فهرست مطالب

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:15 Issue: 2, 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/03/12
  • تعداد عناوین: 11
|
  • هما بابایی، علی اصغر عالیپور، هادی محسن پور، منصور رضایی صفحه 83
    زمینه
    زردی یک مشکل شایع دوران نوزادی می باشد و فتوتراپی روشی مؤثر در درمان زردی نوزادی است. علی رغم کاربرد وسیع فتوتراپی هنوز سؤالاتی در مورد افزایش تاثیر آن بدون پاسخ مانده است. هدف از این مطالعه نیز مقایسه اثرات درمانی روش های متفاوت فتوتراپی در نوزادان ترم مبتلا به زردی می باشد.
    روش ها
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی در بخش نوزادان بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه به مدت 17 ماه انجام شد. نوزادان پس از انتخاب بر اساس معیارهای ورود و خروج، به طور تصادفی در یکی از 3 گروه فتوتراپی مداوم با وضعیت سوپاین به صورت ثابت، فتوتراپی متناوب بدون تغییر وضعیت و فتوتراپی مداوم با تغییر وضعیت نوزاد مورد استفاده قرار گرفتند. میزان بیلی روبین تام و مستقیم خون نوزادان با فواصل هر 12 ساعت بعد از شروع فتوتراپی اندازه گیری شد. در صورتی که بیلی روبین نوزاد به کم تر از13 میلی گرم در دسی لیتر می رسید، فتوتراپی قطع می شد و در پایان، اطلاعات به دست آمده توسط روش های آماری T-Test و ANOVA آنالیز شدند.
    یافته ها
    از نظر توزیع جنسی، وزن تولد و سایر متغیرها بین سه گروه، تفاوت معناداری وجود نداشت. میانگین مدت زمان شروع تا پایان فتوتراپی در گروه اول 5/47 ساعت، در گروه دوم 6/51 ساعت و در گروه سوم 3/39 ساعت بود. از نظر آماری اختلاف معناداری بین سه گروه وجود نداشت (18/0P=).
    نتیجه گیری
    تاثیر روش فتوتراپی متناوب در مقایسه با مداوم در درمان هیپربیلیروبینمی در نوزادان ترم یکسان است.
    کلیدواژگان: فتوتراپی متناوب، زردی، نوزاد رسیده، فتوتراپی مداوم
  • ندا میرباقر آجرپز *، مریم سادات شهشهانی، منصور دیانتی صفحه 90
    زمینه

    عمل جراحی یک عامل اضطراب آور است که باعث ایجاد واکنش فیزیولوژیک در بدن می شود. در نتیجه پاسخ فیزیولوژیکی بدن، تنفس، ضربان قلب و فشار خون افزایش می یابد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر موسیقی بر میزان اضطراب و برخی شاخص های فیزیولوژیک بیماران قبل از اعمال جراحی عمومی انجام شد.

    روش ها

    این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی است که طی آن 60 بیمار، نامزد اعمال جراحی عمومی بیمارستان شهید بهشتی کاشان در سال 1388 که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند، به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند. میزان اضطراب به وسیله پرسشنامه اسپیل برگر و متغیرهای فیزیولوژیک از طریق فشارسنج جیوه ای و تعداد تنفس و ضربان قلب با شمارش در بالین بیمار، قبل از پخش موسیقی کنترل گردید. سپس بیماران گروه مورد به مدت 20 دقیقه در یک محیط آرام به موسیقی بدون کلام گوش دادند و دوباره اضطراب و متغیرهای فیزیولوژیک اندازه گیری شد. برای گروه شاهد همین اندازه گیری ها بدون پخش موسیقی انجام گردید.

    یافته ها

    میزان اضطراب و متوسط فشارخون سیستولیک در گروه آزمون نسبت به گروه شاهد، بعد از پخش موسیقی دارای تفاوت معناداری بود (04/0P=). تعداد ضربان قلب و تنفس در دقیقه در دو گروه تفاوت معناداری نداشت (11/0P= و 2/0P=).

    نتیجه گیری

    براساس تغییرات ایجادشده در پاسخ های فیزیولوژیک بدن در طی پخش موسیقی، موسیقی درمانی را می توان به عنوان یک کاهنده شاخص های فیزیولوژیک ناشی از اضطراب و ترس قبل از عمل جراحی پیشنهاد کرد.

