فهرست مطالب

طب جنوب - سال چهاردهم شماره 2 (تابستان 1390)

مجله طب جنوب
سال چهاردهم شماره 2 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/02/10
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمد کارگر، موسی دانشور، مریم همایون صفحه 76
    زمینه
    اشریشیاکلیO157:H7 تولیدکننده شیگاتوکسین، یکی از پاتوژن های متداول در گاو است که به طور اتفاقی موجب ایجاد بیماری هایی در انسان می شود. این باکتری پتانسیل آلودگی با گوشت قرمز را دارد و اغلب عفونت های بالینی ناشی از آن با مصرف گوشت چرخ کرده نپخته در ارتباط است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش، به صورت مقطعی 122 نمونه گوشت چرخ کرده از قصابی های چهار منطقه مختلف شهر شیراز در سال 1386 جمع آوری و پس از غنی سازی در محیط کشت اختصاصی و ارزیابی تخمیر سوربیتول و فعالیت بتاگلوکورونیدازی (تست MUG)، با کمک آنتی سرم اختصاصی، سویه های E.coli O157:H7 تعیین هویت گردید. سپس ژن های بیماری زای وروتوکسین، اینتیمین و همولیزین با استفاده از روش Multiplex PCR و مقاومت آنتی بیوتیکی سویه-ها با روش دیسک دیفیوژن مورد ارزیابی قرار گرفت.
    یافته ها
    از مجموع نمونه های مورد بررسی، 119 کلنی سوربیتول منفی جداسازی گردید که 3 سویه O157:H7 (فراوانی 45/2 درصد) با آنتی سرم اختصاصی تائید شد. از سویه های مورد بررسی، در دو جدایه هر دو ژن بیماری زای stx1 و eaeA (فراوانی 64/1 درصد) مشاهده گردید. در سویه های تایید شده مقاومت به آنتی بیوتیک های اریترومایسین، تتراسیکلین، آمپی سیلین، پنی سیلین، کلیندامایسین، سفکسیم، نووبیوسین و جنتامایسین دیده شد.
    نتیجه گیری
    به دلیل زندگی این ارگانیسم در روده دام های سالم، ضرورت توجه به پیش گیری در هنگام فرایند گوشت وجود دارد.
    کلیدواژگان: اشریشیا کلی O157:H7، شیگاتوکسین، مقاومت آنتی بیوتیکی، گوشت قرمز
  • رامین یعقوبی، میترا میرزایی، مانی رمزی، مرجان شاه ایلی صفحه 84
    زمینه
    عفونت ویروس های ایجاد کننده هپاتیت به دلیل پتانسیل ایجاد عفونت های حاد و مزمن در لکوسیت های خونی و به خصوص لنفوسیت‎ها یکی از علل احتمالی چالش برانگیز در بیماران مبتلا به انواع سرطان های خون محسوب می گردند. امروزه از میان ویروس‎های مختلف ایجادکننده هپاتیت ویروسیHGV به دلیل مکانیسم ناشناخته پاتوژنز در روند بروز و یا تشدید بدخیمی های خونی از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است. در این تحقیق به منظور تشخیص سریع و به موقع عفونت ویروس HGV و تعیین نقش این ویروس در وضعیت بالینی مبتلایان به سرطان های خون، تعیین میزان شیوع و نقش احتمالی این ویروس مورد بررسی قرار گرفت.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه که به صورت گذشته نگر انجام گردید، نمونه های خون حاوی EDTA در طول مدت دو و نیم سال از 100 بیمار مبتلا به انواع سرطان های خون و100 نفر مراجعه کننده به این مرکز که عدم ابتلا به سرطان های خونی در آنها تایید شده بود، به عنوان گروه کنترل جمع آوری و پس از جداسازی پلاسما از نمونه های فوق تا زمان انجام آزمایش در دمای 80- درجه سانتی گراد نگهداری شدند. به منظور تعیین میزان شیوع عفونت گذشته ویروس هایHBV، HGV وHCV آنتی ژن و آنتی بادی های ضد این ویروس‎ها با آزمایش ELISA بررسی گردید. همچنین وجود ویرمی ویروس HGV با آزمایش Nested-RT-PCR بر روی نمونه های افراد بیمار و گروه کنترل آزمایش گردید.
    یافته ها
