فهرست مطالب

مطالعات حقوق تطبیقی - سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1390)

مجله مطالعات حقوق تطبیقی
سال دوم شماره 1 (پیاپی 3، بهار و تابستان 1390)

  • بهای روی جلد: 40,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/03/01
  • تعداد عناوین: 9
|
  • صفحه 0
  • محسن ایزانلو، روزبه جباری زاده صفحه 1
    از تداخل دو مقوله‎ی مسؤولیت مدنی و ورشکستگی مسائل متعددی حادث می‎شود که پاسخ آنها را با مطالعه‎ی مجزا در قواعد هر یک از این دو مقوله نمی‎توان یافت: مرز حقوق شخصی زیان‎دیده با حقوق مالی او که متعلق حق غرما قرار می‎گیرد، مسائل ناشی از ترتیب زمانی مراحل ورشکستگی (از توقف تا صدور حکم و تصفیه) و مراحل مسؤولیت مدنی (از انجام فعل زیان‎بار تا تحقق زیان)، دخالت اشخاص ثالث (همچون بیمه‎گر مسؤولیت و مسؤولان متضامن) و مسائل مربوط به فرضی که تقصیر اشخاص ثالث در ایجاد ورشکستگی یا تشدید وخامت وضع مالی، موجب مسؤولیت آنها در قبال طلبکاران است، از جمله‎ی این موضوعات است که در این مقاله مورد بررسی قرار می‎گیرد.
    کلیدواژگان: مسؤولیت مدنی، ورشکستگی، خسارت معنوی، تضامن، بیمه‎ی مسؤولیت، انحلال شرکت، اصل برابری طلبکاران، رهن، حق ممتاز
  • حسن بادینی، مجتبی اشراقی آرانی صفحه 25
    اتخاذ تصمیم به نحو مطلوب و بهینه، از دیر باز، یکی از مهم ترین دغدغه های اندیشمندان در فنون و رشته های مختلف بوده است. تصمیمات افراد تا حد زیادی به پیش بینی که آنها از اقدامات و تصمیمات دیگران به عمل می آورند بستگی دارد. این پیش بینی امروزه به کمک فنون و قواعد منطقی و ریاضی با دقت نسبتا مطلوبی میسر گشته است و نظریه بازی به عنوان مهم ترین ابزار در این زمینه مطرح شده است. در واقع، نظریه بازی یکی از شاخه های «نظریه انتخاب عاقلانه» است که انتخاب ها و اعمال اشخاصی را که از این امر آگاهند که تصمیم هر یک بر دیگری تاثیر می گذارد، مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. در علم حقوق نیز با توجه به تضاد و تقابل زیاد منافع میان افراد، به ویژه در دعاوی و قرارداد ها، استفاده از این روش، برای پیش بینی رفتار طرف مقابل و در نتیجه طرح یا عدم طرح دعوا، انعقاد قرارداد یا عدم آن و... از اهمیت زیادی برخوردار گردیده است. هدف ما در این مقاله این بوده است تا با زبانی ساده و قابل فهم برای محققان عرصه ی تحلیل اقتصادی حقوق، قواعد وضع شده برای پیش بینی رفتار بازیگران حقوقی و اتخاذ تصمیم شایسته به کمک نظریه بازی مورد تبیین و بررسی قرار گیرد.
    کلیدواژگان: بازی، بازیگر، راهبرد، رفتار راهبردی، اطلاعات، پیامد، تعادل نش، پیش بینی
  • لعیا جنیدی صفحه 51
    به دلیل الحاق ایران به پیمان نیویورک در زمینه شناسایی و اجرای آرای داوری خارجی در سال 1381، در واقع از این تاریخ مقررات مندرج در پیمان مزبور بر اساس ماده نه (9) قانون مدنی در حکم قانون کشور است. این مقاله جهت تبیین رژیم اجرایی موضوع پیمان نیویورک که از این پس بخشی از نظام حقوق موضوعه ایران است، پس از نگاهی گذرا به پیشینه و اهمیت پیمان، به تشریح قلمرو، آیین اجرای رای داوری خارجی، شرایط و موانع اجرای رای و نیز نحوه عملکرد قواعد عام و خاص تعارض معاهدات در چارچوب این پیمان پرداخته است. مقاله هر دو جنبه نظری و کاربردی مو ضوع را مد نظر قرارداده است.
