فهرست مطالب

تحقیقات جغرافیایی - سال بیست و چهارم شماره 3 (پیاپی 94، پاییز 1388)

فصلنامه تحقیقات جغرافیایی
سال بیست و چهارم شماره 3 (پیاپی 94، پاییز 1388)

  • 164 صفحه، بهای روی جلد: 16,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1388/09/20
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مسعود تقوایی، حمیدرضا وارثی، حجت شیخی صفحه 3
    جهت گیری نظام شبکه شهری در منطقه زاگرس، بیشتر به سمت تمرکزگرایی گرایش دارد. هرم شهری منطقه زاگرس در سال 1385، بر حسب درصد جمعیت هر گروه، بیانگر عدم تعادل در توزیع جمعیت است. چنانکه در این سال از 119 شهر منطقه، 17.9 درصد جمعیت شهری را تنها شهر بزرگ منطقه و 11.5 درصد مربوط به روستا- شهرها (87 شهر)؛ یعنی شهرهای کمتر از 25 هزار نفر است. علاوه بر این،توزیع فضایی جمعیت بیانگر آن است که شهرنشینی به طور محسوسی در مرکز و شرق منطقه متمرکز شده است؛ آن طور که بیش از 65 درصد جمعیت شهری منطقه را در خود جای داده است. در این مقاله، با روش توصیفی- تحلیلی، نقش شهرهای میانی در توسعه فضایی منطقه زاگرس با استفاده از روش ها و مدل های کمی به لحاظ متغیرهای جمعیتی، اشتغال، امکانات آموزشی، بهداشتی و فرهنگی و تاثیر آن بر منطقه، ارزیابی و تحلیل شده است. نتایج نشان می دهد از نظر ضریب آنتروپی، شهرهای میانی تاثیر نسبتا«مطلوبی در توسعه و توزیع جمعیت در سطح منطقه زاگرس داشته اند چنانکه بدون احتساب این شهرها ضریب آنتروپی کمتر شده، عدم تعادل بیشتر را در نظام شهری منطقه آشکار می سازد. از نظر ضریب کشش پذیری شهرهای همدان، خرم آباد و ایلام از توان کشش پذیری بالا و شهرهای بروجرد و ملایر، از توان کشش پذیری پایینی برخوردار بوده اند. بررسی کارکرد اقتصادی شهرها با ضریب مکانی نشان می دهد که شهرهای ملایر، خرم آباد و بروجرد از لحاظ (کشاورزی)، شهرهای همدان، ملایر، سقز، بروجرد و دورود از نظر(صنعتی) و شهرهای همدان، سنندج، خرم آباد و ایلام از لحاظ(خدمات) دارای شرایط پایه ای و صادرکننده خدمات به حوزه نفوذ خود بوده اند. بررسی تطبیقی درجه توسعه یافتگی شهرهای منطقه و جایگاه شهرهای میانی نسبت به شهرهای منطقه از نظر شاخص های مورد مطالعه، با روش Topsis نشان می دهد که شهرهای میانی وشهرهای پیرامون آنها به ترتیب جزو شهرهای برخوردار، نیمه برخوردار و محروم منطقه هستند. بنابراین با توجه به نقاط قوت و ضعف کارکرد شهرهای میانی، لازم است به تبعیت از ادامه روند شهرنشینی، سرمایه گذاری ها را به سوی این شهرها هدایت کرد.
