فهرست مطالب

پرستاری و مامایی ارومیه - سال نهم شماره 2 (پیاپی 31، خرداد و تیر 1390)

نشریه پرستاری و مامایی ارومیه
سال نهم شماره 2 (پیاپی 31، خرداد و تیر 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/02/21
  • تعداد عناوین: 8
|
  • معظمه آخوندی، فریبا اکبرپور، حمید حجتی، حمیدرضا شکوری، سید حمید شریف نیا، رقیه نظری صفحه 61
    پیش زمینه و هدف
    الکترو شوک درمانی یک روش موثر برای درمان بسیاری از اختلالات روانی می باشد. این روش در مواردی که بیماران به درمان دارویی جواب نمی دهند یا نمی توانند عوارض دارویی را تحمل کنند و یا نیاز به پاسخ درمانی فوری و سریع دارند به کار می رود. گیجی و اغتشاش شعور، خصوصا در 30 دقیقه اول، بعد از به هوش آمدن از عوارض شایع این روش درمانی می باشد؛ لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بر وضعیت هوشیاری و شناختی بیماران تحت درمان با الکتروشوک انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    این مطالعه تجربی بر روی 60 نفر از بیمارانی که برای اولین بار تحت درمان با الکتروشوک بودند (30 نفر گروه آزمایش 30 نفر شاهد) انجام شد که سطح هوشیاری بیماران در دقایق 5،15،30،60 و وضعیت شناختی آنان به ترتیب در دقایق 60،30،15 بعد از الکتروشوک مقایسه شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش نامه استاندارد وضعیت شناختی MMSE و معیار گلاسکو بود. داده ها توسط آزمون آماری اندازه های تکراری تجزیه تحلیل شد.
    یافته ها
    آزمون آماری در وضعیت هوشیاری و شناختی دو گروه اختلاف معنی داری را نشان نداد. ولی میانگین نمره وضعیت شناختی در دقیقه60 در گروه آزمایش بیش از گروه شاهد بود.
    بحث و نتیجه گیری
    براساس نتایج به دست آمده آموزش قبل از شوک بر وضعیت شناختی بیماران تاثیر داشته است. به این معنی بیمارانی که قبل از اجرای الکتروشوک درمانی آموزش های لازم را در مورد علل و فایده استفاده از این روش، شیوه اجرا و عوارض موقتی ناشی از درمان را دیده بودند از وضعیت شناختی بهتری برخوردار بودند، لذا لازم است جهت کاهش عوارض بعد از الکتروشوک درمانی آموزش های لازم قبل از اجرای این روش داده شود.
    کلیدواژگان: آموزش، هوشیاری، شناختی، الکتروشوک
  • هادی زاهدنژاد، حمید پورشریفی، جلیل باباپور صفحه 67
    پیش زمینه و هدف
    رضایتمندی بیماران دیابتی از درمان یکی از روش های ارزیابی کیفیت مراقبت بهداشتی و در عین حال به عنوان عامل اساسی در پیش بینی پیامد درمانی می باشد. پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط کانون کنترل سلامت، حافظه و رابطه پزشک - بیمار با رضایت از درمان انجام گرفته است.
    مواد و روش کار
    این مطالعه از نوع مطالعات همبستگی می باشد که بر روی 115 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع II در فاصله زمانی خرداد تا مرداد 1389 به درمانگاه غدد بیمارستان سینا تبریز مراجعه کرده بودند، انجام شد. برای گردآوری اطلاعات پس از سوالات دموگرافیک، پرسش نامه های رابطه پزشک - بیمار (PDRQ-9)، مقیاس چندوجهی کانون کنترل سلامت (MHLC)، پرسش نامه ی حافظه گذشته نگر و آینده نگر (PRMQ) و پرسش نامه رضایتمندی بیمار - فرم کوتاه (PSQ-18) در مورد افراد شرکت کننده اجرا گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون معنی داری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه گام به گام استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد بین کانون کنترل سلامت بیرونی قدرت – دیگران و رابطه مطلوب پزشک – بیمار با رضایت از درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع II رابطه مثبت وجود دارد اما بین حافظه با رضایت از درمان، رابطه ای وجود ندارد. همچنین از میان متغیرهای پیش بین، رابطه پزشک – بیمار می تواند رضایت از درمان را پیش بینی کند.
