فهرست مطالب

فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
سال یکم شماره 2 (تابستان و پاییز 1386)

  • تاریخ انتشار: 1386/10/11
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمد آتشک صفحه 11
    این پژوهش با هدف ترسیم تابع تولید دوره راهنمایی تحصیلی استان های کشور با استفاده از تکنیک درون داد _ برون داد صورت گرفته است. از اینرو در ابتدا به محاسبه کارایی داخلی نظام آموزشی(برون داد) دوره راهنمایی تحصیلی تمام استان های کشور پرداخته و سپس به محاسبه نسبت دانش آموز به معلم، نسبت دانش آموز به کلاس دایر، مخارج سرانه دانش آموزی و تحصیلات دانشگاهی معلمان دوره راهنمایی تحصیلی تمام استان های کشور به عنوان درون دادهای آموزشی پرداخته شده است. برای ترسیم تابع تولید دوره مذکور چهار فرضیه پژوهشی مطرح گردید که نتایج حاصل از آزمون آنها با استفاده از آزمون آماریT استودنت حاکی از آن است که بین نسبت دانش آموز به معلم، نسبت دانش آموز به کلاس دایر (درون دادها)و کارایی داخلی (برون داد) دوره راهنمایی تحصیلی استان های کشور به ترتیب در سطح p<0.01 رابطه معنادار منفی و در سطح p<0.05 رابطه معنادار مثبت وجود داشته و سایر درون دادهای آموزشی(مخارج سرانه دانش آموزی و میزان تحصیلات دانشگاهی معلمان دوره راهنمایی تحصیلی کشور) به لحاظ آماری اثر معنا داری بر کارایی داخلی و تابع تولید نظام آموزشی دوره مذکور نداشته اند. سپس با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه و آزمون آماری Fتابع تولید خطی دوره راهنمایی تحصیلی استان های کشور به صورت زیر ترسیم گردید: کارایی داخلی دوره راهنمایی= 81/84 –(نسبت دانش آموز به معلم دوره راهنمایی)57/0 +52/0 (نسبت دانش آموز به کلاس دایر دوره)
    کلیدواژگان: تابع تولید، کارایی داخلی، تکنیک درون داد، برون داد، دوره راهنمایی تحصیلی
  • دکترآذر پاکدامن ساوجی صفحه 37
    هدف مطالعه حاضر مقایسه میزان استفاده ازراهبردهای یادگیری خود تنظیم(راهبردهای انگیزشی و یادگیری) در بین دانشجویان دوره های آموزشی حضوری و الکترونیکی بود. بدین منظور، 394 n= دانشجو (207 نفر از دوره حضوری و 187 نفر از دوره الکترونیکی) به شیوه نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه خود-گزارش دهی راهبردهای انگیزشی برای یادگیری(MSLQ)به صورت انفرادی پاسخ دادند. این پرسشنامه که 15 راهبرد یادگیری خودتنظیم را اندازه گیری می کند از روائی و اعتبار مناسبی برخوردار است و ضرایب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) نیز از این ویژگی های فنی مجموعه مقیاس ها حمایت کرد. یافته ها نشان داد که دانشجویان دوره های الکترونیکی از لحاظ به کارگیری راهبردهای یادگیری خودتنظیم متفاوت از دانشجویان دوره های حضوری عمل می کنند. نتایج تحلیل های پیگیری حاکی از برتری دانشجویان دوره های الکترونیکی در استفاده از جهت گیری بیرونی نسبت به هدف و ارزش تکلیف، و در عین حال اضطراب امتحان بالاتر، به عنوان مقیاس های مولفه راهبردهای انگیزشی نسبت به دانشجویان دوره های حضوری بود. همین برتری نیز در استفاده از راهبردهای مرور ذهنی، بسط دهی، تفکر انتقادی،کنترل فراشناختی، مدیریت زمان و محیط مطالعه و تنظیم تلاش به عنوان مقیاس های مولفه راهبردهای یادگیری مشاهده شد. به طور کلی، یافته ها از این ایده که آموزش الکترونیکی نسبت به آموزش حضوری بیشتر یادگیرنده محور و سازا گراست حمایت کرد.
