فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
پیاپی 39 (بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/03/07
  • تعداد عناوین: 10
|
  • عباسعلی ایمانی فولادی، مریم حسین زاده، سید فضل الله موسوی صفحه 7
    زمینه و هدف
    سودوموناس آئروژینوزا باکتری گرم منفی، هوازی می باشد. اگزوتوکسین A سم اصلی تولید شده توسط این باکتری و یکی از عوامل مرگ و میر می باشد. در حدود 90% سویه های سودوموناس آئروژینوزا اگزوتوکسین A تولید می کنند. بیوفیلم ناشی از تجمع میکروارگانیسم ها، محصولات خارج سلولی و مواد موجود در فضای مابین آن هاست که به یک سطح متصل شده اند. این باکتری در حالت پلانکتونیک غیرسمی و در فرم بیوفیلم سمیت بالاتری دارد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین حضور ژن exo-A و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی با تشکیل بیوفیلم در سویه های سودوموناس آئروژینوزای جدا شده از نمونه های بالینی انجام شد.
    روش کار
    در این مطالعه از 110 سویه سودوموناس آئروژینوزای جدا شده از عفونت های مختلف با الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی مشخص انجام شد. از روش PCR جهت ردیابی وجود یا عدم وجود ژن اگزوتوکسین (A (exo-A استفاده شد. میزان تشکیل بیوفیلم به روش اسپکتروفتومتری بررسی گردید. ارتباط وجود ژن exo-A و الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن با تشکیل بیوفیلم با استفاده از آزمون های آماری فیشر و کای دو بررسی گردید.
    یافته ها
    نودوسه مورد (84/5%) از سویه ها دارای ژن exo-A بودند 62 سویه دارای مقاومت چندگانه و تولیدکننده آنزیم بتالاکتاماز با طیف اثر وسیع بودند. آنالیز آماری نشان داد که قدرت تشکیل بیوفیلم در سویه های دارای ژن exo-A در مقایسه با سویه های فاقد ژن از افزایش معنی داری برخوردار بود (0/05 > p). مشخص گردید که توانایی درصد تشکیل بیوفیلم در سویه های مقاوم به چند دارو و تولیدکننده آنزیم بتالاکتاماز در مقایسه با سویه های حساس بیشتر است (0/05 > p).
    نتیجه گیری
    این مطالعه بیانگر این است که از لحاظ آماری بین وجود ژن exo-Aو مقاومت های آنتی بیوتیکی در تشکیل بیوفیلم توسط سودوموناس آئروژینوزا وجود دارد. با توجه به اهمیت بیوفیلم در پروسه بیماریزایی این باکتری این مطالعه زمینه جدیدی را برای مطالعه فرایندهای مولکولی دخیل در تشکیل بیوفیلم باز می نماید.
  • حمدالله پناهپور، غلامعباس دهقان صفحه 14
    زمینه و هدف
    ادم ایسکمیک مغزی یکی از مهمترین عوارض سکته مغزی می باشد که بروز آن سبب تشدید ضایعه ایسکمیک ابتدائی مغز می شود. پیشگیری از بروز ادم می تواند در کاهش ضایعه مغزی ایسکمیک موثر باشد. نقش سیستم رنین- آنژیوتانسین و پپتید فعال آن (آنژیوتانسین دو) در تشدید ضایعه مغزی به دنبال ایسکمی نشان داده شده است اما نقش آن در ایجاد ادم ایسکمیک مغزی روشن نیست. هدف از این مطالعه بررسی اثرات مهار این سیستم با استفاده از انالاپریل بر بروز ادم مغزی و آسیب سد خونی مغزی می باشد.
    روش کار
    در این تحقیق تعداد 40 عدد موش صحرایی نر از نژاد Sprague - Dawley در شش گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. حیوانات با تزریق داخل صفاقی کلرال هیدرات (mg/kg 400) بیهوش شدند و با استفاده از تکنیک انسداد شریان میانی مغز توسط فیلامان مخصوص در نیمکره راست مغز آنها به مدت یک ساعت ایسکمی موضعی ایجاد شد. سه گروه از حیوانات تحت عنوان گروه شاهد، ایسکمیک و دریافت کننده انالاپریل (0/03 mg/kg) جهت ارزیابی اختلالات حرکتی پس از ایسکمی و شدت ادم مغزی ایجاد شده مورد مطالعه قرار گرفتند. در این حیوانات 24 ساعت پس از پایان ایسکمی اختلالات حرکتی با استفاده از آزمون نورولوژیک ویژه ای ارزیابی شد و ادم مغزی ایجاد شده با استفاده از تکنیک تعیین محتوی آب بافت مغز ارزیابی شده و تفاوت آب دو نیمکره مغز به عنوان شاخص شدت ادم ایجاد شده منظور شد. سه گروه دیگر از حیوانات با همان ترتیب بالا جهت ارزیابی عملکرد سد خونی مغزی با استفاده از تکنیک نشت خارج عروقی اوانس بلو مورد مطالعه قرار گرفتند.
