فهرست مطالب

مجله دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
پیاپی 40 (تابستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/04/04
  • تعداد عناوین: 10
|
  • بهزاد اسکندراوغلی، ودود نوروزی، افشان شرقی، فیروز امانی صفحه 105
    زمینه و هدف
    بیشترین علل مرگ و میر و ناتوانی در افرادی که دچار ضربه به سر می شوند، مربوط به هماتوم های اپی دورال و ساب دورال می باشد. در سه دهه اخیر با توجه به بهبود نحوه نجات و پایش بیماران پس از عمل جراحی و ارتقاء مراقبت های ویژه، پیامدهای حاصل از درمان به مراتب بهبود یافته است. مطالعه حاضر به بررسی عواملی می پردازد که می توانند بر پیامدهای حاصل از درمان بیماران دچار هماتوم های اپی دورال و ساب دورال تاثیرگذار باشد.
    روش کار
    پرونده تعداد 109 نفر از بیماران بستری شده بین سال های 86-81 در بیمارستان فاطمی اردبیل به علت هماتوم های اپی دورال و ساب دورال مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آمار توصیفی و برای بررسی ارتباط بین متغیرها از آزمون آماری کای دو در نرم افزار آماری SPSS 16 استفاده گردید.
    یافته ها
    شصت و نه نفر (63%) از بیماران هماتوم اپی دورال و 40 نفر (37%) هماتوم ساب دورال داشتند. میانگین سنی بیماران 33 سال، میانگین نمره هوشیاری بدو ورود بیماران 10 و میانگین روزهای بستری در بخش جراحی و در آی سی یو به ترتیب 6 و 8 روز بود. 92 نفر از بیماران مرد (84%) و 17 نفر زن (16%) بودند. بر اساس سیستم گلاسکو، پیامد حاصل از درمان 76 نفر (70%) از بیماران مساعد و 33 نفر (30%) نامساعد بود. 9 نفر (13%) از بیماران دچار هماتوم اپی دورال و23 نفر (53%) از بیماران دچار هماتوم ساب دورال، فوت شدند.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج مطالعه نوع ضایعه (هماتوم اپی دورال یا ساب دورال)، سن، مدت زمان بستری در بخشICU وGCS بدو ورود برروی پیامد هماتوم های حاد تاثیر داشتند.
  • منوچهر براک، ستاره ممیشی، سید احمد سیادتی، پیمان سلامتی، قمر تاج خطایی، مهرداد میرزارحیمی صفحه 113
    مقدمه و هدف
    عفونت های بیمارستانی، میزان مرگ و میر وطول مدت بستری را افزایش می دهد و باید به عنوان یک مشکل مخاطره آمیز سلامت مد نظر قرار گیرند. هدف از مطالعه حاضر بررسی ریسک فاکتورها و مقاومت باکتریایی در عفونت های بیمارستانی در بخش های مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) و کودکان (PICU) در بیمارستان های مرکز طبی کودکان و بهرامی می باشد.
    روش کار
    مطالعه به صورت توصیفی مقطعی و آینده نگر از ابتدای مهر ماه 1386 تا پایان شهریور ماه 1387 در بخش های NICU و PICU بیمارستان های مرکز طبی کودکان و بهرامی تهران انجام گرفت. بیمارانی که پس از 48 ساعت بعد از بستری دچار علائم عفونت شده بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. عوامل عفونی توسط آزمون های استاندارد میکروب شناسی شناسایی شدند و حساسیت میکروبی به آنتی بیوتیک ها با استفاده از روش انتشار در آگار صورت گرفته و عوامل خطر شامل نوع بیمارستان، نوع بخش، سابقه بستری، نقص ایمنی، تب، کاتتر وریدی، کاتتر ادراری، ساکشن، تغذیه وریدی، شنت مغزی، عمل جراحی با تکمیل پرسشنامه جمع آوری و داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    در این مطالعه مجموعا 70 بیمار به عفونت بیمارستانی دچار شده بودند بطوریکه شیوع عفونت های بیمارستانی 3/9% بوده و از نظر نوع آلودگی های میکروبی در بیماران مبتلا، سودوموناس آیروژنوزا 3/24% و کلبسیلا پنومونی 6/18% و اینتروباکتر 14/3% از شایع ترین باکتری های جدا شده در بیماران بودند. محل بیمارستان و استفاده از ساکشن و عمل جراحی از شایع ترین ریسک فاکتورهای مرتبط با عفونت های بیمارستانی بوده اند (05/0 > p).
