فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research - Volume:8 Issue: 4, 2011

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:8 Issue: 4, 2011

  • 120 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1390/02/20
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مقالات تحقیقاتی
  • اکرم نژادی، فریده قاضی، مهرداد بختیاری، زهره عطایی، مهدی مهدیزاده صفحه 235
    سابقه و هدف
    بررسی ها نشان داده است که تعداد سلولهای بنیادی زنده در ناحیه پیوند نقش بسیار مهمی در بهبود فعالیت عملکردی عضو دارد و مشخص شده که رادیکالهای آزاد نقش عمدهای در کاهش حیات سلولهای پیوند یافته دارند. در مطالعه حاضر به بررسی تجویز توام کوآنزیم Q10 به همراه پیوند سلولهای بنیادی مغز استخوان در موشهای صحرایی مدل پارکینسون پرداختیم.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه تجربی از موشهای صحرایی نر نژاد ویستار که به شش گروه زیر تقسیم شده بودند استفاده گردید، که عبارتند از: گروه کنترل، شاهد، تخریب، درمان با تجویز خوراکی CoQ10، درمان با پیوند BMSCs و درمان توام پیوند BMSCs به همراه تجویز خوراکی CoQ10. تجویز خوراکی CoQ10 با دوز mg/kg 200 روزانه از یک هفته قبل از ایجاد مدل شروع گردید و در طول مدت درمان نیز ادامه داشت. ایجاد مدل آزمایشگاهی بیماری پارکینسون در موشهای صحرایی گروه های درمانی و گروه تخریب با تزریق 5/2 میکرولیتر محلول سالین 9/0 درصد حاوی 8 میکروگرم 6-هیدروکسی دوپامین و 2/0 درصد اسید اسکوربیک به بخش متراکم جسم سیاه با روش استریوتاکسی صورت گرفت. در انتهای دوره درمانی دو ماهه مولکولی به عمل آمد.
    یافته ها
    بررسی های مولکولی وجود ژن TH را در هر سه گروه درمانی نشان داد با این تفاوت که میزان بیان ژن TH در گروه درمانی توام نسبت به دو گروه درمانی دیگر بیشتر بود (P<0/001).
    بحث و نتیجه گیری
    استفاده توام دو درمان نوروپروتکتیو و درمان جایگزینی میتواند تاثیر بهتری در درمان بیماری پارکینسون نسبت به هر یک از این درمانها به تنهایی داشته باشد و میتواند در صورت انجام مطالعات بعدی و بیشتر، جایگزین درمانهای رایج کنونی نیز گردد.
    کلیدواژگان: کوآنزیم Q10، سلول استرومال مشتق از مغز استخوان، آپوپتوزیس، توام درمانی
  • امیر لطافت کار، زهراعبدالوهابی، هانیه رحمتی، سمانه سلیمی نایینی، جعفر بلالی وشمه سرا صفحه 244
    سابقه و هدف
    ناهنجاری های وضعیتی ستون فقرات را میتوان یکی از عوامل اثرگذاری بر ظرفیت ششی و حجم تهوی های افراد دانست. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ناهنجاری های ستون فقرات بر اندازه های اسپیرومتری دانش آموزان بود.
    مواد و روش ها
    36 دانش آموز (17 دختر و 19 پسر) با دامنه سنی 19 -15 سال به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و لوردوز ناحیه کمری (از مهره دوازده پشتی تا دوم خاجی) و کایفوز ناحیه سینهای (مهره چهارم تا دوازدهم پشتی) توسط خط کش منعطف مدل مارک کیدوز (KIDOS) اندازه گیری شدند. اندازه های اسپیرومتری آزمودنی ها مانند (FEF%25، FEF%25-%50، FEF%50، FEF%75، PEF، FVC، FEV1) توسط اسپیرومتر مدل Spiro lab II اندازه گیری شدند. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده شدند.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد که آزمودنی های دارای ناهنجاری کایفوز سینهای افزایش یافته، دارای کمترین شاخصهای اسپیرومتری و آزمودنی های گروه بدون ناهنجاری بیشترین شاخصهای اسپیرومتری را داشتند. در بررسی بین دو گروه دارای ناهنجاری کایفوز افزایش یافته و گروه دارای لوردوز کمری افزایش یافته، تفاوتها در شاخصهای اسپیرومتری همچون FVC، FEV 1، PEF بین دو گروه از لحاظ آماری معنادار بود (p= 0/004، p= 0/002، p= 0/002 به ترتیب). اما در بقیه شاخصهای اسپیرومتری 25% FEF، 50%-25%FEF، 50%FEF، 75%FEF بین دو گروه اختلاف معناداری مشاهده نشد (p= 0/114، p= 0/112، p= 0/112، p=0/130 به ترتیب).
    بحث و
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده، نتیجه گیری می شود شاخصهای اسپیرومتری دانش آموزان در ناهنجاری های مختلف ستون فقرات دچار کاهش میشوند.
    کلیدواژگان: وضعیت بدنی، اسژیرومتری، ناهنجاری وضعیتی
  • محمدحسن کاظمی گلوگاهی، سید امیر حسین خلیلی فر، محمدحسن قاضی زاده، کیوان کوهیان صفحه 252
    سابقه و هدف
    نظر به اهمیت آموزش راه های انتقال ایدز در پیشگیری از ابتلا به این بیماری، در این مطالعه سطح آگاهی و اثر آموزش در سربازان مورد ارزیابی قرار میگیرد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه بر روی کلیه پرسنل وظیفه یکی از یگانهای نزاجا (232 نفر) اجرا گردید. ابتدا به افراد مورد مطالعه پرسشنامه ای داده شد که اطلاعات دموگرافیک و میزان آگاهی فرد را در خصوص این بیماری سنجش مینمود. بلافاصله پس از جمعآوری پرسشنامه ها یک کلاس آموزشی یک ساعته برای افراد مورد مطالعه برگزار گردید. یک ماه بعد دوباره میزان آگاهی افراد مورد مطالعه در خصوص این بیماری سنجش شد. در انتها تمامی داده ها وارد برنامه آماری SPSS 16 شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    افراد مورد مطالعه تاثیرگذارترین رسانه در افزایش آگاهی آنان درباره بیماری ایدز را تلویزیون (3/48%) و مدرسه یا دانشگاه (8/13%) و کم اثرترین را خانواده (9/0%) ذکر کردند. میانگین میزان آگاهی شرکت کنندگان در مطالعه درخصوص بیماری ایدز در مرحله پیش آزمون و پس آزمون به ترتیب 2/79% و 3/87% (انحراف معیار 8/13 و 7/8) بود (P<0/01).