    کلیدواژگان: راهبردهای یادگیری خود تنظیم، آموزش الکترونیکی، آموزش حضوری، آموزش از راه دور، دانشگاه مجازی
  • علی حاجی شمسایی صفحه 65
    هدف پژوهش حاضر آگاهی از دیدگاه کاربران در مورد خدمات مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. که با انتخاب370 نفر نمونه از 12426 نفر کل کاربران مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه دیجیتالی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سه گروه دانشجویان کارشناسی ارشد، دانشجویان دکتری و اعضاء هیات علمی خدمات این مرکز مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش پیمایشی – تحلیلی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بود. یافته ها نشان داد (1/84 درصد) کل کاربران از مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه دیجیتالی استفاده نموده و(6/70 درصد) کاربران نیز نحوه آشنایی با اینترنت و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی این مرکز را از طریق تجربه فردی کسب نموده اند. در بین انواع خدمات مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه دیجیتالی بیشترین درصد کاربران (6/53درصد)از وب سایتهای تخصصی وکمترین درصد (9/1 درصد)از اف.تی. پی. استفاده می نمایند. در مجموع(5/62 درصد) از کل جامعه پژوهش با شبکه رزنت مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه دیجیتالی واحد علوم و تحقیقات تهران آشنایی داشته و (8/51 درصد) ایشان، شبکه رزنت را علاوه بر شناخت مورد استفاده قرار می دهند.
    کلیدواژگان: مرکز اطلاع رسانی، کتابخانه دیجیتالی، شبکه رزنت، پایگاه های اطلاعات دیجیتالی
  • سعید رجایی پور، فاطمه ابراهیمی صفحه 87
    هدف ازپژوهش حاضر بررسی شاخصهای مطلوب در فرآیند ارزشیابی مدیریت مدارس از دیدگاه مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهرکرد در سال تحصیلی 83-82 بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و دبیران زن و مرد مدارس متوسطه شهرکرد به تعداد701 نفر بودند و با استفاده از روش تصادفی چند مرحله ای متناسب با حجم تعداد 40 مدیر و 183 دبیر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه محقق ساخته شامل 48 سئوال بسته پاسخ بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود. اعتبار پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرو نباخ 93/. برآورد گردید. بر اساس یافته های تحقیق، از نظر مدیران و دبیران مهمترین شاخص ها در ارزشیابی مدیریت مدارس مربوط به امور آموزشی است. آنان سپس به ترتیب شاخصهای مربوط به امور مالی، ساختمان و تجهیزات آموزشی، امور کارکنان آموزشی، امور دانش آموزان و روابط مدرسه اجتماع رابه عنوان شاخصهای مهم در ارزشیابی عملکرد مدیر اعلام نمودند. مقایسه نظرات آزمودنی ها برحسب سمت تفاوت معنی داری رانشان داد، اما بر اساس سایر عوامل دمو گرافیک؛ نظیرجنسیت، مدرک تحصیلی و سابقه خدمت تفاوت معنی داری بین نظرات آزمودنی ها مشاهده نگردید.
