فهرست مطالب

تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک - سال بیست و دوم شماره 2 (پیاپی 83، تابستان 1388)

نشریه تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک
سال بیست و دوم شماره 2 (پیاپی 83، تابستان 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/06/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • بهزاد مبینی، بابک آقاعابدی صفحه 2
    به دلیل اهمیت لوزالمعده در بدن بویژه آنکه گلوکاگون تنظیم کننده قند خون در پرندگان می باشد، مطالعه ای بر روی لوزالمعده 6 جفت بوقلمون نر و ماده بومی ایران با میانگین سنی 26 تا 30هفته انجام گرفت. نمونه ها به روش معمول بافت شناسی تهیه و با روش هماتوکسیلین- ائوزین و روش های ماسون ترای کروم، گوموری جهت رتیکولر، ورهوف و مالدونادو رنگ آمیزی گردیدند. مطالعه میکروسکوپیک برش ها نشان داد که کپسول غده ضخیم و فیبروزی که توسط مزوتلیوم پوشیده شده است. در برخی نقاط از کپسول تیغه های نازک بافت همبندی به داخل پارانشیم غده نفوذ کرده بنابراین لوبولاسیون مانند سایر حیوانات در غده وجود ندارد. در کپسول و اطراف آسینی، هر سه رشته بافت همبندی مشاهده شد ولی رشته های رتیکولر علاوه بر این، در داخل جزایر نیز نفوذ کرده اند. در بافت همبند بین لوبولی گانگلیون های عصبی پاراسمپاتیکی مشاهده شد. پارانشیم غده شامل دو بخش برون ریز و درون ریز بوده که بخش برون ریز یک غده لوله ای آسینی است. در مجاری، سلول جامی و غدد مشاهده نگردید. بخش درون ریز از جزایر بزرگ آلفا و کوچک بتا تشکیل شده است ولی جزیره مخلوط مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: هیستولوژی، هیستوشیمی، لوزالمعده، بوقلمون ایران
  • وحید زادمجید، محمدرضا ایمانپور، محمد سوداگر، علی شعبانی صفحه 9
    در این مطالعه اثرات تزریق اووافکت (GnRHa) بر برخی خصوصیات زیست شناسی منی (طول دوره تحرک اسپرم، درصد تحرک اسپرم، اسپرماتوکریت، تراکم اسپرم، حجم اسپرم، pH، سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، پروتئین کل، کلسترول و گلوکز) در زیر گونه های ماهیانCarassius auratus gibelio قرمزساده، دم چادری، چهاردم و چهاردم دم چادری از هر تیمار 10 مولد مورد بررسی قرار گرفت. هورمون GnRHa مخلوط شده با دامپریدون به میزان10 میکروگرم به ازای کیلوگرم وزن بدن مورد استفاده قرار گرفت. بین pH در تیمارهای مختلف اختلاف معنی داری وجود داشت (01/0< P)، به گونه ای که در تیماراول(ساده) بالاترین pH اندازه گیری شد (42/ ±88/8). بین طول دوره حرکت و درصد اسپرم های متحرک در تیمارهای مختلف مولدین ماهی قرمز اختلاف معنی داری مشاهده شد (05/0< P)، به گونه ای که طول دوره حرکت و درصد تحرک در تیمار اول (ساده) نسبت به سایر تیمارها بالا تر بود (05/21 ±65/83 و 65/5 ±19/88 به ترتیب)، در صورتی که اسپرماتوکریت (%) و تراکم اسپرم (109× عدد) در تیمارهای سوم (چهاردم) و چهارم (چهاردم دم چادری) نسبت به سایر تیمارها بالا تر بود (66/5±38/53 و 58/1± 81/7 به ترتیب). همچنین بالاترین حجم اسپرم در تیمار اول اندازه گیری شد (46/ ±92/0 میلی لیتر). بین غلظت یون های سدیم، پتاسیم و کلسیم در تیمارهای مختلف اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0< P). در صورتی که بالاترین غلظت یون منیزیم در تیمار چهار اندازه گیری شد (26/0±57/1 میلی مول در لیتر). همچنین بین میزان کلسترول و پروتئین کل در تیمارهای مختلف اختلاف معنی داری مشاهده نشد (05/0< P). در صورتی که بالاترین میزان گلوکزدر تیمار چهار اندازه گیری شد (33/0± 30/0 میلی گرم در دسی لیتر). از این تحقیق می توان نتیجه گرفت هورمون GnRHa تاثیر معنی داری روی ترکیبات منی در ماهی قرمز ساده و چهاردم دم چادری نسبت دم چادری و چهاردم دارد.
