایی و روابط میان افراد سهیم در این صنعت از جمله مطالبی است که در این نوشتار به آنها پرداخته شده است.
    کلیدواژگان: مصر، تاریخ اقتصادی، نساجی، کتان، طولونیان، فاطمیان
  • هامیلتون آ.ر.گیب ترجمه: نصرالله صالحی صفحه 199
    گیب، در مقاله ی حاضر، که هدف از آن بازخوانی نظریه ی اهل سنت در باب خلافت است، بر مبنای چهار نکته ی اساسی به بحث می پردازد: 1. در وهله ی نخست به مخالفت با نظر کسانی می پردازد که معتقدند ماوردی به تدوین نظریه ی نهایی اهل سنت در باب خلافت پرداخته است؛2. به نظریه ی اشعریان در باب خلافت و سرنوشت این نظریه در پی تحولات مترتب بر آن می پردازد؛3. جنبه های مختلف نظریه ی خلافت و نسبت آن با امامت را در امپراطوری عثمانی مورد بازبینی قرار می دهد؛4. در آخر به بیان این نکته می پردازد که در جوامع اهل سنت، نظریه ی مقبول و عامی در خصوص خلافت وجود نداشته است.
    کلیدواژگان: خلافت، امامت، ماوردی، اشعریان، امپراطوری عثمانی
|
  • Fahime Mokhber-Dezfoli Page 5
    After the conquest of Egypt in the year 22 A.H. by Amr lbn-al-As, Ifrighiyyah came to the center of Arab conqueror's attention. Ifrighiyyah was conquered in the year 90 by Musa-bn-i Nusayr. As Islam entered this area towards the end of the 1st century A.H., there was great political, social and cultural change among the Berber inhabitants of this Iand, they adopting various attitudes vis-È-vis the Muslim conquerors and then governors. The effect Arab conqueror's treatment of the people had on the Berber tribes in obeying them and in the Berber conversion to Islam until the complete conquest of North Africa by the Muslims is the subject of this article.
  • Mohammad-Reza Pak Page 17
    The ancient city of Ghom the revival of which, after its destruction by Alexander the Macedonian, is attributed to the Sasanid king, Ghobad, was conquered by the Arabs in 23 A.H. Large-scale migration to the city by the Shiites in the late 3rd century (A.H.), transformed Ghom into a Shiah-inhabited city causing its boom and growth. This article, while briefly referring to Ghom's geographical situation and its historical geography in ancient times as well as early Muslim centuries, takes up the conquest of the city by the Muslim Arabs. The article also deals with the political, religious and social consequenes of the settlement of Shiite Arab tribes in Ghom in the 1st and 2nd centuries A.H.
  • Khadidge Alemi Page 49
    The most important historical event in early Abbasid period was the application of the power of "reason" by Muslims; a phenomenon that was reinforced by the "Translation Movement" as well. At that time, the Imami Shiah was a minority group which, because of various other sect's use of "reasoning", found itself to be facing a new situation. Although at this time, the Shiah imams resolved different theogoy and law problems, it seems that the Shi,ah scholars had come to the conclusion that without getting involved in the Translation Movement, the preservation of the Imami Shiah existence would not be easy. Therefore, along with other contemporary sects such as the Mutazilah, the Imami Shi,ah theologians applied the power of reason and intellect in their theological arguments. This article deals with those early Imami Shiah theologians who through their debates and writings played a major role in saving the Imami Shiah school.
  • Reza Kordi Page 65
    The Iranian influence in the administrative affairs of the Abbasid khilafah was not limited to merely such dynasties of families as the Taherian or the Al-e Sahl, Al-e Barmak, Al-e Bakhtishu' and Al-e Nowbakht. Rather, many individuals, without being related to any prominet family, reached high-level civilian and military positions in this period. The paper before you tries to introduce one such individual called Abu Hafs Amr, or Umar Ibn-i Azragh Kermani, a literary and political figure and a historian of Mamun's era.
  • Hosein Mradi-Nasab Page 75
    By searching through Jahiz's work, his methods of determining the authenticity of reports can be obtained as a set of general rules. Proposing the rule of "Tab", he believes that people innately possess a sense of general and universal acceptance towards a certain matter. This innate universal acceptance can be a good criterion and standard to determine the correctness of historical reports. He also believes that if there is consensus about a report, there would be no room for any further interpretation or explanation regarding that report. He believes to understand and critique a hadith; relevant time and place, the context of revelation, the method of relator's reporting, and the requisites of the environment in which the hadith has been transmitted should all be taken into consideration in order to verify the original historical report.In this article, following a brief introduction of Jahiz and his In this article, following a brief introduction of Jahiz and his works, the most significant principles and rules applied by him in history-writing are evaluated.
  • Mahmood Khadgemirza Page 101
    Undoubtedly, a decisive factor in survival of states, whether religious or non-religious, is a healthy economy. Following its establishment in Egypt and Syria, the Fatimid state had to find new ways to meet the high expenses of its Lsmaili missionaries, and the immense costs of its court and competition with the Abbasids in Baghdad and the Umayyads in Spain. Therefore, in addition to the customary and legitimate finances of the past like khums, zakah, jizyah, mawghufat etc., it innovated new means of fund-raising such as ihtikar, najwa, usury (riba') and the like. Thus, it managed to extend its life span and duration in the history of Islam considerably.This paper discusses the various sources of government income in the fatimid state
  • Dr. Mohammad-Ali Chelongar Page 119
    The activies of Iama,ilis in Esfahan began in the 3rd century A.H. The information on these activities is vague and ambiguous until the second half of the 5th century. Through these centuries, Ahmad Ibn-i Hosein, knomn as Dandan, and Abu Hatam Razi have been mentiomed to be connected with the Ismailis of this city in historical sources.The peak of Ismaili activities was during the Seljuq era. Two well-known Ismaili dais (inviters) of the time, Abbolmalik Ibn-i Attash and his son, Ahmad, led the Ismailis in the Seljuq period. During Abdolmalik's leadership, Esfahan was the center of Ismaili activities.While discussing the Ismaili efforts in Esfahan, this article also deals with their relations with the Fatimids of Egypt, the Nizari Ismahilis of Alamut and the Hanafi and Shafii Sunnite scholars. At the end, there comes a list of the men assassinated by the Ismailis of Esfahan.
  • Gladys Frantz-Murphy Page 163
    The present text is an investigation on Egypt's economy during the Tulunid and Fatimid periods with an emphasis on the role of the textile industry. Using Arabic papyrus documents plus original historical Egyptian sources of Islamic era, the writer wants to prove the hypothesis that Epypt's economic growth and prosperity in the Middle Ages, particularly in the Tulunid period, had been rooted in the growth and expancion of its textile industry. Claude Kahn, the famous French orientalist, has called the present article a facinating example of the use of papyrus documents in a historical research.Sources of investment in the textile industry, the investors, the role of government officials and semi-official individuals, the distribution and exchange system, job creation and relations amomg people involved in this industry are among issues dealt with in this article.
  • Hamilton A.R.Gib Page 199
    In the article before you whose objective is to reviw the Sunnite view on the issue of khilafah, Gibe centers his argument on four basic opints:1. He disagrees with the opinion of those who believe Mawardi had embarked on the exposition of the ultimate Sunnite opinion on the issue of khilafah.2. He deals with the Ashari's opinion on the issue of khilafah and the fate of that opinion following its later transformation.3. He reviews the different aspects of the khilafah theory and its relevance to the imamah theoty in the Ottoman Empire.4. He concludes that there had not been any generally accepted opinion on the issue of khilafah among the Sunnite communities throughout history.