    یافته ها
    در حیوانات گروه شاهد اختلال حرکتی مشاهده نشد اما وقوع ایسکمی سبب ایجاد اختلالات حرکتی شدیدی در حیوانات گروه ایسکمیک شد (نمره آزمون نورولوژیک0/42±2/67). تجویز انالاپریل یک ساعت قبل از وقوع ایسکمی سبب بهبود اختلالات حرکتی شد (0/34 ± 1/5، p<0/05). وقوع ایسکمی ادم شدیدی را در نیمکره راست حیوانات گروه ایسکمیک ایجاد کرد (0/4± 4/1%) و تجویز انالاپریل توانست ادم ایجاد شده را بطور معنی داری کاهش دهد (0/2± 1/5درصد). همچنین به دنبال وقوع ایسکمی آسیب سد خونی مغزی سبب نشت شدید خارج عروقی اوانس بلو در نیمکره راست مغز حیوانات گروه ایسکمیک شد (μg/g 12/48 ± 1/94) و تجویز انالاپریل باعث بهبود عملکرد سد خونی مغزی شده و غلظت اوانس بلو در بافت نیمکره آسیب دیده مغز را به میزان 44/5% کاهش داد (μg/g 6/92 ± 1/46، p<0/05).
    نتیجه گیری
    مهار سیستم رنین-آنژیوتانسین توسط انالاپریل می تواند با محافظت از عملکرد سد خونی مغزی و کاهش نفوذپذیری آن شدت ادم ایسکمیک مغزی را به دنبال وقوع ایسکمی موضعی مغز در موش صحرایی کاهش دهد و ممکن است بتواند از این طریق در کاهش ضایعه ایسکمیک مغزی نقش داشته باشد.
  • فرهاد پورفرضی، افسانه انتشاری مقدم، عباس یزدانبد، زهرا تذکری، اسماعیل فرزانه، مهرداد میرزارحیمی صفحه 24
    زمینه و هدف
    سندرم روده تحریک پذیر IBS) Irritable Bowel Syndrome) نوعی اختلال عملکردی روده ای است که شیوع بالائی در کلیه کشورهای دنیا و از جمله ایران دارد. با توجه به عدم وجود درمان مؤثر و مزمن بودن بیماری که معمولا با تشویش و اضطراب بیماران و درمانده شدن پزشک معالج همراه است، پیدا کردن راه حل درمانی مؤثرتری که بتواند علائم بیماران از جمله درد شکم و تغییرات اجابت مزاج را کنترل نماید، ضروری به نظر می رسد. هدف این مطالعه بررسی اثرات ماست پروبیوتیک در کنترل علائم بیماری IBS می باشد.
    روش کار
    در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور، 60 بیمار که بر اساس معیارهای RomeII با تشخیص IBS به درمانگاه گوارش مرکز آموزشی درمانی امام خمینی مراجعه کرده بودند، به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شده و به مدت چهار هفته تحت درمان با ماست پروبیوتیک (31 بیمار) و ماست معمولی (29 بیمار) که توسط کارخانه کدبندی شده بود قرار گرفتند. قبل از شروع درمان، در آخر هفته دوم و چهارم درمان و نیز دو هفته بعد از اتمام درمان از نظر بهبود در علائم بررسی شدند و اطلاعات وارد پرسشنامه گردید و سپس داده ها با استفاده ازآزمون های تی مستقل و کای دو توسط نرم افزار SPSS نسخه 17 تجزیه و تحلیل شد. نتایج دو گروه مداخله و کنترل با یکدیگر مقایسه شدند.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد 36 نفر (60%) از بیماران زن و 24 نفر (40%) مرد بودند. میانگین سنی افراد شرکت کننده 9±34/1 سال بود و دو گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معنی دار نداشتند. از نظر مدت، زمان شروع بیماری در دو گروه تقریبا مشابه بود. میانگین زمانی شروع علائم در گروه مداخله 5/1 ±5/7 و در گروه کنترل 4/9 ± 6/5 سال بود. بعد از مداخله علائم بالینی در دو گروه مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که در گروه مداخله شدت درد و نفخ کاهش یافته است که این کاهش از نظر آماری معنی دار بود (0/05 > p)، لیکن مصرف ماست پروبیوتیک تاثیری در علائم بالینی از جمله سوزش سردل، تهوع، دفعات اجابت مزاج و قوام مدفوع نداشت (0/05 < p).
    نتیجه گیری
    افزودن ماست پروبیوتیک به رژیم غذایی بیماران می تواند در بهبودی علایم IBS خصوصا درد و نفخ شکم موثر واقع گردد. با در نظر گرفتن شیوع بالای IBS و نبود درمان های موثر، ارائه روش درمانی که حتی باعث بهبودی جزئی در علایم بیماری شود، دستاورد مهمی محسوب می شود.
  • معصومه حاجی شفیعها، شاکر سالاری لک، مینو خیری تبار، سیامک ناجی، مهزاد مهرزاد صدقیانی، ناهیده صادق اسدی صفحه 33
    زمینه و هدف
    با وجودی که روش های درمان ناباروری پیشرفت چشمگیری داشته است اما درصد لانه گزینی و تولد نوزاد زنده تغییر چندانی پیدا نکرده است. چرا که عدم لانه گزینی و سقط زودرس سبب کاهش درصد تولد زنده در این روش ها می گردد. از علل مطرح در بروز مشکلات لانه گزینی و سقط زودرس جنین در این روش ها عفونتهای دستگاه تناسلی می باشد. از جمله این عفونتها می توان به واژینوزباکتریال اشاره کرد. در صورت اثبات نقش واژینوزباکتریال در این مشکلات و با توجه به اینکه تشخیص و درمان واژینوزباکتریال آسان و کم هزینه است شاید بتوان با تشخیص و درمان صحیح و قبل از انجام فن آوری های کمک باروری ((Assisted reproductive technology (ART) احتمال حاملگی و درصد تولد زنده را در این روش ها افزایش داد. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط واژینوباکتریال با لانه گزینی و سقط زودرس جنین در زنان تحت درمان با روش های ناباروری به انجام رسید.
