فهرست مطالب

فصلنامه تاریخ اسلام
پیاپی 7 (پاییز 1380)

  • تاریخ انتشار: 1380/07/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • علی ناظمیان فرد صفحه 7
    اسلام دینی فراگیر و جهان شمول است و از همان آغاز ظهور، خود را در حصارهای تنگ نژادی و قبیله ای محدود نساخت از همین روی پیامبر اسلام 9 در سال ششم هجری در راستای رسالت جهانی خویش، با ارسال نامه هایی به سران ممالک هم جوار حجاز، ایشان را به اسلام فراخواند.
    طبری مورخ معروف در کتاب خود متن سه نامه از نامه های پیامبر 9 به نجاشی حاکم حبشه، خسرو پرویز شاهنشاه ایران و هرقل امپراتور روم شرقی را ضبط کرده است. مقاله حاضر به بحث و بررسی پیرامون این سه نامه اختصاص دارد.
    کلیدواژگان: رسالت جهانی، مکاتیب پیامبر، تبشیر و انذار
  • اصغر محمود آبادی صفحه 19
    رویداد قادسیه، سرنوشت مسلمانان و ایرانیان را تغییر داد. مسلمین با فتح ایران ساسانی در پایان بخشیدن به دوران شاهنشاهی کهنسال ساسانی، وارث تمدن و فرهنگی غنی و بی سابقه گردیدند، قادسیه در عین حال نقطه بر خورد فرهنگ اسلامی با تمدن ایرانی بود. اما این رخداد با وجود تاثیر غیرقابل تردیدش دچار هیجان های تاریخی است که در مورد آن دو دلیل را می توان ارائه داد: 1 روایات تاریخی از مکاتب متفاوت به گوش می رسد که علاقه مند است واقعیات را بزرگتر جلوه داده و یا جهات خاصی به آن بخشد.
    2 فاصله مورخان با اصل رویداد قادسیه است که با وجود تعدد منابع شفاهی مورخ را در گزینش دچار تردید نموده و حاصل آن تنوعی است که در نگاه به حادثه وجود دارد. مقاله حاضر سعی دارد بررسی تازه تری را نشان دهد.
    کلیدواژگان: قادسیه، اسلام، ساسانیان، یزدگرد سوم، طبری
  • مصطفی صادقی صفحه 49
    آن چه در این نوشتار مورد بررسی قرار خواهد گرفت، آمار تلفات جنگ های جمل، صفین و نهروان است که در منابع قدیم و جدید با رقم های بسیار بالایی گزارش شده و تاکنون تحقیقی درباره آن انجام نگرفته است. با آن که در میان آمار فراوان و متضاد این سه نبرد، دست یابی به رقم واقعی تقریبآ غیر ممکن است، اما در این نوشتار تلاش شده است با توجه به مجموع گزارش ها و قراین، بخش نادرست و مبالغه آمیز این آمار مشخص شود و تا آن جا که ممکن است رقم نزدیک به واقع ارایه گردد. در عین حال، نگارنده بر این باور است که آمار واقعی از آن چه در این جا هم گفته می شود کم تر است، ولی اثبات این نظریه با استدلال به متون تاریخی موجود امکان پذیر نیست.
    کلیدواژگان: امام علی 7، جمل، صفین، نهروان، آمار
  • هادی عالم زاده صفحه 83
    عظمت حادثه کربلا و تاثیرات عمیق و گسترده سیاسی و اجتماعی آن در تاریخ اسلام و بویژه تاریخ تشیع، هر ذهن کنجکاو و علاقه مند به درک و فهم حقایق تاریخی را به شناخت منابع گزارش های این رویداد سوق می دهد؛ خاصه آن که از دیر باز ادعای نامکتوب ماندن گزارش های تاریخی در اسلام تا نیمه سده دوم هجری، از سوی خاورشناسان مطرح و شایع گشته است. در این مقاله با معرفی اجمالی کتاب مقتل الحسین(ع) ابومخنف نشان داده ایم که بسیاری از راویان اصلی واقعه عاشورا شاهدان عینی و حاضر در میدان کربلا بوده اند و آن چه در منابع مختلف در این باره به دست ما رسیده از ارزش تاریخی بسیار برخوردار است.
    کلیدواژگان: راویان مقتل الحسین(ع)، ابومخنف، منابع مکتوب و اصیل حادثه کربلا، کتاب وقعه الطف، تاریخ نگاری ترکیبی و تحلیلی
  • سیدعلی اکبر خدایی صفحه 99
    شریح بن حارث کندی - مشهور به شریح قاضی - از چهره های اجتماعی قضایی و تا حدی سیاسی صدر اسلام می باشد. بنا به نوشته مورخان و نسب شناسان، سراسر تاریخ زندگانی این شخص پر از ابهام و تناقض بوده و همین عامل سبب گشته تا برخی از محققان وی را شخصیتی افسانه ای بپندارند.
