فهرست مطالب

Hormozgan Medical Journal
Volume:15 Issue: 1, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/02/10
  • تعداد عناوین: 10
|
  • اعظم عسگری، مصطفی منتظر ظهوری، عفت فرخی، گل اندام بنی طالبی دهکردی، مرضیه ابوالحسنی، فاطمه آزادگان، مجتبی ساعدی مرغملکی، اعظم حسینی پور، سوسن کشاورز صفحه 1
    مقدمه
    ناشنوایی شایع ترین اختلال حسی - عصبی می باشد که در یک نفر از هر 1000 تولد رخ می دهد. در حدود 50% از ناشنوای ها به علل ژنتیکی رخ می دهند. سه جهش میتوکندریایی A1555Gژن MTRNR1، A3243Gژن MTTL1 و A7445G ژن MTTS1 به عنوان مهمترین علت های ناشنوایی غیرسندرمیک حسی - عصبی در بعضی جمعیت ها شناخته می شوند. هدف این مطالعه تعیین فراوانی سه جهش شایع میتوکندریایی شامل A1555G، A3243G و A7445G در ناشنوایان استان هرمزگان است.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی، جهش های احتمالی در سه ژن میتوکندری شامل A1555G، A3243G و A7445G در 110 فرد ناشنوای ژنتیکی غیرسندرمی در استان هرمزگان بررسی شد. DNA با روش استاندارد فنل کلروفرم استخراج شد و با روش PCR-RFLP جهش های مذکور غربالگری و برای تایید نهایی توالی یابی شد.
    نتایج
    در هیچکدام از 110 ناشنوایی ژنتیکی غیرسندرمی مورد بررسی، جهش ژن میتوکندری شامل A1555G، A3243G و A7445G یافت نشد، هرچند PCR-RFLP ژن MTTL1، خرابی جایگاه برش ژن MTTL1 به علت تغییر G3316A را نشان داد.
    نتیجه گیری
    مطالعات نشان داد که جهش های میتوکندریایی A1555G، A3243Gو A7445G در ایجاد ناشنوایی در استان هرمزگان نقش چندانی ندارند.
    کلیدواژگان: ناشنوایی - جهش، اتوزوم مغلوب
  • کوروش عزیزی، سجاد فکری صفحه 8
    مقدمه
    بیماری سالک در سالیان اخیر همواره در حال گسترش در کشورمان بوده است. شهرستان جاسک در شرق استان هرمزگان در چند سال گذشته بیشترین آمار بیماری را بخود اختصاص داده و از آنجا که تبیین هر گونه استراتژی کنترلی در بیماری های Vector-borne مستلزم آگاهی از فون و بیولوژی ناقلین است، این مطالعه برای اولین بار در این منطقه اجرا گردیده است.
    روش کار
    در مطالعه ای توصیفی مقطعی طی سالهای 87-1386 فون و بیواکولوژی پشه خاکی ها در شهرستان جاسک مورد بررسی قرار گرفت. صید پشه خاکی ها با استفاده از تله های چسبان و تله های نوری CDC انجام و گونه ها بروش میکروسکپیک تشخیص و وفور و فعالیت ماهیانه آنها نیز مشخص گردید. نرخ پاریتی (درصد تخمگذاری کرده) پشه های ماده با تشریح و مشاهده غدد ضمیمه دستگاه تناسلی و تمایلات آنتروپوفیلیک دو گونه غالب آنها بروش سرولوژیک ELISA مورد بررسی قرار گرفته است.
    نتایج
    در این تحقیق در مجموع 8123 عدد پشه خاکی صید شد که 52/57 درصد آنها نر و 49/42 درصد ماده بودند. هشت گونه پشه خاکی شامل سه گونه از جنس فلبوتوموس و پنج گونه سرژانتومیا بعنوان فون پشه خاکی های شهرستان تشخیص داده شد. گونه Phlebotomus major برای اولین بار در استان هرمزگان صید و شناسایی گردید. گونه های Ph. papatasi و Ph. salehi با 91/59 و 21/17 درصد بیشترین وفور را دارا بودند و هر دو گونه تمایلات اندوفیلیک نسبتا بالایی داشتند
    کلیدواژگان: لیشمانیوز پوستی، پشه خاکی، ایران
  • کوروش محمدی، محمدحسن کشاورز، شهرام زارع صفحه 16
    مقدمه
    کورتیکواستروئیدهای استنشاقی به عنوان مؤثرترین داروهای ضد التهابی در درمان آسم مورد استفاده قرار می گیرند. لازم است از نظر عوارض بالقوه احتمالی آنها روی رشد قدی کودکان مبتلا به آسم تحقیقات لازم بعمل آید. هدف از این مطالعه ارزیابی اثر درمان با کورتیکواستروئید های استنشاقی(ICSs) بر سرعت رشد قدی کودکان 6 تا12 ساله مبتلا به آسم بود.
    روش کار
