فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
سال نوزدهم شماره 1 (پیاپی 78، فروردین و اردیبهشت 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/02/28
  • تعداد عناوین: 14
|
  • علیرضا دانش کاظمی، عبدالرحیم داوری، مجید موسوی نسب، فریبا دستجردی، وحید مهرپرتو صفحه 1
    مقدمه
    چرخه حرارتی روشی است که از آن برای ایجاد محیطی شبیه به محیط دهان در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال نظرات مشابهی در مورد اثر چرخه های حرارتی و تعداد آن بر روی ریزنشت وجود ندارد. هدف از این مطالعه بررسی اثر تعداد چرخه حرارتی بر ریزنشت باندینگ های سلف اچ و توتال اچ می باشد.
    روش بررسی
    پس از ایجاد حفرات کلاس V مشابه بر روی 80 دندان اینسیزور گاو، دندان ها به طور تصادفی به دو گروه 40 تایی تقسیم شدند. در گروه اول از باندینگPrompt L-pop(PLP) و در گروه دوم از Single Bond(SB)استفاده شد و با کامپوزیت Z250 ترمیم گردید. سپس هر گروه به چهار زیر گروه تقسیم شد و زیرگروه ها تحت چرخه های حرارتی صفر، 500، 1000 و 2500 در دمای c °55-5 قرار گرفتند. سپس دندان ها مهر و موم شده و پس از مراحل رنگ آمیزی با محلول نیترات نقره 50% در مایع ظهور به مدت 16 ساعت قرار گرفتند و میزان ریزنشت بوسیله استریومیکروسکوپ با بزرگنمایی X25 بررسی شد. داده ها با آزمون های Mann-Whitney و Wilcoxon مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    هر دو گروه(SB و PLP) دچار نفوذ رنگ شده بودند. بین مارجین های مینایی و عاجی در گروه PLP با چرخه های 1000 (02/0=p)، 2500(014/0=p) و SB 2500 (046/0=p) اختلاف معناداری مشاهده شد. همچنین آزمون آماری اختلاف معنی داری را در ناحیه اینسیزال و سرویکال بین دو گروه PLP و SB نشان داد(013/0=(p (001/0=(p.
    نتیجه گیری
    ایجاد ریزنشت در باندینگ سلف اچ و توتال اچ به ترتیب با حداقل 1000 و 2500 بار چرخه حرارتی بود.
    کلیدواژگان: چرخه حرارتی، باندینگ، ریزنشت، کامپوزیت، توتال اچ، سلف اچ
  • محمدرضا ناظر، عزت الله رفیعی علوی، الهه ناظر، مونا خامه چی صفحه 13
    مقدمه
    استرپتوکوک گروه B(GBS) یکی از مهم ترین علل عفونت های نوزادی از قبیل سپتی سمی و مننژیت می باشد و نقش مهمی در عفونت های مادری از قبیل کوریوآمنیونیت، پیلونفریت، متریت و عفونت های بعد از زایمانی دارد. مطالعه حاضر به منظور بررسی توزیع فراوانی استرپتوکوک گروه B در زنان باردار 37-28 هفته انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه از 100 زن باردار سه ماهه سوم مراجعه کننده به درمانگاه زنان بیمارستان عسلیان شهر خرم آباد، (بعد از شرح مطالعه، اخذ رضایت و اطلاعات دموگرافیک) نمونه واژینال جهت بررسی از نظر استرپتوکوک گروه B گرفته شد. نمونه ها با استفاده از یک سواپ کتانی استریل گرفته شده و سپس سواپ ها در محیط کشت انتقالی قرار گرفته و به آزمایشگاه مرکزی منتقل شدند و نمونه ها روی محیط کشت آگار خونی کشت داده شدند.
    نتایج
    در این مطالعه فراوانی کشت های مثبت واژینال در زنان باردار مورد بررسی 14 درصد(درصد اطمینان: 8/20-2/7 درصد) گزارش شد. همچنین بین نتیجه مثبت کشت و سن مادر، سن بارداری، سابقه سقط، دیابت و فشار خون حاملگی هیچ ارتباط معناداری یافت نشد، اما بین میزان کلونیزاسیون با پاریتی ارتباط معناداری وجود داشت.
    نتیجه گیری
    میزان کلونیزاسیون استرپتوکوک گروه B در زنان باردار خرم آباد بالا بود، بنابراین غربالگری از طریق کشت به صورت روتین برای تمام زنان باردار سه ماهه سوم پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: کلونیزاسیون استرپتوکوک گروه B، زنان باردار، خرم آباد
  • لیلا اکرمی، سیدمحمود میر زمانی، عباس داورمنش صفحه 24
    مقدمه
    افراد کم توان ذهنی دارای تجربیات و نیازهای جنسی مشابه با افراد عادی می باشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی مشکلات جنسی نوجوانان دختر کم توان ذهنی آموزش پذیر و عادی سنین 15-12 سال شهر تهران می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه تحلیلی از نوع مقطعی است. تعداد 90 نفر دختر کم توان ذهنی آموزش پذیر و 90 نفر دختر عادی به عنوان گروه نمونه در نظر گرفته شد و نمونه ها در هر دو گروه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب گردیدند. دراین پژوهش، برای بررسی مشکلات جنسی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله آزمونهای آماری T مستقل، خی دو، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن مورد بررسی قرار گرفت.