    بحث و نتیجه گیری
    براساس نتایج پژوهش بیماران دیابتی نوع II که کانون کنترل سلامتشان از نوع بیرونی قدرت – دیگران بوده و همچنین رابطه مطلوبی با پزشکشان برقرار می کنند، رضایت بیشتری از درمانشان دارند. از طرفی می توان پیش بینی کرد بیمارانی که رابطه ی مطلوبی با پزشکشان دارند رضایت بیشتری از درمان خود داشته باشند.
    کلیدواژگان: دیابت نوع II، کانون کنترل سلامت، حافظه، رابطه پزشک، بیمار، رضایت از درمان
  • محبوبه سجادی هزاوه، محسن شمسی صفحه 76
    پیش زمینه و هدف
    معمولا بین 5-3 درصد کودکان به تشنج ناشی از تب که شایع ترین تشنج در کودکان زیر 6سال است مبتلا می شوند باتوجه به نقش مهم مادر در کنترل این بیماری و ماهیت نگران کننده آن پژوهش حاضر با هدف تعیین آگاهی، نگرش و رفتار مادران شهر اراک در زمینه رفتارهای پیشگیری کننده از تشنج ناشی از تب در کودکان صورت گرفته است.
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و به شکل مقطعی بوده که در آن 100نفر از مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک شرکت داشته اند. روش گردآوری اطلاعات، پرسش نامه شامل سوالات آگاهی، نگرش و عملکرد بوده است. و در نهایت اطلاعات با کمک آمار توصیفی و آزمون تی و مجذور کای دو تجزیه تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین سنی مادران و کودکان مورد مطالعه به ترتیب 5 ± 27 سال و 7 ± 5/18 ماه بوده است یافته های پژوهش نشان داد که میزان آگاهی مادران در زمینه ابتلا کودک خویش به تشنج ناشی از تب کم تر از متوسط بوده و همچنین مادران عملکرد ضعیفی در زمینه پیشگیری از تشنج ناشی از تب داشتند. بین سابقه آموزش قبلی و سطح تحصیلات مادران با آگاهی، نگرش و عملکرد آنان در زمینه پیشگیری از تشنج ناشی از تب ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0> P).
    بحث و نتیجه گیری
    باتوجه به سطح پایین آگاهی، نگرش و عملکرد مادران پیشنهاد می گردد یک برنامه آموزشی مدون در این زمینه برای حفظ و ارتقاء سلامت کودکان در مراکز بهداشتی درمانی صورت پذیرد.
    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، عملکرد، تشنج، کودکان
  • داود سهرابی، مریم قنبری گرکانی صفحه 84
    پیش زمینه و هدف
    زایمان زودرس عامل مهمی در بروز مورتالیتی و موربیدیتی نوزادان می باشد در مورد عوامل مرتبط با این پدیده تناقضاتی به چشم می خورد. این تحقیق جهت تعیین برخی عوامل موثر در زایمان زودرس در مادران مراجعه کننده به بیمارستان ولی عصر زنجان صورت گرفته است.
    مواد و روش کار
    مطالعه حاضر، توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی بوده است. باتوجه به این که زایمان های زودرس در مقطع زمانی سال 1386 به تعداد 318 مورد بود. جهت بررسی عوامل خطرزا تعداد 2784 نفر نیز به عنوان گروه شاهد در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسش نامه بوده است. داده ها با استفاده از نرم افزارهای Excel و SPSS و با روش کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