    در این کارآزمایی بالینی، 70 کودک بیمار 6 تا 12 ساله مبتلا به آسم با شدت مداوم خفیف یا متوسط به عنوان گروه مورد و 70 کودک سالم در همان مقطع سنی به عنوان گروه شاهد به صورت تصادفی انتخاب شدند. بیماران نیازمند به دریافت ICS به صورت کاملا تصادفی در دو گروه 35 نفری یکی دریافت کننده 450 میکروگرم روزانه بکلومتازون و دیگری دریافت کننده250 میکروگرم روزانه فلوتیکازون قرار گرفتند. در طول 18 ماه مطالعه از کودکان حاضر در مطالعه طی سه مرحله، اندازه گیری قد به صورت استاندارد بعمل آمد و نهایتا اطلاعات حاصله با نرم افزارSPSS و آزمونهایT مستقل و کای اسکوئر و آنالیز واریانس برای داروهای تکراری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    در این مطالعه، 106 نفر پسر (7/75%) و 34 نفر دختر (3/24%) شرکت کردند. میانگین سن کودکان 09/1± 35/7 سال بود که تفاوت معنی داری از لحاظ سن بین افراد سه گروه مشاهده نشد. میانگین رشد قد در 6 ماه پس از مصرفICSs در گروه بکلومتازون 26/3 سانتی متر و در گروه فلوتیکازون 9/2 سانتی متر و گروه کنترل 01/3 سانتی متر بود که تفاوت معنی داری وجود نداشت. میانگین رشد قد پس از یک سال از مصرفICS در گروه بکلومتازون 21/6 سانتی متر و در گروه فلوتیکازون 07/6 سانتی متر و در گروه کنترل 92/5 سانتی متر بود که اختلاف معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد مصرف ممتد 3 تا 6 ماهه کورتیکواستروئیدهای استنشاقی (بکلومتازون450 میکروگرم و فلوتیکازون250 میکروگرم روزانه) در درمان کودکان 6 تا 12 ساله مبتلا به آسم تاثیری منفی روی رشد قدی یک سال زمان مصرف ندارد.
    کلیدواژگان: آسم، بکلومتازون، فلوتیکازون، رشد
  • میترا جبل عاملی، سیدجلال هاشمی، علی خلیلی، هدی الشریف صفحه 26
    مقدمه
    در هنگام بیهوشی نخاعی، فشارخون اغلب با روش غیرمستقیم که در آن کاف روی بازو باد می شود، اندازه گیری می شود. گاهی انجام این تکنیک روی بازو غیر ممکن می باشد ومی بایست میزان فشارخون از اندام های تحتانی بدست می آید. در هنگام بیهوشی نخاعی، ارتباط بین مقادیر فشارخون، از اندام های فوقانی و تحتانی نامشخص می باشد. این مطالعه به منظور ارزیابی تفاوت بین فشارخون سیستولی اندام های فوقانی و تحتانی در بیماران کاندید جراحی ناحیه تحتانی شکم تحت بیهوشی نخاعی طراحی شد.
    روش کار
    در این مطالعه توصیفی - تحلیلی، 62 مرد کاندید جراحی ناحیه تحتانی شکم انتخاب شدند. ابتدا کاف فشارسنج به ترتیب روی بازوان راست و چپ و پاهای راست و چپ بسته شد. فشارخون سیستولی قبل از بیهوشی نخاعی و نیز در زمانهای 10 و 25 دقیقه بعد از شروع بیهوشی نخاعی توسط فشارسنج جیوه ای و با لمس نبض توسط انگشت اندازه گیری شد.داده ها با استفاده از آزمون زوجها و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    فشارخون سیستولیک حاصله از پاها، قبل و 10 دقیقه بعد از بیهوشی نخاعی به طور قابل ملاحظه ای از فشار بازوها بالاتر بود.
    کلیدواژگان: فشارخون، اندام فوقانی، اندام تحتانی، بیهوشی نخاعی
  • محبوبه ابراهیم پورفینی، محمود اکبریان، معصومه اخلاقی، معصومه اخلاقی، سیده طاهره فائزی صفحه 33
    مقدمه
    بیماری لوپوس اریتماتوی سیستمیک نوعی بیماری خود ایمن با اتیولوژی ناشناخته است که دارای تظاهرات بالینی و ایمونولوژیک گسترده ای است. هدف از اجرای این مطالعه بررسی شیوع تظاهرات بیماری لوپوس در بیماران مذکر ایرانی است.
    روش کار
    تعداد 2279 بیمار مبتلا به لوپوس در طی یک مطالعه مقطعی مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها بر اساس اطلاعات ثبت شده بانک اطلاعاتی کامپیوتری بیماران لوپوس مراجعه کننده به مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در طی سالهای 1355 تا 1388 به دست آمده است. در این مطالعه تظاهرات بالینی و آزمایشگاهی بیماران مذکر و مونث با یکدیگر مقایسه گردیده است.