    کلیدواژگان: ماهی قرمز، اووافکت، منی، پارامترهای اسپرم شناختی، پارامترهای بیوشیمیایی
  • شهرام پورسیدی، هاله هاشمی سهی، منصور امیدی، سیدعلی قرشی، علی اکبر شاه نجات، عصمت جورابچی صفحه 18
    پروتئین VP2 ایمونوژن اصلی محافظت کننده جوجه ها در برابر ویروس بیماری بورس عفونی است و با توجه به اهمیت و مقبولیت فناوری جدید تولید پروتئین های نوترکیب شامل واکسن ها، پادتن ها و داروها درگیاهان، تولید پروتئین نوترکیب VP2 بسیار مورد توجه قرار دارد. در این تحقیق از بیان موقت ژن VP2 به روش آگرواینفیلتراسیون یا انتقال ژن تحت خلاء توسط آگروباکتریوم، برای تولید این پروتئین نوترکیب درگیاهان توتون، یونجه وکاهو استفاده شده است. بدین منظورآگروباکتریوم حاوی پلاسمید pBI121 حاوی ژن VP2 به طول 1356 جفت باز تحت پروموتر CaMV35S به بافت برگ های تازه این گیاهان منتقل گردید. بیان موقت پروتئین در برگ های تراریخت، با استفاده از پلیت الایزا و لکه گذاری پروتئین اندازه گیری شد. با استفاده از روش آگرواینفیلتراسیون و انتقال سازه بیانی VP2، بیشترین بیان این پروتئین به ترتیب در برگ های ترآریخت یونجه و توتون و کمترین بیان در برگ های ترآریخت کاهو بدست آمد.
    کلیدواژگان: پروتئین نوترکیب، آگرواینفیلتراسیون، VP2، توتون، یونجه، کاهو، ویروس بیماری بورس عفونی، گامبورو، گیاه
  • علیرضا مرادی زکیه تلمادره ای، عباس مرادی صفحه 26
    کنه ها یکی از اکتوپارازیت های اجباری خونخوار مهره داران به ویژه دام ها بوده که باعث خسارات اقتصادی، کاهش محصولات دامی، انتقال بیماری های مختلف به دام ها می شوند. این مطالعه به منظور تعیین میزان و شدت آلودگی گوسفندان به کنه ها و شناسایی کنه های غالب در شهرستان بهار(استان همدان) انجام گرفت. نتایج نشان داد که 37/9 درصد از گوسفندان آلوده به کنه ها بودند و میزان آلودگی در فصل بهار بیشتر از سایر فصول می باشد و همچنین از گوسفندان آلوده به کنه ها تعداد 424 عدد کنه جمع آوری گردید که در چهار جنس و یازده گونه طبقه بندی گردیدند. بنابراین با توجه به بالا بودن آلودگی گوسفندان به کنه ها و وجود گونه های مختلفی از کنه ها در این منطقه لازم است که مسئولین و پرسنل محترم اداره دامپزشکی شهرستان و دامداران استرتژی مناسب را برای کنترل کنه ها بکار ببرند.