    کلیدواژگان: تعادل فضاییف توسعه، سلسله مراتب شهری، شهر میانی، نظام شهری، کلان منطقه زاگرس
  • حسین عساکره صفحه 33
    تحلیل طیفی، یکی از روش های استخراج و تحلیل نوسان های اقلیمی آشکار و نهان با طول موج های مختلف است. طیف اندازه ای از توزیع واریانس را در امتداد تمامی طول موج های ممکن سری زمانی به دست می دهد. در این مقاله چرخه های دمای سالانه شهر تبریز برای دوره آماری 2005 - 1951 (55 سال)، بر اساس تحلیل طیفی و از روش تحلیل همساز (هارمونیک)ها تخمین زده شد. براین اساس، در ابتدا دوره نگار برآورد و هموار گردید. فاصله اطمینان برای مقدار هموار شده دوره نگار (طیف) برآورد و چرخه های دمایی معنی دار استخراج شد. برپایه یافته های حاصل از این روش، چرخه های 2-6/2 ساله و 5/4 – 5 ساله و نیز یک چرخه غیر سینوسی (روند) در سری زمانی دمای سالانه شهر تبریز قابل مشاهده است. چرخه های مزبور در بسیاری از مطالعات مختلف مشاهده شده و به دوره فعالیت های نوسان های جنوبی – ال نینو (ENSO)، تغییر در فعالیت های خورشیدی و تغییرات مداری گردش عمومی جو نسبت داده شده است. چرخه های حدود 5 ساله نیز بعضا به خطاهای حاصل از روش تهیه طیف منسوب می شوند.
    کلیدواژگان: تحلیل طیفی، فرکانس، نوسان، همساز، دمای تبریز
  • جعفر میرکتولی صفحه 51
    صنعت فرش از دیر باز تا کنون در بین ترکمن ها رونق داشته، اما در طی سال های اخیر دچار رکود محسوسی، بویژه درابعاد کیفی شده است. این اتفاق، نه تنها خسارات مادی بر جای گذاشته، بلکه یکی از زمینه های اصلی ایجاد اشتغال در این منطقه نیز کم رنگ شده است. هدف از این تحقیق، شناخت و تحلیل علل اقتصادی- اجتماعی افت کیفیت فرش ترکمن است، تا با استفاده از نتایج آن، متولیان امر بتوانند با برنامه ریزی موثرتر، از ادامه کاهش کیفیت فرش ترکمن جلوگیری نمایند. تحقیق از نوع توصیفی – تحلیلی بوده و بر اساس روش کتابخانه ای- میدانی انجام گرفته است. تعداد نمونه ها نیز با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی بر اساس میانگین و فرمول مربوطه،237 مورد برآورد شد. اطلاعات میدانی، از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. متغیر اصلی مورد مطالعه، نحوه آموزش، نوع مشارکت، پایگاه اجتماعی، روابط کار و تولید انتخاب و ارزیابی گردید. نتایج حاصله نشان می دهد، اکثر قریب به اتفاق افراد قالی باف به روش دستمزدی قالی می بافند؛ روشی که عمدتا به کمیت توجه دارد، تا به کیفیت. آموزش مهارت قالی بافی به روش سنتی در این منطقه غالب است. این درحالی است که این روش جوابگوی نیازهای جدید در قلمرو صنعت فرش ترکمن نیست. مشارکت بین قالی بافان اندک است، در حالی که عامل مشارکت در بهبود روابط کار و تولید و در نتیجه، کیفیت فرش اثر مثبت دارد. پایگاه اجتماعی قالی بافان در منطقه نیز بسیار نازل بوده و باعث عدم استقبال نیروهای با استعداد و نخبه و توانمند در این عرصه شده است.