    در این مقاله ضمن رد این پندار و اثبات واقعی بودن این شخصیت، کوشش می گردد تا زوایای دیگری از زندگی او همچون: ایرانی بودن، صحابی یا تابعی بودن وی، دلایل تداوم منصب قضای او، بررسی اتهام مداخله در امضای استشهاد نامه علیه حجربن عدی و از همه مهم تر، بررسی درستی یا نادرستی صدور فتوا از جانب او علیه امام حسین 7 روشن گردد
    کلیدواژگان: شریح، قضا، فتوا، کوفه، قضاوت
  • احمد بادکوبه هزاوه صفحه 125
    نهاد حسبه در تاریخ حکومت مسلمانان از نهادهای وابسته به تشکیلات قضایی و وظیفه آن نظارت بر امور شهری و رفتار شهروندان بوده است.
    آغاز شکل گیری نهاد حسبه در تاریخ اسلام مورد اختلاف صاحب نظران و مورخان است؛ برخی تاریخ تشکیل این نهاد را به زمان پیامبر اکرم 9 و جانشینان وی باز می گردانند و عده ای دیگر به دوره اموی و عباسی. در این مقاله نگارنده ضمن بیان آرای گوناگون و نقد آن ها.، شکل گیری سازمان حسبه در آغاز خلافت عباسی را به صواب نزدیکتر می داند.
    کلیدواژگان: حسبه، محتسب، بازار، امر به معروف و نهی از منکر
  • دکترعبدالله ناصری صفحه 137
    جنبش اسماعیلیه پویاترین و قوی ترین جنبش شیعی در جهان اسلام در قرون میانه بوده است و هنوز هم با رهبری امام وقت خود آقاخان به طور فعال سازماندهی می شود. از زمان خلافت فاطمی در آفریقای شمالی و مصر و امامت نزاری در الموت، اسماعیلیان چالش سیاسی و معنوی بی سابقه ای را با مذهب تسنن و اقتدار و نفوذ حاکمان سلجوقی و خفای عباسی بروز دادند. بخشی از اسماعیلیان نزاری نیز به رهبری شیخ الجبل در شام و در تکاپو با صلیبیون و سلسله های زنگی و ایوبی دعوت اسماعیلی را تداوم بخشیدند. مقاله حاضر به بررسی زندگی بزرگ ترین و شجاع ترین رهبر اسماعیلی شام در قرن ششم هجری سیزدهم میلادی به نام راشدالدین سنان اختصاص دارد.
    کلیدواژگان: اسماعیلیان، نزاریان شام، جنگ های صلیبی، صلاح الدین ایوبی، راشدالدین سنان، الموت
  • برکلی ادینس ترجمه: نصرالله صالحی صفحه 169
    نوشتار حاضر به سبک و سیاق مدخل های دایره المعارف ها به نحو مختصر اما مفید و جامع به سه مقوله تاریخ، روش شناسی و فلسفه تاریخ پرداخته است. بخش اول به گرایش های مختلف در علم تاریخ، ارتباط تاریخ با علوم اجتماعی و انسانی، تاثیر جنگها و انقلاب ها در پیدایش نسل جدیدی از مورخان، هدف و انگیزه مورخ از تاریخ نگاری و وظایف مورخان در امر خطیر تاریخ نگاری و... اختصاص دارد.
    مؤلفان درمبحث بعدی ضمن اشاره به شروط لازم در بهره گیری از منابع به ویژه عنایت به نقد درونی و نقد بیرونی منابع، بر ضرورت روشمند بودن مطالعات تاریخی تاکید ورزیده اند و سپس به مساله عینیت تاریخی پرداخته و در نهایت به این سوال پاسخ داده اند که آیا می توان تاریخ نهایی یک دوره را نوشت یا نه؟ در سومین و آخرین بخش مقاله مبحث فلسفه تاریخ و به تعبیر دقیق تر به چهار نحله فلسفه نظری تاریخ یعنی نحله های پوزیتیویستی، ایده آلیستی، مارکسیستی و تاریخی گری یا مکتب اصالت تاریخ پرداخته شده است و در نهایت مقاله با پرداختن به علت پیدایش فلسفه علم تاریخ از اواسط قرن نوزدهم میلادی خاتمه می یابد.
    کلیدواژگان: تاریخ، روش شناسی، عینیت تاریخی، فلسفه نظری، تاریخ فلسفه، علم تاریخ، پوزیتیویسم، ایده آلیسم، مارکسیسم، تاریخ گرایی، نظریه های دوری (سیکلی)
  • میرهادی حسینی صفحه 189
|
  • Ali Nadhemianfard Page 7
    Islam is an all-inclusive and universal religion and from its very advent tried not to restrict itself to the narrow circles of racialism and tribalism. That is why in the year 6 A.H.,628 A.D., and in line with his universal mission, the prophet of Islam sent a number of letters to the leaders of the neighboring countries of al-Hijaz inviting them to the new religion of al-Islam.In his well-known History, the great Muslim historian, at-Tabari, has recorded the text of the three letters that the prophet wrote to Negus, the king of Abyssinia, Khosrow II Parviz, the king of Sasanian Persia, and Heraclius, the Eastern Roman emperor. This papre's objective is to examine and discuss these three letters.