    روش کار
    در این مطالعه 209 زن نابارور مراجعه کننده به درمانگاه نازایی کوثر ارومیه که تحت درمان با تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم قرار می گرفتند به روش نمونه گیری در دسترس ساده انتخاب شدند. در هنگام انتقال جنین به داخل رحم، ابتدا با سواپ پنبه استریل نمونه ای از کلدوساک خلفی برداشته شده و روی لام شیشه ای تثبیت وبعد از رنگ آمیزی گرم توسط پاتولوژیست از نظر واژینوزباکتریال درجه بندی گردید. پس از اخذ نمونه، انتقال جنین انجام شده و سپس ارتباط واژینوزباکتریال با لانه گزینی جنین و سقط زودرس مورد مطالعه قرار گرفت. داده ها وارد نرم افزار SPSS شده و با استفاده از آزمونهای آماری واریانس یکطرفه و کای دو مورد آنالیز قرارگرفتند. سطح معنی دار از نظر آماری p < 0/05 در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    در نازایی با فاکتور لوله و مشکلات تخمک گذاری شیوع واژینوزباکتریال بیشتر از دیگر علل بود (0/013 = p). شیوع حاملگی در بیماران دچار واژینوزباکتریال نسبت به فلور طبیعی و بینابینی تفاوت معنی دار نداشت. از نظر بروز سقط زودرس نیز تفاوت آماری معنی داری بین بیماران با واژینوزباکتریال و فلورطبیعی و بینابینی دیده نشد.
    نتیجه گیری
    شیوع واژینوزباکتریال در بیماران نابارور بیشتر از جمعیت عمومی بوده و در بیماران نازا با فاکتور لوله و مشکلات تخمک گذاری بیشتر از دیگر علل نازایی می باشد ولی بر میزان بارور شدن تخمک تاثیری ندارد.
  • محمد رفیعی، ودود نوروزی، وحید صادقی فرد، سعید حسین نژاد، فیروز امانی صفحه 43
    زمینه و هدف
    دست به عنوان یکی از اعضای حساس بدن می باشد. اکثریت آسیب های دست در قشر فعال جامعه اتفاق می افتد و یکی از شایعترین عوامل ناتوانی در آسیب های شغلی می باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین عوامل مؤثر در ایجاد ضایعات وارده به دست در کارگران صنعتی و کشاورزان مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان فاطمی اردبیل بود.
    روش کار
    در یک مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 100 بیمار مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان فاطمی اردبیل از دی ماه 1387 تا مرداد 1388 با ترومای دست در دو گروه کارگران صنعتی و کشاورزان مورد مطالعه قرار گرفتند و اطلاعات مورد مطالعه شامل شیوع انواع ضایعات خفیف یا شدید، زمان ایجاد ضایعه، نوع ضایعه، محل ضایعه و مکانیسم ایجاد ضایعه توسط چک لیست با مشاهده و مصاحبه با بیماران، جمع آوری و سپس با استفاده از آزمون آماری کای دو مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    بیشترین گروه سنی آسیب دیده در بین کارگران صنعتی با 58% مربوط به گروه سنی 29-20 سال بوده و میانگین سنی کل کارگران 38 سال بود. شصت و دو درصد کارگران صنعتی بیش از 8 ساعت در روز کار می کردند و ضایعات شدید در 64/7% موارد دیده شد. شایعترین نوع ضایعه در این گروه آمپوتاسیون بود. شایعترین گروه سنی در بین کشاورزان 29-20 سال بود.هفتاد درصد بیماران کمتر از 8 ساعت در روز کار می کردند، 54% آسیب ها به دست چپ وارد شده بود و شایع ترین نوع آسیب در این گروه نیز آمپوتاسیون با 54% بود.
    نتیجه گیری
    بیشترین شیوع ضایعات دست در کارگران صنعتی و کشاورزان مجرد با میانگین سنی 28 سال و کارکرد بیشتر از 8 ساعت در روز کاری و بدون گذراندن دوره آموزشی رخ داده بود. لازم است که از نیروی مجرب و ماهر و دارای سابقه کاری قبلی استفاده شود. همچنین عدم استفاده از نوجوانان در امور کشاورزی به خصوص در زمینه هایی که بالقوه پرخطر هستند، لازم به نظر می رسد.
  • غلامرضا سپهری، وحید شیبانی، یاسمین پهلوان، محمدرضا آفرینش خاکی، خدیجه اسماعیل پور زنجانی، بهاره پهلوان صفحه 52
    زمینه و هدف
    گیاه مرزنجوش یکی از گیاهان داروئی است که به طور گسترده در برخی مناطق شمالی و شمال غربی ایران رویش می کند. مطالعات متعدد اثرات درمانی قابل توجهی را برای این گیاه مشخص نموده اند. هدف این مطالعه، بررسی اثر ضد دردی تزریق داخل بطن مغزی عصاره آبی مرزنجوش در موش صحرایی نر می باشد.
