فهرست مطالب

Annals of Military and Health Sciences Research
Volume:8 Issue: 3, 2011

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 11
|
  • نرگس امینی، محمد سلیمانی، آرش قلیانچی لنگرودی، کیوان مجیدزاده * صفحه 159
    سابقه و هدف

    سالمونلا انتریکا سروتایپ تیفی، باکتری مولد بیماری تب تیفوئید میباشد که سالانه بیش از 16 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا میشوند و حدود 600 هزار نفر نیز در اثر آن می میرند. روش های کلاسیک تشخیص این بیماری اغلب وقتگیر میباشند و از حساسیت کافی برخوردار نیستند. هدف این مطالعه، ارائهی نوعی روش مولکولی واکنش زنجیرهای پلیمراز (PCR: Polymerase Chain Reaction) برای تشخیص سریع و انجام اقدامهای درمانی- بهداشتی مناسب و به موقع است.

    مواد و روش ها

    در این مقاله تحقیقاتی ژن اختصاصی viaB مربوط به باکتری سالمونلا تیفی، هدفگذاری و از نرم افزار Generunner، برای طراحی پرایمرهای اختصاصی استفاده شد. واکنش PCR ژن فوق با استفاده از ژنوم باکتری استاندارد (PTCC 1609) انجام و ویژگی روش نیز با استفاده از ژنوم انواعی از نمونه های کنترل منفی تعیین گردید. به منظور ساخت کنترل مثبت، تعیین حساسیت و حد تشخیص، کلونینگ محصولات PCR در وکتور پلاسمیدی pTZ57R/T انجام گرفت.

    یافته ها

    الکتروفورز محصولات PCR، باندی به طول 441 جفتباز را برای ژن viaB نشان داد. نمونه های کنترل منفی مورد استفاده هیچ باندی ایجاد نکردند. کلونینگ محصولات PCR در وکتور pTZ57R/T با استفاده از PCR، هضم آنزیمی و تعیین ترادف تایید گردید.

    بحث و نتیجه گیری

    پرایمرهای طراحی شده برای ژن viaB در این روش میتواند با حساسیتی حدود 19 کپی از ژنوم برای شناسایی این ارگانیسم بهکار رود و با ردیابی سریع و دقیق باکتری، از ایجاد عوارض پایدار و ناخواسته جلوگیری نماید.

