فهرست مطالب

پرستاری ایران - پیاپی 68 (اسفند 1389)

نشریه پرستاری ایران
پیاپی 68 (اسفند 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/12/28
  • تعداد عناوین: 8
|
  • زهرا رود دهقان، مرضیه شبان، اشرف الملوک معماری، عباس مهران صفحه 8
    زمینه و هدف
    اکسیژن درمانی روشی است که اکسیژن را با غلظتی بیش از آنچه در هوای محیط موجود است، برای مددجو فراهم می آورد. اکسیژن در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد و از آن جا که اکسیژن یک داروست همانند یک دارو باید تجویز و مراقبت شود. هدف از این مطالعه بررسی رعایت استانداردهای اکسیژن درمانی توسط پرستاران در مرحله قبل و حین اکسیژن درمانی می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی می باشد که در آن عملکرد اکسیژن درمانی 36 پرستار بررسی شده است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و چک لیست و روش گردآوری اطلاعات مشاهده و مصاحبه بود که در بخش های ریه بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1385 انجام شد. عملکرد اکسیژن درمانی پرسنل پرستاری در مرحله قبل و حین اکسیژن درمانی مورد مشاهده قرار گرفت. جهت اطمینان عملکرد هر پرستار در هر مرحله دو بار مشاهده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد که عملکرد قبل از اکسیژن درمانی تمام پرستاران مورد بررسی در هر دو بار مشاهده(100%) درسطح ضعیف بود، همچنین عملکرد حین اکسیژن درمانی در مشاهده بار اول تمام پرستاران(100%) و نیز در مشاهده نوبت دوم اکثریت پرستاران مورد پژوهش(3/96%) در سطح ضعیف بوده است.
    نتیجه گیری کلی: بطور کلی اشتباهات و خطاهای زیادی در مرحله قبل و حین اکسیژن درمانی توسط پرستاران شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران مشاهده شده است، که ضرورت ارائه برنامه های آموزش مداوم را برای به روز کردن توانمندی های پرستاران بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهد.
    کلیدواژگان: اکسیژن درمانی، دارو، پرستار، استانداردها
  • شراره خسروی، ژیلا عابد سعیدی صفحه 19
    مقدمه
    استفاده از گروه متمرکز برای گردآوری اطلاعات، روش با ارزشی برای محققین کیفی می باشد. این روش به طور روزافزونی جایگاه خود را در تحقیقات پرستاری باز نموده است. با استفاده از این روش می توان اطلاعات غنی را طی پویایی گروه، در ارتباط با موضوعی خاص به دست آورد. هدف از این مقاله، مروری نسبتا جامع با استفاده از کتب مرجع و مقالات موجود، بر مشخصات گروه متمرکز و چگونگی برگزاری آن به عنوان یکی از روش های گردآوری اطلاعات می باشد.
    محتو ا: گروه متمرکز یک جلسه مصاحبه گروهی نیمه ساختاری است که به وسیله رهبر گروه هدایت و در شرایطی غیررسمی با هدف گردآوری اطلاعات در مورد عنوانی خاص، برگزار می شود. خصوصیت اصلی که گروه متمرکز را متمایز می سازد، آگاهی و اطلاعاتی است که از طریق تعامل بین شرکت کنندگان ایجاد می شود. شکل باز سؤالات در گروه متمرکز موجب می شود که اطلاعات وسیع، عمیق و غنی با کلمات خود شرکت کنندگان به دست آید. هم چنین پاسخ های غیر کلامی مثل وضعیت بدنی شرکت کنندگان نیز اطلاعات مربوط به پاسخ های کلامی را تکمیل می نماید. گروه های متمرکز برای مطالعه موضوعات کیفی، سیاست ها، رضایت مصرف کنندگان، بررسی مشکلات بهداشتی، ارزیابی کیفیت مراقبت، تصمیم گیری های حرفه ای، ابزارسازی، و بسیاری زمینه های دیگر کاربرد دارند.