    کلیدواژگان: موسیقی، اضطراب، شاخص های فیزیولوژیک، جراحی عمومی
  • علی گرگین کرجی، مهین اکبری، سمیه شعبانی، غلامرضا بهرامی صفحه 96
    زمینه
    این مطالعه به منظور ارزیابی اثر تجویز مزمن مورفین بر عفونت با لیشمانیا ماژور، در دو نژاد موش BALB/c و C57BL/6 که به ترتیب حساس و مقاوم به عفونت با این انگل هستند، انجام گردید.
    روش ها
    تزریق مورفین از یک هفته قبل از تلقیح انگل و به صورت زیرجلدی و در دو نوبت در روز با فاصله 12 ساعت انجام گرفت. گروه اول هر نژاد، مورد تزریق mg/kg5/1 مورفین، گروه دوم mg/kg15 مورفین و به گروه کنترل، سالین تجویز شد. پس از ظهور واکنش موضعی، هفته ای یک بار ضخامت پای مورد تزریق انگل و پای مقابل اندازه گیری شد. در پایان، حیوانات کشته شده و سلول های طحال و غده لنفی آن ها در حضور کونکاناوالین A کشت داده شد و سطح اینترلوکین-4 مایع رویی آن ها تعیین گردید.
    یافته ها
    در موش های C57BL/6، واکنش موضعی در پای مورد تزریق انگل تا هفته پنجم افزایش یافت، سپس شروع به کاهش نموده و به وضعیت نرمال بازگشت. در مقابل، در موش های BALB/c، واکنش موضعی تا پایان آزمایش همچنان افزایش یافته و در برخی موارد منجر به نکروز گردید. در هر دو نژاد، تفاوت معناداری در اندازه واکنش موضعی بین گروه های تست و کنترل مشاهده نشد. همچنین تفاوت معناداری در سطح تولید اینترلوکین-4 بین گروه های تست و کنترل در هر دو نژاد مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    تجویز مزمن مورفین، تاثیر محسوسی بر مقاومت نژاد C57BL/6 و حساسیت نژاد BALB/c به عفونت با لیشمانیا ماژور نداشت، که احتمالا ناشی از تحمل سیستم ایمنی نسبت به اثرات مورفین باشد.
    کلیدواژگان: مورفین، لیشمانیوز، تجویز مزمن، موش BALB، c، موش C57BL، 6
  • غلامرضا امیریان، محمد باقر حیدری، منصور رضایی صفحه 107
    زمینه
    آپاندکتومی برای آپاندیسیت حاد، شایع ترین عمل جراحی اورژانس در دنیا است. در مطالعه حاضر، عوارض ناشی از بستن استامپ آپاندیس به روش لیگاتور ساده با روش پرس کردن، مورد مقایسه قرار گرفته است.
    روش ها
    در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، 361 بیمار در سال های 87-1386 در بیمارستان های امام رضا (ع) و طالقانی کرمانشاه تحت آپاندکتومی قرار گرفتند. بیماران با آپاندیس نرمال، پریتونیت، آبسه آپاندیکولار و فلمگمون از مطالعه خارج شدند. در گروه یک، 184 بیمار تحت لیگاتور ساده و در گروه دو، 177 بیمار تحت پرس کردن استامپ آپاندیس قرار گرفتند. عفونت زخم، گسستگی زخم، آبسه شکمی، فیستول مدفوعی، ایلئوس و مدت زمان اقامت در بیمارستان، طی پیگیری دو ماهه ثبت و با آزمون های آماری لون، تی، مجذور کای و فیشر تحلیل شدند.
    یافته ها
    میانگین سنی بیماران در گروه یک و دو به ترتیب 8/13±1/27 و 1/13±7/25 سال بود. 70 درصد بیماران در هر دو گروه مرد بودند. در گروه اول، 2/4 درصد و در گروه دوم، 4 درصد عفونت زخم دیده شد (852/0=P). 6/1درصد بیماران در گروه اول و 6/4درصد در گروه دوم دچار ایلئوس بعد از عمل شدند. میانگین مدت بستری در دو گروه به ترتیب 43/1±63/3 و 48/1±79/3 روز بود (279/0=P). هیچ موردی از آبسه شکمی، گسستگی زخم و فیستول مدفوعی در هر دو گروه دیده نشد.
    نیتجه گیری: در این مطالعه تفاوتی بین دو روش دیده نشد. با در نظر گرفتن این نکته که لیگاتور ساده در زمان کم تری نسبت به روش پرس کردن، قابل انجام است می تواند به عنوان روش ارجح مورد توجه قرار بگیرد.
    کلیدواژگان: آپاندیست حاد، لیگاتور ساده، پرس کردن، عفونت زخم
  • رضا پورمیرزاکلهری، فرح روشن پور*، منصور رضایی، ارسلان نادری پور صفحه 112
    زمینه

    آزمون های چندگزینه ای در آزمون های ارتقای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. باتوجه به اهمیت برگزاری این آزمون ها به صورت استاندارد، این پژوهش با هدف تاثیر اجرای برنامه ارتقای دانش اعضای هیات علمی طراح این سوالات بر نتایج آنالیز این آزمون ها در سال 1388 انجام گرفت.

