فهرست مطالب

فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
سال دوم شماره 4 (زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/11/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • اختر جمالی، غلامحسین حسینی نیا، افسانه زمانی مقدم صفحه 9
    هدف پژوهش حاضر ارائه چارچوب مناسب برای تربیت مدیران کارآمد در بخش تعاون کشور با تکیه برسه جنبه آموزش،پژوهش و ترویج بود.پژوهش به شیوه توصیفی (پیمایشی) انجام شد.، جامعه پژوهش کلیه مدیران بخش تعاونی در سه سطح ارشد (وزارتخانه)، میانی (اتاق های تعاون و اتحادی ه ها) و اجرایی (مدیران عامل شرکت های تعاونی) بودند 200 نفر از مدیران سطوح به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند.برای گرد آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته و استفاده شده. پرسشنامه مذکور در سه حیطه آموزش، پژوهش و ترویج دارای 3 شاخص مرتبط و در مدیریت کارآمدبا 6مولفه اصلی طراحی شد. 6 مولفه اصلی بدست آمده از پژوهش در زمینه مدیریت کارآمد عبارتند از: مدیریت مشارکتی، توسعه منابع انسانی، توانمندسازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، یادگیری سازمانی و کارآفرینی را که به عنوان محورهای اصلی تربیت مدیران کارآمد انتخاب و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی فاصله وضع موجود و مطلوب این مولفه ها از دید مدیران سطوح سه گانه برآورد و از طریق تحلیل عاملی اولویت بندی آنها نیز انجام شد نتیایج یافته ها نشان داد که بین وضع موجود و مطلوب از نظر مدیران تفاوت معنا دار وجود دارد.سپس با توجه به یافته های فوق برای ارتقاء و اصلاح نظام آموزش، پژوهش و ترویج و با عنایت به برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت توسعه و سند چشم انداز مفاهیم اصلی و ساز و کارهای مناسب با آنها در قالب یک چارچوب ادراکی طراحی و پیشنهاد گردیده است.پژوهشگر جهت تعیین درجه تناسب این چارچوب ادراکی از نظر ارزشمند 27 نفر از متخصصین خبره امر بهره مند گردید که در جه تناسب در مجموع نمره 97 از 100 برآورد شده است.
  • سید حبیب مکتبی، پریوش جعفری صفحه 35
    هدف پژوهش حاضر ارائه یک مدل مدیریت مبتنی بر فراشناخت برای مدیران مدارس ابتدایی بود. جهت تحقق این هدف، ابتدا با مطالعه ادبیات مربوطه، تعداد 89 مولفه استخراج و در قالب یک چارچوب اولیه ارائه گردید. جهت تایید چارچوب اولیه، پرسشنامه ای تنظیم و بعد از تایید روایی و پایایی بین 40 نفر از صاحب نظران مدیریت آموزشی توزیع شد و داده ها گردآوری گردید. داده های گردآوری شده تجزیه و تحلیل شد و چارچوب اولیه مشتمل بر سه بعد و شش مولفه اصلی تدوین شد جهت تعیین وضعیت موجود رفتارهای مدیران مدارس ابتدایی، پرسشنامه ای براساس چارچوب اولیه تدوین گردید و پس از تایید روایی (قضاوت خبرگان) و پایایی (آلفای کرونباخ 92/0) در بین یک نمونه 314 نفری (تعیین شده از طریق فرمول حجم نمونه) از مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران اجرا شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون t تک نمونه ای) از طریق نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد میانگین رفتارهای فراشناختی مدیران مدارس ابتدایی در حد متوسط است. تحلیل عاملی و تحلیل مسیر نیز برای تدوین مدل نهایی مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت مدلی مشتمل بر چهار بعد (پیش نگری، عملکرد، تعمق در خود، و خودکارآمدی) و شش مؤلفه اصلی (تجزیه و تحلیل وظایف، خودانگیزشی و ایجاد اعتماد به نفس، خودکنترلی، خودمشاهده گری، خودقضاوتی، و خودواکنشی) حاصل شد که توسط صاحبنظران نیز تایید گردید.