    نتایج
    نتایج نشان داد در دختران نوجوان کم توان ذهنی آموزش پذیر مشکلات و تظاهرات جنسی نسبت به نوجوانان دختر عادی بیشتر مشاهده می شود ولی بین مشکلات جنسی با متغیرهای دموگرافی همبستگی مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    دختران کم توان ذهنی در مقایسه با دختران عادی با داشتن بهره هوشی پایین و اختلال در رفتار سازشی در حل مشکلات فردی و اجتماعی دارای نقص عمده می باشند، بنابراین مشکلات جنسی مسایلی را برای این افراد و خانواده های آنها ایجاد می کند.
    کلیدواژگان: عقب ماندگی ذهنی، بلوغ، نوجوانی، مشکلات جنسی
  • مهران کریمی، محسن میرزایی، راضیه آخوندزردینی صفحه 35
    مقدمه
    شیوع آسم و سایر بیماری های آلرژیک طی سه دهه گذشته رو به افزایش است. فاکتورهای ژنتیکی، توجیه کننده افزایش آلرژی در این مدت نبوده و مطالعات متعددی احتمال وجود رابطه بین فاکتورهای محیطی از جمله رژیم های غذایی و افزایش شیوع این بیماری ها را مطرح کرده اند. این تحقیق با هدف تعیین رابطه مصرف انواع مواد غذایی و میزان مصرف هر یک با شیوع علایم این بیماری ها در سال 1382 در شهر یزد اجرا گردیده است.
    روش بررسی
    این تحقیق توصیفی– تحلیلی است که به روش توصیفی مقطعی بر روی 2768 نفر از کودکان7-6 ساله سال اول مدارس ابتدایی و 3201 نفر نوجوانان14-13 ساله مدارس راهنمایی شهر یزد انجام شده است. داده ها بوسیله پرسشنامه استاندارد ایساک جمع آوری گردید و پرسشنامه ها توسط نرم افزار Epi6 به کامپیوتر وارد و توسط SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    در گروه سنی 7-6 ساله شیوع علایم خس خس سینه، رینیت آلرژیک و اگزما به ترتیب 9/10%، 5/15% و 3/7% و در گروه سنی 14-13 ساله به ترتیب 3/20%، 7/42% و 8/14% می باشد. در کودکان 7-6 ساله بین مصرف بالای کره حیوانی، شکلات، شیرینی، پفک و چیپس با افزایش فراوانی رینیت آلرژیک ارتباط معنی داری وجودارد. در نوجوانان14- 13ساله نیز بین فراوانی علایم خس خس سینه و مصرف زیاد غذاهایی مانند شکلات، پفک، چیپس و تخم مرغ ارتباط معنی داری مشاهده می شود.
    نتیجه گیری
    مصرف بعضی از غذاها از جمله غذاهای حاضری مثل پفک و چیپس در کودکان و نوجوانان همراه با افزایش علایم بیماری های آسم، رینیت الرژیک و اگزما می باشد.
    کلیدواژگان: مواد غذایی، آسم، رینیت آلرژیک، اگزما، کودکان، ISAAC
  • عبدالرحیم داوری، احمد حائریان، علیرضا دانش کاظمی، محمد زلقی پرچل، بهروز اکبریان صفحه 45
    مقدمه
    سازمان بهداشت جهانی و فدراسیون بین المللی دندانپزشکی در بخشی از اهداف بهداشت دهان و دندان برای همه در سال 2010 میلادی میزان شیوع DMFT(Decay-Missing-Filling-Teeth) در سن 15 سالگی را حداکثر معادل 1 در نظر گرفته است، هدف از این بررسی آماری شناخت وضعیت و ارزیابی سلامت دهان و دندان نوجوانان 15 ساله با استفاده از شاخصDMFT در سطح شهر یزد در سالهای 1380 و 1387 بوده است.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه مشاهده ای، توصیفی، کاربردی است که به روش مقطعی صورت گرفت. برای این منظور 295 نفر از دانش آموزان مدارس نواحی دوگانه آموزش و پرورش یزد در سال 1380 و 180 نفر دانش آموز در سال 1387 به طور تصادف برگزیده شدند. معاینات انجام و اطلاعات در فرمهای مخصوص ثبت گردید و در پایان این اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل آماری با روش T-test مورد مقایسه قرار گرفت.
    نتایج
    میانگین DMFT برای نوجوانان 15ساله مدارس یزد13/3±8/4 بدست آمده است. 5/11 درصد کل نوجوانان(34نفر) عاری ازپوسیدگی بوده اند. درصد نوجوانانی که 10DMFT> را داشته اند 4/4% کل جمعیت مورد مطالعه را تشکیل می دادند. دندانهای کشیده شده 92/6 درصد و دندانهای پوسیده برابر 5/77% بدست آمد. همچنین درصد دندان های ترمیم شده از کل DMFT برابر 53/15 می باشد. 08/93% افراد تمام دندان هایشان در دهان موجود بوده که از میزان اهداف WHO در سال 2000 میلادی(85%) کمی بیشتر است.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه به نظر می رسد خدمات دندانپزشکی پیشگیری و درمانی در شهر یزد با حد مطلوب فاصله دارد. بنابراین، نتایج مطالعه حاضر می تواند جهت برنامه ریزی اصولی در امر پیشگیری و درمان مورد استفاده دست اندرکاران امر بهداشت قرار گیرد
    کلیدواژگان: DMFT (Decay، Missing، Filling، Teeth)، بهداشت دهان و دندان، سلامت دندان، پیشگیری
  • مهناز شیخی، فریده جدیری صفحه 54
    مقدمه
    پیشرفت سیستم های کامپیوتری سبب تحول در رادیولوژی و پیدایش تصویر برداری دیجیتالی شد. هدف از مطالعه حاضر بررسی قابلیت تمپورال دیجیتال ساب ترکشن در تشخیص پوسدگی های عاجی است.
