فهرست مطالب

فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی
سال بیست و یکم شماره 1 (پیاپی 63، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/03/18
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سیمین فاضلی پور، مهسا هادی پور جهرمی، زهرا طوطیان، لادن بابایی، سید بابک کیایی صفحه 1
    سابقه و هدف
    نیکوتین قسمت مهمی از دود سیگار است که دارای اثرات روانی و جسمی در افراد معتاد می باشد. متیل فنیدیت با نام تجاری ریتالین دارویی است که از سال ها قبل در درمان اختلالات بیش فعالی و نقص توجه (Attention deficit hyperactivity disorder: ADHD) مورد استفاده قرار می گیرد. هدف از این تحقیق، مطالعه تاثیر ریتالین و نیکوتین و بررسی توام آنها بر تحرک اسپرم که یکی از فاکتورهای موثر در باروری دستگاه تناسلی نر است، می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، 120 سر موش نر به 11 گروه تجربی و 1 گروه شاهد تقسیم شدند. در گروه تجربی از ریتالین به میزان 2 و 10 میلی گرم بر کیلوگرم و از نیکوتین به میزان 100، 200 و 400 میکروگرم بر کیلوگرم وزن بدن، به طور جداگانه و توامان به صورت گاواژ به مدت 40 روز استفاده شد. در پایان آزمایش، حیوانات بیهوش شده و سپس درصد تحرک اسپرم ها از طریق گامت های خارج شده از مجرای دفران تعیین گردید. داده ها با استفاده از آزمون t و کروسکال والیس و (Post-Hoc (Scheffe تحلیل شدند و 05/0>p معنی دار در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    در اکثر گروه های تجربی در مقایسه با گروه کنترل، کاهش معنی داری در درصد تحرک اسپرم مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد در افرادی که حتی به میزان کم از سیگار استفاده می کنند، مصرف ریتالین به میزان بالا می تواند کاهش معنی داری در تحرک اسپرم ایجاد نماید.
    کلیدواژگان: متیل فنیدیت، نیکوتین، تحرک اسپرم، موش سوری
  • سید علی دلباز، سید داور سیادت*، محمدرضا آقا صادقی، مهرانگیز زنگنه، سید مهدی سادات، جلال صولتی، رضا قربانی، ارفع مشیری صفحه 7
    سابقه و هدف

    واکسن های پلی ساکاریدی نیسریا مننژیتیدیس سروگروهA به علت ایجاد پاسخ های مستقل از لنفوسیت T دارای معایبی هستند. در نتیجه پژوهش های زیادی برای جایگزین کردن آنها با اجزاء دیگر باکتری انجام شده است که می توان به وزیکول غشاء خارجی ((OMV حاوی PorA اشاره کرد. در پژوهش حاضر، پس از استخراج و ارزیابی بیولوژیکی OMV نیسریامننژیتیدیس سروگروهA، توان القاء سنتز آنتی بادی بر علیه آن در حیوان آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی

    استخراج OMV پس از کشت انبوه نیسریامننژیتیدیس سروگروه A توسط روش سیادت و همکاران انجام شد. سپس خصوصیات فیزیکو- شیمیایی OMVبا استفاده ازمیکروسکوپ الکترونی، SDS-PAGE و وسترن بلات ارزیابی شد. مقدار LOS موجود در OMV با استفاده از آزمون LAL و توان OMV درالقاء آنتی بادی اختصاصی با استفاده از الایزا بررسی شد.

    یافته ها

    مقدارپروتئین موجود در OMV، 1/0 میلی گرم بر کیلوگرم اندازه گیری شد. اندازهOMV 50 تا 150 نانومتر بود و در ارزیابی SDS-PAGE محدوده PorA درناحیه kDa40-35 قرار داشت که با روش وسترن نیز تائید شد. مقدار LOS در آزمون LAL در محدوده مجاز مصرف گزارش شد. افزایش عیار معنی داری درمقدار IgG پس ازاولین تزریق مشاهده شد.

    نتیجه گیری

    OMV در طی مراحل استخراج، شکل فضایی خود را حفظ نموده و توان القاء عیار بالایی از آنتی بادی های اختصاصی بر علیه نیسریا مننژیتیدیس سروگروه A را دارد. به همین دلیل می تواند پس از بررسی فازهای بالینی کاندید واکسن مننگوکوکی شود.