    روش کار
    در این مطالعه 28 سر موش صحرایی نر بالغ در محدوده وزنی 250-200 گرم به طور تصادفی به 4 گروه (به تعداد هر گروه 7 سر) تقسیم شدند. حیوانات با مخلوط کتامین و زایلازین بیهوش شدند. یک هفته بعد از جراحی و کانول گذاری در بطن مغز حیوانات، دوزهای مختلف عصاره (μg/rat 6، 3، 1) و در گروه کنترل حجم معادلی از نرمال سالین به صورت داخل بطن مغزی تجویز گردید و زمان پاسخ تاخیری به محرک دردناک (Tail flick (latency به عنوان معیار پاسخ ضددردی، هر 15 دقیقه یک بار به مدت 120 دقیقه توسط آزمون Tail flick ثبت گردید. نتایج حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS18 و با استفاده از آزمون آماری Repeated Measurement مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به تفاوت معنی داری که درRepeated Measurement در دوزهای مختلف عصاره مرزنجوش دیده شد، تاثیرات در زمان های مختلف به روش آنالیز واریانس یک طرفه مقایسه گردید. داده ها به صورت میانگین ± خطای معیار میانگین نمایش داده شدند. p < 0/05 به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    بر اساس نتایج حاصل، عصاره آبی مرزنجوش دارای اثر ضد درد می باشد و این اثر وابسته به دوز است. آستانه درد با مصرف عصاره مرزنجوش با دوز μg/rat3 به صورت تجویز داخل بطنی، نسبت به گروه کنترل، از سایر دوزها به صورت معنی داری بیشتر بود (p < 0/05)، بنابراین دوز μg/rat 3 از عصاره این گیاه به عنوان دوز موثر ضد دردی عصاره تعیین شد. همچنین حداکثر اثر ضد دردی عصاره در زمان های 60 و90 دقیقه پس از تزریق عصاره مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    نتایج تحقیق حاضر نشان دهنده ی اثر ضد دردی تزریق داخل بطنی عصاره ی آبی مرزنجوش، به صورت وابسته به دوز، در آزمون Tail flick می باشد.
  • رباب شیخ پور صفحه 59
    زمینه و هدف
    دیابت قندی یکی از شایع ترین بیماری های متابولیک در جهان است که در نتیجه نقص کامل یا نسبی یا مقاومت به عمل انسولین ایجاد می شود. یکی از عوارض مزمن دیابت آترواسکلروز می باشد. هیپر لیپیدمی یکی از دلائل عمده در تشدید آترواسکلروز و بروز ضایعات قلبی عروقی در بیماران دیابتی می باشد. یکی از راه های مناسب برای جلوگیری از بروز و پیشرفت ضایعات قلبی عروقی در این بیماران کنترل لظت لیپیدهای پلاسما از طریق استفاده از داروها یا رژیم غذایی می باشد. از طرفی روی یک عنصر کمیاب ضروری است و ارتباط آن با غلظت لیپیدهای پلاسما در برخی از مطالعات مورد تایید قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر افزودن روی به رژیم غذایی بیماران دیابتی در میزان کنترل لیپیدهای پلاسما بوده است.
    روش کار
    در این مطالعه که از نوع کارآزمائی بالینی بود، 60 نفر بیمار دیابتی نوع II انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه روزانه 50 میلی گرم و به گروه دیگر روزانه 25 میلی گرم روی به مدت 2 ماه داده شد. قبل و بعد از مداخله در بیماران میزان لیپیدها و لیپوپروتئین های سرم تعیین مقدار و مقایسه گردید. نتایج حاصل از آنالیز بیوشیمیایی با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقایسه بین متفیرها با ستفاده از آزمون تی صورت گرفت و p <0.05 به عنوان معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    میانگین غلظت روی در سرم بیمارانی که 25 میلی گرم روی در روز دریافت می نمودند، تغییر معنی داری حاصل ننمود، ولی غلظت روی سرم درگروهی که 50 میلی گرم روی مصرف نموده بودند در پایان کار (μg/dL 160 ± 30) از زمان شروع مطالعه (μg/dL 140 ± 30) بالاتر بود (p = 0/002). در گروه 50 میلی گرم، میزان LDL از mg/dL 123/9 ± 33/53 به p = 0/001) mg/dL 96/5 ± 32/50) و کلسترول تام از mg/dL 226/68 ± 31/40 به mg/dL 199/8 ± 37/8 کاهش چشمگیری را نشان دادند (p = 0/001). همچنین مقدار HbA1C از 1/86 ± 9/7% به 1/5 ± 8/9%، 0/02 = p رسید.
    نتیجه گیری
    نتایج این مطالعه نشان می دهد که بالا رفتن سطح روی در بیماران دیابتی نوع II سبب کاهش غلظت لیپیدهای پلاسما (کلسترول وLDL) و هموگلوبین گلیکوزیله می شود.
  • رحیم معصومی، حبیب اجاقی، نوید معصومی، سارا جعفرزاده صفحه 67
    زمینه و هدف
    در اکثر کشورها و از جمله ایران آمبلیوپی یکی از مسایل مهم اجتماعی و اساسی ترین مشکلات بینایی است که نقش مهمی را در کاهش بینایی ایفا می کند. از اهداف مطالعه حاضر تعیین شیوع آمبلیوپی، انواع و علل مرتبط با آن در مدارس راهنمایی اردبیل در سال 1383 بود.
    روش کار
    مطالعه انجام شده از نوع توصیفی مقطعی می باشد که بر روی 4548 دانش آموز دوره ی راهنمایی در شهرستان اردبیل انجام شد. دانش آموزان ابتدا توسط اپتومتریست ها، با همکاری چشم پزشک مسئول و به وسیله ی چارت اسنلن غربالگری شدند و موارد مشکوک جهت بررسی مجدد به درمانگاه چشم ارجاع و به وسیله چشم پزشک معاینه و علت یابی گردید. اطلاعات لازم در پرسشنامه ها درج و نتایج توسط نرم افزار SPSS با روش های آمار توصیفی و تحلیلی آنالیز شدند.
