فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 13 (بهار 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/02/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد جواد نجفی صفحه 5
    علم انساب از تعیین نسب مردم و روش های پژوهش در آن، با هدف پرهیز از خطا در تعیین نسب اشخاص سخن می گوید. نسب شناسی از جمله علوم پایه برای مورخ محسوب می شود و می توان آن را در زیر مجموعه تراجم طبقه بندی کرد.
    تاریخ نسب شناسی در میان عرب به قبل از اسلام بر می گردد لکن خلافت اموی بیشترین حمایت را از نسب شناسی داشت. در دوره عباسیان نیز مساله ی کلامی و فقهی حقانیت قریش و نفی بنی امیه از آن، به طرح مباحث جدیدتر و جدی تر در عرصه ی نسب شناسی انجامید. در مقاله حاضر ضمن معرفی علم انساب و مکاتب آن سیر تاریخی پیدایش و تطور این دانش در اسلام تا عصر حاضر مورد بررسی قرار گرفته و در انتهای مقاله گزیده ای از منابع مهم این شعبه از معرفت، شامل منابع عمومی، انساب پیامبر اکرم 6 قبایل، و بالاخره پاره ای از تحقیقات خاورشناسان به اجمال ارائه شده است.
    کلیدواژگان: جاهلیت، اسلام، علم انساب، نسابه، نژاد
  • معصومه فرشچی صفحه 45
    جنبش فرهنگی تاریخ نگاری اسلامی همواره تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گرفته است که بخشی از آنها ریشه در نیازهای حیات اجتماعی و بخشی دیگر نیز از سطوح پیشرفت جامعه ی انسانی متاثر شده اند. در این مقاله به برخی عوامل موثر بر این بخش و ویژگی های آن توجه شده و به تناسب بحثی درباره ی مکاتب تاریخ نگاری مدینه و عراق طرح شده است.
    کلیدواژگان: تاریخ نگاری اسلامی، روایات تاریخی، مکتب مدینه، مکتب عراق
  • طاهره عظیم زاده طهرانی صفحه 69
    حسین بن روح نوبختی که نزد امامیه به عنوان سومین نایب خاص امام دوازدهم 7 معروف است، پنج سال از عمر خود را (317 312 ق / 929 924 م) در زندان مقتدر، خلیفه ی عباسی، به سر برد. این نوشته به بررسی علل دست گیری او می پردازد. در مورد دست گیری او دو علت مطرح شده است: 1. عدم پرداخت اموالی که حکومت از او مطالبه می کرد؛2. همکاری با قرامطه.
    در این مقاله علت اول تایید و علت دوم رد شده است؛ علاوه بر آن، فرض سومی نیز با تکیه بر قراین مطرح شده است و آن این که، غالیان با کمک حکومت موجبات دست گیری حسین بن روح را فراهم کردند.
    کلیدواژگان: نواب امام دوازدهم 7، حسین بن روح، قرامطه، شلمغانی، ابن الفرات، غالیان
  • محمدعلی چلونگر* صفحه 85

    تشکیل خلافت فاطمیان به سال 297 قمری در افریقیه() عوامل و زمینه های متعددی داشته است. در بین این عوامل، زمینه های اقتصادی کم تر مورد توجه قرار گرفته است؛ در حالی که اهمیت آن کم تر از عوامل دیگر نیست. در این مقاله اوضاع اقتصادی و نقش آن در تشکیل خلافت فاطمیان بررسی می شود. برخی از عوامل اقتصادی تاثیر گذار بر تشکیل خلافت فاطمی، به اوضاع افریقیه و مغرب در نیمه ی دوم قرن سوم قمری و بخشی به عملکرد فاطمیان در دوران دعوت و قیام باز می گردد که در این مقاله هر دو دسته عوامل مورد بررسی قرار می گیرد.

    کلیدواژگان: فاطمیان، افریقیه، مغرب، دعوت، اوضاع اقتصادی
  • ساسان طهماسبی صفحه 107
    کرخ پایگاه مهم تشیع در سراسر قلمرو خلافت عباسی بود. در ابتدای قرن چهارم، آل بویه ی شیعی مذهب، از ضعف قدرت عباسیان استفاده کرده و بر بغداد مسلط شدند. ورود آنها به بغداد موجب شعف و امیدواری شیعیان کرخ شد مخصوصا این که آل بویه برای اولین بار مراسم عاشورا و غدیر خم را برگزار کردند. ولی این روند دوامی نداشت و آل بویه نتوانستند از شیعیان حمایت کنند. اهل سنت که از برگزاری این مراسم ناراضی بودند بارها به کمک دیوان سالاران سنی آل بویه و سپاهیان ترک و عیاران به محله ی کرخ حمله برده و لطمات زیادی به آن جا وارد کردند. این عامل موجب نا امیدی شیعیان از آل بویه و استقبال آنان از سلجوقیان شد.