    نتیجه گیری
    یافته های ما نشان داد که محل بیمارستان و استفاده از ساکشن و همچنین نوع عمل جراحی از شایع ترین عوامل خطر و سودوموناس آئروژینوزا و کلبسیلا پنومونیه و اینتروباکتر از شایع ترین عوامل میکروبی بوده اند که نیازمند ارتقای فرآیند های مرتبط با آن به منظور بهبود وضعیت عفونت های بیمارستانی می باشند
  • پرویز پرویزی، الناز علایی نوین صفحه 121
    زمینه و هدف
    لیشمانیا اینفانتوم به عنوان عامل لیشمانیوز احشایی است. لیشمانیا اینفانتوم براساس تعداد معدود تایپ ایزوآنزیم از انسان ها و سگ ها در منطقه کلیبر با وفور بالا دیده شده ولی تاکنون درباره آلودگی لیشمانیایی پشه خاکی های ناقل بیماری گزارشی منتشر نشده است. لذا این مطالعه با هدف تعیین آلودگی پشه خاکی های ناقل بیماری در منطقه انجام شد.
    روش کار
    پشه خاکی ها با تله های چسبان و نورانی صید گردید. پس از تشریح پشه خاکی ها، سر و انتهای آن جهت شناسایی مورفولوژیکی گونه، و شکم و سینه آن جهت استخراج DNA مورد استفاده قرار گرفت. انگل لیشمانیا با استفاده از ژن ITS-rDNA ردیابی و پس از تعیین توالی شناسایی شد.
    یافته ها
    از مجموع 146 عدد پشه خاکی که مورد آزمایش قرار گرفت 9 مورد دارای آلودگی لیشمانیائی بوده است. بر اساس نتایج مطالعه حاضر، برای اولین بار سه گونه انگل لیشمانیا اینفانتوم، تروپیکا و میجر در پشه خاکی ها در منطقه کلیبر تشخیص داده شد. تنها یک مورد فلبوتوموس پرفیلیوی ناقل لیشمانیوز احشائی در این منطقه، آلوده به لیشمانیا اینفانتوم بود، که این یافته پس از تشخیص با Nested PCR و تعیین توالی ژن ITS-rDNA، انگل لیشمانیا مورد تایید قرار گرفت.
    نتیجه گیری
    هرچند لیشمانیا تروپیکا و میجر بیش تر از لیشمانیا اینفانتوم در پشه خاکی ها در منطقه کلیبر یافت شدند ولی نمی توان نتیجه گرفت که این دو گونه لیشمانیا نیز از عوامل بیماری لیشمانیوز احشایی هستند زیرا یک عامل و یا ناقل بیماری دارای خصوصیات و ویژگی های متعدد می باشد که باید مد نظر قرار گیرد
  • یاسمین پهلوان، غلامرضا سپهری، محمدرضا آفرینش خاکی، وحید شیبانی، خدیجه اسماعیل پور بزنجانی، بهاره پهلوان صفحه 134
    زمینه و هدف
    از میان سیستم های مختلفی که در مکانیسم کنترل درد دخیل هستند، نقش سیستم اپیوئیدی در مهار درد دارای اهمیت زیادی می باشد. گیاه مرزنجوش در طب سنتی دارای خواص ضد دردی بوده و در برخی از مناطق ایران از جمله شمال و شمال غربی، گسترده شده است. تاکنون درباره ی مکانیسم دقیق اثر ضد دردی گیاه مرزنجوش گزارشی منتشر نشده است. از این رو در مطالعه حاضر، اثر تداخلی عصاره ی آبی مرزنجوش با آگونیست گیرنده های اپیوئیدی (مورفین) و آنتاگونیست آنها (نالوکسان) مورد بررسی قرار گرفته است.
    روش کار
    در این مطالعه تجربی، 28 سر موش صحرایی نر، با محدوده وزنی200-250 گرم، استفاده شد (هر گروه 7 سر). موش ها با تزریق کتامین (mg/kg rat 80) و زایلازین (mg/kg rat 10) به صورت داخل صفاقی بیهوش شدند. کانول گذاری در ناحیه بطن چپ مغز با استفاده از دستگاه استریوتاکس و اطلس پاکسینوز انجام گرفت. جهت بهبودی 7-5 روز به حیوانات فرصت داده شد. در مطالعه پایلوت، دوز 3 μg/rat،i.c.v از عصاره به عنوان دوز ضد مؤثر دردی تعیین گردید. حیوانات به 4 گروه تقسیم شدند. گروه های کنترل (1 و 2) تجویز توام سالین (5/0 ml /rat.i.p)/ عصاره 3μg/rat،i.c.v یا سالین μl /rat.i.c.v 0/5)، گروه های اصلی: مورفین (mg/kg.i.p 2) / عصاره (3 μg/rat،i.c.v)، نالوکسان (mg/kg.i.p 1) / عصاره (3 μg/rat،i.c.v) صورت گرفت. سنجش درد با دستگاه Tail flick در دقایق 30،45،60،75،90،120 صورت گرفت. نتایج با نرم افزار SPSS و آزمون آماری Repeated Measurement و ANOVA بررسی گردید.