    کلیدواژگان: فراشناخت، مدیریت مبتنی بر فراشناخت، مدرسه ابتدائی
  • نادر سلیمانی صفحه 53
    هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه شاخص های فعالیت تیمی در گروه های آموزشی دانشگاه بود. تحقیق به شیوه توصیفی (پیمایشی) انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار بود(135=N) حجم نمونه 41 نفر برآورد گردید و به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. داده های گردآوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی نظیر میانگین، انحراف معیار و آزمون T وابسته و تحلیل واریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فعالیت تیمی در بین گروه های آموزشی در وضعیت پایینی قرار دارد و از این نظر بین گروه های آموزشی مورد مطالعه تفاوت معناداری وجود ندارد.
    کلیدواژگان: گروه، تیم، دانشگاه، گروه آموزشی، عضو هیات علمی
  • خلیل غفاری، قدسی احقر، عزت الله نادری صفحه 75
    این پژوهش با هدف بررسی و شناسایی مبانی روان شناختی، اجتماعی و فلسفی برنامه درسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) انجام شد. روش تحقیق روش توصیفی بود. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار اندازه گیری پرسشنامه استفاده شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان،دبیران و متخصصان مدارس متوسطه شهر تهران تشکیل داده است. نمونه آماری و آزمودنی های این تحقیق 120 دانش آموز، 120 دبیر و 60 نفر متخصص رشته برنامه ریزی درسی و فناوری اطلاعات و ارتباطات بود که به روش نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای انتخاب گردید.داده های گردآوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون فریدمن) تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان می دهد که هر سه گروه آزمودنی (دانش آموزان، دبیران و متخصصان) مبانی روان شناختی، اجتماعی و فلسفی و مؤلفه های آن را در برنامه درسی فاوا پذیرفته اند. در حوزه مبانی فلسفی بالاترین میانگین به فعال بودن فراگیر در فرایند یادگیری، در حوزه مبانی اجتماعی بالاترین میانگین به ماموریت آماده نمودن دانش آموزان برای ایفای نقش به عنوان شهروند جامعه اطلاعاتی امروز و در حوزه مبانی روان شناختی بالاترین میانگین به بهره گیری از روش های متنوع در ارائه محتوا اختصاص یافته است. همچنین بین دیدگاه آزمودنی ها در مبانی فلسفی تفاوت معنی داری وجود دارد که این امر ناشی از نوع نگاه گروه های آزمودنی است اما در مبانی اجتماعی و زوان شناختی تفاوت معنی دار نمی باشد.
    کلیدواژگان: برنامه درسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات
  • علیرضا قاسمی زاد، نادر قلی قورچیان صفحه 101
    در تمام کشورها چه پیشرفته و در حال پیشرفت، دولت ها نقش اساسی و کلیدی را در تدوین سیاست ها، برنامه ها و ابزارهایی که صنایع کوچک و متوسط فناوری محور را حمایت می کند، ایفا می نمایند. یکی از سازوکارهایی که در طول دودهه، صنایع کوچک را تغذیه و یاری می کند مراکز رشد فناوری می باشد. مراکز رشد شرکت های تازه تاسیس یا نوپا را با مجموعه ای از تسهیلات و امکانات، فضای مورد نیاز،توزیع خدمات،، مشاوره های مورد نیاز ومنابع مالی، تازمانی که مستقلا بتوانند در محیط رقابتی بازار روی پای خود بایستند مورد حمایت قرار می دهند.هدف اصلی تحقیق در درجه اول شناسایی عوامل موثر در اثربخشی مراکز رشد فناوری و سپس ارائه مدل پیشنهادی عوامل موثر در بهبود مراکز رشد فناوری بود. بدین جهت از بین 32 مرکزرشد فعال تعداد 528 شرکت مستقر به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب و پرسشنامه ها میان آنان توزیع شد. اطلاعات از طریق توزیع پرسشنامه بین افراد نمونه جمع آوری شد. روایی پرسشنامه ها از طریق نظر متخصصان، تحلیل ماده و تحلیل عاملی و پایایی آن ها از طریق آلفای کرونباخ بدست آمد؛ و با استفاده از نرم افزارهای: Spss و Lisrel تجزیه و تحلیل انجام شد. نتایج نشان داد: 1- خط مش های سازمانی و رفتارکارآفرینی واسطه های معنی داری برای بهبود اثربخشی مراکز رشد بودند. 2- خط مش های سازمانی با بتای 46/. نسبت به رفتار کارآفرینی با بتای 36/. سهم بیشتری را در بهبود اثربخشی به عنوان یک واسطه به خود اختصاص داد و واسطه قوی تری نسبت به رفتار کارآفرینی به شمار آمد. 3- در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده مدلی از بهبود اثربخشی مراکز رشد فناوری ارائه شد ومحدودیتهای تحقیق ذکر گردید.