    کلیدواژگان: نیسریامننژیتیدیس، وزیکول غشاءخارجی OMV، PorA
  • مهران رقاع، مینا رضایی، زهرا پور مقدس، کیوان شیرنشان، محمود جنتی پور صفحه 14
    سابقه و هدف
    این مطالعه برای یافتن ارتباط سوش CagA (سایتو توکسین ایجاد شده از ژن A) مثبت هلیکوباکتر پیلوری با میزان پاسخ ایمنی ایجاد شده در سلول های اپیتلیال معده و میران کولونیزاسیون باکتری انجام شد.
    روش بررسی
    از 138 بیمار مبتلا به سوء هاضمه ارجاع شده به واحد آندوسکوپی بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان نمونه برداری از 4 محل معده شامل آنگولوس، آنتر، خم کوچک و خم بزرگ انجام شد. نمونه ها برای یافتن هلیکوباکتر مورد بررسی پاتولوژی قرار گرفت و اگر تنها یک منطقه آناتومیک در هر فرد از نظر وجود باکتری مثبت بود، نمونه خون برای بررسی وجود آنتی بادی ضد CagA گرفته می شد. میزان پاسخ ایمنی ایجاد شده در سلول های اپیتلیال معده توسط سیستم سیدنی طبقه بندی گردید.
    یافته ها
    از تعداد 138 بیمار، 97 نفر (3/70 درصد) از نظر وجود هلیکوباکترپیلوری مثبت بودند که 5/83 درصد آنها دارای آنتی بادی ضد CagA بودند. وجود آنتی بادی ضد CagA با سن یا جنس ارتباط معنی داری نداشت (05/0
    نتیجه گیری
    وجود سوش بیماری زای CagA مثبت موجب ایجاد پاسخ ایمنی شدیدتر و همین طور کلونیزاسیون بیشتر باکتری در بافت معده نمی شود. با این حال، به علت وجود شواهدی که از ارتباط این سوش با سرطان های معده خبر می دهد، لازم است بیماران مبتلا به این عفونت حتی اگر در نمونه های بافتی آنها پاسخ ایمنی شدید دیده نشود، مورد پیگیری قرار گیرند.
    کلیدواژگان: هلیکوباکترپیلوری، آنتی بادی ضد CagA، کلونیزاسیون باکتری، پاسخ ایمنی
  • پریسا عاطف وحید، محمدرضا علی وند، فیض الله هاشمی گرجی، مهرداد هاشمی، محمدرضا نوری دلویی صفحه 18
    سابقه و هدف
    عامل نکروز کننده تومور آلفا (TNFα) یکی از سایتوکین-های اصلی می باشد که در بیماری زایی عفونت ها نقش مهمی دارد. به نظر می رسد که استعداد ژنتیکی ابتلا به نوع حاد مالاریا نیز با چندشکلی در ناحیه پروموتری این ژن در ارتباط باشد. هدف از این مطالعه بررسی فراوانی چند شکلی های GàA 308-، GàA 244- وGàA 238- در ناحیه پروموتری ژن α TNFدر 174 فرد بومی دو استان کرمان و هرمزگان بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه مورد- شاهدی، DNA ژنومی 174 (154نفر سالم و 20 نفر بیمار) فرد بومی غیرخویشاوند استان های کرمان و هرمزگان از نمونه خون استخراج شد و فراوانی چند شکلی های رایج در ناحیه پروموتری ژن α TNF با استفاده از PCR-RFLP بررسی شد.
    یافته ها
    2/86 درصد نمونه های مربوط به افراد سالم در این سه مقر دارای ژنوتیپ GG، 26/14 درصد دارای ژنوتیپ AG و 19/0 درصد دارای ژنوتیپ AA بودند. 100 درصد نمونه های بیمار در این سه مقر دارای ژنوتیپ GG بودند.
    نتیجه گیری
    به نظر می رسد مالاریا فشار تکاملی بر روی ژنوم افراد بومی این دو استان ایجاد کرده و سبب افزایش فراوانی چند شکلی هایی شده که با استعداد ابتلا به مالاریا در ارتباطند، اگرچه مقایسه فراوانی این چندشکلی ها در افراد سالم و بیمار در هیچ یک از مقرها رابطه معنی داری را با استعداد ابتلا به مالاریا نشان نداد.
    کلیدواژگان: مالاریا، TNFα، چندشکلی، PCR، RFLP
  • فهیمه استادزاده، مهرداد هاشمی، سعید ذاکر بستان آباد، محمد کریم رحیمی، سجاد نوری، مصطفی قلمی صفحه 24
    سابقه و هدف
    باکتری های مقاوم به داروهای ضد سلی از عوامل مهم مرگ مبتلایان به سل است. مقاومت مایکوباکتریوم ها به ریفامپین در اثر جهش در ناحیه bp81 ژن rpoB است. این تحقیق با هدف شناسایی نوع و فراوانی جهش های این ناحیه در نمونه های شهر تهران صورت گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه تجربی، از 50 بیمار مبتلا به سل که پس از 6 ماه درمان با داروهای ضد سلی بهبود نیافته بودند، نمونه خلط گرفته شد. پس از کشت نمونه ها در محیط کشت لون اشتاین جانسون و انجام تست های حساسیت، نمونه های مقاوم به ریفامپین شناسایی شدند و ژن rpoB شان تکثیر و توالی یابی گردید. نتایج توالی یابی توسط برنامه DNAMAN آنالیز گردید.