    کلیدواژگان: ارزشیابی عملکرد، مدیریت مدارس، دوره متوسطه، شاخصهای ارزشیابی، مدیریت آموزشی
  • نادر سلیمانی، ویدا کاظم عابدینی صفحه 101
    هدف از این پژوهش بررسی رعایت ویژگی های دو الگوی سازمانی بوروکراتیک و حرفه ای در مدارس شهر تهران بود. روش انجام تحقیق پیمایشی بود.جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان مدارس دولتی دخترانه ابتدایی،راهنمایی و متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 86-85 بود.حجم نمونه مطابق با جدول مورگان 302 مدرسه تعیین گردید. نمونه تحقیق با استفاده از دو روش نمونه گیری خوشه ایو تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته ای بود که با اقتباس از فهرست سازمانی مدارس(SOI)تدوین شده بود. داده های گرد آوری شده به کمک آزمون T و تحلیل واریانس یک طرفه تجزیه وتحلیل شد.نتایج پژوهش نشان داد که،تمام ویژگی های الگوی بوروکراتیک و الگوی حرفه ای در ساختار مدارس دخترانه شهر تهران ملاحظه می شود.ویژگی های الگوی سازمانی بوروکراتیک در مدارس راهنمایی بیشتر از مدارس ابتدایی و متوسطه به چشم می خورد. این در حالی است که ویژگی های الگوی سازمانی حرفه ای در هر سه مقطع تقریبا«به یک اندازه بوده و تفاوت معناداری از این نظر بین مدارس مقاطع مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: بوروکراسی، ساختار مدارس، الگوی سازمانی، بوروکراتیک، حرفه ای
  • ناصر عباس زاده، زهرا آقاسی کرمانی صفحه 121
    هدف این پژوهش مطالعه و بررسی سلامت سازمانی ادارات مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران بر طبق الگوی هوی و فیلدمن در سال 1386 بود. روش پژوهش توصیفی – پیمایشی و جامعه آماری (1280 N=) نفر شامل کلیه کارکنان رسمی ادارات مناطق 19 گانه آموزش و پرورش شهر تهران بود. حجم نمونه براساس جدول مورگان و با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای272n= نفر تعیین شد. ابزارگردآور داده ها، پرسشنامه سلامت سازمانی (OHI) بود که ضریب پایایی آن برای خرده مقیاسهای گوناگون مابین 0.85 و 0.86 محاسبه گردید. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه سلامت سازمانی و هر یک از ابعاد جداگانه سلامت و نیز با استفاده از t تک نمونه ای برای مقایسه میانگین های مشاهده شده در هر بعد سازمانی و میانگین نظری و تحلیل واریانس یکطرفه (One-way ANOVA) برای مقایسه میانگین نواحی 19 گانه بررسی گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین سلامت سازمانی ادارات مناطق 19 گانه تفاوت معنادار (a<0.05)وجود دارد. بعلاوه سلامت سازمانی ادارات در سطح فنی و اداری بطور معنادار(a<0.01) بالاتر از میانگین نظری و در سطح نهادی (a<0.01)پایین تر از میانگین نظری (2.5) بود. هم چنین بین سلامت سازمانی و ابعاد روحیه، تاکید علمی، مراعات، ساخت دهی، نفوذ مدیر مافوق و حمایت منابع همبستگی معناداری مشاهده شد، حال آنکه بین سلامت سازمانی و بعد یگانگی نهادی همبستگی بسیار کمی (071/0) بدست آمد.
    کلیدواژگان: سلامت سازمانی، روحیه، یگانگی نهادی، مراعات، ساخت دهی
  • نصرالله قشقایی زاده، سید حمیدرضا علوی، یدالله جوادی صفحه 143
    هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه جو سازمانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دبیرستانهای شهر سمیرم بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری تحقیق 22 N= دبیرستان موجود در شهر سمیرم بودکه به دلیل محدودیت حجم، نمونه گیری انجام نشد. ابتدا جو سازمانی دبیرستانها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با استفاده از معدل تحصیلی آنان تعیین شد. بدین صورت که دبیران هر دبیرستان به پرسشنامه توصیفی جو سازمانی پاسخ دادند و میانگین معدل تحصیلی کلیه دانش آموزان هر دبیرستان نیز جداگانه محاسبه شد. بطوری که 22 نمره جو سازمانی و 22 نمره پیشرفت تحصیلی بدست آمد. برای آزمودن فرضیه های تحقیق از آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که بین جو سازمانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت معنی داری((a=0.0001 وجود دارد. همچنین بین هرکدام از ابعاد جو سازمانی و پیشرفت تحصیلی نیز رابطه مثبت و معنی داری(0.0001) وجود دارد.