    کلیدواژگان: فرش دستباف، فرش ترکمن، اقتصاد روستایی
  • معصومه رجبی، علی شیری طرزم صفحه 67
    گسل ها، از عناصر مهم تکتونیکی هستند که در مورفوژنز اشکال اولیه ژئومورفولوژیکی هر منطقه مؤثرند. گسل تبریز، با طول بیش از600کیلومتر (از کوه های زنجان- سلطانیه تا کوه های آرارات)، مهمترین گسل شمال غرب ایران است که از بستان آباد تا جنوب غربی مرند به طول150 کیلومتر در روی عکس های هوایی و تصاویر ماهواره ای به وضوح قابل تشخیص است. آمار و اطلاعات موجود از زمین لرزه ها (منابع تاریخی وداده های اندازه گیری های دستگاهی)، حکایت از رخداد زمین لرزه های شدید متعدد در امتداد و مناطق مجاور این گسل، خصوصا محدوده شهر تبریز دارد. اندازه گیری های کمی، مثل شاخص های تضاریس جبهه کوهستان، شیب طولی رودخانه ها، نسبت عرض دره ها به ارتفاع و نسبت کشیدگی حوضه ها نیز، فعال بودن آن را نشان می دهند. گسل تبریز دارای حرکات عمودی، افقی و در مواردی به شکل همپوشانی بوده، که جدیدترین حرکت آن به صورت افقی و امتداد لغز راستگرد است. مطابق بررسی ها در بخش های مختلف گسل تبریز، پدیده های ژئومرفولوژی متعددی وجود دارد که ناشی از فعالیت های تکتونیکی آن است. بر اثر حرکات عمودی آن، انواع هورست ها (مورو و میشو)، پرتگاه های گسلی (پرتگاه گسلی روستاهای چله خانه و آناخاتون) گرابن ها (دریاچه اورمیه و شمال مورو) روراندگی ها (مورو، ایوند و طسوج) جابه جایی مخروط افکنه ها، از قبیل: کشکسرای، خامنه، کوزه کنان و زنجیره، پادگانه های رودخانه ای، مانند: رودهای کمور چایی، پیر بالا و غیره به وجود آمده است. در اثر حرکات افقی گسل تبریز پشته های مسدود کننده و فشاری، پدیده اسارت آبراهه ها، انحراف آبراهه ها، مئاندر، جابه جایی قنات در نقاط مختلف به وجود آمده است. در مواردی که گسل تبریز دارای همپوشانی فشارشی است، موجب تشکیل ارتفاعات، مثل کوه تک آلتی و در مواردی هم که دارای همپوشانی کششی است، موجب تشکیل گودال ها، مثل تالاب قوری گل، چله خانه بالا و غیره شده است. گسل تبریز، به خاطر ایجاد نقاط ضعیف (له شده) در امتداد خود، به طور غیر مستقیم در تشکیل بعضی پدیده ها، مثل ماگماتیسم دیاپیرهای نمکی، تشکیل انواع چشمه ها، مثل چشمه های معمولی، شور، گرم و تراورتن ساز و تشکیل گل فشان سیوان، مؤثر است.
    کلیدواژگان: گسل تبریز، گسل های فرعی، نئوتکتونیک، آثار ژئومرفولوژی، پدیده های زئومرفولوژی ناشی از حرکات عمودی و افقی، اشکال همپوشانی
  • رحیم بردی آنامرادنژاد، دکتراصغر ضرابی صفحه 97
    این مقاله، به منظوربررسی آرایش فضایی شهرهای استان مازندران و عوامل مؤثر در آن صورت گرفته است. روش تحقیق ازنوع توصیفی- تحلیلی بوده و برای تجزیه وتحلیل داده ها ازتکنیک های کمی نظیر: شاخص نزدیکترین مجاورت، شاخص پراکندگی در اطراف مرکزمیانه، منحنی لورنز وضریب همبستگی پیرسون و برای نمایش نتایج ازنرم افزارهایی، چون Corel Draw، Spss، Excel استفاده شده است. برخی نتایج حاصله، بیانگرآن است که علی رغم توزیع نسبتا یکنواخت بارش، خاک مرغوب ودمای مناسب، بویژه در بخش جلگه ای استان، توزیع جغرافیایی شهرها ازحالت یکنواخت تبعیت نکرده ودارای حالت خوشه ایاست که در این مساله غیر از عوامل طبیعی، برخی عوامل انسانی، نظیر: جاده های ترانزیتی و سیاست های محرومیت زدایی نقش مهمی داشته اند. از51 شهرستان در سال85، (طی محاسباتی جداگانه ازپارامترهای مختلف) 3/82 درصددربخش جلگه ای، 8/56 درصد در امتداد جاده های ترانزیتی، 3/31درصددرساحل دریا و01/49 درصد درامتداد رودخانه های استان استقراریافته بودند.