    آنتی بادی ضدآنتی ژن E2 ویروس HGV (Anti-E2-Ab) تنها در یک نفر1 درصد از مبتلایان به سرطان خون مشاهده شد که این فرد فاقد سابقه ابتلا به عفونت ویروس های HBV وHCV بود. همچنین ژنوم HGV در 4 (4 درصد) بیمار مبتلا به انواع سرطان خون و یک نفر(1 درصد) از افراد گروه کنترل گزارش شد و که از میان این افراد تنها در یک نفر از مبتلایان به سرطان خون عفونت همزمان با ویروس HBV (HBsAg+) تشخیص داده شد. میان فراوانی HBsAg در گروه بیمار و کنترل تفاوت معنی دار (02/0=P) مشاهده گردید. به علاوه میان فاکتور جنسیت با حضور HBsAg ارتباط معنی داری (02/0=P) مشاهده شد، اما میان هیچ یک از فاکتورهای خطرساز وایجاد عفونت HGV درافراد بیمار روابط معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    در این بررسی میزان شیوع پایین عفونت غیرفعال و فعالHGV در بیماران مبتلا به سرطان خون در مقایسه با گروه کنترل مورد تایید قرار گرفت. همچنین شناسایی عفونت مشترک HGV و HBV می تواند توجه سایر محققان را برای مطالعه عفونت این ویروس در جمعیت های وسیع تر مبتلا به نقص ها و بدخیمی های خونی به منظور مدیریت تشخیصی و درمانی صحیح تر این گروه از سرطان ها جلب کند.
    کلیدواژگان: HBV، HGV وHCV، سرطان های خون
  • مانا شجاع پور، مجید ولیدی، لاله شریعتی، علی کریمی، بهنام زمان زاد صفحه 94
    زمینه
    پسودوموناس آئروژینوزا مهم ترین عامل عفونت های بیمارستانی در بیماران بستری به مدت 10 روز یا بیشتر می-باشد، همچنین مهم‎ترین عامل عفونت زخم ناشی از سوختگی به شمار می رود. حدود 75 درصد موارد مرگ در بیماران سوخته به دلیل عفونت زخم و یا سپتی سمی متعاقب آن است. با مصرف کلینیکی آنتی بیوتیک ها سویه های پسودوموناس آئروژینوزا بیمارستانی دارای مقاومت چندگانه نسبت به آنتی‎بیوتیک ها (MDR) در سراسر جهان به طور فزاینده ای انتشار یافته است. این مطالعه با هدف تعیین الگوی حساسیت آنتی‎بیوتیکی و بررسی وجود بتالاکتامازهای وسیع الطیف (ESBLs: Extended-Spectrum Beta Lactamases) سویه های پسودوموناس آئروژینوزا جدا شده از نمونه های کلینیکی انجام شد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه 175 سویه پسودوموناس آئروژینوزا جدا شده از نمونه های کلینیکی بر طبق روش های استاندارد کشت وتعیین هویت گردیدند. سپس ایزوله ها از نظر مقاومت آنتی بیوتیکی به روش دیسک دیفیوژن و طبق معیارهای پیشنهادی استانداردهای آزمایشگاهی بالینی(Clinical and Laboratory Standards Institute:CLSI) مورد بررسی قرار گرفتند. جهت غربال گری اولیه ارگانیسم های تولیدکننده ی ESBL میزان مقاومت این سویه ها نسبت به آنتی-بیوتیک سفتازیدیم بررسی شد. سپس ایزوله های مقاوم به‎منظور تایید نهایی تولید ESBL، به روش combined disk method مورد مطالعه قرار گرفتند.
    یافته ها
    در این مطالعه میزان مقاومت پسودوموناس به آنتی بیوتیک های جنتامایسین، آمیکاسین، سیپروفلوکساسین، سفتازیدیم، تیکارسیلین، تیکارسیلین/کلاولانیک اسید، ایمی پنم، سفپیم، پلی میکسین B به ترتیب 6/68 درصد، 4/67 درصد، 7/77 درصد، 6/68 درصد، 64 درصد، 6/68 درصد، 48 درصد، 2/52 درصد، 1/5 درصد بود. در تست غربال-گری اولیه تعداد120 (6/68 درصد) ایزوله پسودوموناس آئروژینوزا به آنتی‎بیوتیک سفتازیدیم (تست فنوتیپی اولیه) مقاومت نشان دادند. از 120 ایزوله مقاوم به سفتازیدیم، در روش combined disk method 66 ایزوله (55 درصد) فنوتیپ ESBL مثبت بودند و 54 ایزوله (45 درصد) فنوتیپ منفی بودند.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه، پلی میکسین B بیشترین فعالیت ضدپسودوموناسی را در میان عوامل ضدمیکروبی بکار رفته نشان داد. از طرفی ارگانیسم هایی که حامل ژن های ESBL می باشند، باعث افزایش مرگ و میر می-شوند. بنابراین تشخیص های درست آزمایشگاهی برای جلوگیری از شکست درمان ناشی از انتخاب نامناسب آنتی بیوتیک بسیار حائز اهمیت است.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیکی، روش دیسک ترکیبی، ESBLs، پسودوموناس آئروژینوزا
  • علی موحد، محمد مهدی محمدی، صمد اکبرزاده، ایرج نبی پور، نادر رمضانیان، نجمه حاجیان صفحه 100
    زمینه