    نتایج
    در این مطالعه تعداد 2279 بیمار مبتلا به لوپوس شامل 227 بیمار مذکر (7/9%) و 2052 بیمار مونث (3/90%) مورد مطالعه قرار گرفتند. مقایسه بیماران مذکر و مونث نشان می دهد که تظاهرات پوستی بخصوص راش دیسکوئید در شروع بیماری و درگیری کلیه در سیر بیماری در مردان به طور معنی دار شایع تر از زنان بود.
    کلیدواژگان: بیماریهای اتوایمیون، لوپوس اریتماتوی سیستمیک، نفریت
  • صدرالله خسروی، حمیدطاهر نشاط دوست، حسین مولوی، مهرداد کلانتری صفحه 40
    مقدمه
    رضایت در زندگی از طریق علائق متقابل، پذیرش، درک یکدیگر و ارضای نیازها ایجاد می شود. هدف از این پژوهش اثر بخشی آموزش الگوی ارتباطی خانواده کثرت گرا بر رضایت از زندگی زوجین بود.
    روش کار
    در این پژوهش مورد – شاهد، جامعه پژوهش شامل تمامی افراد مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر شیراز بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد 40 زوج که بر اساس آزمون پرسشنامه تجدیدنظر شده کوئرنر و فیتزپاتریک که در دو بعد الگوی خانوادگی بی قید وشرط و محافظت کننده قرار داشتند انتخاب شدند. آزمون رضایت از زندگی دینر بر روی 40 زوج اجرا و بعد به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش در ده جلسه 5/1 ساعته تحت آموزش الگوی ارتباطی کثرت گرا قرار گرفتند. مجددا از هر دو گروه آزمون رضایت از زندگی بعمل آمد. داده ها با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس با SPSS I5 تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    نتایج پژوهش نشان داد که از نظر رضایت زندگی تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت (0001/0 >P) همچنین تفاوت معنی دار بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون رضایت زندگی در دو گروه وجود داشت (001/0>P).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که گفت و شنود نقش کلیدی در رضایت از زندگی دارد. بنابراین آموزش الگوی ارتباطی کثرت گرا که مبنی بر گفت وشنود بالا است در رضایت از زندگی زوجین مؤثر است
    کلیدواژگان: آموزش، خانواده، رضایت شخصی
  • عزیزاله دهقان، هاله قائم، افشین برهانی حقیقی، سیدمنصور کشفی، بهرام ضیغمی صفحه 49
    مقدمه
    کیفیت زندگی در بیماری های مزمن و ارزیابی آن در بیماران با ویژگی های متفاوت جهت مداخله های مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این مطالعه با هدف به ارزیابی و مقایسه کیفیت زندگی در دو گروه بیماران با و بدون علائم خستگی انجام گرفته است.
    روش کار
    در این مطالعه تحلیلی، 108 بیمار مبتلا به پارکینسون مراجعه کننده به درمانگاه شهید مطهری شیراز در این مطالعه شرکت داشتند. خستگی بوسیله مقیاس شدت خستگی(FSS)، کیفیت زندگی بوسیله ابزارهای (PDQL) و (SF-36) سنجیده شد. شاخص Hohen& Yahr نیز برای سنجش شدت و مرحله بیماری استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده نرم افزارSPSS 13 و آزمونهای مجذور کای، من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام شد.
    نتایج
    67 نفر (62%) از بیماران مرد و 41 نفر (38%) زن بودند. بیشترین بیماران در مرحله دوم بیماری با 42 نفر (9/38) و کمترین بیماران در مرحله پنجم 2 نفر (9/1%) قرار داشتند. میانگین و انحراف معیار سن بیماران 73/11±49/64 بود. 36 نفر (33/33%) دارای علائم خستگی و 72 نفر (66/66%) بدون علائم خستگی بودند. بیماران با علائم خستگی از شدت بیشتری از بیماری رنج می بردند و در مراحل بالاتر بیماری قرار می گرفتند. بین دو گروه در همه ابعاد کیفیت زندگی تفاوت معنی داری مشاهده شد.
    کلیدواژگان: خستگی - بیماری پارکینسون، کیفیت زندگی
  • حمیدرضا بذرافشان، حسین شادپور رشتی، مهرداد آقایی، رویا صفری، مصطفی قربانی * صفحه 56
    مقدمه