    کلیدواژگان: جو سازمانی، پیشرفت تحصیلی، دبیرستان، دانش آموز
  • غلامحسن واعظی صفحه 157
    هدف پژوهش حاضر انتخاب آمیخته راهکارهایی مناسب برای بقاء و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی بود. برای این منظور شرایط فعلی و احتمالی آینده محیط داخلی وخارجی دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت و با توجه به ساختار مساله از مدل تحلیل سلسله مراتبیAHP)) استفاده شد. روش انجام پژوهش پیمایشی و اسنادی بود. داده های مورد نیاز از طریق پرسشنامه(با آلفای کرونباخ 0.83) از بین یک نمونه n=370. نفری (50نفرعضو هیئت علمی، 120نفرکارمند و 200نفردانشجو) و همچنین از طریق مصاحبه با n=30 نفر از روسا، معاونین و مدیران واحدهای دانشگاهی منطقه ده بدست آمد. سایر داده های مورد نیاز نیز از مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان سمنان و سازمان آموزش و پرورش استان سمنان حاصل شد. داده های بدست آمده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و استنباطی نظیر میانگین، انحراف معیار و آمزمون تحلیل واریانس یکطرفه و همچنین با استفاده از فن انتخاب خبره گروهیTEC» مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که «استراتژی نخبه پروری علمی مبتنی بر فن آوری اطلاعات» برترین استراتژی برای بقاء و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان بود. بر اساس نتایج تحقیق آمیخته ای از هشت راهکار اصلی برای تحقق استراتژی مذکور شناسایی و انتخاب شد.
    کلیدواژگان: مدیریت استراتژیک، فرایند تحلیل سلسله مراتبی، دانشگاه آزاد اسلامی
|
  • Atashak. Mohammad Page 11
    In this research we utilized of an input-output technique to draw the production function of lower secondary schools in the country’s provinces (Iran). Internal efficiency of educational system (output) was determined using educational cohort and base on criteria provided by UIS and IIEP for internal efficiency. Measures of student- teacher ratio, student-class ratio and annual expenditure for students and teachers were considered as educational inputs using ‘statistical yearbooks of the Ministry of Education’. The data gathered from all resources were analyzed using T-test and Linear Regression. Results were shown a negative relation between student- teacher ratio and internal efficiency (P<0.01) while a positive relation were observed for student-class ratio and internal efficiency (P<0.05). No significant relations were found for other inputs. Finally, the production function of internal efficiency of lower secondary schools (using Multiple Regression analysis and F test) was drawn: 84.81-0.57 student-teacher ratio + 0.52Student-class ratio.
  • Pakdaman Savoji. Azar Page 37
    This study was aimed to compare the use of self regulated learning strategies (motivational and learning strategies) by electronically and regular student. A sample of n=394 undergraduate student (n=207 ordinary and n=187 electronically) were randomly selected among students of an Iranian university (ESU). All participants were filled a standard self-report questionnaire (MSLQ). The questionnaire has been proved a reasonable reliability for all 15 subdivisions in previous studies (alpha=0.52 to 0.93) and a similar somehow different measures of reliability were also estimated for present study (with alpha chronbach ranging from 0.49 to 0.88). Results (using GLM-MANOVA statistical analysis) were revealed significantly differences between virtual and regular university students for using self- regulated learning strategies in their studies. Significantly higher means were evident on 4 motivational strategies and also on 6 learning strategies for virtual students. These findings supported the idea that electronically instructions are more constructive and student-centered than regular instructions.
  • Haji Shamsaii. Ali Page 65
    The main purpose of this survey study was to understand the view points of the users of the services offered by ‘The Information Center and Digital Library’ of the ‘Islamic Azad University -Tehran Research & Sciences Branch’. A sample of n= 370 users (including MA and PhD students and Faculty members) were randomly selected among a total N= 12426 users. The information gathered from the researcher made questionnaire and using an Analytic-Survey technique showed that: 1- about 84.1% of the all users were benefiting of the offered services 2- about 70.6% of the users learned to apply internet and internet search to gather information, base on their individual experiences 3- More than 53.6% of the users were applied professional websites as their main source of information and less than 1.9% used F.T.P. Overlay, about 62.5% of the participants were aware of the Rose-Net and about 51.8% of them were applied it as their source of information.