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نقش آموزش حضوری در افزایش آگاهی بهداشتی پرسنل وظیفه، برگزاری کلاسهای آموزشی به صورت مدون طی دوره خدمت وظیفه و همچنین تاکید بیشتر تلویزیون بر برنامه های آموزشی مرتبط، میتواند تاثیر بهسزایی در کاهش بروز بیماری در جامعه داشته باشد.
    کلیدواژگان: ایدز، آموزش، پرسنل وظیفه، تلویزیون
  • سلمان عبدی، جلیل باباپور خیرالدین، حیدر فتحی صفحه 258
    سابقه و هدف
    پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سبک های تنظیم هیجان شناختی با سلامت عمومی دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز اجرا شده است.
    مواد و روش ها
    در این پژوهش 300 نفر از دانشجویان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و پرسش نامه سبک های تنظیم هیجان شناختی CERQ و پرسش نامه سلامت روانی GHQ را تکمیل نموده اند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آماره های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، t-test صورت گرفت.
    یافته ها
    بین سبک های تنظیم هیجان شناختی با سلامت عمومی همبستگی معنی داری وجود داشت. در میان سبک های تنظیم هیجان شناختی ناسازگار فاجعه انگاری و سرزنش دیگری پیش بینی کننده سلامت روان شناختی بودند و در میان سبک های تنظیم هیجان شناختی سازگار تمرکز مجدد مثبت و ارزیابی مجدد مثبت پیش بینی کننده سلامت روان شناختی بودند. سبک شناختی فاجعه انگاری بیشترین عامل تبیین کننده در سلامت عمومی را به خود اختصاص داده بود. پسران بیش از دختران از سبک سرزنش خود استفاده میکردند و البته پسران از میزان سلامت روان شناختی بالاتری برخوردار بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    سبک های تنظیم هیجان شناختی هدف مفیدی در مداخلات رفتاری است.
    کلیدواژگان: سبک های تنظیم هیجان شناختی، سلامت عمومی، پرسش نامه سبک های تنظیم هیجان شناختی
  • مرجان مردانی حموله، هایده حیدری صفحه 265
    سابقه و هدف
    افسردگی بعد از زایمان سلامت مادر را به خطر انداخته و بر ارتباطات اجتماعی وی و تکامل نوزاد اثرات منفی دارد، از طرفی ابراز وجود بخشی از مهارتهای زندگی است که در بهبود افسردگی نقش دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر ابراز وجود بر افسردگی بعد از زایمان انجام گردید.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به روش نیمه تجربی در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) نجف آباد انجام شد. تعداد 60نفر به روش نمونه گیری در دسترس، از بین مادران با 8-4 هفته بعد از زایمان انتخاب شدند.سپس مادران به روش تخصیص تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند.در گروه مورد، مداخله انجام شد.میزان افسردگی مادران هر دو گروه قبل ویک ماه بعد از مداخله با پرسش نامه استاندارد بک بررسی گردید.داده ها با استفاده از آزمونهای تی مستقل، تی زوجی وکای دو در سطح معنی داری 05/0 ≥ P تجزیه وتحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین امتیاز افسردگی مادران گروه مورد، قبل (1/7 ± 7/32) وبعد از مداخله (7/6 ± 8/21) کاهش معنیدار داشت (001/0>P). مقایسه میانگین امتیاز افسردگی بعد از مداخله بین گروه مورد (7/6 ± 8/21 (وشاهد (0/6 ± 7/31) نشانگر تفاوت معنیدار بود (01/0=P) ولی قبل از مداخله بین دو گروه تفاوت معنیدار نبود (4/0=P).میانگین امتیاز افسردگی در گروه شاهد قبل و بعد از مداخله تفاوت معنیدار نداشت (51/0=P).
    بحث و
    نتیجه گیری
    باتوجه به اثرات سوء افسردگی بعد از زایمان بر عملکرد خانواده، دست اندرکاران بهداشتی باید عنایت بیشتری به این اختلال مبذول دارند.
    کلیدواژگان: ابراز وجود، افسردگی بعد زایمان، تست بک
  • علیرضا شمس الدینی، محمدتقی حلی ساز، حمید دالوند، عمید الدین خطیبی، وحید سبحانی صفحه 271
    سابقه و هدف
    درد و ناراحتی اسکلتی- عضلانی در دانش آموزان شایع میباشد. هدف از این مطالعه، بررسی میزان شیوع درد و ناراحتی های اسکلتی عضلانی در دانش آموزان شهر تهران انجام شد.
    مواد و روش ها
    340 دانش آموز ابتدایی و راهنمایی از پنج منطقه جغرافیایی شهر تهران انتخاب شدند. برای بررسی درد و ناراحتی اسکلتی عضلانی از پرسش نامه نوردیک و برای مشخص شدن محل درد، از نقشه بدن استفاده شد.
    یافته ها
    شانه درد و گردن درد در نمونه ها به ترتیب 42/18% و 46/13% مشاهده گردید. میزان درد ناشی از اختلالات اسکلتی- عضلانی در ناحیه کمر 5/8% گزارش شد. همچنین میزان شکایت ناشی از اختلالات در اندامهای قوقانی و تحتانی به ترتیب 5/5% و 9/2% میباشد.
    بحث و نتیجه گیری
    ناراحتی های اسکلتی- عضلانی به طور واضح در دانش آموزان مشاهده میشود. ناراحتی و درد بیشتر در ناحیه بالا تنه و به خصوص در ناحیه شانه و گردن مشاهده میشود. در اکثر مواقع این درد ناشی از بیماری و ناراحتی خاصی نمیباشد. بر این اساس، تحقیقات بیشتر و وسیع تر در این زمینه نیاز میباشد.
    کلیدواژگان: اسکلتی عضلانی، دانش آموز، ناراحتی، درد
  • شریف نجفی، کامران آزما، سیروس عزیزی، دکترعلیرضا عمادی*، احمد محمودآبادی، سیمین سجادی صفحه 277
    سابقه وهدف