    یافته ها
    طی مدت بررسی، 4528 مورد زایمان وجود داشت که از این تعداد، 318 مورد زایمان زودرس (7 درصد) گزارش شده بود. شایع ترین عوامل مرتبط با زایمان زودرس عبارتند از: سن مادر (17 درصد)، مولتی پاریتی (چندزایی) (5/42 درصد) و سابقه جفت سرراهی (14 درصد)، سابقه دکولمان جفت (5/35 درصد)، سابقه پارگی زودرس پرده های های جنینی برابر 9/19 درصد، پلی هیدرآمینوس (4/5 درصد)، عفونت مجاری ادراری (8/12 درصد) و خون ریزی در سه ماهه اول حاملگی (3/22درصد).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به مطالعات قبلی ونتایج حاصل از این مطالعه سن مادر، ملتی پاریتی، سابقه جفت سرراهی، سابقه دکولمان جفت و عفونت مجاری ادراری از عوامل موثر در زایمان های زودرس می باشند ولی باز هم مطالعات جامع تر دراین خصوص توصیه می شود. شناسایی عوامل خطر و جلب مشارکت مادران باردار و بالا بردن آگاهی آن ها می تواند در کاهش میزان زایمان های زودرس باشد.
    کلیدواژگان: عوامل خطر، زایمان زودرس، بارداری
  • مسعود شریف نیا، سید حمید شریف نیا، حمید حجتی آمل صفحه 90
    پیش زمینه و هدف
    سلامتی و تعلیم و تربیت کودکان یکی از مسایل مهم اجتماعی که نقش اساسی در پیشرفت اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد مطرح است. این مطالعه جهت تعیین نقش آموزش پیش دبستانی بر آگاهی های بهداشتی دانش آموزان اول ابتدایی منطقه4 تهران انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    پژوهش حاضر مطالعه ای مورد-شاهد است. نمونه ها شامل 152دانش آموز اول ابتدایی که شرایط پژوهش را دارا بودند به صورت تصادفی طبقه بندی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ای 4بخشی با 54سوال بود. برای تجزیه و تحلیل از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونتی مستقل، مجذورکای و آنالیز واریانس) استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین آگاهی بهداشتی پسران آموزش دیده و ندیده در زمینه تغذیه (003/0 P=)و بهداشت فردی(03/0 P=)، همچنین بین آگاهی بهداشتی دختران آموزش دیده و ندیده در زمینه تغذیه(005/0 P=) ارتباط معنی داری وجود دارد. سواد مادران (000/0 P<)، سواد پدران (02/0 P=) بر آگاهی های بهداشتی کودکان، متغیر گروه بر آگاهی بهداشتی از تغذیه (000/0 P<)، پیشگیری از حوادث (04/0 P=) و بهداشت فردی(03/0 P=) نیز معنی دار بود. نتایج اختلاف معنی دار دیگری را بین متغیرها نشان نداد.
    بحث و نتیجه گیری
    براساس نتایج، آموزش کودکان تاثیر بسزایی بر آگاهی های بهداشتی دارد. از آنجا که شکل گیری رفتار بهداشتی موضوعی چند وجهی بوده و عوامل متفاوتی علاوه بر حضور یا عدم حضور آموزش پیش دبستانی می تواند بر آن تاثیر گذار باشد، بررسی همه جانبه این عوامل می تواند معیارهای واضح تری جهت طراحی برنامه های آموزشی موثر کودکان فراهم سازد و پرستاران بهداشت جامعه در مدارس بهترین افراد جهت استفاده بهینه از منابع برای ارتقاء سطح آگاهی و عملکرد بهداشتی کودکان هستند.
    کلیدواژگان: پیش دبستانی، سلامت کودکان، آگاهی بهداشتی
  • حسین فیض الله زاده، فریده یغمایی * صفحه 97
    پیش زمینه و هدف

