فهرست مطالب

نشریه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
سال یکم شماره 1 (پاییز 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • حمیدرضا صادق نیا، حسین حسین زاده صفحه 1
    : ایسکمی فراگیر مغزی در رت منجر به آسیب اختصاصی نورونها در هیپوکامپ و استریاتوم می گردد. تولید رادیکالهای آزاد اکسیژن و متعاقب آن اکسیداسیون ماکرومولکول های سلولی همانند چربی های غیر اشباع موجود در غشاءهای سلولی، پروتئین ها و اسیدهای نوکلئیک از وقایع کلیدی در جریان فرآیند ایسکمیک / رپرفیوژن و آسیب اکسیداتیو می باشند. در این مطالعه اثر سافرانال (ماده موثره موجود در کلاله زعفران) بر روی آسیب اکسیداتیو ناشی از ایسکمی فراگیر مغزی در هیپوکامپ رت بررسی گردید و نمونه های هیپوکامپ از نظر میزان لیپید پراکسیداسیون، میزان تام گروه های تیول (SH) و قدرت آنتی اکسیدانتی مورد بررسی قرار گرفتند. ایسکمی فراگیر مغزی به روش انسداد چهار رگ، به مدت 20 دقیقه، ایجاد گردید. به منظور سنجش میزان لیپید پراکسیداسیون، سطح مالون دی آلدئید بافتی (MDA) در هیپوکامپ رت با استفاده از آزمون تیوباربیتوریک اسید اندازه گیری گردید. جهت سنجش قدرت آنتی اکسیدانتی نمونه های هیپوکامپ نیز از آزمون FRAP (Ferric Reducing/Antioxidant Power) استفاده گردید. سافرانال با دوزهای mg/kg75/72، mg/kg5/145، mg/kg75/363 و mg/kg5/727 به صورت داخل صفاقی و نرمال سالین (به عنوان کنترل، ml/kg10 به صورت داخل صفاقی) 15 دقیقه پس از القاء ایسکمی به حیوانات تجویز شده و تجویز آنها به مدت 2 روز (هر 24 ساعت یکبار) ادامه یافت. در گروه نرمال سالین در مقایسه با گروه sham افزایش معنی داری در میزان لیپید پراکسیداسیون و همچنین کاهش معنی داری در قدرت آنتی اکسیدانتی نمونه های هیپوکامپ مشاهده گردید. سافرانال با دوز mg/kg 5/727 در مقایسه با گروه نرمال سالین، به صورت معنی داری سطوح MDA بافتی را کاهش داد (nmol/g31/52 در مقابل nmol/g70/159، P<0. 001). همچنین افزایش معنی داری را در قدرت آنتی اکسیدانتی نمونه های هیپوکامپ (mol/gμ12/4درمقابل) p<0. 001،1/16nm01/g ایجاد نمود. نتایج این مطالعه نشان می دهد که سافرانال دارای اثرات محافظتی بر روی استرس اکسیداتیو ناشی از آسیب ایسکمیک رپرفیوژن می باشد.
    کلیدواژگان: لیپید پراکسیداسیون، استرس اکسیداتیو، ایسکمی فراگیر مغزی، سافرانال، زعفران
  • ابراهیم قیم حسنخانی، محمد تقی پیوندی، احمد کاشفی صفحه 9
    : کمردرد با پاتولوژی مشخص، در بچه ها شیوع بالایی دارد ولی کمردرد با پاتولوژی نامعلوم نادر است. هدف از این مطالعه مشخص کردن شیوع کمردرد با علت و پاتولوژی مشخص در بچه هاست.
    مطالعه بصورت گذشته نگر روی 55 مورد بیمار (22 نفر مونث و 33 نفر مذکر( که بین سالهای 1379 تا 1382 با دردکمر به کلینیک ارتوپدی مراجعه و تحت بررسی و درمان قرار گرفته بودند انجام شده است.