    یافته ها
    14نمونه (70 درصد) دارای جهش در ناحیه bp81 ژن rpoB بودند. 6 نمونه فاقد هرگونه جهش در این ناحیه بودند. فراوان ترین جهش ها در رمزهای 531 (40 درصد) و 515 (20 درصد) مشاهده گردید. جهش جدیدی نیز در رمز 515 مشاهده گردید.
    نتیجه گیری
    وجود جهش جدید در رمز 515 می تواند نشانگر الگوی متفاوت جهش در بیماران شهر تهران باشد. وجود 6 نمونه فاقد جهش در این ناحیه این نظریه را قوت می بخشد که مقاومت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس نسبت به داروی ریفامپین می تواند علاوه بر عوامل ژنتیکی دارای عوامل غیرژنتیکی نیز باشد و یا ژن های دیگری در خارج از ناحیه bp 81 نیز در ایجاد مقاومت به ریفامپین نقش داشته باشند.
    کلیدواژگان: مایکوباکتریوم توبرکولوزیس، مقاومت دارویی، جهش ژن rpoB، ریفامپین
  • نگار نایبی، سیدعلی قرشی، ناصر هرزندی، مهدی شمس آرا، بهمن تبرایی، امیر بختیاری صفحه 32
    سابقه و هدف
    باکتری سالمونلا انتریکا سرووار انتریتیدیس یکی از سویه-های شایع درگیر کننده ماکیان است که از طریق مواد غذایی آلوده قابل انتقال به انسان می باشد. در این مطالعه از روش PCR برای تشخیص باکتری سالمونلا انتریتیدیس در محصولات ماکیان استفاده شد.
    روش بررسی
    در این پژوهش بنیادی، 80 نمونه از محصولات ماکیان از مراکز عرضه در شهرستان کرج و توابع آن تهیه گردید. DNA نمونه ها به روشsalting out استخراج شد و PCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی مربوط به ژن سنتز تاژک به عنوان توالی هدف و سویه استاندارد سالمونلا انتریتیدیس (1621 RTCC) به عنوان کنترل مثبت بهینه سازی و انجام گردید.
    یافته ها
    بررسی محصولات PCR به روش الکتروفورز نشان از تشکیل قطعه 250 جفت بازی و آلودگی به سالمونلا انتریتیدیس در 16 مورد از نمونه-های گوشت مرغ (40 درصد) و 9 مورد از نمونه های تخم مرغ (23 درصد) داشت. در آزمون تعیین ویژگی، نتیجه تست در مورد 6 باکتری روده ای دیگر از سایر سویه ها و جنس ها منفی گردید و حساسیت روشPCR در این بررسی در سطح DNA ژنومی fg 100 تعیین شد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه نشان داد که با توجه به محدودیت ها و مشکلات روش های جداسازی آزمایشگاهی می توان از روش PCR به عنوان روشی حساس و سریع در تشخیص آلودگی نمونه های غذایی به باکتری سالمونل انتریتیدیس استفاده کرد.
    کلیدواژگان: سالمونلا انتریتیدیس، PCR، محصولات ماکیان
  • محمد صاحب الزمانی، آسیه سلحشوریان فرد، علیرضا اکبرزاده، رباب محمدیان صفحه 38
    سابقه و هدف
    در ایران کمتر در مورد دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مورد عوامل بازدارنده و تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش مطالعه ای صورت گرفته است. هدف این مطالعه مقایسه دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی در مورد عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی اثربخش است.
    روش بررسی
    در یک مطالعه توصیفی-مقایسه ای تمامی دانشجویان پرستاری (121 نفر) و مربیان پرستاری (21 نفر) دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه بررسی شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه استفاده شد. جهت تعیین اعتبارپرسشنامه از اعتبار محتوی و جهت پایایی ابزار از روش ثبات درونی (آلفای کرونباخ) استفاده شد. پرسش نامه ها با روش خود گزارش دهی تکمیل شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS ویرایش 13 و آزمون من- ویتنی U انجام گرفت.
    یافته ها