    پوکی استخوان یکی از بیماری های شایع با عوارض ناتوان کننده می باشد که بار اقتصادی زیادی را بر جامعه تحمیل می کند. مطالعه حاضر با هدف بررسی شیوع استئوپروز و ارتباط آن با برخی شاخص های دموگرافیک در شهر گرگان صورت پذیرفت.

    روش کار

    در این مطالعه مقطعی – تحلیلی، 300 فرد از میان3000 فرد مراجعه کننده به مراکز دانسیتومتری شهر گرگان طی سال 87 به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. میزان تراکم استخوان به روش DXA (Dual Energy X-Ray Absorptiometry) در استخوان های گردن فمور و مهره های کمری L2 و L4 تعیین گردید. اطلاعات عمومی و اطلاعات حاصل از دانسیتومتری براساس معیار WHO استخراج و جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمونهای کای دو و رگرسیون خطی صورت پذیرفت و سطح معنی داری برای تمام آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.

    نتایج

    شیوع استئوپروز در این مطالعه بر اساس بررسی ناحیه کمر و فمور به ترتیب 7/33% و 7/16% بود. متوسط تراکم استخوانی در ناحیه کمر g/cm2 93/0 وg/cm2 78/0 در ناحیه فمور بود. رابطه سن و وضعیت تراکم توده استخوانی در ناحیه کمر (01/0 < P-value) و ناحیه فمور (01/0 < P-value) از لحاظ آماری معنی دار بود. رابطه شاخص توده بدنی با تراکم توده استخوانی در ناحیه کمری از لحاظ آماری معنی دار (01/0< P-value) ولی این رابطه در ناحیه فمور همانند رابطه جنسیت و وضعیت تراکم توده استخوانی در ناحیه فمور و کمر معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه گویای شیوع بالای استئوپروز در بیماران مراجعه کننده به مراکز دانسیتومتری شهر گرگان می باشد و نیز نشان داد که سن نقش پیش بینی کننده برای تراکم استخوانی در ناحیه کمر و فمور و شاخص توده بدنی این نقش را در ناحیه کمردارد.