    کلیدواژگان: کرخ، بغداد، باب البصره، آل بویه، دیوان سالاران سنی
  • مهدی فرهانی منفرد صفحه 125
    عبدالرحمن بن خلدون به عنوان پدر فلسفه تاریخ شناخته شده است. برای بیش تر پژوهشگرانی که به بررسی اندیشه های ابن خلدون پرداخته اند، دیدگاه های او در عرصه فلسفه نظری تاریخ جاذبه بیش تری داشته است. بررسی دقیق مقدمه نشان می دهد که ابن خلدون افزون بر ارایه یک نظام نظری برای بررسی چگونگی تحول جوامع انسانی، دیدگاه هایی را مطرح می کند که در چارچوب فلسفه علم تاریخ یا فلسفه انتقادی تاریخ در خور بررسی است. این نوشتار بر آن است که نخستین بارقه های مباحثی چون تاریخ انتقادی، جامعه شناسی تاریخی و روان شناسی تاریخی در مقدمه قابل جستجو و شناسایی است.
    کلیدواژگان: ابن خلدون، فلسفه ی نظری تاریخ، فلسفه علم تاریخ
  • ناصر تکمیل همایون صفحه 159
    ایلات و عشایر آذربایجان و اران و آسیای صغیر که اندک اندک به تشیع رو آورده و در خانقاه صوفیان اردبیل از شیخ صفی الدین اردبیلی به این سو پرورش یافته بودند به دفاع از این سلسله صوفیه (صفویه) برخاستند. آنان به تدریج از جنبه ی معنوی به سیاست و حکومت گری کشیده شده و با تشکیل اتحادیه ی قزلباش پایگاه عقیدتی و نظامی خود را پدید آورده و به مرور با تقویت آن توانستند شاه اسماعیل صفوی را به پادشاهی برسانند. این امر تاریخی که هویت و وحدت ایران را نیز در برداشت در جامعه مقبولیت یافت و نهایتا سلطنت صفویه، ایران گیر شد.
    اما به سان تمام سلسله ها که در آغاز با اندیشه و آرمان به حکومت می رسند و آنگاه از پایگاه های اصلی ایدئولوژیک خود دور می شوند، قزلباش نیز محو قدرت و نعمت گردید و در مسایل سیاسی و اجتماعی آن چنان دخالت کرد که سرانجام به آشوب و متلاشی شدن انجامید؛ به گونه ای که شاه عباس اول آن اتحادیه را در عمل منحل کرد و با تشکیل سازمان شاهسون به گونه ی دیگر، سلطنت صفویه را در پناه نظامی گری قرار داد.
    کلیدواژگان: اسلام، تشیع، تصوف، قزلباش، صفویه
  • لوی پروونسال ترجمه: فهیمه مخبر دزفولی صفحه 195
    شرفا، علویانی بودند که در سرزمین های اسلامی همواره مورد احترام مردم بوده و موفق به تشکیل دول مهمی در جهان اسلام شدند. شرفا به شاخه های مختلف تقسیم شدند که مهم ترین آنها شرفای حسنی و حسینی اند. شرفای حسنی از نسل حسن مثنی بوده که موفق به تشکیل دولت ادریسیان در مغرب شدند. شرفای حسینی از نسل امام صادق 7 بوده که فاطمیان خود را به ایشان منتسب می کردند. مطلب حاضر، ترجمه مقاله ی شرفا از دائره المعارف اسلام (چاپ دوم) است که توسط لوی پروونسال مستشرق مشهور فرانسوی نوشته شده است. وی ضمن بررسی تبارشناسانه شاخه های مختلف شرفا آثار مهم مربوط به آنان را معرفی کرده است. کتابشناسی شرفا، در مقاله حاضر، جهت محققین و پژوهشگران در این زمینه حائز اهمیت است
    کلیدواژگان: شرفا، حسنی، حسینی، تبارشناسی، ادریسیان، فاطمیان
|
  • Mohammad Javad Najafi* Page 5
    The Science of genealogy in concerned with determining people's genealogical lines and methods involved in such determination, with the basic objective of preventing inaccuracies in establishing such ancestral lines. Genealogy is considered to be among the pre ه requisite sciences for the historian and can be classified as a sub ه division of biography. The history of genealogy among Arabs dates back to pre ه Islamic period. After Islam, the Umayyid dynasty vehemently supported the promotion of the science of genealogy. In the Abbasid period, as well, the issue of proving, theologi ه cally and legitimately, the rightfulness of the Ghuraysh and the rejection of Umayyids led to newer and more serious arguments in the field of genealogy. In this article, while describing the science of genealogy and its various methodological schools; the invention, the objective, and the historical evolution of this branch of knowledge throughout the Islamic era and up to the present age are discussed. In the end, a selection of major sources of this endeavor including the general sources, the genealogy of the Noble Prophet, the genealogy of some Arab tribes, and a number of investigations by Orientalists are brought to your attention in brief.
  • Masoomeh Farshchee* Page 45
    Islamic historiography has always been influenced by different factors. A number of these factors are rooted in the needs of social life, and a number of others have sprung from the various levels of progress in human society. In this paper a few elements influential on the second category of factors and their prominent features are studied; and a relevant discussion on the historiographical schools of Medina and Iraq is also presented.