    کلیدواژگان: مراکز رشد فناوری، اثربخشی، آموزش عالی
  • اسماعیل کاظم پور، حسن رستگار پور، مریم سیف نراقی صفحه 125
    هدف این پژوهش ارزشیابی برنامه درسی هنر دوره راهنمایی تحصیلی براساس رویکرد دیسیپلین محور بود. تحقیق حاضر، از نوع تحقیق های کاربردی محسوب می شود که در آن از روش شبه تجربی برای آزمون فرضیه ها استفاده شد. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی دانش آموزان کلاس های دوره راهنمایی تحصیلی شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 1386-1387 بود. از این رو، دو گروه دانش آموزان در دو کلاس دوره راهنمایی تحصیلی به شکل تصادفی خوشه ایانتخاب شدند، که یک گروه به عنوان گروه آزمایش و دیگری گروه کنترل در نظر گرفته شدند. جهت جمع آوری داده ها از آزمون محقق ساخته ای به نام «تن تز» به دو صورت پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه استفاده شد. آزمودنی ها با پاسخ دادن به 55 پرسش پنج گزینه ای در چهار مولفه تولید هنری، نقد هنری، تاریخ هنری، و زیبایی شناسی، در حقیقت میزان تربیت هنری در دیسیپلین های فرعی رویکرد (DBAE) را نمایان ساختند. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمون t مستقل) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که حوزه تولید هنری، در برنامه درسی موجود آموزش هنر در دوره راهنمایی تحصیلی وجود دارد. در حالی که حوزه های نقد هنری، تاریخ هنری، و زیبایی شناسی، در برنامه درسی موجود آموزش هنر در دوره راهنمایی تحصیلی وجود ندارند.
    کلیدواژگان: برنامه درسی، آموزش هنر، دوره راهنمایی تحصیلی، رویکرد دیسیپلین محور
  • فریبا کریمی صفحه 151
    پژوهش حاضر با هدف بررسی صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی انجام شد. جامعه آماری پژوهش معلمان مقطع ابتدایی شهر اصفهان به تعداد 3951بودند. حجم نمونه 310نفر به صورت نمونه گیری تصادفی نسبی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود پایایی پرسشنامه از طریق محاسبه ضریب آلفا کرونباخ 96/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (t وابسته، تحلیل عامل) استفاده گردید. پس از انجام تحلیل عامل مؤلفه های اصلی به 13 دسته تقسیم شد که نامگذاری مجدد با توجه به زیر مؤلفه ها صورت گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب صلاحیت های معلمان تفاوت وجود دارد و در کلیه مؤلفه های اصلی تفاوت معنادار است. صلاحیت موجود معلمان در مؤلفه های فن آوری، یادگیری مادام العمر، حرفه ای، عملکردی، فکری و تدریس کمتر از سطح متوسط بود.