    کلیدواژگان: شاخص نزدیک ترین مجاورت، شاخص پراکندگی در اطراف مرکز میانه، منحنی لورنز، مازندران
  • محمدرضا نوجوان، قاسم خسروی صفحه 111
    فرآیند های تکتونیکی، از مهمترین عوامل ایجاد ناهمواری ها به شمار می آید و شکل گیری ارتفاعات از نتایج این نیروی درون خواست است، اما نکته قابل توجه، تاثیراتی است که حرکات تکتونیکی طی برآمدگی (uplifting) بر سازو کار فرایندهای فرسایشی دارند. بر این اساس، هیچ گاه حضور دو نیروی درون خواست (تکتونیک) و فرآیند های بیرونی (اقلیمی)، به صورت انتزاعی و جدای از یکدیگر در صحنه طبیعت عمل نکرده، بلکه در طول زمان همواره برآیند و رابطه تعاملی میان این دو نیرو شکل دهنده سیمای ظاهری زمین بوده است (ویپل وهمکاران،2006). همگرایی صفحه عربی و ایران مرکزی در حاشیه صفحه عربی باعث ایجاد کمربند چین خورده زاگرس و جلگه بین النهرین (مزو پوتامیای خلیج فارس) و ادامه حرکت صفحه عربی منجر به چین خوردگی بیشتر در حاشیه این صفحه و در نتیجه جابه جایی خط القعر منطقه (جلگه بین النهرین و خلیج فارس) در جهت جنوب غرب شده است. به عبارتی دیگر، برخورد قاره ای در حاشیه صفحه عربی باعث چین خوردگی لیتوسفریک و ایجاد چین های با دامنه کوتاه و طول موج های بلند و انتشار آنها در جهت مزبور است. در یک مدل ساده، اگر کل کمربند چین خورده زاگرس را قله یک ابر موج و خط القعر منطقه را نقطه فرود آن بدانیم، آنچه بعد از برخورد دو قاره در شرف تکوین بوده، حرکت بسیار تدریجی ابرموج مزبور در جهت جنوب غرب است. روان بودن موج مزبور مهمترین ویژگی آن بوده که باعث تغییر فرآیند ها و فورم های موجود در ناحیه شده است.بررسی ساختار های تکتونیکی، از قبیل دگر شیبی ها و توالی سنی رخساره ها و تشکیلات رسوبی در مقطع عمود بر ناحیه چین خورده زاگرس، گواه آن بوده که حوضه رسوبگذاری خلیج فارس طی چند میلیون سال گذشته، مهاجرتی تدریجی در جهت جنوب غرب داشته است. در این مقاله سعی شده تا بر اساس دیدگاه های تکتونیکی و مشاهدات میدانی و در قالب برهان قیاس و با کمک گرفتن از نقشه های توپوگرافی و زمین شناسی، همین طور مدل ارتفاعی رقومی× زاگرس چین خورده، جلگه خوزستان و بررسی های میدانی اقدام به تحلیل این موج روان و تاثیر آن بر فرایندهای غالب در پهنه جلگه خوزستان گردد. برای نیل به این هدف، ابتدا به بررسی شواهد جابه جایی خط القعر منطقه و سپس اندازه گیری شاخص های تکتونیک جنبا در حد فاصل کوهستان و جلگه و در نهایت، بررسی واکنش های شبکه زهکشی جلگه خوزستان نسبت به موج روان و در نهایت، ارائه یک مدل دینامیکی از تحولات زاگرس چین خورده شده است. آنچه از این رهگذر حاصل شده و تظاهرات این مدل دینامیکی را می توان بدین صورت بیان داشت که: 1- آنچه در شمال جلگه خوزستان در شرف وقوع است را می توان به صورت مراحل اولیه الگوی تحول ساختاری برای زاگرس چین خورده در نظر گرفت؛ 2- تحرک پذیری و جابه جایی های مکرر رودخانه و وجود پهنه های وسیع فرسایش خندقی در جلگه خوزستان، بخصوص در بخش شمالی ناشی از عملکرد موج مزبور در غالب تکتونیک جنبا در این منطقه است.
