فهرست مطالب

Iranian Journal of War and Public Health
Volume:3 Issue: 10, 2011

  • تاریخ انتشار: 1389/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم اسماعیلی، مهرداد کلانتری، کریم عسکری، حسین مولوی، سعیده مهدوی صفحه 1
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش های ایمن سازی در برابر استرس و آموزش روابط بین فردی و مهارت های اجتماعی بر بهزیستی روان شناختی فرزندان پسر جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه انجام گرفته است.
    مواد و روش ها
    جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان پسر 18-14 ساله شهر اصفهان بود. به منظور انجام این پژوهش، 45 نفر نوجوان پسر از میان جامعه فرزندان پسر جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه شهر اصفهان به شیوه نمونه گیری تصادفی خوشه ای، انتخاب و با روش تصادفی به گروه های آزمایشی ایمن سازی در مقابل استرس و آموزش گروهی روابط بین فردی و مهارت های اجتماعی و کنترل گمارده شدند(هر گروه 15 نفر).
    روش پژوهش آزمایشی بود. مداخلات آموزشی روان شناختی برروی گروه های آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده عبارت از پرسشنامه بهزیستی-روان شناختی برومند، مولوی و پرسشنامه روان شناختی ریف و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی محقق ساخته بود.
    داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری (مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان داد که مداخله با روش ایمن سازی در مقابل استرس و آموزش گروهی روابط بین فردی و مهارت های اجتماعی درمقایسه با گروه کنترل در مرحله پیش آزمون- پس آزمون و پیش آزمون – پیگیری بر بهزیستی روان شناختی فرزندان پسر جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه موثربود(0.023 = (p.
    نتیجه گیری
    روش ایمن سازی در مقابل استرس نسبت به آموزش روابط بین فردی و مهارت های اجتماعی کارآمد تر بود.
    کلیدواژگان: فرزندان پسر جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، بهزیستی روانشناختی، آموزش گروهی روابط بین فردی و مهارت های اجتماعی، آموزش گروهی تکنیک های ایمن سازی در مقابل استرس
  • زهرا اکبری، طیبه وفایی، صدرالله خسروی صفحه 12
    مقدمه
    تاب آوری که سازگاری مثبت در واکنش به شرایط ناگوار است و سبک های دلبستگی که شیوه تمایل افراد به برقراری نوعی رابطه نزدیک با افرادی معین و داشتن احساس امنیت بیشتر است، جایگاه ویژه ای در حوزه خانواده و بهداشت روانی به خود اختصاص داده است. بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و تاب آوری در همسران جانبازان که فشارهای ویژه ای را متحمل می شوند حائز اهمیت است.
    هدف
    با توجه به وجود فشارها و استرس های موجود در خانواده های جانبازان، هدف از این پژوهش تعیین رابطه بین سبک های دلبستگی و تاب آوری همسران جانبازان می باشد.
    مواد و روش ها
    روش پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش 60 نفر از همسران جانباز شهر شیراز است که به شیوه تصادفی منظم انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تاب آوری CD-RIS، سبک های دلبستگی بزرگسالان RAAS و مشخصات دموگرافیکی استفاده شد.
    یافته ها
    برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که بین سبک دلبستگی ایمن و میزان تاب آوری رابطه مثبت و معنادار وجوددارد (0.0001> p). بین دلبستگی ناایمن اجتنابی و میزان تاب آوری رابطه منفی و معنادار وجوددارد (0.001> p) و بین دلبستگی ناایمن اضطرابی و میزان تاب آوری رابطه معنادار وجودندارد (0.28> p).
    بحث و نتیجه گیری
    براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که سبک دلبستگی ایمن پیش بینی کننده میزان تاب آوری همسران جانبازان است و افرادی که دارای این سبک می باشند از میزان تاب آوری بیشتری برخوردارند. همسرانی که دارای سبک دلبستگی ناایمن اجتنابی هستند از میزان تاب آوری کمتری برخوردارند و داشتن سبک دلبستگی ناایمن اضطرابی تاثیری بر میزان تاب آوری ندارد.
    کلیدواژگان: تاب آوری، دلبستگی ایمن، دلبستگی اجتنابی، دلبستگی اضطرابی، جانباز
  • مهدی معصومی، الهام اسفندیاری، امیر یاوری، حسن سعیدی، مصطفی علامی صفحه 18
    مقدمه
