فهرست مطالب

پژوهش های نوین روانشناختی - پیاپی 18 (تابستان 1389)

فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی
پیاپی 18 (تابستان 1389)

  • 210 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1389/07/20
  • تعداد عناوین: 9
|
  • حسین اشرفی سلطان احمدی، علیرضا غلامیان، احد مهرمند، بهاره عزیزینژاد صفحه 1
    هدف اصلی این تحقیق، بررسی رابطه تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی دبیران مدارس مقطع راهنمایی شهرستان مهاباد بود که در راستای آن از روش توصیفی پیمایشی مقطعی استفاده شد. جامعه آماری شامل 300 نفر از دبیران مدارس راهنمایی بود که از بین آن ها 168 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی تصادفی به-عنوان نمونه انتخاب شدند و 161 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت جمع آوری اطلاعات تعهد سازمانی از پرسشنامه میر و آلن و برای سنجش فرسودگی شغلی از پرسشنامه مزلچ استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده هابا استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون، نشان داد که بین تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی رابطه ی معنی دار وجود دارد (r = -0/38; p< 0.001) و همچنین فرسودگی شغلی با متغیرهای تعهد عاطفی (r=-0/41; p< 0.01)، تعهد مستمر (r=- 0/2; p< 0.01) و تعهد هنجاری (r=-0/2; p< 0.01)همبستگی معکوس و معنی داری دارد.
    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، فرسودگی شغلی، تعهد مستمر، تعهد عاطفی، تعهد هنجاری
  • علی نقی اقدسی صفحه 31
    به منظور تعیین میزان اثربخشی مشاوره فردی و مشاوره گروهی براساس تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران، 36 ورزشکار زن و مرد تیم های ملی در رده های و رشته های مختلف ورزشی به عنوان آزمودنی انتخاب گردید. در مرحله ی بعد به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین شدند. متغیرهای مورد مطالعه شامل مشاوره فردی و گروهی با استفاده از تئوری معکوس به عنوان متغیر مستقل، میزان استرس به عنوان متغیر وابسته بودند. برای یکی از گروه های آزمایش، مشاوره فردی و گروه آزمایش دیگر مشاوره گروهی، هر دو با استفاده از مفاهیم و روش ها و فنون مورد تاکید تئوری معکوس، به کار گرفته شد. گروه سوم به عنوان گروه کنترل استفاده گردید. در گروه های سه گانه به منظور تعیین میزان استرس آنها در قبل و پس از اعمال متغیر مستقل از پرسش نامه استرس لیونل کودرون استفاده شد و پس از جمع آوری داده ها، اطلاعات حاصل با روش های آماری تحلیل واریانس یک راهه و دوراهه (ANOVA) با اندازه گیری های مکرر، آزمون تی وابسته و آزمون تعقیبی توکی با (P<0/05) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج زیر حاصل گردید:- تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران تیم های ملی تاثیر مثبت و معنی داری در سطح (0/003) داشت؛- مشاوره فردی با استفاده از تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران تیم های ملی تاثیر مثبت و معنی داری در سطح (0/001) داشت؛- مشاوره گروهی با استفاده از تئوری معکوس در کاهش استرس ورزشکاران تیم های ملی تاثیر مثبت و معنی داری در سطح (0/001) داشت؛- بین مشاوره فردی و مشاوره گروهی در کاهش استرس ورزشکاران تیم های ملی تفاوت معنی داری وجود نداشت. در کل می توان نتیجه گرفت برای کاهش استرس ورزشکاران تیم های ملی می توان از مشاوره های فردی و گروهی بهره گرفت. همچنین تئوری معکوس می تواند به عنوان یکی از تئوری های موثر در مشاوره با ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد.
    کلیدواژگان: تئوری معکوس، مشاوره فردی، مشاوره گروهی، استرس، ورزشکاران تیم های ملی
  • سعید طولابی، حسن اسدزاده، علیرضا مرادی، محمد نقی فراهانی، امید شکری صفحه 51
    هدف
    به منظور بررسی اثر حافظه فعال و خستگی شناختی بر عملکرد حل مسائل شناختی دانشجویان دختر و پسر، آزمایشی طراحی و اجرا شد.