    کلیدواژگان: زاگرس چین خورده، تکتونیک جنبا، تکتونیک ژئومورفولوژی، جلگه خوزستان، جا به جایی رودخانه، جلگه بین النهرین
  • جمال محمدی، مرضیه حیدری بخش، رعنا شیخ بگلو صفحه 133
    پارک ها و فضاهای سبز، علاوه بر زیباسازی چشم انداز شهری، در حفظ سلامت انسان ها تاثیر فراوانی دارند. تنگناهای زندگی شهری، متاثر از محیطی هستند که عناصر مصنوعی و حرکات آن، با آهنگ های بیولوژیک بیگانه بوده، عکس العمل هایی به صورت اضطراب و احساس ناامنی در شهروندان ایجاد می کنند. مردمی که به طور روزافزون مجبورند در فضاهای مکانیزه و محدود زندگی کنند، بیش از پیش به استراحت در محیطی طبیعی نیاز پیدا می کنند. به همین علت، طراحی و احداث پارک ها و فضاهای سبز شهری، اهمیت زیادی دارد که باید به گونه ای مناسب و با کیفیت بالا انجام شود.
    شریان مهم و طبیعی رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان، زمینه ای عالی برای ایجاد پارک هایی با چشم انداز زیبا فراهم ساخته است که همواره شهروندان بسیاری، اوقات فراغت خود را در آنها می گذرانند. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی شاخص های مهم پارک های حاشیه ی زاینده رود از دیدگاه گردشگران شهری است که توجه به آنها در طراحی سایر پارک ها و فضاهای سبز، بدون شک، در جلب رضایت خاطر شهروندان و گردشگران، مؤثر خواهد بود. روش تحقیق، مطابق با روش تحقیق علمی است که مراحل آن عبارت است از: تعریف مساله، تدوین فرضیه، گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری. فرضیه تحقیق بدین شرح است: «به نظر می رسد چگونگی ارزیابی مراجعه کنندگان به پارک های حاشیه زاینده رود در خصوص شاخص های ایمنی، امنیت، تسهیلات رفاهی، روشنایی و امکانات بهداشتی، در میزان مراجعه و مدت زمان ماندگاری در این پارک ها مؤثر است.» جامعه آماری تحقیق را مراجعه کنندگان پارک های حاشیه زاینده رود تشکیل می دهند که از میان آنها 100 خانواده یا فرد، حجم نمونه را تشکیل می دهند. برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از هر دو روش کتابخانه ای و میدانی (مصاحبه و پرسشنامه) استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با روش آمار استنباطی و استفاده از نرم افزارهای Excel و Spss صورت گرفته است. برای این منظور، از مدل رگرسیون خطی چندمتغیره استفاده شده است که درآن، مدت زمان مراجعه و اقامت در پارک، متغیر وابسته، و معیارهای ایمنی، امنیت، تسهیلات رفاهی، روشنایی و امکانات بهداشتی، متغیرهای مستقل هستند. تحلیل های انجام گرفته پیرامون شاخص های مؤثر در مدت زمان ماندگاری پارک های حاشیه زاینده رود (ایمنی، امنیت، تسهیلات رفاهی، روشنایی، امکانات بهداشتی)، بر همبستگی و ارتباط مستقیم این شاخص ها با مدت زمان ماندگاری دلالت می کند(824 /0 R2 =) و بدین ترتیب، فرضیه تحقیق تایید می گردد. این امر، ضرورت توجه بیشتر در ارتقای کیفی و کمی شاخص های مذکور را می نمایاند. شایان ذکر است شاخص ایمنی با 51 درصد، پایین ترین و امنیت با 79 درصد، بالاترین میزان رضایتمندی شهروندان را به خود اختصاص داده است.
