فهرست مطالب

فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی
سال چهارم شماره 1 (بهار 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/03/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مریم افضل خانی، عزت الله نادری، علی شریعتمداری، مریم سیف نراقی صفحه 9
    هدف پژوهش حاضر بررسی ساختار برنامه ریزی درسی آموزش متوسطه ایران در خصوص میزان توجه به مولفه های خلاقیت از دیدگاه استادان و متخصصان برنامه ریزی درسی، به منظور ارائه الگوی جهت زمینه سازی خلاقیت در فرایند یادگیری دانش آموزان بود.پژوهش به روش، زمینه ای انجام شد. جامعه آماری آن، کلیه استادان، متخصصان و کارشناسان برنامه درسی به تعداد 104 نفر بودند حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 92 نفر برآورد گردید و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده است که با روش های آزمون لوین،تی تست، تحلیل واریانس (f) و جدول دانکن تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد کاربرد رویکردهای خلاق (توسعه فرآیندهای شناختی، دانش آموز مداری، انسان اجتماعی و انسان گرایی)در برنامه درسی دوره متوسطه گرایش به سمت «نامطلوب و پایین» دارد. همچنین میزان پرداخته شدن به مولفه های خلاقیت از عناصر مختلف فردی، گروهی و سازمانی گرایش به سمت «پایین» دارد؛ اما میزان کاربرد رویکردهای معنویت گرایی، موضوع مداری در برنامه ریزی درسی گرایش به سمت بالا دارد و رویکردهای همچون انتقال میراث فرهنگی و صلاحیت مداری گرایش به سمت متوسط و پایین دارد.
    کلیدواژگان: خلاقیت، برنامه درسی، دوره متوسطه
  • طاهره حسومی، فتاح ناظم صفحه 37
    با توجه به اهمیت و نقش کارآفرینی مبتنی بر دانش در نوآوری و تبدیل نتایج پژوهشی به محصول و خدمت، ضرورت توجه به آموزش و تریبت کارآفرینی در سطوح دانشگاهی بر کسی پوشیده نیست. توسعه رفتار پژوهشی و پرورش نیروی انسانی توانمند نیازمند توجه خاص به کارآفرینی در مراکز آموزشی است. هدف از انجام پژوهش حاضر یافتن پاسخ برای این پرسش است که آیا بین مولفه های رفتار پژوهشی و کارآفرینی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن رابطه وجود دارد؟ در این مطالعه در مراحل گردآوری اطلاعات و توصیف و کشف روابط بین متغیرها از روش همبستگی، در مباحث تئوریک و مروری بر مطالعات پیشین از روش اسنادی و کتابخانه ای و همچنین از بانک اطلاعات پژوهشی دانشگاه بهره گرفته شده است. نمونه آماری پژوهش را325 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در بر می گیرد.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های محقق ساخته رفتار پژوهشی و پرسشنامه کارآفرینی بوده است. نتایج حاصل از انجام رگرسیون چند متغیره نشان داد هاست که بین مولفه های رفتار پژوهشی (متغیرهای مستقل) و کارآفرینی (متغیر وابسته) در میان اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن رابطه وجود ندارد.بین کارآفرینی اعضای هیات علمی زن و مرد تفاوت معنی دار وجود ندارد. ولی بین رفتار پژوهشی اعضای هیات علمی بر حسب مدرک تحصیلی آنهاتفاوت معنی دار وجود دارد.