    یافته ها
    تجویز توام نالوکسان (mg/kg.i.p 1) به همراه عصاره موجب کاهش معنی داری در اثر ضد دردی عصاره گردید (p <0/05) همچنین، کاهش معنی داری در میانگین پاسخ تاخیری به محرک دردناک در زمان های 90 دقیقه و 120 دقیقه بعد از مداخله در مقایسه با گروه کنترل، در آزمون Tail-Flick مشاهده شد (p <0/01، p <0/05).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های مطالعه ی حاضر، می توان چنین نتیجه گیری کرد که حداقل قسمتی از اثرات ضد دردی عصاره آبی مرزنجوش از طریق گیرنده های اپیوئیدی میانجی گری می گردد.
  • فاطمه دره، غلامعلی فتاحی بیات صفحه 143
    زمینه و هدف
    بیماریابی و تشخیص زودرس تاخیر تکاملی در کودکان خصوصا کودکان پرخطر ضروری است. کودکانی که دارای سابقه یک یا چند عامل خطر در دوران قبل، حین یا پس از تولد هستند، شیوع بالاتر تاخیر تکامل نسبت به جمعیت عادی دارند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت تکامل کودکان با سابقه بستری در بخش های مراقبت ویژه نوزادان انجام شده است.
    روش کار
    در این مطالعه 114 کودک که سابقه بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) داشته در گروه های سنی 4 تا 60 ماهه با پر کردن پرسشنامه ASQ توسط والدین آنها از نظر تکامل (در پنج حیطه برقراری ارتباط، حرکات درشت، حرکات ظریف، شخصی اجتماعی، حل مسئله) بررسی شدند. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS با استفاده از شاخص های میانگین، انحراف معیار و درصد فراوانی و آزمون کای دو آنالیز شد.
    یافته ها
    از 114 مورد 1/71% پسر و 2/70% نارس بودند بیشترین علت بستری نارس بودن و میانگین وزن نوزادان 680 ± 2233 گرم بوده است. در حیطه برقراری ارتباط 2/20% حرکات درشت 5/17% حرکات ظریف 3/19% و حل مسئله 8/8% و شخصی اجتماعی 7/16% غیر طبیعی بودند. از کودکان مورد بررسی 5/67% موارد تکامل طبیعی داشته، 1/6% در کل حیطه های تکامل غیر طبیعی و 3/26% حداقل در یک حیطه غیر طبیعی بودند. بین حیطه های مختلف تکامل و جنس ومدت بستری ووزن موقع تولد ارتباط معنادار پیدا نشد.
    نتیجه گیری
    با وجود تکامل طبیعی در اکثر کودکان با سابقه بستری در NICU، تعداد قابل توجهی دچار تاخیر تکاملی، حداقل در یک حیطه بوده و نیاز به برنامه های بیماریابی و پیگیری مداوم از نظر تکاملی می باشد.
  • فرشاد شیخ اکبری، بیتا شهباززادگان، مهدی صمدزاده، حسین قمری گیوی، محمد نریمانی صفحه 151
    زمینه و هدف
    یکی از مسائل مهم در حیطه آسیب شناسی روانی تشخیص درست اختلال های روانی است. از آنجا که نشانه های بیماری های اسکیزوفرنی، اسکیزوافکتیو و خلقی دوقطبی با هم در بسیاری از جهات مشترک هستند، تشخیص این سه اختلال از هم بسیار مشکل می باشد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه درجه حرارت بدن بیماران مبتلا به اختلالات اسکیزوفرنی، اسکیزوافکتیو و خلقی دو قطبی انجام شده است.
    روش کار
    این پژوهش، از نوع مطالعات توصیفی- مقایسه ای بر روی 60 بیمار اسکیزوفرنی، اسکیزوافکتیو وخلقی دو قطبی که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. ابزار تحقیق، پرسشنامه مصاحبه بالینی ساختار یافته و تب سنج جیوه ای زیر بغلی بود و از روش تحلیل واریانس یک طرفه برای تحلیل داده های بدست آمده استفاده شد.