    سن متوسط بیماران 5/9 سال بود (حداقل 7 سال و حداکثر 15 سال). پاتولوژی و علت کمردرد در این بیماران عبارت بودند از: تومور مهره (3 مورد) ، عفونت (3 مورد) ، اسپوندیلولیستزیس (5 مورد) ، دفورمیتی ستون فقرات (8 مورد) ، بیماری شوئرمن (6 مورد) ، هرنی دیسک بین مهره (4 مورد) ، ناهنجاری در ستون فقرات (3 مورد) ، تروما (12 مورد) ، و علت نامعلوم (11 مورد). از 55 بیمار، فقط 11 مورد دارای کمردرد با علت نامشخص بودند (20%) ، برعکس بالغین که دردکمر در حدود 70% موارد دارای علت نامشخص می باشد.
    در بچه ها، کمردرد چون در بیشتر موارد (80%) پاتولوژی مشخصی دارد، بررسی دقیق بالینی، رادیولوژیکی و آزمایشگاهی ضروری می باشد.
    کلیدواژگان: علت (اتیولوژی)، کمر درد، اطفال
  • اکرم رضاییان، مسعود ایروانی، محمدرضا امیری، صدیقه ریحانی صفحه 13
    : هدف از مطالعه حاضر تعیین شایعترین یافته های بالینی و آزمایشگاهی در بیماران مبتلا به لشمانیوز بستری در بخش اطفال بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد می باشد تا با در نظر گرفتن این یافته ها، تصمیم گیری در مورد تشخیص های افتراقی با وضوح بیشتری صورت گرفته و بتوان هزینه های مربوط به تاخیر در تشخیص، درمان و طول مدت بستری را کاهش داد.
    این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است که به صورت گذشته نگر پرونده 30 کودک که طی سالهای 1379 تا 1386 با تشخیص لشمانیوز احشایی در بخش اطفال بیمارستان امام رضا (ع) بستری شده بودند استخراج گردید و شایعترین تظاهرات بالینی، یافته های آزمایشگاهی و نحوه پاسخ به درمان بررسی شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم ابزار SPSS انجام شد و برای ارائه نتایج از آمار توصیفی ساده استفاده گردید.
    کاهش وزن، ضعف و بی حالی، تب، هپاتواسپلنومگالی و علایم عفونت های تنفسی (سرفه، تاکی پنه، تب) شایعترین تظاهرات بالینی و کاهش هموگلوبین و هماتوکریت، کاهش شمارش گلبول های قرمز، کاهش شمارش پلاکت، لنفوسیتوز، لکوپنی، افزایش ESR و CRP شایعترین یافته های آزمایشگاهی بیماری بودند.
    یافته هایی چون لنفوسیتوز، افزایش ESR، CRP مثبت، رتیکولوسیتوز، و زندگی در روستاها یا حاشیه شهرها را می توان در برتری لشمانیوز بر سایر تشخیص های افتراقی به کار برد. با وجود درمان میزان مرگ و میر این بیماری بیش از میزان گزارش شده از سایر نقاط کشور می باشد که این نکته می تواند برای مسئولین بهداشتی حائز اهمیت باشد.
    کلیدواژگان: لشمانیوز احشایی، گلوکانتیم، کودک
  • اکبر علی بابایی، محسن قاسمی، حمید توکلی، علی یوسفی صفحه 21
    : روزه داری در ماه رمضان یک تکلیف مذهبی و یک باور اعتقادی است که برای تمام افراد مسلمان سالم و بالغ در ماه رمضان واجب است. روزه داری نه تنها فقر غذایی یا دریافت ناکافی مواد غذایی نیست بلکه مکانیسم تطابق بدن انسان را نیز بهبود بخشیده و با تغییرات اکسیداسیون چربی ها و کربوهیدراتها ارتباط دارد. مطالعات زیادی پیرامون تاثیر روزه داری برفاکتورهای بیوشیمیایی خون انجام شده و نتایج گوناگون بدست آمده است.