    کلیدواژگان: گوسفند، کنه دامی، شهرستان بهار
  • هانیه رستم زاد، بهاره شعبان پور، علی شعبانی، مهدی کاشانی نژاد صفحه 29
    از آنجایی که ماهی قره برون یکی از مهم ترین ماهیان دریای خزر می باشد و تقاضای زیادی برای فیله های آن در داخل و خارج از کشور وجود دارد، تحقیق جهت بهبود بسته بندی و حفظ کیفیت آن در طی مدت نگهداری لازم و ضروری به نظر می رسد. در این تحقیق فیله های ماهی قره برون تحت خلاء بسته بندی شده، سپس منجمد شدند. نمونه ها پس از انجماد در دمای40- درجه سانتی گراد به مدت 6 ماه در فریزر با دمای 18- درجه سانتی گراد نگهداری شدند. آزمایشات مرتبط با تغییرات کیفی در زمان های 0، 1، 3 و 6 ماه برروی فیله های منجمد انجام شد. پیشرفت تندی چربی ها توسط چند شاخص بیوشیمیایی شامل اسیدهای چرب آزاد (FFA)، پراکسید (PV) و تیوباربیتوریک اسید (TBA) اندازه گیری شد. همچنین میزان رطوبت تحت فشار، pH و خواص حسی نمونه ها نیز بررسی شد. طبق آزمایشات انجام شده، در ماه ششم نگهداری میزان FFA تیمار شاهد به 8/1± 59/18 (درصد اولئیک) رسید که مقدار آن نسبت به تیمار بسته بندی شده تحت خلاء (9/2±04/6 درصد اولئیک) به میزان قابل توجهی بالاتر بود. همچنین میزانPV وTBA نمونه های تیمار شاهد در ماه ششم به ترتیب9/2±94/17 (میلی اکی والان 2 O در کیلوگرم چربی)و2/0±54/2 (میلی گرم مالون آلدهید در کیلوگرم ماهی) اندازه گیری شدند، درصورتیکه میزان آنها در تیمار بسته بندی شده تحت خلاء به ترتیب 7/1±51/8 (میلی اکی والان 2 O در کیلوگرم چربی) و 1/0±22/0(میلی گرم مالون آلدهید در کیلوگرم ماهی) بود. در کل، نتایج حاکی از این بود که تیمار بسته بندی شده تحت خلاء در تمامی فاکتورهای اندازه گیری فساد چربی، با تیمار شاهد دارای اختلاف معنی دار بوده است(05/0>p) و بسته بندی تحت خلاء فیله های ماهی سبب حفظ کیفیت محصول در طول مدت 6 ماه نگهداری شد.
    کلیدواژگان: ماهی قره برون، بسته بندی تحت خلاء، فساد چربی
  • وحید نجارنژاد مشهدی، زهرا میش مست، غلامرضا رزمی، محبوبه آزاد صفحه 35
    با توجه به اهمیت کنه ها از نظر انتقال بیماری در بین شترها، شناخت گونه های مختلف آنها در منطقه زابل مورد توجه قرار گرفت. در طی این بررسی که از اسفند سال 1385 تا تیر ماه 1386 ادامه داشت 260 شتر از 5 منطقه به طور تصادفی انتخاب گردید. شترهای مورد بررسی از نوع جماز و وارداتی از افغانستان بودند. در این مطالعه تعداد 331 کنه از شترهای مزبور جمع آوری و جنس و گونه آنها مورد شناسایی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد در حدود 9 درصد شتران به کنه آلوده بودند که از این میان 67/96 درصد کنه ها (320 عدد) Hyalomma dromeelarri و 32/3 درصد کنه ها (11 عدد) Hyalomma anatolicum بود. از آنجایی که در این بررسی فقط کنه های Hyalomma dromedarri و Hyalomma anatolicum تشخیص داده شد به نظر می رسد تنوع کنه های سخت در شترهای این منطقه بسیار کم است و نیاز به بررسی بیشتر دارد.