    درخت خرما با نام لاتین (phoenix dactlyliferal) یکی از سه نوع درخت میوه ای مهم از خانواده نخیلات می-باشد. درخت خرمای کبکاب از عمده ترین نوع نخیلات کشت شده در جنوب غربی ایران، استان بوشهر می باشد. قلب خرما که قسمت انتهایی بالای درخت و در حقیقت سلول های بنیادی درخت خرما را تشکیل می دهد از ارزش های غذایی بالایی برخوردار می باشد. به عنوان یک داروی محلی مورد استفاده متعددی از جمله تقویت بنیه و در درمان ضعف جنسی به کار برده می شود. به منظور بررسی ارزش های غذایی این محصول درخت خرما میزان کربوهیدرات ها، پروتئین-ها، چربی ها و مواد معدنی موجود در آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    پنیر خرما از چند درخت مختلف خرمای کبکاب از منطقه تهیه و توسط مخلوط کن خرد و در دمای 70 درجه سانتی‎گراد به‎صورت پودر خشک در آمد. چربی های نمونه ها استخراج و توسط روشBligh & Dyer و کروماتوگرافی GC مورد آنالیز قرار گرفت. میزان پروتئین تام و کربوهیدرات ها به ترتیب با روش کجل- دال و لین – آینون (Eynon Lane –and Kjldahl) اندازه گیری شد. مواد معدنی موجود در نمونه ها توسط روش اتمیک آبزوربشن تعیین مقدار گردید. همچنین مقدار فیبر موجود در نمونه ها اندازه‎گیری شد.
    یافته ها
    میانگین مقدار چربی تام نمونه ها 5/0±27/0 گرم در 28 گرم تعیین گردید. میزان اسیدهای چرب غیراشباع موجود در نمونه های مورد آزمایش عمدتا اسیدهای چرب لینولئیک، لینولنیک و اولئیک جمعا 2/27 درصد کل چربی ها را تشکیل می دهند. عمده ترین چربی اشباع موجود در نمونه ها اسید پالمتیک می باشد. میزان پروتئین تام نمونه ها 3/0 گرم در هر اونس (28 گرم) تخمین زده شد. مقدار کربوهیدرات نمونه ها 29/2 گرم در هر اونس تعیین مقدار گردید. مواد معدنی موجود در نمونه ها عمدتا روی، آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، کلسیم، پتاسیم و سلنیوم می باشد.
    نتیجه گیری
    از نتایج این مطالعه این طور به عمل می آید که پنیر خرما حاوی اسیدهای چرب ضروری و مواد معدنی مفید به ویژه روی که اثرات ضد التهابی دارد می باشد. میزان فیبر خام موجود در نمونه ها ارزش غذایی آنها را بیشتر نشان می دهد و پیشنهاد می شود که این محصول به‎عنوان یک مواد مغذی بدون کلسترول مورد استفاده در رژیم های غذایی مختلف قرار گیرد.
    کلیدواژگان: پنیر خرما، کبکاب، قلب خرما، ارزش های غذایی
  • بهزاد پارسی صفحه 106
    زمینه
    تماس های تنفسی شغلی با تسهیل ورود عوامل زیان آور معلق در هوا به ریه ها موجب بروز اختلالات متعددی در انسان می‎گردند. به‎منظور جلوگیری از میزان شیوع اختلالات مذکور مهم ترین راه انجام غربال گری در کارگران کارخانجات و صنایع تولیدی است. در این مطالعه با ارزیابی شاخص های اسپیرومتری در کارگران کارخانه تجهیزات مدارس ایران- ساری، قصد داشتیم تا ضمن بررسی فراوانی پارامترهای اسپیرومتری غیرطبیعی، افراد در معرض خطر بیماری های ریوی را به طور زودرس شناسایی نماییم.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش توصیفی کل کارگران مرد (133 نفر) مورد مطالعه که در معرض غبارهای زیان آور شغلی ریوی قرار داشتند به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. بعد از معاینه و تکمیل پرسشنامه، آزمون های عملکرد ریوی با دستگاه اسپیرومتری بر اساس معیارهای انجمن قفسه صدری آمریکا برای هر فرد انجام شد. معیارهای FEV1، FVC و نسبت FVC/FEV1 در این مطالعه گزارش شدند.
    یافته ها
    علائم بالینی حاکی از بیماری ریوی (همچون سرفه، تنگی نفس) در هیچ یک از کارگران مشاهده نشد. اما بررسی اطلاعات اسپرومتری افراد به طور مجزا نشان داد که 5 نفر کاهش معیار FVC و 2 نفر کاهش هر دو شاخص FEV1 و FVC را نسبت به مقادیر استاندارد نشان دادند. اختلاف معنی داری بین معیارهای اسپیرومتری و شاخص توده بدنی، مصرف سیگار، محیط خاص شغلی و سابقه کاری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    اگرچه رابطه ای بین اختلال در معیارهای اسپیرومتری و مصرف سیگار، سابقه کار و محیط خاص شغلی مشاهده نشد، اما در 7 کارگر مورد مطالعه، وجود اختلال در شاخص های اسپیرومتریک بدون علائم بالینی، مشاهده شد. این افراد به عنوان موارد در معرض خطر شناسایی شدند.
    کلیدواژگان: آزمون عملکرد ریوی، کارخانه تجهیزات مدارس، بهداشت شغلی، مصرف سیگار
  • عبدالرضا رجایی فرد، بیژن مقیمی دهکردی*، سید حمیدرضا طباطبایی، آزاده صفایی، سید ضیاءالدین تابعی صفحه 114
    زمینه