    کلیدواژگان: استئوپروز - شیوع، شاخص توده بدنی
  • محمد علی مولوی، نوید عبدی، عبدالمجید ناظمی، کوروش محمدی صفحه 63
    مقدمه
    سندرم چدیاک هیگاشی اختلال اتوزومال مغلوبی است که با نقص ایمنی شدید مشخص می شود. این سندرم همچنین با یک اختلال لنفوپرولیفراتیو با ارتشاح لنفوسیتی اعضای عمده بدن که فاز تسریع شونده نامیده می شود، همراه است.
    معرفی بیمار: بیمار پسر یک ساله ای بود که با تب متناوب، بی اشتهایی و ب یحالی مراجعه کرده بود. در معاینات بالینی موهای خاکستری رنگ، قرمزی لوز ه ها و بزرگی طحال داشت. پان سیتوپنی مشخص شد. در نمونه مغز استخوان و میکروسکوپی موگرانو لهای رنگی داخل سیتوپلاسمی مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    اگرچه سندرم چدیاک هیگاشی یک اختلال نادر است و شروع تظاهر با فاز تسریع شونده ناشایع است، باید هنگامی که پان سیتوپنی و ارگانومگالی و موهای با رنگ روشن وجود دارد به آن توجه شود و اگر تشخیص مسجل شد، پیوند مغز استخوان آلوژن باید سریع مدنظر قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سندرم چدیاک هیگاشی، فاز تسریع شونده، پان سیتوپنی، پیوند مغز استخوان
  • امید آثار، مرضیه نیک پرور صفحه 69
    مقدمه
    آنوریسم متعدد شریانهای کرونر، یک ناهنجاری نادر است که ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد. از جمله عوارض آن، بروز مرگ ناگهانی قلبی، ایجاد لخته و بروز آمبولی دیستال، پارگی و خونریزی یا تشکیل فیستول است. تصمیم گیری در مورد درمان آن بستگی به وضعیت آنوریسم و شرایط بالینی بیمار دارد.
    معرفی بیمار: بیمار، آقای 55 ساله با آنژین ناپایدار که در آنژیوگرافی کرونر دچار آنوریسم های متعدد همراه با تنگی منتشر و شدید هر سه شریان کرونر بود، مورد عمل قرار گرفت. پس از حدود دو سال پیگیری بیمار بدون علامت بوده و فعالیت عادی دارد.
    نتیجه گیری
    در این گزارش موردی، ضمن شرح آنوریسم متعدد کرونر به عنوان یک بیماری نادر، درمان آن مورد بحث قرار می گیرد.
|
  • A. Asghari, M. Montazer Zohori, E. Farrokhi, G. Banitalebi Dehkordi, M. Abolhasani, F. Azadeghan, M. Saeedi Morghmaleki, A. Hoseinipor, S. Keshavarz, K. Ashrafi Page 1
    Introduction
    Hearing loss is the most frequent sensory disorder occurs in 1/1000 newborns. About 50% of hearing loss cases are due to genetic causes. Mutation in MTRNR1 (A1555G), MTTL1 (A3243G) and MTTS1 (A7445G) are known to be one of the important cause of nonsyndromic Sensorineural hearing loos in some populations. This study aims to demonstrate the frequency of three mitochondrial mutations including A1555G, A7445G and A3243G in deaf subjects in Hormozgan province.
    Methods
    We investigated the presence of three mitochondrial mutations including A1555G، A3243G and A7445G in a cohort of 110 nonsyndromic Sensorineural hearing loss subjects. DNA was extracted using standard phenol – chloroform method. The screening of gene mutations was performed by PCR-RFLP procedure. Finally, the possible mutations were confirmed by direct sequencing.
    Results
    None of the 110 subjects were found to carry A1555G, A3243G and A7445G mutations. However, PCR-RFLP of the MTTL1 gene destroyed a restriction site due to G3316A substitution in a deaf subject.
    Conclusion
    We found that the association of A1555G، A3243G and A7445G mutations with hearing loss in Hormozgan is negligible.
  • Azizi First, S. Fekri Page 8
    Introduction
    The cutaneous leishmaniasis has been regularly spread in Iran. Jask County which has been located in the eastern part of Hormozgan province had the most cases of patients. The present study aimed to investigate on the fauna and biology of sand flies.
    Methods
    In this descriptive, cross sectional study, during 2007-2008, sand flies were captured using sticky papers and CDC miniature light traps. Flies species were identified using microscopic method. Parity rate was examined by dissection to cheqeur accessory glands for pigments. The ELISA method was used for detection of anthropophagic index.
    Results
    A total of 8123 sand flies were caught, so as 57.52% were male and 42.49% female (39.07% and 60.93% were caught indoor and outdoor, respectively). The fauna was identified 8 species (2 Phlebotomus and 6 Sergentomyia). Phlebotomus major was reported for the first time in Hormozgan province. P. papatasi and P. salehi were the dominant species. Monthly activity of sand flies begins at the end of Esfand, lasting to mid Azar with two peaks, the first in Ordibehesht – Khordad and the second one in Mehr-Aban. The parous rate was high (≥70%) at the second peak. The dominant species showed high anthropophagic index (29.6% and 18%, respectively).
    Conclusion
    Although the sand flies fauna is poor in Jask County but they are highly diverse. P. papatasi and P. salehi transmit the Leishmania parasite from reservoir rodents to human. According to the endophility, residual spraying twice a year (Esfand and Shahrivar) could be effective in hyperendemic villages.
  • K. Mohammadi, M.H. Keshavarz, S. Zare Page 16
    Introduction
    Inhaled corticosteroids are recognized as the most effective anti-inflammatory therapy in patient with asthma. Further studies must be done about potential adverse effects of inhaled corticosteroid on linear growth in asthmatic children. This study aims to assess the effects of treatment with Inhaled corticosteroids on linear growth in 6-12 years old asthmatic children.
    Methods
    In a randomized clinical trial study, we randomly selected 70, 6-12 years old, asthmatic children as cases and 70 healthy children as control group. The asthmatic children were classified into two groups, one group included 35 asthmatic patients on beclomethasone 450 microgram per day and another group included 35 asthmatic patients on fluticasone 250 microgram per day. Height of all children was measured with standard stadiometery in first visit, six month and one year later. The data were analyzed using t, Chi- Square and analysis of variance tests.