    عناصر اصلی یک گروه متمرکز شامل مصاحبه گر ماهر، شرکت کنندگانی که به درستی انتخاب شده اند، مکان و زمان مناسب، و اجرای صحیح فرآیند بحث گروهی می باشند. مصاحبه گر باید بحث را هدایت نماید و اطمینان یابد که طی بحث عنوان تحقیق به خوبی پوشش داده می شود. نقش مصاحبه گر تشویق کلیه شرکت کنندگان به شرکت در بحث، تحریک بحث در گروه، تسهیل ارتباطات در گروه، ایجاد تعامل و حفظ پویایی گروه، می باشد. توصیه شده است که در هر جلسه گروه متمرکز حداقل دو محقق باتجربه، یکی به عنوان مصاحبه گر و دیگری به عنوان یادداشت بردار، حضور داشته باشند. استفاده از یک راهنمای بحث یا راهنمای سؤالات می تواند به گردآوری موثر اطلاعات کمک نماید. در طی بحث محقق از سؤالات ژرفکاو نیز جهت دست یابی به عمق اطلاعات استفاده می کند. انتخاب شرکت کنندگان مناسب برای هر یک از گروه های متمرکز حیاتی است. جهت نمونه گیری معمولا از روش مبتنی بر هدف که طی آن افراد دارای تجربه مورد نظر انتخاب می گردند، استفاده می شود. محقق باید مطمئن باشد که افراد دعوت شده به گروه دارای تجربه یا صفتی مشترک در مورد موضوع مورد نظر می باشند. زمان و مکان انجام گروه متمرکز و مدت زمان برگزاری هر جلسه نیز باید متناسب با موضوع تحقیق و شرایط شرکت کنندگان باشد. ضبط صدا و پیاده سازی کلمه به کلمه گفتگوها، به همراه یادداشت برداری و نوشتن یادداشت های عرصه؛ روش های معمول ثبت اطلاعات در گروه متمرکز می باشد. رعایت اخلاق در پژوهش نیز از مسائل بسیار مهم می باشند که باید در برگزاری گروه متمرکز مورد نظر باشند.
    نتیجه گیری کلی: گروه متمرکز یک سری بحث های گروهی برنامه ریزی شده جهت دست یابی به ادراکات گروهی از افراد، در مورد موضوعی خاص به شکلی مجاز و غیر تهدیدکننده می باشد. گروهی که به درستی سازماندهی و هدایت شده است، منجر به ایجاد اطلاعاتی غنی و عمیق در مورد پدیده مورد نظر می گردد. البته این روش نیز دارای نقاط قدرت و ضعفی است که باید در هنگام به کارگیری آن مورد توجه قرار گیرند.
    کلیدواژگان: گروه متمرکز، مصاحبه گروهی، بحث گروهی، گردآوری اطلاعات، پژوهش کیفی
  • تابنده صادقی، ناهید دهقان نیری، رقیه کریمی صفحه 31
    زمینه و هدف
    یکی از موارد مندرج در حقوق بیماران، مبحث شرکت در تصمیم گیری ست که طی چند دهه گذشته موضوع و محور بسیاری از بحث های پزشکی را به خود اختصاص داده است. رعایت این مورد یکی از نیازهای اساسی بیماران به خصوص نوجوانان بستری بوده و پرستاران نقش بسیار مهمی در برآورده کردن آن دارند. این مطالعه با هدف مقایسه درک پرستاران و نوجوانان بستری از اهمیت تصمیم گیری توسط نوجوان بیمار و میزان رعایت آن انجام شد.
    روش بررسی
    این تحقیق، مطالعه ای پیمایشی، از نوع مقطعی می باشد. برای انجام آن 175 پرستار و 180 نوجوان بستری (18- 12 سال) که خصوصیات لازم جهت شرکت در پژوهش را دارا بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جامعه پژوهش پرستاران شاغل و نوجوانان بستری در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 1387 بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه و روش گردآوری داده ها خودگزارش دهی بود. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار آماری SPSS و با به کارگیری آمار توصیفی و استنباطی نظیر آزمون من ویتنی (جهت مقایسه درک دو گروه) و کروسکال والیس (جهت بررسی ارتباط برخی از متغیرهای دموگرافیک با متغیرهای مورد بررسی) صورت گرفت.