    کلیدواژگان: صلاحیت های حرفه ای، معلم، آموزش ابتدایی
  • فتاح ناظم صفحه 167
    یکی از شاخص هایی که براساس آن، کشورهای مختلف از نظر علمی درجه بندی می شوند و جایگاهی برای آنها در توسعه در نظر گرفته می شود، وجود محیط های دانشگاهی و میزان مشارکت آنها در تولید علم، دانش و استناد سازی یافته های علمی است. پژوهش مهمترین حرکت در یک محیط دانشگاهی محسوب می گردد. باید توجه داشت که پژوهش می تواند علاوه بر گشودن مرزهای نو در شاخه های مختلف دانش بشری، نقش مهمی در جهت رفع مشکل و محرومیت های جامعه ایفا کند و این امر یکی از مهمترین وظایف مراکز آموزش عالی است. پژوهش، محور افزایش بهره وری است. مدیران درخصوص افزایش بهره وری سهم به سزایی دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جوسازمانی و بهره وری مدیران در دانشگاه آزاد اسلامی است در این پژوهش جامعه آماری تشکیل شده از کلیه مدیران اداری بخش های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی مناطق 8 و 12 که در هر بخش یک مدیر و سه کارمند است. نمونه پژوهش تعداد 200 نفر مدیر است که به روش تصادفی محاسبه گردیده است. ابزار سنجش در این پژوهش، پرسشنامه 50 سوالی لیتوین و استرینجر و پرسشنامه بهره وری 17 سوالی اسمیت و همکاران است نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیری خطی و تحلیل واریانس نشان می دهد که جوسازمانی متعالی در دانشگاه آزاد اسلامی دارای ابعاد ساختار، دوستی، پاداش و ضوابط هستند که در بهره وری خدمات مدیران پژوهشی مؤثرند.
    کلیدواژگان: رهبران پژوهشی، جوسازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی
|
  • Akhtar Jamali, Gholamhosein Hoseininia, Afsaneh Zamani Page 9
    The purpose of this research is to present an appropriate conceptual framework for training effective managers in Iran''s cooperative sector with emphasis on education، research and expansion. A descriptive method - exploratory type - was selected for this research. All managers of cooperative section including upper managers (at ministry level)، middle managers (cooperative chambers and syndicates) and executive managers (directing managers of cooperatives) formed the population for the research. A sample of 200 managers then were selected through stratified random sampling. After reviewing the literature، a questionnaire composed of 6 related components namely participative management، human resources development، empowerment، ICT، organizational learning and entrepreneurship was designed to collect data. The gap between the status quo and the desirable condition was determined through the managers'' viewpoint. Priority of components was identified by factor analysis. Relying on the findings of the research، the conceptual framework was designed and proposed.
  • Habib Maktabi, Parivash Jafari Page 35
    The aim of this study was to develop a meta-cognition based management model for primary schools. First, through reviewing related literature 89 components was extracted. To verify the initial components, a questionnaire was administered between 40 education experts. The analysis of the gathered data resulted in a framework composed of 3 dimensions (forethought, performance, and self-reflection), 6 major components (task analysis, self-motivation and building self- confidence, self-controlling, self-observation, self-judgment, and self-reaction), 19 sub-components (goal setting, strategic planning, self-efficacy evaluation, predicting expected performance, understanding the value of outcomes, following expected goals & outcomes, self-instruction, attention control in performance, applying mentality, time management, task strategies, welcoming other's help, environment exploiting, internal supervision, recording events, self-evaluation, attributing a causal relations between outcomes and goals, self-adaptation, self-satisfaction) and 89 indicators. In order to evaluate principal's performance, a questionnaire was developed based on the initial framework. It was administered to a sample consisted of 314 randomly selected principals of Tehran primary schools. The results of this study revealed that the principal's meta-cognitive behaviors were moderate. Factor analysis and path analysis were also used to analyze the data and to develop the model. The ultimate model composed of 4 dimensions (forethought, performance, self-reflection, and self-efficacy) and 6 main components (task analysis, self-motivation and self- confidence, self-controlling, self-observation, self-judgment, and self-reaction) was developed and approved.
  • Nader Soleimani Page 53
    The purpose of this study was to examine and to compare indicators of team activities among the University departments. The study used the survey method for data collection. The population for this study was taken total faculty memberships in Islamic Azad University Garmsar branch. The randomly selected sample consisted of 41 faculty members. A questionnaire was used to collect the data. The study used mean, standard deviation, T-test and ANOVA to analyze the data. The results showed that: 1) team activities among the departments were low. 2) No significant difference between department team activities were found.