    صرع یکی از بیماری های شایع و مزمن عصبی در اطفال می باشد. نتایج مطالعات زیادی که درمورد شیوع آن انجام شده است به دلیل اختلاف روش های مطالعه تاحدی متفاوت هستند. هدف از این مطالعه بررسی شیوع صرع در کودکان بستری در بیمارستان کودکان تبریز بود.

    مواد و روش کار

    در این پژوهش آنالیز ثانویه، پرونده تمام بیمارانی که که از اول فروردین تا آخر اسفند سال 1388 با تشخیص تشنج در بخش اعصاب بیمارستان کودکان تبریز بستری شده بودند، تحت بررسی قرار گرفت. فرم جمع آوری داده ها متشکل از 3 سوال مربوط به خصوصیات جمعیت شناسی و 6سوال مربوط به ویژگی های بیماری بود. داده ها با استفاده از نرم افزار PASW18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    تشخیص نهایی 47کودک صرع ثبت شده بود که 38/0درصد از کل بیماران بستری در بیمارستان و 1/4درصد از کل بیماران بستری در بخش اعصاب و 5/9درصد از بیماران بستری با تشخیص تشنج را تشکیل دادند. میانگین سنی در آنان 3 ± 25 ماه، 51درصد مذکر، سابقه مثبت خانوادگی صرع 23درصد، تشنج تونیک کلونیک ژنرالیزه 75درصد، تشنج پارشیل 25درصد بود. در 40درصد موارد سن شروع اولین تشنج زیر 24ماه بود. 17درصد از این کودکان دچار فلج مغزی یا عقب ماندگی های ذهنی بودند.

    بحث و نتیجه گیری

    نتایج بدست آمده از این پژوهش با نتایج برخی از پژوهش ها از جمله در میزان کلی شیوع، میانگین سن شروع اولین تشنج، غالب بودن صرع در پسران و تشنج های ژنرالیزه و سابقه مثبت خانوادگی همسان بوده و با نتایج برخی از پژوهش ها متفاوت می باشد. علت این تفاوت ها تاحدی می تواند ناشی از تاثیر عامل مکان از جمله سطح تسهیلات بهداشتی و روش مطالعه باشد.

    کلیدواژگان: صرع، تشنج های صرعی، اختلال تشنجی، تشنج ساده
  • حسین حبیب زاده، حمیده خلیل زاده، وحید پاک پور، حسین جعفری زاده، حسن رفیعی، نیره اشرف رضایی، یوسف محمدپور* صفحه 102
    پیش زمینه و هدف

    یکی از مهم ترین عوامل شناخته شده در زمینه موفقیت برنامه های آموزشی پرستاری محیط های یادگیری است. محیط آموزش بالینی دارای نقش مهمی در یادگیری دانشجویان پرستاری می باشد. هرگونه اختلاف بین محیط بالینی واقعی و مورد انتظار دانشجویان پرستاری می تواند منجر به کاهش علاقه دانشجویان پرستاری به محیط های بالینی و افت عملکرد بالینی آنان گردد. هدف این پژوهش مقایسه ادراک دانشجویان پرستاری از محیط آموزشی بالینی واقعی و مورد انتظار در بخش های داخلی - جراحی می باشد.

    مواد و روش کار

    این پژوهش یک مطالعه توصیفی - طولی می باشد. در این مطالعه 75دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه شرکت نمودند. در ابتدای ترم تحصیلی ادراک دانشجویان پرستاری از محیط آموزش بالینی مورد انتظار در ترم جاری تعیین شد و در انتهای سال تحصیلی نیز ادراک دانشجویان پرستاری از محیط آموزش بالینی واقعی درترم جاری تعیین گردید. برای جمع آوری داده ها از «سیاهه محیط آموزشی بالینی» استفاده شد که حاوی 49سوال در 6حیطه می باشد. تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS15 و آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.

    یافته ها

    یافته ها نشان داد میانگین نمره ادراک دانشجویان پرستاری از محیط بالینی مورد انتظار 05/14 ± 89/154 و میانگین نمره ادراک دانشجویان پرستاری از محیط بالینی واقعی 78/12 ± 41/108 بوده است. آزمون تی با نمونه های وابسته نشان داد که تفاوت معنی دار آماری بین ادراک از محیط بالینی واقعی و مورد انتظار وجود دارد.

    بحث و نتیجه گیری

    شکاف موجود بین ادراک دانشجویان پرستاری از محیط بالینی واقعی و مورد انتظار می تواند تاثیرات منفی زیادی بر یادگیری بالینی آنان داشته باشد. این امر نشان دهنده توجه بیشتر مدیران آموزش پرستاری به محیط بالینی دانشجویان پرستاری می باشد.