    دست یابی به دو هدف در تمامی افرادی با قطع عضو از اهمیت زیادی برخوردار است. توانا ساختن فرد برای راه رفتن و بازگشت فرد به محیط اجتماعی. درپی از دست دادن اندام، بازگشت به زندگی با پروتز و دیگر تکنولوژی های حرکتی یک فرآیند پیچیده توانبخشی است. متاسفانه اطلاعاتی دال برسطح عملکردی افرادی با قطع عضو و وضعیت سلامت آنان در دست نیست تا بتوان برنامه ریزی و شکل گیری برنامه های درمانی و توانبخشی این افراد را شکل داد.
    هدف
    مطالعه بررسی سطح عملکردی جانبازان هشت سال دفاع مقدس استان کرمان و وضعیت سلامت آنان
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بوده و بر روی 54 نفر از جانبازان با قطع یک طرفه اندام تحتانی از بالای زانو استان کرمان انجام گرفت. روش جمعآوری داده ها با استفاده از سیستم دسته بندی عملکرد 5 سطحی که برای توصیف توانایی های عملکردی فرد با قطع عضو اندام تحتانی است، انجام شد. همچنین ارزیابی وضعیت سلامت عمومی جانباز از جنبه بیماری هایی که روی میزان راه رفتن فرد تاثیرگذار هستند، شامل قطع عضو اندام فوقانی، بیماری قلبی، فشار خون، درد یا آرتروز پای مقابل، کمر درد، بیماری تنفسی، ضایعات شیمیایی، بیماری عصبی-روانی نیز بررسی شد.
    یافته ها
    بر طبق نتایج گزارش شده 77.77% افراد دارای درد یا آرتروز پای مقابل، 74.07% افراد کمر درد، 24.07% افراد دارای بیماری تنفسی و ضایعات شیمیایی بودند و 55.55% بیماری عصبی-روانی داشتند. 7.41% افراد در سطح فعالیت یک، 25.92% افراد در سطح دو، 57.41% افراد در سطح سه و 9.26% افراد در سطح چهار قرارداشتند.
    نتیجه گیری
    شایعترین مشکل سلامت جانبازان استان کرمان درد یا آرتروز پای مقابل بود و به دنبال آن کمر درد و بیماری عصبی-روانی بود. همچنین سطح فعالیت بیش از نیمی از جانبازان مطالعه حاضر در سطح سه قرار داشت که فرد توانایی یا پتانسیل راه رفتن با سرعت های متفاوت را داشت.
    کلیدواژگان: قطع اندام تحتانی، سطح عملکرد، وضعیت سلامت
  • مجتبی کامیاب، طاهر بابایی، محمد صالح گنجویان، محمد کمالی صفحه 24
    هدف
    هدف اصلی در این مطالعه تعیین اثرات درمانی بریس های میلواکی و توراکولومبوساکرال بر روی حس خویشتن بینی و رضایت از درمان نوجوانان دارای اسکولیوز ایدیوپاتیک می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه جهت ارزیابی های حس خویشتن بینی و رضایت از درمان از پرسشنامه SRS-22 استفاده شد که اختصاصا جهت بررسی متغیرهای سلامت وابسته به کیفیت زندگی بیماران دارای بدشکلی های ستون فقرات طراحی شده است. در این مطالعه 63 بیمار اسکولیوزی شرکت داشتند که براساس مورد تجویز تحت درمان با یکی از بریس های میلواکی (31 n=) و توراکولومبوساکرال (32 n=) قرار گرفته بودند. افراد شرکت کننده در این دو گروه براساس سن و شدت قوس اسکولیوزی با هم جور شدند.
    یافته ها
    اختلالات حس خویشتن بینی در گروه میلواکی بیشتر از گروه توراکولومبوساکرال بوده است اما این اختلاف جزئی بوده و به لحاظ آماری معنادار نمی باشد (0.7 p=). همچنین بیماران گروه میلواکی نسبت به گروه توراکولومبوساکرال رضایت بیشتری از درمان خود داشته اند که البته اختلاف در این حوزه نیز جزئی بوده و معنادار نمی باشد (0.8 p=).
    بحث و نتیجه گیری
    بطورکلی تجویز بریس کیفیت زندگی جمعیت مورد مطالعه را به یک اندازه کاهش داده است که تاثیر آن در پسران شدیدتر از دختران بوده است. اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه SRS-22 در مطالعه حاضر نشان می دهد که اختلالات حس خویشتن بینی نزد نوجوانانی که به مدت 6 تا 12 ماه از بریس استفاده نموده اند شدیدتر است اما با گذشت زمان نگاه افراد به خویشتن بهبود می یابد. به نظر می رسد افراد با انحناهای اسکولیوزی شدیدتر نیازمند توجهات بیشتری نیز هستند.
    کلیدواژگان: اسکولیوز، حس خویشتن بینی، رضایت از درمان، پرسشنامه SRS، 22
  • شاهین افشارپور، علی پولادی ریشهری، محمود بهرامخانی صفحه 33
    هدف
    این پژوهش به منظور مقایسه عزت نفس و بهزیستی روانی در جانبازان ورزشکار گروهی، انفرادی و غیرورزشکار استان بوشهر انجام شد.
    مواد و روش ها
    از 2242 جانباز بالای 25 درصد استان بوشهرتعداد 327 نفر آزمودنی به صورت تصادفی انتخاب شد و در سه گروه جانبازان ورزشکار گروهی 109نفر، انفرادی 109 نفر و غیرورزشکار 109نفر قرارگرفتند. سپس پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و بهزیستی روانی دیکن توسط آن ها تکمیل گردید.