    کلیدواژگان: اوقات فراغت، چشم انداز شهری، فضاهای سبز شهری، گردشگران
|
  • M. Taghvaei, H.Varesi, H. Sheikhi Page 3
    The urban pyramid of Zagross region in 1385, in terms of population percent, indicates disequilibium in population distribution. In this year out of 119 cities in the region, 17% of the urban population belongs to the only great city in the Zagros region and 11.5% is related to the village-cities, (87 cities), which means the cities with less than 25000 individuals. In addition, spatial distribution of the population indicated that urbanization has been concentrated in the center and east perceptibly. In a manner that its population is more than 65% of the urban population. In this article the role of the middle cities in spatial development of Zagross has been analyzed using qualitative methods in models regarding population variants, occupation, educational (health), cultural facilities and their effect on the region. The results indicate that regarding entropy coefficient, the middle cities had partial favorable effect in the development and distribution of population in Zagross region in a manner that without considering these cities, the entropy coefficient becomes less and it manifests more imbalance in the urban system of the region. Regarding elasticity coefficient, the cities of Hamedan, Khoramabad, and Ilam have high elasticity potential and the cities of Borujerd and Malayer enjoy low elasticity potential. Studying the operation of cities with location coefficient indicate that the cities of Malayer, Khoramabad and Borujerd regarding (Agriculture), the cities of Hamedan, Malayer, Saghez, Borujerd and Dorud (industry) and the cities of Hamedan, Sanandaj, Khoramabad and Ilam (Services) have basic conditions and they are exporter of services to the areas under their influence. The comparative study of development degree for the region cities and the position of the middle cities compared to the region cities regarding the study indices with TOPSIS method indicate that the middle cities and their suburbs are respectively included in the deprived and semi-enjoyable cities in the region.
  • H. Asakereh Page 33
    A spectral analysis is a technique to discover and analyses of obvious and latent different waves in climatic oscillation. The spectrum yields a measure of distribution of variance in a time series over all possible wavelengths. In this paper the periodic cycles of annual air temperature time series of Tabriz city for 1951-2005 (55 years) have been estimated based on harmonic analyses. Accordingly at first the periodogram smoothed, and then confidence interval of smoothed periodogram estimated to find out the significant cycles. The result of this method in Tabriz shows prominent sinusoidal periodicities at 2-2.6 and 4.5-5 years as well as a non – sinusoidal (trend) cycle. The periodic behaviors are proofed in many other studies as an ENSO or solar activities results and In others as a result of zonal winds change, while the 5 year cycles are related to the error of waveforms over relatively short, finite intervals.
  • J. Mir Katouli Page 51
    From ancient time, carpet industry among the Turkmans has had a good market. But in recent years is declining particulary from the quality of production. Not only this has caused great financial losses for the industry, it has also damaged one of the sources of creating jobs in the region. The goal of this investigation was to identify and analyse the reasons for which this decline in quality has occurred, thereby the people in charge of making policies can overcome this problem by making proper decisions. This research is descriptive-analytic in nature and was carried out based on the reference method. Using the method of classified sampling based on the corresponding average and the formula, the number of samples was estimated at 237. The field data was collected through the questionnaire method. The studied items were the following: method of teaching, kind of participation, social background, relationship between work and productivity. The study conducted that almost all carpet weavers are hired on a partial wage method, which concentrates more on the quantity rather than the quality of the production. The main method of carpet weaving in the region is the traditional method, which does not answer today's needs. There is little cooperation among carpet weavers whereas cooperation is a crucialfactor in improving the relationship between work and productivity, and hence in improving the quality of production. The social status of carpet weavers is not attractive and because of this the talented people are not attracted to this industry.