    سندرم پیریفورمیس یکی از علل دردهای سیاتیک (سیاتیکا) میباشد. این سندرم متعاقب ایجاد فشار عضله پیریفورمیس ویا فاشیای آن بر روی عصب سیاتیک یا قسمتی از عصب سیاتیک، در محل عبور عصب از شیار سیاتیک بزرگ لگن ایجاد میگردد. علیرغم اینکه این بیماری از سالها پیش شناخته شده است، ولی هنوز حتی روش های تشخیصی پیشرفتهای همچون MRI، CT-scan و تستهای الکتروفیزیولوژی در تشخیص قطعی آن محدودیت دارند. هدف این تحقیق بررسی یک روش تشخیصی غیر تهاجمی الکترودیاگنوستیک جهت تشخیص سندرم پیریفورمیس میباشد.

    مواد و روش ها

    این تحقیق یک مطالعه Case -Control میباشد. در این مطالعه 15 اندام تحتانی مبتلا به سندرم پیریفورمیس (از 14 نفر) با 19 اندام تحتانی سالم کنترل (از 16 نفر) بررسی شدند. 7 عدد از پاهای کنترل، پای مقابل بیماران مبتلا به سندرم پیریفورمیس بود. افراد دوگروه از نظر سن وجنس همسان سازی شده بودند. از هر دوگروه رفلکس H به طریق نرمال (وضعیت Prone) ودر حالت (Flexion – adduction – internal rotation) FAIRگرفته و سپس اطلاعات در نرم افزار SPSS ویرایش16 تحت مطالعات آماری قرار گرفت.

    یافته ها

    از نظر تفاوت LATENCY رفلکس H در دو حالت وضعیت نرمال و FAIR اختلاف معنی داری بین گروه بیمار با گروه کنترل سالم دیده شد ولی از نظر تفاوت دامنه (Amplitude) رفلکس H اختلاف معنی داری بین دو گروه دیده نشد. متوسط افزایش وتاخیر در LATENCY رفلکس 2/346 ms H بود.

    بحث و نتیجه گیری

    تست فایر باعث افزایش وتاخیر در LATENCY رفلکس H در بیماران مبتلا به سندرم پیریفورمیس میگردد.