    یافته ها
    نتایج نشان داد 11/4% از کل معاینه شوندگان (520 نفر) دارای عیب انکساری، 2/63% دارای آمبلیوپی (120نفر) و 0/9% دارای استرابیسم (43 نفر) بودند. شایع ترین نوع آمبلیوپی، آمبلیوپی آنیزومتروپیک (59% از کل موارد آمبلیوپی) بود. شایع ترین علت آمبلیوپی استرابیسمیک، ایزوتروپی بود (69/5% از کل موارد آمبلیوپی استرابیسمیک). بین انواع و میزان عیوب انکساری و آمبلیوپی ارتباط معنی داری وجود داشت. بیشترین میزان آمبلیوپی رفرکتیو مربوط به هیپروپی بالای 3 دیوپتر (29/5%) بود. عیب انکساری هیپروپی در بین پسران بیشتر از دختران و آستیگماتیسم کمتر از دختران بود.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد میزان شیوع آمبلیوپی در اردبیل مطابق با سایر کشورهای دنیا و ایران می باشد. آمبلیوپی رفرکتیو نسبت به سایر مناطق از شیوع بالاتری برخوردار است که دلیل این امر بیشتر مربوط به عدم آگاهی مردم از لزوم استفاده از عینک و فرهنگ اجتماعی اقتصادی پایین و کیفیت پایین درمان در بیماران مبتلا به آمبلیوپی می باشد
  • بهنام مولایی، محمد علی محمدی، عقیل حبیبی، وحید زمانزاده، بهروز دادخواه، پرویز مولوی، ناصر مظفری صفحه 76
    زمینه و هدف
    اهمیت توجه به استرس شغلی زنان تنها به خاطر خسارت اقتصادی آن نیست و اثرات زیانبار آن بر سلامت جسم و روان فرد، خانواده و جامعه از موارد مهم قابل توجه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان استرس شغلی در زنان شاغل شهر اردبیل انجام گرفت.
    روش کار
    در یک مطالعه توصیفی- مقطعی 1250 زن شاغل در ادارات مختلف شهر اردبیل در سال 1388 انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محتوای شغلی کارازاک (Karsek) بود و تجزیه و تحلیل داده ها با آزمون کای اسکوئر (Chi square) انجام شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد 62/8% زنان شاغل از استرس متوسط و 36/5% از استرس شدید برخوردار هستند. بین میزان استرس افراد با تعداد فرزندان، سطح تحصیلات، محل سکونت، سابقه کار، تعداد ساعات کار در شبانه روز، شیفت کاری، وضعیت استخدامی، سابقه بیماری های جسمی و بیماری های روانی ارتباط معنی دار آماری وجود دارد (0/05 > p).
    نتیجه گیری
    با توجه به سطح بالای استرس در زنان شاغل، جهت ارتقاء شاخص های سلامت روان در فرد، خانواده و جامعه و نیز افزایش بهره وری و رضایت مندی کارکنان، تدوین برنامه ریزی استراتژیک و جامع توسط مسئولین و دست اندرکاران امر ضروری به نظر می رسد.
  • پرویز مهاجری، بابک ایزدی، منصور رضایی، بدیعه فلاحی، حسنا خادمی، رویا ابراهیمی صفحه 86
    زمینه و هدف
    امروزه ظهور ارگانیسم هایی که قادر به تولید بتالاکتامازهای با طیف وسیع (ESBL) هستند، بحرانی در درمان عفونت های باکتریایی محسوب می شود. اشریشیاکلی مولد عفونت ادراری، هم مانند بسیاری از باکتری ها قادر به تولید این نوع از بتالاکتامازهاست. این آنزیم ها بر آنتی بیوتیک هایی مثل سفتازیدیم، سفوتاکسم، سفپودوکسیم و سفپیم موثرند. از آنجایی که شناسایی این نوع باکتری ها به صورت روتین در آزمایشگاه ها صورت نمی گیرد کسب اطلاعاتی در خصوص میزان فراوانی باکتری های مولد این آنزیم ها ضروری به نظر می رسد.
    روش کار
    این مطالعه توصیفی- مقطعی در روی 200 ایزوله اشریشیا کلی عامل بروز عفونت ادراری در شهر کرمانشاه انجام گرفت. پس از تشخیص اشریشیا کلی با تست های بیوشیمیایی مرسوم، میزان حساسیت آنها نسبت به آنتی بیوتیک های مختلف به روش کربی بایر و تولید ESBL به روش DDST تعیین شد.
    یافته ها
    بیشترین میزان حساسیت به ترتیب به ایمی پنم (100%)، آمیکاسین (97%)، نیتروفورانتوئین (95/5%)، جنتامیسین (85%)، سفپیم (75%)، سفتازیدیم (74%)، افلوکساسین (73/5%)، سیپروفلوکساسین، سفتریاکسون و آزترئونام (71%) و سفوتاکسیم (70%) و در مقابل بیشترین میزان مقاومت به ترتیب نسبت به آمپی سیلین (77%)، کربنی سیلین (76%)، پی پراسیلین (74%) و کوتریموکسازول (62/5%) مشاهده شد. میزان مقاومت به سفالوسپورین های نسل سوم بین 75-63% بود. پنجاه و چهار مورد (27%) از ایزوله های مورد بررسی ESBL تولید کردند و اکثر آنها یعنی 47 ایزوله (87%) قادر بودند که هر چهار نوع آنزیم ESBL مورد مطالعه را تولید نمایند.
