فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 8 (زمستان 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/10/11
  • تعداد عناوین: 7
|
  • روح الله بهرامی صفحه 5
    مقاله حاضر که مقدمه ای است بر شکل گیری پیمان برادری در مدینه، به بررسی و تحلیل بینش اخوانی و آیین برادری اسلامی در صدر اسلام می پردازد و تلاش داشته ضمن بررسی مبانی فکری و فلسفی اندیشه اخوت دینی، نقش این بینش و نگرش وحیانی را در ایحاد وحدت در پیکره اجتماعی جامعه صدر اسلام بیان کند. برای تامین این منظور موضوع فراخوانی قرآن به اخوت دینی، سیره و عمل پیامبر در ارتقای بینش اخوانی نسبی جامعه عرب به سطح اخوت دینی و فاصله گرفتن از تعصبات خونی و نژادی «الاخوه فی نسب» و تبلیغات و تشویق های پیامبر برای ایجاد پیوند برادری میان مسلمانان را مورد بررسی قرار می دهد.
    کلیدواژگان: بینش اخوانی، پیمان اخوت، قرآن، پیامبر، الاخوه فی نسب
  • محمد الله اکبری صفحه 25
    در این نوشتار برآنیم تا شعار «الرضا من آل محمد» را بررسی کنیم؛ شعاری که عباسیان با تکیه بر آن توانستند بسیاری از بنی هاشم و شیعیان آنان به ویژه ایرانیان را با خود همراه کرده و مدت ها چهره واقعی خود را در پشت آن پنهان سازند.
    این بررسی، در چهار محور الرضا در لغت عرب، الرضا در عرف مسلمانان در دو قرن نخست هجری، الرضا در دعوت عباسی و الرضا نزد دعوت شدگان تقدیم می گردد.
    کلیدواژگان: الرضا، الرضا من آل محمد، دعوتگران، دعوت شدگان و سازمان دعوت
  • محمدرضا پاک صفحه 45

    حاکمیت بربرهای مرابطی بر مغرب و اندلس (441 541 ه)، چالش های گسترده ای را در زمینه «اندیشه» موجب شد. مرابطین امکان ایجاد یک وضعیت جدید به نفع تشیع را در مغرب و آندلس، برای همیشه منتفی ساختند؛ جریان رشد همزمان فلسفه و کلام را متوقف نمودند و حوزه اندیشه را در فقه مالکی که در آن دوران حاکم مطلق العنان مذهب واندیشه در غرب بود محدود کردند. مقاله حاضر، به بررسی تحول اندیشه های فلسفی کلامی در دوره مرابطین می پردازد.

    کلیدواژگان: مرابطین، ملثمین، غزالی، فقهای مالکی، ابن باجه، تاویل، کلام دولتی و سنت سلف
  • حسن حسین زاده شانه چی صفحه 71

    رنسانس اروپا که ثمره فعالیت اندیشمندان اروپایی در چند سده پایانی قرون وسطی بود، به حد زیادی مرهون بهره مندی از فرهنگ و تمدن اسلامی بود. رویکرد اروپاییان به ترجمه متون علمی مسلمانان برای رهیابی به معارف بشری، اساس بسیاری از مطالعات علمی اروپا قرار گرفت. از این رو، بسیاری از آثار دانشمندان مسلمان، متون درسی دانشگاه های اروپا در عصر رنسانس و پس از آن در عصر انقلاب صنعتی شد. ترجمه این آثار تقریبا همزمان با نبردهای باز پس گیری در سده یازدهم میلادی در اندلس آغاز و در طی یک قرن به اوج خود رسید.