    کلیدواژگان: کارآفرینی، رفتار پژوهشی، دانشگاه آزاد اسلامی، عضو هیات علمی، رودهن
  • معصومه عرفانی خانقاهی، پریوش جعفری صفحه 49
    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی اثرات مستقیم و غیر مستقیم سبک رهبری تحولی، فرهنگ یادگیری و یادگیری سازمانی بر هوش سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی (منطقه هشت) انجام شده است. روش پژوهش از نوع مدل یابی علی یا مدل معادلات ساختاری بوده است.نمونه پژوهش حاضر 311 نفر از اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاهی منطقه هشت دانشگاه آزاد اسلامی بودند. داده های پژوهش با استفاده از پرسش نامه هوشی سازمانی، سبک رهبری تحولی، جو یادگیری و ممیزی یادگیری سازمانی گردآوری شدند. از روش تحلیل عاملی تائیدی (CFA) و مدل معادلات ساختاری (SEM) بر پایه ی نرم افزار لیزرل برای ارزیابی مدل ساختاری استفاده شد. براساس نتایج مدل معادلات ساختاری، متغیرهای نهفته سبک رهبری تحولی، یادگیری سازمانی و فرهنگ یادگیری به طور مستقیم و غیر مستقیم بر هوش سازمانی تاثیر می گذارند و هر چه سبک رهبری ویژگی های تحول گرایی بیشتری داشته باشد و جو مناسبی برای یادگیری وجود داشته باشد احتمال افزایش هوش سازمانی وجود دارد. مدل ارزیابی شده از شاخص های برازندگی خوبی برخوردار بود. با توجه به نتایج این پژوهش، توجه به این سه متغیر اثر گذار می تواند در ارتقاء هوش سازمانی دانشگاه ها نقش مهمی داشته باشد و این عوامل باید در برنامه ریزی جهت هوشمند سازی دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: هوش سازمانی، فرهنگ یادگیری، یادگیری سازمانی، سبک رهبری تحولی، مدل معادلات ساختاری
  • قاسم خان زاده، هما غفوریان، آمنه فلامرزی صفحه 67
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت عملکرد مدیران با ثبات و بی ثبات از دیدگاه دبیران انجام شد. روش پژوهش توصیفی(پیمایشی) بود. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و معلمان مدارس راهنمایی شهرستان اسلامشهر بودند. حجم نمونه مدیران با استفاده از جدول مورگان وکرجسی90نفر برآورد گردید؛ و با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. علاوه بر این از3نفر از دبیران هر مدرسه خواسته شده است تا عملکرد مدیران را ارزیابی نمایند که به این ترتیب270 نفر معلم در پژوهش مشارکت جستند.ابزار گردآوری داده ها برای ارز یابی عملکرد پرسشنامه ای مرکب از پنج موٴلفه روابط انسانی، امور آموزشی، امور تربیتی، امور اداری -مالی و ارزشیابی و68پرسش در طیف پنج درجه ای لیکرت بود. داده های گردآوری شده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و آزمونU مان ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند. یافته های پژوهش نشان داده است که، بین کیفیت عملکرد مدیران با ثبات وبی ثبات در مولفه های امور آموزشی، تربیتی، اداری - مالی و ارزشیابی تفاوت معناداری وجود دارد؛اما دررمؤلفه روابط انسانی تفاوتی مشاهده نشده است.
    کلیدواژگان: ثبات مدیریت، کیفیت، عملکرد، اثربخشی، مدارس راهنمایی
  • مهدی کریمی، سعید رجایی پور، رضا هویدا صفحه 83
    هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین ابعاد جو سازمانی و رفتار اخلاقی کارکنان ستادی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی در سال تحصیلی 1389بود.روش پژوهش توصیفی(همبستگی) بوده و جامعه مورد مطالعه شامل 2067 نفر از کارکنان ستادی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم تعداد 129 نفر از آنان انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، شامل پرسشنامه جو سازمانی لیتوین و استرینجر(1968) با 50سوال و پرسشنامه رفتار اخلاقی لوزیر(2000) دارای 13سوال با مقیاس پنج درجه ای لیکرت بود و ضریب پایایی آنها به ترتیب 78/. و 91/. به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سطح آمار توصیفی از شاخص های میانگین،، انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون، آزمون tمستقل، تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد.یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که از میان ابعادجو سازمانی، مسئولیت،استاندارد و تضاد رابطه معناداری را با رفتار اخلاقی دارند(05/0>P). بین ابعاد دیگر جو سازمانی یعنی حمایت، ریسک پذیری، پاداش، هویت، ساختار،صمیمیت با رفتار اخلاقی کارکنان رابطه معنا داری مشاهده نشد(05/0P>). متغیرهای دموگرافیک(جنسیت، دانشگاه محل خدمت، میزان تحصیلات)تفاوت معناداری را از نظر رفتار اخلاقی نشان ندادند(05/0P>). همچنین متغیرهای دموگرافیک(سابقه خدمت، سن) تفاوت معناداری را از نظر جو سازمانی نشان دادند(05/0>P). با توجه به اینکه میانگین نمرات ابعاد جو سازمانی و رفتار اخلاقی در هر دو دانشگاه در سطح پایینی قرار داشت، لذا به مدیران دانشگاه پیشنهاد می شود که با توسعه و بهبود ارتباطات، مشارکت دادن کارکنان در تصمیم گیری ها، دادن اختیار و آزادی عمل به کارکنان، استفاده از سیستم های پاداش و حمایت زمینه بهبود رفتار اخلاقی کارکنان را فراهم نمایند
    کلیدواژگان: جو سازمانی، رفتار اخلاقی، کارکنان ستادی، دانشگاه
  • محسن گل پرور، پروین دخت رفیع زاده صفحه 103
    عدالت در هر محیط و شرایطی از متغیرهای بسیار مهم برای انسانها محسوب می شود، به ترتیبی که بسیاری از رفتارهای انسانی تحت تاثیر تصور از حضور یا عدم حضور عدالت می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش تعدیل کنندگی عدالت در رابطه بین رهبری فداکارانه با رهبری خودکامه ادراک شده مدیران و تعهد سازمانی معلمان بود. این مطالعه که به صورت گذشته نگر و در قالب همبستگی انجام گرفت، از گروه نمونه 246 نفری از معلمان زن و مرد که با استفاده از نمونه گیری خوشه ایدو مرحله ای انتخاب شدند استفاده بعمل آمد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 4 سؤالی عدالت توزیعی، پرسشنامه 12 سؤالی عدالت رویه ای و اطلاعاتی، پرسشنامه 4 سؤالی عدالت بین فردی، پرسشنامه رهبری فداکارانه 2 سؤالی، پرسشنامه رهبری خودکامه 2 سؤالی و پرسشنامه تعهد سازمانی 3 سؤالی استفاده شد. داده های پژوهش با ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی تحلیل شدند. نتایج بدست آمده نشان داد، عدالت توزیعی (229/0=r و 336/0-=r)، عدالت رویه ای و اطلاعاتی (438/0=r و 426/0-=r)، عدالت بین فردی (438/0=r. 413/0-=r) و رهبری فداکارانه (148/0=r و 221/0-=r) به ترتیب با تعهد سازمانی و رهبری خودکامه دارای رابطه مثبت و منفی معنادارهستند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نیز نشان داد که عدالت بین فردی رابطه رهبری فداکارانه را با تعهد سازمانی و عدالت توزیعی رابطه رهبری فداکارانه را با رهبری خودکامه تعدیل می نماید.
    کلیدواژگان: عدالت، رهبری فداکارانه، رهبری خودکامه، تعهد سازمانی معلمان
  • صدیقه میرزازاده، نرگس سعیدیان صفحه 119
    این پژوهش با هدف تعیین موانع گسترش فرهنگ گرایش به ورزش در گذران اوقات فراغت معلمین زن شهر اصفهان انجام گرفته است. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمین زن رسمی و پیمانی در مدارس دخترانه عادی – دولتی نواحی پنجگانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-88 به تعداد 8032 نفر تشکیل داده اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه 170 نفر برآورد شد و به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند.ا بزار گرد آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. پایایی پرسشنامه بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 92/0 به دست آمده است. داده های گرد آوری شده با استفاده از آزمون t تجزیه و تحلیل شدند.. نتایج نشان داد ضعف اطلاع رسانی و تبلیغات در زمینه اهمیت ورزش(با میانگین 74/3)، ضعف تجهیزات و امکانات (با میانگین 84/3)، تعصبات مذهبی(با میانگین 23/3)و آداب و سنن فرهنگی (با میانگین 31/3) به عنوان موانع گسترش فرهنگ گرایش به ورزش معلمین زن در گذران اوقات فراغت ایفای نقش نموده اند که از این بین موانع تجهیزات و امکانات(با میانگین84/3) بیشترین میانگین و تعصبات مذهبی(با میانگین23/3)کمترین میانگین از بین موانع گسترش فرهنگ گرایش به ورزش در معلمین زن را داشته است.هم چنین در مقایسه نظرات پاسخگویان بر حسب تاهل،میزان تحصیلات و ناحیه محل خدمت تفاوت معنا داری وجود نداشت.