    روش ها

    در پژوهشی نیمه تجربی، 105 نفر از طراحان این آزمون ها به روش سرشماری، انتخاب و نتایج تجزیه و تحلیل آزمون های 1387 و پمفلت های طراحی آزمون های استاندارد برای آنان ارسال گردید. ابزار جمع آوری داده های کمی، گزارش تحلیل آزمون وزارت بهداشت در مورد ضریب های تمییز و دشواری و انحراف معیار سوالات و پایایی آزمون و برای داده های کیفی آزمون، ابزار شامل گزارش دبیرخانه شورای آموزش پزشکی در مورد درصد سوالات بدون اشکال ساختاری و درصد سوالات تاکسونومی 2 و 3 بود. داده ها با استفاده از آزمون های T زوجی و مستقل و آنالیز واریانس تحلیل گردید.

    یافته ها

    میانگین ضریب تمییز، اعتبار آزمون، درصد سوالات بدون اشکال ساختاری و درصد سوالات دارای تاکسونومی 2 و 3 در سال 1388، افزایش معناداری پیدا کرد (05/0(P

    کلیدواژگان: ارتقای دانش، تحلیل آزمون، دستیاران پزشکی، آزمون ارتقاء
  • عبدالستار شاهی، ابراهیم غفاری، خلیل قاسمی صفحه 119
    زمینه
    رضایت مندی زناشویی مهم ترین مؤلفه ازدواج است. به نظر می رسد سلامت روان به عنوان مؤلفه ای از ویژگی های فردی، با رضایت مندی زناشویی ارتباط دارد. هدف این پژوهش، تعیین رابطه بین سلامت روان و رضایتمندی زناشویی در زوج های مناطق آسیب خیز شهر گرگان بود.
    روش ها
    با استفاده از مدل تحلیل رگرسیون چندمتغیره و تحلیل واریانس، رابطه بین سلامت روان و رضایت مندی زناشویی در 300 مرد و زن متاهل مناطق آسیب خیز شهر گرگان ارزیابی شد. سلامت روان توسط پرسشنامه سلامت عمومی- 28 سؤالی (GHQ-28) و رضایت مندی زناشویی با استفاده از فرم 47 سؤالی پرسشنامه رضایت مندی زناشویی انریچ اندازه گیری شد.
    یافته ها
    رضایت مندی زناشویی توسط سطح سلامت روان فرد پیش بینی شد. همچنین افسردگی و اضطراب به صورت معناداری با رضایت مندی زناشویی همبستگی داشت. در این جمعیت، 5/52 درصد افراد، دارای اختلال روانی در سطح بالینی بودند و میانگین رضایت مندی زناشویی در این جمعیت 74/51 بود که نشان دهنده رضایت مندی در حد متوسط است.
    نتیجه گیری
    سلامت روان فرد، پیش بینی کننده رضایت مندی زناشویی است. باتوجه به این یافته ها می توان با ارتقای سلامت روان فرد، رضایت مندی زناشویی زوج ها را ارتقاء داد.
    کلیدواژگان: سلامت روان، رضایتمندی زناشویی، زوج ها
  • فرزاد کمپانی، نازیلا رضایی، مریم علی اصغرپور صفحه 127
    زمینه
    وجود مهارکننده فاکتور 8 یکی از معضلات در درمان بیماران مبتلا به هموفیلی A محسوب می شود. بیماران هموفیل دارای مهارکننده، دچار خونریزی های شدیدتری می شوند و درمان آن ها بسیار هزینه بردارتر و مشکل تر است. هدف از این مطالعه بررسی شیوع مهارکننده و اثبات ضرورت غربالگری بیماران هموفیل از نظر مهارکننده می باشد.
    روش ها
    104 بیمار مبتلا به هموفیلی A با میانگین سنی 3/9±8/23 سال مراجعه کننده به بخش بیماری های خاص بیمارستان بعثت سنندج بین سال های 88-1385 جهت وجود مهارکننده فاکتور 8 با نمونه گیری تصادفی آسان بررسی شدند. نمونه خون وریدی آن ها با نسبت 9 به 1 با سیترات سدیم gr/dl2/3 مخلوط گردید و پس از تهیه پلاسما برای همه نمونه ها در ابتدا تست APTT mix و سپس تست بتسدا و تعیین تیتر مهارکننده انجام شد.
    یافته ها
    از104 بیمار مورد بررسی، 20 بیمار (2/19%) دارای تیتر مهارکننده بودند که قبلا هیچ کدام از نظر مهارکننده بررسی نشده بودند. سطح فاکتور مهارکننده در 16 بیمار در حد زودگذر و در 4 بیمار در حد افراد با پاسخ بالا بود به طوری که سطح مهارکننده بیشتر از 5 واحد بتسدا تعیین گردید. بیشترین مهارکننده در گروه سنی 25-11 سال دیده شد اما بین سن و وجود مهارکننده، رابطه آماری معناداری دیده نشد.
    نتیجه گیری