    کلیدواژگان: تب تیفوئید، سالمونلا تیفی، واکنش زنجیرهای پلیمراز، ژن viaB
  • محمد براتی، ایرج شریفی، فریبا شریفی فر صفحه 166
    سابقه و هدف
    لیشمانیوزها مجموعهای از بیماری های انگلی را شامل میشوند که به صورت طیف وسیعی از علایم بالینی شامل لیشمانیوز پوستی، پوستی- مخاطی و احشایی، ظاهر میشود. عصاره های گیاهی و ترکیبات مشتق شده از گیاهان منبع غنی عوامل دارویی جدید را فراهم میکنند و در کشورهای آندمیک از گیاهان بومی جهت درمان بسیاری از عوامل عفونی استفاده میشود. اخیرا پیشرفتهای زیادی در زمینه استفاده از داروهای گیاهی جهت درمان لیشمانیوز حاصل شده است. هدف از این تحقیق، تعیین اثر ضد لیشمانیایی سه فراورده گیاهی در مقایسه با داروی کنترل (تارتارامتیک) بر روی سویه استاندارد لیشمانیا ماژور در شرایط آزمایشگاهی میباشد.
    مواد و روش ها
    لیشمانیا ماژور (Leishmania major) سویه استاندارد به محیط کشت RPMI-1640 حاوی10% سرم جنین گاوی (FCS) و آنتی بیوتیک منتقل و در دمای 2°C±25 کشت داده شد. سپس در مرحله ثابت رشد تاثیر غلظتهای مختلف عصاره های گیاهی در مقایسه با ترکیب سه ظرفیتی آنتی موان (تارتارامتیک) بر روی پروماستیگوتهای لیشمانیا ماژور با استفاده از روش رنگ سنجی MTT،، مورد بررسی قرار گرفت. سپس میزان جذب نوری (Optical density) رنگ حاصله از احیا نمک تترازولیوم (MTT) به محصول رنگی فورمازان توسط انگل، بوسیله دستگاه الیزا ریدر (ELISA reader) سنجیده شد و مقدار IC50 که 50% غلظت مهار کننده است، محاسبه گردید. برای این منظور آزمایشات به صورت دوپلیکیت انجام شد. این مطالعه برگرفته از پایاننامه دانشجویی میباشد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از جذب نوری و IC50 نشان داد که عصاره قوزه پنبه در مقایسه با داروی کنترل وعصاره های دیگر دارای تاثیر بیشتری میباشد، به طوری که میزان IC50 داروی تارتارامتیک (کنترل) برابر با μg/ml4/7 میباشد. همچنین میزان IC50 عصاره های درمنه کوهی، آنقوزه و قوزه پنبه به ترتیبg/ml μ 5/7، 9/5 و6/3، محاسبه شد. اگرچه عصاره قوزه پنبه نسبت به دو عصاره دیگر تاثیر بیشتری نشان داد، اما همه این عصاره ها بر فرم پروماستیگوت لیشمانیا ماژور تاثیر قابل ملاحظهای، نشان دادند.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به اینکه عصاره های گیاهی درمنه کوهی، آنقوزه و قوزه پنبه بر روی پروماستیگوتهای لیشمانیا ماژور اثرات ضد لیشمانیایی مطلوبی نشان دادهاند، ضرورت انجام آزمایشات بیشتری جهت ارزیابی این عصاره ها بر روی انگل لیشمانیا در مدل حیوانی و انسانهای داوطلب، احساس میشود.
    کلیدواژگان: لیشمانیا ماژور، درمنه کوهی، آنقوزه، قوزه پنبه، عصاره های گیاهی، روش MTT
  • الهام زاده هاشم، جمیله سالار آملی، عباس برین، پریسا صدیق آرا، طاهره علی اصفهانی، مهدی اکبرزاده، روح الله فردوسی، محسن اسلامی صفحه 173
    سابقه و هدف
    آرسنیک یکی از مهمترین سموم محیطی رایج میباشد. مواجهه طولانی مدت با آرسنیک منجر به افزایش وقوع بیماری های پوستی، انواع سرطانها، بیماری های عروقی، آسیب اعصاب محیطی و دیابت میشود. آرسنیک یکی از بزرگترین القا کننده های پروتئین استرس در چندین ارگان و سیستم میباشد. از شاخصهای حساس و اصلی در پیگیری پروتئین استرس ارزیابی گروه های کربونیل و تیول پروتئینها میباشد. لذا جهت ارزیابی پروتئین استرس در نتیجه مواجهه با ارسنیت سدیم در مدل تخم مرغ جنین دار، گروه کربونیل و گروه تیول پروتئینها اندارهگیری شد.
    مواد و روش ها