    کلیدواژگان: سندرم پیریفورمیس، رفلکس H، تست فایر
  • مژگان محمدی مهر، محمد مهدی فیض آبادی، عذرا بهادری صفحه 283
    سابقه و هدف
    عفونتهای بیمارستانی به دلیل مرگ و میر و هزینه اقتصادی، یکی از مهمترین چالشهایی است که بخش مراقبت ویژه هر بیمارستان با آن مواجهه است. نتایج مطالعات بیانگر آن است بیشترین عوامل مسوول عفونت بیمارستانی، باکتری های گرم منفی میباشند. هدف از این مطالعه جداسازی باکتری های گرم منفی مسوول عفونت بیمارستانی و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنهاست.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به شیوه توصیفی و مقطعی به مدت یک سال بر روی باکتری های گرم منفی مسوول عفونت بیمارستانی انجام گرفت. پس از شناسایی نمونه ها، با استفاده از آزمون کربی بوئر الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آنها در برابر دیسک آنتی بیوتیکی بررسی گردید.
    یافته ها
    باکتری های گرم منفی جدا شده شامل اشرشیا کلی، کلبسیلا پنومونیه، سودوموناس آئروژینوزا، آسنیتوباکتر بومانی، پروتئوس میرابیلیس، سیتروباکتر فروندی، انتروباکتر آئروژنز، سراشیا مارسسنس و آلکالیژنس بود. بالاترین فراوانی ارگانیسمها، مربوط به باکتری اشرشیا کلی با 64/35% بود. عفونتهای بیمارستانی ایجاد شده، شامل: عفونت ادراری، پنومونی و عفونت خونی بود که عفونت اداری با 23/76% بیشترین رخداد را نشان داد. بالاترین میزان مقاومت در سویه های آسنیتوباکتر بومانی با مقاومت 100% نسبت به دیسکهای آنتی بیوتیکی جنتامایسین، آمپی سیلین، سفی پیم، آمیکاسین و سفتریاکسون دیده شد و ایمی پنم به عنوان موثرترین آنتی بیوتیک در این مطالعه علیه سویه های جدا شده شناخته شد.
    بحث و
    نتیجه گیری
    شناخت عفونت بیمارستانی و تعیین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی باکترهای ایجاد کننده آنها به علت شیوع جهانی و افزایش مرگ ومیر از اهمیت خاصی برخوردار است.
    کلیدواژگان: مقاومت آنتی بیوتیکی، بخش مراقبت ویژه، عفونت بیمارستانی، باکتری های گرم منفی
  • مقالات کارآزمایی بالینی
  • علی باقرپور، بهادر اسدی، مجید قاسمی، محمد کریمی، فرزاد محرابی، سیامک مهدی زاده صفحه 291
    سابقه و هدف
    سکته های ایسکمیک دو سوم موارد سکته های مغزی را تشکیل میدهند و عوارض ناشی از آنها بار زیادی به فرد و جامعه وارد میکند.این مطالعه تاثیر اریتروپوئتین را بر روی پیامدهای سکته های مغزی ایسکمیک با توجه به تغییرات national lnstitutes of Health Stroke Scale (NIHSS) بررسی میکند.
    مواد و روش ها
    مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده با کد اخلاق 1030 میباشد. بیمارانی که با علایم سکتهی مغزی به مراکز درمانی مورد طرح مراجعه نموده بودند پس از تایید سکته ایسکمیک توسط CT اسکن و MRI و داشتن معیارهای ورود به مطالعه، به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و مداخله قرار گرفتند. گروه مداخله در کوتاهترین زمان ممکن (قبل از 24 ساعت) اولین دوز اریتروپوئتین به میزان 16000 واحد را به صورت داخل وریدی در مدت 10 دقیقه دریافت نمودند، پس از آن بیمار هر 12 ساعت 8000 واحد از دارو را تا 5 نوبت دریافت نمود (در مجموع 56000 واحد در طی مدت 3 روز). ارزیابی بیماران از نظر پاسخ به درمان به صورت بالینی و به کمک NIHSS در روزهای 0، 14 و 28 بعد از وقوع سکته انجام گرفت و در نهایت تغییرات NIHSS در دو گروه شاهد و مداخله با یکدیگر مورد مقایسه قرار گرفتند. ارزیابی داده ها به کمک روش های t-test و ANOVA صورت گرفت.
    یافته ها
    بررسی ها نشان داد که در پیگیری های هفته های دو و چهارم، اریتروپوئتین بر روی p-value= 0/003) NIHSS) مؤثر بوده است. این تاثیر در موارد فلج صورت (0/043 و p-value=0/030) حرکت اندام فوقانی (0/001 و p-value<0/001) و حرکت اندام تحتانی(0/001 و p-value=0/002) معنیدار بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    تجویز اریتروپوئتین در سکته های ایسکمیک مغزی میتواند سودمند واقع شود.
    کلیدواژگان: اریتروپوییتین، سکته مغزی اییسکمیک، NIHSS
  • بیژن رضاخانی ها، علیرضا خوشدل صفحه 299
    سابقه و هدف
    بررسی مقایسهای اثرات درمانی دوروش درمانی فلوکستین 4ساعت قبل از نزدیکی وهر12ساعت فلوکستین، کاهش عوارض داروهای SSRI دربیماران از طریق کاهش دوز وروش درمانی، در بیماران مراجعه کننده به کلینیک بیمارستان امام رضا (ع) میباشد.
    مواد و روش ها