    از دیدگاه 21 مربی و 121 دانشجو عوامل تسهیل کننده و بازدارنده در ابعاد خصوصیات فردی دانشجویان ومربیان، محیط بالین، برنامه ریزی آموزش و ارزشیابی بالینی نقش مهمی در آموزش بالینی اثربخش داشتنند. بین دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری در مورد عوامل تسهیل کننده آموزش بالینی اثربخش تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (03/0=p). از سوی دیگر، بین دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری در مورد عوامل بازدارنده آموزش بالینی اثربخش تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (08/0=p).
    نتیجه گیری
    این یافته ها نشان دهنده اهمیت عوامل تسهیل کننده و بازدارنده آموزش بالینی از دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی است. توجه به این عوامل می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزش بالینی دانشجویان پرستاری داشته باشد.
    کلیدواژگان: آموزش پرستاری، آموزش بالینی، آموزش اثربخش، مربیان پرستاری، دانشجویان پرستاری
  • محمدرضا صبحیه، حجت مولایی، امیر حسین جلالی، محمد شفیعی، محمد مظفر صفحه 44
    سابقه و هدف
    در بسیاری از بیمارانی که مبتلا به هرنی اینگوئینال هستند و تحت عمل جراحی قرار می گیرند برای تخلیه خون و مایعات جمع شده در محل جراحی از هموواک استفاده می شود.
    روش بررسی
    در یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده تعداد 86 بیمار به صورت تصادفی ساده در دو گروه قرار گرفتند. بیماران با استفاده از روش لیختن اشتاین جراحی شدند. در یک گروه هموواک کارگذاشته شد و در گروه دیگر کارگذاشته نشد. نتایج کوتاه مدت عمل جراحی در دو گروه با یکدیگر مقایسه شد.
    یافته ها
    در بیماران گروه دارای هموواک 20 بیمار درد خفیف، 16 بیمار درد متوسط و 5 بیمار درد شدید داشتند. این نسبت ها در بیماران گروه فاقد هموواک به ترتیب 19، 20 و 2 نفر بود. شدت اسکار در گروه دارای هموواک در 21 بیمار خفیف، در 20 بیمار متوسط و در 2 بیمار شدید بود، در حالی که در گروه بدون هموواک این نسبت ها به ترتیب 25، 16 و 2 بیمار بود. تورم محل جراحی در بیماران گروه دارای هموواک در 23 بیمار خفیف و در 20 بیمار متوسط بوده و موردی از تورم شدید دیده نشد، اما در گروه بدون هموواک در 31 بیمار خفیف، در 11 بیمار متوسط و در 1 بیمار شدید بوده است.
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان می دهد که عوارض جراحی شامل درد، اسکار و تورم ناحیه با استفاده یا عدم استفاده از هموواک رابطه ای ندارد و استفاده روتین از همووگ در هرنیورافی لیختن اشتاین در همه بیماران مفید نیست.
    کلیدواژگان: هرنی اینگوینال، هموواک، عوارض جراحی
  • محمد کریم رحیمی، سعید ذاکر بستان آبادی، مینا میرفخرایی، پروانه عدیمی ناغان، محمد بساک، مژگان معصومی، زهرا طیبی، کسری بهروز نسب، مهناز امیدیان صفحه 50
    سابقه و هدف
    در بسیاری از نقاط جهان، شیوع بالایی از گونوکوک های تولید کننده پنی سیلیناز (PPNG) و در نتیجه مقاومت ضدمیکروبی وجود دارد. هدف از این مطالعه، شناسایی گونوکوک های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها می باشد.
    روش بررسی
    در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نمونه های ترشح دهانه رحم 126 خانم مراجعه کننده به درمانگاه های زنان بیمارستان های تابعه دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شد. آنها به دلیل علائمی از قبیل سوزش و ترشح واژن و درد سوپراپوبیک و یا معاینات دوره ای مراجعه کرده بودند. از نمونه ترشحات دهانه رحم، اسمیر مستقیم و رنگ آمیزی گرم تهیه شد و برروی محیط انتخابی تایر مارتین کشت داده شد. سپس موارد مثبت شناسایی گردید و برروی آن ها تست حساسیت نسبت به آنتی بیوتیک انجام شد.
    یافته ها
    در اسمیرمستقیم و رنگ آمیزی گرم، 48 مورد (1/38 درصد) از نظر کوکسی های گرم منفی لوبیایی شکل، مثبت بودند، اما در کشت، تنها 12 نمونه (5/9 درصد)، کلونی های گونوکوک شناسایی شد. در تست آنتی بیوگرام، نسبت به پنی سیلین، اسپکتینومایسین و کوتریموکسازول مقاومت وجود داشت (هر کدام 8 مورد [6/66 درصد])، اما هیچ کدام از نمونه ها نسبت به سفتریاکسون مقاوم نبودند.