    باتوجه به شیوع 2/19 درصد مهارکننده فاکتور 8 در بیماران هموفیلیA سنندج که تقریبا مشابه شیوع آن در سایر کشورهاست، غربالگری تمام بیماران و انجام تست بتسدا هر 6 ماه یک بار برای پیگیری بیماران و نیز آگاهی از بروز موارد جدید مهارکننده در بیماران هموفیلی توصیه می شود.
    کلیدواژگان: هموفیلی A، مهارکننده فاکتور8، غربالگری
  • ژاله دزفولی منش، محمدرسول توحیدنیا، فاطمه دارابی، افشین الماسی صفحه 132
    زمینه
    سپتی سمی یکی از علت های مهم مرگ و میر در نوزادان است. از عوامل مهم و کمک کننده به کاهش مرگ نوزادان، آگاهی از علت و مشخصات باکتریولوژیک سپتی سمی است. هدف از این مطالعه، تعیین فراوانی عوامل باکتریال و حساسیت دارویی عوامل ایجادکننده سپتی سمی نوزادان در سال های 87-1386 می باشد.
    روش ها
    این مطالعه به صورت مقطعی توصیفی در مدت دو سال بر روی 2175 تعداد پرونده نوزاد بستری در بخش نوزادان و NICU بیمارستان امام رضا(ع) انجام گرفت. از این تعداد 90 نفر به مطالعه وارد شدند. معیار پذیرش نوزادان، کشت خون مثبت همراه با علایم بالینی مانند تب، شوک و هیپورفلکسی بود. اطلاعات نوزادان با استفاده از سیستم HIS و بررسی پرونده ها جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری Spss 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    فراوانی سپتی سمی نوزادان 13/4 درصد بود. 3/62 درصد باکتری ها گرم منفی و7/37 درصد گرم مثبت بودند. در مجموع، 12 نوع باکتری جدا شد. از باکتری های گرم مثبت، استافیلوکوکوس اورئوس (1/31%) و از باکتری های گرم منفی، کلبسیلا پنومونیه (7/16%)، شایع ترین جرم جداشده بودند. 3/33 درصد نوزادان فوت شدند. حساس ترین آنتی بیوتیک ها در باکتری های گرم مثبت سیپروفلوکساسین (5/73%)، ایمپینم (6/70%)، سفتریاکسون (50%) و در باکتری های گرم منفی سیپروفلوکساسین (8/76%)، ایمپینم (2/73%) و کوتریموکسازول (6/44%) بود. بیشترین مقاومت در باکتری های گرم مثبت مربوط به آنتی بیوتیک های کوتریموکسازول (3/35%)، جنتامایسین (4/32%) و سفتریاکسون (4/29%) و در باکتری های گرم منفی، سفتریاکسون، جنتامایسین و سفوتاکسیم (هرکدام 2/73%) می باشد.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد که آنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین و ایمپینم، داروهایی مناسب برای شروع درمان تجربی تا قبل از آماده شدن جواب آنتی بیوگرام در این بیمارستان می باشد.
    کلیدواژگان: Sepsis، نوزادان، باکتری، حساسیت دارویی
  • مهدی فخار، مسعود کیقبادی، رضا اکرمی پور، کیقباد قدیری، مجتبی لیمویی صفحه 139
    زمینه
    لیشمانیوز احشایی(کالاآزار)، بیماری انگلی مهمی است که توسط گونه های لیشمانیای دونوانی واینفانتوم ایجاد می شود. شواهد نشان می دهد که لیشمانیوز احشایی در بعضی از مناطق استان کرمانشاه وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی خصوصیات عامل ایجادکننده لیشمانیوز احشایی در این استان انجام گرفته است.
    روش ها
    در این مطالعه تجربی از 9 بیمار مبتلا به کالاآزار بستری شده در بخش اطفال بیمارستان های کرمانشاه در سال های 88-1383 نمونه مغز استخوان تهیه گردید. از اسلایدهای میکروسکوپی، DNA استخراج و جهت تعیین گونه انگل با روش واکنش زنجیره ای پلی مراز اختصاصی گونه مورد بررسی قرار گرفت. برای این کار با استفاده از پرایمر 4LINR و 17LIN قطعه متغیر از حلقه های کوچک DNA کینوپلاستی انگل لیشمانیا تکثیر و بر روی ژل آگاروز 5/1 درصد الکتروفورز گردید.
    یافته ها