    یافته ها
    یافته های این پژوهش نشان داد بین درک پرستاران و نوجوانان بستری در زمینه اهمیت تصمیم گیری توسط بیمار نوجوان (342/0 = p) و رعایت آن (119/0 = p)، تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد. در این مطالعه اولویتهای اهمیت و رعایت نیز بر اساس درک پرستاران و نوجوانان بستری تعیین و نتایج نشان داد: بر اساس درک پرستاران گویه (مشارکت در امر مراقبت)، اما بر اساس درک نوجوانان گویه (حضور فرد مورد علاقه به عنوان همراه) اهمیت بیشتری دارد و بر اساس درک هر دو گروه گویه (حضور فرد مورد علاقه به عنوان همراه) بیشتر رعایت می شود.
    نتیجه گیری کلی: در مجموع نتایج نشان داد مسئله تصمیم گیری توسط بیمار نوجوان بر اساس درک هر دو گروه مهم بوده و تا حدودی رعایت می شود. بنابراین پرستاران می توانند با شناخت و توجه به مواردی که از دیدگاه خود و نوجوانان کمتر رعایت می شوند، موانع عدم رعایت تصمیمات اتخاذ شده توسط بیماران را مرتفع سازند.
    کلیدواژگان: حقوق بیمار، تصمیم گیری، نوجوان بستری، رعایت
  • شهلا نجفی دولت آباد، فرامرز احمدی جهان آباد، جان محمدملک زاده، زینت محبی نوبندگانی صفحه 39
    زمینه و هدف
    پرداخت کارانه بعنوان یکی از اهرمهای مهم مدیریتی در بیمارستانهای ایران مورد استفاده قرار می گیرد، ولی نحوه پرداخت آن به صورت ذهنی بوده و میزان پرداخت با خدمات ارائه شده توسط کارکنان تناسب چندانی ندارد. لذا در این پژوهش رضایت مندی بیماران بستری در رابطه با دو شیوه پرداخت کارانه کارکنان درمانی- اداری به صورت پرداخت کارانه فقط بر اساس نظر مسئولین و یا پرداخت آن بر مبنای ریز خدمات ارائه شده مورد مقایسه قرار گرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش نیمه تجربی بصورت قبل و بعد در دو گروه مستقل از بیماران بستری در بیمارستان شهید بهشتی شهر یاسوج انجام گردیده است. حجم نمونه قبل از مداخله 500 نفر و پس از آن 660 نفر بوده و روش نمونه گیری از نوع در دسترس مبتنی بر هدف بوده و میزان رضایت بیماران از خدمات ارائه شده در بیمارستان شهید بهشتی قبل و بعد از مداخله ارزیابی و مقایسه گردیده است. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و تجزیه و تحلیل داده ها به کمک روش های آمار توصیفی و بهره گیری از آزمونهای تی و کای دو انجام گردید.
    یافته ها
    نتایج تحقیق نشان داد که میانگین و انحراف معیار سن نمونه های پژوهش، قبل و بعد از مداخله به ترتیب 77/13 ± 15/28 و 68/14 ± 33/29 سال بوده است. بر اساس یافته های پژوهش بین جنس نمونه ها با میزان رضایت آنها قبل و بعد از مداخله ارتباط معنی دار آماری بدست نیامد. سطح تحصیلات نمونه ها با رضایت کلی آنها از خدمات ارائه شده قبل از مداخله ارتباط معنی دار آماری داشت (p<0/05) در حالیکه بعد از مداخله ارتباط معنی دار آماری بدست نیامد. بعد از مداخله میزان رضایت نمونه ها ازعملکرد پرستاران و خدمات کلی مرکز افزایش معنی دار آماری نشان داد (p<0/05). نتیجه گیری کلی: با توجه به نتایج تحقیق، ممکن است روش پرداخت کارانه براساس ریز خدمات کارکنان بیمارستان، باعث بهبود ارائه خدمات توسط کارکنان و در نتیجه افزایش میزان رضایتمندی بیماران شده باشد.