    در این مطالعه که با هدف بررسی تاثیر یک ماه روزه داری بر برخی از عوامل بیوشیمیایی خون مردان در در رمضان 1426 قمری برابربا مهر وآبان 1384 شمسی انجام شد، 40 نفر از کارکنان مرد دانشکده علوم پزشکی بجنورد که داوطلب و متعهد به انجام یک ماه روزه داری بوده، هیچگونه بیماری متابولیک نداشته و داروی خاصی مصرف نمی کردند در این پژوهش شرکت داده شدند. مدت مطالعه 29 روز و طول مدت روزه داری در هر روز حدود 11 ساعت بود. فاکتورهای بیو شیمیایی سرم شامل: قند، اسید اوریک، آلبومین، کلسترول، LDL،HDL تری گلیسیرید در ابتدا و انتهای ماه مبارک رمضان برای هر داوطلب اندازه گیری شد. نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار 11. 5 SPSS و مقایسه میانگین متغیر ها به کمک آزمون T زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته های حاصل ازاین مطالعه، میانگین سن افراد مورد مطالعه را (602/8 11/39) نشان داد. میانگین قند، اسید اوریک، تری گلیسیرید و کلسنرول LDL پس از یک ماه روزه داری کاهش معنی دار آماری در سطح P<0. 05 پیدا کردند. میانگین کلسترول تام و کلسترول HDLکاهش یافته بود که از نظر آماری معنی دار نبود و میانگین آلبومین نیز افزایش معنی داری را در سطح P=0. 000 نشان داد.
    نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که روزه داری در ماه مبارک رمضان برروی افراد سالم و بزرگسال هیچ گونه اثرات مضری ندارد بلکه برای آنان سودمند بوده و می تواند باعث کاهش چربی های خون و اسید اوریک شود و آلبومین را در سطح بهتری حفظ نماید.
    کلیدواژگان: روزه داری ماه رمضان، اسید اوریک، آلبومین، کلسترول، HDL، LDL، تری گلیسیرید
  • حسین کمانی، علی پاسبان، ادریس بذرافشان، فردوس کرد مصطفی پور، حسین انصاری صفحه 27
    : یکی از مهمترین مسائل بهداشتی که اکثر افراد در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند پوسیدگی دندان است. دریافت حد معینی از فلوراید از طریق آب آشامیدنی یا سایر حاملهای موضعی فلوراید کاهش پوسیدگی را از طریق افزایش مقاومت دندان ها یا کاهش قابلیت انحلال مینا به دنبال دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین میزان فلوراید آب شرب شهر زاهدان و شاخص DMFT در دانش آموزان 12- 8 ساله در سال 1385 و رابطه بین آنها می باشد.
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی تعداد 800 نفر دانش آموز برای محاسبه شاخص DMFT و تعداد 34 نمونه آب جهت تعیین میزان فلوراید آب شرب مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تعیین شاخص DMFT انتخاب دانش آموزان به صورت تصادفی خوشه ایصورت گرفت و اطلاعات به روش معاینه و تکمیل فرم مخصوص توسط بهداشت کار دهان و دندان جمع آوری شد. تعیین میزان فلوراید آب با روش SPADNS و با استفاده از دستگاه اسپکتروفتومتر صورت پذیرفت.
    p). درتمام نمونه های آب بررسی شده غلظت فلوراید کمتر از میزان استاندارد بود.
    کیفیت بهداشت دهان و دندان با توجه به طبقه بندی ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی در سطح نسبتا پایینی (سطح دوم) قرار داشت که با اهداف آن تا سال 2010 فاصله زیادی دارد. از طرفی میانگین غلظت فلوراید آب شرب شهر زاهدان پایین تراز حد استاندارد می باشد و لذا فلوراید مورد نیاز بدن می بایستی از طریق عمل فلورایدزنی آب، کاربرد حامل های موضعی فلوراید و یا استفاده از نوشیدنی های دارای فلوراید نظیر چای و مواد غذایی دیگر تامین شود.