    بیماری های سرطانی و به طور خاص سرطان معده به عنوان یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در ایران و بسیاری از کشورها مطرح می باشند. از آنجائی که شناخت ویژگی های اپیدمیولوژیک بیماری حائز اهمیت است، مطالعه حاضر با هدف بررسی همه گیری شناختی سرطان معده در استان فارس صورت پذیرفت.

    مواد و روش ها

    در این بررسی کلیه موارد ثبت شده سرطان معده در مرکز ثبت سرطان استان فارس بین سال های 1380 تا 1384 مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات لازم با استفاده فرم های ثبت سرطان و نیز پرونده های بیمارستانی بیماران به-دست آمد. کلیه تحلیل ها توسط نرم‎افزار آماری SPSS ویرایش 13 صورت پذیرفت.

    یافته ها

    از 442 مورد ثبت شده سرطان معده، 6/68 درصد مذکر و 4/31 درصد مونث بودند. میانگین سنی کل بیماران 4/58 سال (46/14=SD)، میانگین سنی مردان 72/60 سال (82/13=SD) و زنان 29/53 (48/14=SD) تعیین شد. 5/91 درصد افراد متاهل، اکثریت مردان کشاورز و دامدار و اکثریت زنان خانه دار بودند. 8/34 درصد از مبتلایان ساکن شیراز و مابقی ساکن سایر شهرستان های استان فارس و یا سایر استان ها بودند. سابقه ی مصرف دخانیات توسط 8/52 درصد از بیماران گزارش شده بود. شایع ترین یافته های بالینی در بیماران به ترتیب درد اپی گاستر، کاهش وزن و بی اشتهایی بودند. در حدود 74 درصد بیماران فاصله ی زمانی بین شروع اولین علامت بیماری تا تشخیص بیماری بیش از یک ماه بود، همچنین درجه ی تمایز یافتگی سرطان در 7/40 درصد افراد در زمان تشخیص بیماری در مرحله ی ضعیف قرار داشت.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج حاصله لزوم انجام اقداماتی در جهت کاهش عوامل خطر و یا تشخیص زودرس سرطان معده در افراد در معرض خطر از جمله سیگاری ها، افراد دارای سابقه ی فامیلی سرطان و مشاغل پرخطر ضروری به نظر می رسد.