    کلیدواژگان: رضایت بیماران، پرداخت کارانه، مدیریت بیمارستان
  • نگین مسعودی علوی، خدیجه شریفی، زهرا علی اکبر زاده صفحه 47
    زمینه و هدف
    هدف از پیوند کلیه در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیوی افزایش سطح سلامت عمومی این بیماران است. در حالی که پیوند کلیه و همودیالیز هر یک دارای عوارض متعددی هستند که می توانند سلامت و فعالیت های روزمره زندگی بیماران را تحت تاثیر قرار دهند. بررسی و مقایسه ی این متغیرها می تواند در ارائه برنامه درمانی و مراقبتی مفید باشد. با توجه به مشکلات ناشی از همودیالیز و پیوند کلیه، این تحقیق با هدف تعیین و مقایسه وضعیت سلامت و فعالیت های روزمره زندگی بیماران کلیوی در شهر کاشان سال 1386 انجام گرفت.
    روش بررسی
    163 بیمار دارای پیوند کلیه و تحت دیالیز در شهر کاشان به روش سرشماری درمطالعه مقطعی توسط پرسشنامه های استاندارد سنجش سطح سلامت DUKE و فعالیت های روزمره زندگی ناتینگهام مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی و رگرسیون چند متغیره استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین سن بیماران در گروه پیوند کلیه 6/40 و در گروه دیالیز 3/55 سال بود، 6/55% ازبیماران تحت دیالیز زن بودند و 41% بیماران پیوندی را زنان تشکیل می دادند. میانگین مدت درمان در گروه پیوند کلیه 7/64 و در گروه دیالیز 3/30 ماه بود. میانگین نمره سلامت عمومی در بیماران دیالیزی 6/17 ± 8/49 و در بیماران پیوندی 7/17 ± 1/59 بود (001/0 < p). میانگین نمره فعالیت های روزمره زندگی در بیماران دیالیزی 8/14 ± 7/31 و در گروه پیوند 2/10 ± 4/51 بود (001/0 < p).
    نتیجه گیری کلی: هر دو گروه بیماران پیوندی و تحت دیالیز از وضعیت سلامت و فعالیت نامطلوبی برخوردار بودند. هرچند بیماران پیوند کلیه وضعیت بهتری داشتند. برنامه ریزی مراقبتی و آموزشی با هدف بهبود سطح سلامت و فعالیت این بیماران باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
    کلیدواژگان: فعالیت روزمره زندگی، سطح سلامت، همودیالیز، پیوند کلیه
  • زهره قمری زارع، زهرا پور فرزاد*، زهره ونکی صفحه 54
    زمینه و هدف

    تاکنون به نقش پرستار مسئول شیفت در مقایسه با دیگر موقعیت های رهبری پرستاری توجه کمی شده است. اگر چه بسیاری از بیمارستان ها پرستاران مسئول شیفت را بکار می گیرند؛ رهنمودهای واضحی مرتبط با نقش، صلاحیت های مورد نیاز برای ایفای عملکرد ایده آل و معیاری برای ارزشیابی عملکرد آنها وجود ندارد. هدف از انجام این مطالعه تعیین صلاحیت های مورد نیاز برای یک پرستار مسئول شیفت موفق بود.

    روش بررسی

    مطالعه ای توصیفی با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت. جامعه پژوهش کلیه مدیران پرستاری بیمارستان آموزشی اراک بودند که به روش سر شماری وارد مطالعه شدند. تعداد نمونه 96 نفر (66 پرستار مسئول، 20 سرپرستار و 10 سوپروایزر بود). ابزار مطالعه پرسشنامه بود که دارای دو قسمت اطلاعات پایه و سوالاتی برای سنجش صلاحیت های پرستار مسئول شیفت بود. طراحی پرسشنامه بر پایه ادبیات تحقیق صورت گرفت. 60 گویه سنجش صلاحیت در 6 حیطه بالینی/ فنی، برنامه ریزی، سازماندهی، تامین نیروی انسانی، هدایت/ رهبری و کنترل/ نظارت دسته بندی شدند. پرسشنامه ها توسط نمونه تکمیل شد. داده ها به وسیله آمار توصیفی و با نرم افزار SPSS 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    میانگین نمرات مربوط به همه گویه ها در سطح بسیار خوب (بالاتر از 05/4) قرار داشت. نتایج نشان داد که صلاحیت های هدایت/ رهبری و کنترل/ نظارت نسبت به صلاحیت های تامین نیروی انسانی، برنامه ریزی، سازماندهی و بالینی/ فنی از میانگین نمرات بالاتری برخوردار بودند.