    36 عدد تخم مرغ جنین دار در روز چهارم دوره انکوباسیون مورد آزمایش نوربینی قرار گرفتند و بعد از اطمینان از زنده بودن جنین، مقدار5/0 میلی لیتر از غلظتهای ppm 5/0 و 1ppm/0ارسنیت سدیم به کیسه زرده دو گروه 12تایی از تخم مرغها تزریق گردید. به گروه کنترل که شامل 12 تخم مرغ دیگر بود نیز 5/0 میلی لیتر از سرم فیزیولوژی تزریق شد. در روز بیستم دوره انکوباسیون، جنینها خارج شده و از لحاظ ناقص الخلقه زایی و جراحات خارجی مورد بررسی قرار گرفتند. سپس 1 میلی لیتراز خون جنینها جهت ارزیابی گروه تیول و کربونیل (بررسی فرایند پروتئین استرس) مورد استفاده قرار گرفت. آنالیز داده ها با نرم افزار SPSS (ویرایش 16) و آزمون ANOVA و تست تکمیلی Tukey انجام شد. این مطالعه برگرفته از پایان نامه دانشجویی میباشد.
    یافته ها
    میانگین گروه کربونیل پروتئین در گروه های مواجهه شده با ارسنیت سدیم در گروه ppm 1/0 حدود 835/0 و در گروه ppm 5/0 حدود 844/0 و گروه کنترل804/0 بود و این افزایش علاوه بر معنیدار بودن، رابطه مستقیم با دوز نیز داشت. اما میانگین گروه تیول پروتئین در گروه های مواجهه شده با ارسنیت سدیم در گروه ppm 1/0 حدود 053/0 و در گروه ppm 5/0 حدود 014/0 و گروه کنترل054/0 بود و این کاهش علاوه بر معنیدار بودن، رابطه مستقیم با دوز تزریق نیز داشت.
    بحث و نتیجه گیری
    تغییرات گروه کربونیل و تیول پروتئین در سرم جنینهای مواجهه یافته با ارسنیت سدیم، سمیت جنینی این عامل را در دوزهای مورد مطالعه، با القای پروتئین استرس، در جنین جوجه، نشان میدهد.
    کلیدواژگان: ارسنیت سدیم، پروتئین استرس، تخم مرغ جنین دار، ناقص الخلقه زایی، کربونیل، تیول
  • ناهید اعرابی، فرهاد شفیقی، شاهین قرهخانی صفحه 179
    سابقه و هدف
    Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) یا بیماری کاهش تمرکز/ بیش فعالی بیماری است مختص دوران کودکان و نوجوانان که وی را در حالت ناتوانی و عقب مانده از نظر روابط اجتماعی نگه میدارد. این مطالعه با هدف تعیین شیوع اختلال کاهش تمرکز، بیش فعالی (ADHD) در خانواده های ساکن شهرکهای سازمانی شهر تهران در سال 1385 صورت گرفته است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی (Cross Sectional) در 327 نفرکودک زیر 14 سال پرسنل کارکنان یکی از سازمان های دولتی که خانواده آنان در شهر تهران ساکن هستند؛ صورت گرفت. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه کانزر و فرم ثبت مشخصات کودک بود که بعد از مراجعه به منازل منتخب توسط پرسش گران تکمیل میگردید و نتایج توسط نرم افزار SPSS14 مورد بررسی قرار گرفت
    یافته ها
    میانگین سنی کودکان مورد بررسی 5/8 سال، معدل درسی 1/19 از 20نمره، تعداد هموالیدن3/1 نفر بودند. 6/12% از کودکان مورد بررسی دارای معیارهای ADHD بر اساس پرسشنامه کانزر بودند. 8/89% داراری معیار مخالفت جویی، 8/88% دارای معیار اختلال شناختی و 5/79% دارای معیار بیش فعالی بوند. این اختلال در کودکان مورد بررسی دارای رابطه ضعیفی مثبتی با تعداد هموالدین بود (کمتر از 5%) همچنین معدل درسی کودکان مبتلا نیز کمتر از سایرین بود (P<0/ 05). همچنین در این مطالعه فراوانی ابتلا به این اختلال در کودکان دختر بیشتر از پسران بود.
    بحث و نتیجه گیری
    بطور کلی فراوانی اختلال ADHD در این مطالعه با سایر مطالعات مطابق است همچنین در تحلیل کیفی مشخص شد که مبتلایان به این اختلال دارای معدل درسی پایینتر، تعداد هم والد بالاتر و جنسیت مونث بودند که این مورد آخر-جنسیت- بایافته های قبلی مغایرت دارد.
    کلیدواژگان: روانشناسی، اختلال نقص تمرکز همراه بیش فعالی، شناخت، توجه
  • علی مهرابی توانا، رمضان عطایی، مهدی گویا، سید حمید پرهیزکار، محمد جواد حسینی شکوه، محمود محمودی فراهانی، محسن انصاری صفحه 186
    سابقه و هدف