    کلیدواژگان: فلوراید، DMFT، زاهدان، بهداشت دهان و دندان
  • حسین رخشنده، فرجاد امان اللهی صفحه 33
    : گیاه چای سبز با نام علمی Camellia sciensis از جمله گیاهان دارویی پر مصرف در آسیا است. تحقیقات اپیدمیولوژیک نشان داده اند که ترکیبات کاتشین مشتق شده از چای سبز دارای خاصیت کاهش دهندگی سطح کلسترول پلاسما و سرعت جذب آن در دستگاه گوارش هستند. هدف از این مطالعه بررسی اثرات عصاره آبی چای سبز بر سطح چربی خون در رت می باشد.
    تعداد32 سر رت ویستار با وزن 10±200 گرم و سن 4-2 ماه در 4 گروه شامل A کنترل منفی، B کنترل مثبت اسید نیکوتنیک، C درمان با عصاره آبی و D به عنوان پیشگیری با عصاره آبی تقسیم گردیدند. جهت ایجاد شرایط هایپر لیپیدمیک از غذای غنی شده با کلسترول 2% استفاده گردید. گروه Dاز ابتدا با عصاره و غذای غنی شده تغذیه شد. گروه های B و C در پایان هفته ششم پس از افزایش معنی دار سطح چربی خون به ترتیب در معرض اسید نیکوتنیک mg/kg/day25 و عصاره آبی قرار گرفتند. عصاره آبی چای سبز به روش عصاره گیری با آب و اتیل استات و پس از حذف حلال، با غلظت mg/kg/day100 به روش گاواژ به حیوانات خورانده شد. سطوح کلسترول (Ch) ، تری گلیسیرید (TG) ، LDLc، HDLc و وزن حیوانات هر هفته اندازه گیری گردید. نتایج به صورت Mean±SEM نشان داده شد. اثر مصرف عصاره چای سبز بر سطح چربی خون به وسیله تست آماری ANOVA و Unpaired t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. p<0. 05 به عنوان سطح معنی دار بودن داده ها در نظر گرفته شد.
    در گروه درمان (C) به ترتیب سطح Ch (3/33%-P<0. 001) ، TG (7/40%-P<0. 001) ، LDLc (30. 2%-P<0. 001) ، HDL (40%-P<0. 001) کاهش یافت. همترازی داده ها در گروه D و میانگین تغییرات 10% (P<0. 001) در سطوح مورد مطالعه نشان دهنده ثابت ماندن چربی خون بوده است. در گروه کنترل مثبت مصرف اسید نیکوتنیک باعث کاهش سطوح پلاسمایی مورد نظر شد (P<0. 001). بررسی داده های وزن رت ها نشان دهنده کاهش 8% وزن گروه های در معرض عصاره بوده است (P<0. 01).
    مقایسه بین گروه کنترل مثبت و گروه های درمان و پیشگیری نشان دهنده خاصیت آنتی هایپرلیپیدمیک عصاره آبی چای سبز می باشد. بر اساس این مطالعه، مصرف روزانه چای سبز به صورت دم کرده در کنار رعایت یک رژیم غذایی مطلوب نقش بسزایی در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سطح بالای چربی خون خواهد داشت.
    کلیدواژگان: چای سبز، کلسترول، عصاره آبی، آنتی هایپرلیپیدمیک، اسید نیکوتنیک
  • علی حجازی، مهدی خانکلابی، مریم عطایی صفحه 41
    : پ‍ژوهش و مطالعه یکی از شاخص های توسعه یافتگی در جوامع پیشرفته محسوب می گردد و توجه جدی به این امر و استفاده از آن در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری نقش موثری در توسعه همه جانبه کشورها ایفاد می کند. علیرغم اهمیت مقوله پژوهش متاسفانه تعداد طرح های مصوب دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی کمتر از شاخص های کشوری بوده است. هدف از انجام این مطالعه شناسائی موانع پژوهشی از دیدگاه اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم بزشکی خراسان شمالی می باشد.