    کلیدواژگان: اپیدمیولوژی، سرطان معده، مطالعه توصیفی، تحلیلی، مصرف سیگار، ثبت سرطان، استان فارس
  • ارمغان فرداصفهانی، داود بیکی، بابک فلاحی، علیرضا امامی اردکانی، محسن ساغری، محمد افتخاری صفحه 122
    زمینه
    کاربرد رادیودارویI-131 MIBG در درمان تومورهای با منشا غددی- عصبی، خصوصا از نوع نورواکتودرمال (سمپاتوآدرنال) شامل فئوکروموسیتوم، پاراگانگلیوم و نوروبلاستوم مؤثر بوده است. در سایر تومورهای غددی- عصبی (عمدتا کارسینوئید و کارسینوم مدولاری تیروئید) نیز این درمان گاهی می تواند مؤثر واقع گردد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مروری، کارآزمایی های بالینی شاهد - موردی و همچنین مطالعات باز که دارای اعتبار کافی بودند، بررسی شدند. از کلید واژه های تومور غددی- عصبی، نوروبلاستوم، فئوکروموسیتوم، کانسر مدولاری تیروئید، کارسینوئید و I-131 MIBGدر سایت های معتبر ISI، EMBASE و PUBMED جهت جستجو استفاده شد.
    یافته ها
    استفاده ازI-131 MIBG برای تومورهای فئوکروموسیتوم و پاراگانگیوم کارآمدترین روش درمان غیرجراحی است، زیرا علاوه بر افزایش امید به زندگی، علائم بیمار را نیز به طور قابل ملاحظه ای (90-75 درصد) کنترل می کند. در نوروبلاستوم اگرچه در موارد با عود مکرر و مقاوم به درمان 30 درصد تاثیر درمانی داشته است، اما با افزودن سایر مودالیتی های درمانی به این نوع درمان، موفقیت بیشتری به دست می‎آید، ضمن این که I-131 MIBG در کنترل علائم نیز مؤثر بوده است. برای سایر تومورهای غددی- عصبی شامل تومور کارسینوئید و کارسینوم مدولاری تیروئید اثرات این درمان در کاهش علائم بیمار مشاهده شده است. مهم ترین عارضه این درمان مهار مغز استخوان است که نیاز به پیگیری و درمان در صورت لزوم دارد.
    نتیجه گیری
    I-131 MIBG نقش مهمی در درمان تومورهای کرومافینی دارد و برای تومورهای فئوکروموسیتوم و پاراگانگیوم کارآمدترین درمان غیرجراحی است. استفاده از این پرتودار و در مورد تومور نوروبلاستوم خصوصا اگر همراه با سایر روش های درمانی استفاده شود، سودمند می باشد. درمان با این رادیودارو در بهبود علائم تومورهای کارسینوئید و کارسینوم مدولاری تیروئید نیز مؤثر بوده است.
    کلیدواژگان: تومور غددی، عصبی، نوروبلاستوم، فئوکروموسیتوم، کانسر مدولاری تیروئید، کارسینوئید، I، 131 MIBG
  • حمیدرضا علیزاده اطاقور، سعیده فیروزبخت، سحر منتظری، سمانه خضرایی، مرجان بنی احمد، مریم حاجی لو صفحه 134
    همراهی پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک مزمن با تومور کارسینوئید آپاندیس یافته نادری است که تاکنون گزارش نشده است. در این مقاله پسربچه ی 11 ساله ای معرفی می شود که مورد شناخته شده ی پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک مزمن با پلاکت 20000 در هنگام مراجعه بود و به دلیل بی اشتهایی، درد و حساسیت ربع تحتانی راست شکم، استفراغ، لکوسیتوز و گزارش مایع آزاد شکمی در سونوگرافی با تشخیص آپاندیسیت حاد تحت عمل جراحی آپاندکتومی قرار گرفت و پس از عمل به شکل قابل ملاحظه ای تعداد پلاکت بیمار به حد طبیعی بازگشت. با ارسال نمونه ی پاتولو‍‍ژی، تشخیص تومور کارسینوئید مسجل شد. حال این سؤال مطرح می شود که آیا تومور کارسینوئید آپاندیس می-تواند علت ایجادی پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک مزمن در بیمار باشد؟
    کلیدواژگان: پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک مزمن، آپاندیسیت حاد، تومور کارسینوئید، آپاندکتومی
|
  • M. Kargar, M. Daneshvar, M. Homayoon Page 76
    Background
    Shiga toxin Producing Escherichia coli O157:H7 is a common pathogen in cattle, which occasional causes some human disease. This bacterium can potentially contaminate meat and clinical cases of E.coli O157:H7 infections are often associated with consumption of undercooked ground beef.
    Methods
    In this cross-sectional study 122 samples of ground meat were collected and after enrichment in specific culture media and evaluation sorbitol fermentation and their β-glucoronidase activity, the isolation of E.coli O157:H7 strains have been confirmed with specific antisera. Then virulence genes verotoxin, intimin and hemolysin with multiplex PCR and antibiotic resistance strains with disk diffusion method have been tested.
    Results
    Out of specimens that have been supplied, 119 sorbitol negative colonies isolated which 3 strains O157:H7 (2.45%) with specific antisera confirmed. Out of considered virulence genes, in two cases of these samples (1.64%) the stx1 and eaeA genes were seen and also 2 isolated bacteria had resistance to erythromycin, tetracycline, ampicillin, penicillin, clindamicin, cefixime, novobiocin, and gentamicin antibiotics.