    بیماری مننژیت مننگوکوکی بهعنوان یکی از بیماری های نگرانکننده در مراکز پرازدحام در بین نیروهای نظامی تلقی میگردد. لذا، هدف از این مطالعه بررسی وضعیت بیماری و تاثیر واکسیناسیون بر علیه مننژیت مننگوکوکی در بین نیروهای نظامی طی سالهای 1359 و پس از آن میباشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه توصیفی مقطعی، مستندات قبلی، در کنار سه طرح تحقیقاتی در مورد موارد ابتلا و مرگومیر مننژیت در بخش لشکری و نیز وضعیت مداخلهی انجام شده (واکسیناسیون) و تاثیر آن در محافظت سربازان و سایر نیروهای نظامی در مقابل مننژیت مننگوکوکی با استفاده از روش های استاندارد اپیدمیولوژیک و روش های معتبر آزمایشگاهی پیشرفته، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.
    یافته ها
    واکسیناسیون بهموقع توانسته است میزان محافظت علیه مننژیت مننگوکوکی را در حد مطلوب ایجاد نماید. به علاوه با توسعهی روش های درمانی مؤثر از میزان مرگ بهشدت کاسته شده، به طوری که میزان مرگ را به کمتر از 1/0% مورد رسانده است. در عین حال، شیوع بالای مننژیت پنوموکوکی در بین سالمندان نظامی و وابستگان آنها به شکل نگران کننده ای جلوه گر شده است، به طوری که بر اساس نتایج این تحقیق 35% مننژیتهای باکتریایی به استرپتوکوکوس پنومونیه اختصاص یافته است. همچنین، موارد مرگ ناشی از مننژیت مننگوکوکی از 106 مورد در 1379 به حدود صفر در سال 1388 کاهش یافته است.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج حاصل از این تحقیق تاثیر شگرف واکسیناسیون را نشان میدهد. با این حال، شیوع مننژیت پنوموکوکی در افراد بالای 50 سال به عنوان یک عامل خطر برای نیروهای نظامی است. لذا، بررسی بیشتر و ارائه واکسن مناسب جهت کنترل این بیماری پیشنهاد میگردد.
    کلیدواژگان: واکسیناسیون، مننژیت مننگوکوکی، سرباز
  • ناهید دارابی، هادی حبیب الهی، کارن شهبابیان صفحه 193
    سابقه وهدف
    استافیلوکوکوس اورئوس یکی از مهمترین عوامل عفونت بیمارستانی میباشد. افزایش بروز مقاومتهای آنتی بیوتیکی تشخیص سریع را جهت کنترل عفونت مطرح میکند. با استفاده از تکنیکهایی چون PCR که در کنار دقت در افتراق وشناسایی سویه ها قابلیت تکرار پذیری واجرای سریع وکم هزینه را دارد، میتوان تنوع مولکولی استافیلوکوکهای مقاوم به درمان را تعیین کرد و از آن جهت شناسایی ناقلین وبرنامه ریزی درمانی جهت تعیین آنتی بیوتیک مؤثر استفاده کرد، تحقیقات نشان داده است که سوشهای مقاوم ومختلف استافیلوکوک اورئوس در اثر موتاسیونهای ژنومی ایجاد میشوند.در این تحقیق سعی شده که با انجام روش سریع ودقیق مولکولی سوشهای مختلف این باکتری طبقه بندی گردد.
    مواد وروش ها
    در طی مدت شش ماه از نه بیمارستان مربوط به ارتش در تهران، از بینی بیماران و پرسنل ونیز زخمهای چرکین بیماران 632 نمونه جمع آوری شد که پس از انجام تستهای افتراقی 146 سویه از باکتری استافیلوکوک اورئوس جدا گردید. حسا سیت این سوشها نسبت به شش آنتی بیوتیک مختلف مورد بررسی قرار گرفت وبراساس استانداردهای NCCLS سوشهای مقاوم، حد واسط و حساس مشخص شد. نمونه ها مورد استخراج DNA قرار گرفتند وبرای 8 ژن مورد نظر در شرایط بهینه PCR انجام شد.در مرحله آخر الگوهای هضم شده توسط آنزیمهای اختصاصی هر لوکوس مورد مقایسه وبررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    از 632 نمونه جمع آوری شده 146 سویه استافیلوکوک اورئوس به دست آمد که 48 سویه مشترک در 19 کلاستر جداگانه شناسایی شد. که 90% این سویه ها مقاوم به متی سیلین بودند.
    بحث و نتیجه گیری
    با استفاده ازروش MLRFT با هزینه کم قدرت افتراق وتکرار پذیری بالا (در مقایسه با سایر روش ها) قادر به شناسایی سویه های مختلف باکتری میباشیم. 63% کلاسترها (24 سویه) در کلاسترها دوتایی قرار گرفته اند که نشان دهنده انتقال عفونت به صورت محدود میباشند.در بررسی مقاومت به متی سیلین در صد سویه های مقاوم 90% با کل سویه های مقاوم جدا شده (55%) میتوان نتیجه گیری کرد که سویه های مقاوم به متی سیلین با سهولت بیشری منتقل میشود.