    کلیدواژگان: اوقات فراغت، ورزش، معلمان، اصفهان
  • سید احمد هاشمی صفحه 141
    هدف تحقیق حاضر بررسی میزان استفاده از مفاهیم تربیت شهروندی در محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی در دوره راهنمایی از دیدگاه دبیران این دروس در شهرستان های لامرد و مهر در سال تحصیلی 88-78 بوده است. نمونه آماری تحقیق، تعداد 64 نفر از دبیران زن و مرد درس اجتماعی، دارای مدارک تحصیلی فوق دیپلم تا لیسانس می-باشد. ابزار تحقیق، یک پرسشنامه 30 سئوالی محقق ساخته در قالب طیف لیکرت بود که ضریب پایایی آن برابر 91/. محاسبه گردید. داده های جمع آوری شده با روش های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و روش های آمار استنباطی (تحلیل واریانس یک عاملی و دوعاملی، آزمونهای تعقیبی بر اساس فواصل اطمینان همزمان و آزمون فریدمن) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داده است؛ که میزان استفاده از مفاهیم تربیت شهروندی در محتوای کتابهای این دوره متفاوت است، در پایه سوم نسبت به سایر پایه ها بیشتر از مفاهیم تربیت شهروندی استفاده شده است. به طور کلی بر اساس دیدگاه دبیران کتب تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی، از نظر میزان آموزش مفاهیم تربیت شهروندی در قالب مولفه های شهروندی؛ شامل حقوق، تکالیف، عدالت و برابری، مشارکت اجتماعی، مشارکت سیاسی و سواد سیاسی در سطح متوسط و کمتر از حد انتظار بوده است.
    کلیدواژگان: تربیت شهروندی، کتابهای تعلیمات اجتماعی، دوره راهنمایی، آموزش و پرورش
|
  • Mariam Afzalakhani, Ezatolah, Naderi, Ali Shariatmadari, Mariam Seif Naraghi Page 9
    The purpose of present research was to investigate educational curriculum planning structure for high school level in Iran regarding the level of attention to innovation elements from educational planning professors and specialists’ viewpoints, in order to design guiding patterns for innovation centered curriculum to apply in high school curriculum, based on the level of attention and regarding innovation elements, and in other words the weaknesses and strong points concerning paying attention to innovation and creativity in curriculum. The research is a contextual study whose statistical population consisted all professors and specialists of curriculum numbered 104 individuals, 92 of which were selected after determination of sample volume using Morgan table. The instrument for data collection was researcher designed questionnaire that was used after determination of perpetuity and justifiability. In analyzing the data, using SPSS software in descriptive statistics stage. Mean and standard deviation, as well as T test, Levine test and Duncan test were used to analyze data. Our findings suggest that from specialists and experts’ points of view, application of creative approaches and methods (developing cognitive processes, student-oriented approaches, social human and humanism) in high school curriculum tends to be inefficient and low. Also, the rate of considering creativity elements from different personal, collective and organizational elements tends to be low; but the level of application of approaches and spiritual centered orientations, subject centeredness tend to be high and the approaches such as transferring cultural heritage and competence centeredness tend to be in average and low level.
  • Tahereh Hasoomi, Fatah Nazem Page 37
    Regarding the significant role of knowledge-based entrepreneurship in innovation and converting the research results into products and services, it is imperative to train entrepreneurs in universities. The main purpose of the present study was to investigate the answer to following question: is there any relationship between research behaviour and entrepreneurship among academic staff in Islamic Azad University (IAU) Roudehen Branch? To this end, a survey method was used to collect data and find the relationship between variables. Theoretical issues and literature review were also carried out through a library research together with benefiting from the university’s research data base. The population of the study consisted of all the faculty members (N=325) of IAU Roudehen Branch. The research instruments were a researcher-designed questionnaire for research behaviour and the entrepreneurship questionnaire. The results of multivariate regression indicated that there was no relationship between research behaviour (Dependant variable) and entrepreneurship (Independent variable) among university professors in Islamic Azad University (IAU) Roudehen Branch. There was no significant difference between the male and female professors in this respect. Also, no relationship was found between their research behaviour and academic degrees.