    یافته ها
    میانگین سنی افراد مورد مطالعه در گروه اسکیزوفرنی 13/11 ± 15/38، در گروه اسکیزوافکتیو 99/10±8/34، در گروه خلقی دوقطبی 05/9±25/35 سال بود. 3/63% از افراد شرکت کننده تحصیلات راهنمایی، 15% دبیرستان، 7/16% دیپلم و 5% لیسانس بودند. شغل 7/51% از افراد آزاد، 3/8% کارمند و 40% از آنها بیکار بودند. 45% از آنان مجرد و 55% متاهل بودند. تعداد دفعات بستری افراد 15% یکبار مراجعه، 25% دوبار، 3/13% سه بار، 7/41% مکرر و 20% بین 10-4 بار مراجعه برای بستری داشتند. بین میانگین درجه دمای بدن بیماران اسکیزوفرنی با اسکیزوافکتیو و خلقی دوقطبی تفاوت معنی داری وجود داشت (p < 0/001).
    نتیجه گیری
    مقایسه تفاوت بین میانگین نوسان دمای بدنی سه گروه بیماران (اسکیزوفرنی، اسکیزوافکتیو و خلقی دوقطبی) نشان داد که بیماران اسکیزوافکتیو بیشتر به گروه بیماران خلقی دو قطبی نزدیک تر هستند تا بیماران اسکیزوفرنی و بیماران اسکیزوفرنی از لحاظ میانگین حفظ پایه و نوسان دمای بدن احتمالا با دو گروه (اسکیزوافکتیو و خلقی دوقطبی) متفاوت می باشند.
  • محمدیوسف علیخانی، مسعود سیدین خراسانی، هادی پیری دوگاهه، مهدی شیرزادسیبنی صفحه 158
    زمینه و هدف
    از جمله باکتری های فرصت طلب و شاخص آلودگی مدفوعی آب که در اکثر محیط های آبی وجود دارد اشریشیاکلی می باشد که برای انسان و محیط زیست آلودگی ایجاد کرده است. لذا هدف از این تحقیق بررسی کارایی پرتو فرابنفش در گندزدایی اشریشیاکلی از محیط های آبی در یک سیستم ناپیوسته بود.
    روش کار
    این تحقیق یک نوع مطالعه تجربی-آزمایشگاهی بود. ابتدا طراحی و ساخت راکتور صورت گرفت، سپس تاثیر زمان واکنش، pH و تعداد اولیه اشریشیاکلی بررسی گردید. در پایان سینیتیک واکنش با معادلات سینیتیکی درجه صفر، یک و دو بررسی گردید.
    یافته ها
    نتایج مشخص ساخت که کارایی حذف اشریشیاکلی با افزایش تعداد اولیه اشریشیاکلی کاهش یافت و داده های سینیتیکی از سینیتیک درجه یک بهتر پیروی کرد. همچنین مشخص گردید که با افزایش زمان واکنش و pH کارایی حذف افزایش یافت.
    نتیجه گیری
    به طور کلی نتایج نشان داد که می توان از فرآیند پرتو فرابنفش به عنوان یک روش مؤثر در گندزدایی اشریشیاکلی از محیط های آبی استفاده کرد.
  • رضا مهدوی، علی نعمتی، ایرج فیضی، مجتبی امانی، حسین علی محمدی اصل، محمد ماذنی، عباس نقی زاده، علی شادمان، رضا علی پناه مقدم، اصغر پیرزاده، موسی غیور نهند صفحه 166
    زمینه و هدف
    نظر بر این است که مکمل اسیدهای چرب 3ω باعث مهار آسیب استرس های اکسیداتیو، افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و نیز سبب کاهش پراکسیداسیون لیپیدی در بیماران مبتلا به سرطان معده می شود. بنابراین مطالعه اخیر با هدف تاثیر مصرف مکمل اسیدهای چرب 3ω روی استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به سرطان معده تحت شیمی درمانی انجام گردید.