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که در سال 1386 انجام شد. مطالعه به روش سرشماری از کلیه اعضاء هیئت علمی (18 نفر) انجام پذیرفت. ابزار گرد آوری دادها پرسشنامه و مصاحبه بودکه پرسش نامه در دو بخش کلی ویژگی های فردی و موانع پژوهشی تنظیم گردید. مصاحبه بصورت حضوری با اعضاء هیئت علمی انجام شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی،جداول و آزمون کا ی دو با کمک نرم افزار 14 spss ver استفاده شد.
    این پژوهش نشان می دهد که عوامل مربوط به کمبود منابع اطلاعاتی دیجیتالی، مدیریتی، قوانین و مقررات پژوهشی از مهمترین موانع پژوهشی بودند. در زمینه منابع اطلاعاتی و امکانات مورد نیاز، کمبود منابع اطلاعاتی الکترونیکی، فضا و تجهیزات آزمایشگاهی و در بخش عوامل مرتبط با مدیریت، عامل اعتبارات و در بخش قوانین و مقررات پژوهشی کلیه عوامل به جز قوانین مربوط به شورای اخلاق از مهمترین موانع پژوهشی شناخته شدند.
    با توجه به محرومیت منطقه و نوپا بودن دانشگاه و روند رو به توسعه آن وجود موانع مذکور دور از انتظار نمی باشد. تسهیل دسترسی به منابع اطلاعاتی دیجیتالی، تامین اعتبارات مورد نیاز پژوهش، شفاف سازی قوانین و مقررات و اصلاح فرآیندهای پژوهشی مورد نیاز می تواند گامی موثر در راستای توسعه کمی و کیفی پژوهش باشد.
    کلیدواژگان: اعضای هیات علمی، پژوهش، موانع پژوهش
  • جلیل توکل افشاری، موسی الرضا حاج زاده، مینا براتی صفحه 47
    : در مطالعات ترکیبات ضد سرطانی متعددی در گیاه قسط شیرین (Alpinia galanga L.) معرفی شده است. اثرات ضد سرطانی این ترکیبات در نتیجه حذف رادیکال های آزاد، تعدیل و مهار فعالیت های آنزیمی و سمیت سلولی است. هدف از این پژوهش بررسی اثر عصاره آبی ریزوم های گیاه قسط شیرین بر رشد و تکثیر رده سلول های سرطان روده بزرگ انسان (HT-29) و فیبروبلاست موش (L929) در محیط کشت می باشد.
    عصاره آبی تهیه شده از ریزوم های گیاه قسط شیرین به روش سوکسله با غلظت های معادل 500، 1000، 1500، 2000 و 2500 میکروگرم از پودر خشک ریزومها بر میلی لیتر در مجاورت سلول های کشت داده شده در پلیت ها اثر داده شد. با مشاهده مستقیم توسط میکروسکوپ معکوس و عکس برداری، اطلاعات مورفولوژیک (شکل سلولی، میزان گرانولوسیتی سلول و میزان چسبیدگی به سطح) برای هر دو رده سلول های HT-29و L929 در محیط کشت جمع آوری گردید. در بخش دیگر از پژوهش سلول های کشت شده از هر دو رده مذکور با روش MTT در سه روز متوالی مورد بررسی قرار گرفت و درصد سلولهای زنده در هر یک از دو رده سلولی و برای هر یک از غلظت های مورد استفاده از عصاره بصورت Mean±SD محاسبه و ثبت شد. یافته ها با استفاده از نرم افزارهای Instat و SPSS و با روش One-way ANOVA و متعاقبا« تست Tukey-Kramer و یا student t-test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و هر جا که p<0. 05 بود تفاوت ها معنی دار تلقی گردید.
    عصاره آبی ریزوم های قسط شیرین در غلظت های مورد استفاده موجب مهار رشد سلول های هر دو رده می شود. اثرات مهاری این عصاره بر رده سلول های سالم L929 نیز در حد اثرات مهاری بر رده سلول های سرطان کولون و یا از آن بیشتر است؛ IC50برای رده سرطانی و سلول های سالم1500 میکروگرم بر میلی لیتر می باشد. در هر دو رده درصد سلول های زنده با افزایش غلظت کاهش می یابد.