  • Tahereh Àzimzadeh Tehrani Page 69
    Husain ibn Ruh Nowbakhti, who is considered by the Twelver Shصah as the third special deputy to their 21th Imam, spent five years of his lifetime, 429 ه 929 AD, in the prison of al ه Mughtadir, the Addasid Khalifah. This article takes up the two reasons often cited for his arrest: 1. Refusal to pay what the government demanded of him. 2. Cooperation with Qarmatian. The article confirms the first and rejects the Second reason. In addition, a third hypothesis has been brought up here; that is, the Ghulat)Exaggerators(conspired and provoked the Abbasid establishment to arrest him.
  • Mohammad Ali Chelongar* Page 85

    Many reasons and causes led to the establishment of the Fatimid Khilafah in al ه Ifrighiyyah)Muslim Africa(in 792 AH. Among all such reasons, economic ones have not been taken very seriously by historians though the significance of such causes is by no means any less than the importance of other sets of foctors involved here. In this Paper, the economic conditions of the time and the role they played in the establishment of the Fatimid Khilafah are investigated. Part of such economic causes is related to the prevailing conditions in Ifrighiyyah and Maghrib in the second half of the 3rd century AH and some others are related to the Fatimid's own activities in the period of their invitation and call to rising. Both of these categories of causes are discussed in this article.

  • Sasan Tahmasebi* Page 107
    Karkh was the major Shصah base throughout the whole of Abbasid khilafah. At the beginning of the 4th century AH, the Shiصte Buyid dynasty used the weakness of Abbasid power and seized the opportunity to conquer Baghdad. Their entrance into the khilafah capital caused great hope and joy among the Shiah residents of Karkh, in particular because the Buyids allowed and encouraged the àshura and Ghadir ه e Khum ceremonies to be held publicly in Baghdad for the first time. But the trend did not last long. The Buyids could not continue to support the Shصah populace in Baghdad. With help from the Sunni court clerks, Turkish troops, and rogues, the Sunni Muslims, who were not happy with such ceremonies being held in Baghdad, invaded Karkh on numerous occasions and greatly damaged the neighborhood. Such incidents finally led the Shصah community of Karkh to lose hope in the Buyids and welcome the Seljuks.
  • Mahdi Frahani Monfared* Page 125
    Abd ar Rahman Ibn Khaldun is known as the father of philosophy and history. For most of researchers who have studied Ibn Khaldun's thought, his views in theoretical philosophy and history have been more attractive. A thorough study of his Mughaddimah reveals that in addition to presenting a theoretical system to investigate the development of human communities, Ibn Khaldun offers other views that are worthy of serious attention in philosophy of history, or rather critical philosophy of history. This paper's objective is to propose that the first signs of Such discussions as critical history, historical sociology, and historical psychology can be traced back to and recognized in Ibn Khaldun's Mughaddimah.
  • Naser Takmil Homayoon* Page 159
    The nomadic tribes and clans who inhabited Azerbijan, Arran, and Asia Minor, gradually turned to Shصah Islam. They, who had been bred in the sufi order of Ardabil from the time of Shaikh Safi ه ed ه Din Ardabili onwards, rose to defend their sufi order called Safaviyyeh)or the Safavids(. Later, they slowly inclined toward Politics and government distancing themselves from their original spiritual ideals. By establishing the Ghizilbash Union, they created their idealogical and military base. Then, by strengthening it, they succeeded to put on the throne Shah Esmail I as the founder of the Safavid dynasty. This historic event which was in line with lvan's unity and national identity was welcomed by the lranian public and finally spread the Safavid reign all over the country. Nevertheless, as all other dynasties, that at first come to power on a wave of ideal principles and then fall short of their early ideological aspirations, the Ghizilbash also was in the end overtaken by the luster of power and wealth. They interfered in social and political issues to such an extent that caused social unrest and their own final disintegration. Hence, Shah Abbas I pracically dissolved their union and yet, by substituting it whit a new organization called the Shahsavan, continued to give the Safavid monarchy the military protection it already enjoyed, in a different way.
  • Louis Provencal*, Fahimeh Mokhber Dezfuli Page 195
    The sharifs were Alawites who were always respected by the community they lived in throughout Muslim lands. They also managed to establish major government dynasties in the Muslim World throughout history. The sharifs are divided into Several branches the most important of which are the Hasani and the Husayni. The Hasani Sharifs, Whose ancestry goes back to Hasan al ه Muthanna, succeeded in establishing the Idrisid dynasty in the Muslim West)in their case, in Morocco (. The Husayni sharifs, Whose genealogical line goes back to Imam Jؤfar ibn Muhammad as ه Sadigh, were declared by the Fatimids to be their ancestors. This paper is a translation of the entry, "Sharif", in Encyclopedia Islam) Second edition(written by the wellknown French orientalist, Louis Provencal while investigating the genealogical lines of different sharif branches, Provencal has discussed major works attributed to them. In the paper before you, the sharif bibliography is of much importance to researchers and investigators of this field.