    نتیجه گیری
    اسمیر مستقیم به تنهایی برای تشخیص کافی نیست و باید با کشت در محیط های انتخابی تایید شود. سفتریاکسون داروی مناسبی در درمان این بیماران است، ولی نسبت به اسپکتینومایسین، سولفونامیدها و پنی سیلین مقاومت وجود دارد.
    کلیدواژگان: گونوکوک، مقاومت دارویی، آنتی بیوتیک
  • پدرام عظیم زاده، مهدی منتظر حقیقی، سید رضامحبی، سارا رومانی، سید رضافاطمی، محمد امین پور حسینقلی، فاطمه نعمتی ملک، محمدرضا زالی صفحه 55
    سابقه و هدف
    سالانه هزاران نفر به عنوان ارجاعات پزشکی قانونی به قصد دریافت پرونده بالینی مربوط به ضرب و جرح، تصادفات، نزاع و حوادث، قصور پزشکی،معاینه اجساد و معاینات بالینی به پزشکی قانونی مراجعه می کنند. این پژوهش با هدف بررسی پاسخگویی پرونده پزشکی به مراجعات قانونی به بیمارستان های دانشگاهای علوم پزشکی کاشان انجام گرفت.
    روش بررسی
    این پژوهش توصیفی- کاربردی در سال 1389 بر روی پرونده های بالینی مراکز درمانی شهرستان کاشان، ارسالی به پزشکی قانونی، انجام شد. نوع مدارک درخواست شده توسط پزشکی قانونی، دلایل ارجاع به پزشکی قانونی و دلایل عدم استفاده از پرونده های بالینی بررسی شد. گردآوری اطلاعات با مراجعه حضوری به پزشکی قانونی انجام و موارد ارجاعی به پزشکی قانونی که برای پاسخ به آنها نیاز به پرونده بالینی بود، استخراج گردید و با استفاده از نرم افزار SPSS15 تحلیل اماری شد.
    یافته ها
    از 10212 مراجعه به مرکز پزشکی قانونی در سال 1389، موارد درخواست پرونده بالینی، 1320مورد (13 درصد) بود که بیشترین مورد (80 درصد) مربوط به تصادفات بود. 134مورد (2/10 درصد) دقیق نبودن اطلاعات پرونده، 264 مورد (12 درصد) کامل نبودن اطلاعات پرونده، 28 مورد (2 درصد) فاقد اعتبار بودن مدرک به دلیل نداشتن مهر، 31 مورد (2 درصد) فاقد اعتبار بودن مدرک به دلیل نداشتن امضاء، 57 مورد (3/4 درصد) فاقد اعتبار بودن مدرک به دلیل عدم رعایت اصول مستندسازی و 32 مورد (4/2 درصد) عدم مطابقت گزارشات پاراکلینیک با نظریه پزشک و سایر مستندات، از جمله موارد عدم استفاده از پرونده های بالینی در رسیدگی های قانونی بود.
    نتیجه گیری
    پرونده های پزشکی از بعد کیفیت مستندسازی از جهت دقت، صحت، کامل بودن، سازگار بودن و دارای مهر و امضا بودن دارای نقاط ضعف متعددی هستند.
  • فربد عبادی آذر، رمضانعلی اسماعیلی، علیرضا ظهور صفحه 61
    سابقه و هدف
    تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی مشترک انسان و دام است که از سال 1944 در بعضی از نقاط دنیا گزارش گردیده است. این پژوهش به منظور بررسی اپیدمیولوژیکی CCHF و تایید وقوع اپیدمی بیماری در استان خراسان رضوی در بهار و تابستان سال 1388انجام گرفت.
    روش بررسی
    در این مطالعه مقطعی، موارد گزارش شده CCHF توسط کلیه مراکز بهداشتی درمانی در خراسان رضوی در نیمه اول سال 1388 بررسی شدند.
    یافته ها
    در شش ماهه اول سال 1388، در کل 13 نفر در خراسان رضوی به این بیماری مبتلا شده بودند که درمقایسه با موارد ابتلا در سال-های قبل موید وقوع اپیدمی است. چهار نفر از بیماران (31 درصد) در حرفه درمانی، چهار نفر (31 درصد) در حرفه قصابی و بقیه (38 درصد) در حرف دامپروری و کشاورزی مشغول به کار بودند.
    نتیجه گیری
    براساس یافته ها کارکنان پزشکی، قصابان و دامپروران به طور چشم گیری بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. لذا تشخیص به موقع بیماری و آموزش گروه های در معرض خطر برای پیشگیری از انتشار و وقوع اپیدمی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: تب کریمه کنگو، تب های خونریزی دهنده، بیماری های منتقله توسط کنه، اپیدمی، خراسان رضوی
  • زهرا نادیا شریفی، شبنم موثقی * صفحه 67
    سابقه و هدف