    نتیجه گیری
    با توجه به شباهت ها و تفاوت های مشاهده شده در خصوص فراوانی مقاومت های آنتی بیوتیک و نیز فراوانی ایزوله های مولد ESBL در نواحی مختلف کشور و نیز سایر کشورها توصیه می شود جهت جلوگیری از شکست های درمانی، آزمایش های مربوط به تشخیص این آنزیم ها در کنار آنتی بیوگرام، به صورت روتین در آزمایشگاه های میکروب شناسی انجام پذیرد.
|
  • Page 7
    Background and Objectives
    Pseudomonas aeruginosa is a Gram-negative and aerobic bacterium. Exotoxin A is one of the important toxins produced by the bacterium and it is the main cause of mortality. About 90% of P. aeruginosa strains produce this toxin. Biofilm is a functional consortium of microorganisms attached to the body surfaces and bacteria are embedded in extracellular polymeric substances produced by the microorganisms. This bacterium is nontoxic in the planktonic form, but as a biofilm is highly toxic. In this study, we examined the association between the presence of exo-A gene and antibiotic resistance patterns with biofilm formation in Pseudomonas aeruginosa strains.
    Methods
    In this study 110 strains of Pseudomonas aeruginosa isolated from various infections with defined antibiotic resistance patterns were used. The PCR method was used to detect the presence or absence of Exotoxin A gene (exo-A). Ability of biofilm formation was evaluated by spectrophotometry. Association between exo-A gene and antibiotic resistance patterns with biofilms formation was analyzed statistically by Fishers and Chi-square tests.
    Results
    exo-A gene was detected in 93 strains (84.5%). Sixty two strains were multidrug resistant and they produced broad spectrum beta-lactamase enzyme. Results showed that, exo-A positive strains had significantly higher ability to biofilm formation in comparison with exo-A negative strains (p <0.05). Also the biofilm formation was significantly higher in multidrug resistant and ESBL producing strains (p <0.05).
    Conclusion
    The results of this study indicate that there is a significant association between exo-A gene as well as antibiotic resistance pattern and ESBl producing with biofilm formation in Pseudomonas aeruginosa. Because of importance of biofilms in the pathogenesis of this bacterium, our study could open a new window for investigation of the molecular processes involved in the formation of biofilms.
  • Page 14
    Background and Objectives
    Ischemic brain edema is one of the most important complications of cerebral infarction. Edema aggravates the primary ischemic injury to the brain. It was demonstrated that the renin-angiotensin system (RAS) and its active peptide angiotensin II involved in ischemic brain injury. But role of RAS in the formation of ischemic edema is not clear. The present study was conducted to investigate the effects of the RAS inhibition by enalapril on edema formation and blood-brain barrier (BBB) disruption.
    Methods
    In this research frothy Sprague Dawley male rat in six groups were studied. Animals were anesthetized with chloral hydrate (400mg/kg, IP). Transient focal cerebral ischemia was induced by occlusion of right middle cerebral artery using intraluminal filament method. Three groups of animals as sham, ischemic and enalapril receiving (0.03mg/kg) groups were studied for assessment of neurological outcome and brain edema formation. 24 hours following ischemia (60minutes), animals were assessed for neurological deficits. Ischemic brain edema was investigated by brain water content detection. Another three groups of animals at the same conditions were studied to evaluate the possible disruption of BBB by Evans blue extravasation technique.
    Results
    When sham operated rats had no motor deficit, induction of ischemia in ischemic group, seriously caused impairment of motor functions and neurological deficit score(NDS) of ischemic group was 2.67±0.42. Pretreatment with enalapril (0.03mg/kg) significantly reduced NDS and improved motor dysfunctions (1.5±0.34, P <0.05). Induction of ischemia seriously caused edema formation in right (ischemic) hemisphere of the brain in ischemic group (4.1±0.4 percent). Pretreatment with enalapril (0.03mg/kg) significantly decreased edema compared to ischemic group (1.89±0.23 percent). Extravasation of Evans blue in right side of the brain in ischemic group (12.48±1.94 μg/g) was significantly more than sham group. Pretreatment with enalapril (0.03mg/kg) had protective effects on BBB function and decreased Evans blue extravasation by 44.5 percent (6.92±1.46 μg/g).
    Conclusion
    RAS inhibition by enalapril reduces ischemic brain edema formation by protecting the integrity of BBB and reducing its permeability following focal cerebral ischemia in rat. Pre-ischemic inhibition of RAS activity may reduce ischemic brain injury by ameliorating edema formation.
  • Page 24
    Background and Objectives
    Irritable bowel syndrome (IBS) is a functional gastrointestinal disorder that is common through the world including Iran. Because of its chronic nature and lack of effective treatment, patients are always anxious and stressful and physicians are also exhausted of untreated patients. The cause of IBS is unclear and it has not effective treatment. Therefore, there is a need to find and introduce a proper method of treatment to control symptoms including abdominal pain and defecation changes. This study was aimed to determine the effectiveness of probiotic yogurt on the general relief of symptoms associated with IBS.
    Methods
    Subjects were recruited from patients of gastroenterology clinic in Imam Khomeini Hospital, Ardabil. A total of sixty patients fulfilling the Rome II criteria took part in this study. Subjects were randomized into two groups of trial and control. Pre- and post- treatment symptoms were investigated using a questionnaire. Thirty one patients received probiotic and 29 patients normal yogurt for 4 weeks. Bottles of yoghurt were manufactured, and coded by a company. Both participants and researcher were blinded for the bottle's code. The symptoms were followed before and after two and four weeks of treatment and two weeks post- discontinuing of trial, too. Data were analyzed by SPSS (Ver. 17) and differences between groups were compared statistically using of chi-square and t-test.
