فهرست مطالب

فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی
پیاپی 2 (تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/06/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • نسرین جزنی، نادر طاهری، خدایار ابیلی صفحه 15
    منابع انسانی، مهمترین سرمایه و مزیت رقابتی هر سازمان بوده و بی شک توسعه منابع انسانی ازمحوری ترین فرآیندها در مدیریت منابع انسانی است. توسعه منابع انسانی در هر سازمان، نیازمند راهبرد و راهکارهای اجرایی خاصی است. این تحقیق در یک مرکز تحقیق و توسعه محصول صنعتی انجام شده است که توسعه منابع انسانی و توسعه دانش کارکنان در موفقیت راهبرد و ماموریت آن، نقش مهمی ایفا می کند. هدف اصلی تحقیق تدوین راهبردهای توسعه منابع انسانی با محوریت توسعه دانش کارکنان است. ابتدا، وضعیت موجود حوزه های تاثیرگذار در توسعه منابع انسانی بررسی و تحلیل شده و سپس شکاف دانش کارکنان شناسایی و علل اصلی وجود شکاف ریشه یابی گردیده که در انتخاب مناسب راهبردها، مدنظر قرار گرفته است. در نهایت راهبردهای توسعه منابع انسانی در راستای راهبرد اصلی سازمان و راهبرد مدیریت منابع انسانی تدوین گردیده است. این تحقیق، از نوع تحقیقات کاربردی و توسعه ای است و از نظر روش گردآوری داده ها، تحقیق توصیفی- پیمایشی است.
    کلیدواژگان: توسعه، منابع انسانی، راهبرد، کارکنان و دانش
  • داود کریمی دستجردی، علی اصغر پور عزت، نادر سید کلالی، محمدرضا اخوان انوری صفحه 31
    در این پژوهش تلاش شده است تا موانع پیاد هسازی تصمیمات راهبردی در سازمان های بخشخدمات درمانی ایران شناسایی شود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه ی گردآوریداده ها، توصیفی/پیمایشی است؛ لذا با مرور ادبیات موضوع و بهره گیری از نظر خبرگان و کارشناسان، با استفاده از تکنیک دلفی، در نهایت تعداد 16 متغیر به عنوان موانع پیاده سازی تصمیمات راهبردی، شناسایی شدند. در ادامه با استفاده از تجزیه و تحلیل آماری و به کارگیری آزمون علامت، اصلی ترین موانع که شامل 14 مورد بودند از میان این 16 مانع اولیه استخراج شدند. سپس اقدام به رتبه بندی این 14 مانع با استفاده از آزمون آماری فریدمن گردید. با مهار این متغیرها،می توان احتمال شکست در پیاده سازی تصمیمات راهبردی را کاهش داد.
    کلیدواژگان: پیاده سازی تصمیم راهبردی، شکست تصمیم راهبردی، بخش خدمات درمانی
  • عباسعلی حاجی کریمی، ابوالحسن حسینی صفحه 51
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی تاثیر عوامل راهبردی زمینه ساز بر مدیریت استعداد انجام شدهاست. بدین منظور پرسشنامه ای در قالب نظرسنجی برای سنجش تاثیر این عوامل بر مدیریت استعداد طراحی شده و پس از اطمینان از روایی و پایایی ابزار اندازه گیری توسط تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، در میان نمونه ای متشکل از 174 نفر از مدیران کل 10 وزارتخانه توزیع گردید. این تحقیق را می توان از جنبه های مختلف تحقیق جدید و نو دانست چراکه بحث مدیریت استعداد بحثی جدید است و بررسی عوامل راهبردی زمینه ساز تحقق آن در سازمانها در کمتر تحقیقی دیده شده است. روش تحقیق حاضر، پیمایشی– همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر تحلیل عاملی در نظرگرفته شده است. در این مقاله نویسنده با بررسی عوامل راهبردی تاثیرگذار بر مدیریت استعداد در سازمان های دولتی به دنبال تعیین و بررسی میزان اهمیت آن در سازمانها می باشد. محقق در این مقاله با بررسی و مرور ادبیات مختلف در خصوص مدیریت استعداد 5 عامل را بعنوان عوامل راهبردی تاثیرگذار بر مدیر یت استعداد در نظرگرفته است. با توجه به اینکه در ادبیات فعلی دنیا به بحث مدیریت استعداد در سازمان های دولتی توجهی نشده است لذا محقق مدیریت استعداد با رویکرد مربوط به سازمان های دولتی مورد توجه قرار داده است. نتایج بدست آمده نیز به نقش غیرقابل انکار فرهنگ سازم انی، مدیریت منابع انسانی راهبردی و قوانین و مقررات دولتی اشاره داشته است.