    تمامی بیماران به جز یک مورد از نظر سرولوژی با استفاده از آزمون ایمونوفلورسانس غیرمستقیم مثبت بودند. در بررسی اسمیرهای مستقیم مغز استخوان، اماستیگوت های انگل (اجسام لیشمن) به تعداد نسبتا فراوان مشاهده شد. تمامی نمونه ها در آزمایش واکنش زنجیره ای پلی مراز، ایجاد باندی به اندازه 720 جفت باز نمود. مقایسه این باندها با باندهای گونه های استاندارد، مشخص نمود که گونه انگل در تمامی بیماران لیشمانیا اینفانتوم می باشد.
    نتیجه گیری
    تعیین گونه با استفاده از PCR یک مرحله ای و پرایمرهای 4LINR و 17LIN مناسب است و همچنین عامل لیشمانیوز احشایی در کرمانشاه لیشمانیا اینفانتوم می باشد. بنابراین انجام مطالعه ای جامع در خصوص سرواپیدمیولوژی بیماری در انسان و مخازن حیوانی در استان ضروری است.
    کلیدواژگان: لیشمانیوز احشایی، کالاازار، لیشمانیا اینفانتوم، واکنش زنجیره ای پلی مراز
  • بابک ایزدی، مالک کنانی، صدیقه خزاعی، سید حمیدمدنی صفحه 145
    وجود مقاومت دارویی، مشکلاتی را در امر درمان سل پدید آورده است. آگاهی از وجود مقاومت دارویی مبتلایان به سل در کرمانشاه می تواند در درمان و اجرای طرح درمان تحت نظارت مستقیم (DOTS) به طور مداوم مؤثر باشد. در این مطالعه، آزمایش TB-PCR و مقاومت آنتی بیوتیکی بر روی تعدادی از سوش های موجود در آزمایشگاه سل مرکز بیماری های ریوی کرمانشاه انجام شد. TB-PCR 7/89 درصد از سوش ها مثبت بود. 1/57 درصد به ایزونیازید ml/ 1μg و 2/46 درصد به ریفامپین ml/ 1μg مقاوم بودند. این مطالعه میزان بالایی از مقاومت دارویی را نشان می دهد. به همین دلیل پیشنهاد می گردد برای همه موارد، توبرکلوزیس آنتی بیوگرام انجام شود.
    کلیدواژگان: توبرکلوزیس، مقاومت دارویی
  • نسرین غلامی، فریده اکبرزاده، منصور رضایی، فرض الله عزیزی، پروانه عبدالمالکی صفحه 148
    سردبیر محترم یکی از مهم ترین پدیده های چند دهه اخیر در صنعت اطلاعات، پیدایش و عمومیت یافتن پایگاه های اطلاعاتی پیوسته بوده است. می توان گفت که پایگاه های اطلاعاتی پیوسته، به وجودآورنده آن چه که ما امروزه به عنوان صنعت اطلاع رسانی می شناسیم، می باشند (1). در مطالعات انجام شده گزارش شده است 96 درصد اعضاء هیات علمی دانشگاه شیراز در سال 1386 با پایگاه های موجود در دانشگاه آشنا بوده اند و تنها 4 درصد اظهار عدم آشنایی نموده اند. میزان آشنایی مربیان، دانشیاران و استادان، 100 درصد و استادیارها 93 درصد بوده است (2). بیشتر از 50 درصد اساتید دانشگاه علوم پزشکی کردستان با پوشش موضوعی پایگاه های اطلاعاتی پیوسته تمام متن اوید (Ovid)، بلک ول (Blackwell) و الزویر (Elsevier) آشنایی نداشته اند (3). بیشترین نحوه آشنایی افراد با پایگاه های اطلاعاتی و مجلات الکترونیکی کتابخانه در تمام دانشکده های دانشگاه شریف از طریق دوستان و سپس از طریق صفحه وب کتابخانه بوده است (4). پژوهش حاضر، کاربردی و از نوع پیمایشی مقطعی است. جامعه مورد بررسی، اعضاء هیات علمی و دستیاران تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشند که 133 نفر عضو هیات علمی و 107 نفر دستیار به سؤالات پرسشنامه پاسخ دادند. با توجه به محدود بودن جامعه مورد تحقیق از سرشماری استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه طراحی شده شامل سؤال هایی در خصوص ویژگی های جامعه پژوهش میزان آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی و روش آشنایی با آن ها بوده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی صوری و محتوایی با نظر 8 نفر از صاحب نظران رشته های مختلف و جهت تعیین پایایی ابزار پژوهش از روش آزمون بازآزمون مجدد استفاده شده است. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ محاسبه و با مقدار 95 درصد تایید گردید. میزان آشنایی اعضاء هیات علمی با پایگاه اطلاعاتی پروکوست 71 نفر (4/53%) و اوید ژورنال 57 نفر (9/42%) در حد متوسط و ابسکو 39 نفر(3/29%)، ساینس دایرکت 36 نفر(1/27%)، ام دی کانسالت 43 نفر(3/32%) و ایران مدکس 35 نفر(3/26%) در حد پایینی می باشد. میزان آشنایی دستیاران با پایگاه اطلاعاتی پروکوست 39 نفر (4/36%)، اوید ژورنال 40 نفر (4/37%)، ابسکو 54 نفر (5/50%)، ساینس دایرکت 43 نفر (2/40%)، ام دی کانسالت 43 نفر (2/40%) و ایران مدکس 44 نفر(1/41%) در حد پایینی می باشد. بین میزان آشنایی اعضاء هیات علمی و دستیاران با پایگاه اطلاعاتی ام دی کانسالت، تفاوت معناداری وجود نداشت (345/0P=). اما بین میزان آشنایی اعضاء هیات علمی و دستیاران با سایر پایگاه های اطلاعاتی، تفاوت معناداری وجود داشت. میانگین نمره میزان آشنایی اعضاء هیات علمی و دستیاران با پایگاه اطلاعاتی پیوسته تمام متن، به ترتیب 4/4±5/9 و 3/4±7/6 از 24 بود که در همه موارد، میانگین نمره اعضاء هیات علمی از دستیاران بالاتر بود. بیشترین میانگین نمره، میزان آشنایی در اعضاء هیات علمی و دستیاران به ترتیب اوید ژورنال 04/1±9/1 و 9/0±34/1 و ایران مدکس 2/1±8/1 و 05/1±3/1 و کم ترین آن ابسکو 99/0±1/1 و 8/0±66/0 از 4 می باشد. یافته های پژوهش با یافته های رسول آبادی (3) همخوانی و با یافته های لی لاواتی و دوراسوامی (5) مغایرت دارد. سرعت پایین شبکه، کمبود وقت و عدم آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی از موانع اساسی جامعه مورد پژوهش بود که با بهبود خطوط ارتباطی، توجه اطلاع رسانی و آموزش می توان زمینه مساعدی را در جهت افزایش میزان آشنایی با پایگاه های اطلاعاتی تمام متن فراهم نمود.
|
  • Homa Babaei, Ali Asghar Alipour, Hadi Mohsenpour, Mansour Rezaei Page 83
    Background
    hyperbilirubinemia is a common problem of period neonates and phototherapy serves as the effective method in treatment. Despite its worldwide application, there are many unanswered questions regarding enhancement of its efficacy. The aim of present study was the comparison of intermittent versus continuous phototherapy and position change effect on treatment of term newborns with jaundice
    Methods
    A clinical randomized controlled trial was performed during a 17 months at NICU of Imam Reza's hospital in Kermanshah. Eighteen jaundiced neonates were selected according to inclusion and exclusion criteria. The neonates were randomized into three groups receiving different regimens of phototherapy. Group I was treated with continuous single phototherapy in supine position during phototherapy. Group II received intermittent single phototherapy without change position, and group ΙII received continuous single phototherapy with changing position. Total and direct serum bilirubin levels were measured every 12 hours after starting phototherapy. Phototherapy was continued until the serum bilirubin level declined to less than 13mg/dl. The data was analyzed using t-test and ANOVA tests.
    Results
    There was no statiscally significant difference between sex, birth weight and other variables within three groups. The mean duration of phototherapy was 47.5h in group I, 51.6h in group II and 39.3h in group III. There was no significant difference for the duration of phototherapy between the three groups (p=0/18).
    Conclusion
    We can conclude that an intermittent single phototherapy was as effective as continuous single phototherapy in treatment of neonatal hyperbilirubinemia in the term newborns.
  • Neda Mirbagher Ajorpaz, Mariamsadat Shahshahani, Mansour Dianati Page 90
    Background