    کلیدواژگان: آموزش پرستاری، آموزش بالینی، محیط آموزش بالینی
  • حیدر ندریان، آرزو فلاحی، جواد شجاع فرد، رحمت الله مرادزاده، الهام ندریان صفحه 112
    پیش زمینه و هدف
    در بیماری زخم پپتیک که به زخم معده یا دوازدهه اطلاق می شود خطر پایین آمدن کیفیت زندگی افزایش می یابد. مشخص نمودن جوانب مختلف کیفیت زندگی بیماران «بیماری زخم پپتیک» می تواند راهنمایی برای طرح ریزی برنامه های آموزشی برای این بیماران و انجام مداخله های صحیح و مناسب جهت ارتقاء کیفیت زندگی آن ها باشد؛ لذا این مطالعه با هدف تعیین وضعیت کیفیت زندگی بیماران مبتلا به زخم پپتیک در شهر سنندج طراحی و اجرا گردید.
    مواد و روش کار
    این مطالعه تحلیلی-مقطعی بر روی 120بیمار مراجعه کننده به درمانگاه بیمارستان بعثت سنندج که طی نمونه گیری آسان بدست آمدند انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه استاندارد MOS-SF-20 بود. داده ها با استفاده از نرم-افزار SPSS و با بکارگیری آزمون های ضریب همبستگی پیرسون، آنالیر واریانس و مجذورکای تجزیه وتحلیل شد.
    یافته ها
    آزمودنی ها در کیفیت زندگی از لحاظ «درد» (5/68درصد) و خصوصا «درک از سلامت» (2/30درصد) بیشترین ضعف را داشتند و از لحاظ «عملکرد جسمانی» (7/70درصد) وضعیت بهتری داشتند. آزمون همبستگی پیرسون ارتباط مثبت و معنی داری را بین زیرمقیاس های کیفیت زندگی با سطح سواد و میزان درآمد بیماران نشان داد (05/0> p). تنها زیرمقیاس استثنا «درد» بود که با سطح سواد همبستگی معنی دار منفی داشت. متغیر سن نیز با زیرمقیاس «درد» همبستگی معنی دار و مستقیم (01/0> p) و با بقیه زیرمقیاس ها همبستگی معنی دار و معکوس داشت (01/0> p).
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه در برنامه ریزی های آموزشی که برای این بیماران انجام می گیرد می تواند کاربرد مؤثری داشته باشد. باید برنامه های آموزشی به منظور ارتقاء کیفیت زندگی در بیماران زخم پپتیک در مراکز بهداشتی-درمانی ازطریق دست اندرکاران طرح ریزی و اجرا شود که درآن استراتژی هایی جهت کاهش درد و بهبود درک این بیماران از وضعیت سلامتشان از اولویت های برنامه باشد.
    کلیدواژگان: بیماری زخم پپتیک، کیفیت زندگی، پرسش نامه SF، 20
|
  • Akhondi, F. Akbarpour, H. Hojati, Hr Shakori, H. Sharifnia, R. Nazari Page 61
    Background and Aims
    Electroconvulsive therapy is an effective method for many kinds of psyche disorders. This method is used when patients can’t tolerate drug side effects. Dizziness and sense confusion especially in the first 30 minutes after being conscious is a prevalent side effect of this therapy method. This study was aimed to investigate education effects on consciousness and cognitive status of electroconvulsive patients.
    Materials and Methods
    This experimental study was done on 60 patients being treated with electroconvulsive for the first time. Conscious level of patients in 5, 15, 30, 60 minutes and their recognition status in the 15, 30, 60 minutes after electroconvulsive were compared. Data collection equipment was cognitive status standard questionnaire of MMSE and Glasgow Coma Scale. The data were analyzed by repeated measures, statistical tests, and t-test
    Results
    There were not any meaningful differences in the consciousness and cognitive condition of two groups. However, cognitive status score was higher in cases than controls in the 60th minute.
    Conclusion
    According to the results, before-shock-education had effects on the patients’ cognitive condition. Patients who had education before electroconvulsive therapy about causes and benefits of using this method, execution method, and temporary symptoms had better cognitive condition. Therefore for reducing symptoms after electroconvulsive therapy it is necessary to have suitable education before.
  • H. Zahednezhad, H. Poursharifi, J. Babapour Page 67
    Background and Aims
    One of the factors in evaluating health care quality is assessing treatment satisfaction of patient with type Π diabetes. This study was aimed to investigate the relationship between health locus of control, memory and physician-patient relationship with satisfaction of treatment.
    Materials and Methods
    In this correlation study 115 patients with type Π diabetes, who referred to Tabriz Sina hospital in June-August 2010, were included. The samples filled the following five questionnaires: demographic questions, patient-doctor relationship questionnaire (PDRQ-19), patient satisfaction questionnaire (PSQ-18), prospective and retrospective memory questionnaire (PRMQ), and multidimensional health locus of control (MHLC). The data were analyzed through Pearson’s correlation coefficient and multiple regression analysis methods.
    Results
    The results indicated that there was a positive significant relation between external health locus of control and desired physician- patient relationship with satisfaction of treatment in patients with type Π diabetes. However, the findings indicated no significant association between memory with satisfaction of treatment. In addition, physician-patient relationship had a significant power for prediction of treatment satisfaction.