  • Dr. Asghar Mahmoodabady Page 19
    The Battle of Al-Ghadisiyyah changed the destiny of both the Iranian and the Muslims. By conquering Iran and bringing to an end the Sasanian empire, the Muslims inherited an advanced civizilation and culure unsurpassed by that time. The great incident, however, has been marred with biases and predispositions, throughout history, for which there can be cited, two reasons:1- Historical explanations come from different schools and sources that are inclined to blow up the facts out of proportion, or conduct them through certain channels and towards specific ends.2- The distant time between the historians and the battle, and the great number of orally - related accounts have cast doubt into the historian's minds in isolating the true reports, the result of which is the variety of opinion on the fateful incident. This papertries to present a new angle of view.
  • Mostafa Sadeghi Page 49
    In this paper, casualty figures in the battles of Camel, Siffin, and Nahrawan will be examined. Unfortunately such figures have been greatly inflated in both older and more recent texts, and no scrupulous research has so far been conducted on this topic. Although among the many and contradictory figures on the casualties in these three battles pinpointing the true figures is almost impossible;this article tries, taking into account all reports and circumstantial evidences, to separate the incorrect and `exaggerated statistics, and as far as possible establish the approximate and real, though not definite, figures.
  • Dr. Hadi Alemzadeh Page 83
    The immensity of the Karbala incident and its vast and profound social and political impacts in the history of Islam, and especially that of the Shiah, lead every inquisitive and interested mind that wants to better understand historical facts, towards a more through grasp of the sources which have registered reports on this incident. This is especially true in light of the orientalist's claim that most historical accounts in Islam had written-wise remained unaccounted for until the middle of the 2nd century A.H.In this paper, by giving a brief introduction on "Maghtal al-Husayn", a major work on the topic, by Abu Mukhannaf, we have tried to demonstrate that many of the main relators of the àshura incident had been eyewitnesses present on the battle- scene themselves; and hence, the information that has been passed to us this moment-of-truth event is of great historical value to scholars.
  • Sayyed Ali-Akbar Khodai Page 99
    Shurayh ibn al-Harith al-kindi, known as Shurayh-e Ghadhi(the Judge), was a social, juristic, and partly political character of early Islam. According to some historians and genealogists, Shurayh's whole life is full of ambiguities and contradictions, and this has caused a number of scholars to assume that he might have merely been an invented figure in early Islamic history.In this article, while rejecting this notion, and proving the authenticity of his being,it is tried to shed light on other corners of his life such as: his Iranian origin, whether he was a Companion or a second generatian follower of the Prophet; reasons for his long hold on his judicial office; the accusation of his involvement in drafting the indictment against Hujr ibn-e àdi; and the most important of all, the examination of the question whether he did really issue a fatwa against Imam Husayn or not.
  • Dr. Ahmad Badkubeh Hazaveh Page 125
    In the history of Muslim governments, the institution of hisbah had been a functionary organ of the judiciary branch of state authority, its duty being the supervision of civil affairs and oversight on behavior of the citizens.When the hisbah institution was established for the first time is the subject of a range of different opinions among expert historians. Some believe that the institution was established sometime in the Prophet's lifetime or during the rule of his immediate successors, while others hold that it was created either in the Umawi (umayyad) or Abbasi periods of the Muslim khilafah.In this paper, the author, while presenting the various prevalent opinions and scrutinizing them carefully, deems the creation of the hisbah institution in the early periods of the Abbasi khilafah to be closest to truth.
  • Dr. Abdollah Naseri Page 137
    The Ismta¨ili movement had been the most dynamic and powerful of all Shi¨i movements in the Islamic World during the Middle Ages, and is still being actively led by its Agha Khans, the modern-time Imams of the sect. Since the time of the Fatimi Khilafah in northern Africa and Egypt, and the Nizari Imamah in Alamut, in Persia, the IsmÄilis posed an unprecedented spiritual and political challenge of the majority Sunni branch of Islam, and the power and influence of the Turkish sultans of the Seljugh (seljuq) dynasty, and the Abbasi Khalifahs at Baghdad. Historians and scholars both in the East and the West have extensively dealt with the issue of the rise of the IsmÄili sect in the Middle Ages. The name "Fedaiyan (Fidaieen)", Assassins in English, in association with the Alamut stronghold, and Masyaf in Syria; and clashes between these Fedaiyan and the Crusaders,have always drawn Westetn researchers to the Nizaris and their Syrian leader, Rashid ad-Din as-Sinan, Known as Sheikh-al- Jabal, English "the Old Man of the Mountain." This paper examines the life and activities of this greatest leader of the Syrian IsmÄilis in the 6th century A.H., 13th century A.D.