  • Rajaeipour. Saeid Page 87
    The aim of this survey study was to explore appropriate criteria for the evaluation process of the school administration using teacher and administrator’s perspectives. Two sample of n=40 high school principals and n=183 high school teachers were selected in Shahrekord city using randomized multi-stage sampling method. Participants were asked to rate on Likert’s five-division scales of a researcher made inventory(Chronbach’s alpha=0.93).The data were analyzed using One- sample T-test, One way ANOVA and MANOVA. Results were highlighted the educational affairs as the most significant variable, whereas financials, equipments, staff affairs, student affairs and school atmospheres were appeared in the next 2 to 6 levels respectively. Significantly differences were also evident among views of individuals with different job positions, while no significant differences were found for gender, educational degrees and job experiences.
  • Soleimani. Nader, Kazemabadini.Vida Page 101
    The aim of this research was to compare the girl’s school structures in three educational levels (elementary, guidance and secondary school) according to professional and bureaucratic organizational models. A sample of n=302 schools was randomly selected (multi-stage cluster sampling method)in Tehran city. A researcher made inventory (borrowing SOI) were completed by all participants(school teachers) and the data were analyzed using T-test and One-way ANOVA for comparing three levels. Results were shown typically bureaucratic and professional characteristics in Tehran’s girl school structures. Degree of bureaucratization was also higher in guidance schools than elementary and secondary schools (P<0.05), whereas similar professional characteristics were observed in three levels.
  • Abaszadeh . Naser_Aghasi Kermani.Zahra Page 121
    This research was designed to study the organizational health in the Tehran education (19 regional administration officials) according to Hoy and Feldman model. A sample of n=272 employees were selected, using randomized cluster sampling, among total population (N= 1280) base on Morgan’s table. All participants were filled the OHI (0>0.85.86) and data was extracted from the inventories. A One-way ANOVA was revealed significantly differences for 19 regional administrations (a<0.05). A One-sample T-test was also revealed significant differences for official, technical and institutional dimensions in all 19 regions; significantly higher means were observed for technical and official dimensions (rather than expected mean=2.5), while significantly lower mean were evident for institutional dimension. Further, a Pearson’s coefficient correlation were shown significantly positive correlations between organizational health and moral(r=0.854), academic emphasize(r=0.806), consideration(r=0.632), structuring(r=0.782.), manager’s authority(r=0.555) and support of resources (0.691) dimensions, whereas no significant relation were found for institutional integrity(r=0.071).
  • Ghashghaeizadeh.Nassrollah, Alavi.Seied Hamid Reza, Javadi.Yadollah Page 143
    The Purpose of this research was to investigate the relationship between school climate and school achievement in secondary school. Teachers of all n= 22 high schools of the Semirom city were filled a researcher made questionnaire about school climate and a measure of academic achievement provided by estimating means for students in every schools. Statistical analysis, then, were focused on relationships between two measures (school achievement and school climate) using Spearman’s coefficient correlation. Results were revealed a significant positive relationship (P<.0001) between school achievement and school climate. Every climate’s dimensions were also associated by school achievement (P<.0001).
  • Vaezi .Gholamhassan Page 157
    In this research we used a strategic approach to find appropriate mixed strategies for the development and survival of the Islamic Azad University Damghan branch. After concurrent assessment of present and likely future of internal and external environment, an analytical hierarchy process (AHP) was applied considering structure of the problem. Participants of the study (Including faculty members, staff members and undergraduate students) were filled the researcher made questionnaires (Alpha=0.85), and heads, assistants and administrators of the university were interviewed for. Additional information was also gathered from other resources (the Examination Center of Azad University, the Management and Planning Organization of Semnan province and the Education of the Semnan province. A Team Expert Choice (TEC) technique was revealed that ‘A Scientific Strategy for Fostering Expert Base on IT’ is the most important strategy for survival and development of Islamic Azad University Damghan branch. Results were also suggested 8 strategies to achieving this purpose.