  • M. Rajabi, A. Shiri Tarzm Page 67
    Faults as important tectonic factors are influnece on geomorphological landforms. The Tabriz fualt with 600 Km length from Zanjan-Soltanieh. to Ararat mountains is most important fault in the north western of Iran, what is recognizable in the satellite images. Derivated data and information of earthquakes indicated probility of event of intensive earthquakes in tabriz and neighbouring areas. Quantitative measurment indicators such as proportion longitudinal profile to reference profile,proportion between the width of vallies to average of the height and sinuosity of montain front ration indicated the active fault. Tabriz fault have horizental and vertical movements. Newest movement is horizontal and strike-slip. According to the last studies of Tabriz fault geomorphological contain horst, graben, overthrust, alluvial fan displaced, river teraces,displaced and cutting streams, scarps, meander, shutter ridges and others are in relation to the tectonic activities. Also formation of Tabriz fualt had indirect effects on magmatism,salty diapers, hot spring, mineral spring, mud volcano and etc.
  • R. Bardi Anamorad Nejad, A. Zarrabi Page 97
    This paper has accomplished to survey of the spatial arrangment of mazandaran cities and its reasons. The research method is an analytical descriptive method and has been used quantitative techniques such as nearest neighbourhood index, Dispersion about the medium centre, Lorenz curve and Pearson correlation for analysis of data and to show of the results soft wares of Corel Draw, Spss and Excel were used. Results of the research indicated that in studied region with Uniform distribution of perapitation, fertile soils and normal temperature, the geographic distribution of cities has cluster status. For this status, except of natural parameters some human factors such as transit roads, eliminate of deprivation policies played an important role In the 1385 year,82.3 percent of the all cities (51) lied in the plain section, 56.8 percent were ahead of transit roads, 31.3 located in the sea side and 49.01 percent were in the rivers side.
  • M. R. Nojavan, Gh. Khosravi Page 111
    Tectonics is the major process which causes relief of the earth surface, and result in producing different forms during the history of the earth. Tectonic movements have effect on erosional processes especially fluvial processes. The continuation of the movement of Arabian plate toward the central Iran plate cause Zagors fold trust belt, Mesopotamia and more folding at margin of Arabian plate and consequently movement of Zagors proforland toward the southwest. This problem results in the surface of Khuzestan plain to become a swelling surface and several anticline and syncline appear on it. These forgoing phenomena have a direct effect on the dynamic and there for the morphogenesis of the plain. In fact, one can simulate all of these events to a mega wave moving toward the south west. The wave peak can then be corresponded to Zagros Mountains and the wave trough to the Mesopotamia. The goal of this study is the investigation of the evidences of wave movement and the responses of drainage network to it. The methodology used in this work includes investigation of the evidences of wave movement and calculation of active tectonic indices, Ultimately the response of drainage network to it. The major conclusions from this paper are as follows: In the north of Khuzestan plain first stages struteral evolution are occur. The alluvial rivers in the Khuzestan plain have responded and adjusted to slow and subtle Active tectonic movements. These adjustments can be recognized using geomorphic data.
  • J. Mohamadi, M. Haidary Bakhsh, R. Sheikh Baigloo Page 133
    Parks and green spaces beside on making good urban land scape are important for human health. Urbanism is affected by artificial elementsof environment which are unfamiliar with biological harmonies and causes stress reaction in citizens. Citizens need to rest in natural environment; so it is important to improve the quality of parks. Zayandehrood River in Isfahan has created excellent opportunities for make parks with great view which many citizens spend their leisure time in. The aim of this study is evaluation of significant criteria of Riverside parks of Zayandehrood from viewpoint of urban tourists. These criteria are very important for designing the parks. This paper follows the scientific method and hypothesis is: «the citizen's satisfaction rate about criteria of safety, security, facilities, light and sanitary wares in the parks of Zayandehrood affect on spending time there. Populations of research are who refer to the parks of the Zayandehrood and sample size is 100 persons. The needed data have been gathered through library studies and field works. Analysis of data has done by inferencing statistics using Excel and SPSS softwares. For this, it has used the multivariable linear regression which spending time in parks is dependent variable, and safety, security, facilities, light and sanitary wares are independent variables. The results of this paper shows that there is a strong degree of correlation between two groups of variables. So, it is necessary to consider increasing the quality and quantity of those criteria. It is notable that safety has gained the lowest rate with average 51%, and security has gained the highest rate with average 79%.