فهرست مطالب

مهندسی مدیریت - پیاپی 38 (فروردین و اردیبهشت 1390)

دو ماهنامه مهندسی مدیریت
پیاپی 38 (فروردین و اردیبهشت 1390)

  • 88 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/02/15
  • تعداد عناوین: 22
|
  • محمد طالقانی، زهره شکیبایی، عزت الله مرادی صفحه 7
    هدف شاخه کاردانش، تقویت نیروی انسانی مورد نیاز بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات براساس نیازهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور است. برای نیل به این هدف وجود امکانات و تجهیزات هر رشته ضروری و لازم به نظر می رسد چرا که در چنین رشته هایی ابزار و تجهیزات نقش عمده ای در مهارت آموزی این رشته ها دارد. هدف این پژوهش بررسی امکانات آموزشی موجود رشته های مختلف هنرستان-های کاردانش استان گیلان و رابطه آن با میزان مهارت آموزی هنرجویان می باشد. نتایج حاصل گویای آن است که امکانات استاندارد رشته ها کمتر از امکانات موجود بوده و امکانات آموزشی با مهارت آموزی دانش آموزان رابطه دارد ضمنا امکانات آموزشی در همه شهرستان ها به طور یکسان نبوده و تفاوت امکانات رشته های دارای سابقه بالا و پایین با یکدیگر معنی دار می باشد.
    کلیدواژگان: شاخه کاردانش، مهارت آموزی، تجهیزات و امکانات هنرستان ها، فضای آموزشی
  • صفحه 18
    آیا مایلید به افکار کسی که در کنار دستتان نشسته است پی ببرید؟ اگر با افراد زیادی مواجه شده باشیم می توانیم بسیاری از افراد را حتی از نوع صحبت کردنشان بشناسیم. اما این شناخت در مواجه حضوری با دانستن بسیاری از حالات ثابت شده در علم روان شناسی بهترین فرهنگ نامه آدم شناسی را برایمان می گشاید. با شناخت بیشتر افراد، ارتباطمان جهت دار می شود و در مدت کوتاهی خواهیم توانست که به هدف مورد نظر از این آشنایی و ملاقات نزدیک شویم. ایجاد رابطه صحیح باعث رشد عزت نفس در انسان می شود و ارتباط ما با خودمان و اطرافیان تقویت می شود. هر چه بهتر و کامل تر با خود و دیگران ارتباط برقرار کنیم، احساس موفقیت از ایجاد یک ارتباط صحیح و دوستانه ما را زودتر به هدفهایمان می رساند و باعث تعالی افکار و رفتارمان در زندگی می شود.
  • محمد هادی عسگری، محمد طالقانی، هدیه برهمن صفحه 20
    هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه و بررسی ارتباط بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان بود. پژوهش به روش توصیفی (همبستگی) انجام شد و تعداد 105 نفر از مدیران عالی، میانی و اجرایی دانشگاه های آزاد اسلامی استان گیلان براساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل دو مقیاس: الف- مدیریت دانش با چهار بعد (اجتماعی شدن، برونی سازی، ترکیب و درونی سازی) ب- فرهنگ سازمانی با ده مولفه (ابتکار فردی، خطر پذیری، یکپارچگی و وحدت، حمایت مدیریت، رهبری، کنترل، هویت، سیستم پاداش، تحمل تعارض و الگوی ارتباطی) بود. داده های گردآوردی شده با استفاد از آزمون های تحلیل رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند یافته های بدست آمده از تحقیق نشان داد که بین مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی رابطه معنادار وجود دارد و همچنین نتایج بدست آمده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون مبین وجود رابطه مثبت و معنادار بین اجتماعی شدن و فرهنگ سازمانی بود، همچنین نتایج نشانگر وجود رابطه مستقیم و معنادار بین برونی سازی و فرهنگ سازمانی بود، به علاوه نتایج نشان داد که بین ترکیب و فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد همچنین نتایج بیانگر این حقیقت بود که بین درونی سازی و فرهنگ سازمانی رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد.