    یافته ها
    نتایج تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین سه گروه مورد مطالعه در متغیرهای عزت نفس و بهزیستی روانی تفاوت معنی داری وجودداشت. آزمون تعقیبی توکی نشان داد که گروه های ورزشکار نسبت به گروه غیرورزشکار نمره بالاتری در هر دو متغیر داشتند.
    نتیجه گیری
    جانبازان ورزشکار در مقایسه با جانبازانی که ورزش نمی کردند عزت نفس و بهزیستی روانی بالاتری داشتند.
    کلیدواژگان: عزت نفس، بهزیستی روانی، ورزش، جانباز
  • غلامعلی طبرسا، آرمان احمدی زاد صفحه 40
    هدف
    به منظور دستیابی به خدمات بهتر، آگاهی از میزان رضایت جانبازان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران مورد نیاز بود.
    مواد و روش ها
    این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی و پیمایشی است و جامعه آماری دراین تحقیق جانبازان استفاده کننده از خدمات مراکز بهداشتی درمانی بنیاد جانبازان شهر تهران در طول مدت سال 1389 بوده است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بوده و حجم نمونه، 149 نفر انتخاب گردید و 145 پرسشنامه مورد تایید و پردازش قرارگرفت. در تحلیل داده ها از فنون آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.
    یافته ها
    این مطالعه نشان داد که کیفیت خدمات مراکز بهداشتی و درمانی در چهار شاخص قابلیت اطمینان، قابلیت اعتماد، پاسخگویی و همدلی در سطح مطلوب و در بعد عوامل محسوس در سطح نامطلوبی بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    پیشنهاد می گردد به عوامل مرتبط با عوامل محسوس توجه بیشتری شود، همچنین کیفیت خدمات در سایر ابعاد حفظ و بهبود یابد.
    کلیدواژگان: کیفیت، خدمات، کیفیت خدمات، مدل کیفیت خدمات
  • محمدرضا نورانی، محمدحسن کریم فر، سمانه یزدانی، عباسعلی ایمانی فولادی صفحه 46
    هدف
    اپی تلیوم راه هوایی به عنوان سد فیزیولوژیکی بدن به مبارزه با عوامل مخاطره زای بیرونی در بیماری های ریوی از جمله بیماری ریوی انسدادی مزمن (COPD) می پردازد و به نظر می رسد این مکانیسم از طریق تغییرات در بیان ژن های درگیر در التهاب صورت می گیرد. رادیکال های آزاد اکسیژن که نقش مهمی در بیان پروتئین های التهابی دارند، ازطریق فعال شدن فاکتور رونویسی پروتئین فعال کننده نوع 1 (AP-1) سبب رونویسی ژن های سیتوکین و ژن های التهابی می شوند. سولفور موستارد نیز به عنوان یک عامل مخاطره زای بیرونی به طور مشابه سبب افزایش رادیکال های آزاد اکسیژن می شود. با توجه به گستردگی سیتوکین ها و پروتئین های التهابی، بر آن شدیم تا بیان فاکتور رونویسی سیتوکین ها وپروتئین های التهابی را به دنبال افزایش رادیکال های آزاد اکسیژن پس از مواجهه با سولفور موستارد بررسی کنیم و برای این منظور از متداولترین منومر فاکتور رونویسی AP-1 یعنی C-fos استفاده کردیم.
    مواد و روش ها
    بیان ژن C-fos در20 نمونه مصدوم شیمیایی و 10 نمونه کنترل مورد بررسی قرارگرفت. پس از استخراج mRNA از سلول های راه هوایی، از mRNA تخلیص شده، cDNA ساخته شد و بیان ژن C-fos مورد بررسی قرارگرفت. به منظور مطالعه میزان افزایش بیان ژن C-fos در نمونه های شیمیایی نسبت به کنترل، از تکنیک Real-Time PCR استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد بیان ژن C-fos در دیواره راه های هوایی مصدومین شیمیایی نسبت به افراد کنترل به دنبال مواجهه با سولفور موستارد افزایش می یابد اما این افزایش بیان در سطح mRNA با توجه نتایج به دست آمده از تحلیل آماری معنی دار نیست (0.05 p>).
    بحث: بررسی های فوق نشان داد بیان ژن C-fos در دیواره راه های هوایی مصدومین شیمیایی افزایش یافته است و این افزایش بیان ممکن است به دنبال افزایش رادیکال های آزاد اکسیژن پس از مواجهه با سولفور موستارد باشد اما این افزایش بیان چشمگیر نیست و این امر ممکن است به دلیل کاهش سطح آنتی اکسیدان ها که یک فعال کننده بارز AP-1 هستند، باشد
    کلیدواژگان: دیواره راه های هوایی، سولفور موستارد، رادیکال های آزاد اکسیژن، پروتئین فعال کننده نوع 1(AP، 1)، C، fos
  • امیر یاوری، الهام اسفندیاری*، مهدی معصومی، حسن سعیدی، مصطفی علامی صفحه 53
    مقدمه