    روش بررسی
    27 دندان پوسیده در ویال های جداگانه محلول بافر استریل قرار داده شد. بعد از اطمینان از وجود پوسیدگی با گسترش عاجی در دندان مربوطه، 3 رستوریشن رادیواپک جهت استاندارد نمودن رادیوگرافی های متوالی در هر دندان قرار گرفت. هر دندان در رزین اکریلی پلی متیل متاکریلات تا 1 میلی متر پایین تر ازEJ (Cement Enamel Junction) مانت شد. دندان ها در دمای 37 درجه سانتی گراد و در بافر بزاق 5 درصد گلوکز برای 7 ساعت در روز، 5 روز در هفته، به مدت 8 هفته انکوبه شدند. هر روز بعد از انکوباسیون، هر دندان با 25میلی لیتر از بافر بزاقی شسته شده و در 50 میلی لیتر از بافر بزاق در دما ی37 درجه سانتیگراد قرار داده شد. بنابراین PH مایع بالای 5 نگه داشته می شد. رادیوگرافی های دیجیتالی از هر دندان در اولین روز و در 2، 4، 6 و 8 هفته بعد تهیه گردید. تصاویر را ساب تراکت کرده سپس تصاویر حاصل توسط دو رادیولوژیست خوانده شد و نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد.
    نتایج
    در آزمون آماری تفاوت معناداربین دو روش مشاهده شد. به عبارتی: 1- تکنیک تمپورال دیجیتال ساب تراکشن پیشرفت پوسیدگی ها را بیشتر از رادیوگرافی های دیجیتالی تعیین می نماید. 2- در زمان 1 و 2 ارزش تشخیصی تمپورال دیجیتال ساب تراکشن از رادیوگرافی های دیجیتالی بیشتر است. 3- در زمان3 و4 و 5 رادیوگرافی های دیجیتالی به تمپورال دیجیتال ساب تراکشن نزدیکتراست.
    نتیجه گیری
    TDS یک روش حساس کشف تغییرات محتوای معدنی دندان بوده و می تواند در بررسی عوامل موثر بر پیشرفت پوسیدگی عاجی در invitro استفاده گردد.
    کلیدواژگان: پوسیدگی های عاجی، تمپورال دیجیتال ساب تراکشن، رادیوگرافی دیجیتال
  • فرامرز فلاحی، مهرداد روغنی، مجید خلیل زاد صفحه 65
    مقدمه
    در بررسی حاضر اثر هیپوگلیسمیک و هیپولیپیدمیک سیر وحشی در مدل تجربی دیابت قندی مورد بررسی قرار گرفت.
    روش بررسی
    موشهای صحرایی نر به پنج گروه کنترل، کنترل تحت تیمار با سیر وحشی، دیابتی، دیابتی تحت درمان با گیاه و تحت تیمار با گلیبن کلامید تقسیم شدند. برای دیابتی کردن موشها از استرپتوزوتوسین به میزان 60 میلی گرم بر کیلوگرم(داخل صفاقی) استفاده شد. دو گروه تحت تیمار با گیاه نیز پودر این گیاه مخلوط شده با غذای استاندارد موش را با نسبت وزنی 1% دریافت نمودند. میزان گلوکز و لیپیدهای سرم قبل از بررسی و در هفته های 4 و 8 پس از بررسی تعیین گردید.
    نتایج
    میزان گلوکز سرم در گروه دیابتی تحت تیمار با گیاه در هفته های 4 و 8 به طور معنی دار و به ترتیب 005/0p< و 01/0p< کمتر از گروه دیابتی بود. بعلاوه، سطح کلسترول توتال، تری گلیسیرید و کلسترول HDLدر هفته های 4 و 8 در گروه دیابتی تحت تیمار با گیاه تغییر معنی دار در مقایسه با گروه دیابتی نشان نداد. از طرف دیگر، تیمار موشهای دیابتی با گیاه فقط پس از 8 هفته موجب کاهش معنی دار میزان کلسترولLDL در مقایسه با گروه دیابتی درمان نشده گردید(05/0p<).
    نتیجه گیری
    مصرف خوراکی سیر وحشی در مدل تجربی دیابت قندی دارای اثر هیپوگلیسمیک بوده و در دراز مدت موجب تغییر سودمند فقط در سطح کلسترول LDL سرم در موشهای صحرائی دیابتی می گردد.
    کلیدواژگان: سیر وحشی، دیابت قندی، گلوکز، لیپید
  • راضیه فلاح، فاطمه کاسب، محمدحسین رجایی صفحه 75
    مقدمه
    تشنج از شایع ترین مشکلات نورولوژی اطفال است. این مطالعه به منظور بررسی نگرش و تجربه مادران کودکان مبتلا به صرع در مورد تاثیر غذاهای مختلف بر تشنج(تشدید کننده، تخفیف دهنده و بی تاثیر) صورت گرفت.
    روش بررسی
    در یک مطالعه مقطعی تحلیلی، نگرش و تجربه مادران کودکان مبتلا به صرع مراجعه کننده به درمانگاه اعصاب کودکان کلینیک ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مورد تاثیر مواد غذایی خاص به تفکیک گروه و نوع ماده غذایی خاص بر تشنج کودکشان، توسط پرسشنامه، بررسی شد.