    روش
    ابتدا براساس شاخص پردازش اطلاعات (IPI)، هشتاد نفر دانشجوی دختر و پسر دارای ظرفیت موثر حافظه ی فعال، یک انحراف استاندارد بالاتر و پائین تر از میانگین، از یک گروه 300 نفره انتخاب شدند و به طور تصادفی در 8 گروه 10 نفره جایگزین شدند. آزمایش دارای دو مرحله بود. در مرحله ی اول آزمودنی ها در گروه های کنترل و آزمایش با مسائل تشخیصی قابل کنترل و غیرقابل کنترل روبه رو شدند و به دنبال آن در مرحله ی دوم به منظور مقایسه، گروه ها در موقعیت حل مساله قرار گرفتند. در نهایت، داده ها به-وسیله تحلیل واریانس سه راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات عملکرد حل مساله دانشجویان دختر و پسر از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، در موقعیت حل مساله عملکرد دانشجویان پسر از دانشجویان دختر بهتر بود. همچنین، نتایج نشان داد که اثر اصلی متغیر گروه (گروه کنترل و گروه آزمایش) و متغیر حافظه (افراد با ظرفیت موثر حافظه ی فعال بالا و افراد با ظرفیت موثر حافظه فعال پایین) بر عملکرد حل مساله دانشجویان معنادار به دست آمد. به عبارت دیگر، در موقعیت حل مساله، عملکرد حل مساله افراد گروه کنترل در مقایسه با گروه آزمایش و افراد با ظرفیت موثر حافظه ی فعال بالا در مقایسه با دانشجویان دارای ظرفیت موثر حافظه ی فعال پایین، بهتر بود. اما، کنش متقابل هیچ یک از متغیرها معنادار نبود.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش حاضر، ضرورت توجه و تاکید بر نقش محوری متغیرهای خستگی شناختی و ظرفیت حافظه فعال را در مطالعه عملکرد افراد در موقعیت حل مساله مورد توجه قرار می دهد.
    کلیدواژگان: خستگی شناختی، حافظهی فعال، حل مسائل شناختی، جنس
  • احمد علیپور، تورج هاشمی، جلیل باباپور خیرالدین، فهیمه طوسی صفحه 71
    پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین راهبردهای مقابله ای و شادکامی دانشجویان پرداخته است. در این تحقیق که از نوع توصیفی است تعداد 384 نفر به طور تصادفی از دانشجویان رشته-های مختلف برگزیده شدند و در بین آنها پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس- فولکمن و مقیاس شادکامی دانشگاه مموریال نیوفاندلند (مونش) اجرا گردید. نتایج مطالعه، همبستگی مثبت و معنی داری (p<0.01) را بین شادکامی و راهبردهای مقابله ای مساله-مدار و همبستگی منفی و معنی داری (p<0.01) را بین شادکامی و راهبردهای مقابله ای هیجان-مدار نشان داد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که با در نظر گرفتن زیرمقیاس های این دو نوع راهبرد مقابله ای، راهبرد فرار-اجتناب (ß=-0.43، p<001)، ارزیابی مجدد مثبت (ß=0.33، p<001)، مساله گشایی برنامه ریزی شده (ß=0.12، p<05)، خویشتنداری (ß=-0.11، p<05) و مسوولیت پذیری (ß=0.10، p<05) به ترتیب شادکامی را پیش بینی می کنند.
    کلیدواژگان: راهبردهای مقابله ای، مساله مدار، هیجان مدار، شادکامی، دانشجو
  • زلیخا قلی زاده، جلیل باباپور خیرالدین، رضا رستمی، منصور بیرامی، حمید پورشریفی صفحه 87
    هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تاثیرآموزش نوروفیدبک بر حافظه کاری بود، که به صورت نیمه آزمایشی انجام شد، در این پژوهش دو گروه آزمایش و پلاسیبو وجود داشت. بدین منظور از بین دانشجویان یک زبانه (فارسی زبان) دانشگاه تبریز که داوطلب شرکت در پژوهش بودند30 نفر که معیارهای لازم را جهت انتخاب نهایی داشتند، انتخاب شد، و در نهایت به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش وپلاسیبو (هرکدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت 2 ماه تحت20 جلسه آموزش با نوروفیدبک قرار گرفت و گروه پلاسیبو نیز طی20 جلسه جلوی مانیتور می نشستند بدون اینکه آموزش نوروفیدبک دریافت کنند. دانشجویان هر دو گروه (آزمایشی و پلاسیبو) در دو مرحله ی پیش و پس از آموزش با پرسشنامه آزمون فراخنای حروف-ارقام مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر این بود که آموزش نوروفیدبک تاثیر معنی داری بر حافظه کاری دارد.