    در این پژوهش مشخص گردید که عصاره آبی گیاه قسط شیرین هم بر سلول های سرطانی (HT-29) و هم بر سلول های سالم (L929) اثر سیتوتوکسیک دارد. بنابراین در زمینه استفاده از عصاره آبی قسط شیرین به عنوان درمان کننده سرطان بهتر است از انواع دیگری از عصاره های قسط شیرین که تنها بر سلول های سرطانی اثر سیتوتوکسیک داشته باشند، استفاده گردد.
    کلیدواژگان: قسط شیرین، عصاره آبی، سرطان روده بزرگ، سلول هایHT، 29، سلولهای L929، تکثیر سلولی
|
  • Page 1
    ntroduction: Increased oxidative stress has been implicated in the mechanisms of delayed neuronal cell death (DND) following cerebral ischemic insult. In this study we investigated whether safranal, an active constituent of Crocus sativus plant, may ameliorate ischemia-induced oxidative damage in rat hippocampus. Male NMRI rats were divided in six groups, namely, sham control, ischemia and ischemia treated with safranal (four groups). Transient global cerebral ischemia was induced by four-vessel-occlusion method for 20 min. Safranal was injected intraperitoneally (727.5mg/kg, 363.75mg/kg, 145.5mg/kg, and 72.75mg/kg body weight) 5 min. prior to reperfusion and administration was continued for 72h after ischemia. Markers of oxidative stress including thiobarbituric acid reactive materials (TBARs) and antioxidant capacity of hippocampus (using FRAP assay) were measured in hippocampus. Transient global cerebral ischemia significantly increased TBARs (P
  • Page 9
    Introduction
    Back pain with known pathology is highly prevalent in children. On the other hand back pain with unknown pathology is rare in children. The aim of this study was to evaluate the incidence of different pathology back pain in children.
    Materials and Methods
    Study was conducted retrospectively on 55 patients (22 females, 33 males) with back pain who were examined and treated between May 1999 to February 2004 in orthopedic ward of Imam Reza Hospital, Mashhad, Iran.
    Results
    Patients had an aged range of 7-15 years (mean 9/5 years). The diagnosed pathology of back pain was as follows: Vertebral tumors (3 cases), infectious (3 cases), spondylolysthesis (5 patients) deformity of vertebrates (8 patients), Scheuermann, s disease (6 patients), disc hernia (4 patients), spinal dysraphism (3 patients), trauma (12 patients) and unknown diagnosis (non organic) for their back pain (11 patients). Only 11 patients (20%) had back pain with unknown pathology, contrary to adults with up to 70% unknown pathology
    Conclusion
    Back pain in children has high incidence of definable pathology (80%) and radiographic and laboratory evaluation must be performed in children with back pain.
  • Page 13
    Introduction
    The aim of this study was to identify the most common clinical manifestations, laboratory findings, and response to medications in children with visceral leishmaniosis in Imam Reza Hospital in Bojnourd.
    Materials and Methods
    The study was consisted of 30 patients who admitted to the pediatric ward of Imam Reza Hospital with leishmaniosis, since 1999 to 2007. Clinical manifestations, laboratory findings and response to medications were assessed retrospectively. The data were analyzed with the SPSS version 13 software.
    Results
    Weight loss, lethargy, fever, hepatosplenomegaly and the symptoms of respiratory infections (cough, tachypnea and fever) were the most common clinical manifestations. Anemia, red blood cell reduction, decreased platelet count, lymphocytosis, leucopenia, high ESR and CRP levels, microcytosis, anisocytosis, hypocromia and reticulocytosis, were the most common laboratory finding. Despite of treatment, 7% mortality occurred in patients with this disease which is more than other reports from Iran. The prevalence of this disease in spring and winter is higher than fall and atumn.
    Conclusion
    Findings such as lymphocytosis, high ESR and CRP levels, reticulocytosis and living in rural areas can help to distinguish leishmaniosis from other differential diagnosis.
