فهرست مطالب

مهندسی مدیریت - پیاپی 39 (خرداد و تیر 1390)

دو ماهنامه مهندسی مدیریت
پیاپی 39 (خرداد و تیر 1390)

  • 88 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1390/03/01
  • تعداد عناوین: 21
|
  • سرمقاله
    جمشید پایندانی صفحه 2
  • مهندس رسول حسین زاده صفحه 8
  • محمد طالقانی، کیامرث فتحی هفشجانی، بابک زینتی صفحه 13
    فاصله زیاد کشور ایران با کشور های پیشرفته در زمینه تولید تکنولوژی باعث شده تا ایران به عنوان وارد کننده تکنولوژی، عمل کرده و به کرات شاهد ورود تکنولوژی های جدید (که در برخی موارد هزینه های سنگینی را نیز به همراه دارد) باشد. اما با این وجود، در بسیاری از موارد شاهد هستیم که این تکنولوژی ها به طور مناسب مورد استفاده قرار نمی گیرند و یا پس از مدتی به علت عدم بهره گیری مناسب، به طور کلی کنار نهاده می شوند. بنابراین می توان گفت کشورهای جهان سوم برای پر کردن خلا تکنولوژیکی خود به تکنولوژی های جدید چشم امید دوخته اند.ولی موضوع مهمی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، نحوه پذیرش تکنولوژی و عواملی که بر این پذیرش اثر می گذارند، می باشد. تکنولوژی (Customer Relationship Management) CRMنیز از جمله این تکنولوژی ها می باشدکه امروزه سازمان ها وشرکت های بزرگ دنیا اعم از خدماتی ویاتولیدی از آن به صورت کامل جهت دستیابی به اهداف خود استفاده می کنند. به طور کلی می توان گفت مدیریت ارتباط با مشتری(CRM)، برای سازمان ها مزیت رقابتی ایجاد می نماید و همچنین تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمانی دارد. با توجه به موارد فوق این تحقیق در صدد بررسی عوامل موثر بر پذیرش تکنولوژی (CRM) در کارکنان بانک ملت استان گیلان بوده است. متغیر های مستقل تحقیق عبارتند ازفرهنگ سازمانی،خلاقیت واجتماعی شدن ومتغیر وابسته تحقیق عبارت است از پذیرش تکنولوژی CRM. جامعه آماری این تحقیق کارکنان بانک ملت استان گیلان بوده که طی فرآیند نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس تعداد208 نفر از آنان انتخاب شدند.روش جمع آوری داده ها در این تحقیق میدانی وابزارجمع آوری داده ها، پرسشنامه ای حاوی 26 سوال که به صورت پاسخ بسته ودر مقیاس طیف پنج گزینه ای لیکرت طراحی شده می باشد.روش آزمون فرضیه ها تکنیک تحلیل رگرسیون خطی بوده که در نهایت تمام فرضیه های تحقیق در سطح 95درصدتائیدشدند.همچنین در بین متغیر های تحقیق به ترتیب فرهنگ سازمانی بیشترین تاثیر را درپذیرش تکنولوژی CRM داشته ومتغیر های اجتماعی شدن وخلاقیت دررتبه های بعدی قرار دارند.
  • احمد انصاری گیلانی صفحه 20
  • محمدهادی عسگری، ملوک دیوانگاهی، مریم بیگلریان صفحه 24
    هدف اصلی پژوهش حاضر، مطالعه و بررسی رابطه بین سبک شناختی مدیران و گرایش روابط انسانی آنان در مدارس راهنمایی و متوسطه بود، پژوهش به روش توصیفی (همبستگی) انجام شد و تعداد 154 مدیر براساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل دو مقیاس: الف) سبک های شناختی با چهار مولفه ی (شهودی، ادراکی، فکری، احساسی). ب) گرایش روابط انسانی با سه بعد (نیاز به تعلق، محبت و کنترل) بود. داده های گردآوری شده با استفاده از آزمون های تحلیل رگرسیون چند متغیره و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. یافته های بدست آمده از تحقیق نشان داد که بین سبک شناختی مدیران و گرایش روابط انسانی آنان رابطه معنادار وجود دارد و مولفه های شهودی، ادراکی، فکری و احساسی سبک شناختی مدیران در گرایش های روابط انسانی آنان تاثیر مثبت دارد و منجر به بهبود روابط انسانی در آنان می گردد.
  • پروین شورنگ، علی اصغر صادقی، امیر فتاح صفحه 40
    در چند دهه اخیر استفاده از پرتوتابی در پژوهش های تغذیه دام مورد توجه قرار گرفته است. پرتوهای مادون قرمز، مایکروویو (حرارتی)، گاما و الکترون (غیر حرارتی) عمده پرتوهای مورد استفاده در عمل آوری مواد خوراکی هستند. در مطالعات مختلف از این پرتوها برای افزایش کیفیت پروتئین، بهبود قابلیت هضم مواد مغذی، حذف عوامل ضدتغذیه ای و همچنین به منظور کاهش یا حذف آلودگی خوراک طیور استفاده شده است.
  • مهندس مهران رضاپور صفحه 49
  • محمدعلی نسیمی صفحه 54