    کلیدواژگان: نوروفیدبک، بیوفیدبکالکتروانسفالوگرافی، حافظه کاری
  • حسین قمری گیوی، سجاد بشرپور صفحه 101
    هدف
    پژوهش حاضر با هدف مقایسه پردازش حسی و معنایی اطلاعات در سه گروه بیماران دچار اسکیزوفرنیا، بیماران دچار افسردگی اساسی و گروه کنترل سالم انجام گرفت.
    روش
    روش پژوهش حاضر، علی مقایسه ای و از نوع طرح مورد شاهدی بود. جامعه ی آماری این پژوهش را کلیه ی افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی و اختلال افسردگی بستری در بیمارستان های شهرستان اردبیل تشکیل داد. تعداد 30 نفر مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی و تعداد 30 نفر مبتلا به اختلال افسردگی به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان گروه های مورد مطالعه و تعداد 30 نفر نیز به همین روش از بین جامعه افراد بهنجار به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند در نهایت 4 نفر از گروه اسکیزوفرنی و 2 نفر از گروه افسرده از شرکت در مطالعه خودداری کردند یعنی در کل 84 نفر در این پژوهش شرکت کردند. پس از تشخیص روانپزشک، هر سه گروه با استفاده از پرسشامه های نیمرخ حسی بزرگسال و آزمون افتراق معنایی آزگود ارزیابی شدند. یافته-ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که در مولفه های ثبت پایین (p<0/001) و حساسیت حسی (p<0/01) و اجتناب از احساس (p<0/03) بین سه گروه تفاوت معنی وجود دارد ولی در مولفه جستجوی احساس تفاوت معنی داری بین سه گروه وجود نداشت. در ارتباط با پردازش معنایی نیز، در مولفه های ارزیابی (p<0/001)، قدرت (p<0/001) و فعالیت (p<0/002) این سه گروه تفاوت وجود داشت ولی در مولفه خطر تفاوت آماری معنی داری بین سه گروه وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    در مقایسه با گروه سالم افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و افسردگی اساسی اطلاعات حسی و معنایی را به طور متفاوتی پردازش می کنند. یعنی در قلمرو آسیب شناسی روانی مولفه های ثبت پایین، حساسیت حسی و اجتناب از احساس به عنوان یک عامل مشترک عمل می کند و در پردازش معنایی نیز مولفه های ارزیابی، توانایی و فعالیت در جمعیت بالینی ضعیف تر هستند، بدون اینکه بتوان تفاوت معنی-داری در جمعیت بالینی مشاهده کرد.
    کلیدواژگان: پردازش حسی، پردازش معنایی، اسکیزوفرنی، افسردگی اساسی
  • میرمحمود میرنسب صفحه 125
    پژوهش حاضر، با هدف بررسی و مقایسه انواع رهیافت های مقابله ای مذهبی و غیرمذهبی در دانش آموزان تیزهوش و عادی شهر تبریز انجام گرفت. 240 دانش آموز تیزهوش و عادی مقطع دبیرستان (120 دانش آموز تیزهوش و 120 دانش-آموز عادی) با استفاده از روش تصادفی خوشه-ای انتخاب شدند. پرسشنامه راهیابی در حوادث و رخدادهای تنیدگی زای زندگی برای بررسی انواع رهیافت های مقابله ای (اقدامی و اسنادی) مورد استفاده اجرا شد. تحلیل داده-های حاصل با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره، حاکی از آن است که بین دانش-آموزان تیزهوش و عادی در تمام محورهای مقابله ای اقدامی پرسشنامه را هیابی در حوادث و رخدادهای زندگی به جز محور اقدام شخصی تفاوت معنی دار وجود دارد. علاوه بر آن تفاوت محورهای مقابله اسنادی به جز در محور اسناد اجتماعی نیز معنی دار است. بدین ترتیب که در موقعیت های چالش انگیز، دانش آموزان عادی در مقایسه با دانش آموزان تیزهوش از رهیافت های مقابله ای بیشتری استفاده می کنند. یافته های مطالعه با تاکید بر استفاده دانش آموزان از رهیافت های مقابله ای مذهبی در موقعیت های منفی و تهدیدکننده سلامتی مورد بحث قرار می-گیرند و انجام پژوهش با گروه های غیردانش آموزی، افراد بزرگسال و توجه به رابطه مولفه های سازگاری روان شناختی را با انواع رهیافت های مقابله ای در افق تحقیقات آینده نشان می دهند.