    کلیدواژگان: علوم در اسلام، ترجمه و انتقال، مراکز ترجمه، مترجمان
  • محمود طاهر احمدی صفحه 99
    روضه خوانی و انعقاد مجالس روضه میان شیعیان ایران از جایگاه خاصی برخوردار است که در روزگار حکمرانی قاجاریان و به ویژه دوران زمامداری ناصرالدین شاه رونق به سزایی یافت و بیش از پیش مرسوم شد. از اوان مشروطیت بر اثر آشنایی با افکار نو و توجه بیشتر به امور سیاسی و اجتماعی از درون مجالس روضه خوانی، تشکل های مذهبی سیاسی شکفته شد و پس از وقایع شهریور 1320 به بار نشست. با این همه به نقش اجتماعی روضه خوان ها و واعظان که مجری مجالس روضه خوانی بوده و با عامه مردم ارتباط تنگاتنگ داشته اند کمتر توجه شده است.
    در این نوشتار کوشش شده با سیری در کتاب دره التاج و مرقاه المعراج، تالیف یکی از روضه خوانان بنام، ضمن آشنایی با آرا و افکار مولف، تصویری از مجالس روضه خوانی ارائه گردد.
    کلیدواژگان: هیات های مذهبی، مجالس روضه خوانی، تشکل های مذهبی، سیاسی، عزاداری، تاج الواعظین نیشابوری، تعزیه، دره التاج و مرقاه المعراج
  • عبدالعزیز الدوری ترجمه: محجوب الزویری صفحه 127
    در میان مکاتب تاریخ نگاری، مکتب مدینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مکتب اولین مطالعات تاریخی در دوره اسلامی صورت گرفته و تاکید اساسی بر «مغازی» یا «دوران رسالت» بوده است.
    نگارنده بر این تلاش است تا اهمیت این مکتب، مورخان بارز آن (عروه، زهری)، موضوع مورد توجه آن ها و تاثیر آن را در مسیر تاریخ نگاری اسلامی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.
    کلیدواژگان: تاریخ نگاری، مدینه، مغازی، عروه، زهری
  • محمد حاجی تقی صفحه 179
    نقش تشیع در باروری فرهنگ اسلامی و شکل دهی شاکله تمدن اسلامی، برجسته و غیر قابل انکار است؛ تشیع خصوصا با تنوع فرقه ای خود و سه مذهب عمده اثنی عشریه و اسماعیلیه و زیدیه، نقش محوری و اساسی در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اواخر دوره اموی و استقرار خلافت عباسی تا پایان عصر اول خلافت داشته است. این نقش در عصر اول عباسی در قالب نهضت ها و جنبش های نظامی؛ تشکیل حوزه های علمی، تعالیم مخفی و سازمان دهی فرقه ای تبلور یافت؛ که در این میان قیام ها و نهضت های متوالی شیعیان زیدی، مسئله اصلی خلفای عصر اول عباسی بود و تمام هم و توان ایشان را متوجه خود کرده بود. این حرکت ها و قیام ها نقش برجسته ای در شکل دهی به جریان های تاریخی عصر مذکور داشته است.
|
  • Roohollah Bahrami Page 5
    The present paper, which is an introduction on the formation of the Covenant of Brotherhood in Medina, examines and comments upon the fraternal viewpoint and the rite of brotherhood in early Islam. While dealing with the intellectual and philosophical principles of the concept of religious brotherhood, the paper tries to shed light on the role of this concept and phenomenon in creating unity in the early Muslim community. For this purpose, the Quran's call to religious brotherhood, the Prophet's Sirah and practice in elevating the racist Arab bias of blood brotherhood to the level of religious brotherhood, and this initiative of the establishment of the covenant of Brotherhood between Muslims are studied and reviewed.
  • Mohammad Allah Akbari Page 25
    In this brief study, we will try to examine the motto of "Ar-Ridha min Al-e Muhammad"; the motto by whose use the Abbasids managed to secure the support of many members of the Heshemite clan and their followers, especially among Iranians, and behind which they were able to disguise their real face and identity for a long time to come.The study will be presented in the following four categories: Ar-Ridha in the Arabic language, Ar-Ridha in the Muslim convention and commonality in the first two Centuries A.H, Ar-Ridha in the Abbasid invitation to rise, and Ar-Ridha in the eyes of those invited.
  • Mohammad, Redha Pak Page 45

    The rule of al-Murabitun (Almoravids) Berbers over Maghrib and Andalusia (1090 - in Andalusia) dealt a serious blow to the growth and expansion of thought in areas 1147 under their control. The Murabitun destroyed the possibility of change in the status quo in favor of Shiah Islam forever. They brought the simultaneous trend of growth in the fields of philosophy and theology to an end and limited all intellectual activities to the Maliki school of law, making it the absolute criterion in the spheres of religion and thought in the Muslim West. The present paper examines the evolution of philosophical theological thought during the Murabitun period.

  • Hasan Hoseinzadeh Shanechi Page 71

    The Renaissance which was the fruit of the European thinker's efforts, beginnig in the 14th and lasting into the 17th century, was to a great extent indebted to the Islamic culture and civilizaiton. Europe's turn to the translaiton of Muslim scientific texts for access to the latest human knowledge became the foundation of many scientific studies in many European countries. As a result, in the age of Renaissance and thereafter, during the industrial Revolution, works of Muslim scientists were used as textbooks by universities in Europe. The outset of the translation movement concided with the begining of the military compaign to take back Spain from the Muslims in Andalusia in the 11th century and reached its peak in the next century to come.

  • Mahmood, Taher Ahmady Page 99
    Rawdhah __ Kawani sessions (mourning congregations to commemorate the martyrs of the Karbala uprising led by Imam Husayn ibn-e Ali) have a particular significance among Shiah Iranians. During the Qajar rule, and especially in the reign of Naser ed-Din Shah, the holding of such sessions expanded and became more widespread. Early in the Constituional Movement; because of public awareness and familiarity with new ideas, and because of general preoccupation with social and political affairs; sprang out of these rawdhah __ khwani sessions religious __ political organizations which reached their peak of power and influence after Shah, 1320 events. Nevertheless, the role of rawdhah-khwans (mourners) and preachers, who have been the central performers of such sessions and who have always had close ties with the commons, has been largely neglected by historians.raj" written by…The present paper tries, by studying "Durrah-tut-Taj Wa Mirghat-Ul-M Taj Vaez, a prominent rawdhah-khan of the Qajar period, to outline a tangible picture of the rawdhah-khwani sessions for the reader while making him familiar with the author's ideas and opinions at the same time.
  • Abdol, Aziz Ad, Dori*, Mahjub Az, Zuwayri Page 127
    Among the Muslim historiographical schools, the school of Medina has a particular significance. The first historical studies of the Islamic era, with a strong emphasis on Maghazi" (the battles fought by Prophet Mohammad) or "the Prophethood Period"," have been conducted in this school.Here the author is trying to examine and evaluate the significance of this school, its rwah and Zuhri), the issues studied by them, and its impact on the major historians (course of Islamic historiography