فهرست مطالب

نشریه پژوهش های آبخیزداری
پیاپی 82 (بهار 1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/03/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • خاک شناسی
  • فرهاد قاسمی آقباش، علی محبی صفحه 2
    بررسی حاضر به منظور تعیین ارتباط تراکم گونه های گیاهی با خصوصیات خاک در اراضی حاشیه ی رودخانه ارس انجام گرفت. به همین منظور 20 قطعه نمونه مربعی شکل به ابعاد 10×10 متر به روش سیستماتیک تصادفی در منطقه پیاده گردید. در هر قطعه نمونه تراکم، تاج پوشش، قطر و ارتفاع گونه های درختی و درختچه ای بومی منطقه بررسی و اندازه گیری شدند. یافته های این تحقیق با استفاده از آزمون 2 χ نشان داد که بین تراکم گونه های درختی موجود با بافت خاک در سطح احتمال 5% ارتباط معنی داری وجود دارد. به طوری که گز نسبت به سایر گونه ها در هردو بافت لومی و شنی - لومی دارای بیشترین درصد حضور می باشد(7/89 درصد در بافت های لومی و 85/74 درصد در بافت های شنی - لومی).گونه های سنجد، بید و سپیدار نیز بیشترین درصد حضورشان در خاک هایی با بافت شنی - لومی می باشد. هم چنین نتایج این تحقیق با استفاده از روش های همبستگی نشان داد که همبستگی معنی داری بین تراکم گونه های درختی موجود با برخی از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک منطقه مورد مطالعه وجود دارد. به طوری که متغیرهای مورد مطالعه خاک همگی در سطح احتمال 01/0 با تراکم گونه گز همبستگی معنی دار دارند و به غیر از اسیدیته خاک که همبستگی معنی دار منفی دارد بقیه متغیرها دارای همبستگی معنی دار مثبت با تراکم گونه گز می باشند.
    کلیدواژگان: تراکم گیاهی، حاشیه رودخانه، رودخانه ارس، پارس آباد
  • آبخیزداری
  • محمدعلی کدخداپور، علی بمان میرجلیلی صفحه 12
    محمد علی کد خد اپور، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی یزد (نویسند ه مسئول)علی بمان میرجلیلی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی یزد چکید هسیل گیری آبخوان هرات در طی 3 سال، به تغییرات حاصل خیزی خاک عرصه آب گیری شده منجر گردیده است. تغییرات ایجاد شده در عرصه آبخوان هرات با 3 تیمار و 18 تکرار مورد بررسی قرار گرفته است. فاکتورهای به کار گرفته شده در تیمار شامل نوار، نوع عرصه و سال می باشد. نمونه برد اری خاک در راستای قطر هر ذوزنقه و در سه عمق انجام شده است. مقایسه میانگین داده ها، با استفاده از آزمون د انکن در سطح خطای 1 و 5 درصد حاکی از تفاوت معنی دار در برخی از پارامترهای مورد آزمایش می باشد. تغییرات Nو،O.C، P و‍C.E.C در تیمار شاهد و نوار ها اختلاف معنا د اری ند ارد. اختلاف میانگین داده ها در پارامتر K در تیمار شاهد و نوار ها معنا دار است. تغییرات N وO.C در بند ها معناد ار نبود ه ولی تغییرات Pو، C.E.C و K معنا دار می باشد. تغییرات C.E.C در سال های مورد مطالعه معنا دار نبود ه ولی در مورد N، K، OCوP معنا دار می باشد. تغییرات N در اعماق مختلف معنا دار نبود ه ولی در مورد P،وE.C،وC،وO.Cو K معنا دار می باشد.