    روش کار
    پژوهش حاضر به صورت کارآزمایی بالینی دو سوکور در شهر اردبیل در سال 1389 انجام شد. بدین منظور 15 نفر از بیماران داوطلب مبتلا به سرطان معده تحت شیمی درمانی برای گروه مورد و 15 دیگر نفر برای گروه شاهد بعد از مصاحبه به صورت تصادفی جهت مطالعه انتخاب گردیدند. سپس به گروه مورد، مکمل اسیدهای چرب 3ω به میزان 3 گرم (محتوی ایکوزا پنتانوئیک و دوکوزاهگزانوئیک اسید به ترتیب 8/1 و 2/1گرم) و به گروه شاهد ماده دارونما بمدت یک و نیم ماه داده شد. پس از ثبت اطلاعات آنتروپومتریک از هر دو گروه نمونه های خونی در سه مرحله (در شروع، 30 و 45 روز بعد) در حالت ناشتا جمع آوری شد. از نمونه های خونی برای انجام آزمایش مالون دی آلدئید، ظرفیت کل آنتی اکسیدانی، کلسترول، تری گلسیرید، LDL، VLDL و HDL خون استفاده گردید. نتایج بدست آمده توسط نرم افزار آماری SPSS و آزمون های آماری تی زوجی، تی مستقل و اندازه گیری های مکرر مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    وزن و نمایه توده بدنی گروه مصرف کننده مکمل اسیدهای چرب 3 ω بعد از مداخله در مقایسه با گروه کنترل، افزایش معنی داری نشان داد (p < 0/05). در گروه کنترل وزن و نمایه توده بدنی و میزان مالون دی آلدئید سرم بعد از مداخله نسبت به قبل از آن کاهش معنی داری نشان داد، در صورتی در گروه مصرف کننده مکمل اسیدهای چرب ω3 وزن، نمایه توده بدنی و ظرفیت کل آنتی اکسیدانی در روزهای 30 و 45 پس از مداخله نسبت به شروع مطالعه افزایش معنی داری را نشان داد (p < 0/05). هیچ اختلاف معنی داری در سایر فاکتورهای بیوشیمیائی اندازه گیری شده در انتهای مطالعه در بین گروه ها مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که تجویز اسیدهای چرب 3ω در بیماران مبتلا به سرطان معده تحت شیمی درمانی باعث افزایش ظرفیت کل آنتی اکسیدانی سرم شده و مانع از تشدید استرس اکسیداتیو می گردد.
  • ملیحه نوبخت، نوروز نجف زاده، باقر پورحیدر، محمد قاسم گلمحمدی صفحه 176
    زمینه و هدف
    در طی دوران زندگی، فولیکول موهای بدن وارد سه فاز رشد آناژن، کاتاژن، تلوژن می شوند. سلول های بنیادی فولیکول مو در ناحیه Bulge که بخشی از غلاف ریشه خارجی است قرار دارند و سلولهای ناحیه Bulge، در فاز آناژن تکثیر می کنند و سلول های جدیدی ایجاد می کنند. چندین سال است که ناحیه Bulge منبع سلول های بنیادی محسوب می شود، با اینحال مطالعات کمی در مورد خصوصیات سلول های بنیادی مشتق از ناحیه Bulge فولیکول مو در موش صحرایی بصورت In Vitro انجام شده است. در این مطالعه، بیان فاکتورهای سلول های بنیادی را در ناحیهBulge فولیکول موی موش های صحرایی را بررسی نمودیم.
    روش کار
    در این مطالعه از فولیکول های موی موش صحرایی، ناحیه Bulge جدا شدند و در محیط کشت حاوی فاکتورهای رشد کشت داده شدند. در سلولهای ناحیه Bulge فولیکول موی موش صحرایی یک هفته و سه هفته بعد از کشت، بیان Nestin، CD34 و K15 بررسی شدند. در این مطالعه از روش های ایمونوسیتوشیمی و فلوسیتومتری استفاده شد.
    یافته ها
    نتیجه این مطالعه نشان داد که سلول ها پتانسیل تکثیری بالایی دارند و قبل از تمایز مارکرهای Nestin، CD34 را بیان کردند ولی مارکر K15 در سلول های بنیادی که متمایز نشده بودند، بیان نشد.
    نتیجه گیری
    نتایج نشان دادند که سلول های کشت یافته ناحیه Bulge فولیکول های موش صحرایی، می توانند فاکتورهای سلول های بنیادی را بیان کنند پس بنابراین این سلول ها می توانند سلول های بنیادی چند توان باشند.