    کلیدواژگان: H، dromedarri، H، anatolicum، زابل، شتر
  • امید علی نکویی جهرمی، علیرضا باهنر، حسن اختیارزاده، محمد ربانی صفحه 40
    واکسن RB51 با توجه به خصوصیات جدید خود، از سال 1381 در کشورمان به کار گرفته شده و بخش قابل توجهی از واکسیناسیون جمعیت گاوی علیه بروسلوز با استفاده از آن صورت می گیرد. با توجه به اهمیت این مسئله و کمبود مطالعات تجربی و میدانی جهت ارزیابی کارائی واکسن های بروسلوز، انجام مطالعه حاضر در خصوص واکسیناسیون و ارزیابی نسبی توفیق آن در سطح فارم های استان تهران، در عملیات مبارزه با بیماری طی سال های اخیر ضروری به نظر می رسید. این پژوهش در قالب یک مطالعه همبستگی و بر اساس داده های حاصل از عملیات مبارزه با بروسلوز در گاوداری های استان تهران طی سال های 1375 تا 1385 انجام گرفت. درصد بروز بیماری از ابتدای بررسی در کل روندی نزولی طی کرده است. نسبت بکارگیری واکسن RB51 به S19 از سال 81 به بعد روند افزایشی محسوسی طی می کند و همبستگی معکوسی بین بکارگیری واکسن RB51 و درصد آلودگی در طی سال های استفاده از واکسن بدست آمد. همچنین بین بکارگیری واکسن S19 و تعداد مثبت و مشکوک های بروسلوز همبستگی مستقیم مشاهده شد. میانگین بروز بیماری در طی سال هایی که از RB51 استفاده شده بود(16/0 درصد) به طور معنی داری (P<05/0) از میانگین سال هایی که از این واکسن هنوز استفاده نشده بود(3/0 درصد)، کمتر بدست آمد. آمار حاصل از شهرستان های مختلف استان نیز در مجموع علی رغم نوسانات جزئی هم راستا با آمار کلی استان ارزیابی شد.در کل توانایی واکسن RB51 در برنامه مبارزه با بروسلوز گاوی در سطح استان تهران بسیار مثبت (نسبت به S19) ارزیابی شد.
    کلیدواژگان: بروسلوز گاوی، واکسیناسیون، RB51، S19، همبستگی، استان تهران
  • تقی مددزاده، رئوف علایی، محسن نوری*، ایرج نوروزیان صفحه 48

    ابتلای ساختارهای انگشت به خصوص کپسول شاخی سم، به جراحات و آسیب های مختلف مسبب اصلی تظاهر لنگش در گاو می باشد. مطالعه حاضر در یکی از کشتارگاه های اطراف شهر اردبیل صورت پذیرفت. در طول یک سال مطالعه مجموعا 30882 راس گاو (نر و ماده) از نظر ابتلای به ضایعات نواحی انگشتی مورد بررسی قرار گرفت، که در این میان 7488 راس (2/24 درصد) به جهت ابتلای به جراحات کپسول شاخی سم مورد شناسایی قرار گرفتند. در مقایسه میزان فراوانی جراحات کپسول شاخی سم بین دو جنس نر و ماده در هر دو نژاد بومی و هولشتاین اختلاف معنی داری مشاهده شد (05/0>p) گاوهای شیری اصیل 6/7 درصد، گاوهای شیری بومی 8/72 درصد، گاوهای نر اصیل 1/2 درصد، گاوهای نر بومی 4/17 درصد از جراحات را به خود اختصاص داده بودند. در میان جراحات کپسول شاخی انگشت ساییدگی پاشنه و بیماری خط سفید به ترتیب با 6/51 درصد و 4/24 درصد بیشترین موارد ابتلای را در میان دام های مورد مطالعه به خود اختصاص داده بود. نکته قابل توجه آنکه درصد شیوع التهاب نسج مورق و زخم کف در گاوهای شیری نژاد اصیل در مقایسه با گاوهای شیری بومی و جنس نر(نژاد بومی و اصیل) به نسبت بیشتر است. در بررسی ارتباط بین جراحات مزمن کپسول شاخی و به تبع عفونت عمقی استخوان، اختلاف معنی داری بین دو نژاد بومی و هولشتاین در جنس ماده مشاهده شد (05/0>p) با توجه به نتایج این مطالعه می توان چنین نتیجه گرفت که لنگش به عنوان یک مشکل در گله های صنعتی و بومی مطرح می باشد. فقدان مدیریت بهداشتی هم چون بسترهای نامناسب و همیشه مرطوب و عدم اصلاح به موقع سم سببب شیوع نسبتا بالای جراحات کپسول شاخی سم در دام های مورد مطالعه می باشد.