    کلیدواژگان: آبخوان هرات، پخش سیلاب، تیمارهای نوار، سال و عمق، حاصل خیزی خاک، یزد
  • حسن ایزانلو، حمیدرضا مرادی*، سید حمیدرضا صادقی صفحه 21

    یکی از مسائل مهم و اساسی که امروزه اکثر کشور ها با آن مواجه هستند، خسارت های ناشی از سیل می باشد. برای پیش گیری و مهار سیل از طریق شناسایی مناطق سیل خیز، از راه کارهای مختلفی استفاده می شود. به د لیل اینکه اکثر حوزه های آبخیز دارای فصول سیل خیزی متفاوتی می باشند، تحقیق حاضر به مقایسه اولویت بندی زمانی سیل خیزی زیرحوز ه های آب خیز کوشک آباد خراسان رضوی با استفاده از مدل HEC-HMS، پرد اخته است. در این تحقیق پس از شناسایی دوره های هید رولوژیکی موجود در منطقه و تهیه اطلاعات مورد نیاز برای تهیه هید روگراف سیل، از روش SCS در تبد یل رابطه بارش-رواناب در سطح زیرحوزه ها استفاده شد. برای روند یابی آبراهه های اصلی جهت استخراج هید روگراف سیل خروجی حوزه از روش ماسکینگام استفاده گردید. اولویت بندی زیرحوز ه ها از نظر سیل خیزی در دو دوره هید رولوژیکی بهاره و تابستان-پاییزه با کاربرد مدل HEC-HMS محاسبه و واسنجی لازم برای پارامتر هایی چون تلفات اولیه، شماره منحنی و زمان تاخیر در هر دوره هید رولوژیکی صورت گرفت. سپس با حذف متوالی زیرحوزه ها از فرایند روند یابی داخل حوزه، زیرحوزه ها بر اساس میزان مشارکت درد بی اوج و حجم سیل خروجی حوزه، در هر دوره هید رولوژیکی اولویت بندی گردید ند. برای بیان معنی د اری اختلافات زمانی در اولویت بندی زیرحوزه ها، از آزمون آماری تی-تست جفتی استفاده شد. نتایج نشان د اد که تغییرات درصد مشارکت د بی اوج و حجم سیل زیرحوزه ها در خروجی حوزه، در زمان های متفاوت معنی دار می باشد.

    کلیدواژگان: سیل خیزی، اولویت بندی زمانی، دوره های هیدرولوژیکی، مدل HEC، HMS، کوشک آباد خراسان رضوی
  • جنگل و مراتع
  • نفیسه تقوی، محمد مهد وی، محمد جعفری صفحه 31
    تحقیق حاضر به منظور بررسی تاثیر آبیاری با فاضلاب صنعتی روی میزان حضور فلزات سنگین در گونه مرتعیHordeum morinum و نمونه های آب و خاک انجام گرفته است.این آزمایش در سال زراعی 83-1382 در اراضی مرتعی تحت چرای دام واقع در جنوب تصفیه خانه شهر صنعتی البرز اجرا گردید، از آنجا که حضور فلزات سنگین در گیاهان منطقه خارج از محد ود هاستاند ارد مورد ترد ید بود در سه نوبت کشت؛ از گونه غالب مرتعی مورد چرای دام Hordeum morinum در منطقه شهر صنعتی البرز قزوین نمونه برد اری صورت گرفت.از گونه Hordeum morinum در اراضی مجاور این منطقه که با آب معمولی آبیاری می شوند به عنوان شاهد نمونه برد اری گردید و نتایج حاصل از اندازه گیری فلزات سنگین در آن با نتایج نمونه هایی که با پساب آبیاری می شوند مقایسه گردید. هم زمان با نمونه گیری از این گونه ها نمونه هایی نیز از پساب تصفیه شده خروجی از تصفیه خانه و هم چنین خاک برد اشت گردیده و به آزمایشگاه منتقل گردید و در آنجا نمونه ها از لحاظ وجود سه فلز سنگین روی، سرب و نیکل مورد آزمایش قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل آماری داده ها از روش تجزیه واریانس استفاده شد. نتایج نشان د اد که غلظت هر سه فلز در خاک و نمونه های گیاهی مورد بررسی بیشتر از حد استاند ارد FAO برای آبیاری می باشد. و هم چنین بر اساس نتایج این تحقیق غلظت فلز در گیاه از ابتد ای فصل رشد به سمت انتهای آن کاهش یافته است.غلظت هر سه فلز در نمونه های گیاهی که با پساب آبیاری شده اند با مقاد یر این فلزات نمونه های گیاهان شاهد یکسان است.هم چنین تفاوت معنی د اری (5وp <0/ 0) در میزان سه فلز آلایند ه گیاهان آلوده در مکان های مختلف نمونه برد اری د ید ه نشد.