    کلیدواژگان: پیمان نیویورک، پیشینه پیمان، قلمرو پیمان، شناسایی، اجرا، آیین اجرا، شرایط اجرا، موانع اجرا، قواعد حاکم بر تعارض معاهدات
  • سعید حبیبا، زهرا شاکری صفحه 87
    انتقال اموال فکری، از حوزه های جذاب مطالعاتی در حقوق مالکیت فکری است اما تاکنون به طور مستقل و ویژه در انتقال قهری آنها کاووش صورت نپذیرفته است.
    مالک اثر فکری دارای حقوق انحصاری مادی و معنوی بی نظیری می باشد که ثمره تبلور روح وجان او در اثرش است و از این رو مختار است که آزادانه درباره انتقال آنها تصمیم بگیرد و آنها را منتقل کند و سرانجام هر گونه تصرفی را انجام دهد، اما در انتقال قهری، فارغ از اراده ی صاحبان آثار، انتقالی تحقق می گیرد که با انتقال ارادی، تفاوت های ماهوی و اصولی دارد. این مقاله سعی دارد که ضمن بررسی انتقال قهری در مقطع زمانی قبل و پس از مرگ، جنبه های متفاوت آن را برجسته نماید تا درک تازه ای از آن به ثمر نشیند.
    کلیدواژگان: مالک فکری، انتقال، انتقال قهری، ارث، اموال فکری
  • محمدعلی سامت صفحه 107
    در مقدمه این مقاله، ضرورت بحث پیرامون «اعمال حقوقی صغیرممیز» را تبیین نموده ایم. سپس مباحث مربوط را به دو مبحث تقسیم نموده و در ذیل هریک متناسب با عنوان منتخب، مطالبی را از نظر گذرانده ایم. در مبحث اول ذیل عنوان«مفاهیم و تعاریف» اصطلاحات عنوان مقاله یعنی «صغیرغیرممیز» و «عمل حقوقی» را تعریف کرده ایم. برای مبحث دوم، عنوان «بررسی اعمال حقوقی صغیرممیز» را برگزیده ایم و در ذیل گفتار اول آن، «اعمال حقوقی بالاصاله صغیر ممیز» را از حیث صحت، بطلان و عدم نفوذ، از منظر حقوق موضوعه، فقه اسلامی و دیدگاه بر خی از کشورها بررسی نموده ایم. در گفتار دوم، راجع به «انجام اعمال حقوقی صغیرممیز به نیابت و نمایندگی» سخن گفته ایم و در ذیل آن، از نمایندگی ولی قهری، قیم، وصی و امین، در مقام انعقاد معاملات و انشاء اعمال حقوقی و محدودیتهای هریک از نایبین مذکور، گفتگو به عمل آورده ایم.
    کلیدواژگان: صغیرممیز، عمل حقوقی، قرارداد، نیابت، نمایندگی
  • محمود کاظمی صفحه 147
    یکی از قواعد فقهی، قاعده اقدام است. در فقه و حقوق موضوعه ایران، آنچه در خصوص مفهوم این قاعده شهرت دارد، این است که این قاعده به عنوان یکی از مسقطات ضمان و اسباب معافیت از مسئولیت مدنی است که در مقابل دعوای جبران خسارت به آن استناد می شود. اما اینکه «اقدام» به عنوان یکی از موجبات ضمان واز منابع مسئولیت مدنی مورد استناد قرار گیرد، امر جدیدی است که در فقه کمتر به آن توجه شده، و شاید بتوان گفت در حقوق موضوعه موردتوجه قرار نگرفته است. در این مقاله تلاش شده است این جنبه از قاعده اقدام مورد بررسی قرارگرفته و در پایان مطالعه تطبیقی در خصوص قاعده مشابه آن در حقوق خارجی صورت گیرد.