  • گزارش مورد نادر
  • ایرج فیضی، رحیم صمدی، نسرین صمدی صفحه 186
    لیومیوم های رحمی که اکثرا بدون علامت هستند، از شایع ترین تومورهای خوش خیم رحم می باشند. مورد گزارش شده در این مقاله موردی از میوم بزرگ با اندازه تقریبی 12×12×21 سانتی متر می باشد که به دلیل اندازه بزرگ آن از موارد نادر می باشد. بیمار خانم 40 ساله ای بود که طی بررسی های لازم مربوط به شکستگی در ناحیه لگن به طور اتفاقی با مشاهده توده بزرگ لگن و شکم، جهت اقدامات تشخیصی بیشتر به سرویس جراحی انتقال یافت. توده سفت و تقریبا ثابت در ناحیه هیپوگاستر بودکه تا ناف ادامه داشت. بررسی ها نشان داد بیمار قبل از مراجعه در طی چند ماه اخیر اختلالات در کارکرد شکم (بصورت یبوست)و الیگومنوره داشته است که چندان ناراحت کننده نبوده است و باعث مراجعه به پزشک نشده است. بیمار پس از اقدامات لازم و معاینات بالینی، کاندید جراحی تشخیصی با احتمال تومور تخمدانی گردید و طی بیهوشی عمومی تحت عمل جراحی لاپاراتومی قرارگرفت. این توده بعد از عمل میوم ساب سروزال بزرگ تشخیص داده شد.
|
  • Page 105
    Background and Objectives
    The most common causes of mortality in patients with head trauma are epidural and subural hematomas. In the last three decades because of improvements in saving and monitoring patients in intensive care unite (ICU), the therapeutic outcomes have been improved dramatically. The aim of this study is to clarify the factors affecting treatment outcomes of patients with epidural and subdural hematomas in Fatemi hospital in Ardabil.
    Methods
    The subjects of the study were selected from 109 recorded files in Ardabil Fatemi hospital in years 2001-2006. Data were analyzed by descriptive statistical methods, chi-square and Student's t-test using SPSS software.
    Results
    Sixty nine (63%) and 40 (37%) of patients had epidural and subdural hematomas, respectively. The mean age of patients was 33. GCS at the time of admission was 10 and mean hospitalization days in neurosurgery section and ICU were 6 and 8 days respectively. Ninty two (84%) of patients were men and 17 (16%) were female. According to Glosco system, treatment autcome of 76 (70%) patients was desired and that in 33(30%) patients was poor. Nine (13%) of patients with epidorel hematomas and 23 (53%) patients with subdural hematomas were died.
    Conclusion
    This study showed that type of hematoma (epidural and subdural), age, length of ICU stay and GCS at the time of admission affect the treatment outcomes
  • Page 113
    Background and Objectives
    Nosocomial infections increase patient’s mortality and are considered as a health problem. The aim of this study was to assess the risk factors for nosocomial infections and antimicrobial resistance pattern of isolated bacteria in NICU and PICU, in Bahrami and Children’s Medical Center hospitals, Tehran.
    Methods
    In a prospective cross-sectional study from October 2008 to September 2009, risk factors and etiology of nosocomial infections were evaluated in all patients who showed infectious signs upon 48h admission. Infectious agents were diagnosed by the standard microbiological tests and antibiotic sensitivity of isolates was determined using dick diffusion method. The data for location of the hospital, admission history, presence of immunodeficiency, fever and using venous and urine catheters, suction, venous injection as well as cerebral shunt and surgery have been collected by a questionnaire and analyzed, statistically.
    Results
    About 9.3% (70 individuals) of cases encountered with nosocomial infections. From whom, 24.3% were infected by Pseudomonas aeroginosa and 18.6% and 3.14% by Klebsiella pneumonia and Enterobacter spp, respectively. The location of the hospital, using of suction and surgery were the most common risk factors related to nosocomial infections (p <0.05).
    Conclusion
    Our findings showed that the hospital location, suction and surgery were the most common risk factors and Pseudomonas aeroginosa, Klebsiella pneumonia and Enterobacter spp were the common infectious threats. So, we need to design the special program to improve nosocomial infection control in hospitals.
  • Page 121
    Background and Objectives
    Leishmania infantum is the causative agent of visceral leishmaniasis (VL). Based on isoenzyme typing of a few isolates from patients and domestic dogs, this parasite was considered to predominate in the Kaleybar focus of VL in northwest Iran. There is no report of sandfly infections in this region so this study was aimed to investigate the infection of the sandflies in the field.
    Methods
    Sandflies were sampled using sticky paper and CDC traps. Morphological identifications were carried out based on characters of the head and abdominal terminalia. DNA extracted from sandflies abdomens and thoraxes. ITS-rDNA gene of parasite was detected and identified as Leishmania after sequencing.