    Conclusion
    These results support the idea that patients with type Π diabetes who had external health locus of control and desired relationship with their physicians were more satisfied with the treatment. Finally, desired physician- patient relationship potentially leads to better satisfaction of the treatment.
  • M. Sajadi Hazaveyee, M. Shamsi Page 76
    Background and Aims
    Febrile convulsion affects three to five percent of children under six years old. Considering the important role of mothers in controling the disease, the present study was carried out to assess the knowledge, attitude and practice of mothers referring to health centers of Arak to prevent febrile convulsion in children.
    Materials and Methods
    This descriptive-analytical and cross-sectional study was carried out on 100 women referring to health centers. A well prepared questionnaire was completed by mothers and the data were analyzed by descriptive statistics, chi-squire and ANOVA.
    Results
    The mean age of mothers and children was respectively 27 ±5 years and 18.5 ±7 months. Parent’s knowledge about febrile in children was less than average and mothers also had poor control of the seizures. There was a significant relationship between previous training and education level of mothers with knowledge, attitude and practice in prevention of febrile convulsion (p< 0/05).
    Conclusion
    Considering low knowledge attitude and performance of mothers on febrile convulsion it is recommended to start educational programs to protect and promote child health in health centers.
  • D. Sohrabi, M. Ghanbari Gorkani Page 84
    Background and Aims
    Preterm delivery is a common factor in neonatal morbidity and mortality. The aim of this study was to evaluate the risk factors and outcomes on women admitted with preterm labor to Valieasr hospital in Zanjan.
    Materials and Methods
    This retrospective cross sectional study was carried out on 318 preterm cases and 2784 controls in 2007. The necessary information was recorded by questionnaires. Statistical analysis was performed using Pearson's Chi square Method.
    Results
    Of the total 4528 deliveries in 2007, 318 preterm deliveries (7%) were reported. The most common causes were: 17% over thirty five years old, multiparity 42.5%, previous placenta previa 14% and previous placenta abruption 35.5%, PROM 19.9%, Hydramnious 5.4%, Urinary tract infection 12.8%.
    Conclusion
    The risk factors for preterm labor were maternal age, multiparity, and previous placental abruption; however, further studies are recommended to reduce the occurrence of placental abortion in the future. In order to reduce preterm labor it is necessary to identify the risk factors and raise public awareness.
  • M. Sharifnia_S. H Sharifnia_H. Hojati Amol Page 90
    Background and Aims
    Children's health and education is an important issue playing a basic role in social and economic improvement. This study was aimed to show the role of pre-primary school on health awareness of first grade students of Tehran 4th district.
    Materials and Methods
    In this case-control study a questionnaire survey was carried out on 152 primary school students that were selected through stratified random sampling. The questionnaire included demographic specification and 54 questions. The data were analyzed by Chi-square, t-test, and ANOVA.
    Results
    The result showed that there is a significant relationship between the health awareness of trained and untrained boys about nourishment (p=0.003), and personal health (p=0.03), and also the health awareness of the trained and untrained girls about nourishment (p=0. 005). There was a significant relationship between: mother's literacy (p< 0.000), and father's literacy (p=0.02) on children’s personal health awareness; the group variable to the hygienic awareness of nutrition (p< 0.001); prevention of accidents (p=0.04); and personal health (p=0.03). The results didn’t show any significant differences between the variables.
    Conclusion
    According to the results, teaching students has an effective influence on health awareness. Enabling hygienic behavior may be affected by some different factors besides the pre primary school training. Investigating these factors provides more clear standards to plan more effective training curriculum for children. Hygiene nurses are the most suitable ones to improve children's hygiene knowledge and behavior.
  • H. Feiz Alah Zadeh, F. Yaghmaie Page 97
    Background and Aims