    کلیدواژگان: قاعده اقدام، موجبات ضمان، ضمان مقبوض به عقد فاسد، پذیرش خطر، ضمان المسمی، ضمان واقعی، اقدام به ضمان
  • عباس کریمی، رضا شکوهی زاده صفحه 167
    موضوع مورد بحث این مقاله عبارت است از بررسی و تحلیل عوامل موثر در مبلغی که بیمه گذار در پی وقوع حادثه موضوع قرارداد، مستحق به دریافت از بیمه گر است. در همین راستا خواهیم دید که سه عامل در تعیین این مبلغ موثر است، نخست میزان خسارت وارد شده به بیمه گذار، دوم سقف تعهد بیمه گر در مقابل بیمه گذار و سوم نیز توافقات قراردادی موجود میان بیمه گر و بیمه گذار، مبنی بر پرداخت مبلغی کمتر از خسارات وارده توسط بیمه گر.
    کلیدواژگان: بیمه گذار، بیمه گر، خسارت، شرط میانگین، شرط مازاد، شرط فرانشیز
  • پژمان محمدی صفحه 185
    حقوق پدیدآورندگان آثار، بسیار متنوع و گوناگون هستند. در میان این حقوق، آن چنان که مبانی حقوق مؤلف، نمایان ساخته است، حقوق مالی به منظور تامین حمایت از زندگی آبرومندانه پدیدآورنده و ترغیب سایرین به خلق آثار ارزشمند، در نظر گرفته شده اند. پدید آورندگان عمدتا ناگزیرند حقوق مالی خود را به شکلی از اشکال به بهره برداران واگذار نمایند. یکی از مبانی شناسایی حقوق انحصاری پدیدآورندگان آثار نیز در همین امر نهفته است تا هم صاحب اثر بتواند از طریق انتقال حقوق خود، درآمد کسب نماید و هم فرصتی برای دسترسی جامعه به دانش و اطلاعات فراهم گردد. نیل به اهداف فوق، با پرداخت عوض استفاده از آثار میسر می شود. در حقوق ایران تعریف و جایگاه و اهمیت حق تالیف تبیین نشده است. این در حالی است که ارائه تعریف و ویژگی-های این حق مالی ضرورت توجه بیشتر به این مفهوم را در اذهان متبلور می سازد. بررسی ضرورت ارائه ی تعریف عام و واحد این عوض در همه قراردادها، شناخت نقائص قانونی در خصوص این امر و تعیین ویژگی های حق تالیف و آثار آن، موضوع این تحقیق می باشد. حق تالیف مال یا اموالی است که در عوض واگذاری حق استفاده از تمام یا بخشی از حقوق مالی مؤلف توسط خود او یا قائم مقام وی، پرداخت می گردد. اهمیت آن نیز معادل اهمیت شناسایی حقوق مالی پدید آورنده است.
    کلیدواژگان: حق تالیف، خلق اثر، تعیین حق تالیف، آثار حق تالیف، ایجاد حق تالیف
|
  • Dr. Mohsen Izanloo, Roozbeh Jabbarizade Page 1
    Bankruptcy and tort; two apparently distinct branches of law, but, in fact, some technical and theoretical issues arise from their interaction. These include, among others, the boundaries between personal rights of the victim to damages, exclusively allocated to the bankrupt, and the financial damages, which belong to the creditors; the problems resulting from the chronological order of the bankruptcy process (from the day on which the business man or company is bankrupted to the date of settlement of claims) and the chronological order of tort claims (from the occurrence of the cause of action to the compensation of the victim).