    Results
    A total number of 60 patients were recruited in this study of whom 36 (60%) were female and 24(40%) male. The average age of participants was 34.1±9 which did not differ between two groups. The onset of symptoms did not show any difference between two groups. The trial group had a history of 5.7±5.1 years while this was 6.5±4.9 for the controls. In overall, patients who were given probiotic yogurt had shown a better response in the control of abdominal pain and flatulence than those who were treated with normal yogurt. There was not a significant difference between two groups in the response to treat for other symptoms including epigastric pain, vomiting, frequency of defecation and feces consistency.
    Conclusion
    According to our research, adding probiotic yogurt to the patient diet may help ease symptoms of IBS especially, abdominal pain and flatulence. Considering the high prevalence of irritable bowel syndrome and the lack of effective therapies, even a slight reduction in symptoms can have positive public health consequences.
  • Page 33
    Background and Objectives
    Today there is a significant progress in the treatment of female infertility but there is no main improvement for the rate of implantation and live birth. This is because of non-implantation and early abortion that lead to decrease the rate of live birth. Genital infections such as bacterial vaginosis are common cause of this problem.Distinction and treatment of bacterial vaginosis is easy and non-expensive. Treatment of bacterial vaginosis could results in improving the rate of implantation and then live birth.
    Methods
    We considered 209 infertile women treated with ICSI (intra cytoplasmic sperm injection). This study was performed in infertility clinic of KOSAR hospital affiliated to Urmia University of Medical Sciences, Iran.Before transferring of embryo, a sample was taken from posterior culdesac secretions by sterile cotton swap and fixed it on lamella. Then bacterial vaginitis was graded by a pathologist. The relationship of bacterial vaginosis with implantation and early abortion was studied. Data were entered into SPSS software and analyzed by t-test and Chi-Square test. p <0.05 is considered statistically significant.
    Results
    Bacterial vaginosis was significantly more frequent in patients with tubal and ovulatory disorder (p =0.013). In women undergoing ICSI, bacterial vaginosis was not associated with decreased conception rate (p =0.892) and with increased rate of early pregnancy loss (p =0.44).Conclution: Bacterial vaginosis is prevalent in women with infertility. It is also the most important cause of infertility in patients with tubal and ovulatory disorder. Bacterial vaginosis does not affect fertilization rate.
  • Page 43
    Background and Objectives
    The hand is one of the sensivitive organs of the body. The hand injuries usually occur in workers and are one of the most common causes of disabilies. The aim of this study was to investigate the causes of the hand injuries leading to defect among industrial workers and farmers’ reffered to emergency department of Fatemi hospital in Ardabil.
    Methods
    In a cross-sectional study, from January 2009 to Agust 2010, 100 patients with hand injuries were included. The data were collected by the chek list including: category of severity, time and type of incident, and location and cause of the injuri and then were analyzed statistically by Chi-square test.
    Results
    Most of the industrial workers (58%) ranging as 20–29 years old and had 38 years as an average. Sixty two percent of them were working more than 8 hours per day and 64.7% experienced severe injuries in their hands. Amputation showed to be the most common injury in this group. Most of the farmers (30%) were in age group 20-29 years and from them 70% were working less than 8 hours per day. In this group, 54% of injuries occurred in left hand and the most common type of injuries was amputation (54%).
    Conclusion
    The highest incidence of hand injuries has been shown to occur among industrial workers with 28 years as mean and working for more than 8 hours per day without any formal training before starting to work. So, it seems to be need we use the expert workers with the high level background and don’t use adolescents under 15 years.
  • Page 52
    Background and Objectives
    Origanum Vulgare is an herbal plant which is widely distributed in the north and northwest parts of Iran and posses therapeutic properties. The aim of this study was to evaluate the effect of intracerebroventricular (ICV) injection of aqueous extract of Origanum Vulgare L. ssp. viride on pain threshold in male rats.
    Methods
    In this study, 28 Male Wistar rats (200-250 g) were divided randomly into 4 groups (n=7). Rats were anaesthetized with a mixture of ketamine and xylazine and placed in stereotaxic apparatus. A guide cannula was inserted into ventricular area, according to the atlas of Paxinos and Watson. One week after surgery, three groups of rats received microinjection of Origanum extract (1, 3, 6µg/rat). Controls received the microinjection of the same volume of saline. Tail flick latency (TFL) was used to assess the nociceptive response each 15 min for 120 min, using tail flick test. The results were analyzed by repeated measurement test. One-way analysis of variance (ANOVA) was used to compare the mean values of quantitative variable among the groups. The data are expressed as mean ± SEM. p < 0.05 was considered significant.
    Results
    Intracerebroventricular administration of the Origanum extract resulted in significant and dose-dependent increase in TFL compared to controls (p <0.05). Origanum extract at dose of 3µg/rat showed the highest analgesic response. The maximum analgesic response was observed at 60 min and 90 min post extract injection (p <0.05).
    Conclusion
    These results suggest that the ICV injection of aqueous extract of Origanum Vulgare possesses dose- dependent antinociceptive activities in the tail flick test in rats.