    نتایج
    148 مادر در محدوده سنی 17 تا 52 سال(میانگین 6/6 ±6/31 سال) وارد مطالعه شدند. محدوده سنی فرزندان مبتلای آنها بین 1 تا 19 سال(میانگین 8/3±2/6 سال) بود. 5/58% از کودکان پسر و 5/41 درصد دختر بودند، 80% از مادران نیز به موثر بودن غذا بر روی تشنج معتقد بودند. سطح سواد مادر، جنس کودک و کنترل بودن یا نبودن تشنج، تاثیری بر میزان اعتقاد به موثر بودن غذا بر تشنج نداشت. بیشترین تشدید کننده تشنج بر اساس نگرش مادران به ترتیب شوری، ترشی و گریپ فورت و طبق تجربه خیار سبز و شیر و بیشترین تخفیف دهنده بر اساس نگرش آنها، قهوه و روغن گوسفند و طبق تجربه عسل و نبات بودند.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که درصد قابل توجهی از مادران معتقد به موثر بودن بسیاری از مواد غذایی بر روی تشنج هستند و لازم است که با استخراج ماده مؤثره مواد غذایی و آزمایش آن بر روی مدل های حیوانی و انسانی، در آموزش تغذیه بیماران مبتلا به صرع اهتمام ورزید.
    کلیدواژگان: تشنج، صرع، ماده غذایی، نگرش و تجربه
  • رحمت الله پرندین، رستم قربانی، حمیدرضا صادقی پور رودسری صفحه 84
    مقدمه
    تنظیم کنترل باروری با استفاده از ترکیبات گیاهان دارویی در بسیاری از منابع قدیمی مرتبط با پزشکی ذکر شده است. هدف از این تحقیق بررسی اثرات عصاره الکلی گلهای گیاه بومادران بر باروری موشهای صحرایی نر بود.
    روش بررسی
    در این تحقیق از 18 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار با محدوده وزنی 250-220 گرم در 3 گروه 6 تایی استفاده شد. عصاره الکلی گل های بومادران پس از تهیه در دوزهای 200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم از راه دهانی(گاواژ) برای مدت 50 روز به موش ها تجویز گردید. گروه کنترل نیز طی همین مدت روزانه 1میلی لیتر آب مقطر دریافت می کرد. بعد از طی این مدت موش ها کشته شده و خون آنها جمع آوری گردید و شاخصهای وزن بدن، (وزن بیضه ها نسبت به وزن بدن، وزن اپیدیدیم، تحرک و تعداد اسپرماتوزوئیدها، میزان ذخیره اسپرم اپیدیدیمی، میزان تولید اسپرم توسط بیضه ها، غلظت تستوسترون خون و میزان باروری مورد ارزیابی قرار گرفتند.
    نتایج
    نتایج حاصل از بررسی وزن بیضه و اپیدیدیم، تعداد اسپرمها، میزان ذخیره اسپرم اپیدیدیمی، میزان تولید اسپرم توسط بیضه ها، غلظت تستوسترون خون و میزان باروری در مقایسه گروه کنترل با گروه با دوز پایین تر(به ترتیب، 05/0>P، 0، 0، 5/0>P، 05/0>P و 0) و در مقایسه گروه کنترل با گروه با دوز بالاتر(به ترتیب05/0>P، 01/0>P، 01/0>P، 05/0>P، 001/0>P، 001/0>P و 05/0>P) کاهش معنی داری را نشان دادند.
    نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این تحقیق کاهش معنی داری را در اغلب شاخصهای تعیین کننده باروری، به ویژه برای گروه با دوز بالاتر در مقایسه با گروه کنترل نشان داد که در مجموع می توان گفت عصاره بومادران با دوز بالاتر قادر به کاهش میزان باروری موشهای صحرایی نر می باشد.
    کلیدواژگان: بومادران، باروری، تستوسترون، موش صحرایی نر
  • محمد کارگر، اکرم نجفی، کیوان زندی، افشین برازش صفحه 94
    مقدمه
    روتاویروس ها از مهم ترین عوامل ایجاد کننده گاستروانتریت شدید ویروسی و مرگ و میر در کودکان سراسر جهان محسوب می شوند. هدف از این پژوهش، بررسی میزان شیوع گاستروانتریت روتاویروسی در کودکان بستری شده در شهر برازجان می باشد.
    روش بررسی
    این پژوهش به صورت مقطعی– توصیفی بر روی 375 نمونه مدفوع کودکان زیر 7 سال مبتلا به اسهال شدید بستری شده در بیمارستان 17 شهریور شهر برازجان انجام گرفت. برای شناسایی روتاویروس های گروه A از روش الایزا استفاده شد، سپس اطلاعات مربوط به یافته های بالینی و آزمایشگاهی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    از مجموع نمونه های مورد بررسی در 91 مورد(27/24%) عفونت روتاویروسی شناسایی گردید که بیشترین میزان شیوع مربوط به کودکان 12 تا 17 ماه(93/6%) بود. اسهال(21/91%)، استفراغ (83/64%)، دهیدراتاسیون متوسط(14/57%)، کرامپ شکمی(04/56%) و تب(84/53%) شایع ترین علایم بالینی شناسایی شده در افراد مبتلا به عفونت روتاویروسی بودند. همچنین ارتباط معنی داری بین جداسازی ویروس و فصول مورد پژوهش وجود داشت(0p=). بیشترین شیوع نیز مربوط به فصل پاییز(94/54%) و کمترین آن مربوط به فصل تابستان(20/2%) بود.