    واریاسیون های عروقی به خصوص واریاسیون های شریانی می توانند مشکلاتی را در روند درمان ایجاد کنند و تشخیص و شناساندن آنها توسط آناتومیست ها می تواند به درمان بیماران کمک به سزایی کند.
    معرفی مورد: در تشریح اندام فوقانی راست یک مرد 55 ساله، شریان رادیال از بخش دوم شریان زیربغلی جدا شده و شریان بازویی نیز پس از گذشتن از حفره آرنجی، تحت عنوان شریان اولنار طی مسیر کرده بود.

    نتیجه گیری

    از آنجایی که امروزه از شاخه های شریانی بخصوص شریان رادیال در انجام عمل بای پس عروق کرونر استفاده می گردد و از طرفی اشتباه گرفتن این شریان به علت وجود واریاسیون، به جای وریدهای زیر جلدی به منظور تزریق دارو، می تواند مشکلاتی را در روند درمان ایجاد کند. لذا آگاهی از واریاسیون های فوق می تواند به متخصصین جهت تشخیص و درمان سریع بیمار کمک نماید

    کلیدواژگان: شریان رادیال، واریاسیون، شریان زیربغلی
|
  • Simin Fazelipour, Mahsa Hadipour-Jahromy, Zahra Tootian, Ladan Babaei, Seyed Babak Kiaei Page 1
    Background
    Nicotine is an important part of cigarette smoke with strong physical and psychological effects on smokers. Methylphenidate (mph) is a medicine that has been prescribed widely for treatment of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). In the present study, effects of both mph and nicotine on sperm motility which is one of the most effective factors in male fertility genital tract have been evaluated.
    Materials And Methods
    In this experimental study, one hundred and twenty male mice divided in treated and one control groups. In treated groups, mph with doses of and 0 mg/kg and nicotine with doses of 00, 00 and 00 microgr/kg were prescribed separately and in combinations orally for 0 days. At the final day, mice were killed and percent of sperm motility was calculated by counting gametes present in vasodeferan. Data were analyzed using Kruskal-wallis, Post-Hoc (Scheffe) and student’s t-test. P<0.0 was considered significant.
    Results
    The sperm motility has been reduced significantly in groups that received both mph and nicotine.
    Conclusion
    it can be concluded that even in light smokers, mph administration at high amount can reduce sperm motility.
  • Seyed Ali Delbaz, Seyed Davar Siadat, Mohammad Reza Aghasadeghi, Mehrangiz Zangeneh, Seyed Mehdi Sadat, Jalal Solati, Reza Ghorbani, Arfa Moshiri Page 7
    Background

    Neisseria meningitidis serogroup A Polysaccharides vaccines have been available for many years, but these vaccines have many disadvantages due to their induction of T-Cell independent responses. To overcome these problems, many researches have been focused on other parts of bacterial cell component such as OMV (Outer membrane vesicle). In this study, OMV containing PorA were extracted and evaluated by biological and immunological methods.

    Materials And Methods

    OMV were extracted by siadat, et al method. Physicochemical properties of extracted OMV were analyzed by electron microscopy and SDS-page. The toxicity of LPS content in OMV was assayed by LAL test. The Presence of PorA was confirmed by western blot. Antibodies synthesis after immunization by OMV was evaluated using ELISA method.

    Results

    The content of extracted protein was 0. mg/ml. Size of OMV was between 0 and 0 nanometer. SDS-PAGE showed that PorA was located in -0 kDa. LAL test showed that the endotoxin activity was ranged in 6EU/ml which is safe for using. The ELISA test showed that the total IgG titer was elevated after first injection.

    Conclusion

    The results showed that the conformation of extracted OMV was stable, and there were no progeny determinants in OMV. Also, OMV elicited high level of specific antibodies against Neisseria meningitidis serogroup A. These results indicate that the OMV can be used as a meningococcal vaccine after further investigations.