    کلیدواژگان: استافیلوکوکوس اورئوس، عفونت بیمارستانی، متی سیلین، مقاومت آنتی بیوتیکی، PCR، MLRFT
  • الهام فاطمی، امیرهوشنگ بختیاری، آذر علیزاده، فاطمه قاسمی، سلیمه محمودی، راهب قربانی صفحه 200
    سابقه و هدف
    استئوآرتریت (OA) شایع ترین بیماری مفصلی در تمام مفاصل می باشد. یک سوم افراد بالای 65 سال مبتلا به OA هستند. از بین روش های فیزیوتراپی، ماساژ می تواند علایم بیماری را تسکین دهد. اما بررسی مطالعات انجام شده نشان می دهد که این روش به طور معمول برای درمان علایم OA زانو استفاده نمی شود و همچنین مطالعات بسیار کمی درباره ی تاثیر ماساژ بر OA زانو وجود دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر ماساژ سوئدی بر بیماری OA زانو است.
    مواد و روش ها
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی با کد ثبت IRCT:201008114549 بر روی 46 بیمار مؤنث بالای 35 سال مبتلا به استئوآرتریت زانو انجام گردید. این بیماران به طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در گروه کنترل فقط درمان معمولی فیزیوتراپی شامل اولتراسوند، مادون قرمز و تحریک الکتریکی عصب از راه پوست انجام شد و در گروه مداخله، علاوه بر درمان معمولی، از ماساژ سوئدی استفاده گردید. میزان درد و کیفیت زندگی بیمار از طریق مقیاس آنالوگ بینایی و (WOMAC: The Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index) قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه اندازه گیری و با هم مقایسه گردید.
    یافته ها
    میانگین (± انحراف معیار) تغییرات شدت درد در دو گروه دریافت کننده ی درمان استاندارد 1/4±ا2/7 و در گروه دریافت کننده ی درمان استاندارد به همراه ماساژ سوئدی 1/7±ا4/8 بود (P<0/001). هم چنین میانگین (± انحراف معیار) تغییرات امتیاز کیفیت زندگی در گروه دریافت کننده ی درمان استاندارد 4/0±ا5/0 و در گروه دریافت ‎کننده ی درمان استاندارد به همراه ماساژ سوئدی3/3±ا9/7 بود (P<0/001).
    بحث و نتیجه گیری
    ماساژ سوئدی بر کاهش درد و بهبود کیفیت زندگی مؤثر است. پیشنهاد می شود از این روش همراه با سایر روش های معمول در برنامه های توان بخشی جهت کاهش علایم بیماری OA استفاده شود.
    کلیدواژگان: استئوآرتریت زانو، ماساژ سوئدی، فیزیوتراپی
  • مرضیه بیگم خضری، حمیده یاری، سعید آصف زاده، حمید کیالها صفحه 205
    سابقه و هدف
    هدف از این مطالعه، مقایسه ی اثر پیش مداوای افدرین و لیدوکائین بر شدت درد هنگام تزریق پروپوفل و تغییرات همودینامیک ناشی از آن می باشد.
    مواد و روش ها
    در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور تصادفی شده با کد اخلاق 2766، 99 بیمار با ASA کلاس I و II در سنین 50-20 سال که کاندید عمل جراحی الکتیو با روش بیهوشی عمومی در بیمارستان شهید رجایی قزوین در سال 1388 بودند و سابقه ی بیماری قلبی، نورولوژی و آلرژی نداشتند وارد مطالعه شدند و به صورت کاملا تصادفی به 3 گروه تقسیم شدند. از طریق ورید پشت دست، یک دقیقه قبل از اینداکشن با پروپوفل، به گروه L، 40 میلیگرم لیدوکائین و به گروه E، 30 میکروگرم بر کیلوگرم افدرین و به گروه P، 2 سیسی نرمال سالین تزریق شد. درد هنگام تزریق پروپوفل براساس مقیاس درد چهره (FPS: Face Pain Scale) ارزیابی شد و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و ضربان قلب قبل از اینداکشن، قبل از لوله گذاری و بعد از لوله گذاری اندازهگیری و ثبت شد. این مطالعه برگرفته از پایان نامه دستیاری میباشد.
    یافته ها
    تغییرات همودینامیک، میزان بروز و شدت درد در گروه لیدوکائین کمتر از سایر گروه ها بود. میانگین FPS در گروه افدرین نسبت به گروه نرمال سالین کمتر بود، ولی این اختلاف از لحاظ آماری معنیدار نبود.