    نتیجه گیری
    به دلیل شیوع بالای عفونت روتاویروسی ضرورت پایش مداوم بیمارستانی و ایمن سازی گسترده به ویژه در کودکان زیر 2 سال وجود دارد.
    کلیدواژگان: گاستروانتریت حاد، اپیدمیولوژی، روتاویروس، الایزا
  • مریم علاقبند، علیرضا آقایوسفی، محمود کمالی، مهدی دهستانی، بی بی فاطمه حقیرالسادات، طاهره نظری، محمدحسن شیخها صفحه 104
    مقدمه
    فرزند عقب مانده ذهنی به عنوان منبع فشار روانی، سلامت عمومی والدین بخصوص مادران را به خطرمی اندازد، ولی میزان تاثیر آن تا اندازه ای به ارزیابی شناختی و مهارت های مقابله ای فرد بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثر مقابله درمانگری بر سلامت عمومی مادران کودکان عقب مانده ذهنی با علل ژنتیکی و غیرژنتیکی صورت گرفته است.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع شبه آزمایشی می باشد. در این تحقیق 40 نفر از مادران دارای فرزند عقب مانده ذهنی شهر یزد که در سال تحصیلی 89-1388 فرزندان آنها زیر نظر بهزیستی مشغول به تحصیل بودند، به صورت روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با گمارش داوطلبانه به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در مرحله پیش آزمون مادران به پرسشنامه سلامت عمومی پاسخ دادند و در مرحله بعدی، گروه آزمایش تحت درمان شیوه های مقابله ای قرار گرفتند، سپس هر دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون مجددا با پرسشنامه فوق مورد آزمون و داده ها با استفاده از آزمون تی وآنالیز کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    یافته ها نشان داد که اثر مقابله درمانگری بر سلامت عمومی مادران دارای فرزند عقب مانده ذهنی ژنتیکی و غیر ژنتیکی یکسان است و سلامت عمومی مادران هر دو گروه را افزایش می دهد، علایم جسمانی و افسردگی مادران راکاهش می دهد و خواب و کارکرد اجتماعی آنها را بهبود می بخشد. همچنین بین سن و تحصیلات مادران مقابله درمانگری رابطه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    پیشنهاد می شود مقابله درمانگری برای کلیه مادران دارای فرزند عقب مانده ذهنی اعم از ژنتیکی و غیر ژنتیکی جهت افزایش سلامت عمومی انجام شود.
    کلیدواژگان: مقابله درمانگری، سلامت عمومی، مادران، فرزند عقب مانده ذهنی ژنتیکی، عقب ماندگی ذهنی غیر ژنتیکی
  • محمدحسن عبداللهی، محمدرضا حاجی اسماعیلی، محمد مهدی قیامت، حمیدرضا عباسی، شکوفه بهداد، سید سهیل بن رضوی، مهرداد شکیبا، سید محمود طباطبایی، نادرعلی ناظمیان صفحه 114
    مقدمه
    در برخی موارد پره مدیکاسیون با میدازولام می تواند باعث تشدید اضطراب کودکان گردد، لذا ما در این مطالعه اثر آرامبخشی کاربرد میدازولام و فنتانیل را در پره مدیکاسیون کودکان مقایسه کرده ایم.
    روش بررسی
    در این مطالعه که با روش کارآزمایی بالینی دو سو کور انجام شد، جمعا 60 کودک به صورت تصادفی، وارد دو گروه مورد مطالعه شدند. روش بیهوشی در دو گروه مشابه بود و بیماران تا پایان دوره بهبودی از بیهوشی و تحویل به بخش، تحت نظر قرار گرفته شدند. میزان آرامبخشی کودکان در زمانهای مختلف شامل موقع رسیدن به بخش ویزیت قبل از عمل در اتاق عمل، موقع تجویز داروی مورد مطالعه، موقع جدا کردن کودک برای انتقال به اتاق عمل، موقع القای بیهوشی، موقع انتقال از اتاق عمل به بخش ریکاوری و موقع ترخیص از ریکاوری بر اساس معیار Richmond Agitation Sedation Scale و همچنین ساعت در زمانهای مختلف یادداشت شد، هر گونه تهوع، استفراغ بعد عمل نیز یادداشت گردید. داده ها با برنامه رایانه ای SPSS15 تجزیه و تحلیل و 05/0PValue< معنی دار در نظر گرفته شد.
    نتایج
    گروه های مورد مطالعه از نظر متغیرهای زمینه ای مشابه بودند. میانگین نمره RASS موقع جدا شدن کودک از والدینش میانگین فاصله زمانی بین تجویز دارو تا جدا شدن از والدین، القاء بیهوشی و پایان عمل و نیاز به تجویز داروی اضافی برای جداکردن کودک از والدینش برای انتقال به اتاق عمل در گروه میدازولام کمتر از گروه فنتانیل بود. مصرف مخدر ضمن عمل، در گروه فنتانیل بیش از گروه میدازولام بود و دو گروه از نظر سایر یافته ها تفاوت معنی داری نداشتند.
    نتیجه گیری
    با در نظر گرفتن تعداد بیماران نیازمند درمان بیشتر برای فنتانیل نسبت به میدازولام استفاده از فنتانیل وریدی بر میدازولام وریدی ارجحیتی ندارد.