    Conclusion
    As this organism lives in intestines of healthy cattle, preventive measures on cattle farms and during meat processing are necessary.
  • R. Yaghobi, M. Mirzaee, M. Ramzi, M. Shah Ili Page 84
    Background
    The potential of acute and chronic viral hepatitis infections in blood leukocytes is one of the possible risk factors of leukemia. Between hepatitis viruses, HGV is important for unknown mechanism of pathogenesis in affecting the outcome of leukemia. In this research the prevalence of HGV infection was studied for evaluation of the possible role of this viral infection in the pathophysiology of leukemia.
    Methods
    In this study, 100 EDTA treated blood samples were collected for 2 and half a year from different types of leukemia and also healthy control group, respectively. The plasma of these blood samples were harvested and stored at -80°C till laboratory tests were performed. Serological and antigenic markers of HBV, HCV and HGV were analyzed by ELISA methods. The HGV viremia was also studied by an in-house nested-RT-PCR method in plasma samples of patients with leukemia and control population.
    Results
    Anti-E2-Ab was detected in 1(1%) of leukemia patients who has not the history of HBV and HCV infections. HGV-RNA was diagnosed in 4(4%) of patients with leukemia and 1(1%) of control group. Simultaneous infection of HGV-RNA and HBsAg was detected in one of patients with leukemia. Significant difference was seen between the prevalence of HBV infection in leukemia patients and control group (P=0.02). Also significant correlation was detected between sex and the prevalence of HBV infection in leukemia patients (P=0.02). None of studied risk factors of leukemia were not significantly correlated with HGV infection.
    Conclusion
    In this study the low prevalence of active and persistent HGV infections in leukemia patients in comparing with control population was confirmed. Also detection of HGV and HBV co-infection in these patients, announced the need of completed studies in different populations with different hematological malignancies and/or abnormalities, for better therapeutic and laboratory management of these cancers.
  • M. Shojapuor, M. Validi, L. Shariati, A. Karimi, B. Zamanzad Page 94
    Background
    Pseudomonas aeruginosa is one of the leading causes of hospital infections in patients hospitalized for a 10 day period or over. It is also considered to be the most important cause of the burn wound infection. Approximately 75% of deaths in burned patients are due to wound infection and the subsequent septicemia. Clinical use of antibiotics has increasingly led to the global distribution of P. aeruginosa isolates with multi-drug resistance. The study was launched to determine the antimicrobial susceptibility pattern and the presence of the extended-spectrum-beta lactamase (ESBL) in P.aeruginosa strains isolated from clinical specimens.
    Methods
    Totally, 175 P. aeruginosa strains were isolated from clinical samples and identified by standard methods. The pattern of antimicrobial resistance was then performed on the isolates using Disk Agar Diffusion (DAD) according to CLSI Guideline. Primary screening test for ESBL producing strains was performed by ceftazidim antibiotic disk using disk diffusion method. Combined disk method was used to confirm ESBL producing bacteria.
    Results
    The rate of antimicrobial resistance of P.aeruginosa isolates were 64% to ticarcillin, 52.2% to cefepime, 68.6% to ticarcillin/clavolanic acid, 68.6% to ceftazidime, 67.4% to amikacin, 68.6% to gentamicin, 48% to imipenem, 77.7% to ciprofloxacin and 5.1% to polymixcine B. In the primary screening test, 120 isolates of P.aeruginosa strains were resistant to ceftazidime. In the combined disk method, 66 isolates (55%) were positive for ESBLs.