    بحث و نتیجه گیری
    پیش مداوای افدرین با دوز کم میزان بروز و شدت درد حین تزریق پروپوفل را کاهش میدهد اما به اندازه ی لیدوکائین مؤثر نمیباشد. همچنین افدرین بیش تر از سایر گروه ها منجر به ثبات همودینامیک می شود.
    کلیدواژگان: پروپوفل، افدرین، درد، لیدوکائین
  • محمد مهدی صداقت، عبدالرضا صلاحی مقدم صفحه 210
    سابقه و هدف
    جوندگان علاوه بر زیانهای اقتصادی قابل ملاحظه، در انتقال و انتشار بیماری های عفونی نیز نقش عمدهای دارند. بیماری های منتقله بوسیله جوندگان (Rodent borne diseases)، تحت عنوان بیماری های مشترک انسان با حیوانات یا زئونوز (Zoonosis) تعریف شده اند. برخی از این بیماری ها ممکن است توسط سایر جانوران نیز به انسان سرایت کند. جوندگان به عنوان مخزن (Reservoir) برخی از این بیماری ها مطرح هستند. بر همین اساس اطلاع از پراکندگی جوندگان کشور میتواند پتانسیل بیماری های منطقه را نشان داده و برای افرادی نظیر نیروهای نظامی و کشاورزان که در فیلدهای صحرایی خدمت میکنند حائز اهمیت است. از دیرباز اهمیت موش و متعاقب آن طاعون در زمان جنگ بر کسی پوشیده نبوده و تجارب جنگ تحمیلی نیز بیانگر ابتلا گسترده ورزیدهترین یگانهای ارتش به لیشمانیوز جلدی (سالک)، متعاقب حفر سنگر در مناطق آندمیک نزدیک شوش (تپه های دوسالک) به دلیل سنگر سازی و تخریب لانه های موش مخزن بیماری بوده است. جدا از نام دوسالک که بر آندمیسیته بیماری سالک اشاره دارد، برخی بیماری های دیگراز جمله طاعون، تب راجعه کنهای، تیفوس موشی و برخی بیماری های انگلی وجود دارند که جوندگان در آن ایفای نقش میکنند و در زمان جنگ نیزاز اهمیت ویژهای برخوردار هستند. اما واقعیت آن است که پیشگیری از بیماری های فوق ریشه در اقدامات زمان صلح وافزایش دانش و اشراف دست اندرکاران طب نظامی از موقعیت زمین و اقلیم دارد.
    مواد و روش ها
    کلیه مقالات، کتابها و پایان نامه های در درسترس مورد بازنگری قرار گرفت و داده ها در بانک اطلاعات سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) ساماندهی شده و نقشه هایی بر اساس مطالعات و اطلاعات موجود در کشور ساخته و یا بازسازی و اصلاح شد.
    یافته ها
    مطالعات جامع صورت گرفته توسط دکتر اسماعیل اعتماد سنگ بنای اطلاعات مهم مورد نظر در کشور را بنا نهاد و نقشه های کتاب پر ارزش ایشان راهگشای خوبی در این زمینه است اما چاپ فوق متعلق به 32 سال پیش بوده و نتایج تحقیقات صورت گرفته در سالیان اخیر کمتر به صورت یکجا و بصری ارائه شده است تا کاربران موضوع از آن استفاده کاربردی داشته باشند. این مطالعه سعی کرده است تا اطلاعات فوق را به روز کرده و بصورت نقشه های پراکندگی، حضور 17 جونده مهم کشور را ارائه نشان دهد.
    بحث و نتیجه گیری
    با فرض پراکندگی مساوی تحقیقات موجود در کشور، استان اصفهان، تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان (شمالی و رضوی)، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، فارس و اردبیل دارای تنوع قابل توجهی از جوندگان میباشند. این مقاله پس از بازنگری شیوع و پراکندگی جوندگان و به روز کردن داده های مکان مرجع در این خصوص بر گسترش تحقیقات در مناطقی که شیوع جوندگان کم گزارش شده و یا اصلا گزارشی از آنها موجود نیست اشاره دارد و فضا را برای تحقیقات ساده، ارزان قیمت اما بسیار مفید در این راستا باز میداند.
    کلیدواژگان: جوندگان، نقشه سازی، پراکندگی جغرافیایی، ایران
  • معمای تری استون تری پراکسید (TATP) و آخرین روش های شناسایی و اندازه گیری آن
    کیومرث احمدی، فهیمه دادگری صفحه 224
  • مهتاب نوری فرد، مهرناز رسولی نژاد، ستاره داوودی صفحه 231
|
  • N. Amini M. Soleimani A. Ghalyanchi Langeroudi K. Majidzadeh Page 159
    Background