    کلیدواژگان: جراحت کپسول شاخی، گاو، اردبیل
  • مصطفی مرادی صفحه 57
    در این بررسی اثرات ضد باکتریائی بره موم زنبورعسل روی باکتری Penibacillus larvae لاروا عامل بیماری لوک آمریکائی زنبورعسل مورد مطالعه قرار گرفته است. برای انجام این بررسی ابتدا از تعدادی از زنبورستان های مناطق مختلف استان آذربایجان غربی بره موم مورد نیاز را جمع آوری کرده و در آزمایشگاه با استفاده از الکل اتانول 70 درصد از آنها عصاره گیری به عمل آمد و سپس باکتری Penibacillus larvae را در محیط اختصاصی کشت داده و با استفاده از دو روش رقت در براث و آنتی بیوگرام تحت تاثیر رقتهای مختلف عصاره های الکلی بره موم قرار داده شد. در روش رقت در براث غلظت های 32/ میلی گرم در میلی لیتر و بالاتر باعث مهار کامل رشد باکتری مذکور شده و در روش آنتی بیوگرام دیسک های کاغذ صافی حاوی 01/ الی 1/ میلی گرم در دیسک باعث ایجاد هاله ممانعت از رشد به قطر 5 الی 18 میلی متر گردیدند. به این ترتیب حداقل غلظت مهارکنندگی رشد(MIC) باکتری Penibacillus larvae توسط بره موم 32/ میلی گرم در میلی لیتر در نظر گرفته شد که نشان دهنده ی اثرات ضد باکتریائی عصاره الکلی بره موم تولیدی برخی از مناطق استان آذر بایجان غربی روی باکتری پنی باسیلوس لاروا می باشد.
    کلیدواژگان: زنبورعسل، بره موم، باکتری Penibacillus larvae، اثرات ضدباکتریائی، بیماری لوک آمریکائی
  • مجتبی سعادتی، مهدی کمالی، محمدباقر صالحی، محمود تولایی، غلامرضا اولاد صفحه 63

    Clostridium perfringens بخشی از فلور طبیعی خاک می باشد و گزارشات متعددی از جدا شدن این ارگانیسم از مواد غذایی خام و پخته وجود دارد. این باکتری به پنج تایپ A تا E تقسیم شده است و این تقسیم بندی بر اساس تولید سم آلفا، بتا، اپسیلون و یوتا می باشد. در این مطالعه از واکنش multiplex PCR جهت شناسایی باکتری Cl. perfringens تایپ های A، B،C، D استفاده شد. تائید اولیه تیپ های باکتریایی مورد استفاده با روش بیوشیمیایی و سرولوژیکی صورت گرفت. جهت شناسایی بوسیله PCR، چهار جفت پرایمر با دمای ذوب نزدیک به هم طراحی گردید. قطعات تکثیر یافته برای تیپ A، 1167 جفت باز (سم آلفا) و برای تیپ B، 1167 و 1025 و 961 جفت باز (سم آلفا، سم بتا و سم اپسیلون) و برای تیپ C، 1167 و 1025 جفت باز (سم آلفا و سم بتا) و برای تیپ D، 1167 و 961 جفت باز (سم آلفا و سم اپسیلون) بود. جهت بررسی ویژگی واکنش از باکتری Cl. botulinum به عنوان کنترل منفی استفاده شد که نتایج PCR آن با پرایمرهای طراحی شده منفی بود. نتایج این تحقیق نشان داد که شناسایی کلستریدیوم پرفرنجنس با استفاده از multiplex PCR بسیار ساده، حساس، اختصاصی و در حداقل زمان بوده و می توان جهت تعیین تایپ های A، B،C، D Cl. perfringens استفاده نمود.

    کلیدواژگان: Clostridium perfringens، Multiplex PCR و ژنوتایپ
|
  • B. Mobini, Aghaabedi, B Page 2
    Regarding to the important of pancreas in the body، this study was carried out on the histologic structure of pancreas of 6 pairs of Iranian native turkeys of both sexes، age ranging from 26-30 weeks. Routine histological techniques were used and stained by H&E and Masson’s trichrome، Gomori’s method for reticulum، Verhoeff’s، Maldonado’s methods. The pancreas was covered with a thick dense connective tissue which consisted of elastic، reticular and collagenous fibers and was lined by Mesothelium. Lobulation is indistinct because of the lack of interlobular connective tissue. Reticular fibers were present into pancreatic islets. Parasympathetic ganglia were observed in interlobular connective tissue. The parenchyma consisted of exocrine and endocrine parts. The exocrine part was composed of tubuloacinar gland. Goblet cells and glands were not present in duct system. The endocrine part was composed of large alpha and small beta islets but mixed islets were not observed.