    نتیجه گیری کلی: نتایج این مطالعه، رهنمودهایی برای برنامه بهسازی مدیریت، پرورش و برنامه ریزی حرفه ای پرستاران مسئول شیفت فراهم می کند، همچنین می تواند به عنوان راهنمای استخدام و انتخاب پرستاران مسئول شیفت اثربخش بکار گرفته شود.

    کلیدواژگان: صلاحیت، پرستار مسئول شیفت، بهسازی مدیریت
  • محبوبه علی اکبر، طاهره صفرآبادی فراهانی، سیمین تعاونی، حمید حقانی صفحه 63
    زمینه و هدف
    با توجه به اهمیت رفتارهای پیش تغذیه ای در تعیین موفقیت شیردهی و نیز طول مدت تغذیه انحصاری با شیر مادر، بررسی عوامل مؤثر بر این الگوهای رفتاری ضروری به نظر می رسد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر تماس پوستی بین مادر و نوزاد بلافاصله پس از زایمان بر رفتارهای پیش تغذیه ای نوزادان رسیده سالم در نخست زایان مراجعه کننده به مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی شهر تهران در سال 1386 انجام شد.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر بخشی از یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده و محیط پژوهش شامل بخش های زایمان و مامایی مرکز آموزشی درمانی شهید اکبرآبادی بوده است. 100 زوج مادر و نوزاد به روش نمونه گیری مستمر انتخاب و از طریق گمارش تصادفی به دو گروه آزمون(50 زوج) و کنترل(50 زوج) تقسیم شدند. گروه آزمون بلافاصله پس از زایمان تماس پوستی با نوزاد خود داشته و گروه کنترل مراقبت معمول پس از زایمان را دریافت کردند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم ثبت مشخصات فردی و ابزار ارزیابی تغذیه با شیر مادر در شیرخواران بود. داده ها توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. از آزمون من – ویتنی برای آزمون فرضیات پژوهش استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که در رفتارهای پیش تغذیه ای شامل هوشیاری نوزاد(001/0= P)، بازتاب جستجوی پستان توسط نوزاد(000/0= P) و بازتاب مکیدن پستان توسط نوزاد(000/0= P) بین دو گروه اختلاف آماری معنی دار وجود داشت.
    نتیجه گیری کلی: یافته ها نشان می دهد که تماس پوستی بلافاصله پس از زایمان بر رفتارهای پیش تغذیه ای نوزادان رسیده مؤثر است و آن را ارتقاء می دهد. از آنجا که این الگوهای رفتاری یکی از عوامل مهم درموفقیت شیردهی و نیز تداوم تغذیه انحصاری با شیر مادر می باشد، لذا تاکید بر اهمیت تماس پوستی بین مادر و نوزاد نه تنها بلافاصله پس از زایمان بلکه در هر زمان ممکن، با هر طول مدتی و حداقل در ساعت اول پس از تولد توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: تماس پوستی، رفتارهای پیش تغذیه ای، نوزادان رسیده، تغذیه با شیر مادر
  • طاهره صفر آبادی فراهانی، محبوبه علی اکبر، اکرم صفر آبادی فراهانی، حمید حقانی صفحه 73
    زمینه و هدف
    دیابت نوع 1 یکی از شایعترین اختلالات متابولیک مزمن در دوران کودکی و نوجوانی می باشد که اثرات مخرب بالقوه ای بر زندگی دارد. امروزه افزایش تعداد جمعیت نوجوانان مبتلا به دیابت نیاز به برنامه های درمانی دقیق را ایجاب می کند و این در حالی است که برای ارزشیابی اثر درمان بر دیابت، بررسی کیفیت زندگی و عوامل مرتبط با آن مهم تلقی می شود. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به دیابت بر حسب متغیرهای سن و جنس در مراجعین به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1386 بود.