    کلیدواژگان: رهیافت های مقابله ای، دانش آموزان تیزهوش و عادی، مقابله مذهبی و غیرمذهبی
  • فرزانه میکائیلی منیع صفحه 143
    هدف این مطالعه بررسی ویژگی های روانسنجی آزمون 84 سوالی بهزیستی روانشناختی ریف و همکاران بود. این آزمون دارای 6 مولفه خودمختاری، هدفمندی در زندگی، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، پذیرش خود می باشد که پژوهشگران مختلف در خصوص ویژگی های روانسنجی و ساختار سازه ای آن دیدگاه های متفاوتی دارند. برای رسیدن به این مهم 376 نفر از بین دانشجویان رشته های مختلف کارشناسی و ورودی های مختلف با بهره-گیری از نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب و آزمون روی آن ها اجرا شد. برای تحلیل داده ها از آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید. نتایج نشان دادند ضریب پایایی درونی (آلفای کرونباخ) این آزمون برای تمام مولفه ها بیش از 0/70 است که بر این اساس ابزار مناسبی است. علاوه بر این بررسی روایی سازه ابزار فوق از طریق تحلیل عاملی تاییدی نشان داد، مدل شش عاملی پیشنهادی سازندگان در قیاس با مدل های یک و سه عاملی برازش بهتری داشته و در این نمونه نیز مورد تایید است. بر این اساس، از این مقیاس می توان برای سنجش وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان کارشناسی بهره گرفت.
    کلیدواژگان: مدل شش عاملی بهزیستی روانشناختی، آزمون بهزیستی روانشناختی، تحلیل عاملی تاییدی
  • تورج هاشمی، عیسی حکمتی صفحه 167
    برخی از مطالعات حاکی از این می باشند که بیماران وسواسی-اجباری و هم افسرده نقایص شناختی و نوروپسیکولوژیک نشان می دهند، اما برخی از پژوهشگران (موریتز، 2001) این فرضیه را مطرح کرده اند که نقایص نوروپسیکولوژیک بیماران وسواسی- اجباری به دلیل وجود اختلال همزمان نشانه های افسردگی است. این مطالعه در صدد بررسی این فرضیه است که در سه مولفه کارکردهای اجرایی (بازداری، تغییر آمایه و به روزرسانی حافظه فعال) بین این گروه ها تفاوت وجود دارد.
    در راستای هدف پژوهش با استفاده از پرسشنامه 90SCL-، 30 دانشجوی افسرده و 30 دانشجوی وسواسی انتخاب و با گروه کنترل مورد مقایسه قرار گرفتند. برای تشخیص اختلالات مورد نظر از آزمون افسردگی بک و آزمون وسواسی- اجباری مادزلی استفاده شد. بیماران مبتلا به وسواسی- اجباری که در آزمون بک نمره بالاتر از 20 دریافت کرده بودند از مطالعه کنار گذاشته شدند. تحلیل داده های به دست آمده نشان داد که در زمینه بازداری، بین گروه کنترل با گروه های بیمار تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین بین گروه وسواسی- اجباری و افسرده نیز تفاوت معنادار وجود داشت، بدین صورت که در افسرده ها شدت نقص بیشتر بود. در متغیر تغییر آمایه نیز بین افراد سالم و بیماران تفاوت وجود داشت ولی شدت نقص ها در گروه افسرده بیشتر از وسواسی- اجباری بود. در زمینه ی به روز رسانی حافظه ی فعال نیز گروه سالم با بیماران تفاوت داشتند، اما بین افسرده ها و وسواسی- اجباری ها تفاوتی وجود نداشت. یافته های مطالعه حاضر نشان دادند که هم بیماران افسرده و هم بیماران وسواسی- اجباری در مولفه های سه گانه دچار آسیب هستند. اما بیماران افسرده در بیشتر زمینه ها نقص شدیدتری نسبت به بیماران وسواسی- اجباری نشان می دهند.