  • Page 21
    Introduction
    Ramadan fasting is a religious duty and an ideological belief; it is a must for all healthy adult muslims. Fasting in Ramadan isn’t concomitant with poor feeling or insufficient intake of food ingredients but fasting is a way to improve the adaption mechanisms in the body. This metabolic adaptation occurs especially for lipid and carbohydrate metabolism during Ramadan fasting. Several studies on effects of fasting on serum biochemical parameters have been done and a variety of hypothesis has developed.
    Materials and Methods
    The aim of this study was to evaluate the effect of one month Ramadan fasting on healthy men. The participatants were 40 volunteer among the employees of Bojnord University of Medical Sciences with no metabolic disease and/or drug consumption who were committed to do fasting for one month. The duration of study was 28days and each day fasting lasted between 11-12 hours. Blood samples were collected at the end of the firs and the 28th day of fasting for all subjects. Blood sugar (FBS), uric acid, albumin, total cholesterol, HDL-cholesterol, LDL-cholesterol and triglyceride were measured by routine laboratory methods with autoanalyzer. The data were presented as mean±SD and the results were compared with paired student t-test using SPSS version 11.5 and P
    Results
    The results showed that the mean age of subjects was 39.11.602. The serum concentration sugar, uric acid, Triglyceride and LDL-cholesterol at the end of study were significantly decreased (p
    Conclusions
    The results of this research showed that Ramadan fasting has no harmful effects on the healthly adults; moreover fasting decreased both blood lipids and uric acid and improved the level of serum albumin.
  • Page 27
    ntroduction: One of the most important health problems in human life is decay of teeth. This defect has been increased in developed countries. It has been shown that the concentration of fluoride in drinking water has been related to dental caries and fluorosis. The aim of this study was to determine the fluoride level in drinking water in Zahedan city and to determine the DMFT index and the relationship between this index and fluoride level in 8-12 years old school children.
    Materials and Methods
    This is a descriptive, observational and cross-sectional study. Based on sample estimation formula, a total number of 800 students, aged 8-12 years (400 boys and 400 girls) from 16 schools in Zahedan, Iran, were examined and DMFT was recorded. The schools were also randomly selected. The water was collected from 34 different places throughout the city. Samples were in collected in one-liter plastic bottles and fluoride was analyzed according to SPADNS method spectrophetometrically.
    Results
    The mean DMFT score was 2.41. The maximum rate of DMFT was seen in 9 years old (3.02) and the minimum rate in 12 years old (1.97). The DMF in boys was higher than girls. The fluoride concentration was lower than the standard limit in all of the drinking water samples.
    Conclusion
    Based on the WHO classification, the DMFT index in Zahedan, is in the second level, that means it need the time to reach WHO aims. The fluoride concentration is lower than the standard limit of drinking water supplies. Therefore extra fluoride should be prepared for children by other sources such as toothpaste, tea and fluoridation of water supplies.
  • Page 33
    Introduction
    Camellia Sciensis or green tea is a medicinal plant widely used in Assia. Several effects such as: Antioxidant and lowering serum cholesterol concentration have been reported for this plant. The aim of this study was to investigate the effects of aqueous extract of green tea onserum level of lipids in rat.
    Materials and Methods
    Thirty two male wistar rats aged 2-4 months with 200±10 g weight were randomly divided into 4 groups (n=8). All animals were kept at a 12hr light/dark cycle and received tap drinking water; group A (negative control) was left without any treatment, while groups B (Positive control), C (treatment) and D (preventive) were received 2% cholesterol diet throughout the study. Furthermore group B (positive control) received 100mg/kg/day of the nicotinic acid form the end of six week to the end of study. Group C (treatment group) was also treated with 100 mg/kg/day of the extract from the end of 6 week throughout the study and finally group D (preventive group) was also treated with 100 mg/kg/day of the extract from the start of the study to the end of the experiment. Weight of the animals and blood samples were determined weekly. Serum concentration of total cholesterol, LDL-cholestrol, HDL-cholestrol and triglyceride were determined by routine laboratory enzymatic methods with autoanalyzer. The data were presented as Mean SD and analyzed with ANOVA and Unpaired t-test. P
    Results
    The data demonstrated that in group (C) total cholesterol, LDL-cholesterol, HDLC and triglyceride levels were significantly (all P
    Conclusion
    The results of this study demonstrated that the extract of green tea has a hyperlipidemic lowering effect. It may be concluded that daily drinking of a few cups of green tae plus a low lipid diet may reduce the levels of serum lipids. Therefore, it may have a beneficial effect in reduction of some risk factors for diseases related to hyperlipidemia.