    در پی از دست دادن اندام، ارائه برنامه های توانبخشی، پروتز، وسایل کمکی و آموزش برای بازگرداندن عملکرد به فرد دچار قطع عضو بسیار حائز اهمیت است. دردهای مزمن و همیشگی ناشی از قطع عضو می تواند سبب محدودیت های روحی و جسمی فرد شود. با وجود میزان شیوع بالای دردهای مختلف در افرادی با قطع عضو، اطلاعات جامعی از میزان شیوع آن ها در دست نیست. شیوع بالای درد ممتد در افرادی با قطع عضو نیاز به برنامه های توانبخشی و درمانی برای بهبود درد دارد.

    هدف

    بررسی اختلالات بلند مدت قطع عضو و میزان رضایت جانبازان با قطع عضو بالای زانوی یک طرفه از پروتز کنونیشان در استان گیلان

    مواد و روش ها

    این مطالعه از نوع توصیفی-مقطعی بوده و بر روی 38 نفر از جانبازان با قطع یک طرفه اندام تحتانی از بالای زانو استان گیلان دعوت شده به اردوی تفریحی-درمانی انجام گرفت. روش جمع آوری داده ها با استفاده از نسخه فارسی پرسشنامه Prosthesis Evaluation Questionnaire بوده که روایی و پایایی آن در زبان انگلیسی مورد تایید است. همچنین میزان رضایت از پروتز فعلی افراد با گزینه های خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم سنجیده شد.

    یافته ها

    78.95% افراد از حس خیالی، 60.53% از درد خیالی، 44.74% درد در اندام باقیمانده، 76.32% درد در اندام مقابل و 60.53% کمردرد داشتند. 15.38% از افراد از سوکت پروتز خود رضایت خیلی زیاد داشتند.

    نتیجه گیری

    طبق مطالعه حاضر بیشترین شیوع درد در قطع اندام تحتانی به ترتیب مربوط به حس خیالی، درد در اندام سمت مقابل، درد اندام خیالی و کمردرد، و درد اندام باقیمانده می شود. در این مطالعه بیش از نیمی از افراد از پروتز خود رضایت متوسط به بالا را گزارش کردند.