    کلیدواژگان: افسردگی، وسواسی، اجباری، کارکردهای اجرایی، بازداری، تغییر آمایه، به روز رسانی حافظه ی فعال
|
  • H. Ashrafi Soltan Ahmadi, A. Mehrmand, A. Gholamian, B. Azizi Nejad Page 1
    The main purpose of this study was the survey study of relationship between job burnout and organizational commitment among schoolteachers of Mahabad. In a cross sectional survey research, 148 teachers were selected by stratified random sampling amongst 300 teachers, Then answered to Maslach Burnout Inventory (MBI) and Meyer & Allen’s commitment questionnaire. Data were analyzed by pearson’s correlation coefficient and regression analysis. The results showed significant relationship between organizational commitment and job - burnout (r = -0/38; p< 0.001), significant relationship between affective commitment and job burnout (r=-0/41; p< 0.01), significant relationship between Continuous commitment and job - burnout(r=- 0/2; p< 0.01), significant relationship between Normative commitment and job - burnout (r=-0/2; p< 0.01).
  • A. Aghdasi Page 31
    The purposed of this study was to determine the extent of individual and group counseling effectiveness based on Reversal theory in decreasing athletes stress. 36 males and females from national athletes teams in various athletic fields were randomly chosen then dssigned into of two experimental and one control group. The variables includeindividual and group counseling based on the reversal theory as independent variable and the extent of stress as dependent one. One group was exposed to individual counseling and the other got group counseling. Using the concepts, procedures and techniques that are emphasized by reversal theory, the two groups were examined. Thecontrol group did not get any counseling. The standard stress questionnaire of Lionel Coudyron was implemented both before and after the experiment to determine theextent of stress of the subjects. The data were collected and analyzed by two-way analysis of variance. Results showed that there was a positive and significant effect of reversal theory both with individual and group counseling in decreasing national teams athlete's stress (P<0/01) but there was not significant difference in decreasing stressbetween individual and group counseling using reversal theory. In general, one can infer that in order to decrease the national teams athletes stress the individual and group counseling can be used. The reversal theory can also be used as one of the effective theories in individual and group counseling.
  • S. Toulabi, H. Asadzadeh, A.R. Moradi, M.N. Farahani, O. Shokri Page 51
    An experiment was designed and administered to study the effect of working memory and cognitive exhaustion on cognitive problem solving performance. First, 80 male and female students whose scores on the working memory test was one standard deviation above and blow the mean were selected based on an information processingindex and randomly assigned into 8 groups each including 10 participants. The experimental consisted of cognitive exhaustion and problem-solving tasks for the experimental group and a problemsolving tasks for the control group. We also included the effect of gender in this investigation. Finally, having compared the experimental and the control group through independent t-test, we analyzed the data through a three- way ANOVA test. The results showed that in the problem-solving situation had better performance of male student for female student. The results also indicated that hadsignificant the effect of group variable (control and experiment group) and working memory variable (above and blow) on performance problem- solving, but, nosignificant reciprocal interaction none of variables.
  • A. Alipour, T. Hashemi, J. Babapour, F. Tousi Page 71
    The present investigation aimed at examining the relationship between coping strategies and happiness among university students. For this reason, 384 students were selected randomly, then responded to Lazarus-Folkman coping strategies checklist and Memorial University of Newfoundland Scale of Happiness (MUNSH). Findings revealed positive, significant relationship (p<0.01) between happiness and problem-focused copingstrategies and negative, significant relationship (p<0.01) between happiness and emotion-focused coping strategies. Also, regression analysis revealed that in regard to sub-scales of these two coping strategies, escape-avoidance (ß=-0.43, p<001), positive reappraisal (ß=0.33, p<001), planful problem solving (ß=0.12, p<05), self control (ß=-0.11, p<05) and accepting responsibility (ß=0.10, p<05) predict happiness significantly.