  • Vahid Zadmajid, Imanpoor, A. Shabany Page 9
    In this study، the effect of hormon Ovafact (GnRHa) on biological semen characteristics (motility duration، percentage of motile spermatozoa، spermatocrit، sperm density، milt volume، pH، Na+، K+، Ca+، Mg2+، total protein، cholesterol and glucose) in sub species commons، comets، wakins and fantail goldfish (Carassius auratus gibelio) males was compared. From each treatment ten males has been investigated. Fish injected with with 10μg kg−1 GnRHa combined with domperidone. There was a highly significant difference of seminal plasma pH among treatments (p<0/01)، as the highest value of pH observed in commons treatment (8. 88±0. 42). There were a highly significant difference in percentage of motile spermatozoa and motility duration among treatments (p<0/05) as the highest value percentage of motile spermatozoa and motility duration observed in commons treatment (83. 65± 21. 05، 88. 19±5. 65 respectively). While the highest value of spermatocrit (%) and sperm density (×109 number) observed in waking and fantail treatments (53. 38± 5. 66، 7. 81± 1. 58 respectively). Also the highest value of milt volume observed in commons treatment (0. 92± 0. 46 ml). But there were no significant difference in Na+، K+، Ca+ among treatments (p>0/05)، While the highest value of Mg2+ observed in fantail (1. 57±0. 26 mmol/l). Likewise there were no significant difference in total protein and cholesterol among treatments (p>0/05)، While the highest value of glucose observed in fantail (0. 3± 0. 33 mg/dl). The present study demonstrated that GnRHa have been more effective on biological characteristics of semen in commons and fantail than comet and wakins.
  • Shahram Pourseyedi, Mansour Omidi, Seied Ali Ghoreshi, A. A. Shah Nejat Boushehri, Jourabshi Page 18
    VP2 protein is the major host protective immunogen of infectious bursal disease virus (IBDV) of chickens. Plants are now gaining widespread acceptance as a general platform for the large scale production of recombinant proteins including vaccine، antibodies and pharmaceuticals. In present study VP2 gene of an Iranian isolate of IBDV was cloned under strong plant expression promoter CaMV35S and introduced to Agrobacterium tumefaciens. Using agro-infiltration method، VP2 protein was expressed in Tobacco (Nicotiana tobacum)، Alfalfa (Medicago sativa) and Lettuce (Lactuca sativa) leaves. The expression of VP2 was detected in leaves extracts by western blot and ELISA methods. The highest expression was detected in alfalfa and tobacco leaves and lowest expression was found in lettuce.
  • Haniyeh Rostamzad, Bahare Shabanpoor, Mahdi Kashani Nejad, Ali Shabani Page 29
    Persian sturgeon (Acipenser persicus) is one of the most important fish in Caspian sea and demand for its fillets is considerable، study to improve the packaging and protect their quality during storage is necessary. In this study Persian sturgeon fillets were packed under 30% vacuum then freezed and effect of this packaging method on decreasing and delaying lipid rancidity was studied by measuring factors such as Free fatty acids (FFA)، Peroxide value (PV)، tiobarbituric acid (TBA) test، pH and Exposed water assessments. In the 6th month of storage rate of FFA of the control was threefold higher than vacuum packaging treatment and the measure PV and TBA of the control was approximate double vacuum packaging treatment. The results indicate that vacuum packaging treatment، in all measuring factors had significant differences with the control (p<0. 05). Thus vacuum packaging preserves quality of product during storage.
  • V. Najarnezhad, Z. Mishmast, G. Razmi, M. Azad Page 35
    Considering the importance of ticks in terms of the spread of diseases among camels، various types of ticks in zabol were studied. During this study which started at February of 2006 till July of 2007، 260 camels were selected randomly from 5 regions. The breeds of camels were camelus dromedary (imported from Afghanistan). In this study the genus and species of 331 ticks were diagnosed. The results of this study showed that 9% of camels were infected. The frequency of Hyalomma dromedarii and Hyalomma anatolicum were 96. 67% and 3. 32% respectively. As in this study، only 2 species of Hyalomma were diagnosed، it seems that the variety of Ixodidae ticks was very less and needs more investigation about tick fauna in camels.