    روش این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار غیر تصادفی با کد اخلاق 1029 میباشد و اثرات درمانی و عوارض 2 روش دارویی فلوکستین 4ساعت قبل نزدیکی وهر12ساعت در درمان انزال زودرس در 88 نفر از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان امام رضا (ع) مورد بررسی قرارگرفته است. بیماران به صورت غیر تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول فلوکستین روزانه mgا20 (4ساعت قبل از نزدیکی) و گروه دوم mgا20 (هر 12ساعت) دریافت کردند. در پایان اطلاعات به دست آمده در نرم افزار SPSSاویرایش 14 آنالیز شده است.
    یافته ها
    میانگین زمان انزال در گروه فلوکستین 4ساعت قبل نزدیکی قبل از درمان 97/139 ثانیه بوده که بعد از 4 هفته اول درمان به 25/225 ثانیه p <0/001)) و بعد از 8 هفته به 153 /261. ثانیه رسیده است p <0/001)). و در مقایسه زمان انزال بین 4 هفته و8 هفتهp =0/003 بدست آمد. میانگین زمان انزال در گروه فلوکستین هر 12ساعت قبل از درمان 04/107ثانیه بوده که بعد از 4 هفته اول به 08/294 ثانیه p <0/001)) و بعد از 8 هفته به 08/324 ثانیه رسید p <0/001)) ودرمقایسه بین زمان انزال بین 4 هفته و 8 هفته p =0/029 بدست آمد. میزان عوارض در گروه فلوکستین 4 ساعت قبل نزدیکی 8/12درصد ومیزان عوارض در گروه فلوکستین هر 12 ساعت 9/44 با p =0/001 به دست آمد.
    بحث و نتیجه گیری
    در این مطالعه هردو روش دارویی زمان تاخیر انزال را بطور معنیدار افزایش دادند ولی افزایش زمان در گروه دوم با اختلاف معنیدار بیشتر از گروه اول بود. همچنین از لحاظ عوارض جانبی دارویی، عوارض در گروه دارویی فلوکستین هر 12 ساعت نسبت به گروه فلوکستین 4ساعت قبل نزدیکی با اختلاف معنیدار بیشتر میباشد.
    کلیدواژگان: انزال زودرس، فلوکستین، ناتوانی جنسی، SSRI
  • مقاله مروری
  • محمدرضا آتش نفس، الهه آتش نفس صفحه 305
    سابقه و هدف
    هدف از مطالعه حاضر، تبیین کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی در حوزه سلامت و بهداشت و تاکید بر جایگاه این فن آوری نوین در نقشه جامع علمی کشور میباشد.
    مواد و روش ها
    این مطالعه مروری به صورت بررسی پژوهشهای علمی و کاربردی توسط پژوهشگران داخل و خارج از کشور میباشد که کاربرد سیستم اطلاعات جغرافیایی را در زمینه سلامت، بهداشت و اپیدمیولوژی تشریح مینمایند.
    یافته ها
    کاربردهای این سیستم در زمینه بهداشت جامعه و مطالعات اپیدمیولوژیک، شامل: مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه، بررسی و تجزیه و تحلیل مکانی در زمینه ارتباط بین بروز بیماری ها و عوامل خطر زای محیطی، طراحی و اجرای برنامه های بهداشتی بر اساس تعیین توزیع جغرافیایی بیماری ها، ارزیابی و پایش به هنگام در مقابل حملات بیوتروریستی وغیره.
    بحث و نتیجه گیری
    نقشه جامع علمی کشور، به تعیین زمینه های تحقیقاتی اولویت دار و تشریک مساعی محققین کمک نموده و الگویی برای برنامه ریزی علمی از جمله در حوزه بهداشت میباشد. یکی از تکنولوژی های نوین که میتواند جهت دستیابی آسانتر و دقیق تر اطلاعات و تسهیل فرآیند تصمیم گیری در سیستم مراقبتهای بهداشتی – درمانی و ارتقا سلامت و بهداشت آحاد جامعه موثر باشد، سیستم اطلاعات جغرافیایی است که باید کاربرد آن بیش از پیش توسط سیاستگذاران، مدیران و متولیان امر بهداشت و سلامت کشور مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: سیستم اطلاعات جغرافیایی، نقشه جامع علمی کشور، حوزه سلامت و بهداشت
  • مقاله آموزش مداوم
  • بنفشه درمنش، شهناز تفنگ چی ها، مهتاب نوری فرد صفحه 314
  • مقاله گزارش موردی
  • سیدجواد حسینی شکوه، مهتاب نوری فرد، افشین منیری، دکترموسی احمدی صفحه 321
|
  • Msc A. Nezhadi F. Ghazi M. Bakhtiari Z. Ataiy M. Mehdizadeh Page 235
    Objective
    Previous studies have reported that the number of dopaminergic neurons surviving in the grafts is critical for functional recovery in Parkinson disease. Free radical mediated damage has been reported to contribute significantly towards low survival of grafted dopaminergic neurons, post transplantation. In the present study, an attempt has been to explore the neuroprotective potential of the combination of coenzyme Q10 and transplantation of mesenchaimal stem cells in rat model of parkinson’s disease (PD).
    Materials And Methods