    Results
    There were 106 boys (75.7%) and 34 girls (24.3%). mean age was 7.35±1.09 without any significant difference between three groups. There was no significant difference in sex and duration of ICSs consumption among the groups. Mean of height growth, 6 month after ICSs prescription was 3.26 cm in beclomethasone group, 2.9cm in fluticasone group and 3.01 cm in control group. Mean of height growth one year after ICSs prescription was 6.21 cm in beclomethasone, 6.07 cm in fluticasone group and 5.92 cm in control group. The differences were not statistically significant.
    Conclusion
    We observed no significant negative effect of usage of Inhaled corticosteroids (Beclomethasone 450 microgram per day and fluticasone 250 microgram per day) for 3 to 6 months on linear growth of asthmatic children.
  • Jabalameli, J. Hashemi, A. Khalili Page 26
    Introduction
    During spinal anesthesia, measurement of blood pressure is often obtained by an indirect method using an inflatable cuff on the upper arm. The relationship between the blood pressure measurements at the two sites in patients undergoing spinal anesthesia is unclear. This study was designed to evaluate the difference observed in systolic blood pressure (SBP) taken from the upper limb (UL) and the lower limb (LL) in patients under spinal anesthesia in lower abdomen surgery.
    Methods
    In this descriptive-analytic study, 62 males undergoing lower abdomen surgery were selected. The blood pressure cuff was placed on the right arm, the right leg, the left arm and the left leg, respectively. Before and then 10 and 25 minutes after spinal anesthesia, the systolic blood pressure (SBP) readings was taken by finger palpation from the 4 limbs using the manual mercury sphygmomanometer. The data were analyzed using paired t-test and ANOVA.
    Results
    We found that SBP reading taken from the legs before and 10 minutes after spinal anesthesia were significantly higher than arms pressures (P
  • M. Ebrahimpour, M. Akbarian, M. Akhlaghi, M. Akhlaghi, T. Faezi Page 33
    Introduction
    Systemic lupus erythmatous (SLE) is a disease of unknown etiology with wide variety of clinical and immunological features. Our objective was to describe the clinical manifestation and laboratory data in Iranian male patients.
    Methods
    2279 patients were entered in a cross sectional study. The data were collected from rheumatologic research center in Shariati hospital of Tehran University. The prevalence of clinical and immunological features were compared between male and female patients
    Results
    227 patients (9.7%) were male and 2052 (90.3%) patients were female. A higher frequency of discoid rash and urine casts and a lower frequency of arthritis and leucopenia were demonstrated in our male patients (P
  • S. Khosravi, H.T. Neshad Doost, H. Molavi, M. Kalantari Page 40
    Introduction
    Satisfaction in life arises from mutual interests, acceptance, understanding and meeting the needs. The aim of the present study is to measure the efficiency of teaching communicative pattern of pluralistic family on life satisfaction of couples.
    Methods
    The study was designed including pre-test and post test with control group. The research population were all patients referred to the counseling centers of Shiraz city. 40 couples were randomly selected according to the revised version of family communication patterns of Koerner and Fitzpatrick. Diner test of satisfaction was administered on 40 couples and then randomly divided to control and experimental groups. 90 - minute training in ten sessions were held for experimental group exposing them pluralistic communication patterns. Satisfaction test was repeated again for both groups. Data was analyzed with covariance analysis method using SPSS 15.
    Results
    The results of the present study showed that with regard to life satisfaction, there was a significant difference in both groups.
  • A. Dehghan, H. Ghaem, A. Borhani Haghighi, M. Kashfi, B. Zeyghami Page 49
    Introduction
    Quality of life in patients with chronic diseases and its evaluation is important for suitable intervention actions. This study is designed to evaluate and compare quality of life in patients with and without fatique.
    Methods
    This is an analytic study. 108 referential patients with Parkinson's disease in Shiraz Motahari clinic, participated in this study. Fatigue was measured by fatigue severity Scale (FSS), quality of life by the PDQL and (SF-36) tools. Hohen & Yahr index for assessing the severity and stage of disease were used. Data was analyzed by SPSS software and Chi square, t test, Mann-Whitney and Spearman correlation coefficient.
    Results
    67 (62%) of the patient were men and 41 (38%) women. Most of the patients (38.9%) were in the second stage and Mean±SD age of the patients was 64/49 ± 11/73. 36 (33/33%) persons had symptoms of fatigue, 72 (66.66%) had no symptoms of fatigue. Patients with higher severity of fatigue were more suffering from disease and stage of their disease was higher. Quality of life score obtained with both PDQL and SF-36 had significance difference in both groups of the patients.
  • H.R. Bazrafshan, H. Shadpour Rashti, M. Aghaei, R. Safari, M. Qorbani Page 56
    Introduction