    کلیدواژگان: پره مدیکاسیون، فنتانیل، میدازولام، کودکان
  • جمشید آیت اللهی، محمدحسین میر شمسی، محمدرضا سبحان اردکانی صفحه 123
    شناخت علل افزایش عفونت پا در افراد دیابتی - شناخت راه های پیشگیری از عفونت پا در افراد دیابتی - شناخت روش های مختلف درمان عفونت پا در افراد دیابتی
  • جمشید آیت اللهی، محمدرضا شریفی، محسن آخوندی، حسن سلمان روغنی صفحه 133
    یکی از عوارض داروها، آسیب کبدی می باشد. تقریبا تمام داروها می توانند به درجات مختلف باعث گرفتاری کبد شوند. احتمال گرفتاری کبد در مصرف داروهای مختلف متفاوت است، در نتیجه تعدادی از داروها باید توسط تعداد زیادی از افراد و به مدت طولانی مصرف شوند تا عارضه کبدی آن مشاهده شود. داروهایی که عارضه آنها به خوبی ثابت شده است عبارتند از: آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد سل، داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی، ضدتشنج ها، استاتین ها و داروهای گیاهی. در این مقاله در مورد عوارض کبدی آنتی بیوتیک ها صحبت خواهد شد.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک، آنتی میکروبیال، کبد
|
  • Ar Daneshkazemi, Ar Davari, M. Mousavinasab, F. Dastjerdiv., Mehtpartou Page 1
    Introduction
    Thermocycling is used in most invitro studies to produce conditions similar to clinical studies, but results about the effect and number of thermocycling cycles have been different in different studies. The purpose of this study was to evaluate the effect of thermocycling on microleakage of self and total etch bondings in class V resin composite restorations.
    Methods
    A total of 80 anterior bovine teeth were collected and class V cavities were prepared with incisal and gingival margins in enamel and dentin. The teeth were randomly divided into two groups. In the first group, prompt L-pop(PLP) and in second group, singlebond(SB) was applied and restored with Z250 resin composite. Each group was divided to four subgroups with zero, 500, 1000, 2500 cycles of thermocycling at 5-55° c. Then the teeth were sealed and immersed in 50% silver nitrate followed by a developer solution for 16 hours. Microleakage rate was evaluated by stereomicroscope with 25x magnification. Data was analyzed by Mann-Whitney and Wilcoxon tests.
    Results
    Both SB and PLP groups showed microleakage. Statistical analysis showed significant difference between enamel and dentin margins of PLP group with 1000 cycles(p=0.02), 2500(p=0.014) and in SB with 2500 cycles P=0.046). Statistical analysis showed significant difference in incisal and cervical margins of SB and PLP groups (p=0.013) (p=0.001).
    Conclusion
    Microleakage was seen in self etch and total etch bondings with minimum 1000 and 2500 cycles.
  • Mr Nazer, E. Rafiei Alavi, E. Nazer, M. Khamechi Page 13
    Introduction
    Group B Strepococcus(GBS) is one of the most important causes of neonatal infections including septicemia and meningitis. It also plays an important role in maternal infections such as chorioamnionitis, pyelonephritis, metritis and post partum infection. The present study was carried out to find the prevalence of GBS in pregnant women with 28 to 38 weeks gestational age.
    Methods
    In this study, 100 pregnant women referring to the obstetrical clinic of Asalian Hospital in Khorramabad city in the third trimester of pregnancy (after explaining the study, getting informed consent and demographic informations) were tested for GBS by taking a vaginal sample. The sample was taken by sterile cotton swab. The swabs were placed in transport media, transported to the central Lab, and were inoculated in blood agar. Then all samples were analyzed for the presence of GBS.
    Results
    In this study, the prevalence of positive vaginal GBS culture in pregnant women was 14% (CI: 7.2-20.8%). No significant correlation were found between this positive culture and maternal age, gestational age, abortion status, diabetes mellitus and pregnancy induced hypertension, while a significant correlation was found between positive cultures and parity.
    Conclusion
    As the colonization rate of GBS in pregnant women of Khorramabad is high, routine culture-based screening is recommended for all pregnant women in third trimester of pregnancy.
  • L. Akrami, M. Mirzamani, A. Davarmanesh Page 24
    Introdution: People with intellectual disability are similar to normal people with regards to their sexual needs. The aim of the present research was to compare sexual problems in mentally retarded and normal adolescents girls aged between 12– 15 years in Tehran.
    Methods
    This analaytical and cross- sectional research included 90 cases of EMR and 90 cases of normal girls who were chosen by the cluster random sampling method. The statistical tests included Independent t-test, Chi-square,Spearman and Pearson coefficient tests.
    Results
    The result of the present research indicated that the sexual problems in the EMR Girls was more than normal girls and there was no correlation between the sexual problems and variable demography.
    Conclusion
    EMR girls with low IQ and adjustment behavior disorder have more problems as compared to normal girls and these can lead to additional problems for themselves and their family.
  • M. Karimi, M. Mirzaeei, R. Akhondi Page 35
    Introduction
    The prevalence of asthma and allergy has increased significantly over the last 30 years. Genetic factors cannot explain this prevalence and a number of studies have been performed to determine the Environmental factors especially dietary factors which are effective in the incidence of these diseases. The aim of this study is to investigate the association between the food consumption and the subsequent development of asthma and other allergic disorder symptoms in 2003 of children in yazd.
    Methods
    We performed a Descriptive cross-sectional study of selected children in primary and secondary schools in Yazd. Standardized questionnaire(ISAAC) that was developed based on the International Study of Asthma and Allergies in Childhood were distributed to parents of 2768 children aged 6-7 years and 3201 children aged 13-14 years which randomly selected. The data was analyzed by Epi6.04 and SPSS softwares.