    In this experimental study of male Wistar rats that had been divided into six groups were used: Groups; control, sham, lesion, treatment with oral administration of CoQ10, treatment with graft BMSC and combined treatment with graft BMSC and oral administration of CoQ10. Oral administration of CoQ10 was started one week before the model creation procedure and continued during the whole treatment period. The laboratory model of Parkinson disease in rats was performed by injection 6-OHDA in substantia nigra pars compacta. the end of second month of treatment molecular Studies were performed.
    Results
    Molecular assessment Showed that TH gene expression levels in the combined therapy group was significantly different with other experimental groups (p<0.001).
    Conclusion
    The combined use of two neuroprotective treatment and replacement therapy can have a more effective role in the treatment of Parkinson’s disease in comparison to single treatment protocols.
  • A. Letafatkar, Z. Abdolvahabi, H. Rahmati, S. Salimi Naeini, J. Belali Vashmesara Page 244
    Background
    Postural abnormalities are one of the factors influencing on respiratory flow and Lung capacity. The aim of this study was to investigate the effect of Postural abnormalities on spirometric indices in students.
    Materials And Methods
    36 volunteer students (19 males and 17 females) with age ranged 15-19 years old through simple non-probability sampling were selected and their Lumbar Lordosis (from 12th thoracic vertebrae spinal process to 2nd Sacral vertebrae spinal process) and thoracic kyphosis (from 4 – 12th thoracic vertebrae spinal process) degrees measured via flexible ruler Model Mark Kidos. Subjects Spiro metric indices such as (PEF, FEF25%, FEF25%-50%, FEF50%, FEF75%, FVC, FEV1) measured via spirometer Model Spiro lab II. One way ANOVA and POSTHOC TUKEY test were used for statistical Analysis.
    Results
    Results showed that subjects with kyphosis abnormality have the lowest respiratory flow and Lung capacity and subjects with normal posture have the highest respiratory flow and Lung capacity. Spirometric indices such as PEF1, FEV, FVC were statistically significant differences between kyphosis and lordosis abnormality groups (p=0.004, p=0.002, p= 0.002 respectively), but there werent significant differences between other indices (FEF25% (p= 0.114), FEF25-75% (p= 0.112), FEF50% (p= 0.112), FEF75% (p=0.130) respectively).
    Conclusions
    Based on this study results, we concluded that the spirometric indices changed with different Postural abnormalities.
  • Mph Mh. Kazemi Ah. Khalilifar Mh. Ghazizadeh, Dvm K. Kouhian Page 252
    Background
    According to the recent changing pattern of HIV transmission from shard needle among addicts to unprotected sex in Iran and considering the importance of education in health issues, we conducted this study to assess the knowledge of military service personnel regarding HIV/AIDS and the impact of education on it.
    Materials And Methods
    In an Army Land force Unit, 232 individuals’ knowledge have been evaluated before and after an one-hour-length tutorial session using hand-out questionnaires. The collected data was analyzed by SPSS 16 software.
    Results
    Television and school/university courses had the highest and family the lowest impact on the knowledge of enrolled people (48.3%, 13.8% and 0.9%, respectively). In addition, the level of their knowledge has been increased from 87.3% (SD 8.7) to 79.2% (SD 13.8) which showed a significant difference (P<0.01).
    Conclusion
    Face to face education maximizes the knowledge of military service staff and can be effectively used during this period to avoid further complications. Moreover, courses are mandatory in television and family programs to control the alarming rise of HIV infections.
  • S. Abdi J. Babapoor H. Fathi Page 258
    Background
    This research is about the relationship between Cognitive Emotion Regulation Styles and General Health in C.A students of Tabriz University.
    Materials and Methods