    Salmonella enterica serotype Typhi is the causative pathogen of typhoid fever. Morbidity and mortality rates of the disease are 16×106 and 6×105 cases per year, respectively. Proper diagnosis of the disease and its suitable treatment have critical roles in morbidity and mortality reduction, especially in the developing countries. The traditional methods for detection of the organism are time consuming with low sensitivity. The aim of the present study is to design a new polymerase chain reaction (PCR) method for rapid detection of the organism.

    Materials And Methods

    Target specific viaB genes were used for primer designing using Generunner software. PCR tests were sat up using the standard Salmonella typhi genome. Besides, specificity of the method was determined using negative control bacterial genomes. For construction of positive control, determination of sensitivity of the method and limit of the detection, PCR products were cloned in a pTZ57RT plasmid vector.

    Results

    The agarose gel electrophoresis of PCR products showed 441 bands for the viaB genes. PCR tests for control negative genomes did not create any band on the agarose gel. Results of PCR, enzymatic digestion and sequencing confirmed the cloning process and the positive control construct.

    Conclusion

    Considering the disadvantages of the classic methods for detection of the organism and the advantages of the molecular methods, the diagnostic kit proposes a suitable tool for rapid detection of the Salmonella typhi.

  • M. Barati I. Sharifi F. Sharififar Page 166
    Background
    Leishmaniasis is a complex disease with a broad spectrum of clinical features, usually divided into cutaneous leishmaniasis (CL), muco-cutaneous leishmaniasis (MCL), and visceral leishmaniasis (VL). Plant extracts or plant-derived compounds are likely to provide a valuable source of new medicinal agents. In endemic countries, a number of traditional plants are commonly used to treat infectious conditions. Advances in the research of natural products for the treatment of leishmaniasis have been recently reviewed. To evaluate, anti-Leishmanial activity of three plant extracts on Leishmania major promastigotes as compared to a trivalent antimonial compound (tartar emetic), in vitro.
    Materials And Methods
    promastigote stages of L.major (MRHO/IR/75/ER) were transferred to RPMI-1640 medium, supplemented with 10% fetal calf serum (FCS) and antibiotics then grown at 25±2°C. The biological activity of plant extracts in comparison to potassium antimonyl tartrate [Sb(III)] on L.major promastigotes were assessed by using a MTT assay. The optical density (OD) due to cleavage of the tetrazolium salt MTT [3-(4, 5-dimethylthiazol-2-yl)-2,5-diphenyl tetrazolium bromide] into a colored product formazan by the parasite was measured by ELISA reader. The IC50 values (50% inhibitory concentrations) were determined, accordingly. All experiments were repeated in duplicate.
    Results
    plant extracts and tartar emetic inhibited the growth of promastigote forms of L.major in vitro after 72 hour of incubation and drug control had a 50% inhibitory concentration (IC50) of 4.7 µg/ml, and IC50 values of plant extracts Artemisia aucheri, Ferula asa-foetida and Gossypium hirsutum were 7.5, 5.9 and 3.6 µg/ml, respectively. Although Gossypium hirsutum was more effective than others, but all extracts had profound effect on promastigotes of L.major.
    Conclusion
    Plant extracts including Artemisia aucheri, Ferula asa-foetida and Gossypium hirsutum have anti-leishmanial effects in vitro. Further works are required to evaluate the exact effect of these extracts on Leishmania species in animal models.
  • E. Zadehashem J. Salaramoli A. Barin, P. Sadighara, T. Aliesfahani M. Akbarzadeh, R. Ferdowsi, M. Eslami Page 173
    Background
    Arsenic is one of the most important current environmental toxicants. Arsenic is one of the biggest protein stress inducer in several organs and systems. One of the basic and sensitive criteria for following protein stress is assessing carbonyl and thiol groups of proteins. Therefore, we assessed protein stress that produced by sodium arsenite in chicken embryos by measuring carbonyl and thiol proteins.
    Materials and Methods
    After 4 days of incubation, 36 fertilized eggs were candled. The eggs that had alive embryos received a single injection of 0.1 and 0.5 ppm arsenite sodium in two separate groups of 12 eggs and the rest 12 (control group) received 0.5 ml saline into the yolk sac. After 20 days of incubation, teratogenicity and external defects in embryos were investigated. one ml of embryo blood was analyzed for assaying protein thiol and carbonyl as well. Data were analyzed by SPSS (version 16) with ANOVA test (tukey).
    Results
    The mean of carbonyl protein was in 0.1 ppm group 0.835, 0.5 ppm group 0.844 and control group 0.804 and this change was significant and dose dependent. In addition, the mean of thiol protein was in 0.1 ppm group 0.053, 0.5 ppm group 0.014 and control group 0.054 and this change was also significant and dose dependent.
    Conclusion
    The carbonyl and thiol protein alterations in serum of embryos exposed to arsenite sodium, suggest the embryotoxicity of this agent induction of plasma carbonyl and thiol protein stress.
  • Md N. Arabi F. Shafighi, S. Gharahkhani Page 179
    Background
    Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a disorder specific for Childhood and juvenescent that disables and retards them in social relationship. The goal of this research is study Prevalence of Attention-Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in Iranian army Families children who live in military town Tehran In 2006
    Materials And Methods
    This Cross section description-analytical study was based on 327 person under 14 year old in Iranian army Families who live in Tehran military town. Data collection tools in this study was demographic form and Conser`s Parents questionnaire that completed after refer to their home and then the collected data was analyzed by SPSS14 software.
    Results
    Mean age of the case was 8. 5 year, averages of them were 19. 1 of 20, the mean of sisters and brothers were 1. 3. 12. 6% of the cases had scale of conser`s ADHD questionnaire. 89. 8% had disagreement index, 88. 8% had cognitive disorder and 79. 5% had hyperactivity indexes. ADHD in this study had a weak positive relationship with the number of brothers and sisters(Less than 5%). And also average number of the ADHD cases were less than other (P<0. 05). The prevalence of disorder of daughters in this study was more than boys.
    Conclusion
    The prevalence of ADHD in this study is according to others also in quality analysis characterized the given had lower average, more brothers and sister and were more girl-that disagree with before finding-.
  • A. Mehrabi Tavana A. Ataee M. Gouya Sh Parhisgar M.J. Hosseini- Shokoh M. Mahmmodi Farahani Ansari Page 186
    Background
    Meningococcal meningitis is usually seen in overpopulated areas such as military barracks and causes high levels of mortality and morbidity. The aim of this study is to determine the role of vaccination as an interventional method in preventing this infection during 1981 to 2009 in Islamic Republic Of Iran Military Forces.
    Methods
    In a cross-sectional, the related documents in three other projects, including the mortality rate in high risk populations, intervention by vaccination and its efficiency in the soldiers, were surveyed along with the epidemiological evidences found using advanced laboratory method.
    Results
    The results indicated that the good vaccination has succeeded in protecting at risk groups with high levels of immunity. However, the vaccination accompanied with improved management of the patients resulted in a decrease in the mortality rate less than 0.1% by the end of 2008. Most of the patients who were at risk of meningitis were retired personals and their families. In addition, 35% of bacterial meningitis was due to Streptococcus pneumoniae.