    روش بررسی
    پژوهش حاضر، یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است. واحدهای پژوهش شامل70 نوجوان مبتلا به دیابت بودند که به مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران مراجعه می نمودند. انتخاب واحدهای مورد پژوهش از طریق نمونه گیری غیر احتمالی به روش مستمر انجام شد. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پایه و ابزار کیفیت زندگی نوجوانان دیابتی بود و داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد 1/52% بیماران دختر و 9/47% درصد پسر بودند. محدوده سنی بیماران 18-11 سال(75/2 ± 94/14) و مدت ابتلا به بیماری 15-1 سال(79/0 ± 23/2) بود. رضایت از زندگی، اثر دیابت بر زندگی و نگرانی مربوط به بیماری که اجزای مورد بررسی در کیفیت زندگی نوجوانان مبتلا به دیابت بود، در دو گروه سنی 15 سال و کمتر و 16 سال و بیشتر و در بین دختران و پسران مورد مطالعه تفاوت آماری معنی داری نداشت.
    نتیجه گیری کلی: مطالعه حاضر نشان داد که دو متغیر سن و جنس از عوامل تعیین کننده کیفیت زندگی در نوجوانان مبتلا به دیابت نمی باشد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی - نوجوانان، دیابت نوع 1
|
  • Z. Rood-Dehghan, M. Shaban, A. Memari, A. Mehran Page 8
    Background And Aim
    Oxygen therapy is a method in which oxygen is provided with more density than that in the atmosphere. Oxygen is used in the treatment of many diseases and since it is considered as a drug, it has to be prescribed and controlled like a drug. This research was done with the purpose of determining the observance of oxygen therapy standards by nurses before and during oxygen therapy.
    Materials And Method
    In this descriptive study, 36 nurses, working in lung wards of the hospitals affiliated to Tehran University of Medical Sciences, were included in the study and their practice on oxygen therapy procedure was studied during the year 2006. Data collection tools were questionnaire and checklist and data collection methods were interview and observation. The researcher collected data on staff nurses practice of oxygen therapy, before and during the therapy, twice for each staff. Descriptive statistics were used to analyze the data.
    Results
    The performance before the oxygen therapy for all staff nurses (%96.3) was at a low level. Also, the performance during oxygen therapy for majority of staff nurses was at a low level.
    Conclusion
    In general, many mistakes occur by staff nurses regarding oxygen therapy.
  • Sh. Khosravi, Zh. Abed Saeedi Page 19
    Introduction
    Using focus group to collect data is a valuable method for qualitative researchers. This method is being used increasingly in nursing research. It can provide rich information about a special topic through group dynamics. This article aims to provide a comprehensive review on characteristics of and implementing focus group as a data collection method. Content: A focus group is a semi-structured group session which is moderated by a group leader and held in an informal setting to collect information about a designated topic. The main characteristic of a focus group is the presentation of information and knowledge through interaction between the moderator and the group, as well as group members. Open-ended questions result in extended, in-depth and rich information. Also, participant's non-verbal responses can complete their verbal responses. Focus groups are used to study several qualitative subjects in the fields of politics, consumer's satisfaction, health subjects, quality of care evaluation, designing instruments and so on. Main components of a focus group include skilled moderator, proper participants, appropriate place and time, and correct implementation of the process. The moderator is responsible not only for guiding the participants through the discussion, but also for looking after the group dynamics to ensure that all participants dominate the discussion. Ideally, two people will be needed to conduct each focus group, one as the moderator and the other as note-taker. Using a discussion guide can help in effective data collection and the researcher can also use probing questions to reach in-depth information. Selecting proper participants is necessary, and sampling is usually purposive in which individuals with common experience about the phenomena under investigation, are selected. Time and the place of performing a group discussion must be proportionate to the subject and participants` condition. Tape recording and verbatim transcription along with field notes are usual methods of documenting data in focus groups.
    Conclusion
    Focus group is a carefully planned series of discussions, designed to obtain perceptions on a defined area of interest in a permissive, non-threatening environment. A well-organized and guided group discussion results in rich and in-depth information about the phenomena at interest. However, this method has its own strengths and weaknesses which must be considered.