    The subjects of this research are 300 students of Tabriz University that were selected through simple random sampling. Then they were administered cognitive emotion regulation questionnaire (CERQ) and general health questionnaire (GHQ). The data were analyzed using Pearson correlational coefficient, stepwise regression analysis, independent t test, and one-way analysis of variance.
    Results
    The results indicated significant relation between cognitive emotion regulation styles and psychological health. Catastrophising and blaming others styles, belonged to maladaptive cognitive emotion regulation and positive refocusing, and positive reappraisal styles belonged to adaptive cognitive emotion regulation were significant predictors of psychological health. The catastrophising style did have more roles in predicting the psychological health. Also it is revealed that boys more than girls’ use self blame style but they have more psychological health than girls as well.
    Conclusion
    Cognitive emotion regulation styles are useful for behavioral interventions.
  • Msc M. Mardani Hamooleh H. Heidari Page 265
    Background
    Postpartum depression endangers mother’s health and has negative effect on her social communication and infant development.Assertiveness is a part of life skills that improve depression.Therefore, this study was done aiming at determining the effect of assertiveness on postpartum depression. Materials & Menthods: This Study was a semi-exprimental, witch was accomplished in Fateme Zahra hospital in Najafabad.60 samples were selected from mothers with 4-8weeks after delivery through convenience method and then divided into 2groups randomly.Case group intervention was accomplished. Depression in both groups before and 1month after intervention was measured by Beck questionnaire.The obtained data were analyzed by statistical tests, paired –T, independent T, X2 and P≤0.05 was taken as the significant level.
    Results
    Mean depression score before intervention (32.7± 7.1)and after it (21.8 ± 6.7) showed a significant decrease in the case group (P<0.001). Comparison of mean depression between the case (21.8 ± 6.7) and control group (31.7 ± 6) after the intervention revealed a significant difference(P=0.01), while there was no significant difference between them before the intervention (P=0.4). Mean depression rate in the control group before the intervention (31.2± 5.4) and after it (31.7±6) did not show a significant difference (P=0.51)
    Conclusion
    According to the results of this study and considering negative effect of postpartum depression on family function, more attention should be given to this disorder.
  • Msc A. Shamsedini Mt. Hellisaz H. Dalvand A. Khatibi V. Sobhani Page 271
    Background
    Musculoskeletal symptoms among school students are common. Aim of this study was the study of prevalence of discomfort and musculoskeletal symptoms in students of Tehran
    Materials And Methods
    340 primary and secondary school students participated in this study. Subjects from five different districts of Tehran - a school from each region - were selected. Nordic questionnaire was used for review of musculoskeletal symptoms and discomfort. Also body map was used to show location of musculoskeletal symptoms and discomfor
    Results
    Shoulders and neck musculoskeletal discomfort and pain respectively were reported about 18.46 and 13.42 %. Musculoskeletal pain in back was 8.5%. Also Complaints from musculoskeletal discomfort and pain in upper and lower extremities respectively were 5.5 and 2.9 percent.
    Conclusion
    Musculoskeletal symptoms are clearly seen in school students. These symptoms in upper trunk especially in shoulders and also in the neck region are more evident. These symptoms and discomforts often are not caused by disease and illness. So, there is a need for further research in this area to investigate the causes of these symptoms.
  • Md Sh. Najafi K. Azma S. Azizi Ar. Emadi A. Mahmoudabadi S. Sajadi Page 277
    Introduction