  • O.A.Nekuei Jahromi, A.R. Bahonar, M. Rabbani Page 40
    RB51 new vaccine with notable characteristics such as doesn’t induce disturbing antibodies in routine diagnostic tests، has used since 2002 in Iran. With special attention to this subject and lack of valid epidemiological studies for field evaluation of RB51، this ecological investigation was conducted during 1996 to 2006 in Tehran province farms. Data were obtained from veterinary organization and analyzed by SPSS (ver. 15). The Results shows that the proportion of RB51 in control program has increased since 2002. The incidence of bovine brucellosis has decreased in duration of study and in the years which RB51 (from 2002 to 2006) was used in control program، incidence of disease is significantly lower than other years (0. 16% versus 0. 3% respectively، p<0. 05). Also it was seen that use of S19 vaccine increased the number of suspected cases of bovine brucellosis. These findings emphasize the good potency of RB51 vaccine in the control and preventing program of bovine brucellosis and introduce it as a suitable replace for S19 vaccine.
  • T. Madadzadeh, Veterinarian, Alaeir., Noori M.Nourozian I Page 48

    Claw capsule lesions are the most common cause’s lameness in cows. During the entire year of 2005 a survey was undertaken by sir author on the prevalence of different claw lesions causing lameness on 30882 cases of culled cows and bulls at central abttoir in the vicinity of Ardebil which was well equiped and with new constructions. After recording information for each case، the feet were amputated and solar parts of the claws were pared for more morphopathological studies. The claws lesion in cows (80/4%) was more than bulls (19/5 %) (p<0/05). A chi-squared test applied to the prevalence rate of claw lesion among all cases was 24/2 per cent. Most lesions occurred in the feet، the commonest were slurry heel (51/6%)، white line disease (24/2%)، diffuse septic pododermatitis (10/4%)، sole ulcer (9/3%) and aseptic traumatic pododermatitis (4/1%). The prevalence rate of claw lesion in the fore limb was higher than hind limb. Slurry heel was the most important factor as the cause of deep sepsis of the digit. The results obtained from this study demonstrate that lameness in an important problem in cows and beef herb in Ardebil. High prevalence of rate of lameness is due to poor management in hoof trimming and locomotion monitoring. On the other hand، Poor quality of floors (shaps، hardness، friction and hygiene) was the main cause of claw lesions، which occurred most frequently in the solar surface.

  • Moradi M. Razi Page 57
    Antibacterial effects of honeybee propolis tested on the Paenibacillus larvae larvae، cause of honeybee American Foulbrood disease. After cultivation of bacterium in special medium we used of two antibacterial susceptibility tests: Broth Dilution Susceptibility Test and Paper Disk Susceptibility Test. In the B. D. S. T 0. 32 milligrams/ml and higher concentrations of propolis inhibited growth of this bacterium completely and in the P. D. S. T paper disk that contained 0. 01 to 0. 1 miligrams of propolis made a growth inhibition zone about 5- 18 mm in diameter around them. These results show that produced propolis in Iran has an acceptable antibacterial effects on the P. larvae larvae and may be useful in A. F. B treatments in honeybee hives.
  • Saadati M., Olad G., Kamali M. Salehi M. B. Tavalaei Page 63

    Clostridium perfringens is a part of the microflora of soil، and many reports have revealed the widespread occurrence of this organism in raw and processed foods. C. perfringens is classified into five types (types A to E)، depending upon their ability to express alpha، beta، epsilon، and iota toxins In this study، a multiplex polymerase chain reaction (PCR) assay was developed for detection of C. perfringens types A، B، C and D. These strains have formerly been confirmed by the biochemical methods as well as serological test. For detection by PCR، four primer pairs with equal melting temperatures، were designed. DNA amplification fragments of 1167 bp for C. perfringens type A alone (α toxin)، 1167 bp، 1025 bp and 961 bp for C. perfringens type B (α، β and ε toxin) 1167 bp and 1025 bp for C. perfringens type C (α and β toxin)، and 1167 bp and 961 bp for C. perfringens type D (α and ε toxin) were obtained. Clostridium botulinum ued as negative control and did not yield a PCR product. These findings suggest that the assay is easy، timesaving، sensitive and specific and can use for detection of A، B، C and D types of C. perfringens.