    Results
    The prevalence of asthma, Allergic Rhinitis and Eczema symptoms in children 6-7 years old was 10.9%, 15.5% and 7.3% and in children 13-14 years old was 20.3 %, 42.7% and 14.8% respectively. High intake of butter-fat, chocolate, sweet and Sausage were associated with an increased risk of allergic rhinitis in children 6-7 years old. High intake of chocolate, Chips, egg were associated with an increased risk of wheeze and in children 13-14 years old.
    Conclusion
    Dietary factors are associated with asthma and allergies symptoms. Fast foods, chocolates, junk foods & sausage may increase wheezing and allergic rhinitis & eczema symptoms in childhood
  • Ar Davari, A. Haerian, Ar Danesh-Kazemi, M. Žzallaghi Parchal, B. Akbarian Page 45
    Introduction
    The purpose of this cross- sectional study was to evaluate the prevalence of dental caries in 15 year old high school students of Yazd.
    Methods
    A total of 295 boy students with mean age of 15 years± 6 month in 2002 and 180 boy students in 2009 were selected randomly and after necessary examination, the obtained data was recorded and evaluated.
    Results
    The over all mean DMFT was 4.8± 3.13 and 11.5% of the subjects(34 cases) were caries free. 4.4% of the population had DMFT> 10 and 6.92% of DMFT was due to extracted teeth. Meanwhile, 77.5% of the DMFT was due to decayed teeth. Also, the percentage of teeth with fillings was 15.53%. Of the total, 93.08% had all the teeth present in their mouth that is a little higher than the 2000 WHO criteria which is 85%.
    Conclusion
    Preventive and therapeutic dentistry services in Yazd city are far from the standard levels and therefore the results of this study could be utilized for systematic planning of preventive and therapeutic affairs.
  • M. Shekhi, F. Jodeiri Page 54
    Introduction
    The development and progress of computerized technologies has revolutionized radiology with digital imaging. The aim of this study is to compare Digital Radiography(DR) and Temporal Digital Subtraction (TDS)in detection of dentinal caries progression.
    Methods
    27carious teeth were placed in separate vials of sterile buffer solution after extraction. Three radiopaque restorations were placed in each tooth to aid in the alignment of successive radiographs. Each tooth was then mounted in poly methylmethacrylate and then incubated at 37°c in saliva buffer containing 5% glucose for 7hours per day, 5 days a week for 8 weeks. Each day after the7hour incubation period, each tooth was washed with 25ml of salivary buffer and placed in 50ml of salivary buffer at 37°c until the next cycling day and the PH in the medium was maintained above5.Digital radiographs were taken for each tooth on day 1 and then at week 2‚4‚6 and 8. The images were subtracted and results were recorded and analyzed using SPSS software.
    Results
    Statistical calculation showed a meaningful difference between the two methods. In other words, the progression of caries was more readily detected by the TDS technique such that during the first two weeks, diagnostic value of TDS was more than DR, but in the later stages, progression of caries was detected similarly by the two methods.
    Conclusion
    It has been demonstrated that TDS is a more sensitive method for detecting change in tooth mineral content.
  • F. Fallahi, M. Roghani, M. Khalilzad Page 65
    Introduction
    The hypoglycemic and hypolipidemic effects of Allium ursinum(AU) were investigated in an experimental model of diabetes mellitus, invitro.
    Methods
    Male Wistar rats were divided into control, AU-treated control, diabetic glibenclamide-treated, and AU-treated diabetic groups. For induction of diabetes, streptozocin(STZ) was intraperitoneally administered(60 mg/Kg). AU-treated groups received AU mixed with standard pelleted food at a weight ratio of 1% for 2 months. Serum glucose and lipids levels were determined before the study and at the 4th and 8th week after the study.
    Results
    Serum glucose was significantly lower in AU-treated diabetic rats at the end of the 4th and 8th weeks(p<0.005 and p<0.01 respectively) as compared to untreated diabetics. Serum total cholesterol, triglyceride, and HDL-cholesterol levels did not show a significant change in AU-treated diabetic rats as compared to untreated diabetics. On the other hand, LDL-cholesterol levels decreased in AU-treated diabetic group as compared to untreated diabetic group(p<0.05).
    Conclusion
    Oral administration of AU has a significant hypoglycemic effect and in long term leads to decreased levels of serum LDL-cholesterol in diabetic rats.
  • R. Fallah, F. Kaseb, Mh Rajaee Page 75
    Introduction
    Seizure is one of the most common pediatric neurology problems. The purpose of this study was to evaluate effects of different kinds of food on seizures of epileptic children based on their mothers attitude and experience.
    Methods
    In a descriptive- analytic study done at the pediatric neurology clinic of Shahid Sadoughi University, attitude and experience of mothers regarding the effect of different kinds of foods on children seizures was evaluated via a questionnaire.
    Results
    A total of 148 mothers with ages ranging between 17-52 years (mean± SD:31.6± 6.6 years) were evaluated. Their children were 58.5% boys and 41.5% girls with age range of 1-19 years (mean± SD: 6.2±3.8 years). Eighty percent of mothers believed that different kinds of food affected the seizures and this belief was not related to their educational level, gender of child or state of seizure control. The most common kinds of food which triggered seizures based on mothers attitude were salty food and pickled vegetables and based on experience, they were cucumber and milk and. The most common kinds of food that caused decreasing in seizures frequency based on mothers attitude were coffee and cattle oil and based on experience, they were honey and sugar.