    Results
    Out of 146 sandflies 9 were found to be infected with Leishmania. For first time, three Leishmania species (L. infantum, L. tropica and L. major) were identified in sandflies simultaneously in the region. Among the all sandflies only one Phlebotomus perfiliewi (vector of VL) was found to be infected with L. infantum. All Isolates were confirmed by sequencing of ITS-rDNA gene.
    Conclusion
    However, Leishmania tropica and L. major were found more than L. infantum in sandflies in Kaleybar but it could not conclude that these two species of Leishmania are causative agents of VL. Because many criteria should be considered to incriminate an agent or vector of the disease.
  • Page 134
    Background And Objectives
    Opiodergic system has important role in pain control. Origanum vulgare is a folk medicine with analgesic properties which is widely distributed in the north and northwest parts of Iran. The mechanism of therapeutic effects of Origanum vulgare is not understood. The aim of this study was to evaluate the intervention effect of opioid agonist (morphine) and antagonist (naloxone) on analgesic effects of Origanum vulgare.
    Methods
    In this study 28 Male Wistar rats (200-250 g) were used (n=7). The rats were anaesthetized by ketamine (80mg /kg) and xylazine (10mg /kg) and a cannula was inserted into the left ventricle according to atlas of Paxinos characteristics using stereotaxic apparatus. The animals were allowed to recover for 5-7 days. In pilot examination, the effective dose of ORG extract determined 3µg/rat i.c.v. Rats were divided into 4 groups:Control group given saline 0.5ml.i.p/ saline 5µl.i.c.v or ORG 3µg/rat.i.c.v. other groups are morphine (2mg/kg, i.p) and ORG3µg/rat,i.c.v, Naloxone (1mg/kg,i.p) and ORG 3µg/rat,i.c.v. The latency response of rats to thermal stimulation was recorded (30, 45, 60, 75, 90 &120 min after treatment) by Tail flick test. Repeated Measurement test and ANOVA were used to determine significant differences.
    Results
    There was significant decrease in the pain threshold following the co-administration of ORG extract with naloxone in the Tail flick test. There also was significant decrease in the latency response or pain threshold 90 and 120 min after intervention in naloxone group compared with that in control group (p < 0.05).
    Conclusion
    The results of this study showed that analgesic effect of aqueous extract of Origanum vulgare may be mediated, at least in part, by opioidergic system.
  • Page 143
    Background and Objectives
    Screening and early diagnosis of delayed development in children particularly among high risk groups are obligatory. Children with a history of one or more risk factors in pre-natal, peri-natal and post-natal periods are prone to delayed development in comparison with normal population. This study was launched to assess the developmental status in children with a history of NICU admission.
    Methods
    In this study 114 children, aged between 4-60 months with a history of NICU admission were recruited. ASQ questionnaires including information in 5 fields: communication, fine and gross motor status, personal-social and problems solving, were filled for each one of the cases by their parents. The data were analyzed using descriptive statistics and Chi square test.
    Results
    Among 114 cases, there were 71.1% male. Totally 70.2% of cases were premature. The most prevalent reason for admission was immaturity. The average weight of infants was 2233±680 gram. Figures of abnormal findings in 5 fields were: communication 20.2%, gross motor 17.5%, fine motor 19.3%, problem solving 8.8% and personal-social 16.7%. In this study 67.5% of children showed normal development while 6.1% were abnormal in all 5 fields and 26.3% were abnormal in at least one filed. Statistically, there weren’t significant differences between various developmental fields and genus, length of hospital stay and birth weight.
    Conclusion
    Despite normal developmental status in majority of children with a history of NICU admission, a considerable number of them had delayed development in at least one field. These findings suggest a need for patient screening and intense follow up programs.
  • Page 151
    Background and Objectives
    Exact diagnosis of mental disorder is important in psychology. With respect to common symptoms in schizophrenia, schizoaffective and bipolar mood, correct diagnosis of these disorders seems to be very difficult. The main goal of this study was to compare the body temperature of schizophrenic, schizoaffective and bipolar mood patients.
    Method
    In this descriptive study, 60 schizophrenia, schizoaffective and bipolar mood patients, 20 persons in each group were selected. The patients were interviewed and their body temperature was measured. Finally, the data were analyzed by one-way ANOVA.
    Results
    Schizophrenia, schizoaffective, bipolar mood patients had 38.15 ±11.13, 34.8±10.99, and 35.25 ± 9.05 years as a mean, respectively. About 63.3% of individuals had secondary, 15% high school, 16.7% diploma and 5% undergraduate education. About 51.7% of patients had non-governmental job, 8.3% and 40% were employed and jobless, respectively. Among them 45% were single and the rest married. 15% of individuals were admitted once, 25%, twice, 3.3% three times, 20% between 4-10 times and 41.7% frequently. Statistically, there was significant difference between the mean of body temperature in schizophrenia, schizoaffective and bipolar mood patients, (p < 0.001).