  • صفحه 35
    نظریه حل ابداعی مساله، یکی از روش های نظام مند خلاقیت است.بر اساس این نظریه،بیشتر مسایلی را که در دنیای واقعی با آنها مواجه می شویم،به احتمال زیاد قبلا افرادی دیگر در حوزه های دیگر تجربه کرده و راه حلهایی برای آنها یافته اند.بر اساس این نکته، حق ثبت اختراعات در سرتاسر دنیا تجزیه و تحلیل شده و با توجه به مشکلات و راه حلهایی که به واسطه هر یک از اختراعات،معرفی گردیده،در گروه های معینی دسته بندی شده اند.حال در صورت مواجه شدن با یک مشکل، اگر بتوان آن را از حالت خاص خارج و به حالت عام نزدیک کرد،می توان راه حل مناسبی برای آن یافت.تفاوت اساسی بین نظریه حل ابداعی مساله و سایر روش های خلاقیت و نوآوری،استفاده از یک رویه نظام مند و هدف محور و با غلبه بر محدودیتهای ذهنی انسان است.در این نگرش تعداد راه حلهای غیر موثر کاهش می یابد.مهمترین اصول در این رویه،قانون آرمان گرایی،ناسازگاری ها،تجزیه و تحلیل زمینه – محتوا و روند های تکامل است. بر خلاف آنچه در ابتدا به نظر میرسد، این نظریه یک روش حل مسئله بر اساس ابزارهای روان شناسی از قبیل طوفان ذهنی، کشفف، شهود و خلاقیت نیست. بلکه همانند سایر تکنیک های مهندسی از قوانین و قواعد خاصی پیروی میکند. بنابراین هر محقق و کارشناسی با پیروی از این روش میتواند به راه حلهای جدید و ابداعی دست یابد. در این مقاله،تلاش می شود با تعریف عملیاتی این اصول،جایگاه آنها در حل مشکلات فنی،مهندسی و سازمانی روشن شود.
  • صفحه 52
    تاثیر فناوری اطلاعات باعث افزایش توان رقابتی و عرضه ارزش بیشتر به مشتریان می شود. ما به اطلاعات به عنوان جزیی از یک محصول نگریسته و کلید مستندات اسناد کاغذی و طرح نقشه ها را به صورت اطلاعات دیجیتال منظور می کنیم که در این ساختار هر شخص که به دیدگاه به خصوصی از محصول نیاز دارد. آن را از اطلاعات پایه استخراج نموده و نتیجه عملیات خود را به اطلاعات محصول اضافه می نماید. به این تعریف IT در تمامی مراحل تولید محصول نقش پیدا می کند، در فرآیندهای شناسایی ملزومات نیاز مشتریان فرآیندهای طراحی و مهندس تصمیم سازی در تولید مدیریت ساخت مدل سازی فرآیندهای مهندسی مجدد، و حتی در زمینه هایی چون مدیریت بودجه و اعتبارات استفاده بهینه از فضا، کاهش هزینه های نگهداری و گسترش حوزه های عملیاتی نیز کاربردهای IT ملموس و موثر می باشد. یکی از حوزه های فعالیت های بشر در جهت توسعه و حوزه تحقیقات می باشد. هدف فعالیت ها در این حوزه کشف حقایق و شناخت قانون مندی ها و روابط حاکم بر پدیده هاست. انسان با تفکر در مورد واقعیت های موجود که به صورت اطلاعات در اختیار دارد. بررسی و پردازش آنها حقایق جدید را کشف و برپایه آن تجربه می کند.