  • Masomeh Erfani Khanghahi, Parivash Jafari Page 49
    The purpose of this study was to assess the direct and indirect impacts of transformational leadership style, learning culture and organizational learning on organizational intelligence in Islamic Azad University (zone:8). The sample population for the study were 311 scientific board members of Islamic Azad University. Scientific board members completed organizational intelligence, learning climate, organizational learning Audit and multifactor leadership questionnaire. Lisrel project software was applied for confirmatory factor analysis (CFA) and Structural Equation Modeling (SEM).Based on the tested structural equation model, transformational leadership style, organizational learning and learning culture; Latent variables have direct and indirect impact on organizational intelligence. Transformational leadership, organizational learning and learning culture enhance organizational intelligence.The tested model had a good fit. The findings suggest that these factors must be considered in plans and programs for promoting organizational intelligence.
  • Ghasem Khanzadeh, Homa Ghafourian, Ameneh Falamarzi Page 67
    The purpose of this research was to investigate the effect of management stability on quality of school principals functions viewpoints of teachers of secondary schools. Descriptive-correlation method was used for the study. Statistical population for the study included all superintendents of secondary schools in Eslamshahr. Classified random sampling was used to select the sample population and 90 teachers were selected based on Morgan & Jessie tables. Three high schools teachers were also requested to respond to the questionnaire. The instrument was a researcher design questionnaire including 68 items that explained 5 elements (Human Relation-Educational Affaires- Financed matters-Administrative-Assessment) as factors to show managers performance, measured with 5 degree Likert Scales. Validity of the instrument was approved by review of the advisors of the project and reliability was measured by use of Cronbach alpha that showed 0.97. Data gathered was analyzed by use of such central tendency indicators as Frequency – Mean –Standard deviation as well as inferential statistics as Unman whitney test by spss software. The results of this research revealed that there were meaningful relationships between the management stability and quality of performance among school managers in terms of educational affairs, administrative and assessment. However, there was found no meaningful relationship between management stability of managers and quality of their functions in terms of human affairs.
  • Mehdi Karimi, Saeed Rajaeepur, Reza Hovida Page 83
    The aim of this research was to study the relationship between organizational climate and ethical behaviors among the personnel of Isfahan University and Isfahan Medical Sciences University in 2010. To achieve this purpose 129 personnel of Isfahan University and Medical Sciences University were selected by classified proportionate sampling method. The research instruments included Litwin & Stringer, organizational climate questionnaire and Lussier ethical behaviors. The data was analyzed through Pearson correlation, Regression, ANOVA analysis. The reliability coefficient of questionnaires was measured through Cronbach Alpha in organizational climate (0.78) and the reliability coefficient of ethical behaviors questionnaire was measured (0.91). The results showed that there were significant correlation between responsibility, standard & conflict (P<0/05). There were no significant correlation between organization risk dimensions, structure, reward, warmth, support, identity, (P>0/05). Demographic variables (sex, university, education level) were not related to the ethical behavior (P>0/05). In addition, variables (years, work experience) were related to the organizational climate (P<0/05). Therefore, the university directors are proposed to improve the organizational climate by improving and developing communications. Participating the staff in making decision, empowering and giving the liberty act to the staff and using rewarding and protection system to the same extent, they would have the same effects in the staffs ethical behaviors.
  • Sedigheh Mirzazadeh, Narges Page 119
    This research was conducted to determine the impediments to promotion of the culture of inclination to the sports for spending the leisure-time among the female teachers in Isfahan. Descriptive method was followed in this study. The statistical populating consisted all 8032 official and contractual female teachers employed in ordinary public schools of Isfahan five districts in the academic year 2009-2010. Sample population was 170 selected by multi phase's random process. The tool for collecting data was the researcher designed questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed using the opinions of supervisor and experts in this field, and the reliability with 92% on the basis of Kronbach Alpha. The analysis of research data indicated the impediments to the promotion of the culture of inclination to the sports for spending the leisure –time among the female teachers in Isfahan have consisted of the poor information and poor facilities and equipments(with a mean of 3.84),the religious prejudices (with a mean of 3.23), the cultural traditions and customs (with a mean of 3.31), that among these factors, the facilities and equipments with a mean of 3.84 had the highest mean and the religious prejudices with a mean of 3.23 received the lowest mean. Also there was no difference with the respect to the marital status, education, and place of work by comparison with the respondent's opinions.