    Piriformis syndrome (PS) is defined by a loose cluster of symptoms arising from entrapment of one or both divisions of the sciatic nerve as they pass the sciatic notch. This paper presents a method of using the H-reflex as an aid in the diagnosis of PS.

    Methods

    Forcible pressure from the piriformis muscle on the sciatic nerve can be induced by internal rotation of an affected limb in an adducted and flexed position (FAIR). This pressure is reflected in a delay of the H-reflex. The length of delay seen in 15 legs of 14 patients who met the criteria for PS is compared with that seen in 7 unaffected contralateral limbs.

    Results

    Mean delay of H-reflex was 2.346 msec for affected legs and 0.368 msec for the combined control groups (p<0.01).

    Conclusion

    There were no Significant differences in delay latency between control group and amplitude between all groups (p>0.05).

  • M. Mohammadimehr Mm. Feizabadi, A. Bahadori Page 283
    Background
    Between 5 and 10% of patients admitted to acute care hospitals acquire one or more infections, and the risks have steadily increased during recent decades. we conduct our study to determine the distribution of main gram-negative pathogens and their characteristics of drug susceptibility originating from nosocomial infections in the intensive care units.
    Material and Methods
    This cross sectional study was conducted on ICU patients of golestan and khanevadeh hospital affiliated to Army University of Medical Sciences from April 2007 to May 2008. Antimicrobial susceptibility pattern was achieved by disk-agar diffusion.
    Results
    Totally, 510 patients were admitted to ICU, 101 cases of nosocomial infections were identified.The most common isolated organism was E.coli (35/64%) followed by, Klebsiella pneumoniae (24/75%). The most frequent nosocomial infection was urinary tract infections (76/23%).The level of resistance was observed for Acinetobacter baumannii strains to almost all antibiotic agents (100%). however, microorganisms were less resistant to imipenem.
    Conclusion
    The increased prevalence of resistant organisms in ICU probably reflects lack of proper antibiotic policy resulting in prolonged and indiscriminate use of antimicrobial agent.
  • Md A. Bagherpour B. Asadi M. Ghasemi M. Karimi F. Mehrabi S. Mehdizadeh Page 291
    Background
    Ischemic brain strokes consist two Third of all strokes and their complications bear a lot of cost and disability for the patient and society. In this study we seek for the effect of Erythropoietin on ischemic brain strokes’ outcome according to NIHSS (National Institudes of Health Stroke Scale) changes.
    Material And Methods
    This study is a RCT. All patients with focal neurologic deficit with primary suspicion of brain stroke underwent neuroimaging evaluations. after confirmation of new ischemic brain stroke, the patients with inclusion criteria randomized into two groups of cases and controls. NIHSS was defined for each patient and all patients received a routine treatment protocol. Erythropoietin 16000 IU as a bolus intravenous dose was given to case patients as soon as neuroimaging study confirmed new ischemic stroke and continued as 8000 IU each 12hr up to total dose of 56000 IU during 3 days. Patients were re-evaluated at days 14 and 28 and NIHSS was assessed by another neurologist blinded to patient’s group. Finally NIHSS changes of both groups were compared with each other.
    Results
    Evaluations revealed that in days 14 and 28 during follow up, Erythropoietin was effective in NIHSS (P-value: 0.0001). This effect is of value in LOC Commands (P: 0.024), facial palsy (P: 0.003), motor arm (P: 0.0001), motor leg (P: 0.0001), sensory (P: 0.009) and best language (P: 0.023).
    Conclusion
    Administration of High dose erythropoietin in first 24 hours can be effective on the reduction of ischemic stroke complication. However, a larger scale clinical trial is warranted.
  • Md B. Rezakhaniha A. Khoshdel Page 299
    Objective
    Comparative study of therapeutic effects of two medicinal procedures of fluoxetine 3 hours before coitus and each 12 hours, and declining symptoms of SSRI drugs in patients through decreasing dosage and therapeutic procedure in patients refer to 501 hospital and private clinic
    Materials And Methods
    The procedure of this study is based on non stochastic clinical test without quasi drug group and a comparison from therapeutic effect and symptoms of two medicinal procedures of fluoxetine 4 hours before coitus and each 12 hours in premature ejaculation treatment in 88 patients refer to 501 hospital and private clinic. Patient were divided into two groups in peradventure manner. In first group, it is prescribed 20mg of fluoxetine daily 4 hours before coitus in 39 patients and in 2nd groups group, it is prescribed 20mg of fluoxetine each 12 hours before coitus in 49 patients. Finally it was analyzed data in SPSS software.
    Findings
    The average of ejaculation duration in fluoxetine group 4 hours after coitus before treatment was 139.97 Sec. that after 4 weeks of hospitalization reached to 225.25 and p.v: 0.0000 and after 8 weeks to 261.153 Sec. and p.v: 0.0000 and in compare with ejaculation duration between 4th and 8th weeks it gained p.v: 0.003. The average of ejaculation duration in fluoxetine group 12 hours after coitus before treatment was 107.04 Sec. that after 4 weeks of hospitalization reached to 294.08 and p.v: 0.0000 and after 8 weeks to 324.08 Sec. and p.v: 0.0000 and in compare with ejaculation duration between 4th and 8th weeks it gained p.v: 0.029. In comparing ejaculation duration between 2 groups’ fluoxetine 4 hours before coitus (t=225.25) and each 12 hours (t=294.08) in 4th week after treatment it gained p.v: 0.03. In comparing ejaculation duration between 2 groups’ fluoxetine 4 hours before coitus (t=261.153) and each 12 hours (t=324.08) in 8th week after treatment it gained p.v: 0.0000. Symptom measure in fluoxetine group 4 hours before coitus 12.8% and symptom measure in fluoxetine group 12 hours before coitus 44.9% and p.v: 0.001.
    Conclusion
    In this study, both drug method improved ejaculation duration but in 2nd group it was considerably higher than the 1st one. Also from symptom point of view, symptoms in fluoxetine group each 12 hours was considerably higher than group with 4 hours before coitus.
  • Mr. Atashnafas, E. Atashnafas Page 305
    Introduction
    The goal of this article is to describe of the GIS application on health and emphasize on position of GIS in Iranُ s Holistic Scientific Map.
    Material and Methods
    This article is a review of scientific and applicative studies done by domestic and foreign researchers that explain application of GIS on health domain.
    Results
    Applications of GIS in community health and epidemiological study includes Crisis management at unexpected events, Spatial analysis in relation to incidence of diseases & environmental risk factors and exposures, Planning & implication of health promotion program based on detection of geographically distribution of diseases and Early detection, evaluation and surveillance related to Bioterrorist Attacks and …
    Conclusions
    Holistic Scientific Map will help to identify priority setting of researches, cooperation of researchers and is a pattern for scientific planning among that on health. GIS is one of the new technologies that would help in easier and more precise collection of health information and facilitating decision - making about health care. Therefore, this domain can be considered by policy makers and health managers.