  • T. Sadeghi, N. Dehghan-Nayeri, R. Karimi Page 31
    Background And Aim
    Participating in decision making is an important patient's right observance of which by nurses is an essential need of hospitalized adolescents. The aim of this study was to assess and compare nurses and hospitalized adolescents` perceptions about the importance and observance of hospitalized adolescents` decision making.
    Materials And Method
    It was a cross sectional study, 175 nurses and 180 hospitalized ill adolescents who had inclusion criteria were selected by convenience sampling, The data were collected using two parallel self-completed questionnaires. Data were analyzed by SPSS software and using Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests.
    Results
    No statistically significant difference was found between nurses` and hospitalized ill adolescents` perceptions of importance and observance of hospitalized adolescents` decision making. In addition, the results showed that, from nurse's point of view, participation in care was the most important item, while adolescents believed that the presence of support person had the most importance. Both nurses and adolescents believed that the presence of support person was mostly observed.
    Conclusion
    According to the findings, from perception of two groups, hospitalized adolescents` decision making is important and moderately respected. Nurses can improve quality of care by recognotion and remove shackles of observance.
  • Sh Najafi-Dolatabadi, F. Ahmadi-Jahanabad, J. Malekzadeh, Z. Mohebi-Nobandegani Page 39
    Background And Aim
    Paying per case approach is being applied at Iranian Hospitals as one of the important levers of management, but, the payment rate is not proportionate to the services provided by each staff. The aim of this study was to compare patient's satisfaction of a hospital before and after the implementation of the method of paying per case based on the services provided by each staff.
    Materials And Method
    This before-after quasi-experimental study was conducted on two independent groups of hospitalized patients at Shahid Beheshti Hospital of Yasouj city. The sample, before and after intervention was 500 and 660, respectively. The sampling method was purposive. Data collection tool was questionnaire and data were analyzed using descriptive and analytical statistical methods.
    Results
    The results showed that the mean and standard deviation of the age of the subjects, before and after intervention were 28.15±13.77 and 29.33±14.68, respectively. Based on the results, no statistically significant relationship was found between the gender and satisfaction before and after intervention. The education level of samples had statistically significant relationship with their total satisfaction of services before intervention (P<0.05), while, this relationship was not significant after intervention. The patient's satisfaction of nurse's performance and total services was statistically increased after intervention (P<0.05).
    Conclusion
    Implementing the method of paying per case based on the services provided by each staff, may increase satisfaction rate of patients.
  • N. Masoudi-Alavi, Kh Sharifi, Z. Ali-Akbarzadeh Page 47
    Background And Aim
    the aim of renal transplantation is improvement of general health and well-being in patients with end-stage renal disease. Both hemodialysis and renal transplantation have complications that can adversely affect health and activities of daily living (ADL) in patients. The assessment and comparison of these variables can be helpful in proper management of the patients. This study was conducted to assess and compare activities of daily living and health status among hemodyalisis and renal transplant patients in Kashan, Iran in 2004-2005.
    Materials And Method
    This cross-sectional study was conducted on 163 patients undergoing hemodyalisis and renal replacement therapy in Kashan, Iran. They were selected by census and evaluated by Nottingham Standard Activities of Daily Living questionnaire and DUKE health profile. The data were analyzed by descriptive statistics and multiple regression.
    Results
    The mean age was 40.6 in transplant and 55.3 years in hemodialysis patients. Of dialysis group 55.6% were female, while the female patients were 41% in transplant group. The mean duration of current therapy was 64.7 month in transplant and 30.3 months in dialysis patients. The mean score of general health was 59.1±17.7 in transplant and 49.8±17.6 in dialysis patients (p ≤ 0.001). The mean score of activities of daily living was 51.4±10.2 in transplant and 31.7±14.8 in dialysis patients (p ≤ 0.001).
    Conclusion
    Health status and ADL was poor in both groups, although the transplant patients had better condition. The educational programs targeting the improvement of health and ADL should be considered in these patients.