    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی راهبردی، مدیریت استعداد، افراد مستعد، سازمان های دولتی
  • محمدرضا دلوی، محمد اسماعیل انصاری، حسن لباف، علی شائمی برزکی صفحه 73
    هدف این مقاله شناسایی وضعیت مراحل تحول مدیریت منابع انسانی به سوی مدیریت راهبردیمنابع انسانی در صنایع پیشرو (نفت، فولاد و پتروشیمی) است. جامعه آماری پژوهش 45 سازمان بزرگ صنعتی از سه صنعت پیشرو است که از 1280 نفر از مدیران ارشد، اعضای کمیته های راهبر دی، اعضای هیئت مدیره ها، مدیران بخش ها، مدیران صفی و متخصصین پرسنلی تشکیل شده است. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است و تعداد نمونه برابر با 712 و تعداد پرسشنامه برگشت داده شده برابر با 619 است (نرخ برگشت 87 در صد). روش تحقیق، توصیفی پیمایشی از نوع میدانی است و ابزار پژوهش پرسشنامه بوده که شامل 56 سئوال است و ضریب اعتبار و پایایی آن مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که در صنایع مذکور مدیریت راهبردی منابع انسانی در وضعیت مطلوبی نیست و نیازمند بستر سازی و توجه به مؤلفه های فرهنگی، اجتماعی و علمی است تا زمینه های حرکت به مدیریت راهبردی منابع انسانی هموارتر شود.
    کلیدواژگان: مدیریت منابع انسانی، راهبرد منابع انسانی، انسجام راهبردی، سازگاری راهبردی، مزیت رقابتی
  • سیدمحمود حسینی، امیر سالار محمدی، میرسامان پیشوایی صفحه 89
    یکی از مهمترین مباحثی که امروزه سازمان ها با آن روبرو هستند چگونگی مدیریت زنجیره تامینبه صورتی کارا و اثربخش است. مدیریت زنجیره تامین موضوعی میان رشته ای است و رشته مدیریتراهبردی با ارائه راه حل های کلان و راهبردی می تواند نقش عمده ای در دستیابی به اهداف غایی آن داشته باشد. در این مقاله سعی شده است که ابتدا با استفاده از مطالعات وسیع میدانی، چارچوب مناسبی برای تدوین راهبرد های زنجیره تامین ارائه شود و سپس این چارچوب طراحی شده به صورت عملیاتی در یک مطالعه موردی اجرا شود. در این تحقیق پس از طراحی و اجرای چارچوب تدوین زنجیره تامین، سامانه تولید متناسب با این راهبرد انتخاب شده است. در فرآیند تصمیم گیری، از روش تحلیل سلسله مراتبی استفاده است. و با بهره گیری از نظرات خبرگان و نیز مدیران ارشد سازمان مورد مطالعه، نتایج نهایی بدست آمده اند.