    Conclusion
    The difference between the body temperature mean in three groups of patients showed that schizoaffective patients were more close to bipolar mood patients, and schizophrenia patients differ in terms of base keeping mean and body temperature balance from two other groups (schizoaffective and bipolar mood).
  • Page 158
    Background and Objectives
    E. coli is an opportunistic and pathogenic bacterium in human. It is a fecal contamination indicator of the water. The aim of this study is to investigate the efficiency of ultra violet radiation in disinfection of E. coli in aquatic environments in a batch system.
    Methods
    At first, reactor was designed and made. The effects of pH, exposure time and initial inoculum were studied. Kinetic parameters were obtained by application of zero, first and second-order equations.
    Results
    The result showed that removal efficiency decreased with increase of initial inoculum and the kinetics of disinfection was described by first-order model. The result also showed that removal efficiency augmented with increasing exposure time and pH.
    Conclusion
    The results of this study shows that ultra violet radiation can be used as an effective disinfection method for E. coli in aquatic environments.
  • Page 166
    Background and Objectives
    Consumption of ω3 fatty acids supplementation inhibits oxidative stress injury, increases activity of antioxidant enzymes and decreases lipid peroxidation in gastric cancer patients. In this study, we examined effects of ω-3 fatty acid intakes on oxidative stress in gastric cancer patients undergoing chemotherapy.
    Methods
    This double blind clinical trial study was conducted on 30 adult patients (15 cases and 15 controls) with gastric cancer during chemotherapy in Ardabil city in 2010. Case and control groups were selected by randomized allocation. Three grams ω-3 fatty acid supplementation (1.8 g EPA & 1.2 g DHA in 10 g fish oil) and placebo were given case and control groups for 45 days, respectively. Anthropometric indices (weight, height & BMI) were measured. Blood samples were taken and then biochemical factors including triglycerides, total cholesterol, HDL and LDL cholesterol, MDA, and total antioxidants were evaluated at the beginning, middle and end of the study. The data were analyzed by using Paired sample t-test, Independent sample t-test and repeated measures test.
    Results
    MDA, Weight and BMI of omega group after intervention were significantly more than control group at the end of the study (p <0.05). Weight and BMI were decreased but serum MDA was significantly increased in control group during the study (p <0.05). Weight, BMI, and total antioxidants were significantly increased in omega group during day 30-45, (p <0.05). There were no significant differences in other biochemical factors at the end of study.
    Conclusion
    The present investigation shows administration of ω3 fatty acid supplements to gastric cancer patients during chemotherapy increases the total antioxidants capacity and prevents the enhancement of oxidative stress.
  • Page 176
    Background and Objectives
    During lifetime, hair follicles undergo three cyclic changes: anagen, catagen, telogen. In hair follicles, stem cells located in Bulge area, which is part of the outer root sheath. Bulge cells proliferate new cells in anagen phase. Bulge region of hair follicle indicated as a source of stem cell for many years, but little studies done in vitro to characterize rat bulge region hair follicle stem cells.
    Methods
    In this study Bulge cells of rat hair follicle were isolated and cultured, then morphological features of these cells surveyed. Nestin and CD34 as hair follicle stem cell markers, and K15 as a keratinocyte marker assessed by immunocytochemistry after one to three weeks.
    Results
    In this study, we found that, 2 days after attachment of cells to floor of plates, the cells were initiated to proliferation and migration. These cells had good nestin and CD34 immunostaining, but after three week differentiation,were nestin and CD34 negative. Also these cells couldn’t express K15.
    Conclusion
    Results showed that cultivated rat bulge cells, have high proliferative potential, and also could express nestin and CD34 as stem cell factors
  • Page 186
    Uterus leiomyomas are the most common benign tumors and usually are asymptomatic. This article is a report of an approximately large Myoma (12 × 12 × 21 cm). The subject was a 40-year-old woman with pelvic fracture. While examining, a large mass was found in the pelvic. The patient was transferred to the operation room to further examination. During the surgery an almost constant but stiff mass was found in hypogastrium that overextended to the umbilicus. For the last few months, the patient had some disorders such as constipation and oligomenorrhea but these disorders were not important and discomfortable complaining for the patient. Patient was clinically assumed to have ovarian tumor and referred for laparotomy. After surgery, pathological examination showed that it was a subserosal Myoma.