    کلیدواژگان: قطع عضو، دردهای مزمن، حس خیالی، رضایت از پروتز
|
  • Dr Maryam Esmaeili, Dr Mehrdad Kalantari, Dr Karim Askari, Dr Hossein Molavi, Seideh Mahdavi Page 1
    Background
    Despite the existence of a large volume of literature and research on psychological well-being (PWB) of the general population, very few studies have focused on post traumatic stress disorder (P. T. S. D) veteran's family.
    Purpose
    The aim of the present research was to compare the effectiveness of social skills group training and stress Inoculation Training (SIT) on psychological well-being of post traumatic stress disorder veteran's son. Method & materials: In order to administer this study, 45 veteran's son were selected randomly from 14-18 years high school children population of Isfahan city via random cluster sampling method and assigned randomly to two experimental and one control group (each group consist of 15 adolescence). The design of the study was comparative experimental and control groups in pretest, post test and after 4 month follow up. The intervention were social skills group training and stress Inoculation Training. The instruments were psychological well-being of Borumand and Molavi, Ryff ‘s psychological well-being and demographical information questionnaires. data was analyzed by Multivariate Covariance analysis of variance.Results &
    Conclusion
    Findings indicate that social skills group training stress Inoculation Training can improve psychological well-being of son’s veterans with post traumatic stress disorder (P. T. S. D). Stress Inoculation Training was more effective and efficient than social skills group training.
  • Zahra Akbari, Tayebe Vafaei, Sadrola Khosravi Page 12
    Background
    The resiliency of positive adaptation in response to adverse conditions and attachment styles and tend to approach people to establish a kind of close relationship with certain people and having a sense of security is allocated a special place in the area of family and mental health. Relationship between attachment styles and resiliency in the wives of veterans suffered the pressures are particularly important
    Purpose
    Considering the existence of pressures and stresses in families of veterans, the purpose of this study to determine the relationship between resiliency and attachment styles of veterans wives.
    Materials And Methods
    The method of research had been a correlation. Research sample was 60 Shiraz veterans spouses that have been selected systematic random manner. Data are collected from questionnaires resiliency CD-RIS, RAAS adult attachment styles and demographic characteristics were used.
    Results
    for analyzing the Data it was used of correlation coefficients. Analysis revealed that there is a positive and significant relationship between secure attachment and the amount of resiliency (P < 0.0001). There is a significant negative correlation between insecure attachment avoidance and the rate of resiliency (P < 0.001) there is no significant relationship between anxiety and insecure attachment level resiliency (P < 0.28).
    Conclusion
    Based on the findings of this research it can be concluded that secure attachment is predictor the amount of resiliency and veterans spouses and who have this style have the more rates of resiliency. Spouses who have insecure avoidant attachment style have less amount of resiliency and insecure attachment styles anxiety have no effect on the amount of resiliency.
  • Mr Mehdi Masoumi, Miss Elham Esfandiari, Mr Amir Yavari, Mr Hassan Saeedi, Mr Mostafa Allami Page 18
    Background and
    Purpose
    There are two main goals in amputated persons: Enabling the person to walk, returning them into social environment. Adjusting to life with a prosthesis and other mobility technologies is a complex rehabilitation process. Unfortunately there is no information about individual functional level and health status for persons with limb loss to identify importance for rehabilitation programs.
    Purpose
    consideration of individual functional level and health status in war related above knee amputees.
    Material And Methods
    For this study, 54 Iranian above knee amputees were examined according to 5-level functional classification system and asked to report their health status.
    Results
    Pain or countralateral limb arthritis was reported in 77.77%, back pain in 74.07%, mental disorders in 55.55% of patients. 7.41% of patients were in level 1, 25.92%of patients were in level 2, 57.41% of patients were in level 3 and 9.26% were in level 4.
    Conclusion
    according to this study, the most prevalent disorders were pain or countralateral limb arthritis, back pain and mental disorders. Also more than half of the amputees were in functional level 3 that the person has the ability or potential for ambulation with variable cadence.
  • Mr Mojtaba Kamyab, Mr Taher Babaee, Mr Mhamadsaleh Ganjavian, Mr Mohammad Kamali Page 24
    Objective
    the main objective is to determine the influence of treatment by Milwaukee and Thoracolumbosacral orthoses on self-image and satisfaction with management of adolescents idiopathic scoliosis.
    Materials And Methods
    this cross-sectional study investigated the self-image and satisfaction with management of adolescents with idiopathic scoliosis that treated with Milwaukee and Thoracolumbosacral orthoses by the use of the Scoliosis Research Society-22 questionnaire that specifically designed for the assessment of quality of life in spinal deformity patients. In this study 63 subjects divided in two groups, a Milwaukee group of 31 patients and compares the results with an Thoracolumbosacral group of 32 patients matched by age and curve magnitude.