    کلیدواژگان: مدیریت راهبردی، مدیریت زنجیره تامین، انتخاب سامانه تولید، تحلیل سلسله مراتبی
  • سید محمد مقیمی، اصغر صدیق زاده، احمد جعفرزاده کوچکی، عزت نظری صفحه 113
    به طور قطع یکی از دلایل اصلی پیشرفت سریع توسعه فناوری در کشورهای توسعه یافته صنعتی توجه به فرایند تجاری سازی نتایج پژوهش های داخلی آن کشورها بوده است. و می توان نتیجه گرفت که اساس فرایند تجاری سازی، مشارکت بخش پژوهشی و بخش صنعت، در تبدیل نتایج پژوهش ها به نوآوری است. و امروزه تجاری سازی پژوهش ها و عواید حاصل از آن می تواند منابع مالی لازم را برای استمرار حیات این سازمان ها را فراهم آورد[3]. در این پژوهش سعی بر آن است که نقش عوامل سازمانی موثر در تجاری سازی نتایج تحقیقات به ویژه عواملی مثل محدودیت های مالی و ناکارآمدی دیوان سالاری سازمانی، راهبردهای سازمانی، تعامل با تیم های پژوهشی، عدم تولید انبوه محصول، ارزیابی دستاورد های پژوهشی و انجام اصلاحات و بهینه سازی محصولات را بعنوان فرضیه های تحقیق حاضر مرد بررسی قرار دادیم. این پژوهش با ماهیت توصیفی، پیمایشی، از طریق آزمون میانگین و تحلیل واریانس فریدمن به بررسی فرضیه های تحقیق می پردازد. بطوریکه نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین عوامل سازمانی و مبحث تجاری سازی نتایج تحقیقات در مراکز هسته ای ارتباط معناداری وجود دارد و بر اساس تحلیل واریانس فریدمن فرضیه فرعی عدم تعامل، با تیم های پژوهشی و عدم وجود راهبرد های تجاری سازی در موسسات هسته ای نسبت به فرضیه محدودیت های مالی و اداری، تولید آزمایشگاهی و صنعتی محصولات و عدم ارزیابی دستاورد های پژوهشی به ترتیب اولویت بر تجاری سازی نتایج تحقیقات در مراکز هسته ای اثر گذار هستند.
    کلیدواژگان: فناوری، نوآوری، دارایی های فکری، سازمان های زایشی، راهبرد های تجاری
  • سید جلیل لاجوردی، مهدی حسینی صفحه 127
    قلمرو رقابتی سازمان ها در سال های اخیر، از لحاظ پویایی و بالندگی در سطح بالایی قرار داشتهاست. برای بقا در چنین شرایط جدید و متغیری، استمرار و پایداری در مزیت رقابتی از طریق توسعهظرفیت های فردی و سازمانی، ضرورت یافته است. در این راستا برخی از اندیشمندان و صاحب نظرانمعاصر اظهار می دارند که دانش، منبع عمده کسب مزیت رقابتی پایدار محسوب می شود و به منظوردستیابی سازمان ها به چنین مزیتی، خلق دانش می تواند به عنوان یک فرصت جدید، مورد توجه قرارگیرد. مطالعات گوناگون نشان می دهند سازماندهی بر اساس تیم های کاری، یک گرایش جدید درتسهیل خلق دانش سازمانی است. اما نکته حائز اهمیت آن است که سازماندهی به وسیله تیم های کاری به تنهایی کافی نیست. بلکه تیم های کاری خود باید از خصوصیات و ویژگی های خاصیبرخوردار باشند تا بتوانند هدف مورد نظر را تحقق بخشند. در تحقیق حاضر به دنبال بررسی راهبردهایموثر در شکل گیری تیم های تسهیل کننده خلق دانش هستیم.
    کلیدواژگان: خلق دانش، تیم کاری، تیم های تسهیل کننده خلق دانش، راهبردهای خلق دانش
|
  • Nasrin Jazani, Nader Taheri, Khodayar Abili Page 15
    Human resources are competitive advantage and most important capital of each organization and undoubtedly human resource development is one of the key processes of human resource management. This research has been done in a research and development center of industrial product which human resource and employee knowledge development play an important role in success of its strategy and mission. Main purpose of this paper is formulating human resource development strategy with employee knowledge development approach. At first, current condition of effective domains in human resource development have been surveyed and analyzed and then gap of employee knowledge have been identified and main causes of existence of gap than has considered in suitable strategy selection have been explored. Finally, according to fundamental organization strategy and human resource strategy, human resource development strategies have been formulated. This research is an applied and developmental one and in data compilation wise could be categorized as descriptive-survey.
  • Davod Karimy Dastjerdi, Ali Asghar Pourezzat, Nader Seyed Kalali, Mohammad Reza Akhavan Anvari Page 31
    The purpose of present research is to identify the barriers of strategic decisions implementation in the Health Service Sector of Iran. In terms of objective, the current research is an applied one and in terms of data collection; actually, it is a descriptive survey. So, reviewing the literature and Using expert's opinion, with the use of Delphi technique, 16 indicators were identified for being the effective factors on the failure of the strategic decisions implementation. Then using statistical analysis and sign test, the main barriers which are fourteen items were distracted from the initial sixteen factors. Using Friedman statistical test, the fourteen barriers were ranked. With controlling the mentioned variables, it is possible to decrease the probability of the failure of strategic decisions implementation.