    Osteoporosis is a multifactorial disease that leads to etiology leading to morbidity and economical disturbances. This study designed to evaluate the prevalence of osteoporosis in patients referred to Gorgan’s densitometry centers with respect to age, gender and BMI.

    Methods

    In this descriptive-analytic study, from 3000 subjects referred to the densitometry centers of Gorgan, 300 subjects were selected via a random sampling method. Individual characteristics and densitometry results were collected from densitometry records. Data were analyzed by SPSS and chi square test and linear regression.

    Results

    The overall prevalence rate of osteoporosis was 33.7% and 16.7% according to lumbar and femoral region, respectively. Lumbar and femoral BMD mean were 0.92±0.19 and 0.77±0.167, respectively. Association between age and osteoporosis in lumbar region (P-value

  • M.A. Molavi, N. Abdi, A.M. Nazemi, K. Mohammadi Page 63
    Introduction
    Chediak-Higashi syndrome is a rare autosomal recessive disorder that characterized by severe immunodeficiency. It is also associated with a lymphoproliferative disorder termed the accelerated phase with lymphocytic infiltration of the major organ of the body. Case Report: The patients was a 1-year old boy with intermittent fever, anorexia, malaise. On physical examination he showed grey hair colour, tonsilar erythema and exudate and splenomegaly. Pancytopenia was detected. In bone marrow aspiration and hair microscopy remarkable intracytoplasmic pigmented granules was seen.
    Conclusion
    It should be noted when pancytopenia, organomegaly and light hair colour are present an early bone marrow transplantation should be considered if the diagnosis is stablished