  • Dr. Hasan Badini, Mojtaba Eshraghi Arani Page 25
    To make an efficient decision occupies a great and important place in theorist's minds at all disciplines. One's decision depends to a large extent on the prediction he's made upon other's decisions. This prediction is p.ow facilitated by logical and mathematical rules, and game theory is the best means for this goal. In fact game theory is a branch of "rational choice theory" which analyzes the knowing people's choices and measures. At law discipline, with regard to gross interest conflicts between players, especially in lawsuits and contracts, using this method is an effective way for predicting behavior of the other party and consequently deciding for making a litigation, forming a contract, etc. our object in this article is analysis and explanation of legal player's behavior and making a good decision by means of game theory.
  • Dr. Laya Joneydi Page 51
    adhered to p.ew York Convention on Recognition and Enforcement of Foreign Arbitral Awards since 2003, according to Article 9 of Iranian Civil Code, the Convention’s provisions are treated as part of Iranian laws and regulations. This essay, in order to clarify the enforcement regime provided by p.ew York Convention, which is p.ow part of the positive legal system of the country, after having a look on background and importance of the Convention, has explained the Convention’s scope, enforcement procedure, conditions and obstacles. It also has discussed the relevant general and special rules governing conflicts of conventions and their interactions. Both theoretical and practical aspects of the matter have been considered in this Article.
  • Dr. Saeed Habiba, Zahra Shakeri Page 87
    I IPR owners have a right about voluntary transfer but sometimes Intellectual property right transfer by force and thus, there are challenge that this article regard for its. IPR shall be devolved to their legitimate heirs after their death unless, owner indicate otherwise in their wills.The heirs have the exclusive right to exercise economic and moral rights, they decide upon publication of the work and in general do every exploitation.But, they shall exercise The decisive manner that IPR of holder intended before his death. On other hand, IPR may be liable to seizure or IPR have been used in mortgage loan. Thus they can be transfer to p.ew person.Here, we regard to Involuntary transfer.This article highlight subject of involuntary transfer and analysis on aspects.
  • Dr. Mohammad Ali Samet Page 107
    In this paper, we have clarified the p.ecessity and motivation about legal act of discerning minor. After this introduction, we have classified related subjects into two topics and here we have investigated each one of them. In first topics of concepts and definitions, discerning minor and legal acts have been investigated. For second topic, we have selected legal acts of discerning minor and have investigated legal acts based on discerning minor from correctness and veracity, invalidity and impermeability, Islamic religious laws points of views and also we have investigated views of some countries in this respect. In second parts, we presented doing legal acts of discerning minor as representation and after that we have talked with p.atural guardian, trustees, and executor of will in position of signing a contract and doing legal act and restriction of mentioned representations.
  • Dr. Mahmoud Kazemi Page 147
    Iqdam is one of the Islamic Jurisprudence rule (Fiqh rule). It is known as an excemption of civil responsibility (and dissmisses liability, as defense) in Fiqh and Iranian Law. They reffer to this rule in responce to action of restitution of damage(ompensation), but refering to this rule as one of the cause and sourse of civil responsibility, is a p.ew subject which has p.ot been taken into account in Fiqh, even it can be claimed that it has been ignored in legal system.In this article effort has been made to study this aspect of Iqdam. At the end a comparative study of it's similar rule in foreign law will be done.
  • Dr. Abbas. Karimidr. Reza Shokoohi Zadeh Page 167
    This article is concerned with the question of how much the assured will be entitled to recover following an assured loss. It will be discussed which three elements are involved in this respect; first the loss of assured, second the amount of assuror obligation and third the contractual agreements of the parties in respect of the amount of assuror's payment.
  • Dr. Pedjman Mohammadi Page 185
    Author̕ s enjoy many and various copyright among which, according to the law of copyright, is the right of the property that is designed to provide a reputable life for the author and to encourage others to create p.ovelties. They will often have to bargain Their property right for a remuneration. This paper seeks, to provide a firm and acceptable definition of the remuneration (royalty) in such bargain; to study any possible flaw of the law in this respect, and to determine features and effects of the copyright. remuneration can be defined as a property given by the user to the author, or their representative, in return for vesting the right to use the work. That property is as important as the copyright itself.