  • Abas-Ali Haji-Karimi, Aboalhsan Hoseini Page 51
    This research aims to investigate the influential factors on talent management. In order to so, a questionnaire was designed for investigating the role influential factors on talent management. Later, validity and reliability of the questionnaire was measured through exploratory and confirmatory factor analysis in a sample of 174 top managers of governmental organizations. The contribution of this research is the consideration of the role influential factors on talent management in organizations, to which little has been paid in previous similar research. The research method was survey-correlation and specifically factor analysis. In fact, the researcher has considered the role influential factors on talent management. Due to little attention that has been paid to talent management in public organization in previous research, the researcher in this research has investigated talent management with a specific approach in public organizations. The findings indicate the inevitable role of human resources management and governmental rules and regulations on talent management in public organizations.
  • Mohammadreza Dalvi, Mohammadesmaeil Ansari, Hasan Labbaf, Ali Shaemi Barzaki Page 73
    The aim of this article is to identify whether, in these industries human resources have changed in to SHRM or not?. The present study is carried out through studying research literature and identification of aspects of SHRM, a conceptual framework has been formulated and research Hypotheses is designed based on this framework. Statistical society includes 45 large industrial organizations of three mentioned industries. Totally 1280 persons filled the questionnaires. They included top managers, members of strategic committee, members of Managers board, Section managers, line managers & personnel specialists. By using sample randomizing of each class, some samples were selected randomly. Minimal sampling was 712 and Returned questionnaires were 619 (returnee rate %87). The methodology was Descriptive-Survey of field study. Research Instrument was questionnaire made by researcher which includes 56 questions. The results of data analysis showed that in Pioneering Industries in Iran SHRM is not in a good condition. This needs infrastructure and paying attention to cultural, social and scientific components for evolving from traditional personnel management and HRM to SHRM.
  • Seyyed Mahmoud Hosseini, Amir Salarmohammadi, Mirsamanpishvaee Page 89
    One of the important challenges that in today`s business environment managers are faced with is managing supply chain in an efficient and effective way. Supply chain management is a multidisciplinary subject, but despite of attentions that some disciplines pay to SCM, strategic management didn’t pay enough attention to this subject. But strategic management can play an important role to help supply chain in achieving strategic goals. In this research, after complete study of literature, new model for formation supply chain strategy is recommended, and this model is applied in real case. After recommending this model and clarifying supply chain strategy of case study organization, manufacturing system that is compatible with this strategy is selected by AHP approach. Information for decision making gathered from experts and owners of case study organization.
  • Seyyed Mohammad Moghimi_Asghar Sedighzadeh_Ahmad – Jafarzadeh Kochaki_Ezzat Nazari Page 113
    Today, research and commercial building and income from it can be necessary financial resources for the continuation of life provide these organizations. in this research is to try it as an effective organizational factors in making research results, especially commercial factors such as limited organizational, financial and inefficient bureaucracy, organizational strategies, interaction with research teams, lack of product production, evaluation and research achievements of reform and optimization products is evaluated as the assumptions study. Descriptive nature of this study, survey, through the Friedman test, the mean and variance to evaluate research deals with the assumptions. So that research results showed that trade between organizational factors and issues making the results of nuclear research centers are significantly based on variance analysis of secondary interaction hypothesis Friedman research team and the lack of commercial strategy in commercialization the core institutions To limit the financial and administrative theory, Production laboratory and industrial products and evaluation of research achievements in the order of the effect are on commercialization results of research in nuclear centers.
  • Seyyed Jalil Lajavardi, Mehdi Hosseini Page 127
    The competitive scene that organizations have faced in recent years is indicated by a high level of dynamism. To survive under those new and changeable circumstances, the continual renewal of competitive advantage through the development of organizational and individual capacities is essential. In this relevant, some of thinker and experts claim that knowledge is the main source of sustainable competitive advantage. In order, to achieve this advantage, knowledge creating can be defined as a new opportunity for organizations. Various studies shows that organizing based on work teams is a new tendency toward favor knowledge creating, however, this is point of important that it is not enough to organize the firm around work teams, but only this teams must have special characteristics to achieve that goal. In this article we looking for identification of effective strategies in create teams favoring knowledge creating.