  • Mehran Ragha, Mina Rezaei, Zahra Poormoghaddas, Keyvan Shirneshan, Mahmood Jannatipoor Page 14
    Background
    This study was conducted to assess the association of CagA (Cytotoxin associated gene A) positive Helicobacter pylori (H. pylori) with bacterial colonization and immune response in gastric epithelial cells.
    Materials And Methods
    Gastric biopsy specimens of angulus, antrum, and lesser and greater curvatures were obtained from 8 patients with dyspeptic symptoms referred for endoscopy to Shariati Hospital, Isfahan. Specimens were evaluated for H. pylori and in positive ones, serum samples were investigated for anti-CagA IgG antibody. Immune response to Helicobacter pylori was classified according to Sydney system.
    Results
    Of8 patients, 97 (70.%) were infected with H. pylori from which CagA antibody was positive in 8.%. No association was found between CagA positive antibody and age or gender (P>0.0). Also, no association was found between CagA status and bacterial colonization or epithelial immune response (P>0/0).
    Conclusion
    The presence of CagA positive H. pylori is not related to bacterial colonization or gastric epithelial immune response in dyspeptic patients. However, according to evidence on the association of CagA positive H. pylori with increased of gastric cancers, strict follow-up of patients with this type of H. pylori is recommended even in the absence of severe epithelial immune response.
  • Parisa Atef Vahid, Mohammad Reza Alivand, Feyzollah Hashemi Gorji, Mehrdad Hashemi, Mohammad Reza Noori Dalooi Page 18
    Background
    Tumor necrosis factor-alpha (TNFα) is one of the key cytokines that affects on pathology of microbial infections. It is suggested that genetic susceptibility to severe form of malaria is associated with TNFα promoter polymorphisms. The aim of present study was to investigate frequency of -08GàA, -GàA and -8GàA polymorphism in 7 samples of Hormozgan and Kerman provinces.
    Material And Methods
    In case- control study, we investigated the prevalence of TNFα-GàA, TNFα-08GàA and TNFα-8GàA polymorphism in 7 (healthy and 0 patients) individuals from Kerman and Hormozgan provinces of Iran. DNA extraction performed, and then PCR-RFLP was used to detect polymorphisms in -08,- and -8 loci.
    Results
    In these three regions, 8.% of healthy samples showed GG genotype,. 6% AG and 0.9% AA. All samples of patients showed GG genotype in these three regions.
    Conclusion
    It seems that evolutionary effect of malaria causes increased genotypes which related with protection against malaria or reduction of risk of cerebral malaria and death, although, there was no association between frequency of these genotypes and protection against malaria.
  • Fahimeh Ostadzadeh, Mehrdad Hashemi, Saied Zakerbostanabad, Mohammad Karim Rahimi, Sajjad Nouri, Mostafa Ghalami Page 24
    Background
    One of the most important causes of death due to tuberculosis is drug resistant Mycobacterium tuberculosis. Rifampin is one of the most important drugs that are commonly used for treatment of tuberculosis. Mutations in rpoB gene of Mycobacterium tuberculosis cause rifampin drug resistant. The aim of this study was to investigate the type and frequencies of the mutation in this region in Mycobacterium tuberculosis isolated from patients in Tehran.
    Materials And Methods
    In this experimental study, 0 patients who did not respond to 6- month chemotherapy with anti- tuberculosis drugs were selected and tested for resistance to this drug. Patients’ sputum were obtained and cultured on Lowenstein-Jensen solid medium. After susceptibility testing, DNA of resistant strains was extracted and rpoB gene was amplified with PCR. Results were analyzed by computer using DNAMAN program.
    Results
    cases had mutations in this region of Mycobacterium tubrculosis. However, 6 isolates (0%) had no mutation in this part of the genome. The most frequent mutations occurred in codons (0%) and (0%). We report mutation of codon for the first time. Mutations in codons 6 (0%) and 0 (%) were found.
    Conclusion
    Mutation in codon probably shows the different pattern of mutation in Tehran. Our data indicate 6 isolates without mutation in the 8bp region. According to this study, resistance to rifampin may have non genetic and genetic causes on genes outside of 8bp region.
  • Negar Nayebi, Seyed Ali Ghorashi, Naser Harzandi, Mehdi Shamsara, Bahman Tabarai, Amir Bakhtiyari Page 32
    Background
    Salmonella enterica serovar Enteritidis which involves poultry is transmitted by food. The aim of this survey was to optimize PCR method in order to detect Salmonella enteritidis in poultry products.
    Materials And Methods
    In this basic research, 80 samples (0 broiler meat and 0 egg samples) were obtained from distribution centers in Karaj and suburb. Following the DNA extraction of the samples, PCR was optimized and performed using standard strain of Salmonella enteritidis (RTCC6) as positive control and primers against the flagella coding sequence of Salmonella Enteritidis genome.
    Results
    The analysis of the PCR products by agarose gel electrophoresis indicated the amplification of 0 bp segments in 6 out of 0 (0%) broiler meat and 9 out of 0 (%) egg samples. The sensitivity of the PCR at the DNA level was found to be pg and the specificity of the PCR was determined using 6 other entric Gram negative bacteria and found to be positive only for Salmonella enteritidis.
    Conclusion
    This study confirmed that PCR provides sensitive, specific and rapid approach for detection of Salmonella enteritidis in food samples.
  • Mohammad Sahebzamani, Asiyeh Salahshooran Fard, Alireza Akbarzadeh, Robab Mohammadian, Parisa Farshid Page 38
    Background
    There is few studies in Iran investigated the viewpoint of nursing students and their trainers regarding preventing and facilitating factors of effective clinical teaching in Islamic Azad University. The aim of the present study was to compare the viewpoint of nursing students and their trainers regarding preventing and facilitating factors of effective clinical teaching.
    Materials And Methods
    In a descriptive-comparative study, all nursing students (n=) and clinical trainers (n=) of Islamic Azad University, Maragheh Branch were participated. Data were gathered by a questionnaire. Validity and reliability of questionnaire was determined by content validity and internal consistency (Cronbach’s alpha), respectively. Questionnaires were completed with self-report method. Data analysis was conducted with SPSS, software by Mann- Whitney U test.
    Results