    Conclusion
    In this study, majority of mothers believe that different kinds of food have an effect on the seizures in their children and it is necessary to educate epileptic patients about their diet after extraction and testing of effective materials of different kinds of food in animals and human models via further researches.
  • R. Parandin, R. Ghorbani, Hr Sadeghipour Roodsari Page 84
    Introduction
    Fertility regulation with plant preparations has been reported in ancient literature of indigenous systems of medicine. In this research the effects of alcoholic extract of Achillea millefolium flowers on fertility indices, body weight and weight of reproductive organs was evaluated in male rats.
    Methods
    18 rats were randomly divided into 3 groups; control, group A and group B, each group comprising of six rats. Animals in control group received 1 ml of distilled water(vehicle) and test groups(A and B) received graded doses of 200 and 400 mg/kg body weight of alcoholic extract of Achillea millefolium flowers on a daily basis for 50 days. At the end of 50 days of treatment period, fertility indices such as body and reproductive organs weight, sperm motility and count, fertility rate, epididymal sperm reserve(ESR), daily sperm production(DSP), blood testosterone concentration and fertility rate were measured.
    Results
    There was a significant decrease in GSI(Testes weight/body weight ratio), epididymides weight, sperm count, ESR, DSP, blood testosterone concentration and fertility rate in both the lower dose group (0, p<0.05, 0, 0, p<0.05, p<0.05, and 0) and the higher dose group(p<0.05, p<0.01, p<0.01, p<0.5, p<0.001, p<0.001 and p<0.05as compared to the control group.
    Conclusion
    The results of this study showed that alcoholic extract of Achillea millefolium flowers in higher doses could decrease fertility in male rats.
  • M. Kargar, A. Najafi, K. Zandi, A. Barazesh Page 94
    Introduction
    Rotaviruses are one of the most important causes of severe viral gastroenteritis and death among children, worldwide. The aim of this study was to determine the prevalence of Rotavirus gastroenteritis in hospitalized children of Borazjan.
    Methods
    This cross sectional – descriptive study was done on 375 stool samples of children younger than 7 years old hospitalized in 17 Shahrivar hospitals of Borazjan due to severe diarrhea. Group A Rotaviruses were identified by Enzyme Immunoassay(EIA) test. Data was analyzed by SPSS software.
    Results
    Of the total, 91(24.27%) rotavirus infections were detected. The highest incidence was observed in children aged 12-17 months(6.93%). Diarrhea(91.21%), vomiting(64.83%), moderate dehydration (57.14%), abdominal pain (56.04%) and fever (53.84%) were the most frequent clinical symptoms. There was a significant relationship between the virus and seasons(P=0). The highest prevalence was in autumn (54.94%) while the least was in summer(2.20%).
    Conclusion
    Because of the high frequency of rotavirus infection, surveillance and expanded program of immunization is necessary, especially in children less than 2 years old.
  • M. Alagheband, Ar Aghayousefi, M. Kamali, M. Dehestani, F. Haghiroalsadat, T. Nazari, Mh Sheikha Page 104
    Introdution: Presence of mentally retarded children as a source of pressure can jeopardize the general health of parents, especially mothers. The range of effect depends on the recognitive evaluation and the individual. The aim of this study was to investigate the effect of coping-therapy on mental health of mothers with genetically and non genetically mentally retarded children referring to Yazd clinical center.
    Methods
    This study was semi experimental and included 40 mothers with mentally retarded children studying in schools supported by the welfare organization of Yazd in 2009- 2010 and were selected by available sampling method. They were divided to two groups; case and control. Before any therapy, all of the mothers answered a general health questionnaire(GHQ28). In the next step, coping-therapy was performed on the case group. In the end, all of the mothers answered the same questionnaire(GHQ28) and data were analyzed by covariance method and t test.
    Results
    The research indicated that coping-therapy has a positive effect on the mental health of mothers with genetically mentally retarded children. This effect is similar on mothers of children with non genetically mental retarded children. Coping-therapy decreases the somatic signs of depression in mothers and improves their sleeping and social efficacy. There was no association of age and educational level of mothers with coping-therapy.
    Conclusion
    Coping-therapy can improve the mental health of mothers of both genetically and non genetically mentally retarded children.
  • Mh Abdollahi, Mr Haji Esmaeili, Mm Ghiamat, Hm Abbasi, S. Behdad, S. Ben Razavi, M. Shakiba, M. Tabatabaei, Na Nazemian Page 114
    Introduction
    Premedication with midazolam can occasionally result in increased pediatric anxiety. In this study, we compared the effects of intravenous midazolam and fentanyl as pediatric premedication in children posted for inguinal hernia surgery.
    Methods
    In this double blind randomized clinical trial study, sixty pediatric patients were randomly allocated to two study groups. Anesthesia was similar in both groups. Sedation score by Richmond agitation sedation scale was repeatedly measured on arrival to the preoperative part of the operating room, during drug administration, separation of the child from parent for transfer to the operating room, induction of anesthesia, time of transfer to the recovery room and discharge from the recovery room. Post-operative nausea and vomiting was also recorded. The collected data was analyzed with SPSS 15 and P value<0.05 was considered meaningful.
    Results
    Baseline characteristics of the two study groups were similar. Mean RASS at separation of patients from parents; the time between the study drug administrations till separation from parents, induction of anesthesia and end of operation and need for additional drug during separation was significantly lower in the midazolam group. Opioid need in the fentanyl group was higher. Other findings were similar in the two groups.
    Conclusion
    Use of fentanyl instead of midazolam as a premedication is not a priority in children posted for surgery.