    Conclusion
    Polymixcine B was found to be the most effective antimicrobial agent in this study. Bacteria carrying ESBL genes may increase mortality and morbidity. Thus, their accurate diagnosis is of extreme importance to prevent from the treatment failure resulted from improper antibiotic administration.
  • A. Movahed, Mm. Mohammadi, S. Akbarzadeh, I. Nabipour, N. Ramezanian, N. Hajian Page 100
    Background
    The date palm (Phoenix dactylifera L.) is one of the three important fruit crops in the palm family. Kabkub is the main cultivated species in southern part of Iran, Bushehr. Every part of this tree has its own uses. The tree's terminal buds (heart of palm or palmitos) are believed to have many nutritional values. As a folk medicine, it has been used for the improvement of stamina and treatment of sexual weakness. In order to evaluate the nutritional values of this product of date palm, we analyzed the total carbohydrates, proteins, minerals, and fats in the sample.
    Methods
    The palm hearts were obtained from local trees, minced, dried, and ground to powder. Fats were extracted and analyzed using Bligh-Dyer method and gas chromatography. Total proteins and carbohydrates were determined by Kjeldahl and Lane-Eynon methods, respectively. The minerals were analyzed by atomic absorption spectroscopy.
    Results
    The total fat content of the sample was 0.27g/28g. The unsaturated fatty acids present in the sample were mainly linoleic, linolenic and oleic acids, all together comprised 27.2% of the fats. Palmitic acid was the main saturated fat. The total protein estimated was 0.3g/28g. The carbohydrate content of the palm heart was 2.29 g and the minerals present in the sample were mainly Zn, Fe, Mg, P, Mn, Ca, Cu, Na, K, and Se.
    Conclusion
    Date palm contains many essential fatty acids and known anti-inflammatory nutrients including zinc. The amount of crude fiber present in the heart of palm makes it as a valuable dietary product to be used as a tasty cholesterol free nutrient.
  • B. Parsi Page 106
    Background
    Occupational respiratory exposure with the hazardous lead to the onset of various complications in man. Screening of the labors in the manufacturing companies is the main procedure of controlling the incidence of such problems. In this study we aimed to evaluate the spirometry indices in the labors at the school equipments manufacturing factory in Sari, Iran and investigate the frequency of abnormal spirometry parameters, and an early identification of labors at risk of pulmonary diseases.
    Methods
    In this descriptive study, all of the 133 male workers at risk of pulmonary exposure to hazardous air dusts were taken for the study by census method. After clinical examination and filling the provided questionnaire, the pulmonary function tests by spirometry based on the American Thoracic Association (ATA) in the subjects under study were performed. The Forced Expiratory Volume in First Second, Forced Vital Capacity (FEV1, FVC) and the FEV1/ FVC ratio were recorded.
    Results
    The clinical symptoms indicating the pulmonary conditions were not observed in any of the subjects under study; but the data of spirometry of the subject separately indicated reduced of FVC criteria in five cases, and in two of them reduction of both FEV1 and FVC indices, compared to the standard levels was observed. Insignificant difference between the criteria of spirometry and body mass index (BMI), smoking, the workplace and working experience was observed.
    Conclusion
    Though no relation was observed between spirometry criteria disorders and smoking, work experience and workplace, but in seven cases spirometry indices disorder without clinical symptoms was observed. These subjects identified as the risk individuals.
  • Ar. Rajaeefard, B. Moghimi, Dehkordi, H. Tabatabaee, A. Safaee, Z. Tabeie Page 114
    Background