  • Khalil Ghaffari, Ghodsi Ahghar, Ezzatollah Naderi Page 75
    The purpose of the research was to investigate the psychological, social and philosophical foundations of the curriculum in communications and Information technology (ICT). The study used a descriptive research method. The statistical population include all students, teachers and specialists of secondary course of Tehran in 2008-2009. A number of 120 students, 120 teachers and 60 specialists of ICT were selected using multi-stage sampling method. To analyze data, descriptive statistics (frequency, percent, average) and deductive statistics (Friedman Test) were used. Results of the research were as following: 1- There is a meaningful difference between student's views with teachers and specialists related to philosophical foundations. 2- There is not a meaningful difference between student's views with teachers and specialists related to social foundations. 3-There is not a meaningful differences between teacher's views with specialists related to psychological principles. In the field of philosophical foundations largest mean was allocated to active learner in learning process; in the field of social foundations largest mean was allocated to educating students for informational society and in field psychological foundations largest mean to variety methods in content.
  • Alireza Ghasemizad, Nadergholi Ghorchian Page 101
    In Both developed and developing countries, governments play a basic role in making policies, programs and instruments which support the development of micro, small and medium enterprises. One of the mechanisms employed to nurture small firms for more than two decades is business incubation. One of the mechanisms employed to nurture small firms for more than two decades is technology business incubation. The main purpose of this research was to establish influencing factors in Technology Business Incubator's effectiveness and their explanatory model. Therefore, among 56 Technology Business Incubators in Iran, 32 active incubators were selected and by stratified random sampling, 528 start-ups were chosen. The validity of research questionnaires was determined by expert consensus, item analysis and factor analysis; and their reliability calculated by Cronbach’s alpha. Data analysis was then made through SPSS and LISREL. Both organizational procedures and entrepreneurial behaviors were the meaningful mediators. Organizational procedures with (P <. 01, β =0.45) was stronger mediator for the improvement of Technology Business Incubator's effectiveness comparing to entrepreneurial behavior with (P <. 01, β =0.36).
  • Esmaeil Kazempour, Hasan Rastegarpour, Maryam Seyf Naraghi Page 125
    The purpose of this research was to evaluate the art curriculum at middle schools based on discipline approach. The present research is regarded as an applied research in which quasi-experimental method was applied to test the hypothesis. The intended population for the study was consisted of all the students at middle schools in Tonekabon in 1386-1387. Therefore, two groups of students were selected randomly, so that one as an experiment group and the other one as a control group were introduced. To gather the data, we used "Tantez" test in the form of pre-test and post-test. The students showed the level of artistic education in the field of art production, art criticism, art history, and aesthetics by taking 55 five-choice tests. To analyze the data, descriptive and inferential statistics (t-independent test) were used. The results showed that there was art production at art curriculum of middle school. But there arent art criticism, art history, and aesthetics at art curriculum of middle school.
  • Fariba Karimi Page 151
    The purpose of this research was to study the professional competencies of the primary school teachers. From literature review and previous research, a questionnaire with 9 principal components and 98 sub-components was designed. The questionnaire was validated by the experts and its reliability was estimated by Cranach’s Alpha coefficient, which was 0.96. The statistical population of the research was 3951 primary school teachers in Isfahan, from which 310 persons were selected, on the basis of relative random sampling. Descriptive and inferential statistics (dependent t test, factor analysis) were used to analyze the data. After factor analysis, the Components were divided into 13 categories, renaming of which was done with regard to sub-components. The results showed that there was a significant difference between the present situation and teacher's favorable competencies. In all components, there were significant differences. Teacher's competencies in components like technology, life-long learning, professional, performance, intellectual and teaching was less than average.
  • Fattah Nazem Page 167
    One of the indices on which countries are scientifically ranked and judged as a criterion for development is the academic environment and its role in the production of knowledge and documentation of scientific findings. Research is considered as the most important movement in an academic environment. It is worthwhile to note that research can not only open new horizons in various disciplines of human knowledge but also play a significant role in obviating the problems and deprivation of the society. This is one of the major responsibilities of higher education centers. Research is the cornerstone of the increase in productivity. The purpose of this research is to study the relationship between organizational climate and productivity in Islamic Azad University (IAU). The population included all the executive managers (one manager and 3 employees in each section) in all the branches of IAU in zones 8 and 12 of Islamic Azad University. Samples were 200 managers who were randomly selected. The instruments for data collection in this research were a 50 item Litwin & Stringer's Questionnaire and Smith and Colleague's Productivity Questionnaire. The results of a multivariate linear regression and variance analysis indicated that lofty organizational climate in IAU has different aspects of structure, warmth, reward, and standard which affect the productivity of the managers in research departments.