  • Page 59
    Background and Objectives
    Diabetes mellitus is a common metabolic disorder resulting from insulin deficiency or resistance. One of the most common problem in diabetic patients is atherosclerotic cardiovascular disease which induced by hyperlipidemia. Primary strategies for prevention of atherosclerotic cardiovascular disease are lowering of the lipids level by food and drugs. Zinc as an essential trace element may affect plasma lipid status. The aim of this study was to evaluate the effect of zinc on the levels of plasma lipids in patients with type II diabetes.
    Methods
    In this clinical trial study, 60 diabetic patients were divided in two groups. The first group received 25 mg/kg/day zinc and second group received 50 mg/kg/day zinc for 8 week. The levels of fasting serum lipids, lipoproteins and zinc were evaluated in each group before and after administration of zinc. SPSS software (V.11.5) and t-test were used for statistical analysis.
    Results
    In the study procedure in each group 8 patients were excluded and 22 patients completed the study. There were not significant changes in the levels of zinc and serum lipids between before and after zinc treatment in the first group (25 mg/kg/day). The serum levels of zinc significantly increased after administration of 50 mg/kg/day zinc in the second group (160 ± 30 μg/dL vs 140 ± 30, p = 0.002). There also were significant changes in the levels of LDL-Cholesterol, total cholesterol before and after zinc supplementation in the second group (50 mg/kg/day). LDL significantly reduced after supplementation (123.9±33.53 vs 96.5±32.50, p =0.001), cholesterol reduced (226.68±31.40 vs 199.8 ±37.8 p =0.001), HbA1C reduced after zinc supplementation (9.7±1.86 vs8.9±1.5, p =0.02).
    Conclusion
    It seems that Zinc at higher doses (50 mg/kg/day) is effective to decrease the levels of serum lipids and glycosylated hemoglobin in diabetic patients.
  • Page 67
    Background and Objectives
    Amblyopia as one of the most important social and visual problems is common in the world including Iran. It plays a major role in visual dimness. The aim of this study was to determine prevalence and causes of amblyopia in middle school students in Ardabil city, Iran in 2004.
    Methods
    In this descriptive cross-sectional study 4548 middle school students were included. The subjects primarily were screened by optometrists and an ophthalmologist by using of Snelen chart. The doubtful cases were referred to eye clinic for further checking and re-examined by ophthalmologist. The data were collected by questionnaire and the results were analyzed by descriptive and analytical statistics using SPSS software.
    Results
    The results cleared that 11.4% of subjects (520) had refractive errors, 2.63% (120) showed the amblyopia and 0.9% (43) experienced strabismus. The most common cause of amblyopia was anisometropia (59% of all cases) and for strabismus was isotropia (69.5% of all cases). These findings showed that there is a significant correlation between type and rate of refractive defects with amblyopia. The highest rate for refractive amblyopia was over 3 Diopter hyperopia (29.5% of refractive amblyopia). Hyperopia revealed to occur in males more than females and vice versa for astigmatism
    Conclusion
    It seems that the prevalence of amplyopia in Ardabil is similar to other cities in Iran and other countries. But the refractive amblyopia in Ardabil shows more prevalent than other areas. Its reason may be due to less knowledge to use glass and low socio-economic conditions as well as low quality of treatment.
  • Page 76
    Background And Objectives
    The importance of considering to job stress among women is not related to loss of economics alone, but it makes an unsafe condition in health of body and soul of person, family and society, too. This study was aimed to determine the rate of job stress among employed women in Ardebil during 2010.
    Methods
    In a descriptive cross-sectional study, 1250 governmental-employed women were selected in different offices of Ardabil city. Data were collected by job-contained Karasek questionnaire and results were analyzed by chi-square test.
    Results
    The results showed that 62.8% of women experienced medium level of stress and 36.5% revealed to have severe stress. Our findings significantly showed that there are relationship between stress rate of individuals with number of children, level of education, place of living, job experience, rate of work hours per day and night work shift, employment status, physical and mental diseases (p <0.05).
    Conclusion
    With respect to severe stress found in employed women in study setting, it seems to need to increase mental health indices in individuals, families and community, and the authorities should develop a comprehensive plan to enhance productivity and satisfaction among employees.
  • Page 86
    Background and Objectives
    Nowadays, appearance of ESBL producing bacteria is medical problem in the treatment of infections. Uropathogenic Escherichia coli like many other bacteria can produce these types of enzymes. The assessment of the ESBL production by clinical isolates is not done routinely in laboratories. The aim of this study was to determine the prevalence of ESBL producing E.coli and its antibiotic resistance pattern in Kermanshah.
    Methods
    This cross - sectional study was done on 200 Uropathogenic E. coli strains isolated from people in Kermanshah. Sensitivity of isolates to different antibiotics was determined by disk diffusion test and ESBL production was assessed by DDST method.
    Results
    The E. coli strains showed high susceptibility to imipenem (100%), amikacin (97%), nitrofurantoin (95.5%), gentamicin (85%), cefepime (75%), ceftazidime (74%), ofloxacin (73.5%), ciprofloxacin, ceftriaxone and aztreonam (71%) and cefotaxime (70%) respectively. The highest resistance was seen to ampicillin (77%), carbenicillin (76%), pipracillin (74%) and SXT (62.5%). Resistance rate to third generation cephalosporins was 63-75%. Fifty seven isolates (27%) were ESBL producers and 47 isolates (87%) produced all four types of ESBL enzymes.
    Conclusion
    There are some similarities and differences in the antibiotic resistance pattern and ESBL production among the isolates in different areas of Iran and other countries. Identification of ESBL producing bacteria and determining its antimicrobial resistance pattern are recommended to effective treatment of infections.