    trainer and students considered facilitating and preventing factors as important factors for effective clinical teaching. There were statistical differences between nursing students and nursing trainers viewpoints regarding facilitating factors of effective clinical teaching (p= 0.00). In other hand, there were no statistical differences between nursing students and nursing trainers viewpoints regarding preventing factors of effective clinical teaching (p= 0.08).
    Conclusion
    These findings demonstrate the importance of facilitating and preventing factors of effective clinical teaching from the viewpoints of nursing students and trainers of Islamic Azad University. Attention to this factors have important role in improvement of clinical education of nursing students.
  • Mohammad Reza Sobhiyeh, Hojjat Molaei, Amirhoseyn Jalali, Mohammad Shafiee, Mohammad Mozaffar Page 44
    Background
    Many patients with inguinal hernia are operated and hemovac is used to drain extra fluids from the surgery site. In this study, we compared the results of surgery in patients operated with hemovac vs. who had not hemovac.
    Materials And Methods
    In a randomized clinical trial, 86 patients with inguinal hernia were assigned into two groups. Patients were operated by Lichtenstein method and hemovac was used in one group. The short- term outcome was compared between two groups.
    Results
    Severity of pain in hemovac group was mild in 0 cases, moderate in 6 and severe in, and in non hemovac group was mild in 9 cases, moderate in 0 and severe in. Severity of scar in hemovac group was mild in cases, moderate in 0 and severe in, and in non hemovac group was mild in cases, moderate in 6 and severe in. Inflammation in hemovac group was mild in, moderate in 0 and nobody had severe inflammation, while in non hemovac group was mild in cases, moderate in and severe in.
    Conclusion
    There were no significant differences in pain, scar and inflammation among groups with and without hemovac. Using hemovac in inguinal hernia repair does not have effect on the healing of surgery site
  • Mohammad Karim Rahimi, Saeid Zakerbostanabadi, Mina Mirfakhraei, Parvaneh Adimi Naghan, Mohammad Bossak, Mojgan Masoomi, Zahra Taiebi, Kasra Behroznasab, Mahanaz Omidian Page 50
    Background
    There is high prevalence of pencicllinase producing Neisseria gonorrhoeae and antibiotic resistance in numerous areas of the world. The aim of this study was to investigate drug resistance of gonococci.
    Material And Methods
    In this cross-sectional descriptive study, vaginal discharge of 6 patients visited for vaginal discharge or suprapubic pain or admitted for periodic examination in Azad University hospitals were studied. Direct smear and gram stain of vaginal discharge was prepared and it was cultured into Tyer-Marthin media. Sensitivity to antibiotics was evaluated in positive cultures.
    Results
    Direct smear and gram staining of cervical discharge revealed 8 (8.%) gram negative kidney shaped diplococci, but in selective media, only (9.%) Nesseria gonorrhoeae was detected. From strains of Neisseria gonorrhoeae, 8 (66.6%) were resistant to penicillin, 8 (66.6%) to spectinomycin and 8 (66.6%) to co-trimoxazol, but neither of specimens were resistant to ceftriaxone.
    Conclusion
    Direct smear of vaginal discharge isnt enough for proper diagnosis of Neisseria gonorrhoeae and it should be confirmed by culture. Ceftriaxone is the best choice for treatment of gonococcal infections, but there is resistance to spectinomycin, co-trimoxazol and penicillin.
  • Pedram Azimzadeh, Mahdi Montazerhaghighi, Seyed Reza Mohebbi, Sara Romani, Seyed Reza Fatemi Mohammad Amin Pourhoseingholi, Fatemeh Nemati Malek, Mohammad Reza Zali Page 55
    Background
    There are several studies that have identified relationship between VDR gene polymorphisms and colorectal (CRC) or other kinds of cancers, such as breast and prostate cancers. The aim of our study was to evaluate the association of VDR gene polymorphisms, BsmI and FokI, with colorectal cancer risk among Iranian patients.
    Materials And Methods
    In this case-control study, 110 DNA samples from Iranian CRC patients and 110 samples from healthy Iranian people. Genotyping of BsmI and FokI polymorphisms were performed by PCR-RFLP method. To confirm the RFLP results, 5% of samples were sequenced with direct sequencing method.
    Results
    The frequency of the VDR gene polymorphisms at BsmI and FokI restriction sites in CRC patients and healthy controls was almost similar. Allele distribution in patients and controls was same.There was no statistically significant difference in genotype or allele frequency between CRC patients and control group.
    Conclusion
    VDR FokI and BsmI genotypes are not associated with increased risk of colorectal cancer in Iranian patients. However, these data remain to be confirmed by studies with larger sample size in Iran.
  • Farid Ebadi, Ramezan Ali Esmaeili, Alireza Zohoor Page 61
    Background
    Crimean Congo hemorrhagic fever (CCHF) is a viral zoonosis disease was reported from different part of world since 9. This research was conducted to study the epidemiology of CCHF and also confirm the epidemic of disease in the province of Khorasan Razavi in spring and summer 009.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional study, all suspected and probable CCHF cases reported to surveillance system in the Spring & Summer of 009 were studied.
    Results
    In the first 6 months of 009, people were infected to this virus in the Khorasan razavi province. Compared with previous years, it confirms an outbreak. Four patients (%) were medical staff of Ghaem hospital, four patients (%) were butchers and the rest (8%) were farmer or poultry staff.
    Conclusion
    According to our findings, medical staffs, butchers and ranchers are seriously at risk more than others. For prevention of epidemic, case finding, early diagnosis and training of high risk groups are essential in surveillance system.
  • Zahra Nadia Sharifi, Shabnam Movassaghi Page 67
    Background

    Arterial variations can cause many problems in treatment of patients. So, it seems that knowledge about these variations can improve the process of treatments. Case Report: During dissection of a year-old male cadaver, it was seen that radial artery had been separated from the second part of axillary artery and brachial artery had been continued in forearm as ulnar artery.

    Conclusion

    This variation is important because radial artery is used for injection of drugs, catheterization and bypass grafting of coronary arteries. Attention to this variation may facilitate the surgical approaches and decrease the risk of arterial injuries in upper limb.