    Surgery is an important stressor, which causes some harmful physiological responses such as increased breath and heart rate and blood pressure. The aim of this study was to investigate the effects of music on the anxiety and some physiological responses of patients before general surgery.

    Methods

    A clinical trial study designed and 60 patients who were scheduled to undergo general surgery were selected using convenience sampling method in Shahid Beheshty hospitals of Kashan in 2009. They were randomly allocated into intervention and control groups. The level of anxiety was measured using Spilberger questionnaire. Blood pressure measured using mercury sphygmomanometer, respiratory and heart rate determined before music intervention. The intervention group listened to non-speech music for 20 minutes in a quiet environment. The anxiety level and physiological responses were measured again after the intervention. The same measurements were carried out for the control group without music intervention.

    Results

    The results showed a statistical significant differences in the anxiety level as well as the systolic blood pressure in the intervention group)P=0.04). There was no significant difference in heart and respiratory rate between the two groups (P=0.2,P=0.11).

    Conclusion

    Considering the alterations in physiological responses during listening to music, we suggest music listening as an intervention to relieve preoperative anxiety and fear.

  • Ali Gorgin Karaji, Mahin Akbari, Somaye Shabani, Gholam Reza Bahrami Page 96
    Background
    The aim of study was to evaluate the effect of chronic injection of morphine on infection with Leishmania major (L. major) in sensitive BALB/c and resistant C57BL/6 mice.
    Methods
    Morphine injections (2 times /day with 12 hrs intervals, S.c) were begun one week before parasite inoculation. The first group of mice strains was infused with 1.5mg/kg morphine, the second group with 15 mg/kg, and the control received normal saline. After appearance of local reaction on the site of parasite inoculation, the thickness of inoculated paw and countercurrent paw were measured. At the end, all mice were killed and their spleens and popliteal lymph nodes cells were cultured in the presence of Concanavalin-A, and the level of IL-4 was measured.
    Results
    In C57BL/6, mice local reaction size increased until 5th week and then began to decrease to reach a normal situation. In contrast, in BALB/c mice local reaction continued to increase up to the end of the test, and in some cases led to necrosis. There were no significant differences in local reaction size between tests and controls animals in both strains. In addition, there was not a significant difference at the level of IL-4 in the supernatant between tests and control groups in both two strains.
    Conclusion
    Chronic injection of morphine didnt have a significant effect on resistance of C57BL/6 and sensitivity of BALB/c mice to infection with L. major, that may result from immune system tolerance to affect of morphine.
  • Gholam Reza Amirian, Mohammad Bagher Hydari, Mansour Rezaei Page 107
    Background
    Appendectomy is the most common emergency operation performed in the world. This study aimed to compare complication of simple legation of the appendix with purse string diving appendectomy.
    Methods
    Randomized clinical trial designed 361 patients who had underwent appendectomy during 2008 and 2009 in Imam Reza and Taleghani hospitals, Kermanshah, Iran, were included. Those patients with normal appendix, peritonitis, appendicular abscess and phlegmon were excluded. 184 simple legation subjects in the group A and 177 purse string of the stump of the appendix subjects in the group B was carried out. The postoperative complications including wound infection wound dehiscence, abdominal abscess formation, fecal fistula, illus and duration of hospital staying was recorded for two months follow up period. Data was analyzed using statistical tests.
    Results
    Mean age in the group A and B was 27.1±13.8 and 25.7±13.1 year, respectively. 70 percent of patients were male in both groups. Rate of wound infection was 4.2% in the group A and 4% in group B (P=0.852). 1.6% of patients in the group A and 4.6% in group B suffered from post operation illus. Mean hospital stay was 3.63±1.43 days in the group A and 3.79±1.48 days in group B (P=0.279). No case with abdominal abscess formation, wound dehiscence and focal fistula was seen in both groups.
    Conclusions
    No difference was seen between two groups. Therefore, with considering the point that simple legation takes less time compare to purse string to perform it can be considered as the preferred method for appendectomy.
  • Reza Pourmirza Kalhori, Farah Roshanpour, Mansour Rezaei, Arsalan Naderipour Page 112
    Background

    Multiple choice questions are used for evaluation of learning in promotion residency exams. Due to holding these exams in a standard way, we conducted this study to evaluate the effect of board members, promotion scholarship who designed the questions on these exams results in 2009.

    Methods

    A semi experimental research was designed and 105 exam boards of academic members were studied. The results of promotion exams analysis in 2008 plus a tripartite pamphlet for developing standard exams were sent to all. Quantity data was collected by discrimination index, difficulty level, standard deviation and Reliability of test index (KR20), computer report of health ministry analyzing software, and the quality data by percent of Taxonomy II & III questions and report questions from the secretariat of medical educational salinity. Data was analyzed by Even and independent T test and variance analysis.

    Results

    Data from 11 different academic groups were compared. A statistically significant increase was observed among average of distinction index, exam reliability, percent of questions without structural defects and Taxonomy II & III in 2008 compare to 2009 results (p=0.05). The highest difficulty level was related to questions of urology promotion test 0.54 (p=0.005) and the lowest in psychiatry group 0.69 (p=0.013). The most percent rise in the discrimination index was in the psychiatry group.

    Conclusions

    This study suggested that medical academic members, scholarship promotion increase by using an educational pamphlet and providing feedback of results from previous exams.