    کلیدواژگان: فناوری اطلاعات، تحقیق توسعه، اطلاعات دیجیتال، مهندسی مجدد R&D، مدیریت سیستم های اطلاعاتی
  • صفحه 60
    در این مقاله ابتدا توضیح مختصری از معماری سیستم خواهیم داشت و در ادامه به تشریح واهمیت معماری برای سیستمهای اطلاعات استراتژیک خواهیم پرداخت. همچنین یک مدل جهت تهیه معماری سیستمهای اطلاعات استراتژیک ارایه شده که اجزاء آن یعنی برنامه ریزی استراتژیک فنآوری اطلاعات، برنامه ریزی سیستم های اطلاعات استراتژیک و نوع پشتیبانی سیستم های اطلاعات استراتژیک بصورت مختصر توضیح داده خواهد شد. و در پایان هم یک مدل برای فرایند طراحی سیستم های اطلاعات استراتژیک همرا با تاکید بر معماری سیستم های اطلاعات استراتژیک ارائه و اجزاء آن تشریح خواهد شد.
    کلیدواژگان: سیستم های اطلاعات استراتژیک، معماری سیستم، برنامه ریزی استراتژیک فنآوری اطلاعات، برنامه ریزی سیستم های اطلاعات استراتژیک
  • سعید باقرسلیمی، سلمان خوش آهنگ صفحه 70
    ارتقاء رضایت شغلی اعضاء سازمان برای نیل به اهداف از خواسته های مهم مدیران و اتحادیه ها در محیط کار است. لذا هدف اصلی پژوهش، عبارت است از مطالعه و تبیین رابطه معنا دار بین ابعاد رضایت شغلی با توجه به مدل (job descriptive index)JDI وتعهد سازمانی کارکنان دستگاه های اجرایی استان گیلان.
    لذا، بر اساس مدل JDI، که پنج عامل ماهیت کار، روابط با مدیر یا سرپرست، روابط با همکاران، فرصتهای ارتقاء و میزان حقوق ومزایا را معرفی می کند که بر این اساس فرضیات این تحقیق شکل گرفت. روش تحقیق توصیفی، از شاخه همبستگی و مقایسه ای برای انجام این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان دستگاه های اجرایی استان گیلان هستند که از بین آنها با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه ای به تعداد 381 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج بدست آمده از تحلیل داده های پژوهش نشان داد که میزان رضایت در هر یک از ابعاد رضایت شغلی اگر چنانچه در سطح بالاتر از متوسط باشند بر تعهد سازمانی کارکنان دستگاه های اجرایی استان گیلان تاثیر مثبت دارد. همچنین نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اگر میزان این ابعاد با حد متوسط تفاوت زیادی نداشته باشد، تاثیر ملموسی بر تعهد سازمانی کارکنان ندارد.
  • رضا فدایی کیوانی، مجید سبک آرا صفحه 79
    این راز نیست که سودآوری ناشی از خرده فروشی با دیدگاه مشتری در ارتباط است. سال ها پیش، بهترین خرده فروشان آن دسته ای بودند که به خوبی تجارت می کردند و فروشگاه های تجاری خوبی داشتند که خدمات خوب و تولیدات جدید و مناسبی را به نمایش می گذاشتند. با پیشرفت به دوره و عصر ارتباطات، خرده فروشان امروزی مشتریان ثروتمند خود را مبنا قرار داده و از آن به عنوان اهرمی برای ایجاد روابط سودآور استفاده می کنند که با تمرکز و توجه به تجارت، بازاریابی و خدمات مشتری، مشتریان ثروتمندی را به دست می آورند ومی توانند پیشنهادات کامل و قدرتمندی را برای مارک تجاری ارایه دهند. هدف این مقاله استفاده از دیدگاه مشتری به عنوان یک استراتژی رقابتی است.
  • صفحه 84
    با توجه به گسترش روز افزون فن آوری اطلاعات در جنبه های مختلف زندگی از جمله خرید و مشکلات رفت وآمد، ترافیک و... ورود فرهنگ خرید و فروش از طریق اینترنت به زندگی روزمره افراد و عجین نمودن آن به طوری که برای آن ها به صورت یک الگوی رفتاری در آید، گامی در جهت رفع مشکلات شهری و رفاه اجتماعی هرچه بیشتر خواهد بود.
    در این مقاله به توضیح مدل هایی می پردازیم که برای تعیین عوامل موثر بر پذیرش فناوری و تکنولوژی، توسط کاربران سیستم های اطلاعاتی و خریداران اینترنتی مطرح شده است.