    Epilepsy is one of the most common and chronic pediatrics neurological diseases. Results of many epidemiological researches in pediatrics epilepsy prevalence are somewhat different due to methodological differences. The aim of this research was to determine epilepsy prevalence in children admitted to Tabriz children hospital.

    Materials and Methods

    In this secondary analysis research, all hospital documents of children admitted to neurology ward with seizure diagnosis during 2009 were analyzed. Data gathering form consisted of three demographic questions (age, gender, age of seizures onset) and six questions related to the disease (seizures frequency, type and duration, fever, family history and final diagnosis). The data were analyzed by PASW 18 edition.

    Results

    Of the samples, 47 patients had epilepsy. This was 0/38% of total hospital admission rate, 4/3% of total neurological ward admission rate and 9/5% of total seizure patients’ admission rate. The average age was 25±3 months, positive family history 23%, generalized tonic-clonic 75%, cerebral palsy and mental retardation 17%, and 51% of them were male. Age of seizer onset of 40% subjects was lower than 24 months.

    Conclusion

    Results of this research were consistent with other researches in total epilepsy prevalence rate, age of seizure onset, epilepsy predominance in males, generalized seizure predominance, positive family history. The difference in parts of the results is due to local effects such as health facilities or methodology.

  • Y. Mohamadpour, H. Habibzadeh, H. Khalilzadeh, V. Pakpour, H. Jafarizadeh, H. Rafiee, N. Ashraf Rezaee Page 102
    Background and Aims

    Clinical learning environment has an important role in clinical learning of nursing students. Differences between expected and actual clinical learning environment of nursing student reduces their interest in clinical environment and clinical performance. Therefore, the aim of present study was to compare the perception of nursing students of expected and actual clinical learning environment in medical-surgical wards.

    Materials and Methods

    This descriptive-longitudinal study was conducted 75 baccalaureate nursing students from Urmia nursing & midwifery faculty. In the beginning of the semester, the expected perception of their clinical environment was determined and in the end of semester the actual perception of students of their clinical environment was determined again. For data analysis, clinical learning environment inventory was used that contain 49 item in six areas. Data analysis was conducted by SPSS software using descriptive and inferential statistics.

    Results

    The findings showed that the average score of nursing students’ perception of expected clinical learning environment was 154.89 ± 14.05 and the average score of nursing students’ perception of actual clinical learning environment was 108.41 ± 12.78. The dependent sample t-test showed that there were statistical differences between actual and expected perception on nursing students regarding clinical learning environment.

    Conclusion

    The gap between nursing students’ perception of expected and actual clinical learning environment may have negative effects on their clinical learning. This indicates that nursing education managers should further attend to clinical learning environment of nursing students.

  • H. Nadrian, A. Falahi, J. Shoja Fard, R. Moradzadeh, Nadrian Page 112
    Background and Aims
    Peptic Ulcer Disease (PUD) is an ulcer that mainly occurs in the stomach or proximal duodenum. PUD can affect patients’ quality of life (QOL). The aim of this study was to examine the quality of life in patients with PUD in Sanandaj.
    Materials and Methods
    This cross sectional analytical study included 120 outpatients with PUD referring to Besat Hospital in Sanandaj. They were selected through non-probability sampling. The patients completed the Medical Outcome Survey-Short Form -20 questionnaire and the data were analyzed by SPSS. The statistical analysis of the data included Sprearman’s Rho correlation, t- test, and one-way ANOVA.
    Results
    The respondents had a low quality of life relating to the dimensions of pain (68.5%), and general health perceptions (30.2%); however, their physical health status showed better scores (70.7%). There was a significant correlation between age, education level, and income in quality of life in patients (p<0.05).
    Conclusion
    Planning educational programs to improve quality of life in peptic ulcer patients is necessary. P ain reduction and improving patient's health perception should be priorities of any programs aimed at promoting their quality of life.