    Discussion
    The results of this research indicated that the prevalence of mortality decreased from 106 cases in 2001 to nearly zero in 2009 which is due to control of meningococcal meningitis by vaccination and shows its significant impact on infection reduction.
  • N. Darabi, H. Habibollahi, K. Shahbabian Page 193
    Background
    staphylococcus aureus has emerged over the past several decades as a leading cause of hospital- and community acquired infection. A significant component in the success has been its acquisition of antibiotic Resistant factors.We have developed a rapid and simplified approach for the strain characterization of staph.aureus on the basis of multilocussequence typing. Method and material: MLRFT for s.aureus involes amplification of seven house keeping gene locus.the amplicons are then digested directly with one or two restriction Enzyme and the restriction fragments are resolved by agarose gel electrophoresis. These isolates had been additionally characterized for their susceptibilities to antibiotics.
    Results
    MLRFT resolved 146 isolates into 19 RFT that 48 isolates have the same molecular patterns. Their susceptibilities to antibiotics were showed 90% resistance to methicillin.
    Conclusion
    MLRFT provides convenient procedures for molecular epidemiology it requires minimal laboratory facilities and is relatively simple and inexpensive to perform.63% of cluster (24 isolates) take placed two fold cluster that 90% of them was resistant to methicillin, 55% belong to twofold cluster, there fore methicillin resistant isolates can transmit easily.
  • E. Fatemy A.H. Bakhtiyari, A. Alizadeh, F. Ghasemi, S. Mahmoudi R. Ghorbani Page 200
    Background
    Osteoarthritis (OA) is the most common disease of the joints and also a main physical disorder in the elderly population. One third of people older than 65 years-old suffer from OA. It is predicted that by 2020, OA is the most frequently reported chronic condition among the elderly. The treatment includes drugs, physical therapy, and surgery. Massage therapy is an alternative treatment option to relieve the symptoms, which is not usually used for knee OA. As there are very few trials in the literature regarding knee OA treatment, this study is set to examine the effects of Swedish massage on knee OA.
    Materials And Methods
    In a randomized clinical controlled trial on the effect of massage therapy of the knee OA, 46 female adults (at least 35 years of age) with knee OA were enrolled in the study. The patients were randomized in one of the two groups: the experimental treatment group receiving the standard treatment (ultrasound, infrared and transcutaneous electrical nerve stimulation) with Swedish massage and the control group who received the standard treatment only. Before and after the intervention, the pain and the quality of life were evaluated using visual analogue scale (VAS) and the Western Ontario and McMaster Universities (WOMAC) Osteoarthritis index.
    Results
    There were significant differences in the pain level and quality of life before and after the intervention (P<0.05). The findings showed significant improvement in the mean WOMAC and VAS scores in the two groups (P<0.001). The changes in VAS and WOMAC scores were compared between the two groups which demonstrated significant difference between the two groups (P<0.001).
    Conclusion
    Massage therapy is efficacious in the treatment of knee OA. It is recommended to combine this method with the other physiotherapy methods for knee OA.
  • Marzie Bigam Khezri, Hamide Yari, Saeid Asefzadeh, Hamid Kaliha Page 205
    Background
    The aim of this study was to compare the intensity of pain and hemodynamic changes during propofol injection when pretreatment is performed with ephedrine and lidocaine.
    Materials And Methods
    In a randomized double blind clinical trial (IRCT: 2766) in Shahid Rajaee Hospital during the year 2009, 99 patients with ASA physical status I and II, aged 20 to 50 years were recruited. The patients were planned to undergo elective surgeries under general anesthesia and had no history of cardiocascular, neurologic, or allergic diseases. The subjects were randomly assigned into three groups to receive 40mg intravenous lidocaine (group L), 30μg/kg ephedrine (group E) or 2ml normal saline (group P). After one minute, 2mg/kg propofol was injected into a dorsal hand vein. Pain was assessed using face pain scale (FPS). Arterial blood pressure and heart rate were also recorded before induction, just before intubation, and one minute after intubation.
    Results
    Hemodynamic changes and also the incidence and intensity of pain in group L were less than the other groups. The patients in group L had significantly lower FPS compared with group P (P=0.004) and patients in group E had lower FPS compared with group P; however, the difference was not statistically significant (P=0.247).
    Conclusion
    Pretreatment with a small dose of ephedrine (30μg/kg) reduces the incidence and intensity of propofol induced pain. Although lidocaine is more effective, ephedrine results in a more stable hemodynamic status.
  • Msph M.M. Sedaghat, Msph A. Salahi Moghaddam Page 210
    Far from the economic importance, rodents can play an important role in distribution of some infectious diseases, called Rodent borne diseases. These diseases are also considered as zoonosis. Some of these diseases can transmitted from other animals to humans, but rodents considered as the reservoir host of Rodent borne diseases. Knowledge on rodents’ reservoir and their distributions will provide a clue for people who work in the field such as farmers and soldiers. The importance of rodents and plague has been uncovered to people particularly in wartime. The experiences of the Imposed War also indicated the widespread of exposure of fully trained military units to cutaneous leishmaniasis; it was due to the trench construction and destruction of rodent borrows and nests near the endemic areas in Shoosh (hills of Do-salak). Apart from the name Do-salak, which refer to the endemicity of cutaneous leishmaniasis in Persian word, there are other diseases indicate the role of rodents reservoirs during the wartime such as plague, tick- borne relapsing fever, murine typhus and some parasitic diseases.However, the prevention of such diseases should be started in peacetime with increase in knowledge particularly in geography and biology of rodents among peers and practitioners who work in the military medicine teams. Although a Comprehensive study that had conducted by Etemad in 1977, provided a baseline information in Iran, but there is still need for updating the information. The aim of this study is mapping the distribution of 17 important species rodents using ArcGIS software. In this approach, we provided distribution maps for 17 medically important species of rodents in the country.
  • Md M. Noorifard M. Rasoolinejad S. Davoodi Page 231
    Background
    Actinomycosis is a slow growing infection due to gram positive، anaerobic، or microaerophilic bacteria. Case-report: A 19 years old man with foot pain witch has a history of trauma last year Trauma caused a mild erythema swelling & tendernss and heald spontenously. after one year he had foot pain during playing football. He didn’t have fever. cell counts were normal and the MRI had abnormal signal in medial portion of left foot and bone and soft tissue inflammation. in culture from operation room actinomyces species growed
    Discussion
    The patient didn’t have mycetoma triad and actinomyces probably due to foreign body (wood) peneterated. This disease is rare & reported to increase knowledge of the system