  • Z. Golizadeh, J. Babapour, R. Rostami, M. Beyrami, H. Poursharifi Page 87
    The present research investigates the effects of neurofeedback on working memory. For this reason 30 monolingual (Fars) University students in 2 groups (experimental and placebo) were assigned. Participants completed the working memory test in two stages (pre-test and post-test). Data were analyzed through ANCOVA.The result revealed that after 20 session of neurofeedback training, the experimental group exhibited improvement in working memory. Groups did have significant differences in working memory.Neurofeedback (NF) refers to an operant conditioning paradigm where participants can learn voluntary control of distinct parameters of their electrical brain activity as measured by the electroencephalogram (EEG). Recent research focused on healthy individuals providing evidence that subjects are able to gain some control over different EEG components and thereby increase performance levels for working memory.
  • H. Ghamari Givi, S. Basharpoor Page 101
    The purpose of this study was to compare sensory and semantic information processing in three groups of people with schizophrenia people with major depression and normal groups. In an exposit facto design 30 people of each group were selected randomly. Afterpsychiatric diagnosis, three groups were tested by adult sensory profile and azgod deferential test. The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that there are significant difference between three groups in low registration, sensory sensitivity and sensation avoiding (p<0/01, p<0/01 and p<0/03 respectively). Butthere was not significant difference between groups in sensation seeking. In semantic processing, there was significant difference among three groups in appraisal, potency and activity components (p<0/001, p<0/001 and p<0/002 respectively). But in the dangercomponent, there was not significant difference among groups.Additionally, there was not significant difference between patient with schizophrenia and major depression in any components of sensory and semantic information processing. As a result, in comparing with normal group, patient with schizophrenia and major depressivedisorder process sensory and semantic data differently. Thus, low registration, sensory sensitivity and sensation avoiding are common factors in psychopathology realem. Furthermore, appraisal, potency and activity components are poor in clinical population.
  • M. Mirnasab Page 125
    The present study was aimed to compare religious and nonreligious coping strategies in gifted and regular high-school students of Tabriz city. 240 gifted and regular students (120 gifted and 120 regular students) from both genders were selected by means of cluster sampling method. The Questionnaire of Approaching Daily Hassles and Stressors was administered to study all types of coping strategies (action and attribution).Multivariate analysis of variance (MANOVA) were utilized to data analysis and indicated that there is significant differences between gifted and regular students in all types of active coping strategies except for the personal action. In addition, the resultsshowed significant differences for all types of attributional coping strategies except for the social coping strategy. Thus, regular students endorsed more coping strategies in challenging situations than gifted students. The findings were discussed with regard to the usage of religious coping strategies in negative and health- threatening situations by the students. Studies with nonstudents groups and adult individuals as well as studying the relationship between psychological adjustment components with all types of coping strategies should be considered in the future research.
  • F. Michaeli Manee Page 143
    The purpose of this research was the study of Ryff’s Psychological well-being scale (PWB covering six dimensions of well-being: autonomy, environmental mastery, personalgrowth, positive relations with others, purpose in life, and selfacceptance). For this aim, 376 undergraduate students were selected randomly from different academic disciplines.Cronbach Alfa and Confirmatory factor analysis were used for data analysis. Goodness-of-fit results were similar to the ones found in the literature. Best solutions were a six-factor model with correlated factors. The internal consistency coefficients (Cronbach’s alpha) of the subscales were modest to high. So that, Ryff’s Psychological well-being scale is efficient test for university students.
  • T. Hashemi, I. Hekmati Page 167
    Recent study suggests that OCD and MD patients show cognitive and neuropsychological deficits, but some researchers suggest that neuropsychological deficits in OCD, is due todepression comorbidity. Therefore present study, try to investigate this hypothesis that obsessive-compulsive and depressive subclinical patients are different in three componentsof executive function (inhibition, set shifting and updating of working memory)? To this aim, after screening with SCL-90, 30 depressive and 30 obsessive-compulsive subclinical patients were selected and compared with 30 control healthy subjects.Beck depression Inventory and Maudsley Obsessive- Compulsive Inventory were used to diagnose subjects. OCD subjects that took above score 20 in Beck depression inventoryexcluded from study. Data analysis showed that there was significant differencebetween control with OCD and MD groups in inhibition. Also there was significant difference between OCD and MD groups, and severity of deficits in MD was more than OCD people. In set shifting, there was significant difference between control and other two groups, but severity of deficits in MD was more than OCD too. In third dimension, updating, there was significant difference between two patients and control groups, but MD and OCD was similar in deficits.At all, present study finding suggest that both subclinical MD and OCD patients showed deficits in three components of executive function, but MD patients show more deficits inexecutive function.