  • Page 41
    Introduction
    Numbers of researches are important index for development in developed countries. Therefore, it seems necessary to pay attention more to research in policy making and planning in each country.
    Materials and Methods
    This study is a descriptive study aimed to describe the frequency of obstacles in research based on the view point of the faculty member in the North Khorasan University of Medical Sciences in the year 2007-2008. Considering the low number of the faculty member in the university all of them has been interviewed and filled out the questionnaire. Frequency table and chi square tests were used to show the findings.
    Results
    Digital information resources deficiency, restrict rules and regulation for ding research, and managerial rules were important research obstacles. In the information resource category, deficiency of the electronic resources, lack of enough laboratory instruments and space were important factors. Among managerial factors deficiency of budget was the most important factor that was expected because the university was new established and developing.
    Conclusion
    Considering some research activity instead of educational activity for faculty members, engagement the researcher as faculty member to work in research department, facilitate rules and regulation for doing research, improvement of research process, and allocation enough information resources could be effective measures to improve the quality and quantity of researches in the North Khorasan University.
  • Page 47
    Introduction
    Colon adenocarcinoma is a prevalent cancer throughout the world. The incidence of this cancer is 3.39% of all malignant tumors in khorasan province (North-East of Iran). Although the surgical removal of the adenocarcinoma is the first choice of treatment at the present, however the survival rate is not so good in most patients. It seems that any other approach for the treatment of this cancer with possible eradication of tumor or improvement of its survival rate and duration is of great interest. Alpinia galanga L. is a medicinal plant. Various therapeutic effects such as; antibacterial, analgesic and anti-inflammatory, vasodilatory, neuronal protective and hypoglycemic effects has been reported for this plant. Several studies also have demonstrated anticancer effects, growth inhibitory and cytotoxic effects for Alpinia galanga or its different components. The anticancer effects of these components are due to scavenging of free radicals, inhibition of enzyme activities and inhibition of cytotoxicity. The aim of this study was to investigate the possible effects of aqueous extract of Alpinia galanga on proliferation and growth of HT-29 (Human adenocarcinoma of colon) and L929 (normal mouse fibroblast) cell lines in vitro.
    Materials and Methods
    Aqueous extract of rhizemes from Alpinia galanga were prepared by soxhelet and both cell lines were studied by morphological and MTT assays. Both HT-29 and L929 cell lines were treated with equivalent of 500, 1000, 1500, 2000 and 2500 µg/ml of Alpinia galanga from the aqueous extract in culture medium for intervals of 24, 48 and 72 hours. Both cell lines were studied under light inverted microscope for morphology, granulation and anchorage independency. At the same time anti-proliferative properties of the extract were determined by MTT colorimetric assay. The results were compared by one-way ANOVA followed by Tukey-Kramer and when P values were less than 0.05 the differences were considered to be significant.
    Results
    The results of this study demonstrate that the aqueous extract of Alpinia galanga exerts an inhibitory effect on growth of HT-29 and L929 cell lines. The IC50 for HT-29 and L929 cell lines with aqueous extract at 72 hour were about 1500 µg/ml.
    Conclusion
    In conclusion, these data demonstrate that aqueous extract is effective and exerts inhibitory effect on growth of HT-29 and L929 cell lines. Therefore, it seems that when Alpinia galangal is used for anticancer purposes, another type of Alpinia or different extracts without cytotoxic actions on normal cells may be preferred.