    یکی از راه هایی که هر شرکت می تواند خود را به واسطه آن از دیگران متمایز سازد ارائه مداوم کالاها و خدمات با کیفیت برتر در مقایسه با رقبای خود است.در نتیجه حفظ و نگهداری مشتری در بلندمدت باعث حفظ سهم بازار هر شرکت می گردد. توجه مشتریان به ویژه به عامل کیفیت بخصوص در مورد محصولات غذایی بر کسی پوشیده نیست.در ایران نیز در سالهای اخیر رقابت فشرده ای در صنعت مواد غذایی با ورود رقبای جدید به وجود آمده است. در نتیجه شرکتها با مشتریان پرقدرتی روبه هستند که اگر نتوانند به درخواست های آنان درباره کیفیت پاسخ دهند سهم بازار خود را از دست داده و مجبورند صحنه رقابت را ترک نمایند.
  • تاثیر جایگزینی مالیات بر ارزش افزوده برای مالیات شرکت ها
    محمود همت فر، امید کجباف صفحه 65
    هدف از این تحقیق به عنوان یک مطالعه موردی، بررسی اثر درآمدی ناشی از جایگرینی مالیات بر ارزش افزوده با مالیات کنونی شرکتها و واحدهای مختلف اقتصادی در استان گیلان است. بر اساس اطلاعات موجود در اداره کل امور مالیاتی استان گیلان در سال 1389، از مجموع 7843 پرونده، نمونه ای با حجم 365 پرونده به صورت تصادفی از ادارات امور مالیاتی شهرستانهای استان گیلان استخراج گردید. همچنین به دلیل تفاوت به نسبت قابل توجه، بین عملکرد شرکتها و واحدهای اقتصادی موجود در استان گیلان، تحلیل آماری مربوط به این واحدها در پنج سناریو صورت گرفته است.نتایج حاصل از برآورد الگوهای رگرسیونی و همچنین آزمون تفاوت میانگین ها در مورد مالیاتهای کنونی و مالیات بر ارزش افزوده که با استفاده از نرم افزار TSP7 به دست آمده است، نشان می دهد که مالیات کنونی شرکتها و واحدهای اقتصادی استان گیلان متناسب با ارزش افزوده آنها تغییر نکرده است. همچنین یکی دیگر از نتایج تحقیق حاضر این است که خاصیت درآمدزایی مالیات بر ارزش فزوده در نرخ پایین 7 درصد مورد تردید قرار دارد. لذا در مورد نرخ مناسب این مالیات، یعنی نرخ 10 درصد که در لایحه اول مالیات بر ارزش افزوده کشور ارایه شده و در حقیقت نرخی است که که اغلب کشورهای جهان نیز در بدو معرفی مالیات بر ارزش افزوده از آن استفاده نموده اند پیشنهاد می شود.
  • شهلا بادپای دونده صفحه 72
    یکی از راه های کسب مزیت رقابتی پایدار،تاکیدوتوجه بریادگیری مستمرکارکنان سازمان به منظورنیل به اهداف سازمانی باحداکثراثربخشی است. مسلما،محیط متغیرامروز،به سازمانهااجازه نخواهددادکه درمقابل فشارهای ناشی ازمهارت،توانایی هاوتکنولوژی های رقبا،به صورت سنتی وهمیشگی اداره شوند. بسترسازی وزمینه سازی یادگیری وآموزش سریعترازرقبا،میتواندبه سازمان کمک کندتانسبت به رقباسریعتروبهترگام بردارد. ازطرفدیگر،باپیشرفت وافزایش مهارتهای کارکنان،نیازهاوخواسته های مشتریان به نحومطلوبتری برآورده میشوندکه این امرکسب مزیت رقابتی پایداررابرای سازمان به ارمغانمی آورد. دراین مقاله به بررسی مفاهیم وویژگی های سازمان یادگیرنده ونیزنقش آن درکسب مزیت رقابتی پایدارپرداخته می شود.
  • فرآیند افزایش همکاری تیمی بین دانش پژوهان «جامعه مورد مطالعه دانش آموزان سال دوم راهنمایی مدرسه شاهد لاهیجان»
    عباس تقوای نخجیری صفحه 78
    پژوهش حاضر به بررسی فرایند افزایش همکاری تیمی بین دانش پژوهان در سال تحصیلی 1389- 1388 با هدف، آموزش اتحاد به آنها، آموزش تقسیم کار و ایجاد احساس مسئولیت درآنها ودست یافتن به هم افزایی، انجام گرفته است. این پژوهش به شیوه اقدام پژوهی (action research) و در یک جامعه 28نفری، انجام شده است.برای اجرای این پژوهش 19 شاخص تدوین شده که این شاخص ها در یک یرسشنامه جمع آوری و طی دو مرحله در اختیار دانش پژوهان قرار داده شد. طول اجرای آن حدودا یک سال تحصیلی بوده ونتایج حاصل شده از دو مرحله درشواهد تشخیصی وقضاوتی این پژوهش جمع آوری شده است. شواهد تشخیصی در مهر ماه1388وشواهد قضاوتی دراردیبهشت 1389جمع آوری شده است.،برای سنجش پاسخ سوالات پرسشنامه نیزاز طیف سنجشی لیگرت استفاده شده است که پس از محاسبه میانگین، پاسخهای دو مرحله و رتبه بالاترن شاخص و پایین ترین شاخص مشخص شده واختلاف آن دو بدست آمده ونهایتا میانگین های دو گروه با هم مقایسه شده ونتیجه بدست آمده حاکی از رشد کلیه شاخص ها در اردیبهشت ماه 1389 می باشد.
    کلیدواژگان: تیم، همکاری تیمی، شاخص
  • مهندس حسین پایندانی صفحه 86
  • سارا حقیقی جدید صفحه 87