    Result
    in this study, there were no statistically significant differences in self-image score between two groups (p=0.7), but Milwaukee brace wearing did higher negative effect the self image. Moreover, the Milwaukee group patients had score of satisfaction better than TLSO patients group, but there was no statistically significant difference in two groups (p=0.8).
    Conclusion
    overall, brace wearing did decrease the quality of life of adolescent idiopathic scoliosis in two groups of our study population and this effects are higher in males. More attention will need to be given to those with severe curves, to help improve patients’ understanding of their treatment and hence their compliance and satisfaction. Our study shown that after the initial shock of brace wearing, the patients were able to adjust well about their condition.
  • Shahin Afsharpoor, Ali Poladei, Mahmood Bahramkhani Page 33
    Purpose
    This study compares self-esteem and psychological well-being in groups and individual athlete veterans and non athletes of Bushehr. Method and Materials: From 2242 over 25% Veterans of Bushehr Province, 327 subjects were randomly selected in three groups, group athlete veterans (109 persons), individual athlete veterans (109 persons) and nonathletic veterans (109). Cooper smith Self Esteem questionnaire and Deccan psychological well-being were completed by them.
    Results
    One-way analysis of variance indicated that there was significant difference between three groups in self-esteem and well-being. Results of Tokay test showed that both groups of athlete veterans had significantly higher scores in studied variables.
    Conclusion
    athlete veterans comparing to nonathletic veterans has higher self-esteem and well-being. Key word: self-esteem, psychological well-being, veterans sport.
  • Dr Gholamali Tabarsa, Mr Arman Ahmadizad Page 40
    Purpose
    In order To Achieve Better Services, We need to know of Veterans’ satisfaction from Medical Centers Of Martyrs And Veteran Affairs Foundation. Method & Materials: This Study is A Descriptive & Survey research. Its Statistical Population are Veterans of Tehran city in 1389. The random sampling with a sample size of 149 members is used and then, 145 questioners are confirmed. descriptive and inferential statistics are applied for analysis..
    Results
    This research shows that the satisfaction of Veterans in four indices including Assurance, Reliability, Responsiveness and empathy are suitable but Tangibles unsuitable
    Conclusion
    We Suggest intangible assets were improved more than other indices, However the quality of other indices were improved.
  • Mohammad Reza Nourani, Mohammad Hassan Karimfar, Samaneh Yazdani, Abass Ali Imani Fooladi Page 46
    Introduction
    The airway epithelium as a physiological barrier defend airway against environmental hazards in lung disease such as Chronic Obstructive Pulmonary Disease (COPD). This defense seems to be regulated via alteration of inflammatory genes and Reactive oxygen species (ROS) have an important role in expression of inflammatory proteins. ROS promote the upregulation of cytokines and inflammatory proteins via activation of transcription factors such as Activated Protein 1 (AP-1). Sulfur Mustard (SM) is one of the hazardous agents which cause increase of ROS. In this study we will highlight the role of AP-1 in activation of cytokines and inflammatory molecules following the increase of ROS after exposure to SM in airway wall and for this purpose we chose C-fos which is the most common monodimer of AP-1.
    Materials And Methods
    Ten control individuals and twenty SM exposed patients were considered. RT-PCR and Real-time PCR measured the quantity of C-fos mRNA in control and SM exposed specimens.
    Results
    Although this research showed 2.89 fold changes in expression levels of C-fos in SM exposed patients in compare to normal group, our result was not statistically remarkable (P> 0.05).
    Discussion
    Our evidence suggested that the induction of C-fos is may be because of increase of ROS after exposure to SM and having no statistically remarkable result is might refer to depletion of antioxidants.
  • Mr Amir Yavari, Miss Elham Esfandiari, Mr Mehdi Masoumi, Mr Hassan Saeedi, Mr Mostafa Allami Page 53

    Background and

    Purpose

    Following limb loss, offering rehabilitation, prosthesis, assistive devices and training to restore function for amputee are really important. Chronic pain can cause patient’s psychological and physical limitations.

    Purpose

    consideration the chronic pain and prosthetic satisfaction of war related amputees Method and Materials: For this study, 38 Iranian above knee amputees were asked to answer the Persian version of prosthesis Evaluation Questionnaire (PEQ) and repot satisfaction of their current prosthesis.

    Results

    : Phantom sensation was reported in 78.95%, phantom pain in 60.53%, residual limb pain in 44.74%, lateral limb pain in 76.32% and back pain in 60.53% of patients with lower limb amputation18.38% of patients were really satisfied of their current prosthesis.

    Conclusion

    According to this study, the most prevalent outcomes in war related amputees were phantom sensation, countralateral limb pain, phantom pain, back pain and residual limb pain. More than half of the patients were satisfied of their current prosthesis more than moderate.