    Cancer diseases especially gastric cancer is one of the most important problems in Iran and many other countries. Whereas, determination of epidemiological characteristics of gastric cancer is very important, this study carried out with the aim of epidemiologic survey of gastric cancer in Fars province.

    Methods

    This study was performed on total gastric cancer cases that registered in Tumor Registry Center of Fars province between2001-2006. Necessary information was gathered from cancer registry forms and hospital files. All statistical analysis was performed by using SPSS (V.13) software.

    Results

    Of 442 gastric cancer patients 68.6% were males and 31.4% were females. Mean age at diagnosis was 58.4 years (SD=14.46), for men 60.72 years (SD=13.82) and for women 53.29 years (SD=14.48). In total, 91.5% of patients were married, most of men were farmer and greatest parts of women were housewife. History of smoking reported by 52.8% of cases. Most prevalent clinical finding in patients were epigastric pain, loss weight and loss appetite, respectively. In 74% of patients, time interval between beginnings of first symptoms until diagnosis of disease was more than one month and in 40.7% of cases, grade of tumor at diagnosis time was poorly differentiated.

    Conclusion

    According to these results, deduction of risk factors and early detection in at risk subjects such as smokers, high risk occupations and individuals with family history of cancer, is important for prevention and control of gastric cancer

  • A. Fard-Esfahani, D. Beiki, B. Fallahi, A. Emamiardekani, M. Saghari, M. Eftekhrai Page 122
    Background
    I-131 Metaiodobenzylguanidine (MIBG) is a radiopharmaceutical which is proved effective in treatment of tumors with neuroendocrine origin, especially the neuroectodermal (sympathoadrenal) type, including pheochromocytoma, paraganglioma and neuroblastoma. It is also of some value in other neuroendocrine tumors (mainly carcinoid and medullary carcinoma of thyroid).
    Methods
    The method employed in this research was a systematic bibliographic review, in which only valid studies or the clinically detailed enough open-labeled studies using validated scales were used.
    Results
    I-131 MIBG is the best nonsurgical method for treatment of pheochromocytoma. It not only increases survival, but also significantly improves patients’ symptoms (75-90%). Although the efficacy of this method for refractory or relapsing neuroblastoma has been 30%, adding other treatment modalities increases the impact of this treatment. For other neuroendocrine tumors including carcinoid tumor and medullary carcinoma of thyroid, MIBG therapy has been effective in reducing patients’ symptoms. The most important complication of this method is myelosuppression which needs follow-up and if necessary relevant treatment.
    Conclusion
    I-131 MIBG has an important role in treatment of chromafin tumors. For pheochromocytoma and neuroblastoma it is the best nonsurgical treatment. It is effective in neuroblastoma especially if it is used in conjunction with other treatment modalities. I-131 MIBG can also diminish symptoms of carcinoid tumor and medullary thyroid carcinoma efficiently.
  • Hr. Alizadeh Otaghvar, S. Firoozbakht, S. Montazeri, S. Khazrai, M. Baniahmad, M. Hajiloo Page 134
    The assistance of chronic idiopathic thrombocytopenic purpura and appendiceal carcinoid tumor is so rare and has not been reported before. we present here in a 11 year old boy that is the known case of chronic idiopathic thrombocytopenic purpura (with the platelet count of 20000 when admitted). He reffered due to anorexia, pain and tenderness of right lower quadrant of abdomen and vomiting. He also had leukocytosis and abdominal free fluid in sonographic report. These findings suggested the diagnosis of acute appendicitis and the patient underwent appendectomy, after the operation, the platelet count became normal. The pathologic report of the specimen of the appendix was carcinoid tumor. Now the question is whether the appendiceal carcinoid tumor can be the reason of symptoms of chronic idiopathic.