  • Z. Ghamari-Zare, Z. Pourfarzad, Z. Vanaki Page 54
    Background And Aim

    The charge nurse role has received little attention in the nursing literature when compared with other nursing leadership positions. Although many hospitals have charge nurse position, there is a lack of clear guidelines concerning the role, competencies needed for optimum role performance, and criteria for evaluating performance. The aim of this study was to determine competencies necessary to be a successful charge nurse

    Materials And Method

    A descriptive study was conducted by a questionnaire comprising basic data and charge nurse competencies. The questionnaire was designed based on the literature and 61 competency statements were grouped into the following six categories: clinical/technical, planning, organizing, staffing, directing/leadership and controlling/supervision. Marquis and Huston's framework of the management process model were used to categorize the competency statements of management. The census sampling method was used to recruit the subjects. The questionnaire was returned by 96 subjects including 66 charge nurses, 20 head nurses and 10 supervisors working in selected teaching hospitals in Arak city. Data were analyzed by SPSS 13 and descriptive statistics.

    Results

    All competency items received mean scores of more than 4.05. The items controlling/supervision and directing/leadership were evaluated more important than staffing, planning, organizing and clinical/technical items.

    Conclusion

    The results of this study provide guidelines for management development programs, training, and career planning for charge nurses, and can also provide guidelines for recruiting and selecting effective charge nurses.

  • M. Ali-Akbar, T. Safarabadi-Farahani, S. Taavoni, H. Haghani Page 63
    Background And Aim
    The importance of pre-feeding behaviors in successful breastfeeding and duration of exclusive breastfeeding necessitates the detection of factors influencing these behaviors. The aim of this study was to examine the effect of mother-infant skin-to-skin contact on pre-feeding behaviors of healthy full-term infants of primiparous women.
    Materials And Method
    This study was a randomized-controlled trial conducted in labor and maternity wards of Shahid Akbar-Abadi hospital in Tehran. One hundred healthy primiparous mother-infant dyads were randomly assigned to receive either skin-to-skin contact (n=50) or routine care (n=50). A demographic information form and The Infant Breastfeeding Assessment Tool was used to collect data. Data were analyzed by SPSS. For testing research hypotheses, Mann-Whitney U test was used.
    Results
    There was a statistically significant difference between skin-to-skin contact group and routine care group in infant's pre-feeding behaviors including wakefulness (P ≤ 0.001), rooting reflex (P ≤ 0.001), and sucking reflex (P ≤ 0.001).
    Conclusion
    According to the findings, early skin-to-skin contact after delivery has positive effect on full-term infant's pre-feeding behaviors. These behaviors have been considered to be effective on breast-feeding success and duration of exclusive breast-feeding. It is recommended to implement early skin-to-skin contact after delivery and thereafter.
  • T. Safarabadi-Farahani, M. Ali-Akbar, A. Safarabadi-Farahani, H. Haghani Page 73
    Background And Aim
    Type 1 diabetes is one of the most common chronic metabolic disorders during childhood and adolescence period and has potentially life-threatening outcomes. Nowadays, the increasing number of children and adolescents with diabetes necessitates rigorous treatment programs. Also, for evaluating treatment effectiveness in diabetic patients, it is important to explore the quality of life and its related factors. The aim of this study was to examine quality of life in young people with type 1 diabetes in relation to age and gender.
    Materials And Method
    It was a cross-sectional descriptive correlational study with a sample of 70 young people with type 1 diabetes referred to educational health care centers of Tehran University of Medical Sciences. The subjects were selected through non-probability sampling by consecutive method. Data collection instruments were demographics questionnaire and Diabetes Quality of Life (DQOL) questionnaire modified for young people and data were analyzed using independent t-test.
    Results
    The results showed that 52.1% of the patients were female and 47.9% were male. The age range of the patients was 11-18 years (mean age 14.94 ± 2.75) and the duration of disease was 1-15 years (mean 2.23 ± 0.79). There was no statistically significant difference between different age and gender groups in terms of life satisfaction, impact of diabetes on life and worries about diabetes.
    Conclusion
    The present study showed that age and gender were not determinant factors for quality of life in young people with type 1 diabetes.