    کلیدواژگان: آبیاری، فلزات سنگین، Hordeum morinum، پساب تصفیه شده، خاک
  • کریم باقر زاده، احمد رحمانی صفحه 39
    به منظور دست یابی به عمل کرد بیشتر در واحد سطح و انتخاب ارقام مناسب با قدرت انطباق بیشتر با محیط در اراضی مرتعی شخم خورد ه و در نهایت کمک به حفظ خاک و افزایش میزان علوفه در منطقه، دوازد ه رقم یونجه به اسامی خروند ه، قارقلوق، قره یونجه 1، قره یونجه 2، سیمر چنسکایا، کانکریپ، رنجر، مائو پا، کد ی، کریساری، یونجه وحشی و یونجه محلی در شرایط دیم منطقه خرسانک شهرستان چاد گان با متوسط 400 میلیمتر بارند گی، 2500 متر ارتفاع از سطح د ریا، خاک سنگین و شیب 5 درصد مورد بررسی قرار گرفتند. طرح در نیمه اول آذر ماه 1369 در قالب طرح کرته ای خرد شده انجام و به مد ت 4 سال ادامه داشت که ارقام از نظر میزان تولید، علوفه خشک، نسبت برگ به ساقه و ارتفاع مقایسه شد ند. در سال اول ارقام کد ی و یونجه وحشی به ترتیب با میانگین های 70/ 1 و 34/ 1 تن در هکتار، در سال دوم ارقام کد ی، رنجر، قره یونجه 1، یونجه وحشی و یونجه محلی به ترتیب با میانگین های 01/ 0، 78/ 2، 43/ 2، 40/ 2، 28/ 2 تن در هکتار، در سال سوم ارقام یونجه وحشی، رنجر، قره یونجه 1، شاهد محلی و کد ی به ترتیب با میانگین 91/ 2، 80/ 2، 71/ 2، 55/ 2، 39/ 2 تن در هکتار بالاترین میزان علوفه خشک را تولید کرد ه و در سطح احتمال 1 درصد با یکد یگر اختلاف معنی دار نداشتند. از نظر ارتفاع در سال اول بین ارقام مختلف در سطح احتمال 5 و 1 درصد اختلاف معنی دار مشاهده نشد. در سال دوم ارقام رنجر، قره یونجه 1 و کد ی به ترتیب با میانگین ارتفاع 5/ 56، 3/ 55، 6/ 55 سانتیمتر و در سال سوم رقم رنجر با 8/ 69 سانتیمتر ارتفاع نسبت به سایر ارقام بلند ترین ارتفاع را داشتند. نسبت برگ به ساقه در سال اول بد ون اختلاف معنی دار و در سال دوم و سوم یونجه وحشی بالاترین نسبت برگ به ساقه را داشت.
    کلیدواژگان: یونجه، عمل کرد، ارتفاع، استان اصفهان
  • آبخیزداری
  • حمیدرضا متین فر، فریدون سرمدیان، سید کاظم علوی پناه صفحه 46
    به منظورارزیابی قابلیت داده های ماهواره ای در شناسایی خاک ها، داده های رقومی سنجند ه، LISS_III، اطلاعات صحرائی و نتایج آزمایشگاهی خاک های منطقه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. با تلفیق نتایج مطالعات مورفولوژیکی و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک ها طبقه بندی گر د ید ند. برای آماد ه سازی داده های رقومی عمل تصحیح هند سی تصاویر ماهواره ای به روش نقشه به تصویر و با خطای کمتر از نیم پیکسل انجام گرفت. خطای اتمسفری تصاویر به روش حد اقل هیستوگرام اصلاح شد. با تفکیک واحد های همگن بر روی تصاویر رنگی و بهره گیری از اطلاعات جانبی و مطالعات میدانی نمونه های آموزشی انتخاب شد ند. تصاویر به روش نظارت شده و با الگوریتم حد اکثر احتمال طبقه بندی گر د ید ند، سپس به منظور ارزیابی طبقه بند ی، نتایج با نقشه واقعیت زمینی تلاقی داده شد ند. نتایج نشان د اد که اطلاعات جانبی مانند 1 وDEM در ترکیب باند ی پیشنهاد ی شاخص مطلوب موجب افزایش د قت طبقه بندی و ضریب کاپا می شود. نتایج نشان می دهد سنجند ه LISS_III قابلیت تفکیک Typic Haplosalids را از Typic Aquisalids ند ارد. خاک های Gypsic Aquisalids تقریبا در تمامی باند های سنجند ه دارای بالاترین بازتاب و خاک های Typic Aquisalids دارای کمترین بازتاب می باشند به طوری که این خاک با خاک های Typic Torriorthents که بر روی اراضی باد بزنی شکل سنگریزه دار تشکیل شده اند تد اخل طیفی د ارد. به نظر می رسد رطوبت و زبری سطح عامل عمد ه کاهش بازتاب طیفی خاک Typic Aquisalids می باشد. نتایج نشان می دهد خاک های شور با پوسته های صاف، براق و پف کرد ه، پوسته های صاف وتیره با تجمع کم تا متوسط نمک در سطح، پوسته های اسفنجی و پلی گون های نمکی در یک کلاس طبقه بندی شده اند. به طور کلی می توان گفت داده های سنجند ه LISS_III قابلیت تفکیک خاک های شور را از غیر شور د ارا می باشد، اما خاک های شور و مر طوب و حاوی پوسته های نمکی را نمی تواند تفکیک نماید.