  • Abdolsattar Shahi, Ibrahim Ghaffari, Khalil Ghasemi Page 119
    Background
    Marital satisfaction is an important component of the marriage. Mental health as a component of the personal characteristic also related with marital satisfaction. The aim of this study was to investigate the association between mental health and marital satisfaction of couples.
    Methods
    Three hundred couples from high-risk area of Gorgan – North of Iran were selected. Association between men's and women’s mental health level was measured using General Health Questionnaire-28 (GHQ-28). Marital satisfaction measured by Enrich Marital Satisfaction Questionnaire among married couples. Data was analyzed using multiple regression and analysis of variance modelling.
    Results
    Results indicated that marital satisfaction was predicted by the person’s mental health level. Findings also showed that depression and anxiety were significantly associated with marital satisfaction. 52.5% of studied individuals had mental disorders at the clinical level (p≤0/05). Marital satisfaction in this population was 51.7%.
    Conclusions
    The study confirmed that mental health is an important predictor of marital satisfaction. Improving mental health may lead to improve marital satisfaction.
  • Farzad Company, Nazila Rezaei, Mariam Aliasgharpoor Page 127
    Background
    Factor VIII inhibitor is one of the most problems in the treatment of hemophilia. Patients with hemophilia who have inhibitors are capable of severe hemorrhage and treatments of these patients are more expensive and more difficult than those patients without inhibitor. The aim of present study was to determine the prevalence of inhibitor and to assess the necessity of screening of the factor VIII inhibitors in hemophilia patients.
    Methods
    104 patients with hemophilia A referred to Besat Hospital of Sanandaj during 2006-2009 were evaluated for inhibitors against factor VIII using convenient sampling method. Their venous blood samples were mixed in a proportion of 9 to 1 with 3.2g/dl citrate sodium. After preparation of plasma APTT mix test and then Bethesda test followed by determination of inhibitor were performed.
    Results
    The mean age of subjects was 23.8-±9.3 year. Twenty out of 104 patients with hemophilia A (19.2%) had inhibitor factor VIII. None of patients were assayed for inhibitor previously. Sixteen patients were low responder and four patients showed high responder with the Bethesda inhibitor level above five unit. Higher levels of inhibitor were existed in 11-25 years old age groups. There was no significant relationship between factor VIII inhibitor and patient's age.
    Conclusion
    Regarding to high prevalence of the factor VIII inhibitor in these patients, screening all hemophilia A patients every 6 months and doing Bethesda test for new identified cases with this inhibitor highly recommended.
  • Zhale Dezfoulimanesh, Mohammad Rasoul Tohidnia, Fatemeh Darabi, Afshin Almasi Page 132
    Background
    Neonatal septicemia is an important cause of morbidity and mortality. The most common pathogens of bacterial sepsis and antibiotic sensitivity patterns may vary in different areas of the world. Understanding the etiology of bacteriological profiles is very important and helps to reduce the associated mortality. The aim of this study was to assess prevalence of bacterial and antibiotic sensitivity sepsis in neonates during 2007-2008.
    Methods
    In this cross sectional descriptive study the information of neonates who have been admitted to Imam Reza Hospital were collected. Ninety out of 2175 admitted subjects had inclusive criteria including positive blood culture and clinical symptoms of fever, shock, hyporeflexia. Demographic data collected using questionnaires and SPSS version 15 was used for statistical analysis.
    Results
    The prevalence of sepsis was 4.13%. 37.7% of bacteria were gram positive and 12 types of bacteria were isolated. The most common isolated microorganisms were staphylococcus aureus (31.1%) and Klebsiella Pneumoniae (16.7%). The mortality rate was 33.3%. The most sensitive antibiotics in gram positive bacteria were Ciprofloxacin(73.5%), Impinem(70.5%), Ceftriaxon (50%) and in gram negative bacteriaCiprofloxacin Ciprofloxacin (76.8%), Impinem (73.2%) and Co-Trimoxazole (44.6%).The most resistance antibiotic against gram positive bacteria were Co-Trimoxazole (35.3%), Gentamycin (32.4%), Ceftriaxon (29.4%) and in gram negative bacteria were, Ceftriaxon, Gentamycin, Cefotaxime (73.2%).
    Conclusions
    It seems that Ciprofloxacin and Impinem are the most appropriate antibiotics for experimental treatment prior to obtaining blood culture results in this hospital.
  • Mahdi Fakhar, Masood Keyghobadi, Reza Akramipour, Keyghobad Ghadiri, Mojtaba Limouei Page 139
    Background
    Visceral leishmaniasis (VL) or Kala-azar is an important parasitic disease caused by protozoan parasites of the genus Leishmania including L. donovani and L. infantum. Some evidences show that VL is present in some areas of Kermanshah province and this study aimed to characterize the causative agent of VL in this region.
    Methods
    Bone marrow sample was obtained from 9 VL patients from Pediatric Hospital in Kermanshah. DNA was extracted from the microscopic slides and was checked by specific PCR to find out the species of the parasite. To do that, a segment of mini circle kinetoplast DNA was amplified, using LINR4 and LIN17 primers. All samples produced a 720 bp band in PCR reaction. Products of PCR were evaluated by electrophoresis using 1.5% gel agarose.
    Results
    Anti Leishmania antibody was detected in all patients except one case by IFAT. Examination of bone marrow smears demonstrated numerous amastigotes of Leishmania (Leishman bodies) in the samples. The isolates were compared with reference strains and revealed that all isolates were L. infantum.
    Conclusions
    Our findings showed that L. infantum is the most common VL in Kermanshah and one-step PCR reaction may be suitable method to detect specie's characterization. Further study is necessary to explore other aspects of VL including seroprevalence and parasite reservoirs in this region.
  • Babak Izadi, Malek Kanani, Sedigheh Khazaei, Sayed Hamid Madani Page 145
    Tuberculosis is one of the most important infectious diseases and a major cause of morbidity and mortality in developing countries. Multi drug resistant tuberculosis is a new threat, which can result in a high case fatality rate. This study was conducted to define the incidence of multidrug resistant tuberculosis in Kermanshah. ¬Antibiogram was performed on¬¬ PCR-confirmed isolates of mycobacterium tuberculosis by using the proportion method. Eight cases (57.1%) showed resistance to ¬1µg/ml Isoniazid¬. Resistance to Rifampicin was identified in 46.2% ¬of cases.¬ This study showed a high rate of single drug and multidrug resistance. We recommend antibiogram for all cases of tuberculosis.