    کلیدواژگان: LISS، III، شناسایی خاک ها، منطقه خشک، پرد ازش رقومی، طبقه بندی نظارت شد ه
  • گیاه شناسی
  • رحمان اسد پور، محمد امین سلطانی پور صفحه 59
    گونه ناگرد (Cymbopogon olivieri) یکی از گیاهان مهم مرتعی استان هرمزگان است که دارای سطح پراکنشی حدود 2921547 هکتار می باشد. این بررسی از سال 1382 به مد ت سه سال در استان هرمزگان انجام شد. مشخصات اقلیمی، زمین شناسی، تیپ های اراضی، تیپ رویش گاه و نقشه پراکنش برای تمام مناطق پراکنش و اندازه گیری پارامترهای رویشی، تجزیه فیزیکی و شیمیایی خاک در سه منطقه بشاگرد، بستک و سرزه خارو انجام گرفت. این گونه گیاهی از ارتفاع 20 متر در بند ر خمیر تا 2900 متر در کوه بخون واقع در شهرستان حاجی آباد، از مناطق مختلف کوهستانی گرفته تا د شت های د امنه ای و بستر پهن رود خانه های فصلی د ید ه می شود. این گونه در 31 تیپ گیاهی به عنوان گونه اصلی و در 90 تیپ گیاهی به عنوان یکی از گونه های همراه مشاهده می شود. تیپ های ناگرد در پنج اقلیم مختلف آب و هوایی د ید ه می شوند که بیشترین مساحت را خشک بیابانی گرم و کمترین مساحت را فرا خشک معتد ل به خود اختصاص می د هد. این گونه در واحد های مختلف زمین شناسی د ید ه می شود که تشکیلات کواترنری (آبرفت ها و کوهرفت ها) واقع درد امنه ها - د شت ها و بستر رود خانه ها دارای بیشترین و تشکیلات ماسه سنگ- شیل همراه با آهک و گل سنگ - کنگلومرا- سنگ های آتشفشانی و مارن دارای کمترین مساحت می باشند. خاک در اکثر مناطق دارای بافت لومی - شنی و شنی - لومی با 28/ 8-42/ 7= pH و 38/ 2-29/ 0=EC د سی زیمنس بر متر می باشد.
    کلیدواژگان: اکولوژی، ناگرد (Cymbopogon olivieri)، استان هرمزگان
  • آبخیزداری
  • جلال برخورداری، کیان نجفی تیره شبانکاره، محمد زارع مهرجردی، محمد زارع مهرجردی صفحه 65
    رشد فزایند ه جمعیت و استفاده های بی رویه از منابع طبیعی جهت برطرف نمود ن نیاز های خود، باعث تخریب اراضی زراعی و مرتعی و خارج شدن آن ها از عرصه تولید گردیده است. انسان برای تامین غذا و خسارات سیلاب های ناشی از عملکرد نامتناسب و نیز استفاده از سیلاب در بسیاری از مناطق جهان به فکر استفاده صحیح و اصولی از منابع آب و خاک افتاد هاست. در این راستا در کشور ایران نیز تفکر پخش سیلاب ها در پهنه مراتع فقیر، به منظور احیا پوشش گیاهی مراتع و تغذیه سفره های آب زیر زمینی یافته است. هدف از این تحقیق بررسی اثرات پخش سیلاب بر تغییرات کمی و کیفی پوشش مرتعی در ایستگاه پخش سیلاب سرچاهان می باشد. بد ین منظور یکی از شبکه های پخش سیلاب به عنوان تیمار و عرصه ای مشابه از نظر پوشش گیاهی و خاک که فقط امکان سیل گیری ند ارد به عنوان شاهد انتخاب گردید. سپس پارامتر های مرتعی درصد تاج پوشش، تراکم و تولید علوفه گونه های گیاهی در دو عرصه پخش سیلاب با 60 و عرصه شاهد با 12پلات 22 متر، در طی 4سال اندازه گیری و ثبت گردید. نتایج مقایسه فاکتورهای اندازه گیری شده در بین سال های 1379 و1382 اختلاف معنی د اری نشان ند اد. ولی مقایسه درصد تاج پوشش در سال 1383 و درصد تاج پوشش و تولید در سال 1384 در عرصه های شاهد و پخش سیلاب دارای تفاوت معنی دار بود هاست.با توجه به عدم سیل گیری عرصه ها در سال های اول و دوم و رفع این مشکل در سال های پایان آمار برد اری می توان اظهار نمود که موفقیت طرح های پخش سیلاب برای احیای مراتع منوط به پخش یکنواخت سیلاب بر روی سطح مراتع و تعد اد کافی د فعات سیل گیری در طول سال می باشد. هم چنین برای قضاوت منطقی تر در مورد عکس العمل گونه های گیاهی مختلف در اثر پخش سیلاب و روند تغییرات پوشش گیاهی لازم باشد دوره آماربرد اری تا مرحله تحول اکولوژیک و تثبیت جامعه گیاهی ادامه یابد.
    کلیدواژگان: ایستگاه سرچاهان، پخش سیلاب، پوشش مرتعی، تاج پوشش، تولید علوفه، هرمزگان
  • عبدالرحیم رحیمی، مجید ثقفی، مهدی ثقفی، زهرا سروقدی صفحه 73
    مصرف الکتریسیته برای پمپ های برقی آبکش جهت آبیاری فضاهای سبز و بوستانها از عمده ترین مصارف الکتریسیته شهرداری تهران می باشد که علاوه بر هزینه های تعمیر و نگهداری، هزینه بالای مصرف برق را به این نهاد عمومی تحمیل می نماید.استفاده از توربین های بادی آبکش در مناطق باد خیز جنوب غربی تهران به منظوری جایگزینی با پمپ های برقی علاوه براینکه هزینه تعمیر و نگهداری نا چیزی دارد، هیچگونه هزینه اجتماعی – زیست محیطی نیز به جامعه تحمیل نمی نماید. این مقاله بر اساس پردازش و تحلیل داده های هواشناسی فرودگاه های مهر آباد و امام خمینی و با استفاده از نرم افرار پتانسیل سنجی انرژی باد (WindPro) ضمن شبیه سازی وزش باد در منطقه جنوب غرب تهران، اقدام به ارزیابی فنی و اقتصادی احداث توربین بادی آبکش (گزینه1) در مقایسه با پمپ برقی (گزینه2)در کانون گل و گیاه منطقه 20 شهرداری تهران نموده است. براساس یافته های این مقاله ارزش حال هزینه تمام شده احداث و بهره برداری از توربین بادی طی عمرآن 5/88 میلیون ریال بوده، درحالی که ارزش حال هزینه تمام شده پمپ برقی در طول عمر آن 8/233 میلیون ریال برآورد شده است.این در حالی است که خدمات و فواید این دو گزینه تقریبا یکسان می باشد. لذا پروژه توربین بادی آبکش نشان از برتری نسبی دارد و اجرای آن توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: انرژی، توربین بادی آبکش، پمپ برقی، ارزیابی فنی و اقتصادی
|
  • F. Gh. Aghbash, A. Mohebbi Page 2
    Present Study was done for distinguishing of relationship between soil characteristics and Plant species densty in Aras Riparian Zone. For this purpose, 20 plots(10×10 m) were selected using randomized systematic sampling and density vegetation and crown cover, diameter and elevetion of native species were recorded. The result of χ2 test showed that different soil textures significantly (p<0.05) have different presence and density of species.Whereas Tamarix ramisissima as compared with other species have the highest presence in bothe soil textures, Loam and Sandy-Loam(%89/7and%74/85). The highest occureance of Eleagnus angustifolia, Salix alba and Populus alba were in Sandy-Loam textures. Correlation cofficients of evaluated parameters showed that study factors of species had different correlation with determined factors of soil. Whereas the soil characteristics significantly (p<0.01) have different correlation with density of Tamarix ramisissima. All the soil characteristics significantly have a positive Correlation with density of Tamarix ramisissima, except pH.
  • M.A. Kadkhodapoor, A. Mirjalili Page 12
    In this study flood harvesting was studied in Herat flood spreading station during 3 years (2005-2007).Changes in soil fertility in flood spreading areas with 3 treatment and 18 replicates were recorded. Strip, kind of land and time (year) are studied factors. Trapezoid methods were used to test soil fertility in different depth (0-90cm) and Strip, kind of land and time (year). Comparing mean of data, using Duncan test showed significant differences in control area(c). Changes N, P, O.C, C.E.C elements in control area and flood spreading area was not significant but K was significant (p<0.01). A change of N, O.C elements in dams was not significant. But P, K, C.E.C elements was significant. A change of C.E.C elements in years was not significant and N, P, O.C elements was significant. A change of N in different depths was not significant but in K, P, O.C, C.E.C elements was significant.
  • H.Izanloo, H.R.Moradi, S.H.R.Sadeghi Page 21

    Flood Damage is one of the most important problems in many countries. There are different methods for flood controlling by using indentification of flooding areas. Because most of the watersheds have different flooding seasons, the present study is going to comparison of temporal prioritizing of flooding of Kooshkabad sub-watersheds in Razavi province using HEC-HMS model. In this study we used of SCS hydrologic simulation method at Rainfall-Runoff transformation on sub-watersheds area, and Muskingum routing method on main channels for abtain of watershed outlet flood hydrograph after determination of data for flood hydrograph. Than we calculated prioritization of sub-watersheds to point of flooding conception using HEC-HMS model and we calibrated it on initial adsorption and curve number and lag time parameters in springal and Summer-Autumnal hydrologic priods. Than we prioritized particitation amount of sub-watersheds on peak flood discharge and flood volume in every hydrologic period, using one to one delet of sub-watersheds in flood routing. Paired samples t-test have used for indication of significant difference to point of statistical in temporal prioritizing of sub-watersheds flooding.The results of this research show that participitation amount of sub-watersheds on outlet peak flood discharge and flood volume in different periods is significant.

  • N. Taghavi, Mahdavi M., Jafari M Page 31
    As average annual precipitation in Iran is less than global, all of the water in hydrological cycle must be used.In this way we must consider all parts of urban and industrial waste water.Lands located in downward of refinery of industrial city of Alborz were subject of this research.As lands are in use for grazing of sheeps and as they are contaminated by waste water, so these lands have more importance than others.Subject of this project is effects of irrigation by industrial waste water on plants and soil of the region.To do this research,enough numbers of soil and plant samples were gathered and be moved to the lab,and then concentration of heavy metals were measured.Results were studied by SPSS soft ware from statistical point of view.Results showed that absorbed heavy metals in plant bodies, soil and water were more than its standard levels.Therefore there are a lot of worries about soil,plants and human health of that region so proper answers must be found for this problem.
  • Bagherzadeh, Rahmani A. Page 39
    Adaptability and productivity are two major factors to be considered when exotic species are going to be introduced. In a split plot design 12 species of medicago genus in Khersanak with 400 mm annual rainfall were examined. Forage and dry matter, leaf to stem ratio and height were the items measured and compared in the first year. Results showed that medicago cody and sativa with 1.7 and 1.34 ton/ha dry matters respectively were most productive, while in second year Medicago cody, was at the top, Medicago ranger, gharah and sativa were also productive and there were no significant differences between them. In third year it was revealed that Medicago sativa, ranger, gharah, local medic and Cody were significantly(p<0.01) most productive species (3.01, 2.78, 2.43, 2.40, and 2.28 ton per hectar respectively). In the first year there were no significant difference (p<0.05) between height. In the second year Medicago ranger, gharah # 1, and cody were higher in comparison to the other (56.45, 55.33, 55.59). In the third year ranger was the highest. In second and third years wild medica showed a higher ratio for leaf to stem.Generally cody and wild medic were well adapted.
  • Matinfar, H. R., Sarmadianf., Alavipanah, S. K Page 46
    In order to assess the satellite data in soil investigation, digital data of LISS_III, field study and laboratory results of Kashan soil, were analyzed. Upon merging all the morphological and physico chemical characteristics, the soils were classified. The geometric correction on the satellite images was performed by the method of map to image and the error was less than 0.5 pixels. Atmospheric correction was done by minimum histogram method. The train samples were chosen upon directing homogenous units on the color composite, using field study and other information. The images were classified by using supervised method and maximum likelihood algorithm, than were compared with the ground truth map and information. The results showed that for choosing a suitable band combination while different phenomena have the same_spectral behavior like Torriorthents and Aquisalids.The good index is not only efficient and other information such as DEM in the spectral combination, causes increase in accuracy of classification and Kappa coefficient. The results indicated that, LISS_III can not discriminate Typic Haplosalids from Typic Aquisalids. Gypsic Aquisalids Have the least reflection, so that this soil have spectral interference with Typic Torriorthents. The surface of Gypsic Aquisalids are full of salt and gypsum, while soil surface of typic Aquisalids are with sponge like and polygons seals, which are moist at the deep layers. Na and Mg salts are the most predominant in the two soils, it seems that moisture and roughens of the soil surface is the main reason for reduction in spectral reflection in Typic Aquisalid.We may conclude that LISS_III data can not differentiate saline soils with different surface moisture condition.
  • Asadpoorr., M.A. Soltanipoor Page 59
    Cymbopogon olivieri is one of the major rangeland plants of Hormozgan province with 2921547 ha. This investigation was carried for knowing some ecological charasteristics of Cymbopogon olivieri from 2003 for three years. Climatic, geologic characteristics, land types, habitate types and distribution map were provided for all of habitates and in Bashagard, Bastak and Sarze kharu were done vegetative parameters measurment and soil analysis. This species was located from 20 m. Alt. in Bandar Khamir till 2900 m. Alt. in Bokhon mount in Haji Abad, from mountainous different regions thll pedimente and river bed.This species is in 31 vegetative types as major species and in 90 vegetative types as Campanion plants. It is seen in five different climates that hot and dried desert is the most and extra dry temperated is the least. Also it is seen in different geological units that quaternary formations is the most and shaly sandstone is the least. This plant grows in sandy-loam with pH=7.42-8.28 and EC=0.29-2.38 mm /cm.
  • Barkhordari, H. Shabankareh K., Mehrjerdi M. Z., Khalkhali, M Page 65
    The ruination of agricultural and rangelands and gotten them out of production areas has been mad by over population and irregular use of natural resource to obviate.In many part of the world human are thinking to take a right advantage of soil and water resource in order to provide more food and compensate the ruination of flood that is arising from disproporationate function.Such as thing in Iran also has been thought about water spreading on poor rangeland to revive vegetation cover and store the aquifer.The main object of this study is investigation of water spreading influences on quantitative and qualitative variation of vegetation cover in the Sarchahan station in north of Hormozgan province since 2000-2005. For this purpose two areas were chosen. One of the water spreading net as a treatment and similar area in terms of vegetation cover and soil that it just not flood as a control.60 quadrats for water spreading area and 12 quadrat for control by 22 m and the items was recorded. This area is with a poor range condition and negative trend. In this study percentage of vegetation cover, density and forage production of rangeland plants were measured at water spreading and control area. ANOVA test showed there is no significant differences between percentage cover and productivity during 2000 –2003 years (p<0.05). But there is a significant difference between those factors at water spreading and control area in 2004 and 2005 years.Water spreding project to be succeeded to revival the rangeland depends up on the same spread of water flood over the lands and enough time flood during the year. More study during next years cause in better results.
  • B. Resooli., Jafari M Page 73
    In order to increasing productivity and achieving to reclamation objectives, it is necessary to recognize relationship between soil and plant. Selection of adaptable and resistant plant with arid conditions depends on distinguish of ecological needs of them. Plants have special effects on there habitat and study of these effects can be useful in planning projects.In this research, we try to identify Atriplex canescens effects on physico-chemical properties of soil in different layers in Qom. Split plot plan was used for sampling and analyzing. Cultivated and natural lands were considered as between factors and different depths [(0-10),(10-30),(30-60) cm] as within factors. Soil properties including texture, EC, acidity, nitrogen, phosphorous, potassium, organic matter, sodium, calcium, magnesium, chloride, carbonate, decarbonate were measured. Results show that Atriplex canescens increased phosphorous